Protokół nr 10/2004

Protokół nr 10 / 2004
 
Z posiedzenia Rady Społecznej przy SPZPS we Włocławku , które odbyło się dnia 20.11.2004 r. we Włocławku przy ul. Radosna 5  / Ośrodek Rehabilitacji Dzieci Niepełnosprawnych  / .
 
Proponowany porządek obrad :
 
1.Otwarcie posiedzenia Rady.
2.Stwierdzenie quorum.
3.Przyjęcie porządku obrad.
4.Przyjęcie protokołu nr 9 /2004 z posiedzenia  Rady Społecznej z dnia 21.09.2004 r.
5.Rozpatrzenie, na wniosek Dyrektora SPZPS we Włocławku, projektu uchwały w sprawie    sposobu pokrycia ujemnego wyniku finansowego za rok 2003.
6.Rozpatrzenie dokumentu pod nazwą „Koncepcje dalszego funkcjonowania Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku” opracowanego przez Zespół powołany Zarządzeniem Nr 38/04 Starosty Włocławskiego .
7.Rozpatrzenie , na wniosek Dyrektora SPZPS we Włocławku , uchwały w sprawie koncepcji dalszego funkcjonowania SPZPS we Włocławku ( materiał zostanie doręczony w dniu posiedzenia ).
8.Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia pozytywnej/negatywnej opinii o likwidacji SPZPS – kontynuacja tematu .
9. Sprawy różne.
10.Wolne wnioski i zapytania.
11.Zakończenie obrad.
 
Ad.1.
Pan Przewodniczący powitał wszystkich członków Rady Społecznej zebranych na kolejnym posiedzeniu oraz zaproszonych gości Panią Barbarę Kubiak – Skarbnika Powiatu , Panią Barbarę Wiankowską - Główną  Księgową Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych , Pana Ireneusza Cichockiego –Przewodniczącego Rady Powiatu oraz Pana Juliusza Bieńka – Radcę Prawnego SPZPS i Pana Józefa Stanisława Becińskiego – Dyrektora SPZPS we Włocławku.
Pan Przewodniczący przedstawił oraz powitał  Panią Danutę Bończyk – Kierownika Ośrodka Rehabilitacji Dzieci Niepełnosprawnych , obiektu , w którym gościnnie odbywać się będzie posiedzenie Rady Społecznej.
 
Ad.2.
Stwierdzenie quorum. Na dziewięciu członków Rady Społecznej na obrady stawiło się pięciu, co umożliwiło stwierdzenie quorum.
 
Ad. 3.
Pan Przewodniczący zapytał , czy są uwagi lub propozycje do proponowanego porządku obrad . Następnie po stwierdzeniu braku propozycji, zarządził głosowanie kto jest za jego przyjęciem .
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli jednogłośnie  porządek obrad.
 
 
Ad.4.
Pan Przewodniczący zapytał , czy członkowie Rady Społecznej zapoznali się z Protokołem nr 9, a następnie zarządził głosowanie kto jest za jego przyjęciem.
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania jednogłośnie przyjęli Protokół nr 9.
 
Po głosowaniu nad przyjęciem protokołu nr 9  na obrady stawili się Pan Lech Kuropatwiński i Pan Stanisław Sadowski.
 
Pan Przewodniczący stwierdził obecność na obradach Rady Społecznej siedmiu członków Rady Społecznej.
 
Ad. 5.
Pan Przewodniczący zaproponował członkom Rady Społecznej przerwę w obradach , w trakcie której odbędzie się zwiedzanie Ośrodka Rehabilitacji Dzieci Niepełnosprawnych.
Pan Przewodniczący przekazał głos Pani Danucie Bończyk – Kierownikowi obiektu.
 
W trakcie zwiedzania Ośrodka Rehabilitacji Dzieci Niepełnosprawnych na obrady stawił się Pan  Krzysztof Wrzesiński.
 
Obrady Rady Społecznej wznowiono po przerwie .W drugiej części spotkania udział wzięli :
 
1.Pan Piotr Stanny – Przewodniczący Rady Społecznej
2.Pan Piotr Grudziński – członek
3.Pan Bogdan Czajka – członek
4.Pani Ewa Kończyńska – członek
5.Pan Krzysztof Kruszczyński – członek
6.Pan Lech Kuropatwiński – członek
7.Pan Stanisław Sadowski – członek
8.Pan Krzysztof Wrzesiński – członek
oraz
zaproszeni goście :
1.Pani Barbara Kubiak – Skarbnik Powiatu
2.Pan Ireneusz Cichocki – Przewodniczący Rady Powiatu
 
i z ramienia SPZPS :
1.Pani Barbara Wiankowska- Główna Księgowa
2.Pan Juliusz Bieniek – Radca Prawny
3.Pan Józef Stanisław Beciński – Dyrektor
 
Pan Przewodniczący :
Witam Państwa po przerwie na obradach Rady Społecznej. Stwierdzam obecność 7 członków Rady Społecznej . Umożliwia to stwierdzenie ,że dzisiejsze obrady są prawomocne i władne do podejmowania stosownych decyzji.
Pan Przewodniczący dokonał wprowadzenia do pkt. 5 porządku obrad . Jednocześnie nadmienił , że każdy z członków Rady Społecznej otrzymał w materiałach projekt uchwały nr 100 / 2004 w sprawie sposobu pokrycia ujemnego wyniku finansowego za rok 2003.
 
Pan Przewodniczący nadmienił , że ten projekt uchwały jest uzupełnieniem uchwały ,którą Rada Społeczna już wcześniej podjęła. W związku z tym , aby całość sprawy była zakończona zasadnym jest , aby projekt , który do Państwa trafił był rozważony. Do projektu uchwały jest dołączone uzasadnienie i poproszę Pana Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku o krótkie wprowadzenie do tej tematyki.
 
Pan Dyrektor S. Beciński :
W nawiązaniu do już ostatecznych wyroków czy to Sądu Najwyższego czy też Trybunału Konstytucyjnego na Samodzielne Publiczne Zakłady Opieki Zdrowotnej nałożono obowiązek uregulowania zobowiązań wynikających z „ Ustawy 203” . Chciałem przypomnieć ,że
„ Ustawa 203” została uchwalona w 2000 roku , natomiast co do jej zgodności z Konstytucją były prowadzone spory przed Trybunałem Konstytucyjnym , który to ogłosił swój wyrok w styczniu 2003 gdzie obarczył współodpowiedzialnością Narodowy Fundusz Zdrowia  i Samodzielne Publiczne Zakłady Opieki Zdrowotnej . W sprawie 203 było szereg różnych komentarzy , czy też wyroków sądów. Otóż nie bardzo było wiadomo czy ustawa funkcjonuje tylko w roku 2001 , czy jej działanie w połączeniu z kolejnym rokiem przechodzi na lata następne i to też ustalono ponad wszelką wątpliwość wyrokiem Sądu Najwyższego . Spowodowało to konieczność zapisu do bilansu roszczeń pracowniczych dotyczących poszczególnych lat . Z uwagi na to ,że zapadło już kilka wyroków w Sądach Okręgowych przeciwko Skarbowi Państwa , jednostka nasza złożyła pozew na kwotę przekraczającą 2.700 tys. zł. W obecnej chwili nasz pozew znajduje się w Sądzie Okręgowym w Warszawie. Całkowita kwota , którą możemy podać jest to ok. 5 mln. zł. Dodam tylko , że zakład czynił starania , choć jest to bardzo trudne w sytuacji kiedy nie jesteśmy sprawcami tych szalonych podwyżek, By choć w części je zrealizować.  W skali kraju kwota podwyżek wyceniona została na ok. 4 mld. zł. Pomoc Państwa dla zakładów służby zdrowia według informacji prasowych jest zagwarantowana w wysokości 2,2 mld. zł , z przeznaczeniem w pierwszej kolejności na realizację zobowiązań 2001 , 2002. Nic nie mówi się o latach następnych oraz o odsetkach należnych. Niektórzy Dyrektorzy szpitali po tych nieprawomocnych wyrokach sądowych próbują ten dług Skarbu Państwa sprzedać . Jest to bardzo trudne i pociąga za sobą duże ryzyko , ponieważ można przy tym dużo stracić .
 
Pan Przewodniczący podziękował za wyjaśnienia dotyczące wniosku Dyrektora SPZPS , w sprawie sposobu pokrycia ujemnego wyniku finansowego za rok 2003 , nadmienił ,że na dzisiejsze posiedzenie są zaproszone Pani Skarbnik Powiatu Włocławskiego oraz Pani Główna Księgowa SPZPS , które będą wspierały Pana Dyrektora w odpowiedziach dotyczących finansów jednostki, które są sprawą dominującą w omawianym materiale.
 
Pan Przewodniczący :
Proponuję przejść do dyskusji na omawiany temat.
 
Pan Piotr Grudziński :
Niepokoi mnie jako członka Rady Społecznej i Radnego Powiatu Włocławskiego jedno zdanie zawarte w uzasadnieniu , a mianowicie „Nie można wykluczyć możliwości zaciągnięcia kredytu hipotecznego, który w zależności od wymagań kredytodawcy , będzie wymagał poręczenia przez Powiat Włocławski.” Zgadzam się ,że Powiat Włocławski powinien w jakiś sposób pomóc Samodzielnemu Publicznemu Zespołowi Przychodni Specjalistycznych , bowiem jest to nasza jednostka , niemniej jednak zaciągnięcie kredytu w celu pokrycia ujemnego wyniku finansowego jest dość dziwnym działaniem .Chciałbym zapytać czy kredytem można pokryć ujemny wynik finansowy ?
 
 
Pani Skarbnik Powiatu Włocławskiego Barbara Kubiak :
Nie da się pokryć kredytem ujemnego wyniku finansowego. Kredytem można zamienić tylko długi. Jednostka nie będzie winna pracownikom tylko bankowi .
 
Pan Piotr Grudziński :
Więc osobiście przychylam się do tego projektu uchwały , jednak wnoszę o wykreślenie z uzasadnienia przytoczonego zdania . Kieruję się tym , co powiedziała Pani skarbnik , że ujemnego wyniku nie można pokryć kredytem , można jedynie poprawić kondycję finansową jednostki i to jest słuszne .
 
Pan Przewodniczący:
Rozumiem ,że wnioskuje Pan o wykreślenie cytowanego zdania z uzasadnienia do projektu uchwały, jest to jak rozumiem wniosek formalny.
 
Pan Piotr Grudziński:
Tak. Nie wykluczam takiej możliwości , czyli  obowiązku poręczenia kredytu przez Powiat ,  jednak nie możemy o tym mówić w kontekście pokrycia ujemnego wyniku finansowego . Jeżeli będziemy rozpatrywać projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu , czy poręczenia kredytu przez Powiat to wtedy jak najbardziej się do tego przychylimy , ale nie w przypadku tej uchwały . Zaciągnięcie kredytu nic nam  nie da , my poprawimy stan jednostki , bieżące funkcjonowanie  , ale nie pokryjemy ujemnego wyniku finansowego, dlatego w tym projekcie wnoszę o wykreślenie przytoczonego zdania .
 
Pan Przewodniczący :
Rozumiem intencje Pana Piotra Grudzińskiego, nie mniej jednak proszę o zabranie głosu Panią Główną Księgową SPZPS-u i wyrażenia stanowiska służb finansowych jednostki .
 
Pani Główna Księgowa Barbara Wiankowska :
Tutaj jak najbardziej ma Pan rację, że kredyt nie pomoże poprawić wyniku finansowego , jedynie zmniejszy zobowiązania , pozwoli spłacić te należności  .
 
Pani Skarbnik Powiatu Włocławskiego Barbara Kubiak :
Zobowiązania będą te same, tylko komu innemu będziecie Państwo winni, nie pracownikom tylko bankowi.
 
Pan Bogdan Czajka :
Z tym wiąże się jeszcze jedna sprawa , tak jak z pracownikami można jeszcze negocjować , niestety z bankiem już nie .
 
Pani Skarbnik Powiatu Włocławskiego Barbara Kubiak :
Tylko przy zawieraniu umowy kredytowej , później już niestety nie .
 
Pan Juliusz Bieniek:
Wniosek Pana Piotra Grudzińskiego jest  zasadny, bo jeśli traktować treść uchwały poprzez pryzmat  uzasadnienia to należało odnieść wrażenie ,że uzasadnienie wskazuje na sposób pokrycia deficytu . Nie jest to wyraźnie powiedziane , ale takie wrażenie można odnieść z ciągu logicznego tego dokumentu , taki wniosek można wysnuć. Skoro tak , rzeczywiście jest  jak przedstawiła to Pani Skarbnik , ujemny wynik finansowy nie może być pokryty w drodze kredytu . W związku z tym jeśli tak to traktować to Pan Piotr Grudziński ma rację i zdanie z tego uzasadnienia należałoby wykreślić .
 
Pan Przewodniczący:
Czy zatem fakt wykreślenia tej części uzasadnienia z projektu uchwały Rady Powiatu nie będzie powodował wzmocnienia tego uzasadnienia innym stwierdzeniem w zakresie ujemnego wyniku finansowego za rok 2003 . Żebyśmy jak sądzę nie pozostawili pewnej pustki w uzasadnieniu , bo stwierdzamy , że jest ujemny wynik finansowy , jest stwierdzenie dotyczące możliwości pokrycia straty bilansowej z przychodów w latach następnych , ale czy jest to wystarczające uzasadnienie z punktu widzenia  finansowego ?
 
Pan Juliusz Bieniek :
Art. 60 ust 1 Ustawy o Zakładach Opieki Zdrowotnej nie pozostawia nam wyboru innego , bowiem brzmi on konstytuując zasadę ,że samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej pokrywa we własnym zakresie ujemny wynik finansowy . We własnym zakresie z punktu widzenia ekonomicznego to najlepiej jest powiedzieć ,że to jest z przyszłych dochodów , przychodów  z lat następnych. Taka treść uchwały musi być  , natomiast co do uzasadnienia  to trwają prace nad projektem ustawy o sposobie restrukturyzacji zadłużenia zakładów opieki zdrowotnej z tytułu ustawy 203 i w zasadzie nikt nie wie jaką to formę przybierze . Mówi się o pożyczce, ale o pożyczce umarzalnej , w związku z tym częściowo gdyby uzyskać taką pożyczkę to nie będzie to zobowiązanie w całości , więc z tego tytułu część zobowiązań może zostać pokrytych. Natomiast ostoją tej uchwały ma być to ,że  Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej pokrywa we własnym zakresie ten ujemny wynik finansowy z przychodów z lat następnych, z działań typowo ekonomicznych, finansowych poprzez pozyskanie środków przede wszystkim z kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia ,a także  z innych źródeł, przy czym jak tu Pani Skarbnik powiedziała nie wszystkie źródła nadają się. Czy jednym z takich źródeł wskazanych będzie ta ustawa nikt nie wie , podniesienie tej okoliczności w tym uzasadnieniu nie stanowi żadnego błędu, jest dopuszczalne .
 
Pan Krzysztof Wrzesiński :
Czy przy zaciąganiu pożyczki będzie potrzebny jakiś gwarant , poręczyciel ?
 
Pan Juliusz Bieniek :
Nikt o tym nic nie wie i trudno o tym cokolwiek powiedzieć. Wiadomym jest ,że jest przeznaczona jakaś pula pieniędzy , tzn. 2,2 mln. na pożyczkę umarzalną , wieloletnią , a nic się nie mówi ewentualnych poręczycielach . Jedynym gwarantem ma być, jak już Pan Starosta nadmienił, zobligowanie się podmiotów , pożyczkobiorców do wycofania  pozwów przeciwko Skarbowi Państwa. To są negocjacje i nie jest to ustalone , ale być może tak będzie.
 
Pan Lech Kuropatwiński :
Nie jest to ustalone jeszcze, jest kwota wyznaczona, która  pójdzie do budżetu. Nie wiadomo czy będzie to 2,2 mln. zł. , ponieważ po wczorajszym audytorium w budżecie ustawy o podwyżce  ZUS-owskiej  , powstaje dziura w tym budżecie w wysokości 7 mld. zł. Jest to pokaźna kwota i trzeba tę kwotę gdzieś odnaleźć , wobec tego będą straszne cięcia . Jeśli będą cięcia to nie wiadomo czy i z tego nie będzie coś odjęte  , czyli z kwota 2,2 może zostać zmniejszona do 1,5 , czy też 1,7 . Wówczas czy wystarczy ? Wtedy to co mówił Pan Krzysztof Wrzesiński , przewidziana będzie gwarancja , musi być gwarancja . Gwarancją może być tylko i wyłącznie Powiat , ponieważ jest organem prowadzącym.. Pan Dyrektor mówił, że wystąpił do Skarbu Państwa o 2 mln 700 , a dlaczego nie o całe 5 mln ?
 
Pan Dyrektor S. Beciński :
Na etapie wystąpienia ten dług był taki , a rząd określa tylko zadłużenia dotyczące lat 2001 i 2002 , bo w oparciu o to konstruował Minister Balicki program pomocy . Wystąpiliśmy o te dwa lata . Nic nie stoi na przeszkodzie , bo nie uległo  przedawnieniu roszczenie , aby wystąpić ponownie. Tylko ,że jest to związane z poniesieniem dość dużych opłat sądowych , bo w przypadku tym zostaliśmy zwolnieni ze stu kilkudziesięciu tysięcy złotych opłaty sądowej i nie wiemy czy przy ponownym pozwie będziemy również zwolnieni z tej odpłatności . Okres przedawnienia to jest trzy lata , więc sądzę ,że zdążymy .
 
Pan Lech Kuropatwiński :
Ale tutaj przedawnienia nie będzie. Nikt się tego nie podejmie .
 
Pan Dyrektor S. Beciński :
Myślę ,że z tym drugim pozwem z uwagi na potężne koszty i trudną sytuację finansową jednostki jeszcze musimy trochę poczekać.
 
Pani Skarbnik Powiatu Włocławskiego Barbara Kubiak :
Pożyczka  nie poprawia wyniku finansowego , ale ma być umorzona i to może wpłynąć dodatnio na wynik jednostki .
 
Pani Główna Księgowa Barbara Wiankowska :
To przytaczane zdanie z uzasadnienia moim zdaniem daje największe szanse pokrycia wyniku bilansowego . Taki kredyt przyśpieszyłby jedynie wypłatę roszczeń pracowniczych , ich zaspokojenie. Czekamy na te 2,7 mln. zł., a w sytuacji kredytu spłacilibyśmy je szybciej .
 
Pan Juliusz Bieniek :  
 To ,że nie wnosimy powództwa nie oznacza ,że go nie wniesiemy , albowiem rozszerzenie powództwa jest możliwe na każdym etapie postępowania sądowego i w każdym czasie , oczywiście do zamknięcia przewodu sądowego i z taką koncepcją się liczymy i tylko względy fiskalne , finansowe  spowodowały , że nie poszerzyliśmy  tego powództwa , albowiem zmieniła się właściwość tego sądu. Złożyliśmy pozew do Sądu Okręgowego do Włocławka , natomiast teraz sądem właściwym jest Sąd Warszawski i tylko Kancelaria profesora Kuleszy , która zgarnia wszystkie pozwy z całego kraju jest zwolniona z kosztów . Rozszerzenie powództwa  do całej kwoty  jest możliwe w każdym czasie ,nie w formie odrębnego pozwu.
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję bardzo za wypowiedzi, chciałbym zapytać czy są jeszcze głosy w dyskusji ?
Dla podsumowania sprawy należy uważać, że koncepcja pokrycia ujemnego wyniku finansowego za rok 2003 ,  zasadza się na tym ,iż będzie on pokryty w latach następnych z dochodów jednostki , w tym szczególnie z kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia. 
Wobec stwierdzenia braku dalszych głosów w dyskusji proponuję przejść do procedury głosowania – w pierwszej kolejności wniosku formalnego zgłoszonego przez Pana Piotra Grudzińskiego , a sprowadzającego się do tego , aby z uzasadnienia wykluczyć część mówiącą: „Nie można nadto wykluczyć możliwości zaciągnięcia kredytu hipotetycznego , który w zależności od wymagań kredytodawcy , będzie wymagał poręczenia przez Powiat Włocławski”. Kto z Państwa jest za przyjęciem wniosku formalnego ?
 
Wniosek formalny w sprawie wykreślenia z uzasadnienia części mówiącej: „Nie można nadto wykluczyć możliwości zaciągnięcia kredytu hipotetycznego , który w zależności od wymagań kredytodawcy , będzie wymagał poręczenia przez Powiat Włocławski” został przyjęty 5 głosami za , 1 głosem przeciw i jedna osoba nie uczestniczyła w głosowaniu.
 
Pan Przewodniczący :
Wobec powyższego chciałbym poddać procedurze głosowania projekt uchwały nr 100 / 2004 w sprawie sposobu pokrycia ujemnego wyniku finansowego za rok 2003 – Kto z Państwa jest za przyjęciem wspomnianego projektu uchwały wraz z uzasadnieniem uwzględniającym poprawkę zawartą w przyjętym wniosku formalnym ?
 
Członkowie Rady Społecznej jednogłośnie przyjęli projekt uchwały nr 100 / 2004 w sprawie sposobu pokrycia ujemnego wyniku finansowego za rok 2003 z uwzględnioną poprawką o wykreśleniu z uzasadnienia części mówiącej o „Nie można nadto wykluczyć możliwości zaciągnięcia kredytu hipotetycznego , który w zależności od wymagań kredytodawcy , będzie wymagał poręczenia przez Powiat Włocławski”.
 
Ad.6.
Pan Przewodniczący zaproponował przejście do punktu 6 porządku obrad , czyli rozpatrzenie dokumentu pod nazwą „Koncepcje dalszego funkcjonowania Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku” opracowanego przez Zespół powołany Zarządzeniem Nr 38/04 Starosty Włocławskiego. Nadmienił , że członkowie Rady Społecznej otrzymali  w materiałach na dzisiejsze obrady zasadniczą część wymienionego dokumentu.
 
Pan Przewodniczący :
Z uwagi na koszty i oszczędności podjąłem decyzję, aby nie załączać Państwu załączników do tego dokumentu. Jest to kilkadziesiąt bądź kilkaset stron uchwał , opracowań ,raportów , którymi w znacznej mierze część członków Rady Społecznej dysponuje . Chciałbym jednocześnie stwierdzić ,że jestem dysponentem oryginalnego dokumentu wraz z załącznikami i jest on w każdej chwili do Państwa  dyspozycji . W tym opracowaniu jest wykaz załączników , jeśli wystąpi konieczność skorzystania z nich w trakcie dyskusji to dokument jest do Państwa wglądu. Zgodnie z zarządzeniem , które wydałem Zespół dotrzymał terminu , co nie było zadaniem łatwym . W dokumencie tym odznaczającym się bardzo dużą wartością znajdują się ostatnie wyliczenia i komentarz Sądu, które w znakomity sposób ukazują problemy naszej jednostki , ale nie tylko naszej ,na tle tego wszystkiego co wokół służby zdrowia się dzieje . Jego  pięciopłaszczyznowa konstrukcja , czyli :
I. Wstęp
II. Informacje ogólne
III. Podstawowe problemy SPZPS
IV. Koncepcje
V. Wnioski
daje podstawę Radzie Społecznej , ale również w dalszej kolejności organowi stanowiącemu ,uchwałodawczemu , czyli Radzie Powiatu , by właśnie móc się zastanowić jaka koncepcja dla jednostki jest koncepcją najlepszą, najkorzystniejszą .Zgodnie z informacją zawartą w zaproszeniu na dzisiejsze posiedzenie Pan Dyrektor przedłożył Państwu uzupełniający materiał własny ,dotyczący punktu widzenia Pana Dyrektora na dalsze losy jednostki . Te dwa materiały w sposób bardzo dobry się uzupełniają i jeszcze poszerzają naszą wiedzę w tym zakresie. Proponuję abyśmy rozpoczęli dyskusję , która w konsekwencji albo doprowadzi do podjęcia uchwały przez Radę Społeczną o wyborze dalszych koncepcji , albo z różnych względów należy ją wstrzymać , mając pełną świadomość ,że czasu w służbie zdrowia na podejmowanie decyzji jest już bardzo niewiele .  Otwieram dyskusję.
 
Pan Piotr Grudziński :
Po zapoznaniu się z dokumentem,  chciałbym powiedzieć ,że Zespół wykonał ogrom pracy . Opracowane zostały trzy koncepcje:
1.Zrestrukturyzowanie SPZPS w ramach dotychczasowej formy prawno- organizacyjnej.
2.Przekształcenie SPZPS w jednostkę budżetową lub zakład budżetowy .
3. Likwidacja SPZPS.
W moim przekonaniu likwidacja SPZPS –u nie wchodzi w grę . Koszty likwidacji jakie musiałby ponieść Powiat Włocławski są zbyt duże . Druga koncepcja , czyli przekształcenie SPZPS w jednostkę budżetową pociąga również  takie same koszty, więc pokrycie ujemnego wyniku finansowego i przejęcie zobowiązań. Uważam ,że pozostaje jedynie koncepcja pozostawienia jednostki w obecnej formie prawnej przy jednoczesnej głębokiej restrukturyzacji . Należy w tym miejscu podkreślić ,że Samodzielny Publiczny Zespół Przychodni Specjalistycznych był już raz restrukturyzowany, niemniej jednak obecna sytuacja zarówno gospodarcza jak i polityczna zmusza zarówno Dyrekcję jednostki, jak i nas Radę Społeczną do podjęcia takiej decyzji. W dalszej restrukturyzacji należy dostosować SPZPS do potrzeb i warunków rynku usług medycznych.  Dzisiaj Pan Dyrektor przedstawił nam swoje koncepcje, myślę ,że jest to również dobry dokument, dlatego moim zdaniem powinniśmy zmierzać właśnie w tym kierunku, ponieważ Powiat Włocławski nie jest w stanie udźwignąć  ciężaru jakim jest obecne zadłużenie Zespołu .
 
Pan Krzysztof Wrzesiński :
Jaka jest pewność ,że te zobowiązania wobec pracowników nie będą narastały ?
 
Pan Dyrektor S. Beciński :
Zadam pytanie czy zakłady , które w 2001roku próbowały szukać innych rozwiązań , a było to tworzenie spółek uniknęły tych problemów , które mamy ? Otóż nie , posiadam uzasadnienie Sądu Najwyższego z września 2004 r. gdzie jest jasno powiedziane ,że przekształcenie się jednostki w spółkę utworzoną przez  jednostkę Samorządu Terytorialnego nie powoduje ustania zobowiązań z tytułu „Ustawy 203” .  Wcześniejsze rozmowy na obradach Rady Społecznej , które określały możliwość przekształcenia jednostki i ewentualnego odcięcia się od zobowiązań wobec pracowników były podyktowane tym , że właśnie w ten sposób widziałem możliwość uzdrowienia sytuacji zakładu.
 
Pan Krzysztof Wrzesiński :
Czyli należy powiedzieć ,że ta koncepcja w pewien sposób nie zmieniłaby sytuacji.
 
Pan Dyrektor S. Beciński :
Ta koncepcja ani nie polepszyłaby ani nie pogorszyłaby naszej sytuacji . Problem w tym ,że nie odcięłoby nas to od zobowiązań z tytułu „Ustawy 2003”. Jedynym elementem pogorszenia byłyby koszty związane z przekształceniem . Jeżeli chodzi o założenia wspomnianej zmiany formy prawnej to zawsze są obarczone jakimś ryzykiem.  Gwarancji przy żadnej koncepcji nie ma. Kolejna restrukturyzacja dla zakładu będzie dość bolesna. Zakład w roku 2000 zatrudniał 612 osób i zatrudnienie zostało w znacznym stopniu zredukowane , nawet jeśliby odliczyć Gminne i Wiejskie Ośrodki Zdrowia , które funkcjonowały w naszych strukturach.
 
 W trakcie omawiania pkt. 6 porządku obrad na posiedzenie przybyła Pani Ewa Kończyńska.
 
 
Pan Krzysztof Wrzesiński :
Dyskutujemy nad tematem wyboru koncepcji, ale żeby dokonać takiego wyboru należy  posiadać wystarczające informacje . Słyszałem głosy o restrukturyzacji , uważam ,że należy wybrać taką koncepcję , która pozwoli Powiatowi ponieść jak najmniejsze koszty. Jednak cały czas zastanawiam się nad tym , czy restrukturyzacja utnie narastający dług ? Pan zaproponował redukcję etatów . Przy restrukturyzacji konieczne są redukcje etatów . Należałoby się też zastanowić czy wszystkie obiekty są Państwu potrzebne , czy ewentualnie nie przenieść pewnych poradni/przychodni jak gdyby do centrum , czyli na ulicę Szpitalną. Chcąc uciąć narastanie tego długu z tytułu „Ustawy 203” trzeba by wszystkim pracownikom wypowiedzieć warunki płacy , a należy się zastanowić czy załoga i związki zawodowe się zgodzą , a czy to nastąpi tego nie możemy być pewni. W przypadku braku zgody pozostanie wypowiedzenie i wówczas dopiero nastąpiłoby ustanie narastania zadłużenia wobec pracowników z tytułu 203. Tak to rozumiem.
 
Pan Dyrektor S. Beciński :
Niestety nie , nikt nie jest w stanie zatrzymać procesu narastania długu.
 
Pani Główna Księgowa Barbara Wiankowska :
Jest to zagwarantowane ustawą i tylko ustawa może to odwołać .
 
Pan Lech Kuropatwiński :
Likwidacja na pewno nie wchodzi w grę , należy się również zastanowić co powiedziałoby społeczeństwo na zlikwidowanie placówki , która skupia tylu różnych specjalistów . Następnie restrukturyzacja , ale jak głęboka ? . Jest to sprawa bardzo ważna . Należy się też zastanowić ile jeszcze tych etatów można zmniejszyć bez uszczerbku na poziom świadczeń , jak daleko można się w tym posunąć ? Musimy sobie odpowiedzieć czy Powiat stać na spłatę zobowiązań , przejęcie długów , spłacenie ich tak jak zrobiły to władze miasta  i zatrzymanie procesu narastania  raz, nawet kosztem inwestycji w Powiecie . Wiadomym jest ,że te zobowiązania będą narastać, za rok już nie będzie 5 mln. tylko 8 mln. , za dwa lata będzie już 12 mln. i czy wtedy nie spadnie ten ciężar na Powiat bezpośrednio i uderzy tak ,że już nie będzie możliwości podźwignięcia się .Należy ten problem rozwiązać raz na długi czas. Dzisiaj wiemy ,że służba zdrowia ma problemy nie tylko na naszym gruncie , ale i w całej Polsce. Zadłużenie służby zdrowia powinno być już trzy lata wcześniej zakończone , postawiona kreska , bo to i tak nie przynosi  żadnej składki finansowej Państwu  , ale nikt się na to nie chce odważyć. Tylko sprawa żywności i materiałów opatrunkowych jest kwestią do negocjacji z dostawcami , pozostałe koszty pozostają.
 
Pan Bogdan Czajka :
Chciałbym wypowiedzieć się w sprawie restrukturyzacji , bo biorąc pod uwagę jaką Dyrektor chce przeprowadzić to należałoby popatrzeć jaka jest struktura tej jednostki ? Trzeba pamiętać ,że Narodowy Fundusz Zdrowia jest podstawą funduszu jaki ta jednostka posiada i  właśnie dochody z NFZ wypracowują głównie lekarze. Nie wiele jest dodatkowo jakiś pieniędzy z poza stawek jakie otrzymujecie Państwo z kontraktu na usługi medyczne. W związku z tym trzeba popatrzeć ilu pracowników wypracowuje środki , a ilu je „zjada” . Jest to podstawowa sprawa. Odchodząc od służby zdrowia mam dla przykładu zaprzyjaźniony zakład „Drumet”  , który to pozostawił tylko działy produkcyjne , a zlikwidował u siebie wszystkie działy pomocnicze , natomiast wszystkie działania typu naprawy itp. zlecają na zasadzie pojedynczych działań efektywnych odpowiednim firmą. To na pewno nie kosztuje tyle co utrzymanie całej służby technicznej . transportowej . W tej chwili można to bardzo łatwo zorganizować na zasadzie znacznie niższych kosztów , a nie utrzymania służb , które siedzą i czekają na to , aby wymienić żarówkę lub naprawić kran. Bardzo istotnym jest fakt utrzymywania przez znacznie mniejszą grupę ludzi całego, ogromnego , pozostałego ogółu. Ta struktura zatrudnienia jest szalenie istotna w tym przypadku i podejście do restrukturyzacji  na ostro , które mogłoby dać efekty jakiegoś ratunku  dla jednostki to taka zdecydowana restrukturyzacja. Może trzeba szukać obniżki zatrudnienia  właśnie w tych służbach pomocniczych. Pracownicy mogliby spróbować sami  otworzyć działalność gospodarczą , która właśnie świadczyłaby usługi na rzecz SPZPS. Byłaby to korzyść dla każdej ze stron, bowiem pracownicy mieliby źródło utrzymania , a zakład służby znające struktury jednostki i jej potrzeby.
 
Pan Juliusz Bieniek :
Chciałbym się odnieść do samej ustawy z 1994 roku o wzroście wynagrodzeń przedsiębiorców i zmianie niektórych ustaw ,która była znowelizowana i wprowadziła podwyżki ustawowe 203 i 110 i co możliwości wypowiedzenia tych umów w pełnym zakresie . Otóż nie ma jasności w temacie , ale z dotychczasowych orzeczeń sądu jasno wynika ,że nadano tej ustawie charakter roszczeniowy. Nadanie tej ustawie charakteru roszczeniowego sprawia ,że pracodawca nie może zmienić warunków płacowych w zakresie ustawy 203 i 110.        
Dopóki nie będzie odpowiedzi postawionej siedmiu sędziom Sądu Najwyższego taka panuje aktualnie tendencja i piśmiennictwo prawnicze. Więc nie jest prawnie możliwe i prawnie dopuszczalne dokonanie wypowiedzenia wynikającego w zakresie wynagradzania co do elementów dotyczących  ustawy 203 i 110 .
Jeśli chodzi o przejęcie długów, Pan Poseł wspomniał , że Miasto przejęło zobowiązania likwidowanego zakładu z tytułu wynagrodzeń pracowniczych , owszem tak , ale w sytuacji kiedy zakład został zlikwidowany . Dopóki istnieje Samodzielny Publiczny Zespół Przychodni Specjalistycznych , organ założycielski nie podstaw prawnych do regulowania zobowiązań tego podmiotu . To jest jasne i oczywiste. Co do redukcji etatów nie mogę wypowiadać się od strony technicznej, chciałbym jedynie zwrócić Państwa uwagę ,że głębokość tej restrukturyzacji i redukcji etatów  w zakresie służb medycznych wyższego i średniego personelu ogranicza kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia oraz ogranicza rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej , które stanowi o minimalnym normach zatrudnienia . Możemy do tej opcji się zbliżyć , ale nie poniżej granicy określonej tym rozporządzeniem ,co do norm minimalnych zatrudnienia i wymagań kwalifikacyjnych pracowników zatrudnionych  w zakładach opieki zdrowotnej.
 
Pan Bogdan Czajka :
Dotyczy to tylko sfery medycznej , a nie tych pozostałych obciążeń działów technicznych.
 
Pan Juliusz Bieniek :
Obsługa techniczna także jest w jakiś sposób uwarunkowana wymaganiami ,które przepisy prawa stawiają potrzeby w zakładach opieki zdrowotnej .
 
 
Pani Ewa Kończyńska :
Zawsze można się posiłkować podwykonawcami.
 
 
Pan Juliusz Bieniek :
Jest to dopuszczalne tylko trzeba pamiętać o tym ,że są przepisy regulujące wymagania jakie stawia ustawodawca zakładom opieki zdrowotnej jeśli chodzi o parametry techniczne .
 
Pan  Przewodniczący Rady Powiatu Ireneusz Cichocki :
Chciałbym w nawiązaniu z moimi przedmówcami zaakcentować swój pogląd na sprawę . Do najważniejszych zadań społecznych należy zapewnienie mieszkańcom powiatu , ale również i miasta opieki zdrowotnej. Wobec powyższego nie wyobrażam sobie postawienie w stan likwidacji zakładu , który zrzesza w swoich strukturach szereg różnorodnych specjalistów. Likwidacja i co dalej , zostajemy w trudnej  sytuacji , ponieważ 96 tys. mieszkańców powiatu  plus mieszkańcy miasta również korzystający z usług medycznych nie mają  gdzie się udać , bądź udają się do innych placówek gdzie tworzą się potężne kolejki oczekujących , co będzie powodować rosnące niezadowolenie . Bardzo interesujący pogląd przedstawił Pan Bogdan Czajka , który zwrócił uwagę jeśli chodzi o restrukturyzację na sprawę usługową. Myślę ,że należałoby zwrócić uwagę i pójść w tym kierunku , bo zagrożenie usług medycznych to jest tzw. „zjadanie własnego ogona” , nie ma wykonania usług medycznych to nie ma refundacji z Narodowego Funduszu Zdrowia. Cała obsługa techniczna i administracyjna jest potrzebna , ale może się odbyć na bazie zadań zleconych  , z tym , że w procesie tej restrukturyzacji , którą ewentualnie tutaj Państwo wskażecie może się to odbywać za ich pomocą  . Są to potężne koszty , począwszy od sprzątania a skończywszy na działaniach technicznych. Właśnie tutaj można wiele zaoszczędzić , z każdą restrukturyzacją wiąże się czynnik ludzki , wiele osobistych dramatów pod tytułem utracona praca, ale przy koncepcji właśnie stwarzania tych zakładów obsługi pomocniczej na bazie pracowników uniknie się tego w jak najmniejszym wymiarze. Pracownicy nadal będą mieli możliwość pracować , świadczyć usługi plus mając działalność gospodarczą mogą wykraczać poza ramy tej jednostki. Sądzę, że myśl przewodnia Pana Bogdana Czajki godna jest do dalszego zastanowienia o ile uznacie w swojej koncepcji , że dyskusja będzie zmierzała do restrukturyzacji i potrzymania tego zakładu. Uchwały jakie Państwo podejmiecie będą również  przedmiotem obrad Rady Powiatu , jednak moja obecność dzisiaj pozwoliła mi wypracować pewien pogląd  . Obowiązki służbowe jednak nie pozwalają mi dalej uczestniczyć w obradach, życzę Państwu wypracowania jak najkorzystniejszego stanowiska co do dalszego funkcjonowania tej jakże potrzebnej jednostki.
 
Pan Stanisław Sadowski :
Każda restrukturyzacja najbardziej godzi w pracowników , trzeba tutaj powiedzieć ,że odpowiedzialność za  „Ustawę 203” nie ponosi ani żaden NZOZ , ani sąd tylko Sejm , który uchwalił tę nieszczęsną ustawę . Cała służba zdrowia nie może sobie poradzić z tą sytuacją. Najprostszym rozwiązaniem jest  fakt pokrycia przez organy założycielskie  ujemnego wyniku finansowego , należy tutaj wspomnieć ,że podstawowym elementem byłoby jak najszybsze wpłynięcie środków z budżetu państwa. Koncepcja założenia przez pracowników zakładów , które by  miały być służbami pomocniczymi może ma wiele zalet, ale należy też spojrzeć na to z punktu widzenia ,że nie każdy potrafi poprowadzić działalność gospodarczą. Należy  przyjąć rozwiązanie , które pozwoli na to ,aby te zobowiązania dalej nie narastały. Szkoda ,że z koncepcją restrukturyzacji wyszedł Pan tak późno. Moim zdaniem likwidacja to żadna droga wyjścia , restrukturyzacja jak najbardziej , może nawet głębsza niż Pan Dyrektor przedstawił i szukać oszczędności.
Pan Piotr Grudziński :
Chciałbym nawiązać do kilku kwestii poruszanych na dzisiejszych obradach. Pierwsza z nich to kwestia poruszona przez Pana Lecha Kuropatwińskiego , a mianowicie przejęcie długów przez Powiat . To nie Powiat ustanowił „Ustawę 203” tylko Sejm i to właśnie Sejm mógłby te długi spłacić . Druga kwestia to pomysł Pana Bogdana Czajki zmierzający do restrukturyzacji zatrudnienia ,do przekazania pracowników , bądź stworzenia możliwości uruchomienia własnej działalności gospodarczej . Może należałoby się nad tym głębiej zastanowić, czy oszczędności z tym związane będą na tyle duże i pokaźne , aby jednostce pomóc wydźwignąć się z tego dołka. Jest w SPZPS zatrudnionych dziesięć sprzątaczek to dość dużo jak na zakład. Swego czasu w Pogotowiu wystąpił podobny problem i właśnie tam zdecydowano się na krok przekazania ich firmie , która wykonywała usługi porządkowe , chociaż zatrudnionych tam było tylko pięć sprzątaczek. Pogotowie pozbyło się obciążenia związanego z kwestią nagród , urlopów itp. i właśnie moim zdaniem w takim kierunku powinniśmy zmierzać . Drugą sprawą jest wynik finansowy za lata 2004-2005, który stanowi załącznik do tego raportu . Patrząc na poradnie /przychodnie w zasadzie poradnie dziecięce to mało, która przynosi  dochód . Czy te poradnie , które od zawsze przynoszą straty nie należałoby zrestrukturyzować.
 
Pan Bogdan Czajka :
Może najpierw należałoby się zastanowić dlaczego generują straty ? Nie należy tak pochopnie stawiać ich w stan likwidacji .
 
Pan Piotr Grudziński :
Nie likwidować , tylko reorganizować .
 
Pan Bogdan Czajka :
Należy się zastanowić dlaczego te straty powstają , czy jest to nadwykonanie , za które Narodowy Fundusz Zdrowia nie zapłaci. Pewne poradnie muszą istnieć , trzeba przeanalizować skąd  straty pochodzą.  
 
Pani Ewa Kończyńska :
Chciałabym polemizować z wypowiedzią Pana Stanisława Sadowskiego , ponieważ uważam ,że to co powodują ustawy doprowadzające do upadku SPZOZ-ów były przemyślane . Żeby nie istniały takie jednostki z przerostami zatrudnienia i , które wykorzystują pieniądze nie w tych działach gdzie powinny być wykorzystywane . Żeby następowała dużymi krokami prywatyzacja , bo jak widzimy prywatne zakłady radzą sobie . To zamierzenie ustawodawców najprawdopodobniej było takie ,żeby tworzyły się jednostki prężne , które przynoszą zyski, a są takie przykłady. Nie należy patrzeć na zakłady upadające tylko na te , które rosną w siłę . Myślę ,że dlatego powstały te ustawy ,ażeby doprowadzić do upadku SPZOZ-ów , gdzie są nieuzasadnione przerosty zatrudnienia . Nie można likwidować poradni , które generują straty jak tu było wspominane , ci lekarze muszą być , ponieważ nie będą jeździli do Bydgoszczy , ale , które większe zyski generują muszą na wszystkie pozostałe zapracować. Bywa czasami ,że do pewnych działów trzeba dołożyć , żeby razem to funkcjonowało. To z takich przykładów należy korzystać , restrukturyzacja  do bólu.
 
Pan Bogdan Czajka :
Restrukturyzacja, a w następnym etapie prywatyzacja w mniejszych jednostkach. Ucieczka od zobowiązań 203, od ustaw , które obowiązują to jest zejście do jednostek zatrudniających poniżej 50 osób i tu załóżmy doszłoby do rozdzielenia się jednostki na mniejsze zespoły poradni , które będą w układzie prywatyzacyjnym  działały na własnym podwórku to uważam, że to jedyna droga ucieczki .
Pan Lech Kuropatwiński :
Sejm wprowadzając w 1999 roku ustawę . przyjął ją pod potrzebę . Było to zapotrzebowanie , dzisiaj nie oszukujmy się ,że było to inaczej . Najpierw wprowadzić tę ustawę , a później doprowadzić do tzw. upadków szpitali i przejęcie ich w ręce prywatne . Takie były zamierzenia , które były dobre tylko potem skutek ich wykonania był całkowicie inny.
 
Pani Ewa Kończyńska :
Kto przekształcił się w 2001 to ma się dobrze.
 
Pan Lech Kuropatwiński:
To Pan  Dyrektorze powinien powiedzieć jednoznacznie jak daleko ta uchwała podjęta będzie działała , co Pan zamierza , jak daleko i głęboko zrestrukturyzować . Na ile pewne działy można zlikwidować bez skutków dla pacjenta , głębokość restrukturyzacji musi być zaplanowana. Ta jednostka obsługuje cały teren ,ale również miasto i ta restrukturyzacja musi być inaczej przeprowadzona , a niżeli chodzi o gminne ośrodki zdrowia . Musi być podjęta decyzja konkretna , może bolesna , ale przynosząca zamierzone skutki. Ustawa odnośnie kredytu nie wejdzie prędzej jak w lutym 2005 roku , natomiast pożyczki mogą być udzielane przy najlepszym działaniu w kwietniu ,maju 2005 roku  .
 
Pan Przewodniczący :
Chciałbym przypomnieć ,że my dyskutujemy na razie nad punktem 6 , czyli nad dokumentem o koncepcjach dalszego funkcjonowania .
 
Pan Krzysztof Wrzesiński :
Chciałbym ukierunkować dyskusję właśnie na temat tegoż dokumentu. Przedtem wypowiedzieliśmy się ,że likwidacja i zakład budżetowy to nie z tego względu ,że Powiat ucieka od przejęcia kosztów. Natomiast skłaniamy się do tego ,żeby nastąpiła głęboka reorganizacji tego zakładu . Podoba mi się również  ten pomysł , aby zaproponować pracownikom samo zatrudnienie w tych wszystkich działach pomocniczych , tylko chciałbym zapytać Pana Mecenasa , skoro ta „Ustawa 203” ma charakter roszczeniowy , Pan Dyrektor weźmie kredyt , spłaci zobowiązania pracownicze i co dalej ?. Temat narastania zobowiązań w roku 2005 się nie zamknie . W związku z tym głęboka reorganizacja jako pierwszy etap, a później drugi , w którym to my jako członkowie Rady Społecznej powinniśmy określić , czyli wydzielenie małych jednostek do prywatyzacji. Zminimalizować długi , ażeby Powiat nie przejął ich w takiej wysokości i wówczas określić termin prywatyzacji na pierwsze półrocze 2005 , bądź pierwszy kwartał 2006 . Uważam ,że temat będzie rozwiązany.
 
Pan Bogdan Czajka :
Każdy z takich etapów jest związany z podpisywaniem kontraktów z NFZ-em . Powstanie małych jednostek , grupy przychodni, które miałby przejść na własny rozrachunek , musi to być w zasadzie tak zorganizowane ,że do września , a najpóźniej października struktury pełne uzyskane potwierdzone wszystkimi zezwoleniami , które są obowiązkowe i , które mogły by z całą gotowością przystąpić do podpisywania swoich kontraktów . Tego nie można zrobić z dnia na dzień , ani też w ciągu roku . Są to sytuacje terminowe związane właśnie z kontraktami z Narodowym Funduszem Zdrowia.
 
Pani Skarbnik Powiatu Włocławskiego Barbara Kubiak :  
Przed momentem przegłosowaliście Państwo uchwałę odnośnie pokrycia przez jednostkę ujemnego wyniku finansowego we własnym zakresie . Pan Dyrektor w przedstawionym materiale określa ,że w wyniku restrukturyzacji jaką zamierza przeprowadzić będą poczynione oszczędności . Myślę ,że będzie Państwa interesowało jaki będzie dalszy przebieg działalności , czy jednostka nie będzie popadać dalej w zadłużenie oraz fakt czy z zaoszczędzonych środków wystarczy na spłatę choćby odsetek od zaciągniętego kredytu na spłatę zobowiązań ? . Myślę ,że taka kalkulacja byłaby Państwu potrzebna przy podjęciu decyzji , czy zakład będzie nadal generował straty , czy też koncepcja Pana Dyrektora ma pokrycie w rzeczywistości ? Jest to najważniejszy moment , żebyście Państwo podjęli decyzję najkorzystniejszą zarówno dla jednostki , ale również dla społeczeństwa korzystającego z usług medycznych wykonywanych w niej .
 
Pan Przewodniczący :
Chciałbym zauważyć ,że w dość płynny sposób przeszliśmy do omawiania punktu 7 porządku obrad nie zamykając punktu 6. Z punktu widzenia formalnego proponuję , żebyśmy jeśli jest taka potrzeba dyskutowali jeszcze nad samym dokumentem . Jeśli uznacie Państwo ,że już takiej potrzeby nie ma  to przegłosujemy i przejdziemy do siódmego punktu porządku obrad , podczas którego Pan Dyrektor będzie mógł odpowiedzieć na wszystkie pytania , które padły podczas dyskusji .
 
Pan Krzysztof Kruszczyński :
Zgłaszam wniosek formalny o przegłosowanie punktu 6 porządku obrad.
 
Pan Przewodniczący :
Chciałbym zapytać kto z Państwa jest za przyjęciem wniosku formalnego Pana Krzysztofa Kruszczyńskiego ?
 
Wniosek formalny w sprawie przegłosowania punktu 6 porządku obrad  został przyjęty 7 głosami za , 1 głosem wstrzymującym.
 
Pan Przewodniczący :
Dokument w całości jest do wglądu członków Rady Społecznej , szczególnie jeżeli chodzi o załączniki ,w części merytorycznej , zasadniczej  dysponujecie Państwo tym dokumentem . Ażeby zamknąć , wyczerpać punkt 6 dzisiejszego posiedzenia proponuję przegłosować kto z Państwa jest za rozpatrzeniem dokumentu pod nazwą „Koncepcje dalszego funkcjonowania 
Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku”, proszę o przegłosowanie ?
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli dokument pod nazwą „Koncepcje dalszego funkcjonowania Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku” przy 7 głosach za i 1 głosie wstrzymującym.
 
 
Ad.7.
Pan Przewodniczący zaproponował przejście do punktu 7 porządku obrad , który był już omawiany , a mianowicie  rozpatrzenie , na wniosek Dyrektora SPZPS we Włocławku, uchwały w sprawie koncepcji dalszego funkcjonowania SPZPS we Włocławku ( materiał zostanie dostarczony w dniu posiedzenia ). Ten materiał, który został dostarczony dzisiaj jest niejako wizja , punkt widzenia Pana Dyrektora jeżeli chodzi o dalsze losy zakładu . Wizja ta jest w znacznej mierze tożsama z jedną z koncepcji jaka została opisana w dokumencie , który przed chwilą analizowaliśmy . Proponuję kontynuowanie dyskusji i zadawanie kolejnych pytań.
 
Pan Dyrektor S. Beciński :
Zacznę od podania Państwu struktury zatrudnienia , która wywołuje wiele emocji , a najlepiej zobrazują ją liczby .
Lekarzy medycyny – 40
Lekarzy stomatologów –5
Pracownicy z wyższym wykształceniem
mającym zastosowanie przy udzielaniu świadczeń – 32 osoby, w tym
mgr farmacji – 3
mgr pielęgniarstwa – 2
mgr rehabilitacji ruch. –5
mgr fizjoterapi – 4
mgr psychologii – 5
mgr logopedii – 3 itd.
Średni personel medyczny –101, w tym
pielęgniarek – 49, czyli jak widać zatrudnienie jest dostosowane do zatrudnionych lekarzy, w tym również przy tej samej obsłudze pielęgniarskiej zatrudniam lekarzy na tzw. umowy kontraktowe ,
położnych – 4
instruktorów terapii – 3
ortoptystka –1
tech. analit. med. – 11
tech. fizjoterapii – 15
tech. elektroradiologii – 8
tech. farmacji – 2
higienistki stom. –5 , które prowadzą profilaktykę , czyli lakowanie i lakierowanie zębów,
pomoce dentystyczne – 2
sekretarki medyczne – 1
Niższy personel medyczny :
salowe – 7 , obejmują wszystkie nasze obiekty
pomoce apteczne – 2
kąpielowe – 2
Pracownicy gospodarczy i obsługi , na których jak Państwo zauważyli można by pewne oszczędności poczynić :
elekktromonterzy – 2 , z których 1 ma uprawnienia saposki , drugi do kontroli wind osobowych , które posiadamy w zakładzie  i nie musimy tego zlecać na zewnątrz i wykonują te czynności w ramach swojego etatu,
stolarze – 1, który wykonał całość mebli aptecznych , gdzie ich wycena wynosiła 45 tys. zł. W obecnej chwili robi zbiory kartoteczne do Przychodni Pulmonologicznej z materiału , który pozyskujemy od sponsorów ,
hydraulicy – 1, nasze węzły cieplne są w katastrofalnym stanie , po za jednym , który udało się nam zmodernizować i odłączyć się od lokalnej kotłowni na ul. Stodólnej . Jest to jedyny węzeł, który nie przynosi strat .
kierowcy – 3, którzy jeżdżą do rozsianych jednostek po całym mieście. Ponadto dowożą dzieci niepełnosprawne z Grabia na rehabilitację.
kucharki – 2 , zatrudnione w Ośrodku Rehabilitacji Dzieci Niepełnosprawnych
masztalerze – 0,5
sprzątaczki –10
Jeśli chodzi o Panie sprzątaczki to próbowaliśmy już wszystkiego. Najpierw mieliśmy swoje , potem przekazaliśmy je do firmy sprzątającej , która zajmowała się sprzątaniem naszej jednostki, a która wystawiła nam kosmiczny rachunek . Tu chodzi o ogrom powierzchni  jaką należy posprzątać i nie można się w tym miejscu wspierać przykładem pogotowia ratunkowego, które jest skupione w jednym budynku. Przy 7 tys. metrów na jedną z Pań przypada 700 metrów, jest to naprawdę ogrom kompleksów do sprzątania . Nasze poradnie/przychodnie znajdują się przy ulicy Łady, Stodólnej , Szpitalnej i Wyszyńskiego . Mając do wyboru podpisaną umowę z firmą sprzątającą , która nie będzie wykonywać pracy charytatywnie i półroczną refundację z Powiatowego Urzędu Pracy za Panie , które u nas sprzątają wybraliśmy właśnie ten element , z racji ekonomicznych, ponieważ przez pół roku im nic nie płaciliśmy .
dozorcy – 1
pracow. gospodarczy 1, może jest to pewien element , który można by było w tych rozważaniach dotyczących restrukturyzacji ująć.
 
Natomiast jeśli chodzi o poradnie/przychodnie to przez okres czterech lat mojej dotychczasowej kadencji nie było roku w specjalistyce gdzie by były jednakowe zasady refundacji i rozliczeń. Prawdopodobnie od nowego roku znowu te zasady rozliczeń się zmienią . Jest to element , który nam nie pozwala dokładnie określić , która poradnia jest w stanie się samo finansować  , a co za tym idzie utrzymać się. W zestawieniu kosztowym nie liczymy kosztów administracji  , ani innych kosztów tylko koszty bezpośrednie.
Koszty administracji są uwidocznione oddzielnie i do póki one nie przekraczają 20 % ogółu kosztów to w zakładzie powinna być sytuacja dobra , a tak właśnie jest u nas. Mówiąc o poradniach/przychodniach należy stwierdzić ,że jest to jedna z najgorszych do uchwycenia w zakresie kosztów. Mówienie o tym ,że jedna poradnia/przychodnia powinna istnieć pomimo generowania strat jest trochę niesprawiedliwe, ponieważ powinny być środki na rozwój , na zakupy sprzętu . Wielokrotnie wykazywałem w jakim stanie jest nasz sprzęt , co udało się nam zakupić i dlatego te koncepcje , które Państwu przedstawiłem są bardzo wyważone , w szczególności likwidacji pewnych placówek.
Redukcja zatrudnienia w 2004 roku była dokonana bez zmniejszenia kontraktu  , bez szkody dla pacjentów . Wśród załogi panował pewien stareotyp , czyli w poradniach/przychodniach musi pracować większa liczba personelu , ponieważ w przeciwnym razie placówka nie będzie funkcjonować prawidłowo. Przyjęliśmy model nie ingerowania w decyzje kierowników dotyczące personelu, bowiem to on  odpowiada za właściwą formę funkcjonowania. Nie może być ingerencji dyrektora  w procesy leczenia , ani procesy diagnostyczne również w konieczność wydawania różnego rodzaju skierowań . Wobec tego należy się zastanowić czym to się różni od placówki prywatnej , ponieważ jeśli poradnia / przychodnia  nie jest w stanie się sfinansować przy obecnej stawce za poradę to nie będzie się w stanie sfinansować w działalności prywatnej. Dlatego też części specjalistki nikt się nie podejmie prowadzenia działalności .  Jeżeli chodzi o kolejne redukcje również planujemy przeprowadzić bez ograniczenia liczby porad , czy bez ograniczania znacznego działalności podstawowej.
Kolejny element to ochrona obiektów . Mamy możliwość korzystania z poborowych , za których otrzymujemy refundację  z Urzędu Marszałkowskiego . W najbliższym czasie chcemy właśnie poszerzyć ich działania  właśnie o ochronę naszych obiektów za to samo wynagrodzenie. Pozostałe zmiany muszą uzyskać akceptację organizacji związkowych , co jest podyktowane Kodeksem Pracy i Ustawą o Związkach Zawodowych . Wobec powyższego trudno mi jest określić czy taką akceptację otrzymam , jednak takie założenie przyjąłem , ponieważ ustawa dopuszcza taką możliwość. Mówię tutaj o likwidacji bądź okresowym zawieszeniu funduszu świadczeń socjalnych i premii. W kwocie , która uwidoczniłem jako oszczędności to spłata sprzętu medycznego. Jest to ok. 35 tys. zł. miesięcznie , a rocznie dało by to kwotę ok. 400 tys. zł. Jednak ta oszczędność jest moim zdaniem względna , ponieważ diagnostyka i specjalistka nie obędzie się bez wysokiej klasy sprzętu.
Odnośnie propozycji samo zatrudnienia  to muszę Państwu powiedzieć ,że wyszedłem swego czasu z taką propozycją do jednego z naszych laboratoriów , ale niestety nie znalazło to żadnej akceptacji z ich strony.
 
Pan Piotr Grudziński :
Chciałbym powrócić do kwestii zatrudnionych kierowców, czy jest rzeczywiście konieczność ich zatrudnienia w takiej ilości ?
 
 
Pan Dyrektor S. Beciński :
Nasi kierowcy oprócz wykonywania swoich czynności są również przeszkoleni w zakresie ratownictwa medycznego , co umożliwia im dowóz pacjentów w szczególności z Poradni Zdrowia Psychicznego do jednostek lecznictwa zamkniętego. Z tego względu nie musimy korzystać z usług przewozowych pogotowia ratunkowego, co jest elementem oszczędnościowym w naszej trudnej sytuacji finansowej.
 
Pan Piotr Grudziński :
Myślę ,że my jako członkowie Rady Społecznej nie powinniśmy tak głęboko wchodzić w kompetencje Pana Dyrektora , bowiem to właśnie Pan Dyrektor wie najlepiej ile można zaoszczędzić i gdzie. Członkowie Rady Społecznej mogą jedynie ukierunkować działania Dyrektora. Restrukturyzacja jak najbardziej , o likwidacji nie może być mowy i właśnie w tym kierunku powinniśmy zmierzać. Wszyscy znamy sytuację tej jednostki , myślę ,że należałoby dać Dyrektorowi trochę czasu na przedstawienie konkretów , ponieważ usłyszeliśmy dzisiaj o ewentualnej koncepcji zawieszenia lub likwidacji zakładowego funduszu świadczeń socjalnych czy też zmiany zasad premiowania , ale nie znamy jeszcze stanowiska jakie przyjmą Związki Zawodowe . Chciałbym zapytać Pana Mecenasa – czy Pan Dyrektor może zlikwidować wymieniany fundusz  bez akceptacji Związków Zawodowych ?
 
Pan Juliusz Bieniek :
Tak , może , ponieważ to nie jest w ramach wynagradzania ,gdzie trzeba brać pod opinię  zdanie Związków Zawodowych.
 
Pan Piotr Grudziński :
Pan Dyrektor może dokonać zmian w Regulaminie Wynagradzania , czy też likwidacji zakładowego funduszu socjalnego i możemy dzisiaj zobowiązać Pana Dyrektora do tego w terminie przyjmijmy 2-3 miesięcznym  .
 
Pan Krzysztof Wrzesiński :
Nie wierzę w te oszczędności znając życie.
 
Pan Juliusz Bieniek :
Ustawa dopuszcza likwidację lub czasowe zawieszenie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych bez akceptacji Związków Zawodowych , natomiast jeśli chodzi o zmiany w Regulaminie Wynagradzania bezwzględnym jest uzyskanie akceptacji . To co powiedział Pan Piotr Grudziński jest na tyle cenne , że zwrócił uwagę na to co przygotował Pan Dyrektor i co może stanowić podstawę naszych opracowań . Natomiast koncepcja wybrana przez Dyrektora w odniesieniu do restrukturyzacji jest koncepcją odpowiednią , jedyną i słuszną jak na ten czas , co nie oznacza ,że jesteśmy z nią związani na cały rok 2005 . Uchwała mogłaby przejść z tym ,że przyjęlibyśmy na siebie obowiązek dopracowania, uszczegółowienia tych koncepcji.
 
 
Pan Krzysztof Wrzesiński :
Czy mógłby Pan odpowiedzieć na pytanie jak przeciąć narastanie zobowiązań z tytułu „Ustawy 203” tworząc małe zakłady ?
 
Pan Juliusz Bieniek :
W zakładach zatrudniających do 50 pracowników nie obowiązku realizacji „Ustawy 203” .
 
 
Pan Bogdan Czajka :
Tylko ,żeby utworzyć te nowe , małe zakłady trzeba zlikwidować obecny, a na to na dzień dzisiejszy nas nie stać .
 
Pan Juliusz Bieniek :
Dlatego należy jak tu zostało zauważone trzeba poprawić kondycję finansową .
 
Pan Krzysztof Wrzesiński :
Wracając do koncepcji , którą Pan Dyrektor przedstawił , czyli na ten etap - reorganizacja , ale określamy następny czas – co dalej należy robić, ponieważ zreorganizujemy jednostkę , a za rok spotkamy się i problem 203 znów powróci . Musimy wybrać koncepcję reorganizacji , ale określając co dalej i to już teraz .
 
Pan Piotr Grudziński :
Należy się w tym miejscu zastanowić jeszcze nad tym ,że jednostka może otrzymać kredyt od Budżetu Państwa , tylko jak na razie nie są znane warunki jego zaciągnięcia. Może to być określone  tak , że to właśnie ten zakład będzie spłacał ten kredyt, czyli nie możemy określić Dyrektorowi  ,że od 01 stycznia 2006 roku tworzymy małe jednostki , spółki , bo nie będzie miał kto spłacać kredytu. Powiat nie będzie mógł tego na siebie wziąć , trzeba będzie coś zostawić , aby ta jednostka , która będzie przynosiła dochody miejmy nadzieję będzie kredyt spłacała , czyli nie możemy zakładać już dzisiaj ,że od 01 stycznia 2006 r. dzielimy Zespół Przychodni Specjalistycznych na jednostki zatrudniające do 50 pracowników . Nie możemy już dzisiaj tego zakładać , bo nie wiemy jak będzie skonstruowana ustawa  .
 
Pan Bogdan Czajka :
Możemy jako członkowie Rady Społecznej sobie tylko zdawać z tego sprawę ,że taka możliwość istnieje .
 
Pan Krzysztof Wrzesiński :
Rada Społeczna poprzedniej kadencji też na ten temat dyskutowała , ale nie było podjętych żadnych konkretnych  decyzji i trwa to w obecnej formie . Z zadłużenia jednego miliona urosło do pięciu , a jeszcze za rok może być już osiem . Myślę ,że powinniśmy wybrać tę drogę - reorganizacja i zakład spłaca zadłużenia .
 
Pan Stanisław Sadowski :
Chciałbym zwrócić uwagę na taki fakt jak to ,żeby działy , które przynoszą  dochody to potworzą spółki , a pozostaną w strukturach SPZPS-u tylko te , które generują straty .
 
Pan Przewodniczący :
Nie decydujmy o kolejnych krokach nie wiedząc czy ten pierwszy , który jakby nam się zaczyna krystalizować zakończy się sukcesem. Każdy następny jest dopuszczalny , w tym propozycja Pana Krzysztofa Wrzesińskiego, ale to co jest tutaj zawarte , nad czym dzisiaj dyskutujemy, sukces tego  będzie warunkiem podjęcia dalszych decyzji , różnych form . Nie możemy dzisiaj przesadzić .
 
Pan Dyrektor S. Beciński :
Każda reorganizacja pociąga koszty , np. koszty odpraw. Skąd jednostka , która z trudem opłaca składki ZUS-owskie , podatki do Skarbu Państwa i budżetu ma w ciągu roku wziąć na to środki . Gdyby nawet podzielić się na małe zakłady to również trzeba pracownikom wypowiedzieć umowę, bo nie wszyscy są takimi zwolennikami prywatyzacji jakby się to wydawało . Zaryzykowałbym stwierdzenie , że większość ludzi nie chce zmian , nie widzą pozytywów w prywatyzacji. To są problemy , których nie da się zakreślić w terminie i tak jak Pan Krzysztof Wrzesiński nie ma pewności ,że ten plan się nam powiedzie , tak również nie mogę powiedzieć ,że się nie powiedzie. Jest to jedno z rozwiązań  , dosyć skomplikowane związane z „Ustawą 203”.
 
Pan Krzysztof Kruszczyński :
Rozumiem idee Pana Krzysztofa Wrzesińskiego , Pan jako ekonomista liczy pieniądze i to bardzo dobrze , natomiast trzeba spojrzeć też na to ,że ta jednostka to są ludzie, czyli tak zwany czynnik ludzki . Jak ci ludzie nie będą mieli żadnej perspektywy na przyszłość to ta jednostka będzie funkcjonowała tak jak funkcjonuje . Jeżeli da się im jaką perspektywę i wolą załogi będzie utrzymanie zakładu w takiej formie jaką proponujemy przy restrukturyzacji to niech tak będzie , a jeżeli się okaże ,że zdecydowana większość potraktuje to oczywiście całościowo , bo nie wyobrażam sobie inaczej ,że jest to koncepcja nie do przyjęci to wówczas podejmiemy inne kroki . Jeżeli jest to możliwe , dopuszczone prawem można się nad tym zastanowić , a zielone światełko w tunelu służby zdrowia jest rzeczą ważną. Jeżeli ludzie będą zniechęcani, sfrustrowani  to fakt naszych dyskusji nie przyniesie niczego dobrego , a my powrócimy do punktu wyjścia tak jak miało to miejsce za kadencji poprzedniej Rady Społecznej . Pan Dyrektor ma rację ,żadne decyzje nie były podjęte z różnych względów , więc jak dyskutujemy merytorycznie to mówmy o faktach. Najlepiej by powstała spółka pracownicza , która była zaczątkiem tego wszystkiego , pracownicy biorą ciężar zobowiązań , Powiat pozbywa się kłopotu i zakład istnieje i dalej funkcjonuje , ale niestety już takiej koncepcji nie ma . Ona po prostu upadła , jeżeli w tym wszystkim nie będzie szczypty optymizmu to nasza rola jako Rady Społeczne do niczego dobrego nie doprowadzi . Powielanie pewnych wzorców jest również niezbyt dobrym rozwiązaniem  , a więc albo wypracujemy pewną koncepcje , która da nadzieję załodze ,że będzie choć troszkę lepiej w jakimś tam przedziale czasowym i być może wtedy będzie jakaś szansa na to ,że Powiat i pracownicy oraz Pan Dyrektor pokażą jak sobie poradzą z tym problemem. Zgadzam się ,że nie musimy narzucać , ale dać taką możliwość . Na pewno nie będzie to łatwe , ale uważam ,że  jest do wykonania . Realia są takie jakie są , jeżeli się podejmuje pewne ryzyko działalności to zgadzam się tutaj z Panem Dyrektorem ,że trzeba działać całościowo , nie może to być podzielone. Proponuje przystąpić do procedury głosowania nad punktem 7 porządku obrad.  
 
Pan Przewodniczący :
Zanim przystąpimy do procedury głosowania jedna uwaga . Zwróćmy uwagę na konstrukcję uchwały , którą poddamy głosowaniu szczególnie w paragrafie 1 ustęp 1 – Koncepcja dalszego funkcjonowania SPZPS we Włocławku , opracowana przez Dyrektora  stanowi załącznik do niniejszej uchwały . Natomiast ten materiał , który Pan Dyrektor przedłożył to jest właśnie ten rzeczowy załącznik , ale został on poddany bardzo wnikliwej analizie przez Radę Społeczną i zostało zgłoszonych dużo uwag i wniosków . Skąd będę miał dla Państwa pewną propozycję , chciałbym jeszcze bardzo jasno o to zaapelować , aby ta koncepcja , którą nam Pan Dyrektor przedstawił , a którą my poszerzamy o inne , nowe wątki, zgadzamy się co do idei , że reorganizacja w ramach tej formy prawnej , w której obecnie funkcjonuje SPZPS, ale według tej koncepcji uwzględnić następujące elementy :
1. Rozbić kwotę 4.415 643,10 zł straty z lat ubiegłych na poszczególne lata z równoczesnym odzwierciedleniem tego w analogicznych rocznych bilansach, bo ten bagaż , który teraz widzimy nie został rozłożony w sensie księgowym na lata minione . Uważam ,że ta koncepcja powinna ten element porządkować.
2. Uważam ,że należy dokonać niezwłocznej analizy oddłużenia w perspektywie dwóch lat z uwzględnieniem struktury zobowiązań , możliwości finansowych samej jednostki i możliwości finansowych organu założycielskiego, który dzisiaj był przywoływany .
3. Uważam ,że należy dokonać restrukturyzacji komórek organizacyjnych w odniesieniu do zysków i strat uzyskiwanych przez nie w okresie 1999-2004 . Ten właśnie okres jest bardzo bogaty jeżeli chodzi o pewne perspektywy wnioskowane.
4. Optymalizacji zatrudnienia  do struktury płac i składników zatrudnienia .
5. Chciałbym , aby w tej koncepcji znalazło się , dokonanie niezwłocznej konsultacji zmian w zakresie określonej w ustawie ze Związkami Zawodowymi działającymi w zakładzie. To jest nieodzowny element w kalendarium dochodzenia do zmian strukturalnych .
Proponowałbym , abyśmy zmienili brzmienie §1ust.1 w sposób następujący :
Koncepcja dalszego funkcjonowania Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych  we Włocławku opracowana przez Dyrektora SPZPS stanowi załącznik do niniejszej uchwały , przy czym zobowiązuję się Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych do uzupełnienia opracowania w sposób wskazany przez Radę Społeczną , czyli to o czym mówiliśmy w trakcie dyskusji – wnioski , uwagi w terminie do końca listopada i przedłożenie dokumentu Radzie Społecznej. Przedłożenie tego dokumentu , czyli szczegółowej koncepcji będzie momentem szybkiego zwołania posiedzenia Rady Społecznej i zatwierdzenia w sposób ostateczny dokumentu i akceptacji propozycji zmian strukturalnych jednostki. Taka jest moja propozycja, w miarę konkretna i wychodząca naprzeciw oczekiwaniom .
 
Pan Bogdan Czajka:
Biorąc pod uwagę tylko personel medyczny należałoby wziąć pod uwagę konkretne zalecenia, jakie daje Narodowy Fundusz Zdrowia w działaniu poszczególnych jednostek służby zdrowia. Są pewne wytyczne, standardy według, których muszą funkcjonować specjalistyczne poradnie/przychodnie.
 
Pan Przewodniczący:
Chodzi tu o niezbędne standardy, które Pan Dyrektor musi spełnić.
 
Pan Dyrektor S. Beciński:
Jeśli chodzi o udzielanie porad to żadnych wytycznych nie ma, lekarze przyjmują sami bez pielęgniarek. 
 
Pan Piotr Grudziński:
Proponuje przegłosować propozycje Pana Przewodniczącego.
 
Pan Przewodniczący:
Chciałbym zapytać czy są jeszcze uwagi do przedstawionego materiału.
 
 
 
Pani Skarbnik Powiatu Włocławskiego Barbara Kubiak :
Jako uzupełnienie należy się zastanowić czy po tych zmianach jednostka będzie sobie radziła, czyli nie będzie popadała w dalsze długi , bo to jest bardzo ważne w tym momencie. Ta kalkulacja powinna zawierać projekt tego co Pan Dyrektor zamierza zrobić, żeby środki jakimi dysponuje jednostka wystarczały na jej funkcjonowanie.
 
 
Pan Juliusz Bieniek:
Jaką formę dokumentu ma jednostka przedstawić i w jakim czasie?
 
 
Pani Skarbnik Powiatu Włocławskiego Barbara Kubiak :
W formie raportu.Pan Dyrektor przedstawia ,że pokryje ujemny wynik finansowy ze środków własnych i bardzo dobrze, ale zauważyć również należy ,że może popadać w następne , a wówczas nie jest możliwe wspomniane pokrycie i uchwała , którą Państwo podjęliście będzie nierealna .
 
 
Pan Juliusz Bieniek:
Pozwolę sobie zauważyć ,że zniwelowanie ujemnego wyniku finansowego nie jest tożsame z nie popadaniem w długi.
 
Pani Skarbnik Powiatu Włocławskiego Barbara Kubiak :
Chciałabym tylko , aby nie generować dalej strat .
 
 
Pan Przewodniczący:
Rozumiem to co Pani Skarbnik miała na myśli, a mianowicie z jednej strony ujemny wynik finansowy , a z drugiej strony jest kwestia zobowiązań, roszczeń pracowniczych  i sposobu ich zaspokojenia. Jedną z form, być może to winno być w tej koncepcji jasno wyartykułowane jest to co Pan Dyrektor zamierza robić , a mianowicie szukanie wśród ofert banków , takiej długoletniej oferty dla jednostki, która pozwoli te roszczenia zaspokoić. Myślę,że to właśnie w tej koncepcji winno się znaleźć i uważam ,że Związki Zawodowe będą się o to pytać.
 
 
Pan Dyrektor S. Beciński:
W ostatnim czasie odbyło się wiele spotkań ze Związkami Zawodowymi, które są otwarte na dyskusje pod warunkiem ,że Pan Starosta weźmie kredyt i spłaci zobowiązania z tytułu „Ustawy 203”.
 
 
Pan Przewodniczący:
W takim razie widzę potrzebę kolejnego spotkania się Rady Społecznej ze Związkami Zawodowymi i sądzę ,że należy tak mówić Związkom Zawodowym jaka jest prawda. Myślę ,że proces rozmów ze Związkami Zawodowymi jest procesem rozpoczętym i nie zakończonym . Dlatego deklaruję potrzebę spotkania się i rozmawiania.
Chciałbym jeszcze raz zapytać czy są jeszcze pytania, uwagi do omawianego materiału, wobec stwierdzenia ich braku przystępujemy do procedury głosowania , a zatem kto z Państwa jest za rozpatrzeniem, na wniosek Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku , projektu uchwały w sprawie wyboru koncepcji dalszego funkcjonowania SPZPS we Włocławku z uwzględnieniem poprawki zgłoszonej przeze mnie w §1 ust 2 polegającym na dopisaniu w dalszej części słów :przy czym zobowiązuje się Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku do uzupełnienia opracowania w sposób wskazany przez Radę Społeczną w terminie do końca listopada i przedłożenie dokumentu niezwłocznie Radzie Społecznej. Integralną częścią tej uchwały jest załącznik ,który w dniu dzisiejszym Pan Dyrektor przedłożył wszystkim członkom Rady Społecznej. Kto z Państwa jest za przyjęciem tego projektu uchwały ?
 
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli uchwałę nr 101/2004 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie wyboru koncepcji dalszego funkcjonowania SPZPS we Włocławku z uwzględnieniem poprawki w §1 ust 2 polegającym na dopisaniu w dalszej części słów :przy czym zobowiązuje się Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku do uzupełnienia opracowania w sposób wskazany przez Radę Społeczną w terminie do końca listopada i przedłożenie dokumentu niezwłocznie Radzie Społecznej przy 6 głosach za i 1 głosie wstrzymującym.
 
 
Ad.8.
Pan Przewodniczący zaproponował przejście do punktu 8 porządku obrad, czyli rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia pozytywnej/negatywnej opinii o likwidacji Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych – kontynuacja tematu.
Przypomnę , że projekt uchwały dwukrotnie z różnych względów nie był poddany głosowaniu , dzisiaj aby dopełnić postanowień , które były podjęte na posiedzeniach Rady Społecznej zobowiązany byłem , aby właśnie po raz trzeci Rada Społeczna zajęła się tym tematem., aczkolwiek wcześniejsze nasze decyzje stawiają ten dokument w sposób jednoznaczny , w jasnym świetle – jak należy postąpić w kontekście wcześniejszych ustaleń.
Chciałbym zapytać czy zechcecie Państwo zabrać głos w tym temacie.
 
Pan Przewodniczący :
Projekt został przygotowany alternatywnie, mamy do wyboru dwie możliwości. Proponuję wykreślić z projektu uchwały słowa pozytywnej opinii, a pozostawienie negatywnej opinii o likwidacji Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku.
 
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli uchwałę nr 102/2004 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie wyrażenia negatywnej opinii o likwidacji Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku przy 6 głosach za i 1 głosie wstrzymującym.
 
 
 
Ad.9.
Sprawy różne zawarte w protokole.
 
 
 
Ad.10.
Wolne wnioski i zapytania zawarte w protokole.
 
 
 
Ad.11.
Na tym posiedzenie Rady Społecznej zakończono.
 
 
 
 
 

Wytworzył: Elżbieta Szczepańska (20 listopada 2004)
Opublikował: Zbigniew Dankowski (31 stycznia 2006, 22:01:24)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 972

wersja do zapisu wersja do druku

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij