Strona główna > WYSTĄPIENIA, STANOWISKA I ODPOWIEDZI FUNKCJONARIUSZY PUBLICZNYCH... > Zapytania radnych i odpowiedzi na zapytania radnych > Odpowiedzi na zapytania > Odpowiedź na drugie zapytanie Pana Jacka Jabłońskiego zgłoszone...
Odpowiedź na drugie zapytanie Pana Jacka Jabłońskiego zgłoszone na XXIII Sesji Rady Powiatu we Włocławku w dniu 17 czerwca 2013 roku.
W odpowiedzi na
Pana zapytanie zadane podczas XXIII Sesji Rady Powiatu we Włocławku w dniu 17
czerwca 2013 r. informuję, że System Zarządzania Jakością zgodny z normą
ISO 9001 został wprowadzony w Starostwie Powiatowym we Włocławku w dniu 11 stycznia
2010 r. w ramach projektu pn. „Wdrożenie i certyfikacja Systemu
zarządzania zgodnego z normą ISO w jednostkach samorządu terytorialnego z
terenu województwa kujawsko-pomorskiego” współfinansowanego ze środków
Europejskiego Funduszu Społecznego. Po pozytywnym przejściu auditu
certyfikującego, Starostwo uzyskało międzynarodowy Certyfikat ISO 9001.
Utrzymanie jego ważności wymagało poddawania się corocznym auditom nadzoru
przeprowadzanym przez uprawniony podmiot. Auditorzy z firmy Polska Izba
Handlu Zagranicznego Certyfikacja Sp. z o.o. z siedzibą w Gdyni oceniali
funkcjonowanie Systemu w Starostwie Powiatowym pod względem zgodności z
wymogami normy ISO 9001 oraz zgodność praktyki postępowania z ustalonym
sposobem postępowania. W toku przeprowadzonych auditów zebrano wystarczającą
liczbę dowodów dla potwierdzenia zgodności Systemu z Normą, a tym samym
potwierdzenia stosowania Systemu w Urzędzie.
Z związku z upływającym terminem umowy na nadzór nad systemem zarządzania Klienta oraz w wyniku dokonanych konsultacji podjąłem decyzję w wyniku której w tut. Urzędzie nie przeprowadzono auditu ponownej certyfikacji. Z dniem 10 marca 2013 r. upłynęła ważność certyfikatu co skutkowało wycofaniem certyfikatu.
Powyższe podyktowane było ograniczonymi możliwościami wydatkowania środków budżetowych. Istotny wpływ na podjęcie takiego rozstrzygnięcia miał także fakt, iż zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w jednostkach finansów publicznych funkcjonuje kontrola zarządcza, którą stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
W mojej ocenie system procedur funkcjonujący w ramach kontroli zarządczej, zagwarantowany sankcjami wynikającymi ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (tekst jednolity: Dz. U. 2013 r. poz. 168) jest optymalnym narzędziem zarządzania jednostką. Wskazuję ponadto, że system powyższy został poddany w 2012 r. kontroli zewnętrznej, tj. kontroli Najwyższej Izby Kontroli. Zgodnie z treścią wystąpienia pokontrolnego z dnia 11 kwietnia 2012 r. (dostępnego na stronie BIP Powiatu) w Starostwie podjęto działania zapewniające funkcjonowanie kontroli zarządczej.
W zakresie ewentualnego wdrożenia innych norm wskazuję, że zgodnie z rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. poz. 526) w istocie jest uzasadnione wdrożenie wskazanych treścią tego aktu norm dostosowanych do zadań realizowanych przez Starostwo. Wdrożenie tychże rozwiązań, przeprowadzenie procesu certyfikacji wiąże się z koniecznością ponoszenia dodatkowych kosztów. Informuję zatem, że o ile uruchomione zostaną projekty z udziałem środków zewnętrznych dot. wdrożenia norm wskazanych w/w rozporządzeniem będę podejmował działania zmierzające do zagwarantowania udziału w nich Powiatu Włocławskiego.
Starosta Włocławski
Kazimierz Kaca
treść zapytania
Z związku z upływającym terminem umowy na nadzór nad systemem zarządzania Klienta oraz w wyniku dokonanych konsultacji podjąłem decyzję w wyniku której w tut. Urzędzie nie przeprowadzono auditu ponownej certyfikacji. Z dniem 10 marca 2013 r. upłynęła ważność certyfikatu co skutkowało wycofaniem certyfikatu.
Powyższe podyktowane było ograniczonymi możliwościami wydatkowania środków budżetowych. Istotny wpływ na podjęcie takiego rozstrzygnięcia miał także fakt, iż zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w jednostkach finansów publicznych funkcjonuje kontrola zarządcza, którą stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
W mojej ocenie system procedur funkcjonujący w ramach kontroli zarządczej, zagwarantowany sankcjami wynikającymi ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (tekst jednolity: Dz. U. 2013 r. poz. 168) jest optymalnym narzędziem zarządzania jednostką. Wskazuję ponadto, że system powyższy został poddany w 2012 r. kontroli zewnętrznej, tj. kontroli Najwyższej Izby Kontroli. Zgodnie z treścią wystąpienia pokontrolnego z dnia 11 kwietnia 2012 r. (dostępnego na stronie BIP Powiatu) w Starostwie podjęto działania zapewniające funkcjonowanie kontroli zarządczej.
W zakresie ewentualnego wdrożenia innych norm wskazuję, że zgodnie z rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. poz. 526) w istocie jest uzasadnione wdrożenie wskazanych treścią tego aktu norm dostosowanych do zadań realizowanych przez Starostwo. Wdrożenie tychże rozwiązań, przeprowadzenie procesu certyfikacji wiąże się z koniecznością ponoszenia dodatkowych kosztów. Informuję zatem, że o ile uruchomione zostaną projekty z udziałem środków zewnętrznych dot. wdrożenia norm wskazanych w/w rozporządzeniem będę podejmował działania zmierzające do zagwarantowania udziału w nich Powiatu Włocławskiego.
Starosta Włocławski
Kazimierz Kaca
treść zapytania
Wytworzył: Starosta Włocławski (20 czerwca 2013)
Opublikował: Marta Szarecka (15 lipca 2013, 08:41:16)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 536