Strona główna > STAROSTWO POWIATOWE > Kompetencje wydziałów > Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami
Wydział Zarządzania, Administracji i Bezpieczeństwa
Wydział Finansowo-Księgowy | Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami
Wydział Komunikacji | Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Biuro Rady i Ochrony Informacji | Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Radca Prawny | Audytor Wewnętrzny | Referat Zamówień Publicznych
Wydział Rolnictwa i Ochrony Środowiska
Wydział Budownictwa
Wydział Finansowo-Księgowy | Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami
Wydział Komunikacji | Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Biuro Rady i Ochrony Informacji | Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Radca Prawny | Audytor Wewnętrzny | Referat Zamówień Publicznych
Wydział Rolnictwa i Ochrony Środowiska
Wydział Budownictwa
Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami
Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami
ul. Św. Antoniego 49
87-800 Włocławek
Naczelnik Wydziału - Zygmunt Bałuta
ul. Św. Antoniego 49
87-800 Włocławek
Naczelnik Wydziału - Zygmunt Bałuta
tel: 54 230 46 93
naczelnik.ggn@powiat.wloclawski.pl
Geodeta Powiatowy - Wiesław Lamparski
tel: 54 230 46 94
geodeta@powiat.wloclawski.pl
Numery telefonów:
54 230-46-80 Centrala/fax
54 230-46-81 Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
54 230-46-88 Gospodarka nieruchomościami
54 230-46-89 Wydawanie wypisów i wyrysów
54 230-46-90 oraz 54 230-46-85 Ewidencja Gruntów i Budynków
54 230-46-86 Koordynacja projektowanych sieci uzbrojenia terenu
email: podgik@powiat.wloclawski.pl
email: nieruchomosci@powiat.wloclawski.pl
email: ewidencja@powiat.wloclawski.pl
email: koordynacja@powiat.wloclawski.pl
godziny pracy Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami:
godziny pracy Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami:
poniedziałek, środa, czwartek 7.30 - 15.30
wtorek 7.30 - 17.00
piątek 7.30 - 14.00
piątek 7.30 - 14.00
Wydział Geodezji i Gospodarki
Nieruchomościami realizuje zadania wynikające dla starosty
i organów powiatu z ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, ustawy o
gospodarce nieruchomościami, ustawy o księgach wieczystych i innych ustaw, nie
należące w świetle regulaminu do zakresu zadań innych wydziałów.
Do podstawowych zadań wydziału należy w szczególności:
Do podstawowych zadań wydziału należy w szczególności:
1) zakładanie
powiatowych baz danych wchodzących w skład krajowego systemu
informacji o terenie;
2) prowadzenie
ewidencji gruntów i budynków;
3) prowadzenie
gleboznawczej klasyfikacji gruntów, w tym wydawanie decyzji
administracyjnych zatwierdzających klasyfikację;
4) uzgadnianie
usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu i wydawanie opinii
w sprawie uzgodnienia usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia
terenu;
5) zakładanie
geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu;
6) współpraca
z jednostkami prowadzącymi branżową ewidencję sieci uzbrojenia
terenu;
7) przygotowanie
wniosków o przyznanie dotacji celowych z Funduszu Gospodarki Zasobem
Geodezyjnym i Kartograficznym;
8) prowadzenie
czynności administracyjnych związanych z projektowaniem i
zakładaniem osnów szczegółowych;
9) prowadzenie
postępowań administracyjnych związanych z ochroną znaków
geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych;
10) prowadzenie
czynności administracyjnych związanych z zakładaniem mapy
zasadniczej,
11) prowadzenie
czynności administracyjnych związanych z informatyzacją
powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
12) prowadzenie
powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywanie i prowadzenie
map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości;
13) nakładanie
kary grzywny na osoby nie przestrzegające przepisów ustawy Prawo
geodezyjne i kartograficzne;
14) wykonywanie
zadań związanych z gospodarowaniem zasobem nieruchomości Skarbu
Państwa;
15) prowadzenie
spraw związanych z dokonywaniem darowizn między Skarbem Państwa i
jednostką samorządu terytorialnego;
16) prowadzenie
spraw związanych ze sprzedażą nieruchomości Skarbu Państwa
jednostkom samorządu terytorialnego za cenę obniżoną lub
nieodpłatnym oddawaniem w użytkowanie wieczyste;
17) prowadzenie
spraw związanych z zamianą nieruchomości Skarbu Państwa;
18) prowadzenie
spraw związanych z oddawaniem nieruchomości Skarbu Państwa
jednostkom organizacyjnym w trwały zarząd, najem i dzierżawę oraz
użyczanie;
19) tworzenie
powiatowego zasobu nieruchomości oraz zasobu nieruchomości Skarbu
Państwa;
20) prowadzenie
spraw związanych ze sprzedażą lub oddawaniem w użytkowanie
wieczyste nieruchomości Skarbu Państwa w drodze przetargowej lub
bezprzetargowej
21) prowadzenie
spraw związanych z rozwiązywaniem umów o oddanie gruntów Skarbu
Państwa w użytkowanie wieczyste stosownie do Kodeksu
cywilnego;
22) prowadzenie
spraw związanych z orzekaniem o wygaśnięciu ustanowionego trwałego
zarządu;
23) ustalanie
sposobu i terminu zagospodarowania nieruchomości gruntowych;
24) naliczanie
dodatkowych opłat w razie niedotrzymania ustalonych terminów
zagospodarowania nieruchomości gruntowej;
25) prowadzenie
spraw związanych z udzielaniem bonifikat przy sprzedaży
nieruchomości Skarbu Państwa oraz przy opłatach rocznych z tytułu
użytkowania wieczystego i trwałego zarządu;
26) prowadzenie
spraw związanych z podwyższaniem stawek procentowych opłat
rocznych za nieruchomości gruntowe Skarbu Państwa oddane w
użytkowanie wieczyste lub w trwały zarząd;
27) prowadzenie
spraw związanych z aktualizowaniem opłat rocznych z tytułu
użytkowania wieczystego i trwałego zarządu nieruchomości
Skarbu Państwa;
28) wszczynanie
postępowania wywłaszczeniowego;
29) składanie
w sądzie wniosku o ujawnienie w księdze wieczystej postępowania
wywłaszczeniowego;
30) występowanie
o wykreślenie z księgi wieczystej wpisu o wszczęciu postępowania
wywłaszczeniowego jeżeli wywłaszczenie nie doszło do skutku;
31) prowadzenie
spraw związanych z orzekaniem o wywłaszczaniu, odszkodowaniu i
nadaniu nieruchomości zamiennej;
32) wnioskowanie
o dokonanie wpisu w księdze wieczystej ostatecznej decyzji
wywłaszczeniowej;
33) prowadzenie
spraw związanych z udzielaniem zezwolenia na zakładanie i
przeprowadzanie na nieruchomości ciągów drenażowych,
przewodów i urządzeń, służących do przesyłania płynów, pary,
gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności
publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych
lub nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z
tych przewodów i urządzeń, jeżeli właściciel lub użytkownik
wieczysty nie wyraził na to zgody;
34) prowadzenie
spraw związanych z udzielaniem zezwolenia na prowadzenie
działalności polegającej na poszukiwaniu, rozpoznawaniu lub
wydobywaniu kopalin stanowiących własność Skarbu Państwa jeżeli
właściciel lub użytkownik wieczysty nie wyraził na to zgody;
35) prowadzenie
spraw związanych z udzielaniem zezwolenia na czasowe zajęcie
nieruchomości w przypadku siły wyższej lub nagłej potrzeby
zapobieżenia powstawaniu znacznej szkody;
36) prowadzenie
spraw związanych z orzekaniem o zwrocie wywłaszczonych
nieruchomości, zwrocie odszkodowania, w tym także nieruchomości
zamiennej oraz o rozliczeniach z tytułu zwrotu i terminach zwrotu;
37) prowadzenie
spraw związanych z zabezpieczeniem wierzytelności Skarbu Państwa
przez wpisanie w księdze wieczystej hipoteki oraz wydawanie
zaświadczeń o spłaceniu wierzytelności;
38) sporządzanie
map i tabel taksacyjnych na podstawie oszacowania nieruchomości
reprezentatywnych wykonanego przez rzeczoznawców majątkowych;
39) prowadzenie
spraw związanych z orzekaniem o ustaleniu wartości katastralnej
nieruchomości i jej wpisanie w katastrze nieruchomości;
40) prowadzenie
spraw związanych z aktualizowaniem wartości katastralnej
nieruchomości,
41) regulacja
prawna nieruchomości Skarbu Państwa będących w posiadaniu osób
fizycznych i prawnych oraz jednostek organizacyjnych;
42) składanie
wniosków o wpis do księgi wieczystej prawa własności
nieruchomości przejętych na cele reformy rolnej wraz z niezbędną
dokumentacją;
43) prowadzenie
spraw związanych z wyrażaniem zgody na nadanie resztówki;
44) prowadzenie
spraw związanych z orzekaniem o nadanie na własność nieruchomości
dzierżawcom i o ustalaniu ceny nabycia;
45) prowadzenie
spraw związanych z wyrażaniem zgody na nadanie nieruchomości
objętej w posiadanie bez zachowania ustawowego terminu;
46) prowadzenie
spraw związanych z orzekaniem o nabyciu własności nieruchomości
oraz ustalaniu ceny nabycia na rzecz posiadaczy i innych tytułów
niż dzierżawca;
47) prowadzenie
spraw związanych z orzekaniem o zwolnieniu od obowiązku uiszczania
ceny nabycia przez repatriantów;
48) prowadzenie
spraw związanych z przekazywaniem nieodpłatnie Polskiemu Związkowi
Działkowców gruntów Skarbu Państwa przeznaczonych w miejscowych
planach zagospodarowania przestrzennego pod pracownicze ogrody
działkowe;
49) prowadzenie
spraw związanych ze stwierdzaniem o wygaśnięciu dotychczasowych
decyzji o oddaniu nieruchomości rolnych Skarbu Państwa w
użytkowanie spółdzielniom, osobom fizycznym, a także innym
niepaństwowym jednostkom organizacyjnym oraz o przekazaniu tego
mienia do Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa;
50) prowadzenie
spraw związanych z przekazywaniem nieodpłatnie w drodze decyzji
Lasom Państwowym gruntów wchodzących w skład zasobu
przeznaczonych do zalesienia w miejscowym planie zagospodarowania
przestrzennego albo w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania
terenu;
51) prowadzenie
spraw związanych z występowaniem do Agencji Nieruchomości
Rolnych o przekazanie nieodpłatnie nieruchomości na cele związane
z inwestycjami infrastrukturalnymi służącymi wykonywaniu zadań
własnych;
52) przygotowywanie
na wniosek osób fizycznych decyzji o przekształceniu prawa
użytkowania wieczystego gruntów Skarbu Państwa w prawo własności;
53) prowadzenie
spraw związanych z przyznawaniem nieodpłatnie na własność
działki gruntu i działek pod budynkami osobie, która przekazała
gospodarstwo rolne Państwu w zamian za rentę;
54) prowadzenie
spraw związanych z przekazywaniem na wniosek organu wojskowego
zarządu gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa bez
pierwszej opłaty rocznej;
55) prowadzenie
spraw związanych z przejęciem nieruchomości lub jej części
pozostającej w zarządzie organów wojskowych uznanej za zbędną na
cele obronności i bezpieczeństwa państwa;
56) prowadzenie
spraw związanych z wydawaniem na wniosek organu wojskowego
decyzji o zajęciu nieruchomości Skarbu Państwa na zakwaterowanie
przejściowe,
57) prowadzenie
spraw związanych z gospodarowaniem nieruchomości wchodzących w
skład mienia powiatu z uwzględnieniem obowiązujących przepisów
wynikających, przede wszystkim, z ustawy o gospodarce
nieruchomościami i Kodeksu cywilnego, ustawy o gospodarce komunalnej
a także odpowiedniej uchwały rady powiatu w sprawie określenia
zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości oraz ich
wydzierżawiania na okres dłuższy niż trzy lata wraz z
przygotowywaniem odpowiednich projektów uchwał rady i zarządu w
tych sprawach oraz projektów umów i innych dokumentów;
58) opiniowanie
pod względem merytorycznym spraw, w tym wniosków i projektów
odpowiednich uchwał organów powiatu przygotowanych przez
kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, dotyczących
w szczególności obciążania oraz wydzierżawiania na okres
dłuższy niż trzy lata nieruchomości stanowiących własność
powiatu a oddanych w trwały zarząd jednostkom przez nich
kierowanym, z uwzględnieniem w procesie ich opiniowania
obowiązujących przepisów wynikających, przede wszystkim, z ustawy
o gospodarce nieruchomościami i Kodeksu cywilnego, a także
odpowiedniej uchwały rady powiatu w sprawie określenia zasad
nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości oraz ich
wydzierżawiania na okres dłuższy niż trzy lata;
59) prowadzenie
spraw związanych z:
a) ustalaniem
wysokości odszkodowań za nieruchomości przejęte pod drogi
powiatowe,w tym odszkodowań wynikających z ostatecznych
decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi wydanych na wniosek właściwego
zarządcy drogi,
b) wydawaniem
decyzji o wygaśnięciu trwałego zarządu ustanowionego na
nieruchomości przeznaczonej na pas drogowy;
60) prowadzenie
spraw wynikających dla powiatu z ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o
ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie
Kodeksu cywilnego, a dotyczących w szczególności przygotowania
zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego
zasobu powiatu;
61) prowadzenie
spraw związanych z ustalaniem wykazu nieruchomości stanowiących
wspólnotę gruntową bądź mienie gromadzkie;
62) prowadzenie
spraw związanych z ustalaniem wykazu osób uprawnionych do udziału
we wspólnocie gruntowej oraz wykazu obszarów gospodarstw przez nich
posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów we
wspólnocie;
63) realizacja
zadań wynikających z ustawy Prawo ochrony środowiska, w zakresie
odpowiadającym właściwości wydziału;
64)
realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 20 lipca 2017 r.
Prawo wodne w zakresie spraw związanych z kompetencjami starosty
reprezentującego Skarb Państwa;
65) prowadzenie
prac związanych z ustalaniem odszkodowania za grunty przejęte pod
drogi publiczne;
66) dokonywanie,
przy współudziale z wydziałem właściwym w sprawach finansowych,
wpisu na hipotekę należności powiatu i Skarbu Państwa;
67) przygotowywanie
decyzji administracyjnych w zakresie przesunięcia terminu płatności,
rozłożenia na raty i umorzenia należności powiatu i Skarbu
Państwa, z jednoczesnym zawiadomieniem wydziału właściwego w
sprawach finansowych;
68) prowadzenie
spraw dotyczących ujawnienia w księgach wieczystych prawa własności
nieruchomości skarbu państwa oraz nieruchomości powiatu, o ile dla
prowadzenia tych spraw nie jest właściwa inna jednostka
organizacyjna powiatu;
69) prowadzenie
spraw związanych z członkostwem powiatu w Związku Powiatów
Województwa Kujawsko-Pomorskiego, w tym realizowanie projektów
finansowanych ze środków pozyskiwanych we współpracy ze
związkiem, w szczególności projektu Infostrada Kujaw i Pomorza
2.0;
70)
realizacja zadań starosty wynikających z ustawy z dnia
20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości,
w tym m.in. prowadzenie wykazów nieruchomości Skarbu Państwa
i ich przekazywanie właściwy organom;
71)
wykonywanie innych zadań określonych w regulaminie oraz
wynikających dla wydziału
z zarządzeń i decyzji starosty.
Geodeta
Powiatowy realizuje zadania należące do właściwości starosty
wynikające z przepisów art. 6a ust.1 pkt. 2b ustawy z dnia 17 maja
1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne, opisane w art. 7d ww.
ustawy, w szczególności:
1)
prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w
tym:
a)
prowadzenie dla obszaru powiatu:
-
ewidencji gruntów i budynków, w tym bazy danych, o której mowa w
art. 4 ust.1a pkt 2,
-
geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, w tym bazy danych,
której mowa w art. 4 ust.1a pkt 3, zwanej dalej „powiatową bazą
GESUT”,
-
gleboznawczej klasyfikacji gruntów,
b)
tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych, o których mowa w
art.4 ust.1a pkt 7 i 10 oraz ust. 1 b,
c)
tworzenie i udostępnianie standardowych opracowań kartograficznych
w skalach 1: 500, 1:1000, 1:2000, 1:5000, o których mowa w art. 4
ust.1e pkt 1 i 2;
2)
koordynacja usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu;
3)
zakładanie osnów szczegółowych;
4)
przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz
opracowywanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących
nieruchomości;
5)
ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych;
6)
przygotowanie wniosków o przyznanie dotacji celowych z Funduszu
Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym;
7)
prowadzenie czynności administracyjnych związanych z informatyzacją
powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
8)
nakładanie kary grzywny na osoby nie przestrzegające przepisów
ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne.
Geodeta
Powiatowy w zakresie wykonywania obowiązków wynikających
bezpośrednio z ustawy podlega bezpośrednio staroście. Geodeta
Powiatowy sprawuje bezpośredni nadzór nad Państwowym Ośrodkiem
Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej.
Wytworzył: Rada Powiatu (21 lutego 2011)
Opublikował: Urszula Runowska (7 marca 2011, 09:31:18)
Ostatnia zmiana: Emilia Kordylewska (5 marca 2019, 09:24:07)
Zmieniono: aktualizacja danych
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 5401