Strona główna > WYSTĄPIENIA, STANOWISKA I ODPOWIEDZI FUNKCJONARIUSZY PUBLICZNYCH... > Interpelacje radnych i odpowiedzi na interpelacje radnych > Odpowiedzi na interpelacje > Odpowiedź na pierwszą interpelację Pana radnego Piotra Stannego...
Odpowiedź na pierwszą interpelację Pana radnego Piotra Stannego zgłoszoną na II Sesji Rady Powiatu we Włocławku w dniu 19 grudnia 2014 roku.
W odpowiedzi na interpelację, złożoną przez Pana
Radnego podczas II Sesji Rady Powiatu we Włocławku w dniu 19.12.2014r. dotyczącej możliwości
dofinansowania przez Powiat Włocławski lokalnych połączeń autobusowych pragnę
zaznaczyć, iż przepisy prawa przyznają jednostkom samorządu terytorialnego
autonomiczny status prawny.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U.
z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Gmina posiada osobowość prawną (art. 2 ust. 2), a jej samodzielność podlega ochronie sądowej (art. 2 ust. 3). Podobne zapisy przewiduje ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 595, z późn. zm.) w odniesieniu do powiatu, który wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, posiada osobowość prawną, a jego samodzielność również podlega ochronie sądowej (art. 2 ust. 1-3). W kontekście powyższych przepisów zarówno gmina, jak i powiat wykonują zadania w zakresie organizacji publicznego transportu zbiorowego jako samodzielne podmioty, na własną odpowiedzialność.
Jak wynika z ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 5, poz. 13, z późn. zm.), organizatorem publicznego transportu zbiorowego na obszarze gminy jest ta gmina albo:
- gmina, której powierzono zadanie organizacji publicznego transportu zbiorowego na mocy porozumienia między gminami - w gminnych przewozach pasażerskich, na obszarze gmin, które zawarły porozumienie,
- związek międzygminny w gminnych przewozach pasażerskich, na obszarze gmin tworzących związek międzygminny.
W związku z powyższym należy wskazać, że gmina jest organizatorem przewozów pasażerskich o charakterze stricte lokalnym (gminnym), zaspokajających ˝codzienne˝ potrzeby
przewozowe gminnej społeczności. Niezbędne dla mieszkańców danej gminy przewozy mogą być przez nią zapewnione samodzielnie bądź w wyniku podjęcia współdziałania z gminami sąsiadującymi, które może przyjąć formę porozumienia międzygminnego albo związku międzygminnego.
W myśl Ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( art.7 ust.1 pkt.4) zarówno w przypadku zawarcia przez zainteresowane gminy porozumienia międzygminnego, jak również utworzenia związku międzygminnego organizowane przez współdziałające gminy przewozy mają na celu zaspokajanie podstawowych, koniecznych w przekonaniu mieszkańców tych gmin potrzeb przewozowych.
Należy wyjaśnić, że w przypadku niezapewnienia przewozów gminnych przez gminę samodzielnie bądź też w wyniku zawarcia porozumienia czy utworzenia związku międzygminnego powiat nie jest zobligowany do zorganizowania przewozów, których celem jest zaspokajanie potrzeb przewozowych poszczególnych gmin. W takiej sytuacji powiat nie ma również obowiązku dofinansowania przewozów w gminach, które nie zawarły porozumienia bądź nie przystąpiły do związku międzygminnego. Oznacza to, że w przypadku braku porozumienia między gminami obowiązek organizacji przewozów między gminami nie przechodzi z mocy prawa na powiaty i nie powstają w stosunku do samorządów powiatowych zobowiązania organizacyjne i finansowe w tym zakresie.
treść interpelacjiZgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U.
z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Gmina posiada osobowość prawną (art. 2 ust. 2), a jej samodzielność podlega ochronie sądowej (art. 2 ust. 3). Podobne zapisy przewiduje ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 595, z późn. zm.) w odniesieniu do powiatu, który wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, posiada osobowość prawną, a jego samodzielność również podlega ochronie sądowej (art. 2 ust. 1-3). W kontekście powyższych przepisów zarówno gmina, jak i powiat wykonują zadania w zakresie organizacji publicznego transportu zbiorowego jako samodzielne podmioty, na własną odpowiedzialność.
Jak wynika z ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 5, poz. 13, z późn. zm.), organizatorem publicznego transportu zbiorowego na obszarze gminy jest ta gmina albo:
- gmina, której powierzono zadanie organizacji publicznego transportu zbiorowego na mocy porozumienia między gminami - w gminnych przewozach pasażerskich, na obszarze gmin, które zawarły porozumienie,
- związek międzygminny w gminnych przewozach pasażerskich, na obszarze gmin tworzących związek międzygminny.
W związku z powyższym należy wskazać, że gmina jest organizatorem przewozów pasażerskich o charakterze stricte lokalnym (gminnym), zaspokajających ˝codzienne˝ potrzeby
przewozowe gminnej społeczności. Niezbędne dla mieszkańców danej gminy przewozy mogą być przez nią zapewnione samodzielnie bądź w wyniku podjęcia współdziałania z gminami sąsiadującymi, które może przyjąć formę porozumienia międzygminnego albo związku międzygminnego.
W myśl Ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( art.7 ust.1 pkt.4) zarówno w przypadku zawarcia przez zainteresowane gminy porozumienia międzygminnego, jak również utworzenia związku międzygminnego organizowane przez współdziałające gminy przewozy mają na celu zaspokajanie podstawowych, koniecznych w przekonaniu mieszkańców tych gmin potrzeb przewozowych.
Należy wyjaśnić, że w przypadku niezapewnienia przewozów gminnych przez gminę samodzielnie bądź też w wyniku zawarcia porozumienia czy utworzenia związku międzygminnego powiat nie jest zobligowany do zorganizowania przewozów, których celem jest zaspokajanie potrzeb przewozowych poszczególnych gmin. W takiej sytuacji powiat nie ma również obowiązku dofinansowania przewozów w gminach, które nie zawarły porozumienia bądź nie przystąpiły do związku międzygminnego. Oznacza to, że w przypadku braku porozumienia między gminami obowiązek organizacji przewozów między gminami nie przechodzi z mocy prawa na powiaty i nie powstają w stosunku do samorządów powiatowych zobowiązania organizacyjne i finansowe w tym zakresie.
Starosta Włocławski
Kazimierz Kaca
Kazimierz Kaca
Wytworzył: Starosta Włocławski (5 stycznia 2015)
Opublikował: Marta Szarecka (20 stycznia 2015, 11:11:22)
Ostatnia zmiana: Marta Szarecka (26 stycznia 2015, 09:50:29)
Zmieniono: dodano link do interpelacji
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 398