Procedura obserwacji lekcji

I.             Ogólne cele obserwacji:
1.      Obserwacja wiedzy, umiejętności i postaw uczniów.
2.      Gromadzenie informacji o pracy nauczyciela w celu dokonywania oceny jego pracy;
3.      Inspirowanie i wspieranie nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie:
1).    realizacji podstawy programowej;
2).    pracy z uczniem zdolnym;
3).    jakości pracy szkoły.
4.      Diagnoza istniejącego stanu mająca na celu poprawę jakości kształcenia i wychowania.
II.          Szczegółowe cele obserwacji:
1.      Dostarczanie nauczycielom informacji zwrotnej o organizacji i przebiegu zajęć, ich sposobach nauczania (wskazanie mocnych i słabych stron).
2.      Zebranie informacji o skuteczności stosowanych metod pracy w zakresie kształcenia umiejętności.
3.      Obserwacja osiągniętego poziomu sprawności uczniowskich umiejętności.
4.      Zebranie informacji o poziomie umiejętności uczniów.
5.      Diagnozowanie poziomu wykształconych umiejętności uczniów w odniesieniu do standardów osiągnięć.
6.      Diagnozowanie efektów pracy nauczyciela i rozwoju ucznia.
7.      Ocena wyników oddziaływań dydaktycznych i wychowawczych nauczyciela na klasę.
8.      Planowanie dalszej pracy z uczniami.
9.      Inspirowanie i wspieranie nauczycieli w podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego.
10.  Analiza stosowanych sposobów i kryteriów oceniania wiadomości i umiejętności uczniów.
11.  Ocena adekwatności konstrukcji zajęć do założonych celów, doboru form i metod pracy.
12.  Zebranie informacji o zakresie i sposobach realizacji celów i zadań określonych w szkolnym programie wychowawczym.
13.  Obserwacja postaw, zachowań uczniów i nauczyciela podczas zajęć dydaktycznych i wychowawczych, ocena wzajemnych relacji.
14.  Ocena skuteczności rozwiązywania problemów.
15.  Monitorowanie pracy szkoły.
III.       Tematyka obserwacji zależy od celu hospitacji:
1.      Konstrukcja i przebieg zajęć – mocne i słabe strony.
2.      Cele lekcji i metody ich realizacji.
3.      Sposoby kształcenia umiejętności w procesie dydaktycznym.
4.      Sposoby i kryteria oceniania wiadomości i umiejętności uczniów (dotyczy różnych obszarów aktywności uczniów).
5.      Uwzględnia realizowane przez szkołę zamierzenia pedagogiczne, prowadzące do opanowania przez uczniów określonych wiadomości, umiejętności, postaw i nawyków.
6.      Sposoby realizacji celów i zadań wychowawczych.
7.      Relacje, postawy, zachowania uczniów i nauczyciela w procesie dydaktycznym.
8.      Efektywne rozwiązywanie problemów we współpracy z rodzicami.
IV.        Osoby upoważnione do obserwacji (ze szkoły):
1.      Dyrektor.
2.      Opiekun stażu (wg ustalonego ze stażystą planu współpracy).
V.           Obserwacji podlegają:
1.      Zajęcia dydaktyczne.
2.      Zajęcia pozalekcyjne.
3.      Lekcje wychowawcze.
4.      Spotkania z rodzicami
5.      Lekcje otwarte.
6.      Lekcje prowadzone przez opiekuna stażu i nauczyciela stażystę;
VI.        Kalendarz obserwacji:
1.      Ustalony harmonogram obserwacji wszystkich nauczycieli na cały rok szkolny przedstawiony radzie pedagogicznej w ostatnim tygodniu sierpnia każdego roku.
2.      Ustalany odrębnie z opiekunami stażu i nauczycielami stażystami – w celu zebrania informacji o pracy nauczyciela do oceny jego dorobku zawodowego za okres stażu (obserwuje dyrektor szkoły).
VII.     Zasady obserwacji:
1.      Nauczyciele znają terminarz (miesięczny) obserwacji.
2.      Każda obserwacja jest przypominana.
3.      Dokładną datę obserwacji proponuje nauczyciel.
4.      Termin obserwacji zależy od momentu, w którym nauczyciel i uczniowie będą mogli zaprezentować efekty swojej pracy.
5.      W przypadku prezentacji osiągnięć uczniów na obserwację mogą być zapraszani nauczyciele, inni uczniowie, rodzice (lekcje otwarte).
6.      Rozmowa po obserwacji lekcji odbywa się najlepiej w dniu obserwacji, niepóźniej jednak niż trzeciego dnia po obserwacji wg zasady:
Nauczyciel prowadzący lekcję
Obserwujący
nauczyciel prowadzący lekcję na podstawie arkusza obserwacji omawia lekcję, analizuje realizację celów operacyjnych i wyciąga wnioski, samoocena nauczyciela.
Omawia lekcję, analizuje jej tok, odnosi się do realizacji celów operacyjnych, porównuje zaplanowane i osiągnięte wyniki lekcji, diagnozuje umiejętności i wiadomości uczniów, określa związki między działaniami nauczyciela a wynikami pracy uczniów, udziela pochwał, przekazuje zalecenia, odnosi się do sposobu omówienia lekcji przez nauczyciela, przedstawia wnioski do dalszej pracy.
 
VIII.  Dokumentowanie procesu obserwacji:
1.      Plan obserwacji sporządzony przez dyrektora.
2.      Zeszyt obserwacji z odnotowanymi spostrzeżeniami.
3.      Samoocena nauczyciela (wg potrzeb).
4.      Protokół obserwacji: zawiera pochwały i zalecenia; podpisany przez obserwowanego nauczyciela.


Wytworzył: Marek Kaźmierski (17 września 2007)
Opublikował: Marek Kaźmierski (18 grudnia 2011, 00:39:51)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2900

wersja do zapisu wersja do druku

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij