Protokól nr 15/2005

 

Protokół nr 15 / 2005
 
Z posiedzenia Rady Społecznej przy SPZPS we Włocławku , które odbyło się dnia 18.05.2005 r. we Włocławku przy ul. Wyszyńskiego 21 / świetlica Oddziału Dziennego Psychiatrycznego budynek „ D” / .
 
 
Proponowany porządek obrad :
 
1.Otwarcie posiedzenia Rady.
2.Stwierdzenie quorum.
3.Przyjęcie porządku obrad.
4.Przyjęcie protokołu nr 14 /2005 z posiedzenia  Rady Społecznej z dnia 29.03.2005 r.
5.Rozpatrzenie sprawozdania Dyrektora SPZPS we Włocławku z działalności pomiędzy posiedzeniami Rady Społecznej.
6.Rozpatrzenie sprawozdania Przewodniczącego Rady Społecznej przy SPZPS z działalności Rady Społecznej w 2004 r. – podjęcie uchwały.
7.Rozpatrzenie sprawozdania Dyrektora SPZPS z wykonania uchwał Rady Społecznej podjętych w roku 2004-podjęcie uchwały.
8.Rozpatrzenie sprawozdania finansowego i analizy finansowej jednostki za 2004 rok – podjęcie uchwały.
9.Rozpatrzenie sprawozdania finansowego i analizy finansowej SPZPS za I kwartał 2005 r.- podjęcie uchwały.
10.Rozpatrzenie informacji Dyrektora na temat realizacji koncepcji dalszego funkcjonowania SPZPS we Włocławku – podjęcie uchwały.
11.Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii w przedmiocie kredytu bankowego dla SPZPS we Włocławku.
12.Sprawy różne.
13.Wolne wnioski.
14.Zakończenie obrad.
 
Ad.1.
Przewodniczący Rady Społecznej SPZPS Pan Piotr Stanny powitał wszystkich członków Rady Społecznej zebranych na obecnym posiedzeniu. . Przedstawił nowo wybranych członków tej Rady tj. Pana Ryszarda Machnowskiego i Pana Mirosława Orlińskiego ,zaproszonych gości – Przewodniczących Związków Zawodowych działających na terenie SPZPS – Panią Wiolettę Rydzewską – OZZPiP , Panią Marię Nowakowską- Zw. Zaw. Prac. Ochr. Zdrowia  oraz Panią Skarbnik Powiatu – Barbarę Kubiak. SPZPS na Radzie Społecznej reprezentują Dyrektor Krzysztof Szczepański i Pani Barbara Wiankowską . Dyrektor Krzysztof Szczepański otrzymał życzenia na trudną drogę wydźwignięcia jednostki z głębokiego kryzysu.
Pan Przewodniczący poinformował ,że nieobecność Pani Elżbiety Ziarek – Przewodniczącej NSZZ „Solidarność” usprawiedliwia nieobecność chorobą.
 
Ad.2.
Stwierdzenie quorum. Na dziewięciu członków Rady Społecznej na obrady przybyło sześć osób, co stanowi quorum. 
 
 
 
 
Ad.3.
Pan Przewodniczący zapytał , czy są uwagi lub propozycje do proponowanego porządku obrad. Nie było głosów za zmianami porządku obrad .
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli jednogłośnie porządek obrad.
 
Ad. 4.
Pan Przewodniczący zapytał , czy członkowie Rady Społecznej zapoznali się z Protokołem nr 14, a następnie zarządził głosowanie kto jest za jego przyjęciem.
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli Protokół nr 14 przy 4 głosach za i 2 wstrzymujących   .
 
Ad.5.
Pan Piotr Stanny Przewodniczący Rady Społecznej dokonał wprowadzenia do pkt. 5 porządku obrad i poprosił Pana Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku o przedstawienie krótkiego sprawozdania z działalności pomiędzy posiedzeniami Rady Społecznej .
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Witam Państwa na dzisiejszym posiedzeniu Rady Społecznej , na którym uczestniczę po raz pierwszy . Funkcję Dyrektora tej placówki objąłem od 01.04.2005 r. w sytuacji szczególnej dla zakładu, ponieważ nawarstwiło się wiele nierozwiązanych dotychczas  spraw związanych z sytuacją ekonomiczną , w jakiej jednostka się znajduje . Ona wynika z dwóch istotnych elementów tzn: nierozwiązywanie  spraw zaległych pensji wynikających z „Ustawy 203” . Ten element powodował wiele emocji wśród pracowników  i było powodem wielu propozycji co do dalszych losów firmy , a kolejny problem to sprawy związane z bieżącym funkcjonowaniem . Likwidacja aptek spowodowała spory koszt ekonomiczny z racji wymagalnych wierzytelności w stosunku do firm farmaceutycznych . To powodowało konieczność podjęcia szybkich, stanowczych decyzji  , aby z tej zapaści wyjść. Dodatkowym elementem , który już na posiedzeniach Rady Społecznej był poruszany to to ,że z konta zakładu zaczął ściągać należności komornik , co dodatkowo utrudnia funkcjonowanie jednostki. Miesiąc kwiecień był dla mnie z perspektywy niedługiego czasu bardzo trudnym i ciężkim miesiącem , dlatego ,że nie milkły telefony oraz moje biurko było pełne pism  dotyczących wezwań do zapłaty oraz zawierających informacje o roszczeniach komorniczych. Od początku z główną księgową przystąpiliśmy do szybkich działań polegających na tym ,że zawierane zostały ugody rozkładające nam zadłużenie na raty i będziemy te należności w sposób terminowy spłacać . Natomiast tam gdzie nie było takowej możliwości , a zapłata była bezwzględnie konieczna to została zapłacona w momencie pozyskania środków ze sprzedaży nieruchomości na ulicy Okrzei. Pozbyliśmy się najpoważniejszego obciążenia , myślę tutaj o PGF Bydgoszcz , z którym uregulowaliśmy wszelkie należności. Po tej sprzedaży w drodze negocjacji udało się nam zyskać ok. 30 tys. zł. Nasi najwięksi wierzyciele , z którymi zawarliśmy ugody to Torfarm z Torunia , ACP „PHARMA” Łódź, Prosper Warszawa, BAYER Warszawa, MPWiK Włocławek, PW „Sorimex” Toruń i SM „Zazamcze”. Można powiedzieć ,że w miesiącu kwietniu działaliśmy bardzo prężnie i podjęte działania przyniosły efekty właśnie w postaci zawartych porozumień. Poradnie działają bez żadnych zahamowań , plan wykonania z Narodowym Funduszem Zdrowia został zrealizowany w miesiącu kwietniu w 110 %. Staramy się nie wykonywać porad ponad limit , ponieważ z góry zakładamy ,że nie zostaną one zapłacone. Nasze nadwykonania za I kwartał wynoszą ok. 100 tys. zł. , co stanowi już koszt dla zakładu. Niestety z posiadanej korespondencji z NFZ wynika ,że na dzień dzisiejszy o zapłacie nadwykonań nie ma nadziei.
Został zawarty akt notarialny na sprzedaż budynku biurowego przy ulicy Okrzei wraz za działką . Wszelkie formalności dotyczące przejęcia środków jak i zapłaty podatku  Vat uregulowaliśmy. Umowy z dzierżawcami wynajmującymi pomieszczenia w tym budynku zostały przekazane nowemu właścicielowi. Najważniejszą rzeczą ,która się dzieje w zakładzie  jest przygotowywanie się do ustawy , która ma wejść w życie za dwa dni o pomocy publicznej i restrukturyzacja. W ten sposób będziemy chcieli zrealizować ciążące na zakładzie zobowiązania pracownicze z tytułu „Ustawy 203”. Warunkiem podstawowym  wejścia w tą ustawę jest zawarcie z pracownikami porozumienia. Mamy materiał przygotowany , jest on obecnie poddany do konsultacji z organizacjami związkowymi .Jest to bardzo ważny element dalszego funkcjonowania , trzeba wreszcie rozwiązać „Ustawę 203”, ponieważ będzie to obciążać zakład i nie pozwoli na prawidłowe funkcjonowanie . Należy wreszcie wypłacić pracownikom należności i pozbyć się spraw komorniczych, które kosztują jednostkę średnio ok. 2 tys. zł. Więc jak widać jest to niebagatelny wydatek.  Wiadomo, że ludzie niepracujący nie mają sentymentów ani do zakładu , ani do dyrekcji więc należy zrobić wszystko ,żeby zostało zrobione wszystko co jest możliwe , aby te koszty były jak najmniejsze. Jeśli chodzi o atmosferę w zakładzie to ona się uspokoiła.
Jestem po rozmowie roboczej z Wyższą Szkołą Humanistyczną , która jest naszym sąsiadem, obiecuje dobrą współpracę , ale też jest zainteresowana terenami przyległymi do jej obiektu.
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję bardzo za przedstawienie sprawozdania i otwieram dyskusję.
 
Pan Bogdan Czajka :
Chciałbym zapytać czy zostały przeprowadzone rozmowy z lekarzami kontraktowymi ?
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Materiał dotyczący wszystkich poradni jest szczegółowo analizowany przeze mnie  i służby księgowo-płacowe , zwłaszcza od kontem bieżącego funkcjonowania. Tam gdzie są kontrakty trzeba tą poradnię trochę inaczej potraktować , tak na przykład poradnia psychiatryczna gdzie mały jest koszt badań i zysk jest wynikiem pracy lekarzy , natomiast przy innych poradniach na pewno będą korekty , ale to wymaga czasu . Należy przyjąć jedną metodykę postępowania i aby do tematu nie wracać  . Temat będzie na pewno nie łatwy dla nas ze względu na to, że trzeba będzie te wynagrodzenia zredukować , a to nie jest rzeczą łatwą zarówno dla strony , której to bezpośrednio dotyczy jak i dla strony wypowiadającej.
 
Pan Piotr Grudziński :
Chciałbym zapytać o zobowiązania wobec Spółdzielni Mieszkaniowej „Zazamcze”, czy dotyczą one Ośrodka Rehabilitacji Dzieci Niepełnosprawnych ?
 
Pani Barbara Wiankowska –p.o. Główna Księgowa :
Zobowiązania wobec Spółdzielni Mieszkaniowej to jest dostarczanie ciepła.
 
 
Pan Piotr Grudziński :
Kolejne moje pytanie chciałbym odnieść do podatku od nieruchomości. Ostatnio Pani Główna Księgowa poinformowała nas o złożeniu pisma do Władz Miasta, które miało na celu umorzenie tegoż podatku – chciałbym zapytać co w związku z tym ?
 
 
Pani Barbara Wiankowska –p.o. Główna Księgowa :
Tak z takim wnioskiem żeśmy wystąpili , poproszono nas na zeznania i myślę ,ze to postępowanie zakończy się dla nas pozytywnie. Wystąpienie o całość nie może mieć miejsca, możemy występować jedynie o zaległość. Jak na razie upłynął termin dwóch rat . Podobnie ma się sprawa , jeśli już wspominamy o zaległościach publiczno-prawnych dotyczących składek ZUS. W miesiącu marcu nie zapłaciliśmy pełnej składki, ponieważ poprzez zajmowania komornicze tych środków zacznie na coś brakować. Nie można całości zaspokoić , zabezpieczyć finansowo i wystąpimy do ZUS-u o zawarcie układu. Jestem obecnie na etapie wypełniania odpowiedniego wniosku do ZUS-u oraz jesteśmy w kontakcie z Panem Dyrektorem ZUS-u , który pozwoli nam tę zaległość rozłożyć na raty. Nie jest to może najlepsze wyjście , ale jednak jest to jakieś rozwiązanie. Za miesiąc kwiecień zostanie odprowadzona składka ZUS od pracowników, natomiast pozostałość będziemy próbowali włączyć do zawarcia wspomnianego układu.
 
W trakcie omawiania punktu 5 porządku obrad   na obrady przybył Pan Krzysztof Wrzesiński.
 
Pani Barbara Kubiak – Skarbnik Powiatu Włocławskiego :
Chciałabym powiedzieć ,że jesteście Państwo jednostką podlegającą ustawie o finansach publicznych i w obecnej sytuacji narusza Pani dyscyplinę budżetową . Wobec powyższego jeśli w takiej sytuacji się znajduje jednostka to zasadnym jest wystąpienie z wnioskiem przed upływem terminu płatności do ZUS-u ,a nie po jego upływie. Jest to dobrowolne łamanie przepisów. Nikt nie zezwoli zarówno Pani jak i Panu Dyrektorowi na takie postępowanie.
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję bardzo Pani Skarbnik, jest to niezwykle cenna i słuszna uwaga.
 
Pan Piotr Grudziński :
Na Sesji Rady Powiatu wspominał Pan o posunięciach kadrowych, niestety w swoim sprawozdaniu nic na ten temat Pan Dyrektor nie wspominał – chciałbym zapytać czy w tym okresie jeszcze coś udało się poczynić ?
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
W dziale administracji dwie osoby odeszły znajdując sobie inną pracę. W poradni chirurgicznej zmieni zespół lekarzy . Powołany został nowy kierownik doktor Marcin Joński.
 
Pan Mirosław Orliński :
Chciałbym zapytać za jaką sumę została zbyta nieruchomość przy ulicy Okrzei ?
 
Pani Barbara Wiankowska –p.o. Główna Księgowa :
Jest to kwota 750 tys. zł. brutto.
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję za udzielone odpowiedzi. Chciałbym zapytać czy są jeszcze pytania do omawianego materiału ? W związku z tym, że nie ma więcej pytań do Pana Dyrektora, dotyczących sprawozdania z działalności pomiędzy posiedzeniami Rady Społecznej, chciałbym zapytać członków Rady Społecznej – Kto z Państwa jest za rozpatrzeniem sprawozdania Pana Dyrektora z działalności pomiędzy posiedzeniami Rady Społecznej – proszę o przegłosowanie ?
 
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli jednogłośnie sprawozdanie Dyrektora SPZPS we Włocławku z działalności pomiędzy Radami Społecznymi .
 
Ad.6.
Pan Przewodniczący:
Proponuję przejść do punktu 6 porządku obrad o brzmieniu – Rozpatrzenie sprawozdania Przewodniczącego Rady Społecznej przy SPZPS z działalności Rady Społecznej w 2004 r. wraz z podjęciem uchwały. W materiałach otrzymaliście Państwo projekt uchwały wraz z uzasadnieniem oraz załącznik do uchwały w brzmieniu sprawozdanie z działalności Rady Społecznej przy SPZPS w roku 2004. Z uwagi na fakt ,że mieliście Państwo czas na zapoznanie się z tym materiałem prosiłbym o zwolnienie mnie z prezentowania materiału. Bardzo proszę o ewentualne pytania lub uwagi . W omawianym okresie odbyło się siedem posiedzeń Rady Społecznej, wszystkie były protokołowane, protokoły zostały przyjęte przez Radę Społeczną.
 
Pan Ryszard Machnowski :
Mam taką propozycję – w załączniku na stronie pierwszej „ Sprawozdanie z działalności Rady Społecznej przy SPZPS-sie w roku 2004”  drugi akapit nadać tryb czasu przeszłego , z racji aktualnie innego składu , czyli „ Skład Rady Społecznej w 2004 roku stanowili” .
 
Pan Przewodniczący:
Dziękuję bardzo za spostrzeżenie . Czy są jeszcze inne uwagi bądź spostrzeżenia ?
 
W trakcie omawiania punktu 6 porządku obrad   na obrady przybył Pani Ewa Kończyńska.
 
Pan Piotr Grudziński :
Uchwała mówi o sprawozdaniu Przewodniczącego Rady Społecznej z działalności , natomiast w załączniku , w nagłówku  umieszczone jest : „ Sprawozdanie z działalności Rady Społecznej przy SPZPS w roku 2004”- to mam pytanie czy nie powinna nastąpić zmiana na „Sprawozdanie Przewodniczącego z działalności Rady Społecznej przy SPZPS Rady Społecznej w roku  2004” ?  
Pan Przewodniczący:
Dziękuję za wniosek Pana Piotra Grudzińskiego . Czy są jeszcze inne propozycje lub uwagi ?
W związku z tym, że nie ma już żadnych głosów , proponuję przejść do procedury głosowania. Kto z Państwa jest za przyjęciem uchwały nr 117/2005 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie przyjęcia sprawozdania Przewodniczącego Rady Społecznej przy SPZPS z działalności Rady Społecznej w roku 2004 z uwzględnieniem dwóch wniosków – proszę o przegłosowanie .
 
 
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli uchwałę nr 117/2005 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie przyjęcia sprawozdania Przewodniczącego Rady Społecznej przy SPZPS z działalności Rady Społecznej w roku 2004 z uwzględnieniem dwóch wniosków przy 7 głosach za i 1 wstrzymującym.
 
 
 
Ad.7.
Pan Przewodniczący:
Proponuję przejść do punktu 7 porządku obrad o brzmieniu – Rozpatrzenie sprawozdania Dyrektora SPZPS z wykonania uchwał Rady Społecznej podjętych w roku 2004 wraz z podjęciem stosownej uchwały. W materiałach otrzymaliście Państwo projekt uchwały wraz z uzasadnieniem oraz załącznik – Sprawozdanie Dyrektora z wykonania uchwał w roku 2004, to sprawozdanie obejmuje realizację 16 uchwał Rady Społecznej. Mieliśmy możliwość zapoznania się z tym materiałem , ale chciałbym oddać głos Panu Dyrektorowi- bardzo proszę.
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Z załączonego sprawozdania wyraźnie wynika , że w roku 2004 Rada Społeczna SPZPS miała dużo było pracy. Podejmowano uchwały o dużej wadze, były opinie o likwidacji jednostki, przekształcenie w spółkę prawa handlowego , jak również rozpatrywano uchwały dotyczące dalszego funkcjonowania . Administracja te wszystkie uchwały realizowała . Osobiście , jako dziś urzędujący Dyrektor z dwóch uchwał jestem zadowolony. Po pierwsze ,że podjęto uchwałę o potrzebie istnienia i dalszego funkcjonowania zakładu oraz to ,że wyrażono negatywną opinię dotyczącą likwidacji jednostki , ponieważ to pozwala na zabezpieczenie miejsc pracy 240 pracownikom , a firmie pozwala świadczyć specjalistyczne usługi medyczne na terenie Włocławka jak i Powiatu Włocławskiego. Chciałbym przypomnieć ,że jest to jedyna placówka tego typu w naszym powiecie , a także w powiatach ościennych. Moja opinia na temat działalności Rady Społecznej w roku 2004 wskazuje na to, że było mnóstwo takich bardzo istotnych problemów ,ale udało się je szczęśliwie rozwiązać.
Uchwała nr 96/2004 z dnia 22 czerwca 2004 r., która pozwoliła uruchomić procedurę przetargową  na zbycie nieruchomości przy ulicy Okrzei . Wszystkie uchwały , które zostały podjęte zostały zrealizowane.
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję bardzo Panu Dyrektorowi. Bardzo proszę czy są uwagi ze strony członków Rady Społecznej do omawianego materiału.
 
Pan Piotr Grudziński :
Nie mam zastrzeżeń do treści merytorycznej tegoż sprawozdania , chciałbym tylko zwrócić uwagę na pkt.14 , gdzie nastąpiła pomyłka pisarska – „..... opracowaną przez Dyrektora SPZPS i zobowiązano do przedłożenia dokumentu Radzie Powiatu we Włocławku”.
 
Pan Krzysztof Wrzesiński :
Chciałbym zwrócić uwagę na uchwałę nr 90/2004 z dnia 26 marca 2004 r. , która to uchwała mówiła o zaopiniowaniu pozytywnym utworzenia spółki prawa handlowego na bazie majątku Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku i w związku z tym nie do końca jestem przekonany ,że ostatnie zdanie zawarte w tym sprawozdaniu jest słuszne- „Wszystkie uchwały Rady Społecznej podjęte w roku 2004 zostały wykonane”. Wydaje mi się ,że powinniśmy wyłączyć tutaj właśnie tę uchwałę.
 
Pan Przewodniczący :
Rozumiem intencje towarzyszącą tej wypowiedzi dotyczącej ostatniego zdania zawartego w sprawozdaniu . Ona stała się bezprzedmiotową w świetle podjętej następnie uchwały o koncepcji dalszego funkcjonowania. Proponuję doprecyzować  i uściślić to zdanie. Czy są jeszcze inne uwagi. W związku z tym , że nie ma już żadnych głosów w dyskusji , proponuję przejść do procedury głosowania. Kto z Państwa jest za przyjęciem sprawozdania Dyrektora SPZPS z wykonania uchwał Rady Społecznej podjętych w roku 2004 z uwzględnieniem wniosku Pana Piotra Grudzińskiego oraz poprawki dotyczącej ostatniego zdania , mówiącego o tym, że : „Uchwała nr 90/2004 z dnia 26 marca 2004 r. stała się bezprzedmiotowa w świetle podjętych następnie uchwał”– proszę o przegłosowanie .
 
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli uchwałę nr 118/2005 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie przyjęcia sprawozdania Dyrektora SPZPS z wykonania uchwał Rady Społecznej podjętych w roku 2004 z uwzględnieniem wniosku Pana Piotra Grudzińskiego oraz poprawki dotyczącej ostatniego zdania , mówiącego o tym, że : „Uchwała nr 90/2004 z dnia 26 marca 2004 r. stała się bezprzedmiotowa w świetle podjętych następnie uchwał”  przy 7 głosach za i 1 wstrzymującym.
 
Ad. 8.
Pan Przewodniczący:
Proponuję przejść do punktu 8 porządku obrad o brzmieniu – Rozpatrzenie sprawozdania finansowego i analizy finansowej jednostki za 2004 rok wraz z podjęciem stosownej uchwały.
W materiałach otrzymaliście Państwo projekt uchwały wraz z uzasadnieniem oraz dokumenty dotyczące tego punktu, ale przed rozpoczęciem dzisiejszych obrad na nasze ręce została złożona kolejna wersja projektu uchwały Rady Społecznej nr 119 /2004 w brzmieniu nieco odmiennym od tej pierwotnej wraz z uzasadnieniem i taki otrzymaliśmy bilans za rok 2004. W tym miejscu należy się komentarz w nawiązaniu do ostatniego posiedzenia Rady Społecznej , gdyż ta problematyka stawała już na posiedzeniu Rady Społecznej i z uwagi na niekompletność materiałów Rada Społeczna zakończyła dyskusję w tym punkcie stosownym postanowieniem. Dysponujemy protokołem z posiedzenia Rady Społecznej, proponuję aby ten fragment dotyczący właśnie tego postanowienia odczytać i przypomnieć . Punkt 8 – Rozpatrzenie sprawozdania finansowego i analizy finansowej za 2004 r. wraz z podjęciem uchwały i zaopiniowaniem projektu  uchwały Rady Powiatu w tej sprawie. Konkluzja Rady Społecznej była następująca -„ Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania jednogłośnie przyjęli proponowane rozwiązanie dotyczące dotrzymania terminu zgodnego z ustawą o rachunkowości” . Wnioski jakie wypłynęły z dyskusji na ten temat były następujące:
Rada dostrzegło konieczność niezwłocznego sporządzenia przez służby finansowe wyliczenia wyniku finansowego , przedłożenia w ostatnim dniu miesiąca organom Rady Powiatu i w związku z tym podjęcie jakiejkolwiek decyzji na posiedzeniu przez Radę Społeczną byłoby przedwczesne . Będzie ono możliwe kiedy będzie przedłożony wynik finansowy . Propozycja była następująca, aby poczekać na materiały do końca miesiąca na dokumenty jakie jednostka przygotuje i uwzględnić dyskusję na ten temat podczas obrad najbliższej Rady Społecznej.
Proponuję Panie Dyrektorze ,aby odniósł się pokrótce do tego nowego projektu uchwały, który został nam dzisiaj przedłożony w stosunku do pierwotnego . Przedstawić członkom Rady Społecznej różnice jakie w tym zakresie zostały wprowadzone oraz proponowałbym przejść do omawiania materiału dotyczącego sprawy bilansu – bardzo proszę.
 
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Materiał finansowy , który jest załącznikiem do tej uchwały jest dość obszerny i wydaje mi się ,że mieliście Państwo czas się z nim zapoznać. Wydaje mi się ,że dość istotną sprawą jest , znając ton dyskusji z roku ubiegłego , zarzut dotyczący Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych , który pojawiał się  był taki ,że materiały , które były przedstawiane na Radzie Powiatu bądź na posiedzeniach Rady Społecznej były nie zawrze rzetelne. Przedstawiony dzisiaj materiał jest wykonany poprawnie pod względem merytorycznym i formalnym , a również obecnie jest badany przez biegłego rewidenta. Z tego sprawozdania finansowego wynika jednoznacznie ,że ubiegły rok zakończył się wynikiem ujemnym ,ale spowodowane to było faktem likwidacji aptek oraz zobowiązaniami wynikającymi z „Ustawy 203”. Widać również wyraźnie ,że spadła ilość zapasów magazynowych , czyli gospodarka roku ubiegłego była bardzo oszczędna i zmierzała do racjonalizacji wydatków . W tym miejscu nawiąże do materiału , który jest przedmiotem następnego punktu , a mianowicie analizy I kwartału 2005 roku , w którym sytuacja wygląda bardzo podobnie. Widać również ,że zapasy magazynowe są praktycznie zerowe . Wszystkie zakupy są realizowane wyłącznie na bieżące potrzeby , natomiast wynik finansowy za I kwartał jest poprawny , ponieważ zakończył się zyskiem. Niestety gdyby doliczyć do niego zobowiązania wynikające z „Ustawy 203” to zapewne ten wynik przyjąłby wartość ujemną. Trzeba zaznaczyć w tym momencie to ,że jednak udało się utrzymać płynność finansową i nie załamała się. Staramy się z Główną Księgową uporządkować formy sprawozdań finansowych. Obecnie wprowadziłem praktykę wpisywania daty sporządzania sprawozdania.  Jest to podyktowane między innymi tym ,że faktury, które do nas spływają są opóźnione. To sprawozdanie pokazuje również ,że nasze aktywa również zmalały . Natomiast rok ubiegły niestety wykazują ,że te zobowiązania w stosunku ze styczniem roku bieżącego  wzrastały, czyli nie była to sytuacja dla zakładu korzystna. Jeśli porównacie Państwo sytuację I kwartału tego roku to wyraźnie widać ,że nasze zobowiązania długoterminowe też spadły.
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję Panu Dyrektorowi . Pragnę jedynie podkreślić ,że w treści uchwały jest zapis mówiący o tym, że  Rada Społeczna będzie się jeszcze raz zajmować tym tematem , po zbadaniu bilansu przez  biegłego rewidenta. Ma się to stać z końcem maja , początkiem czerwca  tak jak Pan Dyrektor poinformował mnie , co również wyznacza potrzebę uwzględnienia posiedzenia Rady Społecznej w pierwszej połowie miesiąca czerwca , by móc przekazać Przewodniczącemu Rady Powiatu ten materiał celem wprowadzenia pod obrady Rady Powiatu.
 
Pani Barbara Kubiak – Skarbnik Powiatu Włocławskiego :
Do uzupełnienia należy powiedzieć, że ten bilans nie wiele się różni od tego ,który był przedstawiony na poprzednim posiedzeniu Rady Społecznej , choć tam była propozycja. Dzisiaj przedstawiono już bilans , w tamtej wersji były wykazane zobowiązania wobec Urzędu Skarbowego w pełnej wysokości , tutaj tylko w drobnej kwocie , którą jednostka jest zobowiązana do zapłaty. Co będzie po badaniu bilansu na dzień dzisiejszy trudni powiedzieć.
 
Pani Ewa Kończyńska :
Miałabym pytanie do Pani Głównej Księgowej – co to znaczy ta niepokojąca pozycja bilansowa , czyli kapitał własny , który wykazuje tak wielką wartość ujemną. Jakie to może mieć ewentualne skutki ?
 
Pani Barbara Wiankowska –p.o. Główna Księgowa :
Tutaj należałoby się zastanawiać co dalej zrobić z jednostką, a dzisiaj wiemy ,że  zakład pozostaje i będziemy się starali , aby ten kapitał poprawić.
 
Pan Krzysztof Wrzesiński :
Majątek był wyceniany ponownie jak wynika z tego sprawozdania.
 
Pani Barbara Wiankowska –p.o. Główna Księgowa :
Było przeprowadzone uaktualnienie wyceny na nasze własne potrzeby. Ponieważ ostatnia aktualizacja ustawowa była przeprowadzona w 1995 roku , a Ministerstwo Finansów nie podjęło żadnych działań zmierzających do aktualizacji to my sami ją przeprowadziliśmy.
 
Pan Krzysztof Wrzesiński :
Ta wartość bardzo się zmieniła.
 
Pani Barbara Wiankowska –p.o. Główna Księgowa :
Tak zmieniła się ,ale my księgowo nie możemy jej wprowadzić. Wykonaliśmy ją na własne potrzeby ,aby wiedzieć ile ten nasz majątek jest wart.
 
Pan Przewodniczący :
Czy są jeszcze pytania do omawianego materiału ? W związku z tym, że nie ma już żadnych głosów w dyskusji, proponuję przejść do procedury głosowania. Kto z Państwa jest za przyjęciem uchwały nr 119/2005 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie pozytywnego zaopiniowania sprawozdania finansowego i analizy finansowej Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku za 2004 rok – proszę o przegłosowanie .
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli uchwałę 119/2005 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie pozytywnego zaopiniowania sprawozdania finansowego i analizy finansowej Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku za 2004 rok przy 6 głosach za i 2 wstrzymujących.
 
Ad .9.
Pan Przewodniczący :
Proponuję przejść do punktu 9 porządku obrad w brzmieniu – Rozpatrzenie sprawozdania finansowego i analizy finansowej SPZPS za I kwartał 2005 r. wraz z podjęciem stosownej uchwały. W materiałach otrzymaliśmy projekt uchwały Rady Społecznej wraz z uzasadnieniem oraz materiałami uzupełniającymi . Bardzo proszę Panie Dyrektorze lub też Panią  Główną Księgową  o wprowadzenie i zapoznanie członków Rady Społecznej z tematem.
 
Pani Barbara Wiankowska –p.o. Główna Księgowa :
Z przekazanego Państwu materiału w postaci analizy finansowej i sprawozdania finansowego za I kwartał 2005 roku wynika ,że działalność została zakończona wynikiem dodatnim , w wysokości 135.700 zł. Chciałabym uprzedzić ,że w tym ujęciu nie uwidocznione są zobowiązania za I kwartał 2005 r. z tytułu „Ustawy 203” . W tej chwili w bilansie za miesiąc kwiecień jest to wszystko ujęte . Myślę ,że nie muszę przedstawiać analizy szczegółowo, ponieważ każdy z Państwa posiada materiały , które wszystko wykazują. Ta analiza wygląda bardzo podobnie jak analiza za rok 2004 , z tym, że zmniejszają się zobowiązania wobec dostawców . Z należnościami wobec odbiorców nie mamy większych problemów , ponieważ są to w głównej mierze należności uzyskane z kontraktów z Narodowego Funduszu Zdrowia i różnie się to będzie się to kształtowało na przestrzeni każdego miesiąca . Jeśli macie Państwo jakieś pytania chętnie udzielę każdej odpowiedzi.
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję bardzo i otwieram dyskusję.
 
 
 
Pan Mirosław Orliński :
Chciałabym zapytać – dlaczego należności z tytułu „Ustawy 203” nie są ujęte w bilansie za I kwartał 2005 roku ?
 
Pani Barbara Wiankowska –p.o. Główna Księgowa :
Nie są wykazane z powodu zbyt krótkiego czasu , który nie umożliwił naliczenie kwot. W obecnej chwili mam przygotowany bilans za cztery miesiące i w min są już naliczone należności w tej samej formie co za  I kwartał bez odsetek. W tej chwili jesteśmy w trakcie naliczania odsetek przysługujących każdemu pracownikowi na dzień 30 kwietnia , a następnie na 30 maja .
 
Pan Mirosław Orliński :
Ta ustawa dotyczy całej służby zdrowia , nie tylko naszej jednostki . Interesuje mnie tylko dlaczego nie jest to ujęte w planie finansowym jednostki ? Przecież „Ustawa 203” jest elementem kosztowym , więc w tym planie można by ująć go .
 
Pani Barbara Wiankowska –p.o. Główna Księgowa :
Staramy się ją ujmować, ale proszę nas zrozumieć ,że jest to dość długa procedura naliczania  i do końca niejasne.
 
Pani Barbara Kubiak – Skarbnik Powiatu Włocławskiego :
Nie do końca mogę się zgodzić z tym jednorazowym naliczeniem kwot należnych z „Ustawy 203” , ponieważ ona w różnym czasie wobec różnych pracowników już pozbywa się jednostka . Można jedynie pokusić się o dopisywanie raz na kwartał lub miesięcznie każdemu pracownikowi należności wraz z odsetkami, żeby jednostka i organ założycielski miała świadomość w jakiej kondycji finansowej się znajduje. 
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Chciałbym wyjaśnić parę kwestii związanych z tym tematem. Temat „Ustawy 203” był i jest  tematem kłopotliwym , w tym również co do sposobu naliczania. Dopiero w grudniu 2004 roku  ostateczna uchwała Sądu Najwyższego w składzie pięciu sędziów , która wskazała w jaki sposób należy liczyć. Różne jednostki naliczały to w sposób różny , nawet biegli w bardzo różny sposób interpretowali tę ustawę. Sposób naliczania tej ustawy jest bardzo prosty , polegający na tym ,że za rok 2001 należy się 203 zł. , a za 2002 – 110 zł. i w następnych latach , gdzie weszła ustawa o negocjacyjnym  systemie płacowym i pracodawcy , którzy uporali się z tą ustawą przez te dwa lata i ją wykonali to ich ta ustawa nie obowiązywała. Natomiast nasza jednostka tego nie uczyniła , czyli za 2001 nie wykonała, za 2002  nie wykonała, 2003 nie wykonała, 2004 nie wykonała i wpadliśmy w pewnego rodzaju pułapkę. Żeby tą sprawę „Ustawy 203” zakończyć , to nie ma innego wyjścia tylko do dzisiejszego czasu naliczyć skutki ustawy , zawrzeć z pracownikami porozumienia na tyle, aby najniższe wynagrodzenie jakie pozostanie nie było niższe jak 1075 zł. W tym momencie ustawa przestaje nas  interesować i możemy sobie tak kształtować fundusz wynagrodzeń jaka jest kondycja zakładu. Trzeba niestety podjąć ten krok , a tu jest spuścizna z lat poprzednich , polegająca na tym ,że nam się ten „ogon zobowiązań finansowych ” niepotrzebnie tak narósł . Tych zobowiązań nie byłoby gdyby tę ustawę chociaż w części realizowano . Dzisiaj się pokusiłem o przeliczenie to na jednego pracownika przypadnie ok. 15 tys. zł. jeśli tę ustawę o pomocy publicznej zrealizujemy. Jeśli by ona była rozłożona na pięć lat to wówczas suma zobowiązania na jednego pracownika  nie byłaby duża . Trzeba to będzie z naszych dochodów redukować. Natomiast  „haczykiem” tej ustawy jest to ,że tak należy napisać program , aby spodobał się Panu Wojewodzie i został przez niego przyjęty. Wiadomo wszystkim ,że po wcześniejszym zaopiniowaniu pozytywnym organu założycielskiego i to dopiero będzie 50 % szansy na umorzenie tego kredytu . W przeciwnym razie będzie kredyt , ale w całości do spłacenia. W dobrej sytuacji będą zakłady , które z należnościami ustawy „Ustawy 203” już się uporały , a również mogą skorzystać z kredytu i przeznaczyć go na rozwój. Niestety my będziemy to spłacać jeszcze przez jakiś czas, ale biorąc pod uwagę te rozliczenia  to jest jakaś szansa na wybrnięcie z tego kłopotu. Należy wszystkim uświadomić ,że jest to kredyt do spłacenia . Nikt nam nie daje żadnych środków . Jest on korzystny ze względu na oprocentowanie, jeśli uda nam się przeprowadzić restrukturyzację to kredyt będziemy mieli możliwość spłacać , ale dopiero po pięciu latach i jest możliwość połowy umorzenia pod warunkiem napisania odpowiedniego programu i jego przyjęcia przez Wojewodę.
 
Pan Ryszard Machnowski :
Co do działań , o których Pan Dyrektor mówił spójnych zresztą z tezami wymienionymi w ustawie min. o potrzebie zawierania ugody z pracownikami w zakresie choćby ponoszenia ciężaru „Ustawy 203” to ustawa , która wchodzi w życie 21 maja zakłada możliwość składania wniosków przez zakład lub organ założycielski w ciągu trzech miesięcy od daty ukazania się ustawy . W związku z tym ,żeby  całą wymaganą dokumentację przygotować na zakładzie spoczywają przeogromne powinności i patrząc na możliwość uzyskania tego kredytu , o której mowa w tej ustawie według algorytmu zamieszczonego to wynika ,że możliwe stanie się uzyskanie kredytu w wysokości ok. 1.500 mln zł. Natomiast jego atrakcyjność jest duża , bo trzy procentowe oprocentowanie i ewentualne umorzenie jest sytuacją korzystna dla jednostki. Możliwa jest również wcześniejsza spłata kredytu .
 
Pani Barbara Wiankowska –p.o. Główna Księgowa :
Warunki jednak jakie trzeba spełnić uważam, że są również bardzo poważne, każde uchybienie rodzi odłożenie i nie przyjęcie wniosku przez Wojewodę .
 
Pan Ryszard Machnowski :
To jednak nie powinno przyświecać tezie ,że w ten program nie należy wchodzić . Szansa jest i z niej należy bezwzględnie skorzystać .
   
 
Pan Dyrektor Krzysztof  Szczepański :
Jednostka w ten temat weszła na długo przed wejściem ustawy , dlatego te działania , które są podjęte są  zaawansowane . Jeśli otrzymamy porozumienie związkowe to przystąpimy z każdym pracownikiem do zawierania umów , sumy są powyliczane i na pewno się w tym czasie zmieścimy .
 
Pan Przewodniczący :
Czy są jeszcze ze strony Państwa jeszcze pytania dotyczące analizy i sprawozdania finansowego za I kwartał 2005 roku ?
 
Pan Krzysztof Wrzesiński :
W pozycji pozostałe przychody operacyjne , gdzie jest uwidoczniona kwota i porównując ją z rokiem poprzednim to kwoty są bardzo różne , więc chciałbym zapytać co się pod tą pozycją kryje oraz z taką samą sytuacją mamy do czynienia w pozycji – koszty operacyjne ?
 
Pani Barbara Wiankowska –p.o. Główna Księgowa :
Wynika to z faktu ,że podejście do księgowań z tytułu przychodów usług medycznych i nie medycznych głównie czynsze za wynajem przesunęły się do pozycji przychodów ze sprzedaży . Zmiana nastąpiła od 01stycznia br. Czynsze , czyli umowa najmu jest pewnego rodzaju produktem i ma to od tego roku odzwierciedlenie w przychodach. Natomiast jeśli chodzi o koszty operacyjne to na przykład zbywanie środka trwałego stanowi przychód jaki uzyskujemy  a po drugiej stronie  część nie umorzona , stanowi koszt, ponieważ reszta umorzenia wyszła w okresie użytkowania. 
 
 
Pani Wioletta Rydzewska- Przewodnicząca Zarządu Terenowego O.Z.Z.P i P.
Chciałabym zapytać Panią Główną Księgową – jeżeli chodzi o zadłużenia , o 13-ste pensje . Czy to jest zadłużenie dotyczące osób tylko pracujących , czy też dotyczy to również osób już niepracujących ? 
 
Pani Barbara Wiankowska –p.o. Główna Księgowa :
Wobec wszystkich , w zasadzie tylko trzy osoby pracujące otrzymały wypłatę zaległej 13-stej pensji . Były to panie , które znalazły się w bardzo trudnej sytuacji życiowej , w związku z ciężką chorobą. Natomiast wszystkie inne wypłaty dotyczą tylko osób już zwolnionych.
 
Pani Ewa Kończyńska :
Z tego co pamiętam to apteki już nie funkcjonują w strukturach SPZPS-u , a w tym sprawozdaniu uwidoczniono pewną wartość dotyczącą aptek.
 
Pani Barbara Wiankowska –p.o. Główna Księgowa :
Apteki faktycznie już nie funkcjonują w naszych strukturach , a wartość ,która jest uwidoczniona została w sprawozdaniu jest spowodowana naliczaniem narastającym i będzie uwidaczniana do końca roku.
 
Pani Ewa Kończyńska :
Rozumiem, że te zobowiązania nie zostały przejęte przez apteki ?
 
Pani Barbara Wiankowska –p.o. Główna Księgowa :
Towaru nie było , a więc jak można przejąć zobowiązania ? Towar staraliśmy się zwrócić , oczywiście ten ,który jeszcze był w aptekach .
 
Pani Ewa Kończyńska :
Dlaczego takie duże zobowiązania są związane z tymi aptekami , jak to się stało ,że zakład przejął takie długi , a apteki wyszły na czysto ? Myślę ,że należało w jakiś sposób prowadzić negocjacje .
 
Pan Dyrektor Krzysztof  Szczepański :
Właścicielem i prowadzącym apteki był Samodzielny Publiczny Zespół Przychodni Specjalistycznych , zamawiającym leki był SPZPS i to właśnie jednostka nabrała ich na kredyt . Kiedy została podjęta decyzja o likwidacji aptek to niestety był to dług zakładu , a nie samych aptek . Zawarte porozumienie z PGF Bydgoszcz pozwolił ten kłopot  zlikwidować .
 
Pan Przewodniczący :
Czy są jeszcze pytania do omawianego materiału ? W związku z tym, że nie ma już żadnych głosów w dyskusji, proponuję przejść do procedury głosowania. Kto z Państwa jest za przyjęciem uchwały nr 120/2005 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie przyjęcia sprawozdania finansowego i analizy finansowej Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku I kwartał 2005 r – proszę o przegłosowanie .
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli uchwałę 120/2005 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie przyjęcia sprawozdania finansowego i analizy finansowej Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku za I kwartał 2005 r. przy 7 głosach za i 1 wstrzymującym.
 
Ad.10.
Pan Przewodniczący :
Proponuję przejść do punktu 10 porządku obrad w brzmieniu –Rozpatrzenie informacji Dyrektora na temat realizacji koncepcji dalszego funkcjonowania SPZPS we Włocławku wraz z podjęciem uchwały. Jak w przypadku poprzednich punktów materiały otrzymaliśmy i mieliśmy możliwość zapoznania się z ich treścią, czyli projekt uchwały wraz z uzasadnieniem i załącznikiem pt. „ SPZPS- dalsze funkcjonowanie”. Poproszę o zabranie głosu Pana Dyrektora.
 
Pan Dyrektor Krzysztof  Szczepański :
Jest to kontynuacja dyskusji nad tematem już wcześniej poruszanym , ponieważ integralną częścią tej koncepcji jest sprawozdanie finansowe za I kwartał 2005 roku, co było przedmiotem analizy . Myślę ,że istotnymi elementami tej koncepcji są przedstawione w załączniku punkty. Po pierwsze wejście w życie  ustawy  o pomocy publicznej i pozyskanie środków finansowych na zapłatę należności pracowniczych, po drugie – uzyskanie kredytu, po uprzednim poręczeniu przez Powiat Włocławski, po trzecie – dalsze ograniczanie kosztów i pozyskanie środków finansowych poprzez zbycie majątku zbędnego dla SPZPS i zmiany organizacyjne polegające na umieszczeniu niektórych przychodni w innych obiektach SPZPS, po czwarte – zmiana umów o pracę w części dotyczącej wynagrodzenia poprzez wypowiedzenie skutków wzrostu wynagrodzeń wynikających z ustawy , po piąte- optymalizacja zatrudnienia w części administracyjnej i podstawowej i po szóste – renegocjacja zawartych kontraktów medycznych z lekarzami.
Nawiązując do punktu drugiego myślę ,że znajdzie się bank , który zechce nam udzielić kredytu i rozłożyć ten milion złotych na dogodne raty , tak jak to jest w projekcie zawarte. Jest to niewątpliwie istotny element dalszego funkcjonowania SPZPS, ponieważ to pozwoli planować nasze wydatki. Nasz bilans , który wykonaliśmy z Główną Księgową jest taki ,że jedynie załamanie naszej działalności w formie zmian wpływów z Narodowego Funduszu Zdrowia mogłyby spowodować naszą niewypłacalność . Jednak to się nie powinno zdarzyć z racji tego ,że zgłaszalność pacjentów jest bardzo duża  i pozwala realizować kontrakt z NFZ  , więc i wpływy nie powinny być mniejsze . Wobec powyższego konto zakładu nie będzie naruszane przez komornika , a kredyt w wysokości miliona złotych byłby rozłożony na osiemnaście rat , czyli na dwa lata z odroczonym półrocznym terminem płatności , w granicach ok. 80 tys. zł. miesięcznie . Byłoby to w możliwe do spłacenia przez SPZPS.
 
Pan Ryszard Machnowski :
W załączniku do uchwały w adnotacjach do punktu 3 mówi się ,że kredyt bankowy zostanie spłacony ze środków uzyskanych ze sprzedaży majątku SPZPS . Myślę ,że w świetle wypowiedzi Pana Dyrektora jest nieaktualne , a pokrycie nastąpi z bieżących wpływów i jeżeli tu by nastąpiła zmiana to proponuję ją wprowadzić do zapisu .
 
Pan Krzysztof Wrzesiński :
Chciałbym zapytać na jakim etapie jest obszar negocjacji z pracownikami porozumienia dotyczące narastania zobowiązań z tytułu wypłat „Ustawy 203” ? Jest to na pewno z całym szacunkiem dla pracowników sprawa bardzo delikatna, ale trzeba to zrobić , wypowiedzieć dotychczasowe umowy i wręczyć nowe angaże .
 
Pan Dyrektor Krzysztof  Szczepański :
Z naszej strony jako Dyrekcji zakładu , jesteśmy przygotowani do zawierania z pracownikami tych porozumień. Mamy przygotowane wzory porozumień , które są oddane do konsultacji Związkom Zawodowym działającym na terenie SPZPS-u . Pomimo ,że termin konsultacji minął dzisiaj, ale poproszono mnie o prolongatę terminu , z racji rangi problemu , na co wyraziłem zgodę. Myślę ,że w przyszłym tygodniu zaczniemy podpisywanie porozumień . Nie ma zbyt wiele czasu – trzy miesiące ,w ciągu których mamy wystąpić z programem umożliwiającym nam skorzystanie z ustawy o pomocy publicznej. Jak wszystkim wiadomo , jednym z warunków przyjęcia programu jest właśnie zawarcie przez pracodawcę porozumień z pracownikami , które rozwiążą roszczenia w stosunku do pracowników zatrudnionych. Natomiast kredyt w wysokości miliona złotych jest po to , aby spłacić pracowników już nie pracujących w naszym zakładzie i żeby nie dawać komornikowi możliwości ściągania ich z naszego konta .   
 
Pan Krzysztof Wrzesiński :
Pozostaje tylko pytanie czy znajdziecie bank , który bez poręczenia udzieli kredytu jednostce ,która ma taki wynik finansowy ?
 
Pan Dyrektor Krzysztof  Szczepański :
Oczywiście bez poręczenia organu założycielskiego jakim jest Powiat Włocławski nie może być mowy o jakimkolwiek kredycie.
 
Pan Krzysztof Wrzesiński :
Nawiązując do tego , chciałbym zapytać jakie jest stanowisko Związków Zawodowych ? Im prędzej to się uda przeprowadzić ,to jest to być albo nie być zakładu w takiej formie prawnej , w jakiej obecnie funkcjonujecie.
 
Pani Wioletta Rydzewska- Przewodnicząca Zarządu Terenowego O.Z.Z.P i P.
Otrzymaliśmy kilka porozumień , nie wszystko rozumiemy i chcemy skonsultować się z naszymi radcami prawnymi. Ogólnie uważamy ,że „Ustawę 203” należy w tym momencie ukrócić.
 
Pani Maria Nowakowska – Przewodnicząca Zw. Zaw. Prac. Ochr. Zdrowia :
Jako Przewodnicząca Związku Zawodowego Pracowników ochrony Zdrowia również uważam ,że należy ukrócić skutki „Ustawy 203”.
 
Pan Dyrektor Krzysztof  Szczepański :
Otrzymaliście Państwo trzy formy porozumień do konsultacji z racji tego ,że występują trzy grupy pracownicze. Są to – grupa pracowników w stosunku ,do których została już zrealizowana „Ustawa 203”, grupa pracowników co ,do których „Ustawa 203” została zrealizowana w części i ostatnia grupa to pracownicy , którzy wcale nie mają zrealizowanej tej ustawy. Dlatego te porozumienia są napisane w trzech formach. Rozmowy nie będą na pewno łatwe , ale jeśli chcemy utrzymać zakład to musimy ten krok zrobić.
 
Pani Wioletta Rydzewska- Przewodnicząca Zarządu Terenowego O.Z.Z.P i P.
Myślę, że pracownicy chcą utrzymać miejsca pracy , ale co do zrzekania się to nie wiem jaką decyzję podejmą. Już raz załoga zrzekała się odsetek od 13-stek i z tego powodu nie zostało im wypłacone to co się należy . Dlatego proszę się nie dziwić ,że pracownicy są zniecierpliwieni i niepewni.
 
Pani Barbara Wiankowska –p.o. Główna Księgowa :
Zawarcie tych porozumień jest jednym z warunków , które należy spełnić przy złożeniu wniosku o kredyt , czyli skorzystania z ustawy o pomocy społecznej.
 
Pan Ryszard Machnowski :
Jeżeli mogę posiłkować się pewnego rodzaju sformułowaniem w tejże ustawie  odnośnie tego problemu – odsetek , o których Panie wspominają to tego rodzaju działania restrukturyzacyjne w zakresie roszczeń restrukturyzacyjnych przewidziane są również w tejże ustawie. Działania Dyrektora są spójne z ustawą z dnia 21.05.05 r. Jeżeli chce wykorzystać pomoc ze strony państwa to musi przedłożyć wniosek z całym plikiem dokumentacji . W tym miejscu będę wnioskował o zobligowanie Pana Dyrektora do podjęcia wszelkich działań w zakresie tej ustawy , aby w czasie zostały przedłożone wszystkie odpowiednie dokumenty ,mogące spełnić pozytywnie rozpatrzenie tego wniosku , czyli wydanie przez Wojewodę ,który będzie organem restrukturyzacyjnym i w postaci postanowienia wydanego w drodze Kodeksu Postępowania Administracyjnego o przyjęciu tegoż wniosku da możliwość ubiegania się o kredyt.
 
Pan Mirosław Orliński :
Tematowi koncepcji poświęciliśmy sporo czasu , to chciałbym tu zauważyć jeden element w zasadzie ta koncepcja musi być zrealizowana, a jak to będzie to życie pokaże . Zauważyłem w wypowiedzi Pana Dyrektora ,że z tego co w zamiarze jest to zakład płynności finansowej zakład nie utracił. Rozumiem ,że spłata będzie odbywała się z bieżącej działalności jednostki , ale trzeba mieć świadomość i cała załoga również musi mieć tą świadomość ,że musi poradzić sobie sama. Nawet ustawa o pomocy publicznej jest tak skonstruowana ,że każdy z Was musi ponieść tego jakieś konsekwencje. Z drugiej strony jest to warunkiem uzyskania tego . W sytuacji kiedy każdy zakład służby zdrowia jest umiejscowiony w takiej sytuacji to musi takie ryzyko podjąć. Zrozumiałem z wypowiedzi Pana Dyrektora ,że jest taka , pewna świadomość w załodze ,że w zasadzie nie stracą tylko już nie pracujący, a ci , którzy pozostali ponoszą konsekwencje. Podstawową zasadą jest to , aby nie ustępować od tych sześciu warunków , które sami sobie postawiliście w koncepcji. Przede wszystkim musi być szczerość, pokazywać sytuację taka jaka jest.
 
Pan Dyrektor Krzysztof  Szczepański :
Potrzebna jest pewna polityka informacyjna w firmie, pomiędzy Dyrekcją a pracownikami , czyli ten dialog między pracodawcą a pracownikiem musi się toczyć i musi być oparty na zasadzie szczerości . Z racji tego ,że funkcjonujemy jako samodzielny zakład to możemy podzielić tylko tyle ile wypracujemy . Niestety zaszłości „ciągną” się za firmą i należy pozbyć się tego balastu i funkcjonować dalej. Ustawa wchodzi w życie w dobrym momencie i daje szansę na rozwiązanie trudnego problemu ustawy „ Lex 203”.
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję Panu Dyrektorowi za odpowiedzi i Państwu za dyskusję . Chciałbym zapytać czy są jeszcze jakieś pytania lub uwagi ? Mam pewną uwagę do punktu drugiego koncepcji. Widnieje tam pewien zapis – „ ...otrzymany kredyt zapewni SPZPS środki finansowe na bieżącą działalność”. Proponowałbym ,żeby takiego sformułowania nie używać ,dlatego, że ten kredyt nie jest przeznaczony na bieżącą działalność , a jest przeznaczony  na spłatę zobowiązań wynikających z „Ustawy 203”. Jest to kredyt naznaczony , na konkretny cel i dlatego uważam ,że tutaj takiej dowolności nie powinniśmy proponować. To będzie spójne z treścią punku trzeciego gdzie będzie trzeba wskazać z jakich źródeł ten kredyt będzie pokrywany.  Czy są jeszcze jakieś pytania lub uwagi ? W związku z tym, że nie ma już żadnych głosów w dyskusji, proponuję przejść do procedury głosowania. Kto z Państwa jest za przyjęciem uchwały nr 121/2005 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie przyjęcia informacji dotyczącej realizacji koncepcji dalszego funkcjonowania Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku z uwzględnieniem korekt  – proszę o przegłosowanie.
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli uchwałę 121/2005 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie przyjęcia informacji dotyczącej realizacji koncepcji dalszego funkcjonowania Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku z uwzględnieniem korekt przy 5 głosach za i 1 wstrzymującym.
 
Ad.11.
Pan Przewodniczący:
Proponuję przejść do punktu 11 porządku obrad w brzmieniu – Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii w przedmiocie kredytu bankowego dla SPZPS we Włocławku. Po części ta problematyka już została poruszana , należy się wyjaśnienie – w stosunku do pierwotnie otrzymanego materiału  przed dzisiejszymi obradami otrzymaliśmy nowy kształt projektu uchwały Rady Społecznej w tejże sprawie . Zmienił się nieco kształt samego projektu uchwały, ale przede wszystkim zmieniło się uzasadnienie. Jest ono poszerzone, dlaczego proszę abyśmy dyskusję prowadzili w oparciu o ten drugi projekt uchwały .
 
Pan Dyrektor Krzysztof  Szczepański :
Potrzeba zaciągnięcia kredytu przez SPZPS w wysokości miliona zł. jest podyktowana między innymi oszczędzaniem środków na egzekucje komornicze, ponieważ ta lawina egzekucji jest poważnym problemem . W związku z powyższym trzeba podjąć jak najszybciej działania ,żeby część pieniędzy w firmie uratować , ponieważ kredyt będzie tańszy od kosztów jakie ponosimy z racji działań komornika wobec tych 111 osób , które już w jednostce nie pracują. Pogania też czas , bo jeśli nie zatrzymamy działań komornika to za kilka miesięcy nie będzie co ratować . W związku z tym moja prośba o pozytywną opinię . Zobowiązania wymagalne przedstawia tabela zawarta w uzasadnieniu . Ona wyraźnie wskazuje ,że tych zobowiązań jest nieco więcej aniżeli wartość ewentualnego kredytu, ale z tą pozostałą kwotą to przeliczyliśmy z Główną Księgową ,że sobie poradzimy z naszych bieżących wpływów.
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję bardzo Panu Dyrektorowi i otwieram dyskusję.
 
Pan Mirosław Orliński :
Trzeba mieć świadomość ,że Powiat Włocławski jako organ założycielski ma obowiązek pomóc jednostce podległej. Nie mniej jednak z przedstawionych danych o sytuacji finansowej wynika ,że po spłaceniu zobowiązań z tytułu „Ustawy 203” zakład będzie się mógł utrzymać na bieżąco co jest elementem przemawiającym za tym ,aby ten kredyt poświadczyć. Powiat takie ryzyko musi podjąć dla dobra zakładu i mieszkańców zarówno Włocławka jak i miejscowości przyległych do niego. Radni Powiatu  muszą przy podejmowaniu decyzji mieć pełną wiedzę i świadomość z wagi i rangi sprawy .
 
 
 
Pani Ewa Kończyńska :
Chciałabym powiedzieć po wypowiedzi Pana Mirosława Orlińskiego ,że jako Radna Powiatu będę wstrzymywała się od głosu w tej sprawie z racji tego ,że jeszcze do końca nie jestem przekonana o konieczności zaciągnięcia tego kredytu. Ufam odpowiedzialności Radnych i zaangażowaniu Pana Dyrektora to nie jestem przekonana co do stanowiska Związków Zawodowych działających na terenie jednostki . Nie chciałabym, aby ten kredyt został „ skonsumowany” przez komornika.
 
Pan Krzysztof Wrzesiński :
Bardzo dużo o tym mówimy , ale jako członek Rady Społecznej i mieszkaniec tego Powiatu starałem się wspierać ten zakład, drobnymi kwotami . Źle się stało, że  dopiero tak późno może Radni Powiatu mają świadomość ,że trzeba było tu jak najszybciej pomóc. Dyskutujemy o tym bardzo długo , bo prawie trzeci rok , zmieniali się Dyrektorzy i różne były koleje i losy jednostki a dług narasta. Myślę ,że Radni Powiatu faktycznie dorośli do sytuacji i zrozumieli tą potrzebę chwili i mam nadzieję ,że zaakceptują projekt poręczenia kredytu dla SPZPS-u. Zawsze Rada Powiatu i Zarząd Powiatu musi się liczyć z tym, że jeśli pewne rzeczy nie zostaną zgrane i pewne warunki dochowane to ten dług może przejść na Powiat .
 
Pan Stanisław Sadowski :
Myślę, że ten plan , który jest założony uda się wykonać i wtedy jest iskierka nadziei ,że jednostka będzie istnieć. Rozumiem ,że załoga i Związki Zawodowe mogą podchodzić do problemu istnienia zakładu z pewną rezerwą, wiele razy czuły się oszukane . My również nie posiadaliśmy pełnej wiedzy dlatego w pewnym stopniu rozumiemy pracowników , ale nie należy rozgrzewać atmosfery i prowokować pewnego rodzaju wieców jak to miało miejsce na ostatnim posiedzeniu   Rady Społecznej, trzeba dochodzić do pewnych rozwiązań spokojnie i nie pod wpływem emocji. Koszty restrukturyzacji poniosą wszyscy , ale i zyskają miejsca pracy.  Chciałbym , aby to się powiodło Dyrektorowi i żeby Samodzielny Publiczny Zespół Przychodni Specjalistycznych funkcjonował w swojej jednostce.
 
Pani Maria Nowakowska – Przewodnicząca Zw. Zaw. Prac. Ochr. Zdrowia :
Chciałam w imieniu Związku Zawodowego Pracowników Ochrony Zdrowia , którego jestem reprezentantem trochę obronić swoich członków. My jeszcze za kadencji poprzedniego Pana Dyrektora staraliśmy się iść na wszelkie ugody , niestety troszkę pracownicy byli rozżaleni , ponieważ obietnice i porozumienia nie zostały dotrzymane. Myślę ,że  nie ma co się dziwić załodze , może w obecnej sytuacji trudno jest przekonać wielu do kolejnych posunięć Dyrekcji . Jako jedyny związek zgodziliśmy się na zawieszenie zakładowego funduszu socjalnego i obniżenia premii , z tego wynika ,że jednak próbujemy dogadywać się z Dyrekcją. Tylko proszę mi wierzyć trudno jest ludzi przekonać.
 
Pan Przewodniczący:
Dziękuję bardzo za wypowiedzi. Proponuję podsumowanie punktu 11 dzisiejszego posiedzenia. Chciałbym zgłosić formalną propozycję do projektu uchwały Rady Społecznej . Otóż w § 1 według mnie ma brzmienie niepełne , chciałbym je uzupełnić – „ Rada Społeczna pozytywnie opiniuje zaciągnięcie kredytu bankowego w wysokości 1 miliona złotych na okres 24 miesięcy przez Samodzielny Publiczny Zespół Przychodni Specjalistycznych we Włocławku z przeznaczeniem na spłatę – proponował bym dopisać najpilniejszych – zobowiązań płacowych i dalej dodać – wynikających z ustawy z dnia 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń i zaległej 13-stej pensji. To koresponduje z uzasadnieniem , w punkcie drugim jest mowa o najpilniejszych roszczeniach wynikających z „Ustawy 203” oraz zaległej 13-stej pensji. To moim zdaniem wypełniło by charakter i potrzebę zaciąganego kredytu, pozostawienie natomiast  bez tego dopełnienia  czyni taką decyzję jako nieprecyzyjną . Chciałbym zapytać czy taką korektę , zmianę do projektu uchwały mógłbym zaproponować ? Czy są może inne uwagi lub propozycje ?
W związku z tym, że nie ma już żadnych głosów w dyskusji, proponuję przejść do procedury głosowania. Kto z Państwa jest za przyjęciem uchwały nr 122/2005 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie wyrażenia opinii o zaciągnięciu przez SPZPS we Włocławku kredytu bankowego z uwzględnieniem przytoczonych zmian   – proszę o przegłosowanie.
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli uchwałę 122/2005 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie wyrażenia opinii o zaciągnięciu przez SPZPS we Włocławku kredytu bankowego z uwzględnieniem korekt przy 5 głosach za i 1 wstrzymującym.
 
Ad.12.
Pan Przewodniczący przekazał dwa dokumenty , z którymi prosił się zapoznać i zaproponował , aby dyskusję na ten temat wprowadzić do porządku obrad kolejnego posiedzenia Rady Społecznej.
Pisma dołączono do protokołu.
 
Ad . 13.
Pan Ryszard Machnowski wnioskował do Dyrektora SPZPS o podejmowaniu wszystkich niezbędnych działań w celu doprowadzenia do złożenia odpowiednich dokumentów mających spowodować możliwość skorzystania z ustawy o pomocy publicznej zwłaszcza mając na uwadze termin składania wniosku. 
 
 
Ad. 14.
Na tym posiedzenie Rady Społecznej zakończono.  
 
 
 


Wytworzył: Elżbieta Szczepańska (18 maja 2005)
Opublikował: Zbigniew Dankowski (30 stycznia 2006, 12:01:34)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 978

wersja do zapisu wersja do druku

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij