Strona główna > POWIATOWE JEDNOSTKI PRAWNE - BIP > Samodzielny Publiczny Zespół Przychodni Specjalistycznych we... > RADA SPOŁECZNA SPZPS > POSIEDZENIA RADY SPOŁECZNEJ > 2004 > 22.06.2004 R. > Protokół nr 6/2004
26.03.2004 R. | 22.06.2004 R. | 12.08.2004 R. | 24.08.2004 R.
21.09.2004 R. | 20.11.2004 R. | 09.12.2004 R.
21.09.2004 R. | 20.11.2004 R. | 09.12.2004 R.
Protokół nr 6/2004
Protokół nr 6 / 2004Z posiedzenia Rady Społecznej przy SPZPS we Włocławku , które odbyło się dnia 22.06.2004 r. we Włocławku przy ul. Wyszyńskiego 21 / świetlica Oddziału Dziennego Psychiatrycznego budynek „ D” / .
Proponowany porządek obrad :
1. Otwarcie posiedzenia Rady.
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu nr 5 /2004 z posiedzenia Rady Społecznej z dnia 26.03.2004 r.
5. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania Przewodniczącego Rady Społecznej przy SPZPS z działalności Rady Społecznej w 2003 roku.
6. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania Dyrektora SPZPS z wykonania uchwał Rady Społecznej podjętych w roku 2003 .
7. Rozpatrzenie projektu uchwał w sprawie przyjęcia informacji Dyrektora SPZPS z działalności w roku 2003.
8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie pozytywnego/negatywnego zaopiniowania sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku za 2003 rok.
9. Rozpatrzenie projektu w sprawie zatwierdzenia zmian w Regulaminie Porządkowym SPZPS.
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia opinii o zbyciu środka trwałego w postaci części budynku przy ul. Okrzei 74 we Włocławku .
11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia „ Raportu z funkcjonowania Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku za lata 1999 – 2003 i prognoza na kolejne lata”.
12. Przedstawienie projektu harmonogramu przekształcenia jednostki w spółkę prawa handlowego.
13. Sprawy różne.
14. Wolne wnioski i zapytania.
15. Zakończenie obrad.
Ad.1.
Pan Przewodniczący powitał wszystkich zebranych na kolejnym posiedzeniu Rady Społecznej .
Ad. 2.
Stwierdzenie quorum. Na dziewięciu członków Rady Społecznej na obrady stawiło się pięciu , co umożliwiło stwierdzenie quorum.
Ad.3.
Pan Przewodniczący zapytał , czy są uwagi lub propozycje do proponowanego porządku obrad , a następnie zarządził głosowanie , kto jest za jego przyjęciem.
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania jednogłośnie przyjęli porządek obrad .
Ad . 4 .
Pan Przewodniczący zapytał , czy członkowie Rady Społecznej zapoznali się z Protokołem nr 5, a następnie zarządził głosowanie za jego przyjęciem.
W wyniku głosowania Członkowie Rady Społecznej przyjęli Protokół nr 5 – przy 4 osobach za i 1 wstrzymującej.
Ad. 5 .
Pan Przewodniczący dokonał wprowadzenia do pkt. 5 porządku obrad . Jednocześnie nadmienił , że każdy z członków Rady Społecznej otrzymał w materiałach projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania Przewodniczącego Rady Społecznej przy SPZPS z działalności Rady Społecznej w roku 2003 wraz z załącznikami, a następnie zapytał o konieczność szczegółowego omówienia tegoż sprawozdania. W wyniku zgody członków Rady Społecznej zaproponował ewentualną dyskusję i pytania na powyższy temat.
Pani Ewa Kończyńska :
Chciałabym zaproponować zgodnie z Regulaminem Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku wykreślenie członka Rady Społecznej ze składu ze względu na trzykrotną nieobecność na obradach.
Pan Dyrektor S. Beciński :
Jest to zgodne z Regulaminem Rady Społecznej. Dotyczy to oczywiście nieobecności nieusprawiedliwionych. Pozostali członkowie mogą wnioskować o wykreślenie.
Pan Przewodniczący :
Należałoby się w tym momencie zastanowić nad definicją nieobecności nieusprawiedliwionej. Czy informacja telefoniczna jest usprawiedliwieniem ?
Pani Ewa Kończyńska :
Myślę , że jakakolwiek informacja jest usprawiedliwieniem. Rozumiemy wówczas ,że członkowie poczuwają się do obowiązku jakim jest uczestnictwo w obradach.
Pan Dyrektor S. Beciński :
Uważam , że informacja nawet telefoniczna pozwala nam rozumieć ,że obowiązki społeczne traktowane są z należytą uwagą. Należy tutaj się zastanowić czy jest to dobry moment na wnioskowanie o wykreślenie z listy członków Rady Społecznej w sytuacji gdy jesteśmy w przededniu prywatyzacji.
Pani Ewa Kończyńska :
W takiej sytuacji pozostawmy ten temat.
Pan Przewodniczący zaproponował powrót do sprawy sprawozdania Przewodniczącego Rady Społecznej przy SPZPS z działalności Rady Społecznej w roku 2003 , a następnie poddał głosowaniu uchwałę nr 91/2004 w sprawie przyjęcia sprawozdania Przewodniczącego Rady Społecznej przy SPZPS z działalności Rady Społecznej w roku 2003.
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania jednogłośnie przyjęli uchwałę nr 91/2004 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności Rady Społecznej w roku 2003
Ad. 6.
Pan Przewodniczący dokonał wprowadzenia do pkt. 6 porządku obrad . Jednocześnie nadmienił , że każdy z członków Rady Społecznej otrzymał w materiałach projekt uchwały nr 92/2004 w sprawie przyjęcia sprawozdania Dyrektora SPZPS z wykonania uchwał Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku podjętych w roku 2003 , a następnie poprosił Pana Dyrektora o krótkie wprowadzenie i ewentualną dyskusję oraz pytania.
Pan Dyrektor S. Beciński :
Informacja z wykonania uchwał Rady Społecznej przy SPZPS we Włocławku w 2003 roku stanowi załącznik do uchwały Rady Społecznej nr 92/2004, w której szczegółowo wypisano tematykę. Zapis końcowy mówi , że wszystkie uchwały Rady Społecznej przy SPZPS we Włocławku podjęte w roku 2003 zostały wykonane. Kolejny zapis określa , że wszystkie uchwały były przyjmowane i rozpatrywane zgodnie z rocznym planem pracy Rady Społecznej . Pełna realizacja uchwał dowodzi , iż zarówno organ uchwałodawczy jakim jest Rada Społeczna jak również organ wykonawczy , którym jest Dyrektor dołożyli należytej staranności w procesie tworzenia i realizowania prawa . Chciałbym zapytać , czy jest konieczność omawiania poszczególnych uchwał , czy wystarczy zapis , który został Państwu dostarczony wraz z materiałami na dzisiejsze posiedzenie Rady Społecznej.
Pan Przewodniczący wraz z członkami Rady Społecznej wyrazili opinię o braku konieczności szczegółowego omawiania uchwał i zaproponował przejście do ewentualnych pytań i dyskusji.
W trakcie omawiania pkt. 6 porządku obrad na posiedzenie przybył Pan Krzysztof Kruszczyński.
Pan Przewodniczący :
Było tych uchwał aż 32 , co świadczy o intensywności pracy Rady Społecznej.
Pan Dyrektor S. Beciński :
Posiedzeń również było więcej , aniżeli przewiduje obowiązek. Posiedzenia winny odbywać się raz na kwartał , lecz organizowane były zdecydowanie częściej.
Pan Przewodniczący :
Chciałbym zapytać o realizację uchwały z poz. 21 tzn. nr 75/2003 z dnia 28.08.2003 r. w sprawie pozytywnej opinii w przedmiocie uzyskania przez SPZPS darowizny w kwocie 25 tys. zł na zakup gastrofiberoskopu. Moje pytanie brzmi , czy powyższa uchwała została w pełni zrealizowana i rozliczona ?
Pan Dyrektor S. Beciński :
Oczywiście tak we wszystkich punktach , tzn. zrealizowana , skonsumowana i rozliczona.
Pan Piotr Grudziński :
Chciałbym zapytać o uchwałę z pozycji 26 , czyli nr 80/2003 z dnia 28.08.2003 r. w sprawie utworzenia jednostki organizacyjnej pod nazwą „ Zakład Pielęgnacyjno – Opiekuńczy”.
Pan Dyrektor S. Beciński :
Próbujemy to zrobić , jednak aby móc przystąpić do jakichkolwiek działań musieliśmy uzyskać zgodę Rady Społecznej , a w późniejszym etapie Rady Powiatu na zmiany w Statucie, które pozwoliłyby przystąpić do prac związanych z ich realizacją.
Dlatego też nie odpuściliśmy tego tematu , na dzień dzisiejszy mamy już orientacyjne miejsce lokalizacji. Jest nim były internat Zespołu Szkół Rolniczych w Brześciu Kujawskim. Byliśmy już z Panem Przewodniczącym oglądać to miejsce. Jest to świetny obiekt do wykorzystania na tę formę działalności , który można przy niewielkim nakładzie środków zaadoptować na Zakład Pielęgnacyjno – Opiekuńczy . Ta kwestia w najbliższym czasie zostanie przedstawiona Urzędom Gmin . Propozycja współuczestnictwa w tym przedsięwzięciu miałaby na celu wyjście naprzeciw potrzebom , jakie istnieją w każdej z tych gmin .
Należałoby się w tym momencie zastanowić , czy nam się to powiedzie. Pierwsze kroki zostały poczynione , czas pokaże co z tego wyniknie. Głównym motywem wstrzymującym jakiekolwiek działania jest brak środków finansowych , ponieważ dużo jest obiektów spełniających wymogi do zaadoptowania na tę formę działalności jakim jest Zakład Pielęgnacyjno – Opiekuńczy. Lokalizacji w Brześciu Kujawskim nie należy traktować jako jedynej propozycji , ponieważ kolejnym miejscem może być budynek po byłej szkole w gminie Lubanie . Jest to również świetny obiekt , nawet lepszy aniżeli w Brześciu Kujawskim z racji tego , że jest on jednokondygnacyjny i nie byłoby potrzeby montażu windy.
Pani Ewa Kończyńska :
Urzędy Gmin nie posiadają funduszy , więc obawiam się , że ta współpraca nie będzie zbyt owocna .Ogólnie mówiąc obecnie obowiązujące przepisy nie są korzystne dla osób niepełnosprawnych. Media informują o tym , iż rehabilitacja nie będzie finansowana przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
Pan Dyrektor S. Beciński :
Nie jest to możliwe , ponieważ z posiadanej wiedzy mogę stwierdzić , że nie będzie zmniejszania kontraktowania świadczeń medycznych. Przepisy dotyczące osób niepełnosprawnych zmienią się , ponieważ Unia Europejska stwarza korzystniejsze możliwości tym ludziom.
Pan Piotr Grudziński :
Ogólnie mówiąc są duże problemy z uzyskaniem miejsca w ośrodkach rehabilitacji.
Pan Przewodniczący podziękował za wyjaśnienia , jednocześnie zapytał czy są jeszcze pytania odnośnie przedstawionego materiału . Następnie po stwierdzeniu braku dalszych pytań zarządził głosowanie nad projektem uchwały nr 92 / 2004 w sprawie przyjęcia sprawozdania Dyrektora SPZPS z wykonania uchwał Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku podjętych w roku 2003 .
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania jednogłośnie przyjęli projekt uchwały nr 92 / 2004 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie przyjęcia sprawozdania Dyrektora SPZPS z wykonania uchwał Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku podjętych w roku 2003.
Ad.7.
Pan Przewodniczący zaproponował przejście do kolejnego punktu porządku obrad i poprosił Pana Dyrektora S. Becińskiego o zapoznanie członków Rady Społecznej z materiałami dotyczącymi przyjęcia informacji Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku z działalności jednostki w roku 2003.
Pan Dyrektor S. Beciński :
Informacja z działalności jednostki w 2003 r. była już przedstawiona członkom Rady Społecznej. Przedstawia przeprowadzone remonty i zakupy dla placówek , które były wykonane celem prawidłowego funkcjonowania i realizowania zadań diagnostyczno- leczniczych oraz poprawy estetyki obiektów . Dla prawidłowego funkcjonowania Zespołu niezbędne jest posiadanie na wysokim poziomie bazy sprzętowej, która ze względu na czas eksploatacji oraz ilość wykonywanych badań ulega zużyciu a poprzez to wymaga wymiany lub naprawy. Należy tutaj zaznaczyć jako niebywały sukces zainstalowanie windy w Ośrodku Rehabilitacji Dzieci Niepełnosprawnych przy ulicy Radosnej , o którą staraliśmy się dziesięć lat. Myślę , że szczegółowe omawianie pozycji jest zbędne , ponieważ kompletną informację otrzymaliście Państwo w materiałach na dzisiejsze obrady. Łączna kwota na zakupy i remonty w 2003 roku wyniosła 717.206,73 zł. , co w kondycji finansowej stanowi bardzo znaczący wydatek. W materiałach zawarta jest szczegółowa analiza darowizn , jakie zostały przekazane naszej jednostce. Uwzględnia również umowę z Urzędem Miasta na świadczenia realizowane w Przychodni Terapii Uzależnienia od Alkoholu i Współuzależnienia. Urząd Miasta przeznaczył na tę działalność dotację w wysokości 25 tys. zł. , która w całości została zrealizowana. Poprzez poczynione zakupy mogliśmy przystąpić do zakontraktowania przepływów dopplerowskich , a co za tym idzie kontrakt jest zwiększony o ok. 0,5 mln. zł .
Jeśli chodzi o aparat ultrasonograficzny pozostało nam do spłacenia 6 rat , spłacamy go już 3 lata. Aparat kosztował powyżej 400 tys. zł. I dzięki temu zakontraktowaliśmy tzw. Świadczenia współfinansowane. Aparat do badań densytometrycznych został już całkowicie spłacony , była to kwota 244 tys. zł.
Cały czas borykamy się ze „ starym garbem” jakim są wypłaty 13-stych pensji. W roku 2003 wypłaciliśmy ich na kwotę 402 tys. zł. Jest to wydatek spory , który umożliwiłby nam zakup aparatu RTG. Aparat funkcjonujący obecnie może nam służyć jeszcze tylko rok, a później musimy go wycofać z eksploatacji z racji tego, że nie będzie spełniał wymogów.
Pan Bogdan Czajka :
Chciałbym zapytać czy w roku 2003 była prowadzona działalność POZ-owska ?
Pan Dyrektor S. Beciński :
W roku 2003 była prowadzona działalność POZ-tu , z racji tego ,że Lubień Kujawski znajdował się w naszych strukturach.
Pan Bogdan Czajka :
Jak to wygląda obecnie ?
Pan Dyrektor S. Beciński :
Obecnie nie prowadzimy tej formy działalności. W załączniku do Statutu SPZPS w wykazie jednostek widnieje zapis o poradni POZ-tu i zastanawiamy się czy go wykreślić , czy jeszcze zachować. Nie wykluczamy , że kiedyś działalność podstawowa również może być w oparciu o jednostkę prowadzona.
Pan Przewodniczący :
Należy tutaj podsumować ,że działalność w roku 2003 zakończyła się pozytywnym akcentem dla placówki w kwestii ustalenia własności obiektu przy ulicy Stodólnej . Był to proces długotrwały , rok 2003 był przełomowy w tej sprawie i nastąpiło rozstrzygnięcie z korzyścią dla jednostki .Gmina Żydowska wiele lat zabiegała o obiekt .
Pan Dyrektor S. Beciński :
Niewątpliwie jest to element , na który należałoby zwrócić uwagę . W naszych zasobach środków trwałych nie doprowadziło to do żadnych zmian. Dzięki Panu Staroście i Przedstawicielowi Gminy Żydowskiej zostało zawarte porozumienie , które potwierdziło fakt naszego posiadania oraz wykorzystywania obiektu do celów służby zdrowia , a w drodze mediacji udało się doprowadzić do zaspokojenia roszczeń tejże Gminy mieniem skarbu Państwa . Sprawa zakończyła się szczęśliwie , a funkcjonujące tam przychodnie /poradnie takie jak Przychodnia Dermatologiczna , Terapii Uzależnienia od Alkoholu i Współuzależnienia Poradnia Ginekologiczna oraz Laboratoria pozostały w lokalach obecnie zajmowanych. Jest to obiekt zabytkowy , co stanowi problem , ponieważ nawet w kwestii malowania okien należy uzyskać zgodę konserwatora zabytków.
Pan Przewodniczący zapytał czy są jeszcze jakieś pytania do przedstawionego materiału. W przypadku stwierdzenia braku pytań zarządził głosowanie nad uchwałą nr 94/2004 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie przyjęcia informacji Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku z działalności jednostki w roku 2003.
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania jednogłośnie przyjęli uchwałę nr 94/2004 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie przyjęcia informacji Dyrektora Samodzielnego Publicznego zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku z działalności jednostki w roku 2003.
Ad.8.
Pan Przewodniczący dokonał wprowadzenia do pkt 8 porządku obrad. Jednocześnie nadmienił , że członkowie Rady Społecznej otrzymali w materiałach projekt uchwały w sprawie pozytywnego / negatywnego zaopiniowania sprawozdania finansowego i analizy finansowej Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku za rok 2003 rok wraz z załącznikami. Następnie poprosił Pana Dyrektora o krótki komentarz , a potem ewentualną dyskusję i pytania.
Pan Dyrektor S. Beciński :
Chciałbym skupić się na wyniku finansowym. Po stronie przychodów znajduje się sprzedaż usług medycznych , gdzie jak już wielokrotnie wspominałem uwzględniony jest ubytek 20 %.
Przewaga kosztów nad przychodami poza uzasadnieniem dotyczącym spadku o 20 % stawki za porady specjalistyczne również ma swoje odbicie we wzroście kosztów z tytułu wzrostu kosztów materiałów , energii , podatku, dozoru, naprawy sprzętu itp. Kosztów nie udało się nam zbilansować, ponadto na kwotę ok. 50 tys. niesfinansowano nam nadwykonań.
Dzięki zyskowi z działalności aptek , który przekroczył 0,5 mln. zł. udało nam się rok 2003 zakończyć wynikiem co prawda ujemnym w wysokości 1.236.723,65 , ale nieco niższym aniżeli pierwotnie było zakładane. Na powstałą stratę miała wpływ wypłata zaległych 13-stych pensji, gratyfikacji, odpraw emerytalnych w kwocie ok. 401 tys. zł. oraz zmniejszenie wartości kontraktu zawartego z NFZ-em na usługi zdrowotne w stosunku do roku poprzedniego o 20 % i koszty obsługi linii kredytowej. Taką linię kredytową posiadamy, była ona zaciągnięta w celu wypłaty 13-stych pensji. Służy ona również do zapewnienia płynności finansowej jednostki. Analiza zawiera koszty związane z dzierżawą sprzętu tj. aparatu USG , z zakupami, amortyzacją,
Dominującą pozycję w przychodach naszej jednostki stanowi sprzedaż usług zdrowotnych zakontraktowanych z NFZ-em, co stanowi 60 % całego przychodu, natomiast 40 % wypracowaliśmy sami. Ta forma pozyskania środków finansowych na rzecz jednostki to przede wszystkim wynajem wolnych pomieszczeń znajdujących się w naszych zasobach, z tytułu transportu materiałów biologicznych, usług sterylizacji , odpisów dokumentów. Jest to niebagatelna kwota.
Dodatkowym elementem patrząc pod kątem ekonomicznym i racjonalnym prowadzonej działalności jest fakt utrzymywania w strukturach przychodni / poradni , które w roku 2003 przynosiły straty. Gdyby one funkcjonowały w oparciu o inicjatywę prywatną byłyby pozamykane. Z racji obniżki stawek o 20 % i tego ,że nie byłoby na rynku świadczeniodawców my te poradnie utrzymujemy , a nawet od roku 2000 strukturę rozbudowaliśmy o kolejne poradnie. Będziemy tak czynić nadal , ponieważ od roku przyszłego planujemy utworzyć nową poradnię – ortopedyczną. Ten rok praktycznie jest lepszy, analizując koszty każdej z poradni można powiedzieć ,że na dzień 31 maja wypracowaliśmy wynik dodatni , bo ok. 30 tys. zł., ale jest to wynik dodatni , czyli można zaobserwować postęp w racjonalizacji kosztów i również ze strony NFz-tu trzeba przyznać , że obecnie stawki uwzględniają badania , jaki należy wykonać pacjentowi i poprzez to należy stwierdzić na dzień dzisiejszy ,że część poradni to „ perełki”, „lwia” część utrzymuje się z wypracowanych środków , natomiast w nielicznych tych środków jeszcze nie wystarcza.
Są to kwoty trzycyfrowe na koniec miesiąca , co jest do przyjęcia , a nie jak to było w latach minionych pięciocyfrowe. Ograniczyliśmy w roku 2003 koszty delegacji personelu, niestety jednostki nie stać na zwroty tychże kosztów. Tylko w wyjątkowych sytuacjach następowała refundacją. Dlatego też nasi lekarze jeżdżą na własny koszt podnosić swoje kwalifikacje, my ze swej strony udzielamy dnia wolnego , usprawiedliwionego.
Jeśli kondycja finansowa zakładu się poprawi to powrócimy do procedury dofinansowywania kosztów podnoszenia kwalifikacji personelu, ponieważ uważamy ,że jest to element potrzebny , służący świadczeniu usług medycznych na wyższym poziomie , a co za tym idzie podnoszeniu prestiżu jednostki. W Holandii jest tak właśnie ,że to pracodawca ponosi koszty doskonalenia zawodowego personelu.
Mam pewne doświadczenia w pracy z Holendrami , ponieważ gdy pracowałem jeszcze w Toruniu wielokrotnie nawiązywaliśmy współpracę z jednostkami służby zdrowia , z domami pomocy i z tego wynikały korzystne warunki w formie pomocy finansowej oraz wyposażenia. Dlatego myślę, że można by było ten kontakt odbudować. Można by spróbować nawiązać kontakt z jakimś Zakładem Opieki Zdrowotnej, bądź Domem Pomocy Społecznej, co może poskutkowałoby współpracą korzystną dla jednostki.
Po stronie kosztów znajdują się odsetki od kredytu w kwocie ok. 90 tys. , jest to niewątpliwie koszt , ale bez kredytu jednostka straciłaby płynność finansową. Jedną z pozycji zajmują
13-stki. Termin ich wypłat jest zawieszony, z każdym pracownikiem została zawarta umowa, wypłaciliśmy ich już na kwotę ok. 1 mln zł., a pozostało do wypłaty 907 tys. zł. Pozwaliśmy po wielu perturbacjach Narodowy Fundusz Zdrowia na kwotę 2.796.300 zł. z tytułu „ chorej ustawy 203”.
Jako, że jest obowiązek przedstawiania Radzie Społecznej wyniku bilansowego, co obecnie uczyniłem. Niemniej moja satysfakcja byłaby większa gdyby ten wynik z roku na rok się poprawiał . Niestety nie udało się nam roku 2003 zamknąć pełną satysfakcją.
Pan Przewodniczący podziękował Panu Dyrektorowi za omówienie sprawozdania finansowego za rok 2003 i otworzył dyskusję na ten temat, prosząc zebranych o zadawanie ewentualnych pytań.
Pan Piotr Grudziński:
Jak wiadomo Minister Hausner przekazał na służbę zdrowia 68 mln zł. , z czego na województwo Kujawsko-Pomorskie pierwsza transza wyniosła 5 mln. Moje pytanie brzmi , czy jest szansa , żeby SPZPS również uczestniczył w podziale ?
Pan Dyrektor S. Beciński :
Jest taka szansa. Jestem po rozmowie w Narodowym Funduszu Zdrowia z Dyrektorem Ziętkiem, który ukierunkował nas w jaki sposób możemy również skorzystać z tych środków. Dotarło 5 mln. , dotrze jeszcze 8 mln. My jesteśmy wyjątkowym tworem jako Zespół , nie ma już w kraju takich jednostek co jest dodatkowym atutem, ponieważ mamy wypośrodkowane – apteki, laboratoria, diagnostykę i jest nam łatwiej pracować, aniżeli zlecać to wykonywanie na zewnątrz. Jest to na pewno z większą korzyścią dla pacjenta , ponieważ jeżeli specjalista ma skierować na badania , które wykonywane są na zewnątrz robi to bardzo niechętnie i tu przykładem jest badanie mammograficzne, które zakwalifikowane jest do porady ginekologicznej. Spadek wykonywanych badań mammograficznych o ok. 50 % zauważyliśmy w naszej pracowni. Nie jest to zjawisko korzystne , że to tylko lekarz decyduje kto to badanie ma mieć wykonane, a kto nie. Można w tym miejscu stwierdzić ,że mamy szanse skorzystać z tych środków, może nie będą to wielkie kwoty, ale każdy grosz w naszej sytuacji się liczy, zwłaszcza ,że za pierwsze półrocze 2004 r. mamy nadwykonań za ok. 400 tys. zł. Nasza jednostka dzięki takiemu postępowaniu jest placówką wyróżniającą się , ponieważ czas oczekiwania na poradę nie jest tak odległy jak w niektórych, gdzie sięga 7-8 miesięcy.
Pan Przewodniczący podziękował za wyjaśnienia, zapytał czy są jeszcze pytania odnośnie przedstawionego materiału. Wobec stwierdzenia ich braku zarządził głosowanie nad projektem uchwały nr 93/2004 w sprawie pozytywnego/negatywnego zaopiniowania sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku za rok 2003.
Pan Przewodniczący zaproponował wykreślenie z projektu uchwały słowo negatywnego zaopiniowania sprawozdania finansowego a pozostawienie pozytywnego zaopiniowania sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku za rok 2003 i poddał głosowaniu stosowną uchwałę.
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania jednogłośnie przyjęli uchwałę nr 93/2004 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie pozytywnego zaopiniowania sprawozdania finansowego Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku za rok 2003.
Ad .9.
Pan Przewodniczący zaproponował przejście do kolejnego punktu porządku obrad i poprosił Pana Dyrektora S. Becińskiego o zapoznanie członków Rady Społecznej z materiałami dotyczącymi zmian w Regulaminie Porządkowym Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku. Jednocześnie nadmienił, że każdy z członków Rady Społecznej otrzymał projekt uchwały dotyczącej zmian Regulaminu Porządkowego wraz z załącznikami i miał możliwość zapoznania się z jej treścią. Następnie poprosił Pana Dyrektora o krótkie wprowadzenie tylko w istotę zmian w tymże Regulaminie, a potem ewentualną dyskusję i pytania.
Pan Dyrektor S. Beciński :
Z uwagi na to ,że zaszła konieczność opracowania tekstu jednolitego Regulaminu Porządkowego, który określa organizację i porządek procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku zmiany mają charakter porządkowy. Tak więc w § 1 wyrazy „ Poradnia Chorób Płuc i Gruźlicy” zastępuje się wyrazami „Poradnia Pulmonologiczno-Alergologiczna Dzieci”.
Zmiana ta była spowodowana tym, że w tym roku po raz pierwszy udało się nam zakontraktować porady alergologiczne. Został zatrudniony alergolog dziecięcy. Z uwagi na to, że zakontraktowane porady alergologiczne są znacznie korzystniejsze aniżeli porady pulmonologiczne przystąpiliśmy do utworzenia takiej poradni. Chcieliśmy utworzyć i nadal widnieje to w naszych planach „ Pogotowie Stomatologiczne”, „ Ambulatorium Dyżurne” i „ Zakład Pielęgnacyjno – Opiekuńczy”. Następnie w § 6 są zmiany porządkujące określające godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy. Dalej w § 8 zastępuje się wyrazy „Kujawsko- Pomorskiej Regionalnej Kasie Chorych” wyrazami „Narodowym Funduszu Zdrowia” i w § 9 ust.2 lit „a” wyraz „Kasa Chorych” zastępuje się wyrazami „Narodowy Fundusz Zdrowia”. Jeżeli chodzi o § 13 ust. 1 „a” jest to punkt porządkujący sferę skarg pacjentów. Przedstawiłem najważniejsze zmiany , a tekst załączony jest tekstem jednolitym zawierającym właśnie te zmiany. Do Regulaminu Porządkowego dołączono załącznik nr 1 przedstawiający wykaz przychodni/poradni wraz z aktualnymi adresami, numerami telefonów i godzinami przyjęć. Okazuje się ,że poprzez zmianę operatora telefonicznego zaczęliśmy oszczędzać. Wprowadziliśmy dzięki Netii – centreks, który umożliwił nam połączenia darmowe między naszymi obiektami rozsianymi po całym mieście , w skali miesiąca przynosi to oczekiwane oszczędności. Ponadto nowy operator wstawił nam centralę cyfrową, którą spłacamy w ratach , a pracownik , który obsługiwał ręcznie centralę odszedł na emeryturę , więc odbyło się to bez wypowiadania umowy o pracę. Skorzystaliśmy z opcji bezobsługowej i funkcjonuje to coraz lepiej.
Pani Ewa Kończyńska:
Spotykam się z wyrazami żalu ,że w Poradni Endokrynologicznej nie przyjmuje doktor Dzikowska. Czy nie chciała pracować w poradni ?
Pan Dyrektor S. Beciński :
Chciała, tylko warunki jakie przedstawiła w drodze konkursu ofert, który organizujemy każdorazowo zgodnie z zaleceniami Ministra Zdrowia były dla jednostki nie do przyjęcia, a ponadto tak skonstruowano kontrakt na porady endokrynologiczne, że wliczono biobsję celowaną do rodzaju porady, punktowaną na tyle, że to ona właśnie wykorzystałaby wszystkie punkty, a dla pacjentów by ich nie pozostało. Właśnie tam mamy największe kolejki, ale może się to zmieni, ponieważ wystąpiliśmy do NFZ-tu i zostało to rozpatrzone pozytywnie podwyższając nam kontrakt na 850 pkt.
Pan Przewodniczący zapytał czy są jeszcze pytania do przedstawionego materiału. Wobec stwierdzenia ich braku podziękował za wyczerpujące omówienie i przystąpił do procedury głosowania nad projektem uchwały nr 95/2004 w sprawie zatwierdzenia zmian w Regulaminie Porządkowym Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku.
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli jednogłośnie uchwałę nr 95/2004 w sprawie zatwierdzenia zmian w Regulaminie Porządkowym Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku.
Ad.10.
Pan Przewodniczący dokonał wprowadzenia do pkt.10 porządku obrad, nadmienił, że członkowie otrzymali w materiałach projekt uchwały w sprawie wyrażenia pozytywnej/negatywnej opinii o zbyciu nieruchomości położonej we Włocławku przy ul. Okrzei 74 wraz z odpisem z księgi wieczystej i wypisem z rejestru gruntu.
Pan Przewodniczący:
Istotą tego punktu jest wyrażenie opinii przez członków Rady Społecznej o zbyciu nieruchomości położonej we Włocławku przy ul. Okrzei 74.
Następnie Pan Przewodniczący poprosił Pana Dyrektora o wprowadzenie , a później ewentualną dyskusję i pytania.
Pan Dyrektor S. Beciński :
Obiekt przy ul. Okrzei jest to budynek , w którym mieściła się kiedyś administracja jednostki. Poprzez redukcję i przeniesienie administracji na Szpitalną, obiekt został użytkowany tylko przez Poradnię Zaopatrzenia Ortopedycznego, która decyzją Narodowego Funduszu Zdrowia z dniem 01.01.04 r. zlikwidowana .
Praktycznie w tym obiekcie nie prowadzimy działalności obejmującej ochronę zdrowia. Budynek ma krótką historię, mieliśmy spór z marszałkiem , dwie sprawy sądowe , sprawę w sądzie apelacyjnym- chciano nam zabrać piętro tego obiektu. My sadziliśmy ,że jesteśmy właścicielem tylko parteru, natomiast piętro należy do geodezji. Potem porządkowaliśmy stany środków trwałych okazało się, że właścicielem całego obiektu jest SPZPS . Wówczas geodezja, której organem założycielskim jest Urząd Marszałkowski przekazała nam piętro , a my wystąpiliśmy do Marszałka o zapłatę za bezumowne korzystanie z pomieszczeń, który wystąpił do sądu o cofnięcie decyzji komunalizacyjnej przyznającej nam obiekt w całości. Sąd apelacyjny w Gdańsku po przeanalizowaniu argumentów oddalił pozew Wojewody i staliśmy się bezsprzecznie jedynym właścicielem obiektu. W ramach działań zmierzających do znalezienia chętnych do wynajęcia wolnych pomieszczeń , znaleźliśmy chętnego w postaci Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Obiekt przy naszym udziale został zmodernizowany w obu częściach. Agencja zawierając z nami umowę najmu zaproponowała możliwość wykupienia na własność części zajmowanej przez siebie z biegiem czasu. Z racji tego ,że mamy problem pod tytułem aparat RTG zdecydowaliśmy o sprzedaży części obiektu zajmowanego przez Agencję, a środki pozyskane właśnie z tej sprzedaży przeznaczyć na zakup nowego aparatu RTG. Pozostałą część budynku chcemy zatrzymać, aby wykorzystać ją na działania Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności oraz pozostałe pomieszczenia nadal wynajmować , z czego jednostka posiada korzyści. Agencja przy sporządzaniu umowy nie dopatrzyła zapisu uwzględniającego kwestii zwrotu poniesionych kosztów na modernizację i remont pomieszczeń , a zainwestowała już sporo środków . Natomiast jest umieszczony zapis mówiący o tym, że my jesteśmy zobowiązani zwrócić koszty, ale do wysokości na jaką wyrazimy zgodę. Jest to sytuacja przejrzysta, my możemy uwzględnić kwotę jednego, dwóch tysięcy, a nakłady poniesione są znacznie większe. Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa takich błędów w skali kraju popełniła wiele, praktycznie inwestowała w nie swoje obiekty , bez prawa jakichkolwiek zwrotów poniesionych nakładów.
Pan Przewodniczący :
Dziękuję Panu Dyrektorowi, proszę o zadawanie pytań.
Pan Bogdan Czajka:
Na ile obiekt został wyceniony ?
Pan Dyrektor S. Beciński :
Obiekt wyceniono na 912 tys. zł. W związku z tym ,że my chcemy sprzedać połowę obiektu , a nawet powierzchniowo troszkę więcej i po odliczeniu nakładów na remont będzie to kwota sięgająca ok. 500 tys. zł. Musimy sprzedaż przeprowadzić w drodze przetargu. Agencja może mieć prawo pierwokupu ,ale nie koniecznie muszą stać się nabywcami, dlatego chcą zawrzeć zapis mówiący o możliwości korzystania z dzierżawy w przypadku rozstrzygnięcia konkursu na nie korzyść Agencji.
Pan Piotr Grudziński:
Co obecnie znajduje się w drugiej części budynku ?
Pan Dyrektor S. Beciński :
Wynajmujemy pomieszczenia prywatnym podmiotom takim , które świadczą usługi na rzecz Narodowego Funduszu Zdrowia i nie są związanymi z nami.
Pan Przewodniczący:
Jak się przedstawia sprawa co do ewentualnego podziału działki ?
Pan Dyrektor S. Beciński :
Jest do wydzielenia, według metrów obiektu .
Pan Przewodniczący :
Panie Dyrektorze należy zawrzeć poprawkę do projektu uchwały , która mówiłaby o wyrażeniu pozytywnej/negatywnej opinii o zbyciu nieruchomości położonej przy ul. Okrzei 74 w całości lub części zajmowanej przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Pan Przewodniczący zapytał czy są dalsze pytania do omawianej uchwały, wobec stwierdzenia ich braku zarządził głosowanie nad zmodyfikowanym projektem uchwały nr 96/2004 w sprawie wyrażenia pozytywnej/negatywnej opinii o zbyciu w drodze przetargowej w całości lub w części nieruchomości położonej we Włocławku przy ul. Okrzei 74.
Pan Przewodniczący zaproponował wykreślić z projektu uchwały słowo negatywnego wyrażenia opinii a pozostawić pozytywnego wyrażenia opinii o zbyciu w drodze przetargowej w całości lub w części nieruchomości położonej we Włocławku przy ul. Okrzei 74.
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania jednogłośnie przyjęli zmodyfikowaną uchwałę nr 96/2004 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie wyrażenia pozytywnej opinii o zbyciu w drodze przetargowej w całości lub w części nieruchomości położonej we Włocławku przy ul. Okrzei 74.
Ad.11.
Pan Przewodniczący dokonał wprowadzenia do pkt.11 porządku obrad, nadmienił, że członkowie otrzymali w materiałach projekt uchwały w sprawie przyjęcia „ Raportu z funkcjonowania Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku za lata 1999-2003 i prognoza na kolejne lata” .
Pan Dyrektor S. Beciński :
Istotą Raportu z funkcjonowania Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku za lata 1999-2003 i prognozy na kolejne lata jest przedstawienie informacji o SPZPS. Materiał zawarty w Raporcie obrazuje sytuację SPZPS w latach ubiegłych oraz wskazuje perspektywy. Złożoność problematyki służby zdrowia wymaga głębokiej analizy oraz wypracowania kierunku dalszego funkcjonowania. Raport jest Państwu przedstawiony w formie broszury i chciałbym zapytać czy jest konieczność omawiania szczegółowego ?.
Pan Przewodniczący oraz członkowie Rady Społecznej wyrazili opinię o znajomości treści Raportu i uznali ,iż nie ma konieczności szczegółowego omawiania powyższego materiału.
Pan Przewodniczący wobec powyższego przystąpił do procedury głosowania nad uchwałą nr 97/2004 w sprawie przyjęcia „Raportu z Funkcjonowania Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku za lata 1999-2003 i prognozy na kolejne lata”.
Członkowie Rady Społecznej jednogłośnie przyjęli uchwałę nr 97/2004 w sprawie przyjęcia „Raportu z Funkcjonowania Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku za lata 1999-2003 i prognozy na kolejne lata”.
Ad.12.
Pan Przewodniczący dokonał wprowadzenia do pkt 12 porządku obrad , zaznaczając fakt przedstawienia harmonogramu działań zmierzających do utworzenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i poprosił Pana Dyrektora o krótkie zapoznanie .
Pan Dyrektor S. Beciński :
Jeśli chcemy tę sprawę zakończyć w tym roku to musimy ją rozpocząć dzisiaj. Każde działania muszą być w trybie pilnym wg przedstawionego harmonogramu przeprowadzone. Harmonogram został sporządzony przez prawnika z racji tego, że musi uwzględniać szereg aspektów związanych z przekształceniem naszego zakładu i muszą być one w zgodzie z obowiązującym prawem. Został on podzielony na dwa etapy:
- pierwszy do 31 grudnia 2004 r.
- drugi do 30.września 2004 r.
Są to działania , które musimy wykonać , a czas na ich wykonanie jest zdecydowanie krótki. W tym harmonogramie zawarte są poszczególne czynności poczynając od przedstawienia harmonogramu Radzie Społecznej , a kończąc na podpisaniu aneksów do kontraktów z Narodowym Funduszem Zdrowia. Jeśli chodzi o właśnie wymieniony ostatnio punkt , czyli podpisanie aneksów do kontraktów z NFZ, to wygląda nieco inaczej niż dotychczas , a mianowicie stary podmiot może przystąpić do konkursu ofert, staną do negocjacji , a w przypadku kiedy przestaje istnieć stary , a nowy się utworzy na bazie starego to nowy może przejąć w ramach cesji ten kontrakt. Należałoby w tym momencie odpowiedzieć dlaczego my chcemy przystąpić do prywatyzacji jednostki ?. Prywatyzacja jest konieczna ze względu na „stare grzechy” w postaci „13-stych pensji i ustawy „203”.Gdyby nie te zaległości moglibyśmy sobie spokojnie funkcjonować w oparciu o obecną działalność, a środki ,które wypływają na wymienione zaległości stanowiłby środki na zakup sprzętu diagnostycznego i na bieżące finansowanie . Z chwilą kiedy pozwy złożone przez pracowników miałby doprowadzić do windykacji należności z tytułu wypłaty 203 to tracimy rację bytu i nasza działalność kończy się za 2-3 miesiące. Nasza propozycja zmierza do tego , że z wydzielonego majątku , który stanie się po likwidacji zakładu własnością Starostwa Powiatowego, pracownicy otrzymaliby równe udziały w wysokości zobowiązań i z tytułu niepełnej realizacji ustawy 203. Wyliczone indywidualne należności stałyby się materialnymi udziałami majątku prywatyzowanej jednostki . Również zaległe „13-stki” przekazane zostałyby w formie udziałów. Ponadto chcielibyśmy w jakimś procencie, oczywiście po uzyskaniu opinii organu założycielskiego sprzedać firmą farmaceutycznym, które są dostawcami leków do naszych aptek, aby uzyskać środki na zakupy inwestycyjne. W gestii Rady Powiatu leży sprawa dotycząca wysokości udziałów.
Pani Ewa Kończyńska :
Czy to znaczy , że wspólnikami byliby wszyscy pracownicy ?
Pan Dyrektor S. Beciński :
Tak, bo my inaczej tych należności nie będziemy w stanie wypłacić. Udziały byłyby do sprzedaży z chwilą , gdy pracownik je otrzyma , ale obwarowane byłyby zapisem o możliwości sprzedaży tylko na tzw. rynku wewnętrznym i za zgodą posiadacza większościowego. Posiadamy kompleksową wycenę majątku trwałego, którego wartość sięga ok. 10 mln. zł. i zabezpiecza w całości roszczenia pracownicze oraz wymóg , że Powiat może być większościowym udziałowcem po zabezpieczeniu tych roszczeń.
Drugi etap to czynności , które należy wykonać do 30 września 2004 i jak widać z załączonego harmonogramu jest to do wykonania. Mamy doświadczonych prawników , którzy już przeprowadzali taką procedurę.
Pan Przewodniczący :
Należy tutaj stwierdzić, że dzisiaj wiedza o przekształceniu jednostki jest o wiele bogatsza , a proces prywatyzacyjny jest pełniejszy.
Pani Joanna Idczak:
Czy jest pewność , że wszyscy pracownicy są za przekształceniem ?
Pan Dyrektor S. Beciński :
Nie, ale większość wyraziła się pozytywnie w drodze referendum przeprowadzonego na terenie jednostki.
Pan Przewodniczący podziękował Panu Dyrektorowi za omówienie materiału i zarządził głosowanie nad harmonogramem działań zmierzających do utworzenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania jednogłośnie przyjęli harmonogram działań zmierzających do utworzenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Ad.13.
Sprawy różne zawarte w protokole.
Ad 14.
Wolne wnioski i zapytania zawarte zostały w protokole.
Ad.15.
Na tym posiedzenie Rady Społecznej zakończono.
Wytworzył: Elżbieta Szczepańska (22 czerwca 2004)
Opublikował: Zbigniew Dankowski (31 stycznia 2006, 22:48:18)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 843