Strona główna > POWIATOWE JEDNOSTKI PRAWNE - BIP > Samodzielny Publiczny Zespół Przychodni Specjalistycznych we... > RADA SPOŁECZNA SPZPS > POSIEDZENIA RADY SPOŁECZNEJ > 2005 > 20.01.2005 R. > Uchwała nr 105/2005
20.01.2005 R. | 09.02.2005 R. | 29.03.2005 R. | 18.05.2005 R.
20.06.2005 R. | 09.08.2005 R. | 15.09.2005 R. | 08.12.2005 R.
20.06.2005 R. | 09.08.2005 R. | 15.09.2005 R. | 08.12.2005 R.
Uchwała nr 105/2005
U C H W A Ł A N R 105 /2005Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku
z dnia 20.01. 2005 r.
w sprawie wyrażenia pozytywnej opinii o ograniczeniu działalności Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku.
Na podstawie art. 46 pkt 1 lit. „c” ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 1991 r. Nr 91, poz. 408, ze zmianami) oraz par. 16 pkt 1 lit. „d” Statutu Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku
uchwala się, co następuje :
§ 1.
1. Rada Społeczna pozytywnie opiniuje wniosek Dyrektora SPZPS w sprawie ograniczenia działalności, polegającego na zakończeniu funkcjonowania aptek w ramach struktury SPZPS we Włocławku.
2. Realizacja celu określonego w ust. 1 winna nastąpić w ramach ogólnej koncepcji dalszego funkcjonowania SPZPS przyjetej przez Radę Powiatu we Włocławku.
§ 2.
1.Zobowiązać Dyrektora SPZPS we Włocławku do opracowania zmian w Statucie SPZPS, uwzględniających przyjęte założenia realizacji przyszłej koncepcji dalszego funkcjonowania SPZPS we Włoclaku.
2. Zmiany w Statucie SPZPS we Włocławku przedłożyć Radzie Społecznej przy SPZPS we Włocławku, w terminie do dnia 28.02.2005 r. celem podjęcia stosownej uchwały.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
UZASADNIENIE
W Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w ramach prowadzonej działalności medycznej funkcjonują dwie apteki - „Regionalna" i „Południowa". Ich dotychczasowa działalność pozwoliła na uzyskiwanie niewielkich środków finansowych spoza Narodowego Funduszu Zdrowia, a pod względem stricte rachunkowym apteki te przynosiły zysk.
Zdać należy sobie sprawę z faktu, iż „zyski" apteki były możliwe, między innymi, dlatego , iż SPZPS nie stosował przepisów ustawy prawo zamówień publicznych i zakupowa! leki i artykuły farmaceutyczne z pominięciem trybu zamówienia publicznego. Sytuacja ta nie pozwalała SPZPS na odliczanie podatku VAT od zakupów, a mimo to podjęto decyzję o rozliczaniu w ten sposób podatku VAT, zmniejszając VAT należny.
Oznacza to, że działalność aptek obarczona była bardzo poważnym błędem prawnym, którego skutki finansowe i skutki w sferze odpowiedzialności karno-skarbowej oraz odpowiedzialności za dyscyplinę finansów publicznych mogą mieć duży (negatywny) wpływ na funkcjonowanie SPZPS. Warto w tej materii zaznaczyć, iż kontrola przeprowadzona w jednostce przez Urząd Kontroli Skarbowej zakończyła się wydaniem decyzji, która określa zobowiązanie podatkowe z tytułu podatku VAT za rok 2003 na kwotę 373.656 złotych (należność główna, do której należy doliczyć odsetki ustawowe od dnia wymagalności do dnia zapłaty) oraz dodatkowe 30% zobowiązanie podatkowe w kwocie 82.951 zł.
Konstatując - oczywistym było i jest, ż Samodzielny Publiczny Zespół Przychodni Specjalistycznych we Włocławku podlega reżimowi ustawy o finansach publicznych (ustawa z dnia 26. listopada 1998 r. - Dz. U. z 2003 r. Nr 15, póz. 148, ze zmianami) oraz ustawie o zakładach opieki zdrowotnej (ustawa z 30. sierpnia 1991 r. - Dz. U. z 1991 r. Nr 91, póz. 408, ze zmianami), co warunkuje konieczność nabywania w trybie ustawy o zamówieniach publicznych wszelkich składników mienia, towarów handlowych, a także innych rzeczy i praw majątkowych niezbędnych w działalności - vide art. 3 ust. l pkt l ustawy prawo zamówień publicznych w związku z art. 5 pkt 6 i 28. ust. 4 ustawy o finansach publicznych (z wyłączeniem sytuacji, o których mowa w art. 4 pkt 8 ustawy prawo zamówień publicznych).
Stwierdzam, iż zakup leków i innych towarów handlowych sprzedawanych następnie przez apteki odbywał się z naruszeniem ustawy prawo zamówień publicznych - bez przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Skutkuje to, po pierwsze naruszeniem dyscypliny finansów publicznych (art. 138 ust. l pkt 12 ustawy o finansach publicznych), a po drugie, na skutek błędnej decyzji o odliczaniu podatku VAT z faktur zakupu, SPZPS jest zobligowany do zapłacenia na konto Urzędu Skarbowego podatku VAT wraz z 30% dodatkowym zobowiązaniem podatkowym (art. 109 ust. 4 ustawy z dnia 11. marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr 54, póz. 535 o podatku od towarów i usług) i odsetkami od dnia wymagalności, co określono w decyzji Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 24.12.2004 r. w sprawie WZ-II/431-69/630-60/2004.
Konsekwencje dotychczasowej działalności aptek w SPZPS stanowią poważny problem finansowy i organizacyjny. Z jednej bowiem strony jednostka będzie rmisiała wykonać zobowiązania podatkowe nałożone decyzją Dyrektora UKS, z drugiej natomiast musi rozwiązać problem dalszego funkcjonowania aptek.
Nie jest możliwe funkcjonowanie aptek na dotychczasowych zasadach. Należy także zdać sobie sprawę z rzeczywistej skali działalności aptek. Otóż apteki te w roku 2004 przynosiły łączny miesięczny dochód w skali 10.000,00 zł (w obliczeniu dochodu nie uwzględniano jednak kosztów pośrednich). Podkreślam wszak, że rok 2004 był dla aptek szczególnie korzystny.
Jednocześnie działalność aptek spowodowała konieczność uregulowania: wskazana wyżej kwotę wynikająca z decyzji Urzędu Kontroli Skarbowej oraz kwotę około 710.000,00 złotych.
Rozważając różne koncepcje działalności aptek brałam pod uwagę:
1. Prowadzenie aptek w strukturze SPZPS we Włocławku przy zastosowaniu ustawy prawo zamówień publicznych.
2. Wydzierżawienie aptek w trybie przetargu nieograniczonego.
3. Wydzierżawienie aptek w trybie przetargu ograniczonego.
4. Wydzierżawienie aptek dotychczasowym pracownikom zatrudnionym w tychże aptekach, bez przeprowadzenia przetargu.
Ad. 1. Na podstawie posiadanego doświadczenia uważani, iż prowadzenie apteki z zachowaniem przepisów ustawy prawo zamówień publicznych nie rokuje szans na osiąganie przez nie zysku. Nie można będzie bowiem swobodnie korzystać z ofert handlowych hurtowni farmaceutycznych, promocji, bonusów. Utrudnione będzie dostosowanie asortymentu towarów do potrzeb rynku. Przypadki aptek otwartych prowadzonych przez Samodzielny Zakład Opieki Zdrowotnej w Lipnie oraz włocławskie Pogotowie Ratunkowe dowodzą nieopłacalności tego rodzaju działalności. Zarazem prosty rachunek ekonomiczny wskazuje, iż z tytułu ewentualnych czynszów najmu osiągnięta może być kwota równa dotychczasowym „zyskom" aptek.
Ad. 2 i 3. Postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego nie gwarantuje pełnej kontroli na sposobem korzystania z lokalu. Dalej - możliwa jest sytuacja, gdy podmiotem, z którym zostanie zawarta umowa najmu może być jednostka prowadząca w stosunku do SPZPS działalność konkurencyjną. Nadto wyraźnie należy podkreślić, że SPZPS nie ma obowiązku prowadzenia postępowania w przedmiocie wynajęcia pomieszczeń aptek, a oczekiwania osób dotychczas zatrudnionych w owych aptekach są takie, by pozwolić im kontynuować działalność w ramach nowego, przez nie utworzonego podmiotu gospodarczego.
Ad. 4. Józef Stanisław Beciński rozpoczął rozmowy z kierownikami aptek proponując im wynajem pomieszczeń i otworzenie aptek prywatnych. Warunkiem od którego uzależniam kontynuowanie owych rozmów jest zatrudnienie dotychczasowych pracowników aptek i przejęcie zobowiązań w stosunku do tych osób, jak również przejęcie (zakup) towarów handlowych, które aktualnie „zalegają" w aptekach (łączna ich wartość wynosi około 100.000,00 zł). Towary owe są nadal sprzedawane, ale oczywistym jest, że znakomita ich większość pozostanie.
Jestem w posiadaniu wniosków kierowników aptek, którzy proponują zawarcie umowy najmu, przejęcie pracowników oraz odkupienie towarów handlowych.
Szacuję łączny czynsz najmu na kwotę 10.000,00 zł (plus podatek VAT).
Pozytywnie zapatruję się na koncepcję wynajęcia aptek dotychczasowym pracownikom i przedstawiam propozycję przyjęcia jej przez Rade Społeczną. Uważam, iż koncepcja owa z jednej strony pozwoli na uzyskiwanie przychodów z tytułu funkcjonowania aptek na dotychczasowym poziomie, z drugiej natomiast zmniejszy skalę zobowiązań pracowniczych
oraz pozwoli na ograniczenie stanu zatrudnienia w SPZPS we Włocławku i oszczędności w funduszu płac.
Zarazem w świetle uchwały Rady Powiatu Nr XXXIV/278/02 z dnia 7. marca 2002 r. w sprawie zasad zbywania, wydzierżawiania, wynajmowania albo użyczania majątku trwałego Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku nie ma obowiązku przeprowadzania przetargu na wydzierżawianie pomieszczeń stanowiących własność SPZPS - uchwała nie przewiduje takiego trybu. Zarazem jest to zgodne z ustawą z dnia 21. sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity - Dz. U. z 2004 r. Nr 261, póz. 2603), którą stosuje się do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa oraz własność jednostek samorządu terytorialnego.
Stan zaawansowania prac związanych ze zmianą funkcjonowania aptek pozwala przyjąć następujące założenia chronologii zdarzeń:
1. Opinia Rady Społecznej w przedmiocie dalszego funkcjonowania aptek w ramach SPZPS we Włocławku - do dnia 21.01.2005 r.
2. Zakończenie działalności aptek w ramach SPZPS - do dnia 31.01.2005 r.
3. Zawarcie umów najmu i sprzedaż - do dnia 01.02.2005 r.
W przypadku, gdyby stanowisko Rady Społecznej określało inny tryb postępowania, stosowny harmonogram czynności zostanie przedstawiony w terminie wskazanym przez Radę.
Przekładając Radzie Społecznej projekt uchwały proszę o pozytywne zaopiniowanie zaproponowanego rozwiązania.
Wytworzył: Rada Społeczna SPZPS (20 stycznia 2005)
Opublikował: Zbigniew Dankowski (31 stycznia 2006, 21:10:33)
Ostatnia zmiana: Zbigniew Dankowski (3 lutego 2006, 08:26:10)
Zmieniono: Zmiana formatu informacji
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 1119