Strona główna > Uchwały > Zarządu Powiatu > 2014 |
Uchwała nr 460/14
Zarządu POwiatu
z dnia 25 września 2014
w sprawie określenia założeń do projektu budżetu Powiatu Włocławskiego na 2015r., przyjęcia wzorów formularzy do opracowania budżetu oraz do projektu wieloletniej prognozy finansowej na rok 2015 i lata następne.
Na podstawie art. 32 ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595 ze zm.[1]), art. 230 i 233 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. 2013, poz.885 ze zm.[2]) i § 2 uchwały nr XXXIII/372/10 Rady Powiatu we Włocławku z dnia 30 czerwca 2010 r. w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Powiatu Włocławskiego, uchwala się , co następuje:
§1. Zarząd Powiatu we Włocławku, przystępując do prac nad projektem budżetu Powiatu Włocławskiego na 2015r. oraz projektem wieloletniej prognozy finansowej na rok 2015 i lata następne, przyjmuje następujące metody kalkulacji:
I. Dochody budżetowe.
Planowane kwoty dochodów z poszczególnych źródeł powinny uwzględniać realne możliwości powiatu, oparte na uzasadnionych przesłankach i dokładnych obliczeniach z uwzględnieniem zasad ostrożnościowych.
Podstawą planowania dochodów powiatu na 2015 rok jest plan i wykonanie dochodów według stanu na dzień 30 września 2014 r. oraz przewidywane wykonanie dochodów w 2014r. z wyłączeniem dochodów o charakterze jednorazowym, w następującym zakresie:
1. Dochody własne budżetu powiatu realizowane przez jednostki organizacyjne powiatu:
a) z majątku powiatu,
Planowane kwoty dochodów z ww. źródeł winny być ustalone w wysokości wynikającej z zawartych umów lub przewidywanych umów dzierżaw, najmu oraz wydanych decyzji. Wpływy ze sprzedaży składników majątkowych winny być ustalone w oparciu o posiadaną wycenę nieruchomości natomiast wpływy ze sprzedaży zbędnego mienia ruchomego w oparciu o ustaloną wartość rynkową.
b) pozostałe dochody realizowane przez jednostki budżetowe
Planowane kwoty winny być ustalone na podstawie przewidywanej liczby świadczonych usług i obowiązujących cen jednostkowych należnych dochodów na podstawie ustaw, umów, z uwzględnieniem zmian stawek. Wprowadzając dodatkowe dochody należy podać w objaśnieniach szczegółowe uzasadnienie wraz z kalkulacją.
2. Dotacje celowe, w tym:
a) dotacje celowe z budżetu państwa,
Planowane kwoty winny być przyjęte w wysokościach wynikających z zawiadomienia Wojewody Kujawsko-Pomorskiego o przyznanych dotacjach z budżetu państwa na realizację zadań rządowych i własnych powiatu.
b) pozostałe dotacje,
Planowane kwoty winny być przyjęte w wysokościach wynikających z zawartych porozumień, umów, podjętych uchwał, złożonych wniosków o dofinansowanie.
3. Subwencja ogólna:
Planowane kwoty poszczególnych części subwencji ogólnej winny być ustalone zgodnie z obowiązującą ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z dnia 13 listopada 2003 r. (tj. Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526) z uwzględnieniem informacji otrzymanej z Ministerstwa Finansów
4. Udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa:
Planowane kwoty udziałów w podatkach dochodowych od osób fizycznych oraz od osób prawnych winny być ustalone zgodnie z obowiązującą ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z uwzględnieniem bieżącej sytuacji gospodarczej kraju i przyjętych szacunkowych założeń Ministerstwa Finansów, z uwzględnieniem ostrożności,
5. Dochody Skarbu Państwa:
Planowane kwoty winny być przyjęte w wysokościach wynikających z zawiadomienia Wojewody Kujawsko - Pomorskiego o przyznanych dochodach z budżetu państwa.
II. Wydatki budżetowe.
Kalkulację wydatków należy sporządzić w sposób racjonalny i celowy z uwzględnieniem w pierwszej kolejności zadań obligatoryjnych, zleconych, kontynuowanych i wynikających z zawartych umów, porozumień, itp.
Podstawą planowania wydatków budżetowych na 2015 rok jest plan i wykonanie wydatków według stanu na dzień 30 września 2014 r. oraz przewidywane wykonanie wydatków w 2014r. z wyłączeniem wydatków o charakterze jednorazowym, w następującym zakresie:
1. Podstawą planowania wynagrodzeń osobowych na 2015 r. w zakresie odnoszącym się do jednostek oświatowych jest:
a) zatrudnienie nauczycieli zgodnie z zatwierdzonym arkuszem organizacyjnym szkoły i planem pracy placówek,
b) wynagrodzenia nauczycieli skalkulowane na podstawie obowiązujących przepisów w tym zakresie oraz zatwierdzonym Uchwalą Rady nr XXV/279/09 z dnia 25 czerwca 2009r. regulaminem wynagradzania nauczycieli, określenia wysokości nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowych zasad jego przyznawania i wypłacania, z uwzględnieniem planowanego wzrostu dodatków stażowych, dodatków motywacyjnych w wysokości 4% wykonanych wydatków (z tego w budżecie jednostki uwzględnić dodatki Dyrektora (0,7%), Nagrody na DEN - 1% planowanego f. Płac, (z tego w budżecie jednostki uwzględnić nagrody Dyrektora (0,7%), przewidywanych wypłat nagród jubileuszowych, planowanych odpraw emerytalnych, awansów zawodowych.
2. Wynagrodzenia dla pozostałych pracowników zatrudnionych w powiatowych jednostkach organizacyjnych oraz Starostwie Powiatowym we Włocławku- skalkulowane na podstawie stawek wynagrodzeń obowiązujących w dniu 30 września 2014 roku, z uwzględnieniem planowanego wzrostu dodatków stażowych, planowanych nagród jubileuszowych, nagród uznaniowych w wysokości 3% funduszu płac, planowanych odpraw emerytalnych. Do kalkulacji funduszu wynagrodzeń należy ująć skutki finansowe z tytułu wzrostu minimalnego wynagrodzenia do kwoty 1.750 zł (w przeliczeniu na pełen etat). Decyzję o wysokości wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w 2015r. podejmie Zarząd Powiatu - po wnikliwej analizie wydatków budżetowych.
3. Dodatkowe wynagrodzenie roczne planuje się w wysokości 8,5% sumy wypłaconych wynagrodzeń w 2014 r., o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników sfery budżetowej (Dz. U. z 2013r., poz. 1144) z uwzględnieniem osób uprawnionych oraz z zastosowaniem ustawowych wyłączeń.
4. Składki na ubezpieczenie społeczne planuje się w wysokości określonej w art. 22 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2013r., poz. 1442 z późn. zm.) oraz składki na fundusz emerytur pomostowych w wysokości określonej w art. 36 ustawy z 19 grudnia 2008r. o emeryturach pomostowych (Dz. U. Nr 237, poz. 1656).
5. Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla pracowników nie będących nauczycielami planuje się zgodnie z ustawą z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2012r., poz. 592). Do planowania wysokości odpisu podstawowego należy przyjąć kwotę bazową obowiązującą w 2014r. w wysokości 2.917,14 (37,5% - 1.093,93 zł). W odniesieniu do pracowników pedagogicznych odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych wyliczony zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela uwzględniający kwotę bazową 2.717,59 zł (110% - 2.989,35 zł), do nauczycieli będących emerytami i rencistami odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych wyliczony zgodnie z art. 53 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela w wysokości 5% pobieranych przez nich emerytur, rent i świadczeń kompensacyjnych.
6. Wydatki rzeczowe w Starostwie Powiatowym oraz pozostałych powiatowych jednostkach organizacyjnych należy planować na poziomie uchwały budżetowej na 2014r. z wyłączeniem wydatków o charakterze jednorazowym, wykonania budżetu za okres 9 miesięcy oraz przewidywanego wykonania na koniec 2014r.
7. Planowane zadania z zakresu administracji rządowej – na podstawie wytycznych przekazanych przez odpowiednie organy tej administracji.
8. Podstawą planowania wydatków na 2015 rok przez domy pomocy społecznej będące powiatową jednostką organizacyjną, jest plan wydatków, stanowiący sumę planowanych dochodów z odpłatności mieszkańców, planowanej dotacji na dofinansowanie kosztów utrzymania mieszkańców przyjętych do DPS na podstawie decyzji wydanych przed 1 stycznia 2004 roku oraz planowanych wpływów z gmin na mieszkańców przyjętych na nowych zasadach.
9. Podstawą planowania wydatków na 2015 rok przez Powiatowy Urząd Pracy we Włocławku jest plan wydatków, stanowiący sumę planowanych dochodów z Funduszu Pracy na finansowanie w 2015r. kosztów wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne pracowników PUP, planowanej dotacji z m. Włocławek na wspólne finansowanie PUP oraz środków pochodzących z dochodów własnych powiatu.
10. Wydziały Starostwa, w tym Wydział Edukacji i Spraw Społecznych (w zakresie oświaty i edukacyjnej opieki wychowawczej), Wydział Inwestycji i Rozwoju oraz Wydział Ochrony Środowiska i Administracji Budowlanej Starostwa Powiatowego oraz Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie we Włocławku (w zakresie pomocy społecznej) odrębnie planują wyłącznie wydatki związane z realizacją zadań merytorycznych wraz ze szczególnym uzasadnieniem przyjętych kwot. Wydatki związane z dotacjami dla jednostek sektora finansów publicznych i spoza sektora finansów publicznych, zobowiązane są przedstawić w zbiorczej informacji w zakresie planowanych dotacji na poszczególne zadania, które mogą ulec zmianie w trakcie dalszych prac nad projektem budżetu Powiatu Włocławskiego na rok 2015.
11. Przedsięwzięcia na programy, projekty lub zadania wieloletnie finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych oraz programy, projekty lub zadania pozostałe (inne niż z udziałem środków o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych) realizowane przez Starostwo Powiatowe i jednostki organizacyjne, powinny być zgodne z podpisanymi umowami, złożonymi wnioskami o dofinansowanie i załącznikiem Nr 2 do uchwały Rady Powiatu Włocławskiego w sprawie przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Włocławskiego na lata 2014-2022. W przypadku konieczności zmian nakładów na poszczególne lata, należy również dokonać odpowiedniej korekty w wykazie przedsięwzięć (weryfikacji w tym zakresie dokonuje Wydział Inwestycji i Rozwoju).
12. Złożone przez jednostki organizacyjne powiatu oraz wydziały Starostwa Powiatowego we Włocławku projekty planu finansowego na rok 2015 są propozycjami i mogą być zmienione w trakcie dalszych prac planistycznych, z uwagi na konieczność odpowiedniego zbilansowania dochodów i wydatków.
III. Wieloletnia prognoza finansowa na rok 2014 i lata następne.
Wieloletnia prognoza finansowa obejmuje rok 2015 oraz co najmniej trzy kolejne lata, tj. 2016 - 2018. Jednak okres ten nie może być krótszy niż okres, na jaki przyjęto limity wydatków, o których umowa w art. 226 ust. 3 pkt. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych oraz zaciągnięte zobowiązania długoterminowe.
1. Materiały planistyczne należy opracować z wyodrębnieniem wydatków na przedsięwzięcia wieloletnie na realizację określonych zadań Powiatu, z wyodrębnieniem programów, projektów lub zadań, w tym związanych z programami finansowanymi z udziałem środków unijnych,
2. Prognozowanie dochodów i wydatków bieżących:
a) Dochody bieżące - przyjąć wartości planowane do projektu uchwały budżetowej na 2015 rok, na lata następne przyjąć wartości wynikające z zawartych umów i porozumień, uchwał organów stanowiących, złożonych wniosków o dofinansowanie itp., następne przyjąć prognozę z zaktualizowanych wytycznych dotyczących założeń makroekonomicznych na potrzeby wieloletnich prognoz finansowych jednostek samorządu terytorialnego z uwzględnieniem ostrożności,
b) Wydatki bieżące - przyjąć wartości planowane do projektu uchwały budżetowej na rok 2015 i lata następne przyjąć wartości wynikające z zawartych umów i porozumień, uchwał organów stanowiących, złożonych wniosków o dofinansowanie itp., a także wartości wynikające ze złożonych przez jednostki budżetowe informacji o wysokości środków na świadczenia pracownicze w minimalnym okresie tj. roku budżetowym i trzech kolejnych latach (m. in. nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne), przyjąć prognozę z zaktualizowanych wytycznych dotyczących założeń makroekonomicznych na potrzeby wieloletnich prognoz finansowych jednostek samorządu terytorialnego z uwzględnieniem ostrożności,
3. Prognozowanie dochodów i wydatków majątkowych:
a) dochody ze sprzedaży mienia - dokonać oceny posiadanego mienia do sprzedaży i ustalić prognozę w jakim roku i za jaką wartość przewiduje się wykonać dochody z tego źródła. Powyższa analiza winna znaleźć odzwierciedlenie w uzasadnieniu do uchwały. Przyjąć wartości planowane do projektu uchwały budżetowej na rok 2015,
b) pozostałe dochody majątkowe - przyjąć wartości planowane do projektu uchwały budżetowej na rok 2015, na lata następne przyjąć wartości wynikające z zawartych umów i porozumień, uchwał organów stanowiących, złożonych wniosków o dofinansowanie itp.,
c) wydatki majątkowe na przedsięwzięcia (projekty, programy, zadania, w tym ze środków Unii Europejskiej i innych zagranicznych) przyjąć wartości wynikające z zawartych umów i porozumień, uchwał organów stanowiących, złożonych wniosków o dofinansowanie itp. Należy dokonać weryfikacji zawartych umów, ujętych już w uchwalonej wieloletniej prognozie finansowej na lata 2014-2022 i przyjąć wartości z nich wynikające.
4. Wydział Finansowo – Księgowy sporządzi zestawienie zbiorcze po uzyskaniu danych liczbowych od komórek organizacyjnych Starostwa i jednostek organizacyjnych powiatu oraz ustali na ich podstawie prognozę kwoty długu oraz wynik finansowy.
§2. 1. Zabezpiecza się środki finansowe na niezbędne remonty bieżące budynków wchodzących w skład zasobu majątku powiatu, na remonty bieżące dróg powiatowych oraz na inwestycje i zakupy inwestycyjne, w kwotach wynikających z możliwości finansowych budżetu powiatu na rok 2015. Zgłoszenia ewentualnych potrzeb w w/w zakresie należy dokonać odrębnym pismem, wraz z uzasadnieniem realizacji zadania, kalkulacją kosztów, źródłami finansowania. Zadania inwestycyjne, objęte Wykazem Przedsięwzięć, stanowiącym załącznik Nr 2 do uchwały Rady Powiatu Włocławskiego w sprawie przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Włocławskiego na lata 2014-2022 należy wykazać na rok 2015 w kwotach wynikających z przedmiotowej uchwały. Do zadań inwestycyjnych jednorocznych, które nie są objęte Wykazem przedsięwzięć do WPF, należy załączyć wyczerpujące uzasadnienie, co do zasadności realizacji zadania.
2. Wykaz wydatków na zadania remontowe i inwestycyjne oraz projekty i programy unijne realizowane w ramach wydatków bieżących i inwestycyjnych oraz współfinansowane z innych środków zagranicznych planowane przez komórki i jednostki organizacyjne należy składać do Wydziału Inwestycji i Rozwoju w nieprzekraczalnym terminie do 30 września 2014r.
3. Wydział Inwestycji i Rozwoju zobowiązany jest przedstawić do Wydziału Finansowo- Księgowego zbiorczą informację w zakresie planowanych zadań inwestycyjnych oraz projektów i programów z podległych jednostek organizacyjnych oraz wydziałów Starostwa w nieprzekraczalnym terminie do 03 października 2014r.
§3. Zabezpiecza się środki finansowe na pokrycie zobowiązań z tytułu obsługi planowanego do zaciągnięcia długu.
§4. 1. Zarząd Powiatu przyjmuje wzory formularzy do opracowania budżetu stanowiące załączniki nr 1-6 do niniejszej uchwały.
2. Powiatowe jednostki organizacyjne, inspektor nadzoru budowlanego oraz naczelnicy wydziałów Starostwa Powiatowego do danych liczbowych zawartych w formularzach planistycznych załączają część opisową do planowanych dochodów i wydatków oraz kalkulację funduszu wynagrodzeń - w przypadku planowanego ewentualnego wzrostu wynagrodzeń (np. z tytułu wzrostu dodatków stażowych lub minimalnego wynagrodzenia rocznego oraz inne wynikające ze zmian przepisów) należy pozycje te wyszczególnić w kalkulacji. Ponadto składają informację o wysokości środków na świadczenia pracownicze w minimalnym okresie tj. roku budżetowym 2015 i trzech kolejnych latach (m. in. nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne).
3. Wydział Finansowo – Księgowy Starostwa Powiatowego udostępni Wydziałom i jednostkom organizacyjnym powiatu wzory formularzy, o których mowa w ust. 1 poprzez przesłanie ich drogą elektroniczną. Materiały planistyczne przygotowuje się wyłącznie na przekazanych wzorach formularzy, które winny być wypełnione techniką komputerową.
4. Materiały planistyczne wraz z objaśnieniami składane przez jednostki organizacyjne powiatu podpisywane są przez kierownika jednostki i głównego księgowego. Powyższe materiały należy składać w terminie do 10 października br. w formie papierowej i elektronicznej na adres e-mail: wloclawski@bg.jst.net.pl.
5. Materiały planistyczne wraz z objaśnieniami składane przez komórki organizacyjne Starostwa Powiatowego podpisywane są przez Naczelnika Wydziału. Powyższe materiały należy składać do Wydziału Finansowo - Księgowego do dnia 03 października w formie papierowej i elektronicznej na adres e-mail: finanse@powiat.wloclawski.pl.
6. Komisje Rady Powiatu przekazują Zarządowi Powiatu sugestie, wnioski do projektu budżetu Powiatu Włocławskiego w nieprzekraczalnym terminie do dnia 10 października 2014r.
§5. Wykonanie uchwały powierza się:
- Skarbnikowi Powiatu
- Kierownikom jednostek organizacyjnych Powiatu
- Naczelnikom Wydziałów Starostwa Powiatowego
§ 6. Uchwała wchodzi w życie z dniem 25 września 2014r.
Zarząd Powiatu w składzie:
1.Kazimierz Kaca
2.Roman Gołębiewski
3.Tomasz Chymkowski
4. Marek Jaskulski
5. Wiktor Muratow
pobierz pełną treść załącznika nr 1 (35kB)
pobierz pełną treść załącznika nr 2 (45kB)
pobierz pełną treść załącznika nr 3 (34kB)
pobierz pełną treść załącznika nr 4 (33kB)
pobierz pełną treść załącznika nr 5 (33kB)
pobierz pełną treść załącznika nr 6 (44kB)
[1]Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013r., poz.645, z 2014r. poz. 379, poz. 1072.
[2] Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz.938, poz. 1646, z 2014r. poz. 379, poz. 911, poz. 1146.
Opublikował: Elżbieta Insadowska (30 września 2014, 08:13:13)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 774