Protokół NIK
PROTOKÓŁ KONTROLI
Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Włocławku ul. Brzeska 15, (kod pocztowy 87 - 800) nr statystyczny regon 005870438 zwanego w dalszej części "PCPR we Włocławku".
Dyrektorem PCPR we Włocławku jest mgr Agnieszka Łoboda od dnia 1 czerwca 2003 r., zatrudniona na podstawie uchwały Nr 70/2003 Zarządu Powiatu we Włocławku z dnia 28 maja 2003 r.
Poprzednio funkcję dyrektora PCPR we Włocławku pełniła do dnia 31 maja 2003 r.- mgr Ewa Rosińska, odwołana uchwałą Nr 69/2003 Zarządu Powiatu we Włocławku z dnia 28 maja 2003 r.
Kontrolę przeprowadził kontroler z Najwyższej Izby Kontroli Delegatury w Bydgoszczy mgr Ryszard Newelski - st. insp. k.. p. na podstawie upoważnienia do kontroli nr 047583 z dnia 1 lutego 2005 r.
Kontrolę przeprowadzono w okresie od dnia 2 do 10 lutego 2005 r.
Kontrolą objęto Wykorzystanie uwag i wniosków oraz wykonanie przez Powiatowe Centrum Pomocy Społecznej we Włocławku zaleceń pokontrolnych wydanych w ramach kontroli dotyczącej likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie osobom niepełnosprawnym.
W toku kontroli ustalono, co następuje:
1. Działania PCPR we Włocławku mające na celu ustalenie liczby osób niepełnosprawnych, a także rodzaju i stopnia niepełnosprawności na terenie powiaty włocławskiego.
W styczniu 2003 r. PCPR zwrócił się do: Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności, Powiatowego Urzędu Pracy we Włocławku, burmistrzów i wójtów z terenu powiatu włocławskiego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego we Włocławku oraz ośrodków pomocy społecznej na terenie powiatu włocławskiego z prośbą o pomoc w uzyskaniu informacji niezbędnych do opracowania "Karty powiatu za rok 2003", tj. o podanie danych dotyczących m. in.:
- ludności ogółem, w tym osób niepełnosprawnych w podziale na mężczyzn, kobiety, dzieci do lat 16,
- ilości osób niepełnosprawnych pracujących w podziale na pracujących w zakładach pracy chronionej, zakładach aktywności zawodowej, na otwartym rynku pracy i prowadzących działalność gospodarczą lub rolniczą,
- ilości osób niepełnosprawnych bezrobotnych,
- ilość osób niepełnosprawnych poszukujących pracy,
- ilość osób niepełnosprawnych w wieku powyżej 16 lat z podziałem na stopnie niepełnosprawności.
Ponadto PCPR prosił o udostępnienie danych dotyczących instytucji wsparcia (ośrodki pomocy społecznej, domy pomocy społecznej, domy środowiskowego wsparcia, organizacje pozarządowe działające na rzecz osób niepełnosprawnych; danych dotyczących edukacji dzieci i młodzieży niepełnosprawnej (przedszkola w tym integracyjne, szkoły podstawowe w tym z oddziałami integracyjnymi, szkoły specjalne, gimnazja i szkoły ponad gimnazjalne, w tym z oddziałami integracyjnymi i specjalne) oraz dane dotyczące chronionego rynku pracy (zakłady pracy chronionej, zakłady aktywności zawodowej).
Z prośbą o podanie takich danych za rok 2003 PCPR we Włocławku zwrócił się do tych samych adresatów w styczniu 2004 r.
Uzyskane dane obrazuje poniższe zestawienie:
Wyszczególnienie |
rok 2002 |
rok 2003 |
ludność ogółem |
86 723 |
85 468 |
w tym: - osoby niepełnosprawne ogółem - mężczyźni - kobiety - dzieci do 16 lat |
6268 2946 2381 943 |
7094 3372 2785 937 |
Osoby niepełnosprawne pracujące - ogółem, w tym: - w zakładach pracy chronionej - zakładach aktywności zawodowej - na otwartym rynku pracy - prowadzący działalność gospodarczą |
1089 46 0 162 881 |
1228 60 50 268 910 |
Osoby niepełnosprawne poszukujące pracy |
53 |
47 |
Osoby niepełnosprawne bezrobotne |
49 |
74 |
osoby niepełnosprawne w wieku 16 lat i powyżej 16 lat: - ogółem, w tym: -ze znacznym stopniem niepełnosprawności - z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności - z lekkim stopniem niepełnosprawności |
5391 944 1 991 2 456 |
6345 1 116 2389 2840 |
2. Wykorzystanie przyznanych środków PFRON na likwidację barier funkcjonalnych w latach 2002 - 2004.
Jak wynikało z pisma PFRON Nr WF/406 w/2002 z dnia 12 kwietnia 2002 r., skierowanego do Starostów Starostw Ziemskich oraz Prezydentów miast naprawach powiatu w roku 2002 przewidziano dla samorządów powiatowych środki finansowe na zadania.
. z zakresu zatrudnienia i rehabilitacji zawodowej (tworzenie nowych lub przystosowywanie istniejących stanowisk pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych, dofinansowanie wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne od tych wynagrodzeń (art.26), dofinansowanie wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne (art.27), szkolenie i przekwalifikowania osób niepełnosprawnych (art. 38 i 40), dofinansowanie oprocentowania kredytów bankowych zaciągniętych na kontynuowanie działalności gospodarczej (art. 13), pożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej (art. 120).
. z zakresu rehabilitacji społecznej (dofinansowanie turnusów rehabilitacyjnych, dofinansowanie warsztatów terapii zajęciowej, dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki, dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny.
. Nie przewidziano dofinansowania przez PFRON likwidacji barier funkcjonalnych.
Plan oraz wydatki na likwidację barier funkcjonalnych w latach 2002 - 2004 przedstawia poniższe zestawienie:
Rok |
Plan na realizację dofinansowania likwi-dacji barier architekto-nicznych, w komunio-waniu się i technicznych |
Dodatkowe środki uzyskane w ciągu roku i przeznaczone na realizację likwidacji barier architekt-tonicznych, w komunio-waniu się i technicznych |
Srodki ogółem |
Wydatki |
Zwrot na konto PFRON |
Uwagi |
2002 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Pismo prezesa Zarządu PFRON z dnia 12 kwietnia 2002r znak: WF/406w/2002 (w 2002r nie przewidziano rea-lizacji zadania likwidacja barier architektonicznych, w komuniko-waniu się i technicznych) |
2003 |
192.344,40 |
0 |
192.344,40 |
141.612 |
50.732,40 |
Środki nie zostały wykorzystane w pełni z uwagi na: - rezygnację, która nastąpiła w dniu 12 11.2003r w momencie doręczenia umowy na kwotę 17.511,22 zł -brak wniosków innych |
2004 |
193.445 |
70.000 |
263.445 |
228.108 |
35.337 |
Środki nie zostały wykorzystane w pełni z uwagi na: - rezygnację, która nastąpiła w dniu 10.09.2004r w momencie doręcze-nia umowy na kwotę 6.939,36 zł -wprowadzenie zmian do umowy i zmniejszenie zakresu robót przez co kwota przyznana uległa zmniejszeniu o 4.592,70 zł -stwierdzenie niższych kosztów zakupu materiałów w czasie odbioru robót i zmniejszenie zapłaty o kwotę 302,38 zł -2 rezygnacji po sporządzeniu protokołu robót przyjętych do realizacji - brak innych wniosków |
Źródło danych:
-Pismo Prezesa Zarządu PFRON z dnia 12 kwietnia 2002 r znak: WF/406w/2002
- Pismo Prezesa Zarządu PFRON z dnia 4 czerwca 2003 r. ,znak:: WF/564w/03 wraz z załącznikiem informującym o wysokości środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przypadających powiatowi włocławskiemu według algorytmu w 2003 r. na realizację zadań określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz.776 ze zm.)
-Uchwały Rady Powiatu we Włocławku: Nr VIII/96/03 z dnia 2 lipca 2003 r. w sprawie określenia zadań, na które przeznacza środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2003 r., Nr IX/106/03 z dnia 10 września 2003 r. w sprawie zmiany uchwały Nr VIII/96/03 Rady Powiatu we Włocławku z dnia 2 lipca 2003 r. w sprawie określenia zadań, na które przeznacza środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w roku 2003, Nr X/115/03 Rady Powiatu we Włocławku w sprawie określenia zadań, na które przeznacza środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2003 r., Nr XI/129/03 z dnia 29 listopada 2003 r. w sprawie zmiany uchwały Nr X/115/03 Rady Powiatu we Włocławku z dnia 29.10.2003 r. w sprawie określenia zadań, na które przeznacza środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w roku 2003, pismo Prezesa Zarządu PFRON z dnia 11 lutego 2004 r. znale WF/192/04 wraz z załącznikiem informującym o wysokości środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przypadających powiatowi włocławskiemu według algorytmu w 2004 r. na realizację zadań określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ((Dz. U. Nr 123, poz.776 ze zm.), Uchwała Rady Powiatu we Włocławku Nr XV/183/04 z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie określenia zadań, na które przeznacza środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2004 roku,
pismo Zastępcy Prezesa PFRON z dnia 2 września 2004 r. znale WF/2092w/2004 wraz z informacją o wysokości środków PFRON przypadających według algorytmu w 2004 roku na realizację zadań określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.. U. .Nr 123, poz.776 ze zm.) według planu finansowego Funduszu na 2004 r. po zmianie za zgodą Ministra Polityki Społecznej z dnia 31.08.2004 r., Uchwała Rady Powiatu we Włocławku Nr XXIII/254/04 z dnia 27 października 2004 r. w sprawie określenia zadań, na które przeznacza środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w 2004 roku.
Mgr Agnieszka Łoboda - dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Włocławku wyjaśniła, co następuje: "Wyjaśniam, że w roku 2003 na realizację zadania pn. likwidacja barier funkcjonalnych Rada Powiatu we Włocławku przydzieliła środki w wysokości
192.344,40 zł. Wydatkowano na powyższe zadanie kwotę w wysokości 141.612 zł., a pozostałe środki tj. 50.732,40 zł. zostały zwrócone na konto PFRON.
Niepełne wydatkowanie środków finansowych wynikało m.in. z:
- rezygnacji jednego z wnioskodawców z realizacji wniosku z chwilą doręczenia umowy przyznającej dofinansowanie w kwocie 17.511,22 zł.
- zmniejszenia przyznanego dofinansowania o kwotę 1.550.76 zł. spowodowanego niższym kosztem całości wykonanych robót
- braku nowych wniosków.
Barierę dla mieszkańców powiatu stanowi konieczność udziału własnego w wysokości minimum 20 % w realizacji tego zadania. Pozostałych środków nie przeniesiono na realizację innych zadań licząc na to, że jeszcze w miesiącu grudniu mogą pojawić się nowi wnioskodawcy.
W 2004 roku również nie wydatkowano wszystkich środków przyznanych przez Radę Powiatu na realizację tego zadania. Na konto PFRON zwrócono kwotę 35.337 zł.
Analogicznie jak w 2003 roku powyższe wynikało z:
- rezygnacji jednego z wnioskodawców z realizacji wniosku z chwilą doręczenia umowy przyznającej dofinansowanie w kwocie 6.939,36 zł.
- wprowadzenia zmian do umowy i zmniejszenia zakresu robót w wyniku, czego kwota przyznanego dofinansowania uległa zmniejszeniu o 4.592,70 zł.
- stwierdzenia w czasie odbioru robót niższych kosztów zakupu materiałów i zmniejszenia dofinansowania o kwotę 302,38 zł.
- rezygnacji dwóch wnioskodawców po sporządzeniu protokołu robót przyjętych do realizacji, łączna wysokość wnioskowanego dofinansowania 21.760 zł.
- braku nowych wniosków. .
Kontrola dokumentacji dotyczącej rozpatrywania wniosków osób niepełnosprawnych o pomoc w likwidacji barier funkcjonalnych, wykazała, że:
Realizacja rok 2002.
W roku 2001 wpłynęły 33 wnioski dotyczące likwidacji w 2002 r. barier architektonicznych. W związku z nie przyznaniem w 2002 r. przez Zarząd PFRON środków finansowych na tego typu działania, wszystkie wnioski załatwione zostały odmownie (uzasadnienie - "brak środków). Ponadto w 2001 r. (do realizacji w 2002 r.) wpłynął 1 wniosek o likwidację barier w komunikowaniu (telefon komórkowy), również z braku środków wniosek załatwiony został odmownie. W 2002 r do realizacji w 2002 r wpłynęły 4 wnioski dotyczące likwidacji barier w komunikowaniu się ( 3 telefony komórkowe i skaner oraz program uczący i syntezator mowy). Również te wnioski załatwione zostały odmownie w związku z brakiem środków na realizację dofinansowania do likwidacji barier funkcjonalnych.
Realizacja rok 2003.
W 2002 r. wpłynęło 8 wniosków dotyczących likwidacji w 2003 r likwidacji barier architektonicznych i 1 wniosek o pomoc w likwidacji barier w komunikowaniu i barier technicznych (telefon komórkowy, telewizor Filips i kuchenka gazowa).
Ponadto do realizacji w 2003 r. złożonych zostało w 2003 r. 18 wniosków, z tego 9 dotyczących likwidacji barier architektonicznych i 9 dotyczących barier w komunikowaniu się i barier technicznych.
Pozytywnie załatwionych zostało 21 wniosków. Przeprowadzona kontrola dokumentacji źródłowej nie wykazała uchybień. Przy likwidacji barier architektonicznych przeprowadzano wizje lokalne, weryfikowano przedstawiane kosztorysy inwestorskie, kwota refundacji nie przekraczała 80% wartości inwestycji. Również w przypadku likwidacji innego rodzaju barier funkcjonalnych, przeprowadzano każdorazowo wizję lokalną, PCPR w celu zorientowania się w obowiązujących cenach pytał o nie kilku dostawców, a kwota przyznanej refundacji nie przekraczała 80% średniej wartości sprzętu.
Dwa wnioski załatwiono negatywnie:
- Wniosek z dnia 19 lutego 2002 r. - wniosek o zakup telefonu komórkowego, telewizora Filips i kuchni gazowej AMICA. W dniu 10 września 2003 r. w trakcie wizytacji przeprowadzonej przez 2 pracowników PCPR we Włocławku, w miejscu zamieszkania wnioskodawcy, stwierdzono, że wnioskodawca zakupił ze środków własnych w/w urządzenia w 2002 r., w związku, z czym wniosek uznany został za nieaktualny. Wnioskodawczyni podpisała protokół z wizytacji.
- Wniosek z 17 listopada 2003 r. - wniosek o refundację części kosztów zakupionego komputera. Wniosek załatwiony odmownie ze względu na obowiązujący przepis § 9 ust 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca, 2002 r. w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków PFRON (Dz. U. Nr 96, poz. 861 ze zm.).
W jednym przypadku wnioskodawca zrezygnował z realizacji wniosku:
- Wniosek z 21 listopada 2002 r. - wniosek o dostosowanie łazienki do potrzeb, budowa podjazdu wizytacja w miejscu zamieszkania -1 2.09.2003 r. Kosztorys inwestorski - wartość 21 889,03 zł. Umowa Nr 1/2003 z dnia (brak daty), dofinansowanie do kwoty 17 511,22 zł. W dniu 12.11.2003 r. wnioskodawca złożył rezygnację w związku z brakiem środków na pokrycie 20% wartości inwestycji.
W dwóch przypadkach wnioski pozostawiono bez rozpatrzenia:
- Wniosek z 28 października 2003 r. -. wniosek o pomoc w adaptacji łazienki, podpisany przez matkę. - brak pełnomocnictwa - wystąpiono w dniu 18. 11. 2003 r. o dostarczenie pełnomocnictwa - brak. wniosek pozostawiony bez rozpatrzenia.
- Wniosek z 3 grudnia 2003 r. - wniosek o pomoc w adaptacji łazienki, wystąpiono w dniu 17. 12. 2003 r. o uzupełnienie dokumentacji i wypełnienie obowiązującego wzoru wniosku - brak. wniosek pozostawiony bez rozpatrzenia.
Realizacja rok 2004.
W 2003 r. do realizacji w 2004 r. wpłynęły 2 wnioski dotyczące dostosowania łazienek, w 2004 r. przyjęto 38 wniosków. Ogółem 40 wniosków, z tego 24 wnioski dotyczyły likwidacji barier architektonicznych,
15 likwidacji barier technicznych i barier w komunikowaniu się, a 1 wniosek (pozostający bez rozpatrzenia ze względu na niekompletność - nie wiadomo, czego ).
Pozytywnie załatwionych zostało 31 wniosków. Przeprowadzona kontrola dokumentacji źródłowej nie wykazała uchybień. Przy likwidacji barier architektonicznych przeprowadzano wizje lokalne, weryfikowano przedstawiane kosztorysy inwestorskie, kwota refundacji nie przekraczała 80% wartości inwestycji. Również w przypadku likwidacji innego rodzaju barier funkcjonalnych, przeprowadzano każdorazowo wizję lokalną, PCPR w celu zorientowania się w obowiązujących cenach pytał o nie kilku dostawców, a kwota przyznanej refundacji nie przekraczała 80% średniej wartości sprzętu.
Kontrola 4 wniosków, w których wnioskodawcy zrezygnowali z ich realizacji, wykazała, co następuje:
- Wniosek z 16 marca 2004 r. - o pomoc w zakupie komputera dla niepełnosprawnego syna. Wnioskodawczyni w dniu 20 kwietnia 2004 r. zrezygnowała z dofinansowania bez podania powodu..
- Wniosek z dnia 17 marca 2004 r. - o pomoc w dostosowaniu łazienki do potrzeb niepełnosprawnego syna. Wnioskodawcy w dniu 20 października 2004 r. zrezygnowali z dofinansowania ze względu na brak środków finansowych na 20% udział własny.
- Wniosek z dnia 19 kwietnia 2004 r. - o pomoc w dostosowaniu łazienki do potrzeb osoby niepełnosprawnej. Wnioskodawczyni zrezygnowała z podpisania umowy w dniu 10 września 2004 r. nie podając powodów.
- Wniosek z dnia 15 kwietnia 2004 r. - o pomoc w dostosowaniu łazienki do potrzeb osoby niepełnosprawnej. W dniu 23 sierpnia 2004 r. wnioskodawczyni złożyła rezygnację z dofinansowania nie podając powodu.
Kontrola 3 wniosków pozostawionych bez rozpatrzenia wykazała:
- Wniosek z dnia 7 lipca 2004 r. - pomoc w dostosowaniu łazienki do potrzeb osoby niepełnosprawnej - mimo trzykrotnych monitów wnioskodawczyni nie dostarczyła kosztorysu inwestorskiego. Zawiadomienie w dniu 10.12. 2004 r.
- Wniosek z dnia 28 września 2004 r. - dotyczący pomocy w dostosowaniu łazienki i budowie podjazdu - mimo wystosowanego w dniu 25 października 2004 r. monitu, wnioskodawca nie uzupełnił wniosku o: orzeczenie o niepełnosprawności, oraz o podstawę prawną zameldowania w lokalu, w którym miała nastąpić likwidacja barier.
- Wniosek z dnia 11 października 2004 r. - dotyczący adaptacji pomieszczenia gospodarczego na przystosowaną do potrzeb osoby niepełnosprawnej łazienkę. Wnioskodawca pomimo dwukrotnych monitów nie dostarczył dokumentu potwierdzającego podstawę zameldowania w lokalu. Ostatni monit 26.10.2004 r.
Dwie odmowy dofinansowania ze środków PFRON dotyczyły:
- Wniosek z dnia 4 października 2004 r. - o dofinansowanie zakupu komputera - odmowa ze względu na nie spełnianie kryteriów, (nie występowanie u wnioskodawczyni schorzeń, które powodowałyby utrudnienia w komunikowaniu się lub w poruszaniu się). Zawiadomienie w dniu 4 listopada 2004 r.
- Wniosek z dnia 2 listopada 2004 r. - o dofinansowanie zakupu komputera dla niepełnosprawnego syna. Odmowa ze względu na nie spełnianie kryteriów - komputer byłby użytkowany w celach edukacyjnych (niepełnosprawny nie nabył umiejętności czytania i pisania) nie zaś do likwidacji barier w komunikowaniu. Zawiadomienie w dniu 18 listopada 2004 r.
3. Wdrożenie systemu informowania osób niepełnosprawnych o ich uprawnieniach dotyczących pomocy w likwidacji barier funkcjonalnych.
Informacje na temat zakresu zadań, (w tym dotyczące likwidacji barier funkcjonalnych), na które Rada Powiatu przeznaczyła środki Państwowego funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z prośbą o rozpowszechnienie przesłane zostały do wszystkich kierowników ośrodków pomocy społecznej na terenie powiatu włocławskiego w roku 2003 (pismo nr PC.Or.O110/28/2003 z dnia 16 lipca 2003 r. i 2004 (pismo nr PC.Or.0110/21/2004 z dnia 13 kwietna 2004 r.)
Oględziny przeprowadzone w siedzibie PCPR we Włocławku w dniu 2 lutego 2005 r. wykazały, że na tablicy informacyjnej, m. in. znajdowała się informacja o następującej treści:
"Osoby niepełnosprawne posiadające aktualne orzeczenie o niepełnosprawności w roku 2005 mogą ubiegać się o:
. dofinansowanie uczestnictwa w turnusie rehabilitacyjnym,
. dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze,
. dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, (barier) w komunikowaniu się i (barier) technicznych,
. dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki,
. dofinansowanie do wysokości oprocentowania kredytu bankowego zaciągniętego na kontynuowanie działalności gospodarczej,
. pożyczkę na rozpoczęcie działalności gospodarczej lub rolniczej.
Ponadto w ramach rehabilitacji zawodowej pracodawcy, którzy zatrudnią przez okres, co najmniej 36 miesięcy osoby niepełnosprawne mogą ubiegać się o zwrot kosztów poniesionych w związku z przystosowaniem tworzonych lub istniejących miejsc pracy dla tych osób, stosownie do potrzeb wynikających z ich niepełnosprawności.
Szczegółowych informacji udziela Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie we .Włocławku, ul. Brzeska 15, telefon 231 - 22 - 38 lub 231 - 02 -84".
Kontrolerowi okazano pismo tej samej treści dotyczące uprawnień osób niepełnosprawnych w 2004 r., które zgodnie z oświadczeniem mgr Haliny Bończyk wywieszone było na tablicy informacyjnej PCPR w 2004 r.
4. Powołanie komisji ds. rozpatrywania wniosków dotyczących likwidacji barier funkcjonalnych.
Komisja d/s rozpatrywania wniosków dotyczących dofinansowania likwidacji barier funkcjonalnych nie została powołana.
Mgr Agnieszka Łoboda - dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Włocławku wyjaśniła, co następuje:
"W odniesieniu do kwestii dotyczącej nie powołania w 2002 roku komisji ds. rozpatrywania wniosków o likwidację barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych wyjaśniam, co następuje:
Powołanie w 2002 roku niniejszej komisji stało się bezzasadne z uwagi na fakt, że Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nie przewidział realizacji tego zadania w roku 2002 - pismo Prezesa Zarządu PFRON z dnia 12 kwietnia 2004 r. znak WF/406/w/02. Brak środków na ten cel spowodował, że wszystkie osoby ubiegające się o tą formę wsparcia otrzymały odpowiedź odmowną.
Powołanie takiej komisji w latach następnych, tj. 2003 - 2004 nie miało uzasadnienia z uwagi na fakt pełnego zabezpieczenia środków na wszystkie złożone wnioski oraz brak takiego wymogu wynikającego z przepisów prawa".
5. Skargi.
W latach 2002 - 2005 - do czasu kontroli wpłynęły do PCPR we Włocławku 2 skargi (w 2002 r.) Skargi nie dotyczyły pomocy w likwidacji barier.
Pismo zarejestrowane jako "skarga z Izbicy Kujawskiej" nie nosiło znamion skargi, lecz było prośbą o wyjaśnienie, jaka pomoc należy się pytającej po zakończeniu pobierania zasiłku dla bezrobotnych.
Autorkę pisma poinformowano o pomocy, jaka jej przysługiwała i skierowano ją do Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Izbicy Kujawskiej.
Pismo zarejestrowane jako "skarga z Izbicy Kujawskiej" przekazane przez Kancelarię Premiera, również nie nosiło znamion skargi, lecz było niewłaściwie skierowaną prośbą o rentę wyjątkową dla żony autora pisma.
Autorowi pisma, po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, z którego wynikało, iż uzyskał on z Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej zasiłek celowy, udzielono odpowiedzi, z której wynikało, iż wniosek o przyznanie renty wyjątkowej żona autora pisma winna złożyć w Oddziale Zakładu Ubezpieczeń Społecznych we Włocławku.
Kontroler poinformował mgr Agnieszkę Łobodę -dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Włocławku o przysługującym jej z mocy art. 55 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (j. t. Dz. U. z 2001 r. nr 85, poz. 937 ze zm.) prawie zgłoszenia w terminie 14 dni od daty otrzymania protokołu kontroli umotywowanych zastrzeżeń na piśmie, co do ustaleń w nim zawartych.
Jednocześnie Kontroler poinformował Panią Dyrektor o przysługującym jej z mocy art. 57 ust. 1 ustawy o NIK prawie odmowy podpisania protokołu kontroli z jednoczesnym obowiązkiem złożenia na tę okoliczność w terminie 7 dni od daty otrzymania protokołu wyjaśnień dotyczących przyczyn takiej odmowy.
W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń termin 7 dni - zgodnie z art. 57 ust. 2 ustawy o NIK - biegnie od dnia otrzymania ostatecznej uchwały w sprawie ich rozpatrzenia.
Mgr Agnieszka Łoboda - Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Włocławku została poinformowana o przysługującym jej z mocy art. 59 ust. 2 ustawy o NIK, prawie złożenia wyjaśnień, co do przyczyn i okoliczności powstania nieprawidłowości opisanych w niniejszym protokole kontroli.
Niniejszy Protokół kontroli sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden wręczono w dniu lutego 2005 r. Mgr Agnieszce Łobodzie - Dyrektorowi Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Włocławku.
Włocławek, 10.02.2005 r.
Wytworzył: Inspektor NIK (10 lutego 2005)
Opublikował: Elżbieta Otto (17 lutego 2005, 21:07:55)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 4716