REGULAMIN RADY SPOŁECZNEJ PRZY SPZPS

Załącznik

do uchwały nr. XIX/200 /12

Rady Powiatu we Włocławku

z dnia 28 grudnia 2012 roku


Regulamin

Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych

we Włocławku

Rozdział l
Postanowienia ogólne

§ 1. Rada Społeczna działa na podstawie:

1) ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz.654) - zwanej dalej „ustawą";

2) Statutu Samodzielnego Publicznego Zespołu  Przychodni  Specjalistycznych we Włocławku - zwanego dalej „statutem";

3) niniejszego regulaminu - zwanego dalej „ regulaminem".

§ 2. Użyte w dalszej części regulaminu określenia, niezależnie od przypadku i liczby, oznaczają:

1) powiat — Powiat Włocławski;

2) rada powiatu - Radę Powiatu we Włocławku;

3) zarząd powiatu - Zarząd Powiatu we Włocławku;

4) organy powiatu - radę powiatu, zarząd powiatu;

5) starosta - Starostę Włocławskiego;

6) rada społeczna - Radę Społeczną przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku;

7) przewodniczący rady - przewodniczącego rady społecznej;

8) SPZPS - Samodzielny Publiczny Zespół Przychodni Specjalistycznych we Włocławku;

9) dyrektor - dyrektora SPZPS.

§ 3. 1. Rada społeczna jest organem inicjującym i opiniodawczym organów powiatu -stosownie do postanowień statutu, a także organem doradczym dyrektora.

2. Skład ilościowy i zadania rady społecznej oraz sposób rozwiązywania sporów wynikłych pomiędzy dyrektorem i radą społeczną, w zakresie podjętych przez radę społeczną uchwał, określa statut.

3. W realizacji swoich zadań i kompetencji rada społeczna może korzystać z dokumentacji i innych materiałów SPZPS, z wyjątkiem dokumentacji medycznej. Dokumentacje i materiały      na potrzeby rady społecznej dostarcza dyrektor.

4. W realizacji swoich zadań wobec organów powiatu rada społeczna przyjmuje projekty uchwał odpowiednich organów powiatu. Zasady sporządzania projektów uchwał organów powiatu i tryb wnoszenia ich pod ich obrady określają odpowiednie przepisy Statutu Powiatu Włocławskiego i Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego we Włocławku.

 

§ 4. 1. Rada społeczna, z zastrzeżeniem ust. 2, rozpatruje na swoich posiedzeniach i rozstrzyga poprzez głosowanie, w drodze uchwał, wszystkie sprawy należące do jej kompetencji określonych w statucie.

2. W sprawach związanych z wypełnianiem funkcji doradczych dyrektora, a także innych nie wykonywanych na rzecz organów powiatu, rada społeczna może swoje decyzje i rozstrzygnięcia podejmować poprzez głosowanie, a wyniki są zawarte w protokole z posiedzenia, w trakcie którego rozstrzygnięcia takie lub decyzje zostały podjęte.

§ 5. 1. Uchwały rady społecznej zapadają zwykła większością głosów w obecności co najmniej połowy statutowego jej składu, w głosowaniu jawnym.

2. Przegłosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał największą liczbę głosów „za" lub „przeciw". Głosów nieważnych lub wstrzymujących się nie uwzględnia się przy ustaleniu rozstrzygnięcia.

3. Przy ustalaniu wyników głosowania, w przypadku równej ilości głosów za i przeciw, o rozstrzygnięciu decyduje głos przewodniczącego.

Rozdział 2
Tworzenie rady społecznej i dokonywanie w niej zmian.

§ 6. 1. W skład rady społecznej, z zastrzeżeniem ust. 2, wchodzą:

1) starosta - pełniąc funkcję przewodniczącego rady, z zastrzeżeniem ust. 4;

2) przedstawiciel Wojewody Kujawsko - Pomorskiego -jako członek rady społecznej;

3) 5 przedstawicieli rady powiatu indywidualnie wybieranych przez radę powiatu - jako członkowie rady społecznej.

2. Starosta oraz przedstawiciel Wojewody Kujawsko-Pomorskiego wchodzą w skład rady społecznej z mocy prawa.

3. Zasady wyboru przedstawicieli, o których mowa w ust. l pkt 3, określa rada powiatu.

4. Przewodniczącym rady może być inna osoba wskazana na tą funkcje przez starostę. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.

5. Przewodniczący organizuje pracę rady społecznej i reprezentuje radę społeczna na zewnątrz. Przewodniczący może wyznaczyć innego członka rady społecznej do reprezentowania jej na zewnątrz w określonej przez niego sprawie lub w określonym zakresie.

§ 7. Rada powiatu, z uwzględnieniem § 6, podejmuje uchwałę o powołaniu rady społecznej na okres kadencji.

§ 8. 1. Rada powiatu, z przyczyn określonych w regulaminie, może w okresie kadencji dokonywać zmian w składzie rady społecznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

2. Rada powiatu, z własnej inicjatywy, może dokonywać zmian w składzie rady społecznej wyłącznie w stosunku do członków, o których mowa w § 6 ust. l pkt 3. Przepis § 6 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

3. Dokonywanie zmian w składzie rady społecznej, innych niż te, o których mowa w ust. 2, jest możliwe wyłącznie z inicjatywy lub za zgodą podmiotów, o których mowa w § 6 ust. l pkt l i 2.

§ 9. 1. Rada powiatu, z uwzględnieniem § 8, może dokonać zmian w składzie rady społecznej. Członek rady społecznej może być odwołany :

1) w przypadku złożenia rezygnacji;

2) w przypadku braku regularnego uczestnictwa w posiedzeniach rady.

2. Usprawiedliwienie nieobecności członka rady społecznej na jej posiedzeniu należy do  wyłącznej kompetencji przewodniczącego. Usprawiedliwienie przedstawia się przewodniczącemu najpóźniej w dniu następnego posiedzenia rady społecznej.

§ 10. Osoby wybrane do rady społecznej w trybie, o którym mowa w § 8, pełnią swoje funkcje do końca kadencji, na którą rada społeczna została powołana.

Rozdział 3
Tryb pracy Rady społecznej.

§ 11. Rada społeczna pracuje zgodnie z uchwalonym planem pracy, w którym, w razie potrzeby, może dokonywać zmian i uzupełnień.

§ 12. l. Rada społeczna, z zastrzeżeniem ust. 3, pracuje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego.

2. Przewodniczący zwołuje posiedzenia rady społecznej zgodnie z planem pracy i w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

3. Pierwsze posiedzenia rady społecznej zwołuje Przewodniczący Rady Powiatu.

4. Przewodniczący, z ważnych powodów, może zwołać poza planem pracy, nadzwyczajne posiedzenie rady społecznej.

5. Przewodniczący, na pisemny i umotywowany wniosek co najmniej 3 członków rady społecznej, zobowiązany jest zwołać posiedzenie rady społecznej w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku.

6. Wnioskodawcy zwołania posiedzenia, o którym mowa w ust. 4, zobowiązani są do przygotowania projektu porządku obrad oraz odpowiednich projektów uchwał rady społecznej, spełniających wymogi określone w regulaminie i przedłożenia ich przewodniczącemu wraz z wnioskiem. Nie dopełnienie tego obowiązku zwalnia przewodniczącego od zwoływania posiedzenia rady społecznej.

§ 13. l. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje członkom rady społecznej i dyrektorowi.

2. Projekty uchwał rady społecznej, przed wniesieniem ich pod obrady, powinny być wcześniej zaopiniowane przez radcę prawnego SPZPS i podpisane przez inicjatora projektu.

3. Projekty uchwał rady zgłaszane przez członka rady społecznej wymagają dodatkowo uzyskania opinii dyrektora. Uzyskanie takiej opinii nie wymagają projekty dotyczące spraw organizacyjnych i proceduralnych związanych z działalnością rady społecznej.

4. Inicjator projektu uchwały rady społecznej zobowiązany jest do przygotowania projektu w formie pisemnej, zgodnie z wymogami określonymi w § 14.

§ 14. 1. Projekt uchwały rady społecznej powinien zawierać:

1) tytuł uchwały;

2) podstawę prawną;

3) przepisy regulujące sprawy będące przedmiotem uchwały;

4) wskazanie podmiotu, któremu powierza się wykonanie uchwały lub nadzór nad jej wykonaniem;

5) wskazanie uchwał tracących moc;

6) określenie terminu wejścia w życie uchwały.

2. Do projektu uchwały rady społecznej dołącza się uzasadnienie zawierające w szczególności: wskazanie potrzeby podjęcia uchwały, oczekiwane skutki społeczne oraz skutki finansowe uchwały, źródła ich pokrycia. Uzasadnienie do projektu uchwały, z lewej strony druku, podpisuje inicjator projektu.

3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do projektów uchwał mających charakter opinii lub wniosków, które w swojej treści takie uzasadnienie zawierają.

§ 15. Projekty uchwał rady społecznej przedkładane są radzie społecznej za pośrednictwem przewodniczącego.

§ 16. Przed każdym posiedzeniem rady społecznej przewodniczący:

1) ustala porządek posiedzenia rady społecznej;

2) po zaciągnięciu opinii dyrektora ustala listę gości zaproszonych na posiedzenie.

§ 17. 1. W posiedzeniach rady społecznej uczestniczy dyrektor oraz po jednym przedstawicielu organizacji związkowych działających w SPZPS.

2. W posiedzeniach rady społecznej, na wniosek dyrektora i za zgodą przewodniczącego, mogą uczestniczyć: główny księgowy oraz inni pracownicy SPZPS. Przewodniczący z własnej inicjatywy może zapraszać na posiedzenia rady społecznej inne osoby, w tym przedstawicieli samorządów medycznych.

3. Obsługę posiedzeń rady społecznej, w tym obsługę prawną i kancelaryjną zapewnia dyrektor.

4. Dyrektor udziela przewodniczącemu wszelkiej pomocy organizacyjnej i technicznej w przygotowaniu posiedzeń rady społecznej.

§ 18. l. O zwołaniu posiedzenia rady społecznej przewodniczący:

1) zawiadamia członków rady społecznej i dyrektora;

2) zawiadamia osoby zaproszone, o których mowa w § 17 ust. 2 zdanie drugie.

2. Dyrektor, po otrzymaniu zawiadomienia o zwołaniu posiedzenia rady społecznej, zawiadamia organizacje związkowe oraz innych pracowników SPZPS, którzy, w trybie § 17 ust. 2 zdanie pierwsze, mają uczestniczyć w posiedzeniu.

3. Informację o zwołanym posiedzeniu rady społecznej, z podaniem terminu, miejsca i porządku obrad, dyrektor zamieszcza na stronie internetowej i w Biuletynie Informacji Publicznej SPZPS.

§ 19. 1. Zawiadomienie o zwołaniu posiedzenia rady społecznej, zawierające w szczególności: datę, godzinę i miejsce odbycia posiedzenia oraz porządek obrad i projekty uchwał wraz i innymi materiałami dotyczącymi porządku posiedzenia, przewodniczący przekazuje dyrektorowi, który wysyła je członkom rady społecznej za pośrednictwem poczty na 7 dni przed terminem posiedzenia, z zastrzeżeniem ust. 4. O zachowaniu terminu decyduje data stempla pocztowego, a w przypadku, o którym mowa w ust. 3, potwierdzenie nadania przesyłki zawarte w odpowiednim folderze poczty elektronicznej nadawcy.

2. Za zgodą członka rady społecznej projekty uchwał i inne materiały mogą być przesyłane na nośnikach informatycznych.

3. Za zgodą członka rady społecznej materiały, o których mowa w ust. l, mogą być           do niego kierowane na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej. W takim przypadku przepisu ust. l nie stosuje się.

4. W sytuacjach wyjątkowych, w szczególności, gdy posiedzenie zwoływane jest w trybie § 12 ust. 4, a także gdy nie ma możliwości przesłania członkom rady społecznej wszystkich materiałów dotyczących porządku zwoływanego posiedzenia, zawiadomienie o zwołania posiedzenia powinno zawierać: datę, godzinę i miejsce odbycia posiedzenia, porządek obrad    oraz informację, że materiały zostaną doręczone w odrębnym trybie, przed posiedzeniem.

5. Do zawiadamiania dyrektora oraz organizacji związkowych działających w SP ZPS, przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio z tym, że zawiadomienie doręcza się bezpośrednio.

6. Przewodniczący ustala formę i treść zawiadomienia zaproszonych gości o zwołaniu posiedzenia rady społecznej. Do doręczania zawiadomień zaproszonym gościom przepis ust. l i 4 stosuje się odpowiednio.

§ 20. l. Rada społeczna rozpoczyna posiedzenie w obecności co najmniej połowy statutowego jej składu.

2. W przypadku, gdy liczba członków rady społecznej obecnych na posiedzeniu zmniejszy się poniżej połowy statutowego składu rady społecznej, przewodniczący nie przerywa posiedzenia, niemożliwe jest jednak wówczas podejmowanie uchwał.

3. Przewodniczący otwiera, prowadzi i zamyka posiedzenie rady społecznej.
4. Po otwarciu posiedzenia przewodniczący:

1) stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad;

2) przedstawia porządek posiedzenia;

3) przyjmuje wnioski o dokonanie zmian w porządku posiedzenia;

4) poddaje pod głosowanie wnioski, o których mowa w pkt 3.

5. Porządek posiedzenia ustalony w trybie ust. 4 nie podlega zmianie w trakcie obrad rady.

6. W przypadku dokonania zmiany porządku posiedzenia w trybie określonym w ust. 4 pkt 3 i 4 przepisu § 19 ust. 3 nie stosuje się.

7. Porządek każdego posiedzenia powinien obejmować w szczególności:

1) przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia;

2) informacje dyrektora z wykonania uchwał rady społecznej i działalności SPZPS pomiędzy posiedzeniami rady społecznej;

3) rozpatrzenie materiałów i projektów uchwał oraz podjęcie uchwał;

4) sprawy różne.

§ 21. 1. Porządek posiedzenia rady społecznej powinien zostać wyczerpany w zasadzie             na jednym posiedzeniu. Na wniosek przewodniczącego rady lub dyrektora rada społeczna może postanowić o przerwaniu obrad i ich kontynuowaniu w innym terminie na kolejnym posiedzeniu.

2. O przerwaniu posiedzenia rada społeczna może postanowić w szczególności ze względu        na niemożliwość wyczerpania uchwalonego porządku , potrzebę dostarczenia dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające radzie społecznej podejmowanie uchwał.

3. W protokole obrad rady społecznej odnotowuje się fakt przerwanie posiedzenia; a jeżeli nastąpiło to z powodu braku quorum umożliwiającego podejmowanie uchwał - imiona i nazwiska nieobecnych członków rady społecznej oraz tych członków rady społecznej, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem.

 

§ 22.1. Przewodniczący prowadzi posiedzenie zgodnie z uchwalonym porządkiem, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2. Przewodniczący udziela głosu członkom rady społecznej w kolejności zgłoszeń.

3.Przewodniczący udziela głosu członkom rady społecznej poza kolejnością w sprawie wniosków o charakterze formalnym, a szczególności dotyczących :

1) ograniczenia czasu wystąpień mówców;

2) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały;

3) zarządzenia przerwy.

4.Członek rady społecznej nie może być pozbawiony możliwości zabrania głosu.

5. Członek rady społecznej nie może zabierać głosu bez zezwolenia przewodniczącego.


6. Przewodniczący może zabierać głos w każdym momencie posiedzenia.

7. Przewodniczący może, poza kolejnością, udzielić głosu dyrektorowi oraz osobom zaproszonym na posiedzenie rady społecznej.

§ 23. 1. Przewodniczący zamyka dyskusję po wyczerpaniu listy mówców. W razie potrzeby przewodniczący może zarządzić przerwę w celu umożliwienia dyrektorowi zajęcia stanowiska wobec zgłoszonych wniosków albo przygotowania poprawek w rozpatrywanym projekcie uchwały lub innym dokumencie.

2. Po zamknięciu dyskusji przewodniczący rozpoczyna procedurę głosowania.

§ 24. 1. W przypadku konieczności opuszczenia przez przewodniczącego obrad rady społecznej oraz gdy w posiedzeniu uczestniczy odpowiednia ilość członków rady społecznej        do podejmowania uchwał, uczestnicy posiedzenia wybierają spośród siebie przewodniczącego obrad.

2. Przewodniczącemu obrad przysługują uprawnienia oraz obciążają go obowiązki przewodniczącego z wyłączeniem § 25 ust.2.

§ 25. l. Uchwały rady społecznej przedkładane organom powiatu sporządza się w formie pisemnej.

2. Uchwały rady społecznej oraz uzasadnienia do uchwał podpisuje przewodniczący, nawet wówczas, gdy były podjęte na posiedzeniu, które z konieczności przewodniczący opuścił.

3. Wykaz przyjętych przez radę społeczna uchwał, z każdego jej posiedzenia, wywiesza się na tablicy informacyjnej w siedzibie SPZPS przez okres minimum 15 dni od daty ich uchwalenia.

§ 26. 1. Podjętym uchwałom rady społecznej nadaje się kolejne numery podając cyframi arabskimi numer uchwały oraz rok podjęcia uchwały. Uchwałę opatruje się też datą posiedzenia, na którym została przyjęta.

2. Uchwały rady społecznej ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami z posiedzeń rady społecznej. Rejestr uchwał prowadzi dyrektor.

§ 27. l. Z przebiegu posiedzenia rady społecznej sporządza się protokół nie później niż w 10 dni po jego zakończeniu.

2. Protokół z posiedzenia rady społecznej powinien zawierać w szczególności:

1) określenie daty i miejsca odbywania posiedzenia rady społecznej, godziny jego rozpoczęcia i zakończenia, imię i nazwisko przewodniczącego posiedzeniu i osoby sporządzającej protokół;

2) stwierdzenie prawomocności obrad;

3)   odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia;

4) uchwalony porządek posiedzenia;

5) przebieg posiedzenia, a w szczególności: treść lub streszczenie wystąpień, teksty zgłoszonych i przyjętych wniosków i projektów uchwał organów powiatu, uchwalonych uchwał rady społecznej, odnotowanie zgłoszenia pisemnych wystąpień;

6) przebieg głosowania i jego wyniki;

7) podpis przewodniczącego oraz osoby sporządzającej protokół. Przepis § 25 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

 

3. Do protokołu dołącza się: listę obecności członków rady społecznej, listę zaproszonych gości, teksty uchwał przyjętych przez radę społeczną, teksty przyjętych projektów uchwał organów powiatu, zgłoszone na piśmie wnioski i wystąpienia nie wygłoszone w trakcie posiedzenia, usprawiedliwienia nieobecnych członków rady społecznej, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego, a także wszystkie inne materiały związane z realizowanym porządkiem posiedzenia rady społecznej.

4. Członek rady społecznej oraz każdy uczestnik jej posiedzenia biorący udział w dyskusji może zgłosić zastrzeżenia lub poprawki do sporządzonego protokołu nie później       niż do chwili rozpoczęcia następnego posiedzenia rady społecznej. O przyjęciu lub odrzuceniu poprawki rada społeczna rozstrzyga większością głosów bez dyskusji.

5. Protokół, do którego nie wniesiono zastrzeżeń lub poprawek, a także po rozpatrzeniu poprawek, w trybie o którym mowa w ust. 4, uważa się za przyjęty. Przyjęcie protokołu potwierdzają swoim podpisem przewodniczący oraz osoba sporządzająca protokół.

§ 28. Dokumentacja związana z działalnością rady społecznej jest przechowywana i, na podstawie obowiązujących przepisów prawa, archiwizowana w SPZPS.

§ 29. 1. Działalność rady społecznej jest jawna, z zastrzeżeniem ust.3.

2. Jawność działania rady społecznej obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji o jej działalności - uznawanych, w świetle ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, za informacje publiczne - w trybie i na zasadach określonych w tej ustawie oraz innych ustawach, także w wewnętrznych przepisach obowiązujących w SPZPS.

3. Wyłączeniu z zasady powszechnej jawności i ograniczeniu uprawnienia pozyskiwania informacji publicznych, w zakresie i w sposób określony w ust. 2, podlega dostęp do informacji zawartych w dokumentach wytwarzanych lub przetwarzanych przez radę społeczną - uznanych, w świetle ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych ( Dz. U. Nr 182, poz. 1228), za informacje niejawne, a także innych informacji, które, na podstawie innych ustaw, podlegają prawnej ochronie ze względu na interes państwa, interes publiczny lub prawnie chroniony interes obywateli albo SPZPS.

§ 30. Realizując zasadę jawności działania rady społecznej dyrektor zamieszcza na podmiotowej stronie Biuletynu Informacji Publicznej SPZPS jej uchwały i protokoły z posiedzeń, a także, z uwzględnieniem § 29, udostępnia inne informacje publiczne nie zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej.

 

Rozdział 4
Postanowienia końcowe

§ 32. Wykładni regulaminu, w sprawach wątpliwych, dokonuje przewodniczący.

§ 33. Zmiany regulaminu dokonywane mogą być w trybie przewidzianym w ustawie.

 

 



Wytworzył: Zbigniew Dankowski (4 czerwca 2005)
Opublikował: Zbigniew Dankowski (29 grudnia 2005, 11:28:31)

Ostatnia zmiana: Tomasz Wasielewski (14 czerwca 2016, 11:54:32)
Zmieniono: Zmiana informacji

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 3752

wersja do zapisu wersja do druku

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij