Protokół nr 23/2006

Protokół nr 23 / 2006
 
z posiedzenia Rady Społecznej przy SPZPS we Włocławku, które odbyło się dnia 12.09.2006 r. we Włocławku przy ul. Wyszyńskiego 21 / świetlica Oddziału Dziennego Psychiatrycznego budynek „D” /.
 
Proponowany porządek obrad :
 
1.Otwarcie posiedzenia Rady Społecznej.
2.Stwierdzenie quorum.
3.Przyjęcie porządku obrad.
4.Przyjęcie protokołu nr 22/2006 z posiedzenia Rady Społecznej z dnia 02.06.2006 r.
5.Rozpatrzenie sprawozdania Dyrektora SPZPS we Włocławku z działalności pomiędzy posiedzeniami Rady Społecznej.
6. Analiza z bieżącej działalności oraz analiza po zakończeniu II kwartału 2006 r. w Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku– podjęcie uchwały.
7.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia opinii w przedmiocie zwiększenia kwoty pożyczki  zaciągniętej z Banku Gospodarstwa Krajowego wynikającej z nowelizacji ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej (DZ. U. Nr 78, poz.684).
8.Wyrażenie opinii na temat realizacji programu restrukturyzacyjnego  Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku wraz z przyjęciem materiału uzupełniającego do sprawozdania SPZPS we Włocławku z realizacji programu restrukturyzacyjnego zawierającego elementy wskazane w Uchwale Zarządu Powiatu Nr 594/06 – podjęcie uchwały.
9.Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii wobec planu finansowego na  2006 rok uwzględniając zmiany dokonane przez Dyrektora SPZPS.
10.Rozpatrzenie informacji o przebiegu wykonania planu finansowego za pierwsze półrocze 2006 r łącznie z analizą finansową za I półrocze 2006 r – podjęcie uchwał
11.Rozpatrzenie informacji Dyrektora SPZPS na temat działalności jednostki za I półrocze 2006 roku.
12. Dyskusja programowa na temat oceny realizacji koncepcji funkcjonowania SPZPS.
13.Analiza wykorzystania majątku jednostki, nieruchomości i ruchomości w kontekście realizowania statutowych zadań SPZPS we Włocławku- podjęcie uchwały.
14.Sprawy różne.
15.Wolne wnioski i zapytania.
16.Zakończenie obrad.
 
 
Ad.1.
Przewodniczący Rady Społecznej SPZPS Pan Piotr Stanny powitał wszystkich członków Rady Społecznej zebranych na obecnym posiedzeniu, gości – Panią Skarbnik Powiatu-Barbarę Kubiak, przedstawicieli Związków Zawodowych działających na terenie SPZPS.
SPZPS na Radzie Społecznej reprezentują Dyrektor Krzysztof Szczepański, Zastępca Dyrektora – Pani Anna Dębicka i Główna Księgowa – Pani Urszula Krysiak oraz Radca Prawny – Pani Wanda Wiśniewska.
 
 
Ad.2.
Stwierdzenie quorum. Na dziewięciu członków Rady Społecznej na obrady przybyło pięć osób, co stanowi quorum.
 
Ad.3.
Pan Przewodniczący zapytał, czy są uwagi lub propozycje do proponowanego porządku obrad. Uwag nie było. 
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli jednogłośnie porządek obrad.
 
Ad.4.
Pan Przewodniczący zapytał, czy członkowie Rady Społecznej zapoznali się z Protokołem nr 22 , a następnie zarządził głosowanie jego przyjęcia .
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli jednogłośnie Protokół nr 22,
 
Ad.5.
Pan Piotr Stanny - Przewodniczący Rady Społecznej dokonał wprowadzenia do pkt.5 porządku obrad i poprosił Pana Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku o przedstawienie krótkiego sprawozdania z działalności pomiędzy posiedzeniami Rady Społecznej.
 
W trakcie wprowadzenia pod obrady  punktu 5 porządku obrad, na posiedzenie przybył Pan Bogdan Czajka.
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Lipiec i sierpień są miesiącami urlopowymi. Pomimo dużych upałów pracowaliśmy normalnie. Nie zmniejszyły się kolejki oczekujących na udzielenie porady w niektórych przychodniach/poradniach . Wykonywanie porad było zgodne z wyznaczonymi limitami . Zauważyliśmy jedynie potrzebę poprawy warunków pracy poprzez zakup wentylatorów. Analiza wykonania limitów pozwoliła na wystąpienie jednostki do Narodowego Funduszu Zdrowia  o przesunięcia środków z poradni gdzie występują niewykonania na rzecz poradni wykonujących punkty ponad limit. Obecnie czekamy na odpowiedź .
Ponadto zlecono wykonanie kosztorysu na budowę i przebudowę budynku przy ulicy Stodólnej , w której będzie mieścił się Oddział Opieki Paliatywnej oraz został ogłoszony przetarg na wykonawstwo tej inwestycji.
Zostały złożone i zatwierdzone dokumenty umożliwiające zawarcie umowy pomiędzy SPZPS a Powiatem Włocławskim na przejęcie środków otrzymanych na uruchomienie w/w oddziału.
Podejmowaliśmy próby rozmów z różnymi bankami w celu zaciągnięcia kredytu . Niestety po okazaniu stosownych dokumentów wszyscy odmawiali , tłumacząc swoje decyzje tym ,że jednostka ma niską płynność finansową a kapitał własny ma wartość ujemną. Zakład na dzień dzisiejszy nie posiada zdolności kredytowej. Kredyt ten przeznaczony miałby być na uregulowanie zaległości wobec ZUS, co upoważni nas do rozmów w celu zawarcia porozumienia o rozłożeniu pozostałej kwoty na dogodne dla nas raty na okres 5 lat.
Po za tym wprowadzono nowelizację ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej . Pozwala ona na zwiększenie pożyczki , której środki mogą być przeznaczone na zaspokojenie należności głównej i odsetek za zwłokę z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne w części finansowanej przez Zakład.
Program restrukturyzacyjny jest realizowany  zgodnie z przyjętym harmonogramem.
Pan Przewodniczący :
Dziękuję bardzo za przedstawienie sprawozdania i otwieram dyskusję.
 
Pan Piotr Grudziński :
Chciałbym poprosić o przesłanie drogą pocztową wykazu zawierającego wykonanie w poszczególnych poradniach/przychodniach w odniesieniu do zawartych kontraktów.
 
Pan Przewodniczący :
Ze sprawozdania Pana Dyrektora wynika , że została wszczęta procedura przetargowa na przeprowadzenie robót remontowo-adaptacyjnych pomieszczeń przeznaczonych na Oddział Opieki Paliatywnej. Chciałbym zapytać czy w związku z tym jest duże zainteresowanie tym przetargiem i czy są firmy zainteresowane wykonaniem tego remontu ?
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Przetarg odbędzie się dopiero 21 września br. Jednak nie zauważyłem zbytniego zainteresowania pobieraniem specyfikacji przez firmy. Po rozstrzygnięciu przetargu będzie wiadomo czy zostanie zrealizowane to przedsięwzięcie.
 
Pan Mirosław Orliński :
Chciałbym zapytać czy ze strony konserwatora zabytków nie było problemów z otrzymaniem pozwolenia na remont i modernizację budynku , który jak wiemy jest zabytkiem i pozostaje pod jego opieką ?
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Nie było większych kłopotów. Otrzymanie decyzji poszło dość sprawnie.
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję za udzielone odpowiedzi. Chciałbym zapytać czy są jeszcze pytania do omawianego materiału ? W związku z tym, że nie ma więcej pytań do Pana Dyrektora, dotyczących sprawozdania z działalności pomiędzy posiedzeniami Rady Społecznej, chciałbym zapytać członków Rady Społecznej – Kto z Państwa jest za rozpatrzeniem sprawozdania Pana Dyrektora z działalności pomiędzy posiedzeniami Rady Społecznej – proszę o przegłosowanie ?
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli jednogłośnie sprawozdanie Dyrektora SPZPS we Włocławku z działalności pomiędzy Radami Społecznymi .
 
Ad.6.
Pan Przewodniczący:
Proponuję przejść do punktu 6 porządku obrad w brzmieniu – Analiza z bieżącej działalności oraz analiza po zakończeniu II kwartału 2006 r. w Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku wraz z podjęciem stosownej uchwały. W materiałach otrzymaliście Państwo projekt uchwały wraz z uzasadnieniem oraz załącznikami nr 1,2,3,4 .  Mieliśmy możliwość zapoznania się z tymi materiałami , ale chciałbym oddać głos Panu Dyrektorowi- bardzo proszę.
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Sytuacja finansowa jednostki uległa poprawie jak to widać na przedstawionych załącznikach . SPZPS za okres siedmiu miesięcy uzyskał dodatni wynik finansowy . Nastąpiła poprawa bieżącej płynności finansowej. Wskaźnik tejże płynności uległ polepszeniu z 0,10 na 0,20 , poprzez „zaciągnięcie pasa” i poczynieniu jeszcze większych oszczędności. Jednak zbyt niski wskaźnik powoduje trudności w terminowym regulowaniu zobowiązań.
W drugim półroczu jak już wspominałem ogłaszaliśmy przetarg na kredyt bankowy, który zaciągnąć chcieliśmy na uregulowanie składek na ubezpieczenie społeczne. Zainteresowanie materiałami wykazał  jedynie Kredyt Bank z Włocławka. Po złożeniu materiałów o sytuacji finansowej jednostki otrzymaliśmy odpowiedź negatywną . Majątek SPZPS jak wiadomo przedstawia wartość ujemną i niestety brak jest podstaw do udzielenia kredytu.
Dokumenty z aktualną wyceną majątku są w naszym posiadaniu , ale nie ma podstaw prawnych do przeszacowania na podstawie wyceny według cen rynkowych.
Złożyliśmy wniosek do Banku Gospodarstwa Krajowego ubiegając się o zwiększenie pożyczki , co pozwoli na spłatę części należnych składek ZUS w części finansowanej przez Zakład , a związanych z wypłatą należności pracownikom z tyt. „Ustawy 203”.Otrzymaliśmy już decyzję pozytywną w sprawie udzielenia pożyczki uzupełniającej . Środki te zostaną przekazane w całości na w/w zobowiązania. Zobowiązania ulegną zmniejszeniu . Dzięki znowelizowanej ustawie samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej w stosunku ,do których zostanie wydana decyzja o zakończeniu postępowania restrukturyzacyjnego , który w okresie 5 lat od dnia wydania decyzji o warunkach restrukturyzacji spłaci 30 % należności głównej z tytułu pożyczki wraz z odsetkami za ten okres, umarza pozostałą część pożyczki. Ustawa z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji mówiła o spłacie 50 % pożyczki z odsetkami . Drugą bardzo ważną kwestią w sprawie umorzenia pożyczki zgodnie z nowelizacją ustawy jest umorzenie100 % kwoty , albo umorzenie w wysokości zrzeczenia się roszczenia poprzez zawarcie ugody z Narodowym Funduszem Zdrowia, a Skarbem Państwa lub inną jednostką sektora finansów publicznych , do której należy Samodzielny Publiczny Zespół Przychodni Specjalistycznych miałby zrzec się roszczeń z tytułu „Ustawy 203”.
Realizowany jest zakładowy fundusz socjalny w kwocie 380 zł na etat .Kwota ta zostaje wypłacana pracownikom przebywającym na urlopie w formie tzw. „wczasów pod gruszą”. Kwota ta może nie jest zbyt wielka, ale na taką zakład w tym momencie stać i jest porównywalna do wypłacanych w innych jednostkach służby zdrowia.
Należności w III kwartale zmniejszyły się, co poprawiło bieżącą płynność finansową .
Z przedstawionych danych wynika ,że Samodzielny Publiczny Zespół Przychodni Specjalistycznych poprawia swoją sytuację finansową. Gdyby nie zobowiązania wobec ZUS to można by powiedzieć ,że przyszłość przedstawiałaby się świetliście.
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję bardzo za przedstawienie sprawozdania i otwieram dyskusję.
 
Pan Mirosław Orliński :
Z przedstawionych informacji wynika, że sytuacja z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych jest dość poważna. Chciałbym zapytać co można zrobić ? Może jednostka posiada jeszcze jakiś majątek , który można by zbyć ?
 
Pani Urszula Krysiak – Główna Księgowa SPZPS :
Brakuje 400 tys. zł. , aby móc wejść w układ ratalny z ZUS-em. Z przedstawionych danych jasno wynika ,że SPZPS nie może zaciągnąć kredytu. Nie posiadamy zdolności kredytowania , pomimo usilnych zabiegów z naszej strony. Żaden bank nie udzieli nam pożyczki.
 
Pan Mirosław Orliński :
Rozumiem, że wartość majątku maleje.
 
 
 
Pani Urszula Krysiak – Główna Księgowa SPZPS :
Mamy poważne problemy z zaciągnięciem długoterminowego kredytu. Banki mają ściśle określone zasady udzielania kredytów i sztywno się do nich stosują.
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Może Starostwo jako organ założycielski mogło by wspomóc jednostkę i zaciągnąć dla nas kredyt , a zakład zobowiązuje się go spłacić ? Jeśli chodzi o zbycie majątku to niestety nie posiadamy już takiego.
 
Pani Urszula Krysiak – Główna Księgowa SPZPS :
Jesteśmy w stanie spłacić kredyt , biorąc pod uwagę fakt ,że odsetki i koszty komornicze od wypłaty „Ustawy 203” zakończą się październik, listopad, a te środki można przeznaczyć na raty kredytu. Próbowaliśmy w różnych bankach, ale bez pozytywnych rezultatów.
 
Pani Barbara Kubiak – Skarbnik Powiatu Włocławskiego :
Czy były prowadzone rozmowy z Wojewodą Kujawsko-Pomorskim o rozłożeniu na raty lub ewentualnym wstrzymaniu naliczania odsetek zadłużenia wobec ZUS ?
 
Pani Urszula Krysiak – Główna Księgowa SPZPS :
Nie były prowadzone rozmowy z Wojewodą Kujawsko-Pomorskim , jedynie z prezesem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
 
Pan Piotr Grudziński :
W załączniku nr 3 do uchwały - Rachunek zysków i strat na 31.07.2006 r. w pkt B – Usługi obce zauważalna jest dość duża zmiana. Czym jest ona podyktowana ?
 
Pani Urszula Krysiak – Główna Księgowa SPZPS :
W tej pozycji zawarte są umowy cywilno-prawne lekarzy. Kwota się zmieniła z racji zmian przy zawieraniu umów na rok 2006. W bilansie otwarcia kwota zawierała bowiem jeszcze stare ustalenia z racji obowiązywania umów . 
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję za odpowiedzi .Chciałbym zapytać czy są jeszcze pytania do omawianego materiału ?  W związku z tym, że nie ma więcej pytań do omawianego materiału chciałbym zapytać członków Rady Społecznej – Kto z Państwa jest za przyjęciem analizy z bieżącej działalności oraz analizy po zakończeniu II kwartału 2006 r. w Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku  - proszę o przegłosowanie ?
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli jednogłośnie uchwałę nr 153/06 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie analizy po zakończeniu II kwartału 2006 r. w Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku .
 
Ad.7.
Pan Przewodniczący :
Proponuję przejść do punktu 7 porządku obrad w brzmieniu - Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia opinii w przedmiocie zwiększenia kwoty pożyczki  zaciągniętej z Banku Gospodarstwa Krajowego wynikającej z nowelizacji ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej (DZ. U. Nr 78, poz.684). W materiałach otrzymaliście Państwo projekt uchwały z uzasadnieniem i mieliście Państwo czas na zapoznanie się z nimi. Bardzo proszę o wprowadzenie do tematyki.
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Otrzymana pożyczka z Banku Gospodarstwa Krajowego zgodnie z zawartą umową z dnia 7.10.2005 r. na kwotę 1.465.867,22 pozwalała tylko na zaspokojenie należności głównych z tytułu roszczeń pracowników , wynikających art. 4a ustawy z dnia 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw .
Znowelizowana ustawa z dnia 15 kwietnia 2005r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej ( Dz. U. 78, poz.684) obowiązuje od 01.08 2006 r. do 31.08.2006 r .i pozwala na zwiększenia pożyczki, której środki mogą być wyłącznie przeznaczone na zaspokojenie należności głównej i odsetek za zwłokę z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne w części finansowanej przez Zakład ( po wszczęciu postępowania restrukturyzacyjnego) należności głównych wynikających z art.4a „Ustawy „203”.
Należność główna z tytułu roszczeń pracowników zgodnie z w/w ustawą w Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych wynosiła 1.980.409,32 zł , od której to naliczono składki ZUS w części finansowanej przez Zakład w wysokości 351.126,57 zł. oraz odsetki za zwłokę w wysokości 69.422,06 zł.
Zwiększona kwota pożyczki z Banku Gospodarstwa Krajowego wynosi 420.548,63 zł i o taką kwotę złożyliśmy wniosek. Rada Społeczna wyraża opinię w sprawach kredytów bankowych i w związku z tym wnoszę o pozytywne zaopiniowanie projektu uchwały.
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję bardzo za wprowadzenie do tematyki  i otwieram dyskusję.
 
Pan Przewodniczący:
Jaka będzie łączna wysokość pożyczki z Banku Gospodarstwa Krajowego, gdyby doszło do zaciągnięcia dodatkowej kwoty ?
 
Pani Urszula Krysiak – Główna Księgowa SPZPS :
Kwota ta to ok. 1.800 tys. zł. Ustawa restrukturyzacyjna , która obowiązuje od 1sierpnia 2006 roku daje pewną możliwość – ewentualnie umorzenie tej pożyczki w 100 % pod warunkiem, że się zrzekniemy zobowiązań wobec Narodowego Funduszu Zdrowia. Jest to szansa umorzenia , ale kosztem zrzeczenia się i wejście na drogę sądową  . Termin wypowiedzenia się jednostki w tym temacie to koniec sierpnia 2007. Z moich informacji wynika ,że jednostka powinna otrzymać 2.700 tys. zł. , a kwota umorzenia pożyczki to 1.800 tys. zł. więc jak widać kwoty te różnią się od siebie i decyzja też będzie trudna.
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Nasz wniosek jest złożony w Prokuraturze Generalnej, ale pewności o powodzeniu nie mamy.
 
Pan Bogdan Czajka :
Liczyć na pieniądze z NFZ to już lepiej pomyśleć o umorzeniu. Nie należy się spodziewać konkretów.
 
 
 
 
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję za odpowiedzi .Chciałbym zapytać czy są jeszcze pytania do omawianego materiału ?  W związku z tym, że nie ma więcej pytań do omawianego materiału chciałbym zapytać członków Rady Społecznej – Kto z Państwa jest za przyjęciem uchwały w sprawie wyrażenia opinii w przedmiocie zwiększenia kwoty pożyczki zaciągniętej z Banku Gospodarstwa Krajowego - proszę o przegłosowanie ?
 
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli jednogłośnie uchwałę nr 154/06 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie wyrażenia opinii w przedmiocie zwiększenia kwoty pożyczki zaciągniętej z Banku Gospodarstwa Krajowego.
 
Ad.8.
Pan Przewodniczący :
Proponuję przejść do punktu 8 porządku obrad w brzmieniu - Wyrażenie opinii na temat realizacji programu restrukturyzacyjnego  Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku wraz z przyjęciem materiału uzupełniającego do sprawozdania SPZPS we Włocławku z realizacji programu restrukturyzacyjnego zawierającego elementy wskazane w Uchwale Zarządu Powiatu Nr 594/06.  W materiałach otrzymaliście Państwo projekt uchwały z obszernym  uzasadnieniem i załącznikami. Mieliście Państwo czas na zapoznanie się z nimi. Jednak  proszę o wprowadzenie do tematyki.
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Samodzielny Publiczny Zespół Przychodni Specjalistycznych realizuje zatwierdzony program restrukturyzacyjny. Opiera się on na 3 elementach :
-pożyczka z Banku Gospodarstwa Krajowego
-zmniejszenie kosztów zatrudnienia w ciągu trzech lat.
-zwiększenie wpływów z NFZ i pozostałej działalności.
Na dzień dzisiejszy założenia koncepcyjne programu sprawdziły się i wynik finansowy równoważy się . Z  drogi przedstawionej w założeniach do programu restrukturyzacyjnego nie zejdziemy, chcemy wzbogacać sprzęt , aby  zapewniać profesjonalną, na wysokim poziomie opiekę medyczną. Wobec tego musimy posiadać atestowany sprzęt medyczny, który spełni warunki wiarygodności , rzetelności oraz konieczny jest do realizacji kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia . Planowane jest również zmniejszenie kosztów zatrudnienia o ok. 13 etatów. Wprowadzona została większa kontrola obiegu dokumentów, poprzez wprowadzenie w życie instrukcji takich jak :
-instrukcja kontroli obiegu , przekazywania i udostępniania dokumentacji księgowej SPZPS,
-Cennika świadczeń medycznych SPZPS dla publicznych i niepublicznych zoz-ów oraz osób prywatnych
-Powołania Komisji Przetargowej
-realizacji zasad gospodarki finansowej i mienia SPZPS
-procedur kontroli finansowej
-wprowadzenia zasad rachunkowości
-instrukcja sporządzania, obiegu i przechowywania dokumentów związanych z gospodarką środkami trwałymi SPZPS
-prowadzenia ewidencji przebiegu kilometrów oraz kosztów eksploatacji samochodów służbowych w SPZPS.
Uporządkowano daty wypłat wynagrodzeń ze względu na płatności wobec ZUS. Mamy pełną kontrolę nad ponoszonymi kosztami. W tym roku nie mieliśmy żadnych problemów z przyjęciem bilansu, dzięki poprawie uregulowań w zakładzie.
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję bardzo za wprowadzenie do tematyki  i otwieram dyskusję.
 
Pani Barbara Kubiak – Skarbnik Powiatu Włocławskiego :
Zmniejszyło się zatrudnienie, a o ile wzrosło zatrudnienie na kontraktach ? Czy to się przedkłada na zmniejszenie ogólnego zatrudnienia ?
 
Pani Anna Dębicka – Zastępca Dyrektora SPZPS :
Część osób przeszło na umowy cywilno-prawne, ale to nie jest przełożone jakby w całości  na stanowiska pracy zmniejszające zatrudnienie . Zatrudnienie zmniejszyło się w bardzo różnych grupach . Na pewno nie można tego przełożyć w ten sposób, że zwiększyła się liczba osób zatrudnionych na kontraktach . Umowy cywilno-prawne w tym roku zostały zawarte na lepszym, korzystniejszym poziomie niż w roku ubiegłym. Wynegocjowano je na poziomie pozwalającym uzyskać pewną korzyść. W całości jest to niższy poziom w stosunku do roku ubiegłego . Trudno powiedzieć , że zmniejszenie zatrudnienia jest spowodowane przejściem personelu na umowy cywilno-prawne. Zmniejszenie  jest skutkiem innych czynników takich jak naturalne odejścia typu emerytura, renta lub rezygnacje z pracy.
 
Pan Mirosław Orliński :
W informacji o łącznej kwocie zobowiązań wynikających z „Ustawy 203” wg. stanu na 30 czerwca br. widnieją odsetki w kwocie 705.323,22 . Z dyskusji  wynika ,że jednostka zawnioskowała o podwyższenie kwoty pożyczki z Banku Gospodarstwa Krajowego tylko o 430 tys. zł. Chciałbym zapytać dlaczego wniosek nie opiewał na całą kwotę ?
 
Pani Urszula Krysiak – Główna Księgowa SPZPS :
Nie można porównywać kwoty . Wykazane jest faktyczne zobowiązanie jakie mamy wobec ZUS-u . Ustawa określa na co ustawodawca zezwolił wziąć środki z BGK , czyli składki zusowskiej od należności głównej wynikającej z „Ustawy 203” na dzień 31 grudnia 2004.
 
Pan Ryszard Machnowski :
Całościowe zobowiązania za cały poprzedni okres były większe, natomiast z ustawy o restrukturyzacji wynikało ,że kredyt może być udzielony na zakres zobowiązań wynikających z lat 2001-2003 i następne lata pozostawały bez kredytowania.
Chciałbym zwrócić uwagę ,że w uzasadnieniu do uchwały , w środkowym akapicie brzmiącym „...Uchwała Nr 594/06 Zarządu Powiatu we Włocławku z dnia 18 sierpnia 2006 roku w sprawie opinii do sprawozdania Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku z realizacji programu naprawczego nałożyła na Dyrektora obowiązek przygotowania informacji uzupełniającej do sprawozdania w oparciu o zawarte w uchwale kwestie”. Proponuję wprowadzić drobną korektę tegoż uzasadnienia. Proponuję , aby po zmianie ten akapit miał brzmienie : „Zarząd Powiatu we Włocławku  w Uchwale Nr 594/06 z dnia 18 sierpnia 2006 r.  w sprawie opinii do sprawozdania Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku z realizacji programu naprawczego wyraził potrzebę, aby sprawozdanie zawierało informację uzupełniającą do następujących kwestii :
a) zwiększenia wartości kontraktu na poziomie zakładanego wzrostu 7-8 %,
b) wykorzystania pomieszczeń i budynków,
c) poszerzenia działalności medycznej,
d) poszerzenia pozostałej działalności związanej z ograniczeniem kosztów własnych,
e) redukcji zatrudnienia w ciągu trzech lat o 15 %,
f) zmniejszenia zakupów na działalność bieżącą o około 10 %,
g) udzielenia informacji o łącznej kwocie zobowiązań wynikających z ustawy „203” na dzień 31.12.2005 roku oraz wg. stanu na dzień 31.06.2006 r.,
h) doprecyzowania części opisowej dotyczącej przedstawionych wskaźników ilustrujących sytuację finansową od 2004-2006 w kontekście roku 2006.”
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję za odpowiedzi .Chciałbym zapytać czy są jeszcze pytania do omawianego materiału ?  W związku z tym, że nie ma więcej pytań do omawianego materiału chciałbym zapytać członków Rady Społecznej – Kto z Państwa jest za przyjęciem uchwały w sprawie wyrażenia opinii na temat realizacji programu restrukturyzacyjnego  Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku wraz z przyjęciem materiału uzupełniającego do sprawozdania SPZPS we Włocławku z realizacji programu restrukturyzacyjnego zawierającego elementy wskazane w Uchwale Zarządu Powiatu Nr 594/06wraz  ze zgłoszonymi poprawkami w treści uzasadnienia - proszę o przegłosowanie ?
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli jednogłośnie uchwałę nr 155/06 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie wyrażenia opinii na temat realizacji programu restrukturyzacyjnego  Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku wraz z przyjęciem materiału uzupełniającego do sprawozdania SPZPS we Włocławku z realizacji programu restrukturyzacyjnego zawierającego elementy wskazane w Uchwale Zarządu Powiatu Nr 594/06 wraz  ze zgłoszonymi poprawkami w treści uzasadnienia.
 
Ad.9.
Pan Przewodniczący :
Proponuję przejść do punktu 9 porządku obrad w brzmieniu - Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii wobec planu finansowego na  2006 rok uwzględniając zmiany dokonane przez Dyrektora SPZPS. Otrzymaliście Państwo projekt uchwały wraz z uzasadnieniem . Mieliście Państwo czas na zapoznanie się z nimi. Jednak  proszę o wprowadzenie do tematyki.
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Korekta planu finansowego wynika z przyjętego założenia ,że początkowy plan na rok 2006 oparty był o wskaźniki z roku 2005, które odbiegają od realiów gospodarczych w roku 2006.
Uległa zmianie pozycja kosztowa- Zużycie materiałów i energii z racji zmian cen nośników energii. Dokonana korekta planu finansowego winna być przedstawiona celem zaopiniowania Radzie Społecznej .
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję za wprowadzenie do tematyki  i otwieram dyskusję.
 
Pan Ryszard Machnowski :
Czy na dzień dzisiejszy jest dalsza potrzeba korekty planu ? Przedstawiony załącznik mówi o takiej potrzebie na koniec półrocza.
 
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Być może do końca roku taka sytuacja  zaistnieje.
 
Pan Ryszard Machnowski :
W pozycji „Pozostałe koszty operacyjne (koszty komornicze, sadowe, zastępstwa procesowego” widnieje kwota 206 tysięcy zł. Czego dotyczy?
 
Pani Urszula Krysiak – Główna Księgowa SPZPS :
Jak  Państwu wiadomo sto osób poszło do komornika z wyrokami i w tej pozycji uwidocznione są koszty komornicze . W części są to osoby pracujące obecnie w naszej jednostce, ale są również pracownicy, którzy już odeszli.
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję za odpowiedzi .Chciałbym zapytać czy są jeszcze pytania do omawianego materiału ?  W związku z tym, że nie ma więcej pytań do omawianego materiału chciałbym zapytać członków Rady Społecznej – Kto z Państwa jest za przyjęciem uchwały w sprawie wyrażenia opinii wobec planu finansowego na  2006 rok uwzględniając zmiany dokonane przez Dyrektora SPZPS - proszę o przegłosowanie ?
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli uchwałę nr 156/06 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie wyrażenia opinii wobec planu finansowego na  2006 rok uwzględniając zmiany dokonane przez Dyrektora SPZPS przy 5 głosach za i 1 wstrzymującym.
 
Ad.10.
Pan Przewodniczący :
Proponuję przejść do punktu 10 porządku obrad w brzmieniu - Rozpatrzenie informacji o przebiegu wykonania planu finansowego za pierwsze półrocze 2006 r łącznie z analizą finansową za I półrocze 2006 r wraz z podjęciem stosownej uchwały. W materiałach otrzymaliście Państwo projekt uchwały z uzasadnieniem i załącznikami. Mieliście Państwo czas na zapoznanie się z nimi. Jednak  proszę o wprowadzenie do tematyki.
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Jak widać w przedstawionych materiałów staramy się sytuację zakładu sukcesywnie poprawiać. Myślę ,ze pozostałe dane są czytelne , a na ewentualne pytania odpowiem podczas dyskusji.
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję za wprowadzenie do tematyki  i otwieram dyskusję.
 
Pan Ryszard Machnowski :
Z procentowego wykonania wynika, że jest on zbliżony do ideału. Można zakładać ,że całoroczny zostanie wykonany w 100%.
 
Pani Barbara Kubiak – Skarbnik Powiatu Włocławskiego :
Czy w należnościach wymagalnych naliczane są ustawowe odsetki ?
 
 
 
Pani Urszula Krysiak – Główna Księgowa SPZPS :
Nie są naliczane z różnych względów, ogromu pracy z wprowadzaniem nowego systemu rozliczania kosztów i porządkowaniem nieścisłości poprzedniego okresu. Odpowiednie służby finansowe będą naliczać te odsetki od trzeciego kwartału. 
 
Pani Barbara Kubiak – Skarbnik Powiatu Włocławskiego :
Należałoby się pokusić o większą ściągalność tych należności.
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję za odpowiedzi .Chciałbym zapytać czy są jeszcze pytania do omawianego materiału ?  W związku z tym, że nie ma więcej pytań do omawianego materiału chciałbym zapytać członków Rady Społecznej – Kto z Państwa jest za przyjęciem uchwały w sprawie rozpatrzenia  informacji o przebiegu wykonania planu finansowego za pierwsze półrocze 2006 r. łącznie z analizą finansową za I półrocze 2006 r - proszę o przegłosowanie ?
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli uchwałę nr 157/06 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie rozpatrzenia  informacji o przebiegu wykonania planu finansowego za pierwsze półrocze 2006 r łącznie z analizą finansową za I półrocze 2006 r
przy 5 głosach za i 1 wstrzymującym.
 
Ad.11.
Pan Przewodniczący :
Proponuję przejść do punktu 11 porządku obrad w brzmieniu - Rozpatrzenie informacji Dyrektora SPZPS na temat działalności jednostki za I półrocze 2006 roku. W materiałach otrzymaliście Państwo informację Dyrektora SPZPS na temat działalności jednostki za I półrocze 2006 r.
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Działalność jednostki w pierwszym półroczu 2006 r. opierała się na realizacji działań statutowych , jakimi są między innymi udzielanie ambulatoryjnych, specjalistycznych świadczeń zdrowotnych. Nastąpiły pewne zmiany organizacyjne . Dotyczyło to poradni ginekologicznej , w której lekarz pracujący przebywał na długotrwałym zwolnieniu lekarskim. Pozyskano do pracy w tej poradni dwóch nowych lekarzy . Następna zmiana dotyczyła poradni urologicznej, w której to zatrudniony specjalista zmarł i w związku z tym  zatrudniono trzech lekarzy . Kolejną zmianą organizacyjną jest poradnia gastroenterologiczna, w której to lekarz zrezygnował z pracy na własną prośbę i pozyskano trzech nowych lekarzy specjalistów.
W pierwszym półroczu rozszerzono działalność placówki o nowo powstałą , pełno profilową poradnie urazowo-ortopedyczną, na którą został podpisany kontrakt z NFZ na 140 tys. zł. rocznie. Zatrudniono tam trzech lekarzy specjalistów. Ponieważ zapotrzebowanie tego rodzaju usługi jest bardzo duże, zarówno na terenie naszego miasta jak również powiatu włocławskiego.
Równie ważnym w tym okresie jest fakt otrzymania trzeciej transzy pożyczki z Banku Gospodarstwa Krajowego , z której spłacono w całości należność główną wobec  pracowników , wynikającą z tzw. „Ustawy 203”. Otrzymanie tej transzy było uzależnione od pozyskania pozytywnej decyzji  o warunkach restrukturyzacji. Pozostała do zrealizowania kwestia zaległych odsetek dla pracowników wobec, których nie odbywało się ściągnięcie należności przez komornika. W związku z podjętą uchwałą Rady Powiatu o rozszerzeniu działalności SPZPS o utworzeniu Oddziału Opieki Paliatywnej na 10 łóżek , w budynku przy ul. Stodólnej 70 wykonano szereg czynności administracyjnych , związanych z przygotowaniem umowy o dotację z Powiatem Włocławskim wraz z harmonogramem rzeczowo- finansowym wykonania tego zadania. Przygotowano wstępną koncepcję adaptacji budynku  i szczegółowy kosztorys inwestycji. Kosztowało to ok. 21 tys. zł. Przygotowano materiały do ogłoszenia przetargu na wykonawstwo robót w/w obiekcie.
Ponadto realizujemy sukcesywnie wypłaty z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w postaci tzw. „wczasów pod gruszą”. 
Prowadzona jest dokładna analiza kosztów zakładu , która ma odzwierciedlenie w dodatnim wyniku finansowym za pierwsze półrocze 2006 r.
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję za wprowadzenie do tematyki  i otwieram dyskusję.
 
Pan Mirosław Orliński :
Czy kwota 21 tys. zł. to suma całej  dokumentacji tego przedsięwzięcia ?
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Tak cała dokumentacja tyle kosztowała . Wybraliśmy najtańszą ofertę biura projektowego.
 
Pan Mirosław Orliński :
Czy i kiedy będzie naprawiony aparat do badania gęstości kości ?
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Lampa do aparatu densytometrycznego była regenerowana i niestety znów uległa uszkodzeniu. Aparat już nie podlega gwarancji więc koszty napraw ponosi jednostka. Zakup nowej lampy to kwota rzędu 30 tys. zł. W obecnej sytuacji finansowej zakładu nie stać na zakup tej części. Wobec powyższego aparat pozostaje niesprawny , zwłaszcza ,że ta pracownia nie przynosi zbyt dużych efektów finansowych. Aparat musiałby pracować przez cały rok, aby się spłacił koszt zakupu.
 
Pani Urszula Krysiak – Główna Księgowa SPZPS :
Jestem po negocjacjach z firmą zajmującą się sprzedażą tego typu lamp i zaproponowano nam jedynie zapłatę 50 % kwoty , a następnie rozłożenie pozostałości na dwie raty. Pracownia przynosi rocznie ok. 30 tys. zł. przychodu, a więc przez rok pracowałaby na zakupioną lampę, która poprzez eksploatację mogłaby ulec zepsuciu , ponieważ aparat ten jest starszego typu.
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję za odpowiedzi .Chciałbym zapytać czy są jeszcze pytania do omawianego materiału ?  W związku z tym, że nie ma więcej pytań do omawianego materiału chciałbym zapytać członków Rady Społecznej – Kto z Państwa jest za rozpatrzeniem informacji Dyrektora SPZPS na temat działalności jednostki za I półrocze 2006 roku. - proszę o przegłosowanie ?
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli jednogłośnie informację Dyrektora SPZPS na temat działalności jednostki za I półrocze 2006 roku.
 
Ad.12.
Pan Przewodniczący :
Proponuję przejść do punktu 12 porządku obrad w brzmieniu – Dyskusja programowa na temat oceny realizacji koncepcji funkcjonowania SPZPS. W materiałach otrzymaliście Państwo dokument pod nazwą „ Informacja dotycząca realizacji koncepcji dalszego funkcjonowania SPZPS. Mieliście Państwo czas na zapoznanie się z nim. Jednak  proszę o wprowadzenie do tematyki.
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Koncepcja dalszego funkcjonowania Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku została zatwierdzona Uchwałą nr 104/2005 Rady Społecznej przy SPZPS w dniu 20 stycznia 2005 oraz Uchwałą nr XXVII/302/05 Rady Powiatu we Włocławku z dnia 16 lutego 2005 roku. Zawierała ona założenia do realizacji :
-uregulowanie zobowiązania wobec dostawców leków ,
-zakończenie działalności aptek,
-obniżenie premii regulaminowej,
-realizację Zakładowego Funduszu Socjalnego z lat poprzednich,
-ograniczenie zatrudnienia,
-wypowiedzenie wzrostu wynagrodzeń,
-regulację zobowiązań z tytułu „Ustawy 203”.
W/w założenia są sukcesywnie realizowane , zwłaszcza ,że w dużym zakresie pokrywają się z programem restrukturyzacyjnym.
Chciałbym zaproponować ,aby w przyszłości to program restrukturyzacyjny zaopiniowany pozytywnie przez Radę Społeczną , a w dalszej drodze przez Radę Powiatu, i na podstawie której Wojewoda Kujawsko-Pomorski wszczął postępowanie restrukturyzacyjne stał się jedyną koncepcją dalszego funkcjonowania SPZPS.
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję i otwieram dyskusję.
 
Pan Piotr Grudziński :
Obecnie funkcjonują dwa dokumenty, może należałoby tę kwestię ujednolicić ?
 
Pan Ryszard Machnowski :
Myślę ,że w celach porządkowych należałoby scalić te dokumenty.
 
Pan Przewodniczący :
Te dwa dokumenty zazębiają się ze sobą , więc może należałoby wystąpić z inicjatywą uchwałodawczą , celem ich połączenia.
 
Pan Ryszard Machnowski :
Czy zatem istnieje podstawa prawna stworzenia jednego dokumentu ?
 
Pani Wanda Wiśniewska- Radca Prawny SPZPS :
Nie widzę przeszkód.
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję za odpowiedzi .Chciałbym zapytać czy są jeszcze pytania do omawianego materiału ?  W związku z tym, że nie ma więcej pytań do omawianego materiału chciałbym zapytać członków Rady Społecznej – Kto z Państwa jest za rozpatrzeniem informacji dotyczącej realizacji koncepcji dalszego funkcjonowania SPZPS - proszę o przegłosowanie ?
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli jednogłośnie informację dotyczącą realizacji koncepcji dalszego funkcjonowania SPZPS
 
Ad.13.
Pan Przewodniczący :
Proponuję przejść do punktu 13 porządku obrad w brzmieniu – Analiza wykorzystania majątku jednostki, nieruchomości i ruchomości w kontekście realizowania statutowych zadań SPZPS we Włocławku wraz z podjęciem stosownej uchwały. W materiałach otrzymaliście Państwo projekt uchwały z uzasadnieniem i załącznik, który czytelnie tę analizę. Niemniej jednak chciałbym zapytać Państwa – czy  są jeszcze pytania do tego materiału ?
 
Pan Mirosław Orliński :
Czy możemy rozszerzyć działalność zakładu ?
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Cały czas jest analizowany rynek. W przypadku nie przynoszenia spodziewanych efektów ekonomicznych rozważana jest możliwość zamykania poradni lub tworzenia nowych .
 
W trakcie omawiania punktu 13 porządku obrad, na posiedzenie przybył Pani Ewa Kończyńska.
 
Pan Mirosław Orliński :
Jakiś czas temu mówiło się o zainteresowaniu Wyższej Szkoły Humanistyczno-Enonomicznej pasem ziemi należącej do SPZPS-u. Czy nadal istnieje to zainteresowanie ?
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Nie znamy intencji rozwojowych WSHE. W ostatnim czasie żadnych propozycji z ich strony nie otrzymaliśmy.
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję za odpowiedzi .Chciałbym zapytać czy są jeszcze pytania do omawianego materiału ?  W związku z tym, że nie ma więcej pytań do omawianego materiału chciałbym zapytać członków Rady Społecznej – Kto z Państwa jest za przyjęciem uchwały w sprawie analizy wykorzystania majątku jednostki, nieruchomości i ruchomości w kontekście realizowania statutowych zadań SPZPS we Włocławku- proszę o przegłosowanie ?
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania uchwałę nr 158/06 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie analizy wykorzystania majątku jednostki, nieruchomości i ruchomości w kontekście realizowania statutowych zadań SPZPS we Włocławku przy 6 głosach za i 1 wstrzymującym.
 
Ad. 14.
Pan Przewodniczący :
Proponuję przejść do punktu 14 porządku obrad w brzmieniu - Sprawy różne.
 
Pan Bogdan Czajka :
Czy nadal istnieje podział na pacjentów z miasta i ze wsi ?
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Ogólnie nie stosujemy takiego podziału , wiem jedynie ,że dwie poradnie – reumatologiczna i neurologiczna stosując się do zaleceń kierownika jeszcze prowadzi zapisy wg. tego podziału. Wystosuję pismo do kierowników , aby znieśli tego rodzaju praktykę.
Pan Mirosław Orliński :
Ile jest ważne skierowanie do specjalisty, bowiem dochodzą do mnie głosy ,że pacjenci obawiają się ich przedawnienia oczekują na poradę ?
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Nie ma terminów, zwłaszcza jeśli chodzi o poradnie gdzie oczekuje się na udzielenie porady, co z kolei spowodowane jest zbyt małym limitem jaki nam przydzielił Narodowy Fundusz Zdrowia.
 
Ad.15.
Wolne wnioski i zapytania zawarte w protokole.
 
Ad. 16.
Na tym posiedzenie Rady Społecznej zakończono.   
 
 
 
 
 
 
                                                                            Przewodniczący Rady Społecznej
 
 
 
 
                                                                       .....................................................
                                                                                                       / Piotr Stanny/
 
 
 
 
 
 
 
 
Protokołowała :
 
 
Elżbieta Szczepańska
 
 

Wytworzył: Elżbieta Szczepańska (11 stycznia 2007)
Opublikował: Zbigniew Dankowski (11 stycznia 2007, 12:40:25)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 682

wersja do zapisu wersja do druku

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij