Zamówienia Publiczne | Nabór na wolne stanowisko urzędnicze
Przebieg i wyniki naboru | Sprawozdania finansowe
regulamin organizacyjny
Dom Pomocy Społecznej w Kowalu powołany został zarządzeniem Wojewody Włocławskiego Nr 95/96 z dnia 29 sierpnia 1996 roku a działalność rozpoczął od lutego 1997 roku.
Dom jest jednostką organizacyjna powiatu włocławskiego, posiada zezwolenie Wojewody Kujawsko Pomorskiego na prowadzenie domu pomocy społecznej PS. IX. 9013/16/2001/TM z dnia 05.03.2001r.
Dom Pomocy Społecznej w Kowalu, działa na podstawie:
a) ustawy z dnia 29 listopada 1990 roku o pomocy społecznej ( Dz.U. 1998r Nr.64 poz 414 póź.zm) oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie.
b) Ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych ( tekst jednolity Dz.U. Nr 15, poz 148 z 2003 roku)
c) Regulaminu organizacyjnego, ustalonego Uchwałą Nr 57 Powiatu Włocławskiego z dnia 21 lutego 2000r, który określa szczegółową organizację, zakres oraz tryb pracy Domu Pomocy Społecznej.
Załącznik do uchwały
Zarządu Powiatu Włocławskiego
Nr 57
z dnia 21 lutego 2000 roku
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ
W KOWALU
Rozdział I
I. Postanowienia ogólne
§1
Dom Pomocy Społecznej w Kowalu zwany dalej "Domem" działa na podstawie :
1. Ustawy z dnia 29 listopada 1990 roku o pomocy społecznej ( Dz. U. z 1998r. Nr 64, poz. 414 , Nr 106, poz.668 ,Nr 117, poz.756 i Nr 162 ,poz.1118 i 1126 , z 1999r. Nr 20,poz.170 ,Nr 79,poz.885 i Nr 90 ,poz.1001 ) oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie ,
2. Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 roku o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111,poz.535 z późn. zm.)oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy ,
3. Ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (Dz .U. Nr 155 ,poz. 1014 z późn. zm.)
4. Niniejszego regulaminu .
§2
1. Dom jest jednostką organizacyjną Powiatu Włocławskiego.
2. Dom ma siedzibę w miejscowości Kowal ,powiat włocławski , województwo Kujawsko-Pomorskie .
3. Dom Pomocy Społecznej jest domem stałego pobytu.
4. Dom może przyjmować mieszkańców również na pobyt czasowy .
5. Dom przeznaczony jest dla osób przewlekle somatycznie chorych .
6. Dom jest organizatorem turnusów rehabilitacyjnych , w szczególności dla osób chorych na SM.
§3
Celem Domu jest zapewnienie mieszkańcom całodobowej opieki oraz zaspokojenie ich niezbędnych potrzeb bytowych ,edukacyjnych ,społecznych i religijnych na poziomie obowiązującego standardu.
§4
1. Dom dysponuje 66 miejscami dla osób umieszczonych na pobyt stały oraz miejscami dla osób korzystających z turnusów rehabilitacyjnych .
2. W Domu zamieszkują osoby skierowane decyzją wydaną w trybie i na zasadach określonych w ustawie o pomocy społecznej , ustawie o ochronie zdrowia psychicznego i przepisach wykonawczych do tych ustaw oraz zakwalifikowane na turnus rehabilitacyjny.
II. Przedmiot działania -zakres i poziom świadczonych usług przez Dom.
§5
1. Dom świadczy usługi , których zakres i poziom jest dostosowany do zindywidualizowanych potrzeb mieszkańców .
2. Dom zapewnia w szczególności:
a) w zakresie potrzeb bytowych :
-miejsce zamieszkania
-wyżywienie
-utrzymanie czystości
b) usługi opiekuńcze ,polegające na :
-udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych
-podnoszeniu sprawności i aktywności mieszkańców
-niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych
c) usługi wspomagające ,polegające na :
-umożliwieniu udziału w terapii zajęciowej
-umożliwieniu realizacji potrzeb religijnych i kulturalnych
-zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców, stymulowaniu nawiązywania ,utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną i środowiskiem
-działaniu zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańca w miarę jego możliwości.
3. Dom umożliwia mieszkańcom korzystanie z przysługujących na podstawie odrębnych przepisów świadczeń zdrowotnych oraz pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny, przewidziane w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. Dom może również pokrywać wydatki ponoszone na niezbędne usługi pielęgnacyjne w zakresie wykraczającym poza uprawnienia wynikające z przepisów o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.
III . Prawa i obowiązki mieszkańców Domu.
§6
1. Mieszkaniec Domu ma między innymi prawo do :
-godnego traktowania , intymności i niezależności,
-uzyskania pełnej informacji o usługach świadczonych przez Dom i korzystania z nich ,
-pomocy w zaspokajaniu potrzeb osobistych i w zapewnieniu sobie ochrony prawnej,
-uczestniczenia w podejmowaniu decyzji w sprawach dotyczących jego osoby,
-przyjmowania odwiedzin krewnych i znajomych ,
-przebywania poza Domem , po uprzedzeniu Dyrektora lub osoby upoważnionej do przyjmowania takich zgłoszeń .
2. Do obowiązków każdego mieszkańca należy :
-współpraca z personelem w zaspokajaniu swoich podstawowych potrzeb ,
-dbanie na miarę jego możliwości o higienę osobistą , wygląd zewnętrzny oraz porządek w swoich rzeczach i wokół siebie ,
-przestrzeganie norm i zasad współżycia oraz zarządzeń porządkowych,
-przyczynianie się do dobrej atmosfery w Domu oraz prawidłowego jego funkcjonowania ,
-dbałość o mienie Domu,
-ponoszenie opłat za pobyt w Domu zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§7
Dom zapewnia mieszkańcom bezpieczne przechowywanie środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych .
Rozdział II
Organizacja wewnętrzna Domu Pomocy Społecznej.
§8
1. Na czele Domu stoi Dyrektor ,który kieruje działalnością Domu i jest za nią odpowiedzialny.
2. Zakres obowiązków Dyrektora Domu ustala Starosta Powiatu.
3. Dyrektor kieruje Domem przy pomocy :
a) głównego księgowego,
b) kadry kierowniczej
4. Dyrektor jest przełożonym wszystkich pracowników Domu.
5. W czasie nieobecności Dyrektora jego obowiązki pełni kierownik działu terapeutyczno-opiekuńczego i Główny Księgowy. Zakres zastępstwa sprawowanego przez Głównego Księgowego rozciąga się na obowiązki pełnione w ramach pionu administracyjno- ekonomicznego. Natomiast nadzór nad pracą podległego personelu pionu socjalno-terapeutyczno-opiekuńczego sprawuje kierownik działu terapeutyczno-opiekuńczego .
6. Do zakresu zadań Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Kowalu należy w szczególności:
a) kierowanie bieżącymi sprawami Domu Pomocy Społecznej,
b) reprezentowanie Domu na zewnątrz,
c) nawiązywanie i rozwiązywanie z pracownikami stosunku pracy,
d) decydowanie o doborze pracowników i ułatwianie im podnoszenia kwalifikacji,
e) nadzorowanie realizacji budżetu,
f) prowadzenie systematycznej kontroli i bieżące rozliczanie pracowników z terminowej i prawidłowej realizacji zdań,
g) zagwarantowanie mieszkańcom Domu praw osobistych, oraz należyte załatwianie ich spraw ,
h) podejmowanie przedsięwzięć wynikających z ustaw ,rozporządzeń oraz innych aktów prawnych regulujących sprawy pomocy społecznej
§9
1. Organem opiniodawczym i doradczym Dyrektora jest Rada Domu.
2. W skład Rady Domu wchodzą :
-dyrektor jako przewodniczący
-główny księgowy
-kierownicy pionów
-pracownik socjalny
-przedstawiciele wybranych grup zawodowych .
3. Przewodniczący może zaprosić na posiedzenie Rady inne nie wymienione wyżej osoby .
4. Posiedzenia Rady odbywają się w miarę potrzeb , lecz nie rzadziej niż raz na kwartał.
5. Zadaniem Rady Domu jest opiniowanie i przedstawianie wniosków we wszystkich ważnych sprawach dla prawidłowego działania Domu .
§ 10
1. W strukturze organizacyjnej Domu funkcjonują komórki organizacyjne (działy) i stanowiska pracy realizujące zadania z zakresu opiekuńczo-terapeutycznego ,finansowo-księgowego i administracyjno-gospodarczego.
2. W skład Domu wchodzą następujące działy:
1) dział administracyjno-ekonomiczny - symbol DPS.I.
2) dział terapeutyczno-opiekuńczy - symbol DPS.II.
3) dział żywienia - symbol DPS.III.
4) dział gospodarczy - symbol DPS.IV
3. Kierownicy działów są bezpośrednimi przełożonymi dla pracowników danego działu.
4. Schemat organizacyjny Domu przedstawia załącznik do niniejszego Regulaminu.
5. Poza komórkami organizacyjnymi wymienionymi w ust. 2 Dyrektor Domu Pomocy Społecznej może tworzyć inne stanowiska pracy do określonych spraw.
Rozdział III
Gospodarka finansowa
§11
1. Dom prowadzi działalność w formie jednostki budżetowej.
2. Na cele wskazane w uchwale Nr IX/57/99 Rady Powiatu Włocławskiego z dnia 19 maja 1999 roku Dom wydziela środek specjalny , zgodnie z zasadami , o których mowa w art.. 21 ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155 ,poz.1014 ze zm.)
§12
1. Podstawą gospodarki finansowej jest plan rzeczowo-finansowy przyjmowany na okres roku kalendarzowego
2. Księgowość Domu jest prowadzona według planu kont dla :
a)środka specjalnego
b)jednostek budżetowych
Rozdział IV
Zasady planowania pracy
§13
1.Podstawą planowania pracy w Domu są :
-akty normatywne określające zadania z zakresu pomocy społecznej,
-wytyczne organów nadrzędnych,
-zamierzenia i inicjatywy własne.
2. Inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć organizacyjnych w celu zapewnienia właściwej i terminowej realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej.
3. Planowe i okresowe analizowanie realizacji zadań.
Rozdział V
Zakresy działania poszczególnych działów i stanowisk pracy
A. Zadania wspólne dla wszystkich działów i stanowisk pracy .
§14
1. Opracowanie propozycji do rocznych planów pracy.
2. Organizowanie wykonania zarządzeń i poleceń Starosty Powiatu Włocławskiego .
3. Podejmowanie działań zapewniających należyte i terminowe załatwianie skarg, przyjmowanie interesantów i udzielanie im wyjaśnień .
4. Ponoszenie odpowiedzialności za wyposażenie i środki trwałe będące w dyspozycji poszczególnych działów .
5. Organizowanie i podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w celu ochrony przeciwpożarowej i przestrzegania przepisów BHP.
B. Zakresy działania poszczególnych działów
§15
1. Dział terapeutyczno-opiekuńczy
Zadania :
1) Zapewnienie regularnego kontaktu każdego mieszkańca z lekarzami.
2) Współpraca w zespołach terapeutycznych (lekarza , pielęgniarki ,pracownika socjalnego ,pracownika pierwszego kontaktu ,terapeuty).
3) Rozbudzenie zainteresowania możliwością rehabilitacji leczniczej.
4) Dbałość o rozwój osobowości mieszkańców.
5) Udział w zwykłej , codziennej aktywizacji mieszkańców.
6) Stworzenie możliwości udziału mieszkańców w opracowywaniu indywidualnego planu opieki.
7) Zapewnienie i zaspokojenie niezbędnych potrzeb religijnych mieszkańców .
8) Stworzenie atmosfery bezpieczeństwa ,spokoju ,życzliwości i zaufania .
9) Rozwijanie u mieszkańców uzdolnień ,zainteresowań i zaspokajanie potrzeb kulturalnych.
10) Dostosowanie terapii zajęciowej do możliwości fizycznych i psychicznych mieszkańców .
11) Pomoc w przezwyciężeniu bariery adaptacji.
12) Indywidualizacja pracy z mieszkańcami.
13) Pośredniczenie i ułatwianie kontaktów ze środowiskiem.
14) Współdziałanie z samorządem mieszkańców
2. Dział administracyjno- ekonomiczny
Zadania:
1) Kompleksowe planowanie budżetu w zakresie finansowym i rzeczowym , obsługa finansowa ,księgowa i administracyjna Domu.
2) Dokonywanie okresowych analiz i oceny przebiegu realizacji zadań gospodarczych dochodów i wydatków budżetowych.
3) Prowadzenie zakładowej działalności socjalnej, w tym administrowanie zakładowym funduszem świadczeń socjalnych.
4) Sprawowanie nadzoru nad sprzętem będącym w użytkowaniu poszczególnych Działów oraz prowadzenie odpowiedniej dokumentacji.
5) Prowadzenie rachunkowości jednostki- zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami - polegające w szczególności na :
a) zorganizowaniu ,sporządzaniu , przyjmowaniu ,obiegu i kontroli ,kalkulacji wynikowej kosztów wykonywanych zadań oraz sprawozdawczości finansowej,
b) bieżącym i prawidłowym prowadzeniu księgowości oraz sporządzaniu kalkulacji wynikowej kosztów wykonywanych zadań , sprawozdawczości finansowej umożliwiającej terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych ,terminowe i prawidłowe rozliczanie osób majątkowo odpowiedzialnych za ochronę mienia , prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych,
c) nadzorowanie całokształtu prac z zakresu rachunkowości wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne ,
6) Prowadzenie gospodarki finansowej Domu zgodnie z obowiązującymi zasadami polegającymi na :
a) wykonywaniu dyspozycji środków pieniężnych zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu i innymi będącymi w dyspozycji jednostki ,
b) zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez jednostkę ,
c) przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,
d) zapewnieniu terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz spłat zobowiązań .
7) Prowadzenie gospodarki magazynowej zapewniającej przechowywanie materiałów i towarów w okresie między ich otrzymaniem a zużyciem w sposób zabezpieczający przed zniszczeniem ,zepsuciem lub kradzieżą,
a) prowadzenie odpowiedniej dokumentacji i ewidencji przychodów i rozchodów materiałów i towarów w sposób zapewniający możliwość rozliczenia osób majątkowo za nie odpowiedzialnych,
b) zabezpieczenie odpowiedniej ilości zapasów .
8) Planowanie i realizacja inwestycji , zakupów inwestycyjnych oraz opracowywanie sprawozdawczości w tym zakresie.
9) Analizowanie wykorzystania środków przydzielonych z budżetu i innych będących w dyspozycji jednostki.
10) Dokonywanie w ramach kontroli wewnętrznej:
a) wstępnej , bieżącej i następnej kontroli funkcjonalnej w zakresie powierzonych obowiązków ,
b) wstępnej kontroli legalizacji dokumentów dotyczących wykonywania planów oraz ich realizacji i zmian,
c) następnej kontroli operacji gospodarczych jednostki stanowiących przedmiot księgowości .
11) Opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Dyrektora jednostki , dotyczących prowadzenia rachunkowości a w szczególności:
- zakładowego planu kont,
- obiegu dokumentów (dowodów księgowych),
- zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji,
- gospodarki kasowej,
-funkcjonowanie kontroli wewnętrznej .
12) Wydawanie i rozliczanie kart drogowych.
Do zakresu działania referenta d/s pracowniczych należy:
a) prowadzenie dokumentacji kadrowej i spraw socjalnych pracowników ,
b) prowadzenie działalności kancelaryjnej:
- przyjmowanie i wysyłanie korespondencji ,
- zamawianie czasopism,
- zapewnienie niezbędnych materiałów biurowych,
c) organizowanie dla pracowników szkoleń,
d) prowadzenie ewidencji delegacji służbowych ,
e) prowadzenie ewidencji obecności w pracy , absencji chorobowej , urlopów .
3. .Dział gospodarczy
Zadania:
1) Zapewnienie mieszkańcom Domu zaspokojenia podstawowych potrzeb w zakresie :
- czystości odzieży,
- napraw i szycia odzieży,
- ogrzewania .
2) Zapewnienie sprawnego transportu materiałów , produktów oraz przewozu osób ,
3) Zapewnienie sprawnego funkcjonowanie wszystkich urządzeń technicznych,
4) Prowadzenie bieżących napraw sprzętu oraz konserwacji maszyn i urządzeń,
5) Administrowanie budynkiem mieszkalnym,
6) Zapewnienie porządku na terenie i wokół Domu,
7) Ochrona mienia Domu przed kradzieżą lub zniszczeniem.
4. Dział żywienia
Zadania:
1) Prawidłowe sporządzanie jadłospisów z uwzględnieniem norm żywienia,
2) Planowanie jadłospisów dekadowych,
3) Smaczne i estetyczne przyrządzanie potraw,
4) Prawidłowe zużycie artykułów żywnościowych do produkcji,
5) Prawidłowe wydawanie potraw w stołówce ,
6) Sporządzanie relew dziennych na podstawie jadłospisów dekadowych,
7) Przestrzeganie zaleceń dietetycznego żywienia odnośnie żywienia pensjonariuszy,
8) Sporządzanie raportów żywienia z obliczeniem kalorii,
9) Prowadzenie gospodarki magazynowej , materiałowej oraz dokumentacji związanej z tą działalnością,
10) Przyjmowanie ,przechowywanie i wydawanie artykułów spożywczych,
11) Terminowe odsyłanie dostawcom opakowań zwrotnych,
12) Zabezpieczenie pomieszczeń magazynowych przed kradzieżą i pożarem,
13) Zabezpieczenie stanu sanitarno- higienicznego pomieszczeń i urządzeń magazynowych,
14) Dbanie o estetyczny wygląd magazynów ,
15) Terminowe przekazywanie dokumentów obrotu materiałowego do działu księgowości.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§16
W sprawach nie uregulowanych w Regulaminie stosuje się przepisy powszechnie obowiązujące .
§17
Zmiany Regulaminu dokonuje Zarząd Powiatu w trybie przewidzianym dla jego ustanowienia .
§18
Dom używa na tablicach ,pieczęciach , formularzach oraz korespondencji nazwy :
"DOM POMOCY SPOŁECZNEJ
ul. Kopernika 19
87-820 KOWAL"
Włocławek, dn. 21 lutego 2000 r.
Wytworzył: mgr Jadwiga Rosiak (30 czerwca 2003)
Opublikował: Elżbieta Polińska (3 lipca 2003, 10:24:06)
Ostatnia zmiana: Elżbieta Polińska (9 lipca 2003, 07:41:40)
Zmieniono: zmiana czcionki
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 5305