Rok 2007 Sprawozdanie

Sprawozdanie z działalności
Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Włocławku
za rok 2007


Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie jest jednostką organizacyjną powiatu podporządkowaną bezpośrednio Zarządowi Powiatu, realizującą zadania dotyczące: pomocy społecznej, polityki prorodzinnej, wspierania osób niepełnosprawnych i współpracy z organizacjami pozarządowymi.

I. BUDŻET

W roku 2007 zrealizowano wydatki w wysokości 1.926.288 zł., w tym:
Rozdział
85218 – PCPR Plan 375.828 Wykonanie 375.828
85204 § 3110 - rodziny zastępcze 1.275.602 1.275.209
85201 § 3110 - placówki
opiekuńczo-wychowawcze 84.483 84.474
85220 - poradnictwo specjalistyczne
dla osób i rodzin będących
ofiarami przemocy bądź
znajdujących się w innej
sytuacji kryzysowej 18.600 18.600
85321 – powiatowy zespół ds. orzekania
o niepełnosprawności 128.479 128.479
85334 – repatrianci 43.698 43.698

II. KADRA

W Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie zatrudnionych jest 10 osób.
Informacje o wykształceniu pracowników przedstawia poniższa tabela:
Stanowisko Wykształcenie wyższe średnie specjalizacja dla organizatorów
pomocy społecznej
Dyrektor 1 1
Księgowa 1
Specjalista pracy socjalnej 3 2
Radca prawny 1
Pozostali pracownicy 4* 1 1

* w tym jeden pracownik obsługujący Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności we Włocławku.

III. POMOC INSTYTUCJONALNA

1. Domy pomocy społecznej

Od 1 stycznia 2004 r. zmieniły się przepisy w zakresie kierowania osób ubiegających się o umieszczenie w domu pomocy społecznej. Decyzję o skierowaniu i decyzję ustalającą opłatę za pobyt mieszkańca gminy w domu pomocy społecznej w świetle art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593, z póź. zm.) wydaje właściwy organ gminy. Dopiero po skierowaniu tej osoby przez gminę, może ona być umieszczona w domu pomocy społecznej na podstawie decyzji Starosty, lub tak jak jest w naszym powiecie, działającego z jego upoważnienia Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Włocławku - art. 59 ust. 2 oraz art. 112 ust. 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
Na gminie ciąży również obowiązek pokrywania różnicy między średnim miesięcznym kosztem utrzymania w domu pomocy społecznej, a opłatą wnoszoną przez osobę kierowaną i jej rodzinę – art. 61 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
W domach pomocy społecznej według stanu na dzień 31.12.2007 r. było 313 miejsc, w których zamieszkiwało 294 Mieszkańców. Szczegółowe dane w tabeli.
DPS w Kowalu liczba miejsc 66 liczba mieszkańców 63
w Kurowie 55 55
w Rzeżewie 30 29
w Wilkowiczkach 102 87
w Izbicy Kuj. 60 60
Ogółem 313 294

Wyjaśnienia wymaga, że wprawdzie warunkowe zezwolenie na prowadzenie Domu Pomocy Społecznej w Wilkowiczkach określa liczbę miejsc w tym Domu na 102 osoby, ale zgodnie z rozporządzeniem Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz.U. Nr 217, poz. 1837), Dom ten w celu osiągnięcia obowiązującego standardu musi zejść docelowo do 89 osób.
W okresie od stycznia do grudnia 2007 r. umieszczono w domach pomocy społecznej 20 osób, w tym 19 osób, które ponoszą wraz z rodziną oraz gminą kierującą ją do placówki pełną odpłatność za swój pobyt. Jedna osoba przyjęta została z innego domu pomocy społecznej i ponosi opłatę na starych zasadach, co uregulowane zostało w art. 87 ust. 8 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966). Natomiast w ciągu 2007 r. z domów pomocy społecznej odeszły 24 osoby, w tym: 19 zmarło, 4 przeniesione zostały do innych placówek oraz 1 powróciła do rodziny.
Nie bez znaczenia, jeżeli chodzi o brak możliwości pełnej obsady miejsc w domach pomocy społecznej pozostaje również to, że jak wskazano wyżej na samorządach gminnych, w przypadku braku rodziny lub jej niewydolności finansowej, ciąży obowiązek pełnego lub częściowego pokrycia kosztów pobytu, kierowanego przez gminę mieszkańca, w domu pomocy społecznej. Gmina, która nie ma zabezpieczonych środków na ten cel stara się zorganizować opiekę dla swojego mieszkańca w środowisku i wówczas nie kieruje go do domu pomocy społecznej. Te okoliczności powodują, że nie powstają, jak w latach minionych, kolejki osób oczekujących do domu pomocy społecznej, co umożliwiało wykorzystanie wolnych miejsc. W konsekwencji, wskazana rotacja mieszkańców, może powodować przejściowo niepełne obsadzenie wolnych miejsc.
Zaznaczyć również należy, że Wojewoda Kujawsko-Pomorski decyzją z dnia 10.01.2007 r. znak: WPS.VI.AMi.9013/2/2007 zezwolił z dniem 10 stycznia 2007 r. Powiatowi Włocławskiemu na prowadzenie Domu Pomocy Społecznej w Rzeżewie, natomiast decyzją z dnia 22.02.2007 r. znak WPS.VI.AMi.9013/14/2007 z dniem 22 lutego 2007 r. zezwolił Zgromadzeniu Zakonnemu Małe Dzieło Boskiej Opatrzności-Orioniści Prowincja Polska na prowadzenie Domu Pomocy Społecznej w Izbicy Kujawskiej.
Najliczniejszą grupę Mieszkańców domów pomocy społecznej stanowią osoby w wieku od 41 -60 lat - 133 osoby (45,24% ogółu), drugą grupę stanowią osoby w wieku od 19 do 40 lat – 58 osób (19,73% ogółu), trzecią natomiast osoby w wieku powyżej 74 lat – 53 osoby (18,03% ogółu). Najmniej liczną grupą Mieszkańców są osoby w wieku od 61 do 74 lat - 50 osób (17,00% ogółu).
Strukturę mieszkańców domów pomocy społecznej według wieku obrazuje poniższa tabela.
Kategoria wiekowa 19 – 40 lat, liczba mieszkańców 58, % 19,73
41 - 60 lat 133 45,24
61 – 74 lat 50 17,00
powyżej 74 lat 53 18,03

Z 294 Mieszkańców na dzień 31.12.2007 r. 28 osób nie opuszczało łóżka, co stanowi 9,52 % ogółu.
Zgodnie z listą osób oczekujących prowadzoną przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie we Włocławku na dzień 31.12.2007 r. na umieszczenie w domach pomocy społecznej oczekiwało 11 osób (DPS Kowal - 4 osoby oraz DPS Kurowo - 7 osób).
W okresie sprawozdawczym wydano 120 aktów administracyjnych, w tym:

a/ 20 decyzji o umieszczeniu w domu pomocy społecznej,
b/ 10 decyzji na podstawie art. 155 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego - Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.,
c/ 5 decyzji w sprawie ustalenia opłaty za pobyt mieszkańca w domu pomocy społecznej,
d/ 32 decyzje w sprawie skierowania do Środowiskowego Domu Samopomocy w Kowalu,
e/ 45 decyzji w sprawie ustalenia opłaty za pobyt w Środowiskowym Domu Samopomocy w Kowalu,
f/ 1 decyzja na podstawie art. 162 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.),
g/ 1 decyzja na podstawie art. 67a § 1 pkt 3 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.),
h/ 6 postanowień w zakresie przekazania spraw w/g właściwości do organu właściwego celem rozpatrzenia.
W 2007 r. przygotowano aneksy do umowy z dnia 5 września 2001 r. w sprawie prowadzenia i finansowania Domu Pomocy Społecznej dotyczące wysokości dotacji dla Zgromadzenia Małe Dzieło Boskiej Opatrzności - Orioniści na prowadzenie Domu Pomocy Społecznej w Izbicy Kujawskiej, projekt zarządzenia w sprawie ustalenia średniego miesięcznego kosztu utrzymania mieszkańca w domach pomocy społecznej oraz sprawozdawczość dotyczącą domów pomocy społecznej.
2. Placówki opiekuńczo-wychowawcze
Zapewnienie opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodziców oraz dzieciom niedostosowanym społecznie w świetle art. 19 pkt. 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593, z późn. zm.) należy do zadań własnych z zakresu pomocy społecznej realizowanych przez powiat.
Na terenie Powiatu Włocławskiego funkcjonują 2 placówki opiekuńczo – wychowawcze: Dom Dziecka w Lubieniu Kujawskim oraz Wielofunkcyjna Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza w Brzeziu o charakterze socjalizacyjno-interwencyjnym. Ogółem liczba miejsc w placówkach opiekuńczych-wychowawczych wynosi 70, natomiast na dzień 31.12.2007 r. przebywało w nich 68 dzieci, w tym: w Domu Dziecka w Lubieniu Kujawskim – 30 osób, w tym 23 dzieci z Powiatu Włocławskiego oraz w Wielofunkcyjnej Placówce Opiekuńczo-Wychowawczej w Brzeziu - 38 osób, w tym 13 dzieci z Powiatu Włocławskiego. W ciągu 2007 roku umieszczono w placówkach opiekuńczo-wychowawczych 26 dzieci z Powiatu Włocławskiego, w tym w:
1/ Domu Dziecka w Lubieniu Kujawskim – 10 dzieci,
2/ Wielofunkcyjnej Placówce Opiekuńczo-Wychowawczej w Brzeziu – 16 dzieci.
W okresie sprawozdawczym do placówek opiekuńczo-wychowawczych skierowano ogółem 78 dzieci.

W ramach współpracy w 3 przypadkach wystąpiono do Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie we Włocławku o umieszczenie dzieci z Powiatu Włocławskiego w Domu Dziecka Nr 2 we Włocławku, ul. Sielska 3.
W 2007 r. przeprowadzono postępowanie w sprawie ustalenia opłaty za pobyt dzieci pochodzących z Powiatu Włocławskiego w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i w 5 przypadkach osobom zobowiązanym ustalona została opłata za pobyt, natomiast w 37 przypadkach osoby zobowiązane zostały zwolnione z ponoszenia opłaty, zgodnie z uchwałą Nr XXIV/267/04 Rady Powiatu we Włocławku z dnia 30 listopada 2004 r. w sprawie określenia warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłaty za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w placówce opiekuńczo-wychowawczej.
Zgodnie z art. 86 ust. 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej przygotowano w 2007 r. projekt porozumienia w sprawie określenia warunków i sposobu przekazywania środków finansowych na wydatki związane z utrzymaniem wychowanków pochodzących z terenu innego powiatu umieszczanych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych na terenie Powiatu Włocławskiego, a także projekt zarządzenia w sprawie ustalenia średniego miesięcznego kosztu utrzymania dziecka w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Ponadto w miesiącu październiku 2007 roku wystąpiono do Wojewody Kujawsko-Pomorskiego o wydanie zezwolenia na prowadzenie Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Brzeziu i Domu Dziecka w Lubieniu Kujawskim.
Na bieżąco udzielana jest pełna informacja jednostkom współpracującym z PCPR w sprawach dotyczących problematyki kierowania do domów pomocy społecznej oraz placówek opiekuńczo-wychowawczych, sporządzane są pisemne informacje dla powiatów dotyczące należności za pobyt dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz przygotowywana jest sprawozdawczość w tym zakresie.

IV. RODZINY ZASTĘPCZE

Zgodnie z art. 19 obowiązującej od 1 maja 2004 r. ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.) do zadań własnych powiatu należy:
- organizowanie opieki w rodzinach zastępczych oraz udzielanie pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci,
- pokrywanie kosztów utrzymania dzieci z terenu powiatu, umieszczonych w rodzinach zastępczych na terenie innego powiatu,
- przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz kontynuowanie nauki osobom opuszczającym rodziny zastępcze.

1. Rodziny zastępcze

Rodziny zastępcze dzielą się na:
a) spokrewnione z dzieckiem,
b) niespokrewnione z dzieckiem.

W okresie od 1.01.2007 r. do 31.12.2007 r. w Powiecie Włocławskim tą formą pomocy objęto:
Rodziny zastępcze
spokrewnione, liczba rodzin 84, % 84,00, liczba umieszczonych dzieci 111, % 80,43
niespokrewnione 16, 16,00 27, 19,57

Rodzinom zastępczym przysługuje pomoc pieniężna na częściowe pokrycie kosztów utrzymania każdego umieszczonego w tej rodzinie dziecka w wysokości uzależnionej od dochodów dziecka, wieku, stopnia rozwoju, stanu zdrowia, stopnia niedostosowania społecznego.

Wysokość pomocy, o której mowa wyżej wynosi:
dziecko od 7 do 18 lat 40 %, kwota 658,80 liczba rodzin 73, liczba umieszczonych dzieci 101
dziecko do 7 lat - 60 % 988,20 10 13
dziecko do 7 lat
z orzeczonym stopniem
niepełnosprawności - 80 % 1.317,60 1 2
dziecko od 7 do 18 lat
z orzeczonym stopniem
niepełnosprawności - 60 % 988,20 16 22

Pomoc dla dziecka, które posiada własny dochód pomniejszona zostaje o 50 % tego dochodu.
Ilość dzieci posiadających dochód w rozbiciu na wysokość przedstawia poniższa tabela.
Rodziny zastępcze
spokrewnione do 200,- zł. – 16, od 201,- zł do 500,- zł. – 12, powyżej 501,- zł – 18
niespokrewnione 10, 3, 2

Rodziny zastępcze niespokrewnione z dzieckiem otrzymują dodatkowo na każde umieszczone w niej dziecko kwotę odpowiadającą 10 % podstawy, z tytułu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem i jego wychowania w wysokości 164,70 zł.
Pomoc pieniężną dla rodzin zastępczych przyznaje się w drodze decyzji administracyjnej, którą wydaje się po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego.
Na realizację pomocy pieniężnej dla rodzin zastępczych w okresie sprawozdawczym wydatkowana została kwota 1 025 966 zł., tj. 80,40 % ogólnego budżetu rozdziału 85204, w tym na:
a) częściowe pokrycie kosztów utrzymania dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej kwota 1 007 376 zł., z tego dla:
- rodzin spokrewnionych – 734 001 zł. tj. 72,86 %,
- rodzin niespokrewnionych – 273 375 zł. tj. 27,14 %.
b) jednorazową pomoc na pokrycie wydatków związanych z potrzebami dziecka
przyjmowanego do rodziny zastępczej kwota 15.180 zł., z tego dla:
- rodzin spokrewnionych – 12 998 zł. tj. 85,63 %
- rodzin niespokrewnionych – 2 182 zł. tj. 14,37 %
c) szkolenia rodzin zastępczych zgodnie z art. 77 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej - 3 410,- zł.
2. Pełnoletni wychowankowie rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo-wychowawczych
Osoba, która osiągnęła pełnoletność w rodzinie zastępczej zostaje objęta pomocą mającą na celu jej życiowe usamodzielnienie i integrację ze środowiskiem poprzez pracę socjalną, a także pomocą:
a) pieniężną na usamodzielnienie,
b) pieniężną na kontynuowanie nauki,
c) na zagospodarowanie – w formie rzeczowej.
Pomocy tej udziela organ pomocy społecznej właściwy ze względu na miejsce pobytu dziecka przed umieszczeniem w rodzinie zastępczej w drodze decyzji administracyjnej.
Pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki przysługuje osobie pełnoletniej, jeżeli kontynuuje ona naukę w gimnazjum, szkole ponadpodstawowej, szkole ponadgimnazjalnej lub w szkole wyższej. Pomoc w miesięcznej wysokości 30 % podstawy przyznaje się do czasu ukończenia nauki, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 lat.

W naszym Powiecie taką formą pomocy objęto 51 pełnoletnich wychowanków kontynuujących naukę w różnego typu szkołach:
a) w szkole średniej – 22 osoby,
b) w szkole policealnej – 9 osób,
c) w szkole wyższej – 20 osób.

Aktualnie pomoc ta wynosi 494,10 zł. miesięcznie.
Wysokość pomocy pieniężnej na usamodzielnienie dla osoby usamodzielnianej z rodziny zastępczej ustala się w kwocie odpowiadającej:
a) 300 % podstawy - w przypadku przebywania w rodzinie zastępczej przez okres trzech lat i dłużej - tj. 4.941,- zł.
b) 200 % podstawy - w przypadku przebywania w rodzinie zastępczej przez okres od dwóch do trzech lat - tj. 3.294,- zł.
c) 100 % podstawy - w przypadku przebywania w rodzinie zastępczej przez okres od roku do dwóch lat - tj. 1.647,- zł.
Wartość pomocy na zagospodarowanie ustala się jako równowartość kwoty nie wyższej niż 300 % podstawy - tj. 4.941,-
Wskazana pomoc uwarunkowana jest umieszczeniem w rodzinie zastępczej na podstawie orzeczenia sądu i przebywaniem w niej ponad 1 rok oraz sytuacją dochodową osoby usamodzielnianej.
Na realizację pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki, usamodzielnienie i zagospodarowanie w formie rzeczowej w okresie od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2007 r. wydatkowana została kwota 249.243,- zł. tj. 19,60 % ogólnego budżetu na rodziny zastępcze, w tym:
a) pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki - 216 811 zł. tj. 86,99 %,
b) pomoc pieniężną na usamodzielnienie - 14 823 zł. tj. 5,95 %,
c) na zagospodarowanie w formie rzeczowej - 17 609 zł. tj. 7,06 %.

Ponadto zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej pomocy pieniężnej na usamodzielnienie i pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki udziela starosta powiatu właściwego ze względu na miejsce pobytu dziecka przed skierowaniem do placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego i socjalizacyjnego, specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego i młodzieżowego ośrodka wychowawczego. Pomocy na zagospodarowanie w formie rzeczowej zgodnie z art. 90 ust 2 przywołanej wyżej ustawy udziela starosta właściwy ze względu na miejsce osiedlenia się osoby usamodzielnianej.
W związku z powyższym w okresie od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2007 r. – 15 wychowankom tych placówek wypłacono pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki, 2 wychowankom pomoc pieniężną na usamodzielnienie oraz 2 wychowankom zrealizowano pomoc na zagospodarowanie w formie rzeczowej.
Na realizację powyższej pomocy wydatkowana została kwota 84 474,- zł., w tym:
a) pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki - 63 304,- zł. tj. 74,94 %,
b) pomoc pieniężną na usamodzielnienie - 11 359,- zł. tj. 13,45 %,
c) na zagospodarowanie w formie rzeczowej - 9 811,- zł. tj. 11,61 %.

3. Porozumienia

Zgodnie z art. 86 ust.3 w przypadku umieszczenia dziecka w rodzinie zastępczej na terenie innego powiatu, powiat właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem w rodzinie zastępczej ponosi wydatki na jego utrzymanie w łącznej kwocie świadczeń przysługujących danej rodzinie zastępczej.
W związku z powyższym w 2007 r. zawarto 4 porozumienia na pokrywanie wydatków związanych z utrzymaniem 4 dzieci umieszczonych w 4 rodzinach zastępczych na terenie naszego Powiatu.
W 2007 roku na terenie Powiatu Włocławskiego w 7 rodzinach zastępczych przebywało 10 dzieci z innych powiatów, w tym z Miasta Włocławek (3 dzieci), Miasta Sosnowiec (3 dzieci), Powiatu Rypińskiego (1 dziecko), Miasta Gdynia (1 dziecko), Powiatu Człuchowskiego (1 dziecko) i Powiatu Gostynińskiego (1 dziecko). Dochody z tytułu odpłatności powiatów za pobyt tych dzieci w rodzinach zastępczych – w oparciu o zawarte porozumienia – wyniosły 97.700,55 zł.
Powiat Włocławski w 2007 roku zawarł również jedno porozumienie na pokrywanie wydatków związanych z utrzymaniem 1 dziecka z naszego powiatu umieszczonego w rodzinie zastępczej zamieszkującej na terenie Miasta Jastrzębie Zdrój i poniósł z tego tytułu wydatki 8.440,71 zł.
Pracownicy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie byli w stałym kontakcie osobistym, telefonicznym i korespondencyjnym ze wszystkimi rodzinami zastępczymi, umieszczonymi w nich dziećmi oraz z pełnoletnimi wychowankami rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo – wychowawczych kontynuującymi naukę. Zainteresowani byli informowani na bieżąco o swoich prawach i obowiązkach. W pełni realizowane były również zadania związane z rodzicielską opieką zastępczą, wszystkie rodziny oraz pełnoletni wychowankowie kontynuujący naukę objęci byli pracą socjalną oraz pomocą finansową, poradniczą i wspierającą zgodnie z ustawą o pomocy społecznej.
W sprawach opieki i wychowania dzieci pozbawionych całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej PCPR współpracuje z Sądem Opiekuńczym, kuratorami, ośrodkami pomocy społecznej, ośrodkiem adopcyjno – opiekuńczym oraz innymi instytucjami i urzędami.

V. REHABILITACJA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

1. Rehabilitacja społeczna

Pismem z dnia 9 lutego 2007 r. p.o Prezesa Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych poinformował o wysokości środków przypadających Powiatowi Włocławskiemu według algorytmu w 2007 r. na realizację zadań określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr.123, poz.776, z późn.zm), które określił na 688.817 zł.
Rada Powiatu uchwałą Nr VI/73/07 z dnia 27 kwietnia 2007 r. określiła przeznaczenie tych środków na zadania rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych.
Pismem z dnia 7 sierpnia 2007 r. Prezes Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zwiększył o kwotę 176.366 zł środki przypadające Powiatowi Włocławskiemu według algorytmu w 2007 r. tj. do kwoty 865.183 zł. Środki przyznane powiatowi uległy zatem zwiększeniu o kwotę 176.366 zł.
Rada Powiatu dnia 24 września 2007 r. podjęła uchwałę nr VII/99/07 o przeznaczeniu tych środków na konkretne zadania.
Z uwagi na wykorzystanie w miesiącu listopadzie 2007 r. limitu środków finansowych przeznaczonych na realizację zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów co powodowało, że wnioski osób niepełnosprawnych, które otrzymały limit z NFZ na ich zakup nie mogły być dofinansowane ze środków PFRON, a także zmniejszone zapotrzebowanie na:
- realizację zadań dotyczących dofinansowania kultury, sportu, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych,
- szkolenia i przekwalifikowania zawodowego osób niepełnosprawnych
zaszła konieczność dokonania przez radę Powiatu ponownego podziału środków na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej w 2007 r.
Rada Powiatu uchwałą Nr X/120/07 z dnia 19 grudnia 2007 r. dokonała nowego podziału środków na zadania rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych.
Na rehabilitację społeczną w 2007 r. przeznaczono łącznie 860.156 zł

Zakres pomocy oraz wydatkowanie w.w kwoty przedstawia poniższa tabela:

1. dofinansowanie uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych dla dzieci niepełnosprawnych oraz dla dorosłych osób niepełnosprawnych, faktyczna liczba osób objętych dofinansowaniem – 266, kwota planowana w złotych - 170.000, wydatkowanie – 163.769
2. dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych dla dzieci niepełnosprawnych oraz dla dorosłych osób niepełnosprawnych, faktyczna liczba osób objętych dofinansowaniem –34, kwota planowana w złotych - 333.762, wydatkowanie – 333.424
3. dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze dla dzieci niepełnosprawnych oraz dla dorosłych osób niepełnosprawnych, faktyczna liczba osób objętych dofinansowaniem –275, kwota planowana w złotych – 332.273, wydatkowanie – 332.271
4. dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych dla dzieci niepełnosprawnych oraz dla dorosłych osób niepełnosprawnych, faktyczna liczba osób objętych dofinansowaniem –271, kwota planowana w złotych – 24.121, wydatkowanie – 23.526

Jak wynika z powyższej tabeli środki PFRON przeznaczone w 2007 r. na realizację zadań z zakresu rehabilitacji społecznej wykorzystane zostały w 99,17 %.
Przez cały 2007 rok pracownicy PCPR udzielali informacji związanych z różnego rodzaju uprawnieniami osobom niepełnosprawnym. Pomagali w prawidłowym wypełnianiu wniosków, kierowali do właściwych jednostek i instytucji np.: Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności, Narodowego Funduszu Zdrowia, Zakładu Sprzętu Ortopedycznego i Rehabilitacyjnego czy też Ośrodka Obsługi Osób z Wadą Słuchu. Pomagali w wyszukaniu odpowiedniego do rodzaju schorzenia turnusu rehabilitacyjnego.
W celu zapewnienia osobom niepełnosprawnym szerszego dostępu do zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze i sprzęt rehabilitacyjny nawiązano współpracę z jednostkami zajmującymi się zaopatrywaniem osób indywidualnych w te przedmioty w ramach limitu Narodowego Funduszu Zdrowia. Osoby niepełnosprawne przybywające do punktów sprzedaży są na bieżąco informowane o możliwości dofinansowania ze środków PFRON nabywanych przez nie przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych i sprzętu rehabilitacyjnego.
Ponadto pracownicy PCPR uczestniczą w spotkaniach organizowanych przez organizacje i stowarzyszenia oraz kluby zrzeszające osoby niepełnosprawne w celu udzielenia im pełnej informacji o przysługujących im prawach i uprawnieniach
W 2007 r. wydano 48 kart parkingowych uprawniających osoby niepełnosprawne do niestosowania się do niektórych znaków drogowych. Uzyskaną z powyższych kart kwotę odprowadzono na dochody Powiatu.

2. Rehabilitacja zawodowa

Na realizację zadań w zakresie rehabilitacji zawodowej w 2007 r. ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wykorzystano kwotę 5.027 zł.
Ze środków PFRON w 2007 r. zostały pokryte koszty szkolenia i przekwalifikowania zawodowego osób niepełnosprawnych organizowanych przez Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy zgodnie z art. 38 i 40 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( Dz.U. Nr 123, poz. 776, z późn. zm.) oraz innych zadań wynikających z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej przedstawia poniższa tabela:
1. Finansowanie kosztów szkolenia i przekwalifikowania zawodowego osób niepełnosprawnych, liczba osób – 4, kwota – 4.184, wykonanie – 4.184
2. Zwrot wydatków na instrumenty i usługi rynku pracy dla osób niepełnosprawnych poszukujących pracy i niepozostających w zatrudnieniu, liczba osób – 1, kwota – 806, wykonanie – 806.

Jak wynika z powyższej tabeli środki PFRON przeznaczone w 2007 r. na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej wykorzystane zostały w 99,26 %.Osoby niepełnosprawne i pracodawcy są na bieżąco informowani o przysługujących im prawach i możliwościach, z których mogą skorzystać i uzyskać dofinansowanie ze środków PFRON.

"Program wyrównywania różnic między regionami"

Mając na uwadze potrzeby osób niepełnosprawnych Powiat przystąpił do realizacji projektu w ramach programu pn. „Program wyrównywania różnic między regionami" w zakresie obszaru C tj.: utworzenie i wyposażenie miejsca pracy dla osoby niepełnosprawnej bezrobotnej i poszukującej pracy, zarejestrowanej w powiatowym urzędzie pracy.
Miejsca pracy zostały wyposażone i utworzone w:
1) Przedsiębiorstwie Produkcyjno – Handlowo Usługowym „Chaberski” Janusz Chaberski, ul. Słowackiego 25, 87 - 890 Lubraniec – 3 stanowiska pracy- pracownik do obsługi automatu do ciastek 2 osoby niepełnosprawne i pracownik do obsługi maszyny pakującej 1 osoba.
Zgodnie z procedurami programu na wyposażenie stanowisk pracy , wydatkowana została ze środków PFRON kwota – 68 400 zł.,
2) Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „ Lumac” sp. z o.o. ul. Dobiegniewska 6, 87-820 Kowal -2 stanowiska pracy – operator wózka widłowego i szlifierz szkła. Zgodnie z procedurami programu na wyposażenie stanowisk pracy , wydatkowana została ze środków PFRON kwota – 45 500 zł.
Zatrudnione na nowych stanowiskach pracy osoby niepełnosprawne otrzymały zatrudnienie, co najmniej na 36 miesięcy.
Zakupione przez pracodawców wyposażenie potwierdzone zostało protokołem odbioru, zatrudnienie osób niepełnosprawnych nastąpiło w trybie art.4 ust.5 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( Dz. U. Nr 123, poz.776 ze zmianami oraz z 2004 Nr 99, poz.1001), przy ścisłej współpracy z Państwową Inspekcją Pracy we Włocławku.
Podjęto również kroki zmierzające do przeciwdziałania bezrobociu wśród osób niepełnosprawnych, w celu zwiększenia ich szans na rynku pracy poprzez uczestnictwo osób niepełnosprawnych w szkoleniach organizowanych przez Powiatowy Urząd Pracy. W roku 2007 przeszkolone zostały 4 osoby.
Przeprowadzono kontrole 5 stanowisk pracy utworzonych i wyposażonych ze środków PFRON w 2004 roku, przez Firmę PPHU „Chaberski” w Lubrańcu i przez Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Sp. z o.o. „ Lumac ” w Kowalu, potwierdzone protokołami bez zastrzeżeń i uwag. W czasie kontroli pracodawcy zostali pouczeni o obowiązkach związanych z realizacją zawartych umów.

VI. PUNKT PORADNICTWA SPECJALISTYCZNEGO

Przy Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie we Włocławku działa punkt poradnictwa specjalistycznego dla osób i rodzin będących ofiarami przemocy bądź znajdujących się w innej sytuacji kryzysowej obejmujący swym działaniem również osoby niepełnosprawne. Radca prawny, psycholog i pedagog prowadzą poradnictwo na rzecz osób znajdujących się w sytuacjach kryzysowych poprzez udzielanie pełnej informacji osobom o prawach i uprawnieniach wynikających z obowiązujących aktów prawnych, przygotowanie różnego rodzaju pism np. pozwów do Sądu, odwołań itp., ułatwianie kontaktów z różnymi instytucjami, np. Sądem, Prokuraturą, z właściwym ośrodkiem pomocy społecznej, noclegownią itp.
Pomoc psychologiczną dla osób indywidualnych i rodzin w sytuacjach trudnych, kryzysowych wymagających interwencji psychologicznej. Mediacje w sytuacjach konfliktowych, konsultacje i porady psychologiczne.

VII. WSPÓŁPRACA Z ORGANIZACJAMI SPOŁECZNYMI

PCPR na bieżąco współpracował z organizacjami pozarządowymi działającymi na terenie Powiatu Włocławskiego tj.:

- Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych i Dzieci z Rodzin Patologicznych w Brześciu Kuj.,
- Stowarzyszenie Rodzin Niepełnosprawnych i Patologicznych w Fabiankach,
- Stowarzyszenie Osób i Rodzin Niepełnosprawnych oraz Rodzin Patologicznych w Boniewie
oraz zarejestrowanym w ub. roku na terenie powiatu włocławskiego Stowarzyszeniem Osób i Rodzin Osób Niepełnosprawnych oraz Rodzin Patologicznych „Życzliwe serce” w Izbicy Kuj.
informując o wszelkich programach dających możliwość uzyskania dotacji na realizację zadań statutowych.
Współpraca nawiązana była również z przewodniczącymi Związków: Sybiraków, Kombatantów RP i Byłych Więźniów Politycznych, Emerytów i Rencistów, Polskiego Związku Niewidomych.
Pracownicy uczestniczyli w spotkaniach organizowanych przez w/w organizacje, na których przekazywane były informacje dotyczące praw i obowiązków osób niepełnosprawnych i potrzebujących pomocy.
Przekazywane były również informacje o zadaniach statutowych PCPR jak również wszelkie możliwe materiały w tym zakresie.
W październiku 2007 r. upłynęła 4 letnia kadencja Powiatowej Społecznej Rady do Spraw Osób Niepełnosprawnych powołanej Zarządzeniem Nr 19/3 Starosty Włocławskiego. W związku z powyższym podjęto stosowne działania mające na celu wyłonienie kandydatów do Rady spośród przedstawicieli organizacji pozarządowych, fundacji oraz przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego działających na terenie Powiatu Włocławskiego.
Zarządzeniem Nr 38/07 Starosty Włocławskiego z dnia 23 października 2007 r. powołana została nowa Powiatowa Społeczna Rada do Spraw Osób Niepełnosprawnych.
Rada opiniowała projekty uchwał rady powiatu pod kątem ich skutków dla osób niepełnosprawnych.

VIII. RADCA PRAWNY

Realizując zadania nałożone na Powiat art. 19 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej Radca Prawny prowadził doradztwo prawne i metodyczne w zakresie zadań własnych i zleconych dotyczących pomocy społecznej dla ośrodków pomocy społecznej i pracowników socjalnych z terenu Powiatu Włocławskiego. Udzielał także pełnej informacji o prawach i uprawnieniach osób zgłaszających się o pomoc bezpośrednio do PCPR.
Na rzecz osób znajdujących się w sytuacji kryzysowej radca prawny prowadził poradnictwo specjalistyczne, szczególnie w zakresie prawa cywilnego, rodzinnego i administracyjnego oraz udzielał pomocy w sporządzaniu pism tak w postępowaniu sądowym (pozwy o alimenty, rozwód i separację) jak i administracyjnym (odwołania od decyzji, skargi).
Decyzje administracyjne, akty prawne rzędu umów, porozumień, a także projekty uchwał oraz regulaminy tak PCPR jak i wszystkich powiatowych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej opiniowane były przez radcę prawnego PCPR.

IX. POWIATOWY ZESPÓŁ DO SPRAW ORZEKANIA O NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI

Przy Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie do 30.04.2007 r. funkcjonowało gospodarstwo pomocnicze – Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności.
Od dnia 01.05.2007 r. Zespół działa jako samodzielna jednostka a tut. Centrum prowadzi jego obsługę administracyjną-finansową
Zespół jest organem orzeczniczym I instancji w systemie orzecznictwa pozarentowego. Obejmuje swoim zasięgiem Powiat Włocławski. Do jego zadań należy: orzekanie o stopniu niepełnosprawności osób po 16 roku życia oraz orzekanie o niepełnosprawności osób przed 16 rokiem życia.
Zespół wydaje orzeczenia do celów: szkolenia, odpowiedniego zatrudnienia, korzystania z rehabilitacji, korzystania z systemu pomocy społecznej, zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, korzystania z ulg i uprawnień, uczestnictwa w terapii zajęciowej, korzystania z systemu środowiskowego wsparcia czy też uzyskania zasiłku pielęgnacyjnego.
W okresie sprawozdawczym Zespół wydał 1.375 orzeczeń.




Wytworzył: Agnieszka Łoboda (24 kwietnia 2008)
Opublikował: Elżbieta Otto (19 maja 2008, 20:48:36)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1061

wersja do zapisu wersja do druku

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij