Strona główna  >  Uchwały  >  Zarządu Powiatu  >  2018

Uchwała nr 805/18
Zarządu Powiatu
z dnia 24 września 2018


w sprawie określenia założeń do projektu budżetu Powiatu Włocławskiego na 2019r., przyjęcia wzorów formularzy do opracowania budżetu oraz do projektu wieloletniej prognozy finansowej na rok 2019 i lata następne

Na podstawie art. 32 ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018r., poz. 995, 1000, 1349 i 1432), art. 230 ust. 1 i 233 pkt. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017r., poz. 2077oraz z 2018r. poz.62, 1000, 1366, 1669, 1693) i § 2 uchwały nr XXXIII/372/10 Rady Powiatu we Włocławku z dnia 30 czerwca 2010 r. w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Powiatu Włocławskiego, uchwala się , co następuje:




§ 1. Zarząd Powiatu we Włocławku, przystępując  do prac nad projektem budżetu Powiatu       Włocławskiego na 2019r. oraz projektem wieloletniej prognozy finansowej na rok 2019 i lata następne, przyjmuje następujące metody kalkulacji:
I.  Dochody budżetowe. Planowane kwoty dochodów z poszczególnych źródeł powinny uwzględniać realne możliwości powiatu, oparte na uzasadnionych przesłankach i dokładnych obliczeniach z uwzględnieniem zasad ostrożnościowych. Podstawą planowania dochodów powiatu na 2019 rok jest plan i wykonanie dochodów  według stanu na dzień 30 września 2018r. oraz przewidywane wykonanie dochodów w 2018r. z wyłączeniem dochodów o charakterze jednorazowym, w następującym zakresie:
1. Dochody własne:
a) z majątku powiatu - Planowane kwoty dochodów z ww. źródeł winny być ustalone w wysokości wynikającej z zawartych umów lub przewidywanych umów dzierżaw, najmu oraz wydanych decyzji. Wpływy ze sprzedaży składników majątkowych winny być ustalone w oparciu o ustaloną wartość rynkową. Dochody ze sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład mienia powiatu, opracowuje wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami w oparciu o posiadaną wycenę. Dla realności planowanych dochodów  ze sprzedaży mienia na rok 2019 nie planuje się dodatkowych wpływów ze sprzedaży nieruchomości. Dodatkowe wpływy ze sprzedaży mienia o ile wystąpią będą wprowadzone w trakcie realizacji budżetu.
b) pozostałe dochody -  Planowane kwoty winny być ustalone na podstawie przewidywanej liczby świadczonych usług i obowiązujących cen jednostkowych należnych dochodów na podstawie ustaw, umów, z uwzględnieniem zmian stawek oraz w oparciu o obowiązujące przepisy zewnętrzne i wewnętrzne. Wprowadzając dodatkowe dochody należy podać w objaśnieniach szczegółowe uzasadnienie wraz z kalkulacją.
2. Dotacje celowe:
a) dotacje celowe z budżetu państwa -  Planowane kwoty winny być przyjęte w wysokościach wynikających z zawiadomienia Wojewody Kujawsko-Pomorskiego o przyznanych dotacjach z budżetu państwa na realizację zadań rządowych i własnych powiatu.
b) pozostałe dotacje  - Planowane kwoty winny być przyjęte w wysokościach wynikających z zawartych porozumień, umów z innymi jednostkami samorządu terytorialnego. Środki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w oparciu o zawarte umowy oraz przewidziane do podpisania i uzyskania w roku 2019 według złożonych wniosków o dofinansowanie.
3. Subwencja ogólna: Planowane kwoty poszczególnych części subwencji ogólnej winny być ustalone zgodnie z obowiązującą ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z dnia 13 listopada 2003 r. (Dz. U. z 2018 r., poz. 1530) z uwzględnieniem informacji otrzymanej z Ministerstwa Finansów.
4. Udziały w podatkach: Planowane kwoty udziałów w podatkach dochodowych od osób fizycznych oraz od osób prawnych winny być ustalone zgodnie z obowiązującą ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z uwzględnieniem bieżącej sytuacji gospodarczej kraju i przyjętych szacunkowych założeniach Ministerstwa Finansów, z uwzględnieniem ostrożności i analizy wykonania dochodów z tego tytułu w poprzednich latach,
5. Dochody Skarbu Państwa: Planowane kwoty winny być przyjęte w wysokościach wynikających z zawiadomienia Wojewody Kujawsko - Pomorskiego o przyznanych dochodach z budżetu państwa.
II.  Wydatki budżetowe. Kalkulację wydatków należy sporządzić w sposób racjonalny i celowy z uwzględnieniem w pierwszej kolejności zadań obligatoryjnych, zleconych, kontynuowanych i wynikających z zawartych umów, porozumień, itp.  Podstawą planowania wydatków budżetowych na 2019 rok jest plan i wykonanie wydatków według stanu na dzień 30 września 2018r. oraz przewidywane wykonanie wydatków w 2018r. z wyłączeniem wydatków o charakterze jednorazowym, w następującym zakresie:
1. Podstawą planowania wynagrodzeń osobowych na 2019 r. w zakresie odnoszącym się do jednostek oświatowych jest:
a) zatrudnienie nauczycieli zgodnie z zatwierdzonym arkuszem organizacyjnym szkoły i planem pracy placówek,
b) wynagrodzenia nauczycieli skalkulowane na podstawie obowiązujących  przepisów w tym zakresie z uwzględnieniem planowanego wzrostu wynagrodzeń 5%, planowanego wzrostu dodatków stażowych, dodatków motywacyjnych w wysokości 4% wykonanych wydatków (z tego w budżecie jednostki uwzględnić dodatki Dyrektora (0,7%), Nagrody na DEN - 1% planowanego f. Płac, (z tego w budżecie jednostki uwzględnić nagrody Dyrektora (0,7%), przewidywanych wypłat nagród jubileuszowych, planowanych odpraw emerytalnych, awansów zawodowych, jednorazowych dodatków uzupełniających.
2. Wynagrodzenia dla pozostałych pracowników zatrudnionych w powiatowych jednostkach organizacyjnych oraz Starostwie Powiatowym we Włocławku - skalkulowane na podstawie stawek wynagrodzeń obowiązujących w dniu 30 września 2018 roku, z uwzględnieniem zatwierdzonych zmian w regulaminach organizacyjnych jednostek, z uwzględnieniem planowanego wzrostu dodatków stażowych, planowanych nagród jubileuszowych, planowanych odpraw emerytalnych. Do kalkulacji funduszu wynagrodzeń należy ująć skutki finansowe z tytułu wzrostu minimalnego wynagrodzenia do kwoty 2.250 zł (w przeliczeniu na pełen etat), wzrostu wynagrodzeń dla pracowników administracji i obsługi w wysokości średnio 200 zł brutto na etat oraz utworzenia funduszu nagród dla pracowników w wysokości 3% środków na wynagrodzenia osobowe bez nagród jubileuszowych i odpraw emerytalno-rentowych. Po dokonaniu analizy otrzymanych wstępnych wskaźników budżetowych i kwot na 2019 r. od Ministra Finansów, Wojewody Kujawsko-Pomorskiego oraz uzgodnień finansowych z Urzędem Miasta we Włocławku, zostaną potwierdzone możliwości wzrostu wynagrodzeń, utworzenia funduszu nagród dla pracowników lub nastąpi ich korekta.
3. Dodatkowe wynagrodzenie roczne planuje się w wysokości 8,5% sumy wypłaconych wynagrodzeń w 2018r., o których mowa w art. 4 ustawy z dnia 12 grudnia 1997r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników sfery budżetowej (Dz. U. z 2016r., poz. 2217 z późn. zm.) z uwzględnieniem osób uprawnionych oraz z zastosowaniem ustawowych wyłączeń.
4. Składki na ubezpieczenie społeczne planuje się w wysokości określonej w art. 22 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2017, poz.  1778 z późn. zm.) oraz składki na fundusz emerytur pomostowych w wysokości określonej w art. 36 ustawy z 19 grudnia 2008r. o emeryturach pomostowych (Dz. U.  z 2017, poz. 664 z późn. zm.).
5. Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla pracowników nie będących nauczycielami planuje się zgodnie z ustawą z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2018r., poz. 1316). Do planowania wysokości odpisu podstawowego należy przyjąć kwotę bazową obowiązującą w 2017r. w wysokości 3.161,77 (37,5% - 1.185,66 zł). W odniesieniu do pracowników pedagogicznych odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych wyliczony zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018, poz. 967) uwzględniający kwotę bazową 2.618,10 zł (110% - 2.879,91 zł), do nauczycieli będących emerytami i rencistami odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych wyliczony zgodnie z art. 53 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela w wysokości 5% pobieranych przez nich emerytur, rent i świadczeń kompensacyjnych.
6. Wydatki rzeczowe w Starostwie Powiatowym oraz pozostałych powiatowych jednostkach organizacyjnych należy planować na poziomie przewidywanego ich wykonania za 2018r. z wyłączeniem wydatków o charakterze jednorazowym.
7. Planowane zadania z zakresu administracji rządowej – na podstawie wytycznych przekazanych przez odpowiednie organy tej administracji.
8. Służby, inspekcje i straże projekty planów opracowują według wytycznych przekazywanych przez jednostki nadrzędne, w tym również wytyczne w sprawie wzrostu wynagrodzeń i nagród dla pracowników.
9. Podstawą planowania wydatków  na 2018 rok przez domy pomocy społecznej będące powiatową jednostką organizacyjną, jest plan wydatków, stanowiący sumę planowanych dochodów z odpłatności mieszkańców i planowanej dotacji na dofinansowanie kosztów utrzymania mieszkańców przyjętych do DPS na podstawie decyzji wydanych przed 1 stycznia 2004 roku,
10. Podstawą planowania wydatków na 2018 rok przez Powiatowy Urząd Pracy we Włocławku jest plan wydatków, stanowiący sumę planowanych dochodów z Funduszu Pracy na finansowanie w 2019r. kosztów wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne pracowników PUP, planowanej dotacji z m. Włocławek na wspólne finansowanie PUP oraz środków pochodzących z dochodów własnych powiatu. Planowany wzrost wynagrodzeń dla pracowników administracji i obsługi oraz plan nagród z funduszu płac, a także wzrost wydatków majątkowych uzależniony będzie od przyjętych uzgodnień z Urzędem Miasta Włocławek.
11. Wydziały Starostwa, w tym Wydział Edukacji i Spraw Społecznych (w zakresie oświaty i edukacyjnej opieki wychowawczej), Wydział Inwestycji i Rozwoju (w zakresie remontów i inwestycji) Starostwa Powiatowego  we Włocławku oraz Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie we Włocławku (w zakresie pomocy społecznej i systemu pieczy zastępczej) odrębnie planują wyłącznie wydatki związane z realizacją zadań merytorycznych wraz ze szczególnym uzasadnieniem przyjętych kwot. Wydatki związane z dotacjami dla jednostek sektora finansów publicznych i spoza sektora finansów publicznych, zobowiązane są przedstawić w zbiorczej informacji w zakresie planowanych dotacji na poszczególne zadania, które mogą ulec zmianie w trakcie dalszych prac nad projektem budżetu Powiatu Włocławskiego na rok 2019.
12. Przedsięwzięcia na programy, projekty lub zadania wieloletnie finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych oraz programy, projekty lub zadania pozostałe (inne niż z udziałem środków o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych) realizowane przez Starostwo Powiatowe i jednostki organizacyjne, powinny być zgodne z podpisanymi umowami, złożonymi wnioskami o dofinansowanie i załącznikiem Nr 2 do uchwały Rady Powiatu Włocławskiego w sprawie przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Włocławskiego na lata 2018-2026. W przypadku konieczności zmian nakładów na poszczególne lata, należy również dokonać odpowiedniej korekty w wykazie przedsięwzięć (weryfikacji w tym zakresie dokonuje odpowiednio kierownik jednostki organizacyjnej i Wydział Inwestycji i Rozwoju).
13. Złożone przez jednostki organizacyjne powiatu oraz wydziały Starostwa Powiatowego we Włocławku projekty planu finansowego na rok 2019 są propozycjami i mogą być zmienione w trakcie dalszych prac planistycznych, z uwagi na konieczność odpowiedniego zbilansowania dochodów i wydatków.
III.  Wieloletnia prognoza finansowa na rok 2019 i lata następne. Wieloletnia prognoza finansowa obejmuje rok 2019 oraz co najmniej trzy kolejne lata, tj. 2020 - 2022. Jednak okres ten nie może być krótszy niż okres, na jaki przyjęto limity wydatków, o których umowa w art. 226 ust. 3 pkt. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych oraz zaciągnięte lub planowane do zaciągnięcia zobowiązania długoterminowe.
1. Materiały planistyczne należy opracować z wyodrębnieniem wydatków na przedsięwzięcia wieloletnie na realizację określonych zadań Powiatu, z wyszczególnieniem programów, projektów lub zadań, w tym związanych z programami finansowanymi z udziałem środków unijnych,
2. Prognozowanie dochodów i wydatków bieżących:
a) Dochody bieżące - przyjąć wartości planowane do projektu uchwały budżetowej na 2019r., na lata następne przyjąć wartości wynikające z zawartych umów i porozumień, uchwał organów stanowiących, złożonych wniosków o dofinansowanie itp., następnie przyjąć prognozę z zaktualizowanych wytycznych dotyczących założeń makroekonomicznych na potrzeby wieloletnich prognoz finansowych jednostek samorządu terytorialnego z uwzględnieniem ostrożności,
b) Wydatki bieżące - przyjąć wartości planowane do projektu uchwały budżetowej na rok 2019 i lata następne przyjąć wartości wynikające z zawartych umów i porozumień, uchwał organów stanowiących, złożonych wniosków o dofinansowanie itp., a także wartości wynikające ze złożonych przez jednostki budżetowe informacji o wysokości środków na świadczenia pracownicze w minimalnym okresie tj. roku budżetowym i trzech kolejnych latach (m. in. nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne), następnie przyjąć prognozę z zaktualizowanych wytycznych dotyczących założeń makroekonomicznych na potrzeby wieloletnich prognoz finansowych jednostek samorządu terytorialnego z uwzględnieniem ostrożności,
3. Prognozowanie dochodów i wydatków majątkowych:
a) dochody ze sprzedaży mienia - dokonać oceny posiadanego mienia do sprzedaży
i ustalić prognozę w jakim roku i za jaką wartość przewiduje się wykonać dochody z tego źródła.
b) pozostałe dochody majątkowe - przyjąć wartości planowane do projektu uchwały budżetowej na rok 2019, na lata następne przyjąć wartości wynikające z zawartych umów i porozumień, uchwał organów stanowiących, złożonych wniosków o dofinansowanie itp.,
c) wydatki majątkowe na przedsięwzięcia (projekty, programy, zadania, w tym ze środków Unii Europejskiej i innych zagranicznych) przyjąć wartości wynikające z zawartych umów i porozumień, uchwał organów stanowiących, złożonych wniosków o dofinansowanie itp. Należy dokonać weryfikacji zawartych umów, ujętych już w uchwalonej wieloletniej prognozie finansowej na lata 2018-2026 i przyjąć wartości z nich wynikające.
4. Wydział Finansowo – Księgowy sporządzi zestawienie zbiorcze po uzyskaniu danych liczbowych od komórek organizacyjnych Starostwa i jednostek organizacyjnych powiatu oraz ustali na ich podstawie prognozę kwoty długu oraz wynik finansowy.
§ 2. 1. Zabezpiecza się środki finansowe na niezbędne remonty bieżące budynków wchodzących w skład zasobu majątku powiatu, na remonty bieżące dróg powiatowych oraz na inwestycje i zakupy inwestycyjne, w kwotach wynikających z możliwości finansowych budżetu powiatu na rok 2019. Zgłoszenia ewentualnych potrzeb w w/w zakresie należy dokonać odrębnym pismem, wraz z uzasadnieniem realizacji zadania, kalkulacją kosztów, źródłami finansowania. Zadania inwestycyjne, objęte Wykazem Przedsięwzięć, stanowiącym załącznik Nr 2 do uchwały Rady Powiatu Włocławskiego w sprawie przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Włocławskiego na lata 2018-2026 należy wykazać na rok 2019 w kwotach wynikających z przedmiotowej uchwały. Do zadań inwestycyjnych jednorocznych, które nie są objęte Wykazem przedsięwzięć do WPF, należy załączyć wyczerpujące uzasadnienie, co do zasadności realizacji zadania.
2. Wykaz wydatków na zadania remontowe i inwestycyjne oraz projekty i programy unijne realizowane w ramach wydatków bieżących i inwestycyjnych oraz współfinansowane z innych środków zagranicznych planowane przez komórki i jednostki organizacyjne należy składać do Wydziału Inwestycji i Rozwoju w nieprzekraczalnym terminie do 2 października 2018r.
3. Wydział Inwestycji i Rozwoju zobowiązany jest przedstawić do Wydziału Finansowo- Księgowego zbiorczą informację w zakresie planowanych zadań inwestycyjnych oraz projektów i programów z podległych jednostek organizacyjnych oraz wydziałów Starostwa po dokonanej weryfikacji i potwierdzeniu zgodności z zapisami w WPF w nieprzekraczalnym terminie do 8 października 2018r.
§ 3. Zabezpiecza się środki finansowe na pokrycie zobowiązań z tytułu obsługi pożyczek długoterminowych oraz planowanego do zaciągnięcia długu.
§ 4. 1. Zarząd Powiatu przyjmuje wzory formularzy do opracowania budżetu stanowiące załączniki nr 1-6 do niniejszej uchwały.
2. Powiatowe jednostki organizacyjne, inspektor nadzoru budowlanego oraz naczelnicy wydziałów Starostwa Powiatowego do danych liczbowych zawartych w formularzach planistycznych załączają część opisową do planowanych dochodów i wydatków oraz kalkulację funduszu wynagrodzeń - w przypadku planowanego ewentualnego wzrostu wynagrodzeń (np. z tytułu wzrostu dodatków stażowych lub minimalnego wynagrodzenia rocznego oraz inne wynikające ze zmian przepisów) należy pozycje te wyszczególnić w kalkulacji. Ponadto składają informację o wysokości środków na świadczenia pracownicze w minimalnym okresie tj. roku budżetowym 2019 i trzech kolejnych latach (m. in. nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne).
3. Wydział Finansowo – Księgowy Starostwa Powiatowego udostępni Wydziałom i jednostkom organizacyjnym powiatu wzory formularzy, o których mowa w ust. 1 poprzez przesłanie ich drogą elektroniczną. Materiały planistyczne przygotowuje się wyłącznie na przekazanych wzorach formularzy, które winny być wypełnione techniką komputerową.
4. Materiały planistyczne wraz z objaśnieniami składane przez jednostki organizacyjne powiatu podpisywane są przez kierownika jednostki i głównego księgowego. Powyższe materiały należy składać w terminie do 10 października br. w formie papierowej i elektronicznej na adres e-mail: bestia@powiat.wloclawski.pl   .
5. Materiały planistyczne wraz z objaśnieniami składane przez komórki organizacyjne Starostwa Powiatowego podpisywane są przez Naczelnika Wydziału. Powyższe materiały należy składać do Wydziału Finansowo - Księgowego do dnia 03 października w formie papierowej i elektronicznej na adres e-mail: f inanse@powiat.wloclawski.pl.
6. Komisje Rady Powiatu przekazują Zarządowi Powiatu sugestie, wnioski do projektu budżetu Powiatu Włocławskiego w nieprzekraczalnym terminie do dnia 10 października 2018r.
§ 5. Wykonanie uchwały powierza się:
- Skarbnikowi Powiatu
- Kierownikom jednostek organizacyjnych Powiatu
- Naczelnikom Wydziałów Starostwa Powiatowego
§ 6. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
 
                                                                    Zarząd Powiatu w składzie:
                                                                    Kazimierz Kaca  
                                                                    Marek Jaskulski  
                                                                    Tomasz Chymkowski 
                                                                    Jerzy Donajczyk  
                                                                    Tomasz Jezierski
pobierz pełną treść Załącznika nr 1 (46kB) plik
pobierz pełną treść Załącznika nr 2 (54kB) plik
pobierz pełną treść Załącznika nr 3 (37kB) excel
pobierz pełną treść Załącznika nr 4 (46kB) plik
pobierz pełną treść Załącznika nr 5 (46kB) plik
pobierz pełną treść Załącznika nr 6 (57kB) plik

Opublikował: Elżbieta Insadowska (24 września 2018, 11:34:32)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 119

wersja do zapisu wersja do druku

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij