regulamin organizacyjny

     Dom Pomocy Społecznej w Kowalu powołany został zarządzeniem Wojewody Włocławskiego Nr 95/96 z dnia 29 sierpnia 1996 roku a działalność rozpoczął od lutego 1997 roku.
Dom jest jednostką organizacyjna powiatu włocławskiego, posiada zezwolenie Wojewody Kujawsko Pomorskiego na prowadzenie domu pomocy społecznej PS. IX. 9013/16/2001/TM z dnia 05.03.2001r.
Dom Pomocy Społecznej w Kowalu, działa na podstawie:
a) ustawy z dnia 29 listopada 1990 roku o pomocy społecznej ( Dz.U. 1998r Nr.64 poz 414 póź.zm) oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie.
b) Ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych ( tekst jednolity Dz.U. Nr 15, poz 148 z 2003 roku)
c) Regulaminu organizacyjnego, ustalonego Uchwałą Nr 57 Powiatu Włocławskiego z dnia 21 lutego 2000r, który określa szczegółową organizację, zakres oraz tryb pracy Domu Pomocy Społecznej.

 

 

 

 

 

 

Załącznik do uchwały
 Zarządu Powiatu Włocławskiego
Nr 57
z dnia 21 lutego 2000 roku

 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY
DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ
W KOWALU


Rozdział I
I. Postanowienia ogólne


§1

Dom Pomocy Społecznej w Kowalu  zwany dalej "Domem" działa na podstawie :
   
1.  Ustawy z dnia 29 listopada 1990 roku o pomocy społecznej ( Dz. U. z 1998r. Nr 64, poz. 414 , Nr 106, poz.668 ,Nr 117, poz.756 i Nr 162 ,poz.1118 i 1126 ,   z 1999r. Nr 20,poz.170 ,Nr 79,poz.885 i Nr 90 ,poz.1001 ) oraz przepisów wykonawczych  wydanych  na jej podstawie ,
2.  Ustawy  z dnia 19   sierpnia 1994 roku o ochronie  zdrowia   psychicznego (Dz. U. Nr 111,poz.535 z późn. zm.)oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy ,
3.  Ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (Dz .U. Nr 155 ,poz. 1014 z późn. zm.)
4.  Niniejszego regulaminu .

§2

1.  Dom jest jednostką organizacyjną Powiatu Włocławskiego.
2.  Dom  ma siedzibę w miejscowości Kowal ,powiat włocławski , województwo Kujawsko-Pomorskie .
3.  Dom Pomocy Społecznej jest domem stałego pobytu.
4.  Dom może przyjmować mieszkańców również na pobyt czasowy .
5.  Dom przeznaczony jest dla osób przewlekle  somatycznie chorych .
6.  Dom jest organizatorem turnusów rehabilitacyjnych , w szczególności dla osób  chorych na SM.

 

 


§3

Celem Domu jest zapewnienie mieszkańcom całodobowej opieki oraz zaspokojenie ich   niezbędnych   potrzeb   bytowych ,edukacyjnych ,społecznych i religijnych na poziomie obowiązującego standardu.


§4

1.  Dom dysponuje 66 miejscami  dla osób umieszczonych na pobyt stały oraz  miejscami  dla osób  korzystających z turnusów  rehabilitacyjnych .
2.  W Domu zamieszkują osoby skierowane decyzją wydaną w trybie i na zasadach określonych w ustawie o pomocy społecznej   , ustawie o ochronie zdrowia psychicznego  i przepisach wykonawczych do tych ustaw oraz zakwalifikowane  na turnus rehabilitacyjny.

 


II. Przedmiot działania -zakres i poziom świadczonych usług przez Dom.


§5

1.  Dom   świadczy    usługi , których   zakres   i   poziom   jest    dostosowany  do zindywidualizowanych  potrzeb  mieszkańców .
2.  Dom zapewnia w szczególności:
a) w zakresie  potrzeb bytowych :
-miejsce zamieszkania
-wyżywienie
-utrzymanie czystości
b) usługi opiekuńcze ,polegające na :
-udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych
-podnoszeniu sprawności i aktywności mieszkańców
-niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych
c) usługi wspomagające ,polegające na :
-umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej
-umożliwieniu realizacji potrzeb religijnych i kulturalnych
-zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców, stymulowaniu nawiązywania ,utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną i środowiskiem
-działaniu zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańca w miarę jego możliwości.
3.  Dom umożliwia mieszkańcom korzystanie z przysługujących na podstawie  odrębnych przepisów świadczeń zdrowotnych oraz pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny, przewidziane w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. Dom może również pokrywać wydatki ponoszone na niezbędne usługi pielęgnacyjne w zakresie wykraczającym poza uprawnienia  wynikające z przepisów o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.

 


III . Prawa  i obowiązki mieszkańców Domu.

§6

1.  Mieszkaniec Domu ma między innymi prawo do :
-godnego traktowania , intymności i niezależności,
-uzyskania  pełnej   informacji   o      usługach    świadczonych    przez    Dom i korzystania z nich ,
-pomocy w zaspokajaniu potrzeb osobistych i w zapewnieniu  sobie ochrony prawnej,
-uczestniczenia w podejmowaniu decyzji w sprawach dotyczących jego osoby,
-przyjmowania odwiedzin krewnych i znajomych ,
-przebywania poza Domem , po uprzedzeniu Dyrektora lub osoby upoważnionej do  przyjmowania  takich zgłoszeń .
2.  Do obowiązków  każdego mieszkańca należy :
-współpraca z personelem w zaspokajaniu swoich  podstawowych potrzeb ,
-dbanie na miarę jego możliwości o higienę osobistą , wygląd  zewnętrzny oraz porządek w swoich rzeczach i wokół siebie ,
-przestrzeganie norm i zasad współżycia oraz zarządzeń porządkowych,
-przyczynianie    się do   dobrej   atmosfery   w   Domu oraz prawidłowego jego funkcjonowania ,
-dbałość o mienie Domu,
-ponoszenie opłat za pobyt w Domu zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§7

Dom zapewnia mieszkańcom   bezpieczne przechowywanie środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych .

 

 


Rozdział II
Organizacja wewnętrzna Domu Pomocy  Społecznej.

§8


1.  Na czele   Domu   stoi   Dyrektor  ,który kieruje    działalnością    Domu i jest za nią odpowiedzialny.
2.  Zakres obowiązków Dyrektora Domu ustala Starosta Powiatu.
3.  Dyrektor kieruje Domem przy pomocy :
a) głównego księgowego,
b) kadry kierowniczej
4.  Dyrektor jest przełożonym wszystkich pracowników  Domu.
5.  W czasie nieobecności Dyrektora jego obowiązki pełni kierownik działu terapeutyczno-opiekuńczego i Główny Księgowy. Zakres zastępstwa sprawowanego przez Głównego Księgowego rozciąga się na obowiązki pełnione w ramach pionu administracyjno- ekonomicznego. Natomiast nadzór nad pracą podległego personelu pionu socjalno-terapeutyczno-opiekuńczego sprawuje kierownik działu terapeutyczno-opiekuńczego .
6.  Do    zakresu   zadań Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Kowalu należy w szczególności:
a)  kierowanie  bieżącymi sprawami  Domu Pomocy Społecznej,
b)  reprezentowanie Domu na zewnątrz,
c)  nawiązywanie  i rozwiązywanie z pracownikami stosunku pracy,
d)  decydowanie  o doborze pracowników i ułatwianie im podnoszenia   kwalifikacji,
e)  nadzorowanie realizacji budżetu,
f)  prowadzenie systematycznej  kontroli  i  bieżące   rozliczanie  pracowników z terminowej i prawidłowej realizacji  zdań,
g)  zagwarantowanie mieszkańcom  Domu  praw osobistych, oraz należyte załatwianie  ich spraw ,
h)  podejmowanie   przedsięwzięć   wynikających   z    ustaw ,rozporządzeń oraz innych aktów prawnych regulujących sprawy pomocy społecznej
 
 
 §9
 
1.  Organem opiniodawczym i doradczym Dyrektora jest Rada Domu.
2.  W skład Rady Domu wchodzą :
 -dyrektor jako przewodniczący
 -główny księgowy
 -kierownicy pionów
 -pracownik socjalny
 -przedstawiciele wybranych  grup zawodowych .
3.  Przewodniczący może zaprosić na posiedzenie Rady inne nie wymienione wyżej osoby .
4.  Posiedzenia    Rady     odbywają się    w miarę potrzeb , lecz nie rzadziej  niż raz na kwartał.
5.  Zadaniem     Rady Domu jest opiniowanie  i    przedstawianie   wniosków we wszystkich ważnych sprawach dla prawidłowego  działania Domu .
 
 § 10

1.  W strukturze   organizacyjnej Domu    funkcjonują    komórki     organizacyjne (działy) i stanowiska pracy realizujące  zadania z zakresu opiekuńczo-terapeutycznego ,finansowo-księgowego i administracyjno-gospodarczego.
2.   W skład Domu  wchodzą następujące działy:
1) dział administracyjno-ekonomiczny -  symbol DPS.I.
2) dział  terapeutyczno-opiekuńczy -  symbol DPS.II.
3) dział  żywienia - symbol DPS.III.
4)  dział gospodarczy - symbol DPS.IV
3.  Kierownicy działów są bezpośrednimi przełożonymi dla pracowników danego działu.
4.  Schemat organizacyjny Domu przedstawia załącznik do niniejszego Regulaminu.
5.  Poza komórkami organizacyjnymi wymienionymi w ust. 2 Dyrektor Domu Pomocy Społecznej  może tworzyć inne stanowiska pracy do określonych spraw.

 

Rozdział III
Gospodarka finansowa

§11

1.  Dom prowadzi działalność w formie jednostki budżetowej.
2.  Na cele wskazane   w    uchwale Nr IX/57/99 Rady    Powiatu Włocławskiego z dnia 19 maja 1999 roku  Dom    wydziela  środek     specjalny ,       zgodnie z zasadami , o których mowa w art.. 21 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155 ,poz.1014 ze zm.)

§12

1.  Podstawą gospodarki finansowej jest plan rzeczowo-finansowy przyjmowany na okres roku kalendarzowego
2.  Księgowość Domu jest prowadzona  według planu kont dla :
a)środka specjalnego
b)jednostek budżetowych

Rozdział IV
Zasady planowania pracy

 

§13

1.Podstawą planowania pracy w Domu są :
-akty normatywne określające zadania z zakresu pomocy społecznej,
-wytyczne organów nadrzędnych,
-zamierzenia i inicjatywy własne.
2.  Inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć organizacyjnych w celu  zapewnienia właściwej i terminowej  realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej.
3.  Planowe  i okresowe analizowanie realizacji zadań.

 

 Rozdział V
Zakresy działania poszczególnych działów i stanowisk pracy

 

A.  Zadania wspólne dla wszystkich działów i stanowisk pracy .


§14

1.  Opracowanie propozycji do rocznych planów pracy.
2.  Organizowanie wykonania zarządzeń i poleceń Starosty  Powiatu Włocławskiego .
3.  Podejmowanie działań zapewniających należyte i terminowe załatwianie skarg, przyjmowanie interesantów i udzielanie im wyjaśnień .
4.  Ponoszenie  odpowiedzialności   za    wyposażenie     i środki trwałe  będące w dyspozycji poszczególnych działów .
5.  Organizowanie i podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w celu ochrony przeciwpożarowej i przestrzegania przepisów BHP.

 

 

 

B.  Zakresy działania poszczególnych działów

 

§15

1. Dział  terapeutyczno-opiekuńczy
Zadania :
1)  Zapewnienie regularnego kontaktu każdego mieszkańca z lekarzami.
2)  Współpraca w zespołach terapeutycznych (lekarza , pielęgniarki ,pracownika socjalnego ,pracownika pierwszego kontaktu ,terapeuty).
3)  Rozbudzenie zainteresowania możliwością rehabilitacji leczniczej.
4)  Dbałość o rozwój osobowości mieszkańców.
5)  Udział w zwykłej , codziennej aktywizacji mieszkańców.
6)  Stworzenie możliwości  udziału mieszkańców w opracowywaniu indywidualnego planu opieki.
7)  Zapewnienie i zaspokojenie niezbędnych potrzeb religijnych mieszkańców .
8)  Stworzenie atmosfery bezpieczeństwa ,spokoju ,życzliwości i zaufania .
9)  Rozwijanie u mieszkańców uzdolnień ,zainteresowań i zaspokajanie potrzeb kulturalnych.
10)  Dostosowanie terapii zajęciowej  do możliwości fizycznych i psychicznych mieszkańców .
11)  Pomoc w przezwyciężeniu  bariery adaptacji.
12)  Indywidualizacja pracy z mieszkańcami.
13)  Pośredniczenie i ułatwianie kontaktów ze środowiskiem.
14)  Współdziałanie  z samorządem mieszkańców

 

2. Dział administracyjno- ekonomiczny
Zadania:
1)  Kompleksowe planowanie budżetu w zakresie finansowym i rzeczowym , obsługa finansowa ,księgowa i administracyjna Domu.
2)  Dokonywanie okresowych analiz i oceny przebiegu realizacji zadań gospodarczych dochodów i wydatków budżetowych.
3)  Prowadzenie zakładowej działalności socjalnej, w tym administrowanie zakładowym funduszem świadczeń socjalnych.
4)  Sprawowanie nadzoru nad sprzętem będącym w użytkowaniu  poszczególnych Działów  oraz prowadzenie  odpowiedniej dokumentacji.
5)  Prowadzenie rachunkowości jednostki- zgodnie z obowiązującymi przepisami  i zasadami - polegające w szczególności na :
a)  zorganizowaniu ,sporządzaniu , przyjmowaniu ,obiegu i kontroli ,kalkulacji wynikowej  kosztów wykonywanych zadań oraz sprawozdawczości finansowej,
b) bieżącym i prawidłowym prowadzeniu księgowości oraz sporządzaniu kalkulacji wynikowej kosztów wykonywanych zadań , sprawozdawczości  finansowej umożliwiającej  terminowe  przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych ,terminowe i prawidłowe rozliczanie osób majątkowo  odpowiedzialnych za ochronę mienia , prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych,
c) nadzorowanie całokształtu prac z zakresu rachunkowości wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne ,
6)  Prowadzenie gospodarki finansowej Domu zgodnie z obowiązującymi zasadami polegającymi na :
     a) wykonywaniu dyspozycji środków pieniężnych zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad  wykonywania budżetu i innymi będącymi w dyspozycji jednostki ,
b) zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez jednostkę ,
c) przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,
d) zapewnieniu terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz spłat zobowiązań .
7) Prowadzenie gospodarki magazynowej zapewniającej przechowywanie materiałów i towarów w okresie między ich otrzymaniem a zużyciem w sposób zabezpieczający przed zniszczeniem ,zepsuciem lub kradzieżą,
a) prowadzenie odpowiedniej  dokumentacji i ewidencji przychodów i rozchodów materiałów  i towarów w sposób zapewniający  możliwość rozliczenia osób majątkowo za nie odpowiedzialnych,
b) zabezpieczenie odpowiedniej ilości zapasów .
8)  Planowanie i realizacja  inwestycji , zakupów inwestycyjnych oraz opracowywanie sprawozdawczości w tym zakresie.
9)  Analizowanie  wykorzystania środków przydzielonych z budżetu i innych będących w dyspozycji jednostki.
10)  Dokonywanie w ramach kontroli wewnętrznej:
a) wstępnej , bieżącej i następnej kontroli funkcjonalnej w zakresie powierzonych obowiązków ,
b) wstępnej kontroli legalizacji dokumentów dotyczących wykonywania planów oraz ich realizacji i zmian,
c)  następnej kontroli  operacji gospodarczych jednostki  stanowiących przedmiot księgowości .
11)  Opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Dyrektora          jednostki , dotyczących       prowadzenia      rachunkowości    a w szczególności:
    - zakładowego planu kont,
- obiegu dokumentów (dowodów księgowych),
- zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji,
- gospodarki kasowej,
-funkcjonowanie kontroli wewnętrznej .
12)  Wydawanie i rozliczanie kart drogowych.


Do zakresu działania referenta d/s pracowniczych należy:
a) prowadzenie dokumentacji kadrowej i spraw socjalnych pracowników ,
b) prowadzenie działalności kancelaryjnej:
- przyjmowanie i wysyłanie korespondencji ,
- zamawianie czasopism,
- zapewnienie niezbędnych materiałów biurowych,
c) organizowanie dla pracowników szkoleń,
d) prowadzenie ewidencji delegacji służbowych ,
e) prowadzenie ewidencji obecności w pracy , absencji chorobowej , urlopów  .


3. .Dział gospodarczy
Zadania:
1) Zapewnienie  mieszkańcom  Domu   zaspokojenia    podstawowych    potrzeb w zakresie :
- czystości odzieży,
- napraw i szycia odzieży,
- ogrzewania .
2)  Zapewnienie sprawnego transportu materiałów , produktów oraz przewozu osób ,
3)  Zapewnienie sprawnego funkcjonowanie wszystkich urządzeń technicznych,
4)  Prowadzenie bieżących napraw sprzętu oraz konserwacji maszyn i urządzeń,
5)  Administrowanie budynkiem mieszkalnym,
6)  Zapewnienie porządku na terenie i wokół Domu,
7)  Ochrona mienia Domu przed kradzieżą lub zniszczeniem.


4. Dział żywienia
Zadania:
1)  Prawidłowe sporządzanie  jadłospisów z uwzględnieniem norm żywienia,
2)  Planowanie jadłospisów dekadowych,
3)  Smaczne  i estetyczne  przyrządzanie  potraw,
4)   Prawidłowe zużycie  artykułów żywnościowych do produkcji,
5)   Prawidłowe  wydawanie potraw  w stołówce ,
6)  Sporządzanie  relew  dziennych na podstawie jadłospisów dekadowych,
7)   Przestrzeganie zaleceń dietetycznego żywienia  odnośnie żywienia pensjonariuszy,
8)  Sporządzanie raportów żywienia z obliczeniem kalorii,
9)  Prowadzenie gospodarki magazynowej , materiałowej oraz dokumentacji związanej z tą działalnością,
10)  Przyjmowanie ,przechowywanie i wydawanie artykułów spożywczych,
11)  Terminowe odsyłanie  dostawcom opakowań zwrotnych,
 
 
 
12)  Zabezpieczenie  pomieszczeń magazynowych przed kradzieżą i pożarem,
13)  Zabezpieczenie stanu sanitarno- higienicznego pomieszczeń i urządzeń magazynowych,
14)  Dbanie o estetyczny  wygląd  magazynów ,
15)  Terminowe przekazywanie dokumentów obrotu materiałowego do działu księgowości.

 

Rozdział VI

Postanowienia końcowe   


§16

W sprawach nie uregulowanych w Regulaminie stosuje się przepisy powszechnie obowiązujące .

§17

Zmiany Regulaminu dokonuje Zarząd Powiatu w trybie przewidzianym dla jego ustanowienia  .


§18

Dom używa na tablicach  ,pieczęciach , formularzach oraz korespondencji nazwy :

"DOM  POMOCY  SPOŁECZNEJ
ul. Kopernika 19
87-820 KOWAL"

 

 


Włocławek, dn. 21 lutego 2000 r.
Zdjęcie


Wytworzył: mgr Jadwiga Rosiak (30 czerwca 2003)
Opublikował: Elżbieta Polińska (3 lipca 2003, 10:24:06)

Ostatnia zmiana: Elżbieta Polińska (9 lipca 2003, 07:41:40)
Zmieniono: zmiana czcionki

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 5306

wersja do zapisu wersja do druku

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij