Strona główna > STAROSTWO POWIATOWE > Kompetencje wydziałów > Powiatowy Rzecznik Konsumentów > 2010 > Sprawozdanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów We Włocławku za...
Sprawozdanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów We Włocławku za 2010 r.
Sprawozdanie
Powiatowego Rzecznika Konsumentów
We Włocławku za 2010 r.
I.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów we Włocławku – stanowisko
jednoosobowe, zatrudniony w 2010 r. w wymiarze 2/5 etatu. Rzecznik
posiada wykształcenie wyższe prawnicze.
Powiatowego Rzecznika Konsumentów
We Włocławku za 2010 r.
Konsumenci przyjmowani są od poniedziałku do czwartku w godz. 7.30 – 15.30 w siedzibie Starostwa Powiatowego we Włocławku ul. Cyganka 28.
Zadania samorządu terytorialnego w zakresie ochrony konsumentów określa ustawa z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów. Zgodnie z art. 40 ust. 3 cytowanej ustawy rzecznik konsumentów jest bezpośrednio podporządkowany staroście. Przedłożenie do zatwierdzenia Staroście Włocławskiemu niniejszego sprawozdania jest wypełnieniem obowiązku wynikającego z art. 43 ust. 1 w/w ustawy.
II. 1. Do zadań rzecznika, zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów należy w szczególności:
1/ zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony konsumentów,
2/ składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,
3/ występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumenckich,
4/ współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi,
5/ wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub przepisach odrębnych. Rzecznik może wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować za ich zgodą do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.
2. Zgodnie z art. 42 ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów do zadań rzecznika należy m.in. występowanie do przedsiębiorców w sprawach dotyczących ochrony praw i interesów konsumentów. Przedsiębiorca, do którego zwrócił się rzecznik konsumentów ma obowiązek udzielić wyjaśnień i informacji dotyczących przedmiotu wystąpienia rzecznika. Na ogół przedsiębiorcy udzielają odpowiedzi w terminie do 14 dni. Podkreślić należy coraz lepszą współpracę z dużymi sklepami sieciowymi i firmami świadczącymi usługi telekomunikacyjne.
W 2010 r. Powiatowy Rzecznik Konsumentów rozpatrzył 153 sprawy zgłoszone przez Konsumentów z terenu powiatu włocławskiego. W 95 przypadkach porady zostały udzielone telefonicznie. W 58 sprawach rzecznik występował do przedsiębiorców o wyjaśnienia i informację. W kilkunastu przypadkach, wobec braku reakcji na wystąpienie rzecznika ze strony przedsiębiorcy, wysyłano pisma monitujące.
W wyniku wystąpień rzecznika w 36 przypadkach ( na 58) sprawy zostały załatwione zgodnie z oczekiwaniami konsumentów.
Wystąpienia rzecznika dotyczyły przede wszystkim spraw związanych z usługami telekomunikacyjnym, zaś w odniesieniu do umów sprzedaży wystąpienia dotyczyły sprzętu AGD, sprzętu komputerowego, obuwia.
Pomoc udzielana Konsumentom polegała m.in. na udzielaniu wyjaśnień i informacji o obowiązujących przepisach prawa i wynikających z nich prawach konsumenckich. Problemy związane z dochodzeniem uprawnień konsumenckich wynikają także z faktu, że w dalszym ciągu znaczna część Konsumentów przed podpisaniem nie czyta umów i nie zapoznaje się z treścią udzielanej gwarancji.
Konsumenci nie mieli wiedzy o możliwości odstąpienia od umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość.
3. Powiatowy Rzecznik Konsumentów w 2010 r. odbył z młodzieżą szkół rolniczych 2 spotkania o charakterze edukacyjno-informacyjnym.
III. Powiatowy Rzecznik Konsumentów we Włocławku od 1 marca 2011 r. zatrudniony jest w wymiarze 4/5 etatu. Pozwoli to m.in. na poprawę efektywności realizacji zadań samorządu w dziedzinie ochrony interesów konsumentów w szczególności w zakresie prowadzonej edukacji konsumenckiej.
Aby zapoznać się z załącznikiem należy kliknąć tutaj (96kB)
Wytworzył: Marek Golasiński (21 marca 2011)
Opublikował: Marek Golasiński (23 marca 2011, 11:45:09)
Ostatnia zmiana: Marek Golasiński (23 marca 2011, 11:55:14)
Zmieniono: aktualizacja danych
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 3324