Organizacja Zmiany 2006


 
            Uchwałą nr 566/06 Zarządu Powiatu we Włocławku z dnia 21 czerwca 2006r. została zwiększona liczba miejsc rzeczywistych ( z 50 na 55 ) w Domu Pomocy Społecznej w Kurowie i uchwalony Regulamin Organizacyjny uwzględniający zwiększenie miejsc oraz dostosowujący jego strukturę do wymaganego prawem zatrudnienia.
            Zwiększenie liczby miejsc rzeczywistych w DPS w Kurowie nie obniżyło standardu świadczonych usług, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 w sprawie domów pomocy społecznej (Dz.U. z dnia 2005r.Nr 217,poz.1837)
            Decyzja WPS.VI.Tmo.9013/88/2006 z dnia 26 lipca 2006r. otrzymała brzmienie:
„Dom Pomocy Społecznej w Kurowie, 87-821 Baruchowo, jest domem pomocy społecznej stałego pobytu, przeznaczonym dla osób przewlekle psychicznie chorych i posiada 55 miejsc rzeczywistych.”
            Jednolity tekst Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Kurowie stanowi załącznik do uchwały Nr 566/06 Zarządu Powiatu we Włocławku z dnia 21 czerwca 2006r.
 

Załącznik do uchwały nr 566/06 Zarządu Powiatu we Włocławku
z dnia 21 czerwca 2006 r.
  
                                     R E G U L A M I N   O R G A N I Z A C Y J N Y  
                      D O M U   P O M O C Y   S P O Ł E C Z N E J W  K U R O W I E  

R o z d z i a ł  I Postanowienia ogólne  
§ 1.1. Regulamin organizacyjny zwany dalej „regulaminem” określa szczegółową organizację, zakres oraz tryb pracy Domu Pomocy Społecznej  w Kurowie, zwanego dalej „Domem”.
2. Do zakresu działania Domu należy wykonywanie zadań wynikających w szczególności z:
1)      ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.593 z późn. zm.[1]) – zwanej dalej „ustawą”;
2)      ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 roku o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111, poz. 535 z późn. zm.[2]);
3)      ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym  (Dz. U. z 2001r., Nr 142, poz.1592 z późn. zm.[3]);
4)      ustawy z dnia 22 marca 1990 roku o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1593 z późn. zm.[4]);
5)      ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.[5]);
6)      ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm. [6]);
7)      ustawy z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966 z późn. zm.[7]);
8)      ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz.177 z późn. zm. [8]);
9)      ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm. [9]);
10)  ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776,z późn. zm. [10]);
11)  ustawy z dnia 11 maja 2001 roku o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia (Dz. U. z 2005r., Nr 31, poz.265 z późn. zm. [11]);
12)  niniejszego Regulaminu.
§ 2.1. Dom jest jednostką organizacyjną pomocy społecznej prowadzoną przez Powiat  Włocławski.
2. Dom prowadzi działalność w formie jednostki budżetowej w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych.
3. Podstawą gospodarki finansowej jest plan dochodów i wydatków przyjmowany na okres roku kalendarzowego.
4. Dom ma swoją siedzibę w Kurowie, 87-821 Baruchowo, Powiat Włocławski, Województwo Kujawsko- Pomorskie.
 
§ 3.1. Dom zapewnia całodobową opiekę osobom przewlekle psychicznie chorym, zwanym dalej „mieszkańcami”.
2. Zadaniem Domu jest zapewnienie mieszkańcom całodobowej opieki oraz udzielanie kompleksowego wsparcia i pomocy w zaspokajaniu potrzeb bytowych, opiekuńczych, wspomagających na poziomie obowiązującego standardu.
3. Organizacja Domu, zakres i poziom świadczonych usług uwzględniają podstawowe prawa mieszkańców do wolności, ochrony godności osobistej, poczucia bezpieczeństwa, intymności oraz do swobody kontaktów ze środowiskiem lokalnym. 


§4.1. Dom dysponuje 55 miejscami.
2. Zasady przyjmowania mieszkańców i odpłatności za pobyt w Domu regulują odpowiednio przepisy ustawy i ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. 
 
R o z d z i a ł   II
Przedmiot działania oraz zakres i poziom świadczonych usług.
 
§ 5.1. Zakres i poziom świadczeń Domu dostosowany jest do indywidualnych potrzeb mieszkańców.
2. Mieszkańcom Dom zapewnia w szczególności:
1)      miejsce zamieszkania, wyposażone w niezbędne meble i sprzęt, pościel i bieliznę pościelową;
2)      wyżywienie, także dietetyczne zgodnie ze wskazaniami lekarza, w ramach obowiązujących norm żywieniowych;
3)      odzież i obuwie w razie potrzeby;
4)      należyte warunki higieniczno - sanitarne;
5)      pielęgnację oraz zabiegi usprawnienia leczniczo- rehabilitacyjnego;
6)      pomoc w podstawowych czynnościach życiowych oraz załatwianiu ważnych spraw osobistych;
7)      umożliwienie udziału w terapii zajęciowej i rehabilitacji społecznej, a także warunki dla dobrowolnego udziału w pracach na rzecz Domu;
8)      organizację terapii zajęciowej i rehabilitacji społecznej;
9)      możliwość kontaktu z kapłanem i udział w praktykach religijnych, zgodnie
z wyznaniem;
10)  organizację świąt i uroczystości okazjonalnych;
11)  stworzenie warunków do rozwoju samorządności mieszkańców;
12)  kontakt z psychiatrą i psychologiem;
13)  stymulowanie w nawiązywaniu, utrzymywaniu i rozwijaniu kontaktów z rodziną i społecznością lokalną;
14)  bezpieczne przechowywanie środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych;
15)  przestrzeganie praw mieszkańców domu oraz dostępność do informacji o tych prawach;
16)  spokój i bezpieczeństwo na terenie Domu oraz opiekę w czasie zajęć organizowanych poza Domem;
17)  finansowanie mieszkańcowi Domu nieposiadającemu własnego dochodu wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku, w kwocie nieprzekraczającej  30 % zasiłku stałego, o którym mowa w art. 37 ust. 2 pkt 1 ustawy;
18)  sprawne wnoszenie i załatwianie skarg i wniosków mieszkańców Domu.
3. Dom umożliwia i organizuje mieszkańcom pomoc w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych przysługujących im na podstawie odrębnych przepisów oraz pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny, przewidziane w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia. Dom może również pokrywać wydatki ponoszone na niezbędne usługi pielęgnacyjne w zakresie wykraczającym poza uprawnienia wynikające z przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.
 
§ 6.1. W organizowaniu życia mieszkańców Domu uwzględnia się:
1)  podmiotowe traktowanie i partnerstwo ze strony personelu;
2)      wspieranie mieszkańców w zakresie sfery psychicznej;
3)      tolerancję czasową przy spożywaniu posiłków;
4)      możliwość dokonywania wyboru pracownika pierwszego kontaktu – reagującego na potrzeby mieszkańców, wspierającego ich w sytuacjach trudnych;
5)      możliwość uczestniczenia w tworzeniu indywidualnego planu wspierania;
6)      korzystanie z własnego ubrania;
7)      umożliwienie mieszkańcom udziału w czynnościach związanych z codziennym życiem;
8)      stosowanie różnych form aktywności;
9)      działania integracyjne z rodziną i środowiskiem lokalnym.
  
R o z d z i a ł III Prawa i obowiązki mieszkańców
 
§ 7.1. Każdy mieszkaniec Domu ma prawo do:
1) godnego traktowania, intymności i niezależności;
2)      uzyskania pełnych informacji o usługach świadczonych przez Dom i korzystania z nich;
3)      uzyskania wyjaśnień w sprawach dotyczących obowiązującego Regulaminu  Mieszkańców Domu;
4)      pomocy w zaspakajaniu potrzeb osobistych i zapewnieniu ochrony prawnej;
5)      uczestniczenia w podejmowaniu decyzji dotyczących jego osoby;
6)      zgłaszania skarg do Samorządu Mieszkańców i dyrektora Domu;
7)      uczestniczenia w pracach samorządu i wyborów do organów samorządu;
8)      przyjmowania odwiedzin krewnych i znajomych oraz uzyskiwania z ich strony pielęgnacji i opieki w formach i zakresie dostosowanym do Regulaminu Mieszkańców Domu;
9)      przebywania poza Domem po uprzedzeniu dyrektora lub osoby uprawnionej do przyjmowania takich zgłoszeń;
10)  przechowywania przedmiotów i papierów wartościowych w depozycie  Domu;
11)  uczestnictwa w spotkaniach społeczności terapeutycznej;
12)  zwrotu środków finansowych za okres nieobecności w Domu, nieprzekraczający 21 dni w roku kalendarzowym;
13)  uczestnictwa w różnorodnych formach zajęć aktywizujących, uroczystościach organizowanych w Domu i poza nim.
2. Do obowiązków każdego mieszkańca należy:
1)   współpraca z personelem w zaspakajaniu swoich podstawowych potrzeb;
2)      dbanie na miarę jego możliwości o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz porządek w zajmowanych pomieszczeniach;
3)      przestrzeganie norm i zasad współżycia społecznego obowiązujących w Domu;
4)      dbałość o mienie Domu i wyposażenie własnego pokoju;
5)      ponoszenie opłat za pobyt w Domu, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
6)      przestrzeganie zarządzeń organizacyjno-porządkowych obowiązujących w Domu;
7)      przyczynianie się do dobrej atmosfery w Domu.
  
R o z d z i a ł  I V
Organizacja Domu  Pomocy Społecznej

 
§ 8.1. Domem kieruje Dyrektor, który jest jednoosobowo odpowiedzialny za prawidłową i prowadzoną zgodnie z obowiązującymi przepisami działalność Domu.
2. Dyrektor kieruje Domem przy pomocy :
1)   głównego księgowego;
2)      kierownika działu terapeutyczno- opiekuńczego;
3)      kierownika kuchni;
4)      administratora Domu.
3. Dyrektor jest przełożonym wszystkich pracowników Domu.
4. Dyrektor wydaje zarządzenia o charakterze organizacyjno- porządkowym.
5.W czasie nieobecności Dyrektora zastępuje go główny księgowy.
 
§ 9.1. W strukturze organizacyjnej Domu utworzono działy i samodzielne stanowiska pracy:
1)      Dział terapeutyczno – opiekuńczy - symbol DPS I:
a)      kierownik działu,
b)      kierownik zespołu pielęgniarek,
c)      pracownik socjalny,
d)      psycholog,
e)      instruktor ds. kulturalno - oświatowych – muzykoterapeuta,
f)        instruktor terapii zajęciowej,
g)      rehabilitant,
h)      pielęgniarki,
i)        opiekunowie,
j)        pokojowe;
2)  Dział ekonomiczno – administracyjny - symbol DPS II:
a)      główny księgowy,
b)      księgowy,
c)      księgowy kasjer,
d)      administrator;
3)      Dział gospodarczy - symbol DPS III;
a)      kierownik kuchni,
b)      kucharze,
c)      kierowca zaopatrzeniowiec,
d)      magazynier,
e)      konserwator elektryk,
f)        praczka,
g)      pracownik gospodarczy.
2. Kierownicy działów są bezpośrednimi przełożonymi dla pracowników danego działu.
3. Struktura organizacyjna Domu stanowi załącznik do regulaminu.
4. Przy oznaczaniu spraw i rozdziale korespondencji poszczególne stanowiska pracy używają symboli:
1)      D - Dyrektor; 2)      GK            - główny księgowy; 3)      DG-K - kierownik kuchni; 4)      PS - pracownik socjalny; 5)      PK – administrator; 6)      PK-O - pracownik kulturalno-oświatowy - muzykoterapeuta i terapii zajęciowej; 7)      KTR - kierownik działu terapeutyczno-opiekuńczego. 5. W celu zharmonizowania działalności Domu i zapewnienia jednolitego działania przy wykonywaniu zadań poszczególne działy i stanowiska pracy obowiązane są do wzajemnej współpracy, a także informowania się o obowiązujących przepisach i innych rozstrzygnięciach.   § 10. Dyrektor kierując Domem w szczególności: 1)      ustala organizację i zasady pracy;
2)      ułatwia pracownikom podnoszenie kwalifikacji;
3)      prowadzi systematyczną kontrolę i na bieżąco rozlicza pracowników z  terminowej i prawidłowej realizacji zadań;
4)      dba o zagwarantowanie mieszkańcom respektowania ich praw osobistych oraz należyte załatwianie spraw;
5)      czuwa nad przestrzeganiem przepisów prawa;
6)      nadzoruje efektywność pracy pracowników i przestrzegania zasad dyscypliny pracy;
7)      wykonuje obowiązki nałożone na niego z mocy przepisów powszechnie obowiązujących;
8)      realizuje powierzone mu do wykonania uchwały organów Powiatu, oraz zarządzenia Starosty Włocławskiego;
9)      nadzoruje realizację budżetu Domu;
10)  podejmuje odpowiednie przedsięwzięcia wynikające z obowiązujących aktów prawnych, dotyczących funkcjonowania domów pomocy społecznej;
11)  reprezentuje Dom na zewnątrz.
 
§ 11. Dyrektor Domu poprzez właściwą organizację pracy i nadzór zobowiązany jest w szczególności do:
1)      kształtowania właściwej atmosfery Domu;
2)      przedstawiania mieszkańcom oferty usług świadczonych przez personel Domu;
3)      zapoznania mieszkańców z ich uprawnieniami i obowiązkami oraz Regulaminem Mieszkańców Domu;
4)      zapewnienia mieszkańcom możliwości złożenia do przechowania przedmiotów  wartościowych oraz środków finansowych;
5)      zapewnienia warunków do godnego umierania i sprawienia zmarłemu mieszkańcowi pogrzebu zgodnie z wyznaniem i miejscowymi zwyczajami;
6)      sprawowania nadzoru i odpowiedzialności za:
a)      prawidłowy stan i eksploatację budynków oraz urządzeń technicznych,
b)      bieżące naprawy usterek technicznych i uszkodzeń obiektów i wyposażenia,
c)      sprawy bhp, ppoż. oraz realizację zadań z zakresu obrony cywilnej,
d)      sprawy związane z ochroną środowiska;
7)      analizy potrzeb i wnioskowania zadań inwestycyjnych i remontowych;
8)      organizacji i prowadzenia zadań inwestycyjnych oraz wszelkich prac remontowo-modernizacyjnych;
9)      udziału w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych i pełnego ich dokumentowania.
 
§ 12.1. Organem opiniodawczym i doradczym Dyrektora jest Rada Domu.
2. W skład Rady Domu wchodzą:
1)   dyrektor jako przewodniczący;
2)   główny księgowy;
3)   kierownicy działów;
4)   pracownik socjalny;
5)   przedstawiciele wybranych grup zawodowych.
3. Przewodniczący może zaprosić na posiedzenie Rady Domu inne nie wymienione wyżej osoby.
4. Posiedzenia Rady Domu odbywają się w miarę potrzeb, lecz nie rzadziej niż raz na kwartał.
5. Zadaniem Rady Domu jest opiniowanie i przedstawianie wniosków we wszystkich ważnych sprawach dla prawidłowego działania Domu.
  R o z d z i a ł  V Zakres zadań realizowanych w ramach działalności Domu
 
§ 13. Do zadań wspólnych wszystkich działów należy w szczególności:
1)      opracowanie propozycji rocznych planów pracy;
2)      udział w bezpośrednim wykonaniu uchwał organów Powiatu oraz zarządzeń i poleceń Starosty Włocławskiego;
3)      podejmowanie działań zapewniających należyte i terminowe załatwianie skarg, przyjmowanie interesantów i udzielanie im wyjaśnień;
4)      ponoszenie odpowiedzialności za wyposażenie i środki trwałe będące w dyspozycji poszczególnych działów i stanowisk pracy;
5)      organizowanie i podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w celu ochrony przeciwpożarowej i przestrzegania przepisów bhp.
  
§ 14.1. Zakres działalności działu terapeutyczno- opiekuńczego obejmuje w szczególności:
1)      zapewnienie regularnego kontaktu mieszkańców z lekarzem psychiatrą i psychologiem klinicznym;
2)      organizowanie mieszkańcom pomocy w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych przysługujących im na podstawie odrębnych przepisów;
3)      zapewnienie wysokiej jakości świadczonych usług socjalno- bytowych, opiekuńczych i wspomagających;
4)      stwarzanie warunków do rozwoju osobowości mieszkańców;
5)      dostosowanie terapii zajęciowej do możliwości fizycznych i psychicznych mieszkańców;
6)      pomoc w przezwyciężaniu bariery adaptacyjnej;
7)      zaspokajanie potrzeb mieszkańców w zakresie higieny osobistej i otoczenia;
8)      indywidualizację  pracy z mieszkańcami;
9)      pośredniczenie i ułatwianie kontaktów ze środowiskiem;
10)  współdziałanie z samorządem mieszkańców;
11)  dbanie o jakość relacji  tworzonych w ramach społeczności terapeutycznej;
12)  organizację świadczonych usług dla mieszkańców w zakresie:
a)      terapii zajęciowej,
b)      rehabilitacji leczniczej i społecznej,
c)      kulturoterapii,
d)      treningów umiejętności w zaburzeniach psychicznych,
e)      muzykoterapii,
f)        psychoterapii.
2. Zakres działalności działu administracyjno- ekonomicznego obejmuje w szczególności:
1)   kompleksowe planowanie budżetu w zakresie finansowym i rzeczowym, obsługę finansowo-księgowa i administracyjną Domu;
2)   dokonywanie okresowych analiz i ocen przebiegu realizacji zadań gospodarczych dochodów i wydatków budżetowych;
3)   prowadzenie zakładowej działalności socjalnej, w tym administrowanie zakładowym funduszem świadczeń socjalnych;
4)   sprawowanie nadzoru nad sprzętem będącym w użytkowaniu poszczególnych działów oraz prowadzenie odpowiedniej dokumentacji;
5)   planowanie i realizowanie inwestycji, zakupów inwestycyjnych oraz opracowanie sprawozdawczości w tym zakresie;
6)   bieżące i prawidłowe prowadzenie rachunkowości i księgowości zgodnie
z obowiązującymi przepisami i zasadami - polegające w szczególności na:
a)    zorganizowaniu, sporządzaniu, przyjmowaniu, obiegu i kontroli, kalkulacji wynikowych i kosztów wykonywanych zadań oraz sprawozdawczości finansowej,
b)   bieżącym i prawidłowym prowadzeniu księgowości oraz sporządzaniu kalkulacji wynikowej kosztów wykonywanych zadań, sprawozdawczości finansowej umożliwiającej terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych, terminowe i prawidłowe rozliczanie osób majątkowo odpowiedzialnych za ochronę mienia, prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych,
c)    nadzorowaniu całokształtu prac z zakresu rachunkowości wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne;
7)   prowadzenie gospodarki finansowej Domu zgodnie z obowiązującymi zasadami polegającymi na:
a)    wykonywaniu dyspozycji środków pieniężnych, zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu i innymi będącymi w dyspozycji jednostki,
b)   zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez jednostkę,
c)    przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,
d)   zapewnieniu terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz spłat zobowiązań;
8)      prowadzenie gospodarki magazynowej zapewniającej przechowywanie materiałów i towarów w okresie między ich otrzymaniem, a zużyciem w sposób zabezpieczający przed zniszczeniem, zepsuciem lub kradzieżą, w tym:
a)    prowadzenie odpowiedniej dokumentacji i ewidencji przychodów i rozchodów materiałów i towarów w sposób zapewniający możliwość rozliczania osób majątkowo za nie odpowiedzialnych,
b)   zabezpieczenie odpowiedniej ilości zapasów;
9)      analizę wykorzystywania środków przydzielonych z budżetu i innych będących w dyspozycji jednostki;
10)  dokonywanie w ramach kontroli wewnętrznej:
a)    wstępnej, bieżącej i następnej kontroli funkcjonalnej w zakresie powierzonych obowiązków,
b)   wstępnej kontroli legalizacji dokumentów dotyczących wykonywania planów i ich zmian,
c)    następnej kontroli operacji gospodarczych jednostki stanowiących przedmiot księgowości;
11)  opracowanie  projektów  przepisów  wewnętrznych  wydawanych przez Dyrektora       jednostki, dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności:
a)    zakładowego planu kont,
b)   obiegu dokumentów (dowodów księgowych) i zasad polityki rachunkowości,
c)    zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji,
d)   gospodarki kasowej,
e)    funkcjonowania kontroli wewnętrznej;
12)   prowadzenie Biuletynu Informacji Publicznej;
13)   wydawanie i rozliczanie kart drogowych;
14)  prowadzenie spraw pracowniczych i kancelaryjnych, a w szczególności:
a)    prowadzenie dokumentacji kadrowej i spraw socjalnych pracowników,
b)   prowadzenie działalności kancelaryjnej:
- przyjmowanie i wysyłanie korespondencji,
- zamawianie czasopism,
- zapewnianie niezbędnych materiałów biurowych,
    c)  organizowanie dla pracowników szkoleń bhp i ppoż., prowadzenie spraw            związanych z przestrzeganiem przepisów bhp i ppoż., a także ochronę budynku i mienia;
15) prowadzenie inwentaryzacji przychodów i rozchodów wyposażenia i środków trwałych:
a)    prowadzenie ewidencji poleceń wyjazdów służbowych i legitymacji ubezpieczeniowych,
b)   prowadzenie ewidencji obecności w pracy, absencji chorobowej, urlopów;
16) prowadzenie spraw z zakresu zamówień publicznych.
3. Zakres działalności działu gospodarczego obejmuje w szczególności:
1)        przygotowywanie posiłków dla mieszkańców Domu, zgodnie z  technologią żywienia;
2)        dbałość o czystość i stan sanitarny naczyń, urządzeń, pomieszczeń oraz zaplecza kuchni;
3)        przestrzeganie norm żywieniowych i kaloryczności posiłków;
4)        rozliczanie stawek dziennych, zestawień żywieniowych;
5)        ustalanie czasu pracy, przydzielenie zadań i nadzoru nad pracownikami kuchni;
6)        sporządzanie jadłospisów w oparciu o zalecenia lekarskie;
7)        wdrażanie systemu HACCP uwzględniającego specyfikę Domu;
8)        podejmowanie działań mających na celu realizację wymagań higieniczno – sanitarnych dotyczących Domu i jego wyposażenia, warunków sanitarnych oraz wymagań w zakresie przestrzegania zasad higieny na wszystkich etapach przygotowania posiłków;
9)        sporządzanie relew dziennych na podstawie jadłospisów dekadowych;
10)    prowadzenie gospodarki magazynowej, materiałowej oraz dokumentacji związanej z tą działalnością;
11)    zapewnienie mieszkańcom Domu zaspokojenia podstawowych potrzeb w zakresie:
a)    zakupu odzieży i obuwia,
b)   czystości odzieży,
c)    napraw i szycia odzieży;
12)    zapewnienie właściwej konserwacji i eksploatacji urządzeń;
13)    zapewnienie właściwej pracy i prowadzenie dokumentacji w kuchni;
14)    zapewnienie wyposażenia Domu w sprzęt, materiały i środki czystości;
15)    zapewnienie sprawnego działania środków transportu;
16)    zapewnienie sprawnego funkcjonowania wszystkich urządzeń technicznych;
17)    prowadzenie bieżących napraw sprzętu;
18)    bieżącą konserwację maszyn i urządzeń;
19)    zabezpieczenie transportu materiałów i produktów oraz przewozu osób;
20)    prace porządkowe i gospodarcze na terenie i w otoczeniu Domu;
21)    ochronę mienia zakładu przed kradzieżą lub zniszczeniem.
  R o z d z i a ł  VI Podstawowe akty wewnętrzne obowiązujące w Domu  
§ 15.1. Zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych Domu, sposób tworzenia, ewidencjonowania i przechowywania dokumentów oraz ochrony przed ich uszkodzeniem, zniszczeniem lub utratą reguluje „Instrukcja kancelaryjna Domu Pomocy Społecznej w Kurowie” oraz „Instrukcja organizacji i zakresu działania  archiwum zakładowego Domu Pomocy Społecznej w Kurowie”
2. Obieg dokumentów finansowych określa szczegółowo „Instrukcja obiegu i kontroli dowodów księgowych w Domu Pomocy Społecznej w Kurowie”.
3. Prawa i obowiązki pracowników określa szczegółowo „Regulamin pracy Domu Pomocy Społecznej w Kurowie”.
4. Zasady wynagrodzenia pracowników określa „Regulamin wynagradzania pracowników Domu Pomocy Społecznej w Kurowie”.
5. Zasady korzystania z Funduszu Świadczeń Socjalnych określa „Regulamin Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w Domu Pomocy Społecznej w Kurowie”.
6. Prawa i obowiązki mieszkańców określa „Regulamin mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Kurowie”
 
R o z d z i a ł  V I I Postanowienia końcowe  
§ 16.1. Zmiany regulaminu dokonuje Zarząd Powiatu w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.
2. W sprawach nie unormowanych niniejszym regulaminem zastosowanie mają przepisy prawa powszechnie obowiązujące.
3. Dom używa na tablicach, pieczęciach, formularzach oraz korespondencji nazwy:
 
Dom Pomocy Społecznej
w Kurowie
87-821 Baruchowo
tel. (054) 284-56-26
Reg. 910281049    NIP  888-18-73-464
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Załącznik
do Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Kurowie
Przyjętego uchwałą Nr 566/06 Zarządu Powiatu we Włocławku z dnia 21 czerwca 2006r
.
 
 
           STRUKTURA  ORGANIZACYJNA DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W KUROWIE
 
Na czele Domu stoi DYREKTOR
Wyróżnia się następujące działy, a w nich:
1. Dział terapeutyczno-opiekuńczy
    Kierownik działu
    - pracownik socjalny
    - psycholog
    - instruktor ds. kuluralno-oświatowych, muzykoterapeuta
    - instruktor terapii zajęciowej
    - opiekunowie
    - pokojowe
   Kierownik zespołu pielęgniarek
    -  pielęgniarki
    -  rehabilitant
2. Dział gospodarczy
    Kierownik kuchni
    - kucharze
    - magazynier
Bezpośrednio podlegają Dyrektorowi Domu
    - kierowca zaopatrzeniowiec
    - praczka
    - konserwator elektryk
    - pracownik gospodarczy
3. Dział ekonomiczno- administracyjny
   Główny księgowy
    - księgowy
    - księgowy kasjer
Bezpośrednia podległość Dyrektorowi - administrator
 
 
 


 W dniu 30 czerwca 2006r. Rada Powiatu we Włocławku podjęła uchwałę
nr XLIII/467/06 w sprawie nadania Statutu dla Domu Pomocy Społecznej w Kurowie.
Załącznik do uchwały nrXLIII/467/06
Rady Powiatu we Włocławku
z dnia 30 czerwca 2006 roku


                         STATUT DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W KUROWIE  
 
Rozdział I
Postanowienia ogólne
 
§ 1.Dom Pomocy Społecznej w Kurowie, zwany dalej „Domem”, działa na podstawie:
 
1) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r.
Nr 142, poz.1592, z późn.zm.1);
2) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz.593,
z późn.zm.2)
3) ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U. Nr 111, poz.535, z późn. zm.3);
4) ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U.Nr 249, poz.2104,
z późn.zm.4);
5) niniejszego statutu.
 
§ 2.1. Dom jest jednostką organizacyjną pomocy społecznej prowadzoną przez Powiat Włocławski.
 
2. Dom ma siedzibę w Kurowie,  Powiat Włocławski, Województwo Kujawsko- Pomorskie.
 
3. Dom zapewnia całodobową opiekę osobom przewlekle psychicznie chorym, nie wymagającym leczenia szpitalnego, zwanym dalej mieszkańcami.
 
4. Osoby, o których mowa w ust.3 kierowane są do Domu na czas nieokreślony lub określony, stosownie do ich wniosku lub wniosku ich przedstawiciela ustawowego.
 
  
Rozdział II Przedmiot działania
 
§ 3.1. Głównym zadaniem domu jest zapewnienie mieszkańcom całodobowej opieki oraz zaspokojenie ich niezbędnych potrzeb na  poziomie obowiązującego standardu
 
 
2. W realizacji zadań, o których mowa w ust.1, Dom zapewnia:
 
1) ochronę godności osobistej;
2) poczucie intymności;
3) możliwość rozwoju osobowości;
4) poczucie bezpieczeństwa;
5) swobodne kontakty ze środowiskiem lokalnym;
6) rehabilitację społeczną oraz w miarę możliwości rehabilitację zawodową.
 
§ 4. W Domu zamieszkują umieszczone w nim na podstawie decyzji administracyjnej wydanej w trybie i na zasadach określonych w ustawie o pomocy społecznej.
 
§ 5.1. Dom świadczy usługi na poziomie obowiązującego standardu, których zakres
i poziom jest dostosowany do indywidualnych potrzeb mieszkańców.
 
2. Mieszkańcom Dom zapewnia w szczególności:
 
1) w zakresie potrzeb bytowych:
 
a/ miejsce zamieszkania,
b/ wyżywienie,
c/ odzież i obuwie,
d/ utrzymanie czystości;
 
2) usługi opiekuńcze, polegające na:
 
a/ udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
b/ pielęgnacji,
c/ niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych;
 
3) usługi wspomagające, polegające na:
 
a/ umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej,
b/ podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu mieszkańców Domu,
c/ umożliwieniu zaspokajania potrzeb religijnych i kulturalnych,
d/ zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców Domu,
e/ stymulowaniu nawiązywania, utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną                           
        i społecznością lokalną,
f/ działaniu zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańca Domu, w miarę jego  
    możliwości,
g/ zapewnieniu bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i  przedmiotów  
    wartościowych,
h/ finansowaniu mieszkańcowi Domu nieposiadającemu własnego dochodu  wydatków
    na niezbędne przedmioty osobistego użytku, w kwocie  nieprzekraczającej 30 %
    zasiłku stałego, o którym mowa w art.37 ust.2 pkt 1  ustawy z dnia 12 marca     
    2004 r. o pomocy społecznej,
i/  zapewnieniu przestrzegania praw mieszkańców Domu oraz dostępności do
    informacji o tych prawach dla mieszkańców,
k/ sprawnym wnoszeniu i załatwianiu skarg i wniosków mieszkańców Domu.
 
3. Dom umożliwia i organizuje mieszkańcom pomoc w korzystaniu ze świadczeń
zdrowotnych przysługujących im na podstawie odrębnych przepisów oraz pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny, przewidziane
w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia. Dom może również pokryć wydatki ponoszone na niezbędne usługi pielęgnacyjne
w zakresie wykraczającym poza uprawnienia wynikające z przepisów
o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.
 
§ 6. Dom może również świadczyć usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób w nim nie zamieszkujących.
 
 
 
Rozdział III
Organizacja i zasady działania Domu

 
§ 7. Domem kieruje oraz ponosi odpowiedzialność za jego prawidłowe
funkcjonowanie Dyrektor Domu.
 
§ 8.1. Dyrektora Domu zatrudnia  i zwalnia Zarząd Powiatu we Włocławku.
2. Uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do Dyrektora Domu
wykonuje Starosta Włocławski.
 
§ 9.1. Strukturę organizacyjną i szczegółowy zakres zadań Domu określa opracowany przez Dyrektora Domu regulamin organizacyjny, przyjęty przez Zarząd Powiatu we Włocławku.
 
 
Rozdział IV
 Mienie i Gospodarka finansowa

 
§ 10.1. Dom jest jednostką organizacyjną sektora finansów publicznych, podsektora samorządowego..
 
2. Dom prowadzi gospodarkę finansową w formie jednostki budżetowej według zasad określonych w przepisach ustawy o finansach publicznych.
 
3. Podstawą gospodarki finansowej Domu jest plan dochodów i wydatków Domu przyjmowany na okres roku kalendarzowego.
4. Dom prowadzi rachunkowość na zasadach opartych na odrębnych przepisach.
 
§ 11. Dom włada nieruchomością zabudowaną, stanowiącą własność Powiatu Włocławskiego, położoną w miejscowości Kurowo Parcele gm. Baruchowo, oddaną w trwały zarząd na mocy decyzji Zarządu Powiatu z dnia 20.08.2003r Nr GG.V.7002-6/2003.
§ 12.1. Dyrektor Domu gospodaruje mieniem ruchomym Powiatu Włocławskiego oddanym do używania Domowi.
        2. O sposobie i trybie gospodarowania mieniem, o którym mowa w ust. 1, decyduje Zarząd Powiatu we Włocławku.
 
 
Rozdział V
Postanowienia końcowe

 
§ 13. W sprawach nieuregulowanych w statucie stosuje się przepisy powszechnie  
obowiązujące.
 
§ 14.Zmiany statutu mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
 
 

[1] Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 99, poz.1001 i Nr 273, poz.2703 oraz z 2005 r. Nr 64, poz.565, Nr 94, poz.788, Nr 164, poz.1366, Nr 179, poz.1487 i Nr 180, poz.1493.
[2] Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 1997 r. Nr 88, poz.554 i Nr 113, poz.731, z 1998 r. Nr 106, poz.668, z 1999 r. Nr 11, poz.95, z 2000 r. Nr 120, poz.1268 oraz z 2005 r. Nr 141, poz.1183, Nr 167, poz.1398 i Nr 175, poz.1462.
[3] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2002 r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz.558, Nr 113, poz.984, Nr 153, poz.1271, Nr 200, poz.1688, Nr 214, poz.1806 oraz z 2003 r. Nr 162, poz.1568.
[4] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2002 r. Nr 113, poz.984 i Nr 214, poz.1806, z 2005 r. Nr 10, poz.71, Nr 23, poz.192 i Nr 122, poz.1020 oraz z 2006 r. Nr 79, poz.549.
[5] Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2005 r. Nr 169, poz.1420 oraz z 2006r. Nr 45, poz. 319.
[6] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 60, poz.535, Nr 124, poz.1152,  Nr 139, poz.1324, i Nr 229, poz.2276,  z 2004 r. Nr 96, poz.959, Nr 145, poz.1535, Nr 146, poz.1546 i Nr 213, poz.2155,  oraz z 2005 r. Nr 10, poz.66, Nr 184, poz.1539 i Nr 267, poz. 2252.
[7] Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104.
[8] Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 116, poz.1207, Nr 145, poz.1537 i Nr 273, poz.2703, z 2005 r. Nr 163, poz.1362 i Nr 184, poz.1539 oraz z 2006 r. Nr 79, poz.551.
[9] Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 20024r. Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 64, poz.565, Nr 94, poz.788 i Nr 164, poz.1366.
[10] Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 1997r. Nr 160, poz. 1082, z 1998 r. Nr 99, poz.628, Nr 106, poz.668, Nr 137, poz.887, Nr 156, poz.1019 i Nr 162, poz.1118 i poz.1126, z 1999 r. Nr 49, poz.486, Nr 90, poz.1001, Nr 95, poz.1101 i Nr 111, poz.1280, z 2000 r. Nr 48, poz.550 i Nr 119, poz.1249, z 2001 r. Nr 39, poz.459, Nr 100, poz.1080, Nr 125, poz.1368, Nr 129, poz.1444 i Nr 154, poz.1792 i  poz.1800, z 2002 r. Nr 169, poz.1387, Nr 200, poz.1679 i poz. 1683 i Nr 241, poz. 2074, z 2003 r. Nr 7, poz.79, Nr 90, poz.844, Nr 223, poz.2217 i Nr 228, poz.2262, z 2004 r. Nr 96, poz.959, Nr 99, poz.1001 i Nr 240, poz.2407 oraz z 2005 r. Nr 44, poz.422, Nr 132, poz.1110, Nr 163, poz.1362, Nr 164, poz. 1366 i Nr 167, poz.1398.
[11] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2005 r. Nr 178, poz.1480.


Wytworzył: Teresa Majewska (23 stycznia 2007)
Opublikował: Dariusz Lange (24 stycznia 2007, 13:34:16)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 772

wersja do zapisu wersja do druku

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij