Protokół nr 13/2005

Protokół nr 13 / 2005
 
Z posiedzenia Rady Społecznej przy SPZPS we Włocławku , które odbyło się dnia 09.02.2005 r. we Włocławku przy ul. Cyganka 28  / Starostwo Powiatowe -sala nr 43   / .
 
Proponowany porządek obrad :
 
1.Otwarcie posiedzenia Rady.
2.Stwierdzenie quorum.
3.Przyjęcie porządku obrad.
4.Przyjęcie protokołu nr 12 /2005 z posiedzenia  Rady Społecznej z dnia 20.01.2005 r.
5.Rozpatrzenie sprawozdania Dyrektora SPZPS we Włocławku z działalności pomiędzy posiedzeniami Rady Społecznej.
6.Rozpatrzenie planu finansowego SPZPS na rok 2005 - podjęcie uchwały.
7.Rozpatrzenie projektu w sprawie przyjęcia planu pracy Rady Społecznej przy SPZPS na 2005 rok - podjęcie uchwały.
8.Rozpatrzenie projektu Statutu SPZPS - podjęcie uchwały.
9.Wyrażenie opinii na temat oferty MZOZ dotyczącej propozycji przejęcia SPZPS - podjęcia uchwały.
10.Rozpatrzenie uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z przeprowadzonej analizy skarg i wniosków wnoszonych przez osoby korzystające ze świadczeń SPZPS 2004 r.
11.Sprawy różne.
12.Wolne wnioski i zapytania.
13.Zakończenie obrad.
 
Ad.1.
Pan Przewodniczący powitał wszystkich członków Rady Społecznej zebranych na kolejnym posiedzeniu , zaproszonych gości - Przewodniczących Związków Zawodowych działających na terenie Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych .Pan Przewodniczący powitał również przybyłych z ramienia SPZPS -  Panią Agnieszkę Sadowską - p.o. Dyrektora SPZPS we Włocławku oraz  Panią Barbarę Wiankowską - p.o. Główną Księgowa Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych i Pana Juliusza Bieńka- Radcę Prawnego SPZPS .
 
Ad.2.
Stwierdzenie quorum. Na dziewięciu członków Rady Społecznej na obrady stawiło się pięćoro, co umożliwiło stwierdzenie quorum. 
 
Ad.3.
Pan Przewodniczący zapytał , czy są uwagi lub propozycje do proponowanego porządku obrad. Następnie po stwierdzeniu braku propozycji, zarządził głosowanie kto jest za jego przyjęciem.
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli jednogłośnie porządek obrad.
 
 
 
 
 
Ad. 4.
Pan Przewodniczący zapytał , czy członkowie Rady Społecznej zapoznali się z Protokołem nr 12, a następnie zarządził głosowanie kto jest za jego przyjęciem.
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania jednogłośnie przyjęli Protokół nr 12.
 
Ad.5.
Pan Przewodniczący dokonał wprowadzenia do pkt. 5 porządku obrad i poprosił Panią p.o. dyrektora Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku przedstawienie krótkiego sprawozdania z działalności pomiędzy posiedzeniami Rady Społecznej od momentu przyjęcia obowiązków do dnia dzisiejszego w kontekście najważniejszych spraw mających miejsce w jednostce i podjętych decyzji .
 
Pani p.o. Dyrektor Agnieszka Sadowska :
Witam Państwa bardzo serdecznie na dzisiejszym posiedzeniu. Największe kłopoty jak już wspominałam na poprzednim posiedzeniu Rady Społecznej z zobowiązaniami z tytułu zakupów leków. W tej chwili posiadamy porozumienie w formie aktu notarialnego z największym wierzycielem . Zadłużenie jest rozłożone na 10 rat - po 37 tys. zł. miesięcznie. Natomiast jedenasta rata będzie negocjowana , czyli odsetki od przedłużonego terminu płatności. Drugie porozumienie obejmuje kwotę 27.406 zł. Jeżeli chodzi o to porozumienie , dotyczy firmy ACPharma i jest rozłożone na 5 rat po 5.481 zł. Do 20 lutego nasza jednostka zobowiązana jest zapłacić firmie Difarma kwotę 11.858 zł. Pozostała kwota tzn. 168 tys. zł. należna firmie Prosper , jak na razie nie mogę określić ,ponieważ do dnia dzisiejszego nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi. Jeśli chodzi o kwotę zaległości w stosunku do firmy Torfarm , której zalegamy z płatnościami na kwotę 90 tys. zł. , jesteśmy umówieni na dzień 10.02.2005 r. na rozmowy w sprawie ewentualnego przejęcia pozostałych leków tej firmy w ramach spłaty tego zadłużenia.
W dniu 29.12.2004 r. wpłynęła do SPZPS decyzja UKS , która nałożyła na Zespół obowiązek zapłacenia zobowiązania podatkowego z tytułu podatku od towarów i usług wraz z odsetkami. W dniu 11.01.2005 r. złożyliśmy odwołanie od decyzji Dyrektora UKS wraz z wnioskiem o wstrzymanie wykonania decyzji. Dnia 24.01.2005 r. otrzymaliśmy postanowienie Dyrektora UKS w Bydgoszczy o uwzględnieniem naszego wniosku i wstrzymaniu w całości wykonania decyzji.
Kolejną sprawą , o której chciałabym poinformować Państwa jest ogłoszenie przez Narodowy Fundusz Zdrowia konkursu ofert na realizację programów profilaktycznych. Wysłaliśmy dwie oferty , które obejmują wykonywanie badań cytologicznych oraz mammograficznych. Jednocześnie chciałabym poinformować ,że na dzień dzisiejszy nie spełniamy wymagań NFZ dotyczących wyposażenia pracowni RTG , gdzie miałyby być realizowane programy. Na sprzęt do tej pracowni potrzebne jest ok. 40 tys. zł., abyśmy zostali zakwalifikowani do realizacji programów profilaktycznych. W związku z tym złożyłam na ręce Pana Starosty pismo z prośbą o sfinansowanie zakupu potrzebnego  sprzętu. Ze względu na naszą trudną  sytuację finansową nie jesteśmy w stanie tego zakupu dokonać. Należy tutaj zaznaczyć ,że jeżeli NFZ wyrazi zgodę na realizację przez nas tych programów profilaktycznych to będą to dodatkowe środki dla SPZPS-u. 
Złożyliśmy także do NFZ prośbę o wcześniejszą zapłatę za świadczenia wykonane do 20 stycznia br. Nasza prośba została rozpatrzona pozytywnie, dzięki temu mieliśmy zabezpieczone środki na wypłatę wynagrodzeń dla pracowników.
W między czasie odbyłam spotkanie z kierownikami jednostek organizacyjnych, na którym przedstawiłam ogólną sytuację zakładu .
W dniu 27.01.2005 r. odbyła się Rada Powiatu , gdzie przedstawiona została koncepcję dalszego funkcjonowania naszej jednostki , którą  przedstawiłam również członkom Rady Społecznej.
Dnia 31.01.br. zgłosili się do mnie członkowie Związków Zawodowych działających w naszym zakładzie. Przedstawili pismo, które następnie złożyli na ręce Pana Starosty , mówiące  o rozważeniu możliwości rozmów z władzami miasta w sprawie SPZPS. Jednak później jak wynikało z kolejnych spotkań, władze miasta mogą przejąć zadania wykonywane przez jednostkę tylko w momencie podjęcia decyzji o jej likwidacji.
W styczniu został ogłoszony konkurs ofert na świadczenia zdrowotne. 17 .01.br. odbyło się otwarcie ofert i rozstrzygnięcie tegoż konkursu.  W chwili obecnej , po negocjacjach , podpisywane są umowy z lekarzami na te świadczenia , których nie jesteśmy w stanie zabezpieczyć swoją obsadą.
26.01.2005 r. również został ogłoszony przetarg na usługi bankowe, który zostanie rozstrzygnięty 15 .02 .br. i wówczas to dowiemy się czy jakiś Bank jest skłonny udzielić nam kredytu.
W między czasie odbyło się spotkanie z Panem Posłem Lechem Kuropatwińskim , na którym przedstawiłam sytuację w jakiej znajduje się obecnie zakład.
W dniu 4.02 br. uczestniczyłam wraz z Panem Wicestarostą oraz Radcą Prawnym SPZPS w spotkaniu zorganizowanym w Urzędzie Miasta.
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję za omówienie sprawozdania z działalności jednostki od 21.01.br. do dnia dzisiejszego. Chciałbym zapytać , czy do tej informacji są zapytania ?
 
W trakcie omawiania punktu 5 porządku obrad   na obrady przybył Pan Krzysztof Wrzesiński.
 
Pan Piotr Grudziński :
Mam pytanie dotyczące punktu 2 sprawozdania Pani Dyrektor , mianowicie decyzji Urzędu Kontroli Skarbowej i odwołania złożonego do Dyrektora UKS-u wraz z wnioskiem o wstrzymaniu decyzji. Jak  wynika z tego co Pani Dyrektor przedstawiła nam , otrzymaliście postanowienie UKS-u w Bydgoszczy o uwzględnieniu wniosku i wstrzymaniu w całości wykonania zaskarżonej decyzji i w związku z tym moje pytanie - co teraz dalej z tą sprawą ?, czy oznacza to ,że jednostka nie będzie musiała tej kwoty spłacać , czy może kwota ta podlega jakiejkolwiek negocjacji  i jak to wygląda od strony prawnej ?
 
Pan Juliusz Bieniek - Radca Prawny SPZPS:
Chciałbym odpowiedzieć w imieniu Pani Dyrektor . Odwołanie zostało złożone wraz z wnioskiem o wstrzymaniu decyzji . Postanowieniem Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy zostało wstrzymane do czasu rozstrzygnięcia odwołania. Ono traci moc w momencie kiedy UKS wyda decyzję. To nie jest tak, że nasze odwołanie odniosło skutek taki ,że nie jesteśmy zobowiązani spłacać należności. Nasze odwołanie jedynie wstrzymało decyzję. Zasada jest taka ,że złożenie odwołania nie wstrzymuje wykonania zaskarżonej decyzji. Chyba ,że szczególny interes podatnika lub interes społeczny wskazuje na to. W naszym odwołaniu właśnie wskazywaliśmy to. W najbliższym czasie minie 30-dniowy termin na rozpoznanie odwołania i decyzja Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w Bydgoszczy do nas dotrze. Jaka ona będzie należy domniemywać i chciałbym powiedzieć , że wspólnie z Panią Dyrektor rozważamy koncepcję zaskarżenia decyzji do Naczelnego Sądu Administracyjnego , co sprawia ,że nadal możemy złożyć wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji. Do takich wniosków na ogół  NSA się przychyla , nie mniej jednak negatywnym skutkiem tego jest narastanie odsetek. W przypadku negatywnego orzeczenia lub też potraktowanie tej decyzji jako ostatecznej i wystąpienia do Urzędu Skarbowego tym razem we Włocławku o rozłożenie należności na raty.
 
W trakcie omawiania punktu 5 porządku obrad na obrady przybyła Pani Ewa Kończyńska .
 
Pan Lech Kuropatwiński :
Miałbym pytanie dotyczące punktu 3 sprawozdania , czyli o sfinansowanie zakupu sprzętu w kwocie 40 tys. zł. - czy są już podjęte jakieś decyzje i jakie mogą z tego tytułu przynieść dochody ?
 
Pani p.o. Dyrektor Agnieszka Sadowska :
Pismo zostało złożone na ręce Pana Starosty w dniu wczorajszym, tzn. 08.02 br. . Ofertę z programami profilaktycznymi również wysłaliśmy  niedawno. Niestety sprzęt w Pracowni RTG jest bardzo stary , długoletnie eksploatowanie doprowadziło do sytuacji znacznego zużycia. Nawet jeśli nasza jednostka nie podpisze kontraktu z NFZ-tem na wymienione programy to nie ulega wątpliwości , że ten sprzęt jest niezbędny i będzie wykorzystywany , aby przynosić dochody. Jeżeli przystąpimy do realizacji programów , to na pewno zwróci się koszt jego zakupu.
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję bardzo Pani Dyrektor za wyjaśnienia . W punkcie - Sprawy różne chciałem przedstawić właśnie do pismo , które wpłynęło na moje ręce i poprosić o opinię w tej sprawie. Chciałbym zapytać , czy są jeszcze pytania do przedstawionego materiału ?
Chciałbym powitać przybyłych kolejnych członków Rady Społecznej na dzisiejsze posiedzenie w osobach Pani Ewy Kończyńskiej i Pana Krzysztofa Wrzesińskiego . W związku z tym chciałbym poinformować ,że w obradach uczestniczy obecnie siedmioro członków Rady Społecznej. Jeżeli nie ma więcej pytań , proponuję poddać ten punkt pod głosowanie . Kto z członków Rady Społecznej jest za rozpatrzeniem sprawozdania p.o. Dyrektora SPZPS we Włocławku z działalności pomiędzy posiedzeniami Rady Społecznej - proszę o przegłosowanie ?
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli sprawozdanie p.o. Dyrektora SPZPS we Włocławku z działalności pomiędzy posiedzeniami Rady Społecznej przy 5 głosach za i 2 głosach wstrzymujących.
 
Ad.6.
Pan Przewodniczący :
Proponuję przejść do punktu 6 porządku obrad o brzmieniu - Rozpatrzenie planu finansowego Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych na rok 2005 wraz z podjęciem uchwały. W materiałach , które trafiły na Państwa ręce znajduje się projekt uchwały w sprawie zaopiniowania planu finansowego SPZPS oraz plan finansowy na rok 2005. W dzisiejszych obradach obok Pani Dyrektor uczestniczy Główna Księgowa jednostki , dlatego wszystkie kwestie będą mogły również skomentowane przez Panią Główną Księgową. Bardzo proszę Panią Dyrektor o  przedstawienie tegoż planu finansowego na rok 2005.
 
Pani p.o. Dyrektor Agnieszka Sadowska :
Przedstawiony w materiałach  plan finansowy na rok 2005 , określa przewidywane przychody i koszty na w/w rok. Jeśli będziecie Państwo mieli do tego pytania , to bardzo proszę kierować je do Głównej Księgowej . Myślę , że nie ma konieczności omawiania poszczególnych pozycji , bowiem każdy z członków Rady Społecznej otrzymał załącznik do uchwały nr 102/2005 , który ukazuje szczegółowo poszczególne pozycje.
 
 
Pan Lech Kuropatwiński :
Jak na ten plan finansowy zaopatrują się Związki Zawodowe, czy przyjmują i akceptują go , czy też mają pewne uwagi i zastrzeżenia ?
 
Pan Piotr Grudziński :
Moje pytanie kieruję do Pani Głównej Księgowej : Wynik finansowy jaki jest wykazany jest na plusie ok. 40 tys. zł. , w związku z tym chciałbym zapytać czy plan przedstawiony na posiedzeniu Rady Powiatu uwzględnia ten wynik finansowy , czy w ogóle nie rozpatruje go ? Drugie moje pytanie to prosiłbym o przedstawienie w świetle tego co do tej pory jest , czyli zadłużeń z tytułu „Ustawy 203 i 110”, zaległych „13-stek”, zobowiązań w stosunku do Urzędu Kontroli Skarbowej , zobowiązań w stosunku do dostawców leków - ile wynosi na dzień dzisiejszy dług Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych ?
 
Pani p.o. Główna Księgowa Barbara Wiankowska :
Chciałabym rozpocząć od drugiego pytania , a mianowicie jeśli chodzi o zobowiązania wobec dostawców na dzień 31.01.2005 r. wynoszą 1.180 tys. zł.  łącznie z aptekami. Na same apteki przypada 700 tys. zł. , pozostała kwota 475 tys. zł to pozostali dostawcy, co stanowi kwotę 1.175 tys. zł. , natomiast wymagalne z tych wyliczeń ogólnych 855 tys. 500 zł. Co znaczy wymagalne ? Wymagalne tzn. wymagane na dzień 31.01.2005 r., które powinny być realizowane a nie są. Pozostałe są rozliczone w czasie. Zobowiązania wobec pracowników z tytułu „Ustawy 203” na dzień 31.12.2004 r łącznie z ZUS-em , bez odsetek wynoszą 2.385 tys. zł. , zobowiązania z tyt. „13-stych” mamy do uregulowania wobec pracowników - 832.300 zł. łącznie z ZUS-em. , zobowiązania publiczno-prawne , czyli składki ZUS mamy uregulowane na bieżąco, pozostają tylko nie zapłacone dwie składki , które są dopuszczalne ustawowo. Jeśli chodzi o podatek dochodowy od osób fizycznych również jest regulowany na bieżąco. Zobowiązania wobec pracowników z tytułu bieżących wynagrodzeń również są wypłacane na bieżąco. Kredyt bankowy stanowi zobowiązanie publiczno-prawne i wynosi na 31.01.2005 r. -604 tys. zł. Linię kredytową mamy uruchomioną w wysokości 650 tys. zł. na dzień 31.01.05 r. Ewentualnym zobowiązaniem z tytułu obciążeń , które nadejdą związane z podatkiem Vat plus odsetki i 30 % sankcja , o której wspominała Pani Dyrektor to 456 tys. zł. Uważam, że należałoby dodać do kwoty zobowiązań kwotę z Urzędu Skarbowego za rok 2004, ponieważ składane przez nas deklaracje Vat-owskie za rozliczenie Vat-u za m-ce od stycznia do września były składane na starych zasadach . Kwota opiewa na 220 tys. zł. plus odsetki.
 
Pan Piotr Grudziński :
Chcielibyśmy poznać ogólną kwotę zobowiązań ?
 
Pani p.o. Główna Księgowa Barbara Wiankowska :
Ogólna kwota zobowiązań zamyka się w 6.169 tys. zł. W kwocie tej uwzględnione są zobowiązania za rok 2004.
 
 
Pan Piotr Grudziński :
Z Pani wypowiedzi , podsumowałem sobie i kwotę , którą otrzymałem to 5.500 tys. zł. , a nie 6.169 tys. zł.
 
Pani p.o. Główna Księgowa Barbara Wiankowska :
Kwota 6.169 tys. zł. stanowi stan na dzień 31.12.2004 r.
 
Pan Piotr Grudziński :
Należy zatem rozumieć ,że ta różnica ponad  600 tys. stanowi ten miesiąc różnicy.
 
Pani p.o. Główna Księgowa Barbara Wiankowska :
Właśnie tak. Jeśli chodzi o pytanie zadane przez Pana Piotra Grudzińskiego dotyczące planu finansowego na 2005 to ujęłam w nim wszystkie pozycje uwzględniając wszystko co znajduje się w koncepcji Pani Dyrektor. Dlatego też z większą ostrożnością podaję wynik wstępny na ok. 40 tys. zł. Największe zmiany nastąpiły w pozycjach wynagrodzeń dla pracowników , czyli jakie oszczędności mieli byśmy w przypadku zastosowania koncepcji Pani Dyrektor. Dotyczy to pozycji premii oraz oszczędności z tytułu przekazania , bądź likwidacji aptek.  
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję za informacje Pani Głównej Księgowej. W między czasie padło pytanie Pana Lecha Kuropatwińskiego skierowane do przedstawicieli Związków Zawodowych .Bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi .
 
Pani Wioletta Rydzewska :
Patrząc na  plan finansowy na rok 2005 to jest on dla nas satysfakcjonujący , ale nachodzi pytanie , czy jest to na pewno możliwe w obecnej sytuacji , w jakiej się znajdujemy, z takim długiem ? Jeśli miałby być wynik dodatni to uważam , że byłoby naprawdę świetnie.
 
Pan Przewodniczący :
Rozumiem , że to pytanie skierowane do Głównej Księgowej , o uszczegółowienie informacji.
 
Pani p.o. Główna Księgowa Barbara Wiankowska :
Przedstawiając plan finansowy na 2005 miałam na uwadze tylko ten rok . Dług , o którym Pani wspomniała nie ma znaczenia , w tym konkretnym przypadku. Plan finansowy określa przychody jakie planujemy otrzymać z kontraktów i usług wykonywanych na rzecz innych podmiotów, a żeby obliczyć wynik trzeba jeszcze uwzględnić koszty. Jeżeli mówimy o dodatnim wyniku to jest on tylko i wyłącznie planowany na dany rok. Plan finansowy mówi o wyniku jaki zamierzamy osiągnąć, uwzględniając wszelkiego rodzaju posunięcia proponowane w koncepcji Pani Dyrektor i one pozwolą nam na przedstawienie takiego dokumentu.
 
Pan Stanisław Sadowski :
Wykazała Pani przychody i koszty , a zobowiązania pozostawiła Pani na boku. Jeśli nawet nie planuje się jakiejkolwiek spłaty to niestety odsetki będą narastać. Myślę ,że powinniśmy w tym roku budżetowym planować po stronie kosztów umieścić ewentualne odsetki, jeśli ta kwota ma się zamrozić . Jeśli do kwoty dorzuci Pani odsetki to ten planowany wynik finansowy nie będzie plusowy.
 
Pani p.o. Główna Księgowa Barbara Wiankowska :
Takie odsetki są ujęte w bilansie za rok 2004. Jeżeli mówimy o wypłacie odsetek to będzie dotyczyło tylko i wyłącznie roku bieżącego . W planie finansowym  na rok bieżący myślałabym raczej o planie wydatków, natomiast we wspomnianym planie uwzględnia się przychody minus koszty.
 
 
 
Pan Lech Kuropatwiński :
O ile zmniejszą się w roku 2005 koszty nakładcze w stosunku do kosztów  roku 2004 przy zastosowaniu programu naprawczego Pani Dyrektor ?
 
Pani p.o. Główna Księgowa Barbara Wiankowska :
W koncepcji Pani Dyrektor wszelkiego rodzaju posunięcia i oszczędności obliczono na 810 tys. zł. Jeszcze raz zaznaczam, że plan finansowy nie jest planem wydatków .
 
Pani Ewa Kończyńska :
Czyli ten dług 6 169 tys. zł.  pomniejszy się o 40 tys. zł.
 
Pani p.o. Główna Księgowa Barbara Wiankowska :
To nie ma nic wspólnego .
 
Pani Ewa Kończyńska :
Oszczędności są już uwzględnione. 
 
Pani p.o. Dyrektor Agnieszka Sadowska :
Tam jest amortyzacja , Pani zauważy , która jest takim kosztem rachunkowym.
 
Pan Krzysztof Wrzesiński :
Również mam pytanie do Głównej Księgowej, wydaje mi się ,że ten plan finansowy , który analizujemy powinien stanowić  integralną część planu naprawczego. Plan finansowy na rok 2005 zakłada 40 tys. zł. zysku . Chciałbym zapytać na co może zostać to przeznaczone ? Czy to rzeczywiście może zostać przeznaczone na spłatę zobowiązań ? W planie naprawczym przedstawionym na ostatnim posiedzeniu Rady Społecznej przypominam sobie kwotę ok. 800 ty. zł. oszczędności. Uważam ,że to powinno stanowić integralną część tego planu, ponieważ w przeciwnym razie nigdy nie dojdziemy do porozumienia. Co innego jest wynik finansowy , co innego jest zadłużenie , nie tak dawno mówiliśmy o 5 mln. zadłużenia , teraz mówi się o ponad 6 mln, a za pół roku będziemy mówić o 8 mln. Czy faktycznie wypracowany zysk jest możliwy w pełni  do przekazania na spłatę zobowiązań pracowniczych ?
 
Pani p.o. Główna Księgowa Barbara Wiankowska :
Raczej nie.
 
Pan Krzysztof Wrzesiński :
Rozumiem ,że akurat służba zdrowia jest taką dziedziną , która utrzymuje się ze środków otrzymywanych z Narodowego Funduszu Zdrowia i są to pieniądze na wynagrodzenia i świadczone usługi , natomiast Państwo czerpiecie zyski , czyli przychody np.  z dzierżawienia lokali i parkingu oraz innych , które powinny być przeznaczone na remonty, zakupy sprzętu i ewentualnie na spłatę zobowiązań. Chyba ,że Państwo czekacie na wyroki sadowe i to dopiero będzie podstawą do wypłaty „Ustawy 203” i 13-stych pensji dla pracowników.
 
Pani p.o. Główna Księgowa Barbara Wiankowska :
Te środki będą przeznaczone najprawdopodobniej na funkcjonowanie bieżącej działalności jednostki, ale wiemy przecież wszyscy ,że oczekujemy na odpowiednią  ustawę. Rozwiązania ustawowe rozwiązałyby wiele problemów .
 
Pan Krzysztof Wrzesiński :
Jeżeli będziemy nadal czekać na rozwiązania ustawowe i nie przetniemy narastania oraz nie zaczniemy realizować , chcąc ratować ten zakład w takiej formie prawnej jakiej jest to nigdy nie wyjdziemy na prostą.
 
Pan Przewodniczący :
Chciałbym nadać spójny charakter wypowiedzi Pani Głównej Księgowej i Pana Krzysztofa Wrzesińskiego , otóż w koncepcji , którą przedstawiła Pani Dyrektor Sadowska jest mowa o pomocy publicznej ,nad którą na dniach będzie debatował Sejm Rzeczpospolitej i tam Pani Dyrektor założyła skorzystanie z niej na poziomie ok. 1,5 mln. zł. Z tych pieniędzy jak sądzę będą możliwe wypłaty i zaspakajanie słusznych roszczeń pracowników SPZPS-u.
 
Pan Juliusz Bieniek - Radca Prawny SPZPS:
Miałem przyjemność uczestniczyć w spotkaniu w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej z Dyrektorem Gabinetu Politycznego i chciałbym przybliżyć Państwu założenia tej ustawy. Po pierwsze pomoc społeczna i restrukturyzacja polegająca na spółkach użyteczności publicznej przy czym pomoc nie jest uzależniona od konieczności restrukturyzacji. Ewentualnie ta ustawa będzie pokrywała zobowiązania za rok 2001 i 2002 bez odsetek , będzie zawieszała postępowania komornicze na okres dwóch lat oraz stwarzała możliwość pożyczki Skarbu Państwa  na regulowanie zobowiązań publiczno-prawnych , czyli ZUS, podatki itp. , ale czy wejdzie w życie tego na dzień dzisiejszy nie można ocenić.
 
 Pan Marek Ciechurski -  NSZZ „Solidarność” :
 Chciałbym opowiedzieć na zapytanie Pana Lech Kuropatwińskiego , dotyczącego stosunku Związków Zawodowych do przedstawionego planu finansowego. Związki Zawodowe na chwilę obecną wiedzą ,że na naszej jednostce ciąży dług 6 mln. zł. Z tytułu „Ustawy 2003 i 110” jest to kwota rzędu 3 mln. zł. plus odsetki co stanowi ok. 3,5 mln. zł. Reszta zobowiązań określa kwotę ok. 6 mln. zł. Zastanawiające jest dla nas czy ten plan naprawczy pozwoli na zatrzymanie większego pogłębiania się tego długu , w którym tkwimy . Z tego co sami robiliśmy analizę miesięcznie z tytułu tych wszystkich odsetek narasta kwota ok. 40 tys. i teraz pytanie czy ten plan naprawczy pozwoli chociażby na to , żeby wstrzymał wzrastanie głównego długu, głównej należności ? Jeśli istniałaby możliwość powstrzymania narastania przynajmniej odsetek można by dopiero w tedy myśleć o wyciąganiu jednostki z zadłużenia . W piśmie jakie złożyliśmy na ręce Pana Starosty zaznaczyliśmy możliwość połączenia tych sił  z Władzami Miasta . Myślę ,że jest to próba wyjścia z tej trudnej sytuacji.
 
Pan Przewodniczący :
Proponuję abyśmy kwestię tej wspólnej inicjatywy , o której Pan mówi przesunęli na kolejny punkt dzisiejszego posiedzenia , bo jest miejsce i czas na to i zapewne będziemy o tym rozmawiać .
 
Pan Juliusz Bieniek - Radca Prawny SPZPS:
Koncepcja Pani Dyrektor jest bardzo zbieżna z Państwa koncepcją i zależy od współdziałania . W ramach tej koncepcji , jeśli naprawdę martwią się Państwo narastaniem długu to jest to proste rozwiązanie , czyli podpisanie porozumienia w przedmiocie ograniczenia wynagrodzenia do kwoty przewidzianej w uchwale Sądu Najwyższego i zrzeczenie się odsetek . To też jest obopólna zgoda i jeśli każdemu rzeczywiście zależy na losie jednostki to jest to droga , którą należałoby obrać.
 
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję za wypowiedź i pragnę powiadomić Państwa ,że dzwoniła do mnie Pani Elżbieta Ziarek- Przewodnicząca  -  NSZZ „Solidarność” , która nie może uczestniczyć w dzisiejszym posiedzeniu z powodu zwolnienia lekarskiego. Chciałbym zapytać czy są pytania ze strony Państwa ? Rozumiem ,że przyjęcie bądź odrzucenie tego dokumentu przez Radę Społeczną jest wyrażeniem tylko akceptacji , bądź jej braku co do funkcjonowania finansowego zakładu na rok 2005 , w oparciu o zakładane przychody i wydatki w bieżącej działalności zakładu.
 
Pani Ewa Kończyńska :
Czy nie udałoby się tego planu finansowego tak skonstruować , aby wynik finansowy był wyższy , co należałoby zrobić , aby ten wynik finansowy zwiększył się ?
 
Pani p.o. Główna Księgowa Barbara Wiankowska :
Może należałoby pogłębić oszczędności.
 
Pani Ewa Kończyńska :
Czy może Pani Dyrektor ma jeszcze jakieś koncepcje , aby ten dodatni wynik finansowy zwiększyć jeszcze bardziej, ponieważ nie jest on zbyt duży ?
 
Pani p.o. Dyrektor Agnieszka Sadowska :
Moja koncepcja przedstawiona Państwu wcześnie zakładała oszczędności z dużą ostrożnością i nie był bardzo radykalny . Można jeszcze nad tym popracować , trzeba jeszcze wziąć pod uwagę to ,że w tym planie w kosztach ujęte są zobowiązania z tytułu „Ustawy 203” i w roku 2005 jeśli podpiszemy porozumienia to wiadomo ,że o tą kwotę koszty się zmniejszają. Stanowi to z „Ustawy 203” kwotę 353 tys. plus narzuty 71 tys. , czyli tutaj jest ok. 400 tys. zł. Poza tym w planie finansowym ujęta jest amortyzacja , która jest tylko kosztem księgowym , a nie jest to wydatek.
 
Pan Przewodniczący :
Pani Dyrektor proszę przypomnieć w pozycji podatki i opłaty - jak wygląda sytuacja płatności podatku od nieruchomości na rzecz miasta Włocławka , jaki to jest rząd wielkości dla jednostki ?
 
Pani p.o. Dyrektor Agnieszka Sadowska :
Podatek płacimy raz na dwa miesiące w kwocie 4.800 i jest opłacony na bieżąco. Składaliśmy prośbę o umorzenie tego podatku jednak została rozpatrzona negatywnie .
 
Pan Stanisław Sadowski :
Mówi się tu o łączeniu jednostki z Miastem , to proszę przypomnieć Pani Dyrektor jakie były opłaty za podatek od nieruchomości w okresach dwóch , trzech lat ubiegłych - jakie to były koszty dla zakładu ? Jeśli mówimy o współpracy między specjalistyką a Miastem to gdzie do tej pory były Władze Miasta , skoro nawet podatku od nieruchomości nie umarzało . Szukajmy oszczędności , jeśli pracownicy już wcześniej zgodziliby się na ugodę dotyczącą odsetek to na pewno zobowiązania byłyby o wiele mniejsze . Na dzień dzisiejszy nie ma żadnego „ukłonu” w stronę członków Rady Społecznej , czy też Radnych Powiatowych . Każdy by chciał otrzymać te pieniądze , ale bądźmy bardziej wyrozumiali. „Ustawa 203” nie była ustalona przez Starostwo czy organ założycielski , narzucono ją odgórnie . Przy braku środków jest tak jak jest .
 
 
Pani Ewa Kończyńska :
Miasto w obecnej chwili dobrze stoi , bo nie umarzało podatków , to teraz ma . Każdy dba o swoją kieszeń . Uważam ,że jeśli te oszczędności się poczyni to można wyjść na prostą , tylko te oszczędności muszą być realizowane , nie może być premii , nie może być dodatków  musi być goła pensja chociaż przez jakiś czas . Następnie jeśli będą wypracowane pewne środki to można powrócić do premiowania i innych.
 
Pan Stanisław Sadowski :
Myślę ,że nie było zgody wśród załogi , wielokrotnie zastanawialiśmy się nad zatrudnieniem jednostki i mówiło się o tym ,że redukcja jest niemożliwa ze względów realizacji kontraktów oraz związanych z tym prowadzeniem statystyk. Jeśli chce się wprowadzić program oszczędnościowy w zakładzie , który obejmuje dużą grupę pracowników i , w której działają Związki Zawodowe  nie współdziałające z Dyrektorem to niestety doprowadza to do upadłości. Jeżeli na dzień dzisiejszy tego nie przetniemy to spotkamy się za rok i ta sytuacja będzie się powtarzać, nie znajduję żadnego wsparcia ze strony Zw. Zawodowych ,żadnych ustępstw tylko żądania.
 
Pan Lech Kuropatwiński :
Zapewne to moje pytanie o opinię Zw. Zawodowych w sprawie planu finansowego idzie głębiej , bo jakie od siebie Zw. Zawodowe chcą poczynić pewne oszczędności , może to być np. zawieszenia odsetek , zrzeknięcia się roszczeń z tytułu odsetek z naliczonych kwot "Ustawy 203" jest rzeczą bardzo ważną. Pani Dyrektor w swoim założeniu chce je obniżyć w granicach 800 tys. to będzie to kwota niezła. Kolejną sprawą jest fakt ewentualnej ustawy publicznej , która ma rozwiązać te problemy w co sam osobiście nie wierzę , z racji tego ,że jest ona do tego nie przygotowana. Zawieszenie to tylko fakt ,że przez dwa lata nie zawita do jednostki komornik i pracownicy nie będą tych swoich roszczeń dostać i więcej nic nie załatwi, ale temat głębokiej restrukturyzacji musi być uzgodniony. Pewne ustępstwa powinny wypływać zarówno od pracowników. Jeżeli Władze Miasta chcą przejąć jednostkę to powinny jasno się określić. Przejmują zadania placówki , majątek , ale również nie wypłacone zobowiązania wobec pracowników, a pacjent , który jest nic nie traci, ale jeśli przy tym ma stracić pacjent to chyba na to zgody społecznej nie będzie.
 
Pani Wioletta Rydzewska - Przewodnicząca Zw. Pielęgniarek i Położnych :
Zw. Zawodowe są gośćmi na posiedzeniach Rady Społecznej dopiero od czterech miesięcy , nigdy nie znaliśmy sytuacji finansowej zakładu tak na prawdę prawdziwej . Był to błąd, ale nie należy wracać do przeszłości. To właśnie Zw. Zawodowe przyczyniły się do tego, że nasi pracownicy zrezygnowali z odsetek od 13-stej pensji .Owszem pierwsza rata została nam wypłacona ,ale ugoda zawarta mówiła o kolejnych wypłatach, które nie zostały już zrealizowane , ponieważ tłumaczono ,że zakład nie stać na ich wypłatę .To właśnie Zw. Zawodowe trzymają rękę na pulsie, aby wszystkie sytuacje z tym związane łagodzić. Uważam ,że jest to ogromna nasza zasługa, a obecna sytuacja to kolejny etap. Jestem tylko przedstawicielką Zw. Zawodowego Pielęgniarek i Położnych i sama nie mogę podjąć decyzji. To zawsze ogół decyduje , myślę również ,że ogromną zasługą jest fakt ,że pozwy zostały złożone dopiero w momencie kiedy mogły ulec przedawnieniu .Pracownicy czekali spokojnie , czyli nie można powiedzieć ,że nie chcemy dobra zakładu . Tylko w pewnym momencie chyba nas trochę ktoś oszukał , my się staraliśmy .W końcu roku 2004 dowiadujemy się o wszystkim, jak możemy w pełni zaufać , chcemy zaufać i przede wszystkim chcemy utrzymać zakład, ale sytuacja pracowników jest też trudna . Czekam na konkretne decyzje , które mogłabym przekazać swoim koleżankom. Spotykamy się wielokrotnie i nic z tego nie wynika, nie dochodzimy do żadnego konsensusu , cały czas jesteśmy na tym samym etapie. Muszę mieć jakiś konkret , z którym bym mogła wystąpić do koleżanek.
 
Pan Piotr Grudziński :
W tym punkcie porządku obrad rozpatrujemy plan finansowy , czyli zestawienie wydatków i kosztów i na tym należałoby się skupić . Niepokoi mnie jednak fakt ,że przychody maleją w stosunku do roku ubiegłego, i stąd moje pytanie co jest ukryte pod pozycją badania pozostałe ?
 
Pani p.o. Główna Księgowa Barbara Wiankowska :
Pod tą pozycja mieszczą się umowy zawarte z innymi podmiotami , zakładami opieki zdrowotnej ,na rzecz których świadczymy usługi .
 
Pan Piotr Grudziński :
W tamtym roku wynosiły one 730 tys. , a w tym 497 tys. , więc z czego to wynika ,że liczba tych badań spada ? Czy dlatego , że jesteście Państwo nie konkurencyjni ,świadczycie bardzo drogie usługi , czy też część zakładów opieki zdrowotnej przestała z Państwem współpracować , a jeżeli przestała to dlaczego ?
 
Pani p.o. Główna Księgowa Barbara Wiankowska :
Z uwagi na również trudną sytuację jak nasza. Pewne zakłady przeniosły się do innych jednostek świadczących tego typu usługi, to są prawa rynku.
 
Pan Piotr Grudziński :
Czy Państwa usługi są na tyle drogie , żeby zakłady były zmuszone z nich rezygnować ?
 
Pani Maria Nowakowska - Przewodnicząca Zw. Zaw. Prac. Ochr. Zdrowia :
Jestem pracownikiem naszego laboratorium i uważam ,że ceny naszych usług są na prawdę konkurencyjne.
 
Pan Piotr Grudziński :
Może należałoby wystąpić do tych zakładów z ponowną ofertą.
 
Pani p.o. Dyrektor Agnieszka Sadowska :
Rozmawiałam z kilkoma Kierownikami Ośrodków i Zakładów Opieki zdrowotnej i ceny innych laboratoriów nie są tak mało niższe . Z tego co się dowiedziałam to są one 20-30% niższe, nasz cennik był opracowywany na ich podstawie .
 
Pani Ewa Kończyńska :
To są prawa obecnego rynku, kto po prostu da lepszą ofertę ten wygrywa. Lepsza oferta to nie tylko cennik , to również dogodności typu kiedy przyjeżdża, jakoś badań itp. Trzeba tak rządzić ,żeby na wszystko wystarczyło , sposobem gospodarskim.
 
Pan Krzysztof Wrzesiński:
Głównym założeniem koncepcji Pani Dyrektor był zapis "do końca marca rozwiązanie umów o pracę i nowe angaże dla wszystkich pracowników oraz ugody w sprawie nie naliczania odsetek od tych należności."
 
 
Pan Przewodniczący:
Chciałbym zobowiązać Panią Dyrektor , aby niezwłocznie po dzisiejszym posiedzeniu Rady Społecznej wystąpiła z takim zapytaniem do Zw. Zawodowych jak to określił Pan Krzysztof Wrzesiński i aby określić termin udzielenia odpowiedzi .
 
Pan Krzysztof Kruszczyński :
Zgłaszam wniosek formalny o zakończenie dyskusji , a wszelkie głosy zachować i wypowiedzieć w punkcie wolne wnioski.
 
Pan Przewodniczący :
Proponuję przegłosować wniosek formalny Pana Krzysztofa Kruszczyńskiego dotyczący zakończenia dyskusji i przejścia do kolejnego punktu porządku obrad. Kto z Państwa jest za przyjęciem wniosku formalnego , proszę o przegłosowanie ?
 
Wniosek formalny dotyczący zakończenia dyskusji i przejścia do kolejnego punktu porządku obrad został przyjęty przy 6 głosach za i 1 wstrzymującym.
 
Pan Przewodniczący : 
Proponuję przejść do procedury głosowania nad punktem 6 porządku obrad . Kto z Członków Rady Społecznej jest za rozpatrzeniem planu finansowego SPZPS na rok 2005 - proszę o przegłosowanie ?
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli plan finansowy SPZPS na rok 2005 przy 5 głosach za i 2 głosach przeciw.
 
 
Ad.7.
Pan Przewodniczący : 
Punkt 7 porządku obrad - Rozpatrzenie projektu w sprawie przyjęcia planu pracy Rady Społecznej przy SPZPS na  2005 rok - podjęcie uchwały. Analogicznie jak w poprzednich przypadkach otrzymaliście Państwo projekt uchwały Rady Społecznej z uzasadnieniem , do którego to projektu został dołączony plan pracy Rady Społecznej na 2005 rok w rozbiciu na poszczególne kwartały . Nie będę całości planu Państwu przytaczał , tylko istotną rzecz chciałbym przypomnieć , a mianowicie w każdym kwartale został uwzględniony punkt pracy Rady Społecznej sprowadzający się do analizy sytuacji w Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych . Chodzi w nim o to , aby w cyklu kwartalnym Rada Społeczna mogła dokonać analizy sytuacji finansowej w jednostce i czego nie było w planie na rok ubiegły. Chciałbym zapytać czy macie Państwo uwagi lub inne propozycje do planu pracy Rady Społecznej na rok 2005 ?
 
Pani Ewa Kończyńska :
Chciałabym ,aby pomimo analizy raz na kwartał została przeprowadzana w momencie zmiany kierownictwa , dyrektora . Żeby to było głęboko analizowane i przekazywane .
 
 
Pan Przewodniczący :
Rozumiem intencje zawarte w tej prośbie - jest to plan pracy i trudno jest planować jakiekolwiek zmiany na stanowisku Dyrektora . Rozumiem ,że jest to wniosek sprowadzający się do tego ,że w przypadku zmiany na stanowisku Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych Pani Ewa Kończyńska oczekuje złożenia informacji o sytuacji , która ma miejsce w momencie przejęcia stanowiska. Potraktujemy to jako wniosek , bowiem nie możemy zakładać zmian w planie pracy Rady Społecznej. Wobec powyższego chciałbym zapytać kto z Państwa jest za przyjęciem wniosku formalnego Pani Ewy Kończyńskiej - proszę o przegłosowanie ?
 
Wniosek formalny Pani Ewy Kończyńskiej został przyjęty przy 6 głosach za i 1 wstrzymującym .
 
Pan Przewodniczący :
Rozumiem ,że wyczerpaliśmy potrzebę dyskusji nad planem pracy Rady Społecznej na rok 2005 , więc chciałbym przystąpić do procedury głosowania .Kto z Państwa jest za rozpatrzeniem projektu uchwały nr 108/2005 Rady Społecznej w sprawie przyjęcia planu pracy Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych na rok 2005 - proszę o przegłosowanie ?
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli jednogłośnie uchwałę nr 108/2005 Rady Społecznej w sprawie przyjęcia planu pracy Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych na rok 2005 .
 
 
Ad. 8.
Pan Przewodniczący :
Proponuję przejść do punktu 8 porządku obrad- Rozpatrzenie projektu Statutu SPZPS - podjęcie uchwały. Wraz z materiałami otrzymaliście Państwo wstępny , pierwszy projekt zmian do Statutu Samodzielnego publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych. Natomiast z uwagi na potrzebę wprowadzenia zmian kompleksowych , które by korelowały z ustawą o zakładach opieki zdrowotnej w dniu dzisiejszym tuż przed posiedzeniem Rady Społecznej otrzymaliście Państwo kolejny projekt zmian w statucie SPZPS. Chciałbym jeszcze jeden materiał Państwu przekazać , który jest wyłącznie załącznikiem do niego . Jest to załącznik z wykazem jednostek organizacyjnych Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku. Jesteśmy w tak komfortowej sytuacji ,że na dzisiejszym posiedzeniu jest z nami Pan mecenas , który będzie mógł nam podpowiedzieć czy pewne zmiany są możliwe pod względem prawnym. Na pewno został bardziej kompleksowo potraktowany rozdział pierwszy , a więc postanowienia ogólne , w którym po raz pierwszy pojawił się słowniczek , doprecyzowuje wiele zapisów. Rozdział drugi - cel i zadania-w zasadzie nie został zmieniony. Rozdział trzeci -Zarządzanie SPZPS i jego struktura organizacyjna i tutaj mówimy już o dużym zakresie proponowanych zmian. Rozdział czwarty - Rada Społeczna i zasady jej funkcjonowania , a więc to wszystko co wiąże się z pracą Rady Społecznej na teraz , ale również to wszystko co dotyczy pracy Rady Społecznej na przyszłość. Chciałby zasygnalizować jeden zapis nie mający znaczenia na dzisiaj i najbliższy czas , ale może mieć znaczenie w pewnej perspektywie . w paragrafie 12 ust, 3 jest proponowany zapis " Rada Społeczna składa się z 7 osób ", obecnie pracujemy w składzie 9 osobowym . Ten zapis do końca kadencji pracy obecnej Rady Społecznej nie ma zastosowania. Bardzo ważnym jest rozdział piąty - Zasady gospodarki finansowej i tutaj nastąpiło duże doprecyzowanie co do zgodności z ustawą o zakładach opieki zdrowotnej i z ustawą o finansach publicznych , co niewątpliwie było mankamentem aktualnie obowiązującego statutu. Rozdział szósty- Nadzór na Samodzielnym Publicznym Zespołem Przychodni Specjalistycznych i jego kontrola , proponowane w tym rozdziale rozwiązania są wykorzystane z zapisów ustawowych. Chciałbym Państwu zarekomendować ten projekt statutu pod Państwa rozwagę i oczywiście nadany mu będzie dalszy tryb prac. Chciałbym jeszcze nadmienić jedno , że na dzień dzisiejszy zakładem kieruje dyrektor , a w przypadku nieobecności dyrektora zastępują go pełnomocnicy. Natomiast ten projekt zakłada , daje taką możliwość powołania z-cy dyrektora , którego od kilku lat w jednostce nie było, ale zarazem nie obliguje do podjęcia takich działań. Jednocześnie zmienia się charakter pełnomocników , co również został w tym projekcie zawarte.   
 
Pan Juliusz Bieniek - Radca Prawny SPZPS:
Pod względem formalno-prawnym ten statut odzwierciedla wszystkie najnowsze rozwiązania wynikające z ustawy o zakładach opieki zdrowotnej  jednak wkradły się do tego projektu drobne nieścisłości , a mianowicie w paragrafie 1 ust 2 słowa SPZOZ należałoby zastąpić słowami SPZPS i ta sama sytuacja ma miejsce w ust .4 i 5. W paragrafie 6 w pkt. 2 należałoby skreślić od słów "należących do kompetencji lekarza podstawowej opieki zdrowotnej i lekarza rodzinnego" , ponieważ w naszych strukturach takowej opieki nie ma. Te same uwagi mam do pkt 7 traktującego o organizowaniu i wykonywaniu świadczeń związanych z zaopatrywaniem osób uprawnionych w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, my nie prowadzimy takiej działalności. Jeśli zaistnieje taka możliwość będzie konieczna zmiana statutu. Statut w czasie rejestracji musi oddawać stan faktyczny, czyli statut jest na dziś . W momencie rejestracji statutu nie jest dopuszczalne wpisania do niego zadań nie wykonywanych przez jednostkę. Należałoby również wykreślić pkt 10 , czyli prowadzenie działalności gospodarczej pozostawić a wykreślić w tym posiadanej koncesji na sprzedaż leków .
 
Pan Przewodniczący :
Czy są jeszcze inne zmiany , które widziałby Pan w tym projekcie.
 
Pan Juliusz Bieniek - Radca Prawny SPZPS:
Nie.
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję bardzo i otwieram dyskusję.
 
Pan Krzysztof Wrzesiński :
W paragrafie 10 pkt. 2 - czy trzeba tutaj zapisywać taką szeroką gamę świadczenia pracy ?
 
Pan Juliusz Bieniek - Radca Prawny SPZPS:
Jest to zapis wiernie przeniesiony z ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.
 
Pan Krzysztof Wrzesiński :
Czy w tych materiałach zawarte są informacje o zbywaniu , wydzierżawianiu majątku, w starym statucie ostateczną decyzję podejmowała Rada Powiatu , a w nowym tego zapisu nie ma ?
 
Pan Przewodniczący :
Tego zapisu nie ma w tym projekcie , nie ma tych rozwiązań . Jeżeli chodzi o zbywanie i wydzierżawianie to funkcjonuje tu stosowna uchwała Rady Powiatu , a te rozwiązania , które zostały tutaj zaproponowane nie kolidują w żaden sposób z ustawą o zakładach opieki zdrowotnej w zakresie nadzoru nad realizacją zadań SPZPS.
 
Pan Juliusz Bieniek - Radca Prawny SPZPS:
Jest zapis w paragrafie 16 ust. 2 , który stanowi ,że zbycie , wydzierżawienie lub wynajęcie majątku trwałego SPZPS może być dokonywane przez zakład na zasadach określanych przez Radę Powiatu, ale należy pamiętać ,że jest to ograniczenie bardzo istotne w sytuacji gdy Samodzielny Publiczny Zespół Przychodni Specjalistycznych jest właścicielem tego mienia .
 
Pan Piotr Grudziński :
Paragraf  22 o podziale zysku po zasięgnięciu opinii Rady Społecznej decyduje SPZPS, czy nie powinno być Dyrektor SPZPS ?
 
Pan Juliusz Bieniek - Radca Prawny SPZPS:
W imieniu SPZPS działa Dyrektor, więc jest to dopuszczalne.
 
Pan Przewodniczący :
Czy są jeszcze pytania? Wobec stwierdzenia braku dalszych pytań proponuję przejść do procedury głosowania nad projektem uchwały nr 109/2005 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie rozpatrzenia projektu Statutu Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku-kto z Państwa jest za przyjęciem tegoż projektu z uwzględnieniem uwag zgłoszonych w trakcie dyskusji - Proszę o przegłosowanie ?
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli uchwałę  nr 109/2005 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie rozpatrzenia projektu Statutu Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku z  uwzględnieniem uwag zgłoszonych w trakcie dyskusji przy 5 głosach za i 2 głosach wstrzymujący się .
 
 
Ad.9.
Pan Przewodniczący :
Proponuję przejść do kolejnego punktu porządku obrad , a mianowicie – Wyrażenie opinii na temat oferty MZOZ dotyczącej propozycji przejęcia SPZPS – podjęcie uchwały. W materiałach ,które zostały przekazane na dzisiejsze posiedzenie otrzymaliście Państwo dwa pisma , które w istocie rzeczy są najprawdopodobniej ofertą MZOZ-u we Włocławku. Pierwsze pismo , które jest datowane na dzień 16.12.2004 r. i podpisane przez prezesa Wasilewskiego i drugie pismo datowane na 26.01.2005 r. ,które stanowi uszczegółowienie oferty złożonej w miesiącu grudniu. W dniu wczorajszym odbyłem wspólne posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów oraz Zdrowia Rady Powiatu we Włocławku , podczas którego to posiedzenia był obecny Pan Prezes Wasilewski , który udzielał wyjaśnień dotyczących tych dwóch różniących się ofert. W konsekwencji tej dyskusji połączone komisje przyjęły projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie rozpatrzenia oferty MZOZ. Zapraszam do zabierania głosu i otwieram dyskusję .
 
Pan Piotr Grudziński :
Ubolewam , że Prezes Wasilewski nie mógł przybyć na dzisiejsze posiedzenie i udzielić nam wyczerpujących informacji, które pozwoliły by nam podjąć dzisiaj konkretną decyzją. Trudno będzie mi się ustosunkować do tej propozycji , znając pewne fakty .
 
 
 
Pan Przewodniczący:
Oczywiście Pan Prezes Wasilewski był zaproszony na dzisiejsze posiedzenie , ale jak poinformował mnie pilne sprawy służbowe i wyjazd do Bydgoszczy uniemożliwił mu przybycie.
Uczestniczyłem w wielu spotkaniach z Panem Wasilewskim , również połączonych komisji i tylko jeden zasadniczy wniosek , który powiedział jasno i stanowczo należy wysnuć  - ideą miejskiej spółki jest przejęcie części świadczeń zdrowotnych , kontraktu w przypadku tylko i wyłącznie gdy organ założycielski , czyli Rada Powiatu we Włocławku podejmie decyzję o likwidacji Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych .Radni zadali pytanie Panu Prezesowi zadali pytanie o jakim zatrudnieniu może Pan Prezes powiedzieć i zapewnić w przypadku gdyby cesją część kontraktu została przejęta . Niestety Pan Prezes nie był w stanie udzielić żadnej odpowiedzi i stwierdził jednoznacznie ,że jako spółka są zainteresowani jedną , dwiema  lokalizacjami , które znajdują się placówki SPZPS-u , co do pozostałych lokalizacji on jako przedstawiciel spółki zupełnie nie jest zainteresowany , a co za tym idzie nie są zainteresowani częścią tych pracowników , tej załogi , która jest zatrudniona w tych poradniach / przychodniach.
 
Pan Krzysztof Wrzesiński :
Z tej krótkiej oferty wynika , że zainteresowanie jest tylko częścią . Wydaje mi się ,że w taki układ nie należy wchodzić , pomimo ,że ten zakład znajduje się w trudnej sytuacji . Przy odpowiednim podejściu załogi istnieje możliwość wyjścia z zadłużenia w odpowiednim czasie w tej formie prawnej w jakiej to funkcjonuje w chwili obecnej. Natomiast przyjęcie tej propozycji to jest „ pętla na szyję” dla Starostwa Powiatowego , bo pociąga to koszty likwidacji i wypłatę wszystkich zobowiązań dla pracowników . Nasuwa się taka konkluzja , że jeśli doprowadzimy do tego to pozostanie tym obiektom możliwość sprzedaży i likwidacji . Wydaje mi się ,że nie tędy droga, macie Państwo bazę i dobrą opinię w terenie i może wróćmy do pierwotnej propozycji , kiedy była przedstawiana spółka pracownicza  , a Wy państwo wchodzicie ze swoimi zadłużeniami jako udziałami. Kolejne pytanie to pod jakim szyldem chcieliby Państwo pracować ? Gdzie będzie lepiej  , czy oferta spółki miejskiej uchroni zatrudnionych obecnie pracowników ? Obawiam się ,że z tej oferty to nie wynika .
 
Pan Lech Kuropatwiński :
Chciałbym zapytać się Zw. Zawodowych – czy znają opinię Pana Prezesa i czy zagwarantował załodze ,że zatrudnienie otrzymają wszyscy pracownicy. Jeżeli nie to jak zachowają się Zw. Zawodowe jeśli by doszło do połączenia . Następne pytanie ma związek z wypowiedziami Pana Prezesa o przejęciu jednostki tylko i wyłącznie w przypadku likwidacji . Spółka miejska  może przejąć zadania w takim przypadku , ale zatrudnienie jest tu sprawą ważną . Chciałbym się dowiedzieć jakie konkretnie działki i obiekty podlegają zainteresowaniu spółki miejskiej , a o jakich się w ogóle nie mówi. Następna sprawa to jak Pan Prezes Wasilewski ustosunkował się do zaległości wynikających z „Ustawy 203 i 110”  i w jakim czasie dokonałby wypłat ?
 
Pani Wioletta Rydzewska – Przewodnicząca Zw. Pielęgniarek i Położnych :
Chciałabym sprecyzować . Spotkanie pracowników nie odbyło się z Panem Prezesem Wasilewskim , tylko z Panem Prezydentem Skrzypkiem w grudniu ubiegłego roku. Pan Prezydent zaprosił przedstawicieli załogi , uczestniczyli w tym spotkaniu przedstawiciele każdej grupy zawodowej włącznie z lekarzami. W trakcie tego spotkania Pan Prezydent Skrzypek wyszedł z propozycją do załogi rzeczywiście mówiono o możliwości rozmowy i przejęciu całej załogi . Tylko tyle ze strony Zw. Zawodowych my możemy powiedzieć ,a  ciekawi jesteśmy co  mówiono na posiedzeniu połączonych komisji.
 
Pani p.o. Dyrektor Agnieszka Sadowska :
Uczestniczyłam we wczorajszym posiedzeniu. Nie ma dyskusji o żadnej innej możliwości jak likwidacja jednostki i przejęciu kilku dobrze prosperujących poradni/przychodni , które przynoszą określone dochody. W momencie likwidacji jest przejęcie zadań i wtedy zatrudnienie osób tych , które będą potrzebne do wykonywania kontraktów. Nie ma mowy o przejęciu całej załogi, ewentualnie części .
 
Pan Juliusz Bieniek - Radca Prawny SPZPS:
Oferta Pana Wasilewskiego sprowadza się do treści art. 43 ustawy  , czyli przejęcie zadań to po pierwsze. Po drugie padło sformułowanie ,że miejski zakład nie jest zainteresowany przejęciem majątku SPZPS , ponieważ sam jest posiadaczem wolnych pomieszczeń. MZOZ w poczuciu odpowiedzialności za rozwój miasta Włocławka twierdzi tak , jeśli nie ma innego wyjścia i Samodzielny Publiczny Zespół Przychodni Specjalistycznych to oni chcą zapewnić Pana Staroste ,że przejmą nasze zobowiązania , świadczenia zdrowotne z częścią załogi . Z tą częścią załogi , która jest w stanie wypracować punkty. Nie ma innej możliwości – konkluzją tego jest to ,że majątek zostaje i Powiat Włocławski ma rozwiązane ręce. Posiada puste budynki i nieruchomość bardzo atrakcyjną , którą może sprzedać . Na moje pytanie czy przewidują możliwość utworzenia wspólnego podmiotu gospodarczego z Powiatem Włocławskim , odpowiedź padła nie, czy przewidują możliwość przystąpienia do spółki – odpowiedź padła nie .
 
Pan Stanisław Sadowski :
Nie boję się użyć sformułowania ,że jest to pewna drwina ze strony Pana Prezesa Wasilewskiego. Na tych warunkach na jakich Pan Prezes proponuje to każdy podmiot przejmie zadania. W taki sposób to odczytuję tu nie ma żadnej obrony pracowników.
 
Pan Przewodniczący :
To wczorajsze spotkanie miało na pewno ogromne znaczenie , bo było postawieniem kropki na i . Zwróćmy wszyscy uwagę na ewolucję ofert, od tej pierwszej , w której mówiło się o przejęciu SPZPS-u , a więc kontraktu . pracowników i zobowiązań , natomiast w uszczegółowionej wersji mówiło się tylko o przejęciu części zadań nie wszystkich , a wczorajsze posiedzenie pozbawiło jakichkolwiek złudzeń. Nad tą wiedzą pracowaliśmy dość długo ,ale która w konsekwencji musiała zostać przekazana  i wypowiedziana , aby odnieść się do oferty Pana Prezesa . W zasadzie Pan Prezes określił ,że jest zainteresowany realizowaniem poszerzonych zadań na bazie tego majątku , który sam posiada. Co do kwestii pracowniczej Pan Prezes stwierdził ,że nie ma umocowania ,żeby się w tych sprawach wypowiadać.
 
Pani p.o. Dyrektor Agnieszka Sadowska :
Wczoraj Pan Prezes Wasilewski po rozmowie z Panem Prezydentem Skrzypkiem okazało się ,że to pracownicy przyszli do Pana Prezydenta i prosili o rozmowę i on nie występował do pracowników.
 
Pan Piotr Grudziński :
Dochodzę do jednego wniosku -  propozycja Prezydenta Skrzypka była głęboko przemyślana i tok działalności zarówno Prezydenta jak Prezesa Wasilewskiego również . Złożyć propozycję bardzo enigmatyczną, zrobić małe zamieszanie , spotkać się z pracownikami i naobiecywać ,a zamysłem Pana Prezydenta było ,że Powiat Włocławski szybko „przyklaśnie” temu chcąc pozbyć się problemu nie zagłębiając się w szczegóły. Myślę ,że Pan Prezydent zakpił sobie nie z Powiatu ,lecz z pracowników.
 
Pan Stanisław Sadowski :
Nigdy nie było rozmów między Władzami Miasta   a Powiatem Włocławskim w celu uzgodnienia wspólnego planu ratowania jednostki , która obsługuje zarówno pacjentów z powiatu jak i miasta.
Pan Przewodniczący :
W świetle tych wszystkich informacji inaczej wygląda pismo skierowane przez Zw. Zawodowe na moje ręce. W związku z tym należy wyciągnąć stosowne wnioski i moja odpowiedź , która jest przygotowywana będzie uwzględniała te elementy. Jest mi bardzo trudno inicjować jakiekolwiek spotkanie z Panem Prezydentem. Rada Powiatu nakreśliła pewną drogę postępowania i nie upoważniono mnie do jakichkolwiek działań.
 
Pan Krzysztof Wrzesiński :
Dyskutujemy cały czas bez grupy zawodowej , która te kontrakty realizuje. Ta właśnie grupa swego czasu występowała z ofertą utworzenia spółek pracowniczych , przejęcia części pracowników , dalszego funkcjonowania na bazie tego majątku , który tam jest płacąc Panu Staroście dzierżawę i o     tym  cały czas zapominamy. Podkreślamy cały czas ,że jest najważniejszy.  Pytanie do załogi kiedy dacie Państwo konkretną odpowiedź na tą koncepcję ratowania jednostki ?
 
Pan Piotr Grudziński :
Ta koncepcja grupy zawodowej wspomnianej przez Pana Krzysztofa Wrzesińskiego nie wpłynęła do członków Rady Społecznej, więc zrozumiałym jest fakt braku ustosunkowania się . Skupmy się nad rozpatrzeniem oferty MZOZ-u.
 
Pan Przewodniczący :
Prosiłem środowisko lekarskie żeby została złożona propozycja do Rady Społecznej , ale do chwili obecnej takowa nie została zgłoszona .
 
Pani Wioletta Rydzewska – Przewodnicząca Zw. Pielęgniarek i Położnych :
Mogę odpowiedzieć w imieniu swojego związku ,że do końca lutego taką odpowiedź sformułujemy i przekażemy na ręce Pani Dyrektor .Chciałabym jeszcze zapytać jaka jest płynność finansowa zakładu na dzień dzisiejszy ?
 
Pani p.o. Dyrektor Agnieszka Sadowska :
W obecnej chwili zobowiązania są takie o jakich wiemy. Nasze konto nie jest zablokowane przez komornika . ZUS, i wypłaty są regulowane na bieżąco.
 
Pani Maria Nowakowska - Przewodnicząca Zw. Zaw. Prac. Ochr. Zdrowia :
Również chciałabym się zobowiązać do udzielenia odpowiedzi do końca lutego 2005 r.
 
Pan Przewodniczący :
Chciałbym zapytać czy są jeszcze pytania bądź uwagi ? W związku z tym ,że stwierdzam  brak dalszych pytań proponuję przejść do procedury głosowania . Kto z Członków Rady Społecznej jest za przyjęciem uchwały nr 111/2005 w sprawie zaopiniowania oferty Zarządu Miejskiego Zespołu Opieki Zdrowotnej spółka z o. o.- proszę o przegłosowanie ?
 
 
 
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli uchwałę nr 111/2005 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie zaopiniowania oferty Zarządu Miejskiego Zespołu Opieki Zdrowotnej spółka z o. o. przy 5 głosach za i 1 wstrzymującym się .
 
 
Ad.10.
Pan Przewodniczący :
Proponuję przejść do punktu 10 porządku obrad- Rozpatrzenie uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z przeprowadzonej analizy skarg i wniosków wnoszonych przez osoby korzystające ze świadczeń SPZPS 2004r.W materiałach wraz z uchwałą otrzymaliśmy informację stanowiącą załącznik , ale poproszę Panią Dyrektor Agnieszkę Sadowską , ażeby pokrótce odniosła się do tego materiału.
 
Pani p.o. Dyrektor Agnieszka Sadowska :
W roku 2004 wpłynęły cztery skargi do naszej jednostki , zaznaczam ,że są to skargi oficjalne , na piśmie . Jedna dotyczyła lekarza z Poradni Rehabilitacji Leczniczej. Pacjentce udzielono pisemnej odpowiedzi z przeprosinami i propozycją skorzystania z usług innego lekarza zatrudnionego w tej placówce. Kolejna skarga była złożona na lekarza zatrudnionego w Poradni Chorób Naczyń Obwodowych, po głębokiej analizie i przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego okazało się ,że nie było to tak do końca zgodne jak to pacjentka przedstawiała. Następna skarga była złożona na lekarza zatrudnionego w Przychodni Chirurgii Stomatologicznej . Była to skarga na piśmie , ale anonimowa i tu również zostało przeprowadzone postępowanie wyjaśniające, w wyniku którego ustalono ,że Pani Doktor nie przypomina sobie takiego zdarzenia gdzie mógł zaistnieć jakikolwiek konflikt z pacjentem. Ostatnia skarga była złożona na lekarza przyjmującego w Poradni Endokrynologicznej . Jak w poprzednich przypadkach wszelkie procedury wyjaśniające zostały wykonane i została udzielona stosowna odpowiedź. Myślę ,że na tyle porad i tylu pacjentów korzystających z naszych usług to te cztery skargi to nie jest tak dużo.
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję za wyjaśnienia Pani Dyrektor i otwieram dyskusję. Nie ma głosów w dyskusji , materiał został skomentowany , więc proponuję przejść do procedury głosowania. Kto z Państwa jest za przyjęciem informacji z przeprowadzonej analizy skarg i wniosków w okresie 01.01.2004 do 31.12.2004 przez osoby korzystające ze świadczeń Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku oraz a podjęciem stosownej uchwały w tej sprawie - proszę o przegłosowanie ?
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania jednogłośnie przyjęli uchwałę  nr 110/2005 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie przyjęcia informacji z przeprowadzonej analizy skarg i wniosków złożonych w okresie od 01.01.2004 do 31.12.2004 r przez osoby korzystające ze świadczeń Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku.
   
Ad. 11.
Sprawy różne zawarte w protokole.
 
Ad.12.
Wolne wnioski i zapytania zawarte w protokole.
 
Ad. 13.
Na tym posiedzenie Rady Społecznej zakończono.  
 
 

Wytworzył: Elżbieta Szczepańska (9 lutego 2005)
Opublikował: Zbigniew Dankowski (31 stycznia 2006, 20:06:33)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1065

wersja do zapisu wersja do druku

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij