kontrola zus 2012
Zakład Ubezpieczeń Społecznych Wydział Kontroli Płatników Składek w Toruniu Mickiewicza 33/39 87-100 Toruń
Znak pisma: 562012020214PRO001 Znak sprawy:562012020214
Dane identyfikacyjne płatnika:
NIP: 8882413575 REGON: 005870438
Protokół kontroli
Płatnika składek: Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, 87-800 Włocławek, ul. Brzeska 15.
Kontrolę przeprowadził inspektor kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Paweł Całkiewicz, posiadający legitymację służbową nr 02034, na podstawie upoważnienia nr 5620120202141 wystawionego 2 lutego 2012 r. z upoważnienia Głównego Inspektora Kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Kontrolę przeprowadzono w dniach: 3 lutego 2012 r., 6 lutego 2012 r. - 9 lutego 2012 r.
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli doręczono dnia 3 lutego 2012 r. płatnikowi składek: Agnieszka Łoboda -Dyrektor PCPR.
Dokonano wpisu do książki kontroli pod pozycją nr 1. Liczba ubezpieczonych na dzień 30 listopada 2011 r.: 24. Średnioroczna liczba ubezpieczonych w roku 2011 - 24.
Zakresy kontroli
1. Prawidłowość i rzetelność obliczania składek na ubezpieczenia społeczne oraz innych składek, do których pobierania zobowiązany jest Zakład oraz zgłaszanie do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego
2. Ustalanie uprawnień do świadczeń z ubezpieczeń społecznych i wypłacanie tych świadczeń oraz dokonywanie rozliczeń z tego tytułu
3. Prawidłowość i terminowość opracowywania wniosków o świadczenia emerytalne i rentowe
4. Wystawianie zaświadczeń lub zgłaszanie danych dla celów ubezpieczeń społecznych
Ustalenia kontroli
Ustalenia kontroli zostały dokonane na podstawie dokumentów sporządzonych przed dniem rozpoczęcia kontroli, z uwzględnieniem czasu przetworzenia dokumentów rozliczeniowych w KSI. Wykaz zbadanego materiału stanowi załącznik nr 1 do protokołu kontroli.
1. Prawidłowość i rzetelność obliczania składek na ubezpieczenia społeczne oraz innych składek, do których pobierania zobowiązany jest Zakład oraz zgłaszanie do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego
Kontrolą objęto okres: styczeń 2009r. - grudzień 2011 r.
1.1. Zgłaszanie do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego.
Kontroli poddano 10 zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego następujących ubezDieczonvch-
co stanowi 42% ogółu zgłoszeń ubezpieczonych na dzień 30 listopada 2011 r.
W skontrolowanych przypadkach zgłoszenia dokonano stosując przepisy art. 13 pkt. 1, art. 36 ust. 1, ust. 10, w obowiązującym terminie wynikającym z art. 36 ust. 4 ustawy z 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.) i z art. 16 ust. 1 ustawy z 6 lutego 1997r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. (Dz.U. Nr 28, poz. 553 z późn. zm.), art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 23.01.2003r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz.U. Nr 45, poz. 391 z późn. zm.) oraz z art. 66 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2008r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.).
1.2. Prawidłowość i rzetelność obliczania składek na ubezpieczenia społeczne oraz innych składek, do których pobierania zobowiązany jest Zakład.
1.2.1. Ubezpieczenia społeczne.
Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne ubezpieczonych ustalono stosując zasady zawarte w art. 18 ust.1 oraz art. 20 ust.1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych z 13 października 1998r (Dz.U. z 2009r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.), w zakresie stóp procentowych art. 22 wyżej cytowanej ustawy.
Składkę na ubezpieczenie wypadkowe ustalono stosując zasady określone w art. 28 ust 1 ustawy z dnia 30.10.2002r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. z 2009r. Nr 167, poz.1322 z późn. zm.). Składka do marca 2009r. została ustalona w wysokości 1,18%, od kwietnia 2009r. w wysokości 1,03%, od kwietnia 201 Or. w wysokości 1,03%, od kwietnia 2011 r. w wysokości 1,03%. Płatnik złożył informacje o danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe ZUS IWA za 2008r. (PKD 8532C, liczba ubezpieczonych - 11), za 2009r. (PKD 8899Z, liczba ubezpieczonych - 12), za 201 Or. (PKD 8899Z, liczba ubezpieczonych - 16).
W okresie objętym kontrolą płatnik nie zatrudniał pracowników wykonujących pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze i w związku z powyższym nie był zobowiązany do przekazywania informacji o pracownikach za których był obowiązany opłacać składki na Fundusz Emerytur Pomostowych, nie obliczał, nie rozliczał i nie opłacał składek zgodnie z art. 35, art. 36 i art. 38 ustawy z dnia 19 grudnia 2008r. o emeryturach pomostowych (Dz.U. z 2008r. Nr 237, poz.1656 z późn. zm.).
1.2.2. Ubezpieczenie zdrowotne.
Składki na ubezpieczenie zdrowotne ustalono stosując zasady określone w art. 81 ust. 1 i art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 27.08.2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej fiansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2008r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.).
1.2.3. Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 13 lipca 2006r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz.U. z 2006r. Nr 158, poz. 1121 z późn. zm.) płatnika składek nie dotyczy obowiązek opłacania składek na FGŚP (jednostka budżetowa*
Płatnik składek w przypadku ubezpieczonej powracającej z urlopu
macierzyńskiego nie naliczył składek na Fundusz Pracy źa miesiące
u/izuuu -12/2010r., 02-12/2011r. od przychodów uzyskanych dodatkowo z tytułu świadczenia pracy na podstawie umowy zlecenia zawartej z własnym pracodawcą. Ponadto w wyniku błędu rachunkowego płatnik składek za miesiące 07/2009r.; 01,03/201 Or. zawyżył składkę na Fundusz Pracy, natomiast za miesiąc 05/201 Or. zaniżył składkę na Fundusz Pracy.Zgodnie z:
- art. 104a ustawy z dnia 20.04.2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2008r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.) pracodawcy oraz inne jednostki organizacyjne nie opłacają składek na Fundusz Pracy za zatrudnionych pracowników powracających z urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego lub urlopu wychowawczego w okresie 36 miesięcy począwszy od pierwszego miesiąca po powrocie z urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego lub urlopu wychowawczego,
- art. 2. ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 16.06.1998 r. Nr 21, poz. 94, Nr 106 z późn. zm.) pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
- art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 20.04.2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2008r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.) podstawę wymiaru składek na Fundusz Pracy stanowi kwota podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, bez stosowania ograniczenia do trzydziestokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, wynoszących w przeliczeniu na okres miesiąca co najmniej minimalne wynagrodzenie.
Dowody:
- dokumenty rozliczeniowe ZUS DRA, RCA, RSA za miesiące 07/2009 -12/2010r., 02-12/2011r. w systemie ZUS KSI,
- kserokopie list wypłat wynagrodzeń od umów zleceń za miesiące 07/2009 -12/2010r., 02-12/2011 r. (akta kontroli str. 9-68),
- protokół przyjęcia wyjaśnień Pani Krystyny Linowskiej - głównej księgowej z dnia 09.02.2012r.(akta kontroli str. 7-8).
Różnica w naliczeniu składek na dobro ZUS wynosi: •Fundusz Pracy - 225,14 zł.
Różnica w naliczeniu składek na dobro płatnika wynosi: •Fundusz Pracy - 51,78 zł.
Zestawienie różnic stanowi załącznik nr 2 do protokołu kontroli:
• Zestawienie miesięcznych różnic w zakresie składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
2. Ustalanie uprawnień do świadczeń z ubezpieczeń społecznych i wypłacanie tych świadczeń oraz dokonywanie rozliczeń z tego tytułu
Kontrolą objęto okres: styczeń 2009r. - grudzień 2011 r.
2.1. Świadczenia z ubezpieczenia społecznego.
Płatnik nie był uprawniony do wypłaty świadczeń z ubezpieczeń społecznych zgodnie z art. 61 ustawy z dnia 25 czerwca 1999r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 2010 r. Nr 77, poz. 512, z późn. zm.). Zasiłki nie były wypłacane i nie były rozliczane w deklaracjach rozliczeniowych.
Na mocy art. 10 ustawy z 30 października 2002r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322, z późn. zm.) płatnik nie jest uprawniony do ustalania prawa i wypłaty zasiłków oraz świadczenia rehabilitacyjnego z ubezpieczenia wypadkowego od stycznia 2003r.
Zasiłki nie były wypłacane i nie były rozliczane w deklaracjach rozliczeniowych.
2.2. Prawidłowość dokonywania rozliczeń z tytułu wypłaconych świadczeń i zasiłków.
Płatnik składek nie dokonywał rozliczania świadczeń i zasiłków w ciężar składek na ubezpieczenia społeczne w deklaracjach rozliczeniowych ZUS DRA.
3. Prawidłowość i terminowość opracowywania wniosków o świadczenia emerytalne i rentowe Kontrolą objęto okres: styczeń 2009r. - grudzień 2011r.
Zgodnie z art. 125 ust. 2 ustawy z 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2009r. Nr 153, poz. 1227 z późn. zm.) w okresie objętym kontrolą nie opracowywano wniosków o świadczenia emerytalne i rentowe.
4. Wystawianie zaświadczeń lub zgłaszanie danych dla celów ubezpieczeń społecznych
Kontrolą objęto okres: styczeń 2009r. - grudzień 2011 r.
Płatnik składek stosując wymogi zawarte w art. 127 ust. 2 ustawy z dnia 17.12.1998r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2009r. Nr 153, poz. 1227 z późn. zm.) informował Zakład Ubezpieczeń Społecznych o osiąganych dochodach zatrudnionego emeryta -
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden doręczono płatnikowi składek.
Zgodnie z art. 91 ust. 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.), płatnik składek ma prawo złożyć w terminie 14 dni od daty otrzymania protokołu pisemne zastrzeżenia do jego ustaleń, wskazując równocześnie stosowne środki dowodowe, na adres: Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Wydział Kontroli Płatników Składek w Toruniu, Mickiewicza 33/39, 87¬100 Toruń.
Kontrolę zakończono w dniu 9 lutego 2012 r. i fakt ten wpisano do książki kontroli. Włocławek, dnia 9 lutego 2012 r.
INSPEKTOR KONTROLI
(podpis kontrolującego)
Protokół kontroli doręczono płatnikowi składek. Odbierający: Płatnik.
(data, pieczęć i pod|
P O W I A T O W E Centrem Pomocy Rodzinie ul Brzeska 15, 87-800 Włocławek ( 2 )
Wytworzył: Paweł Całkiewicz (2 maja 2012)
Opublikował: Elżbieta Otto (2 maja 2012, 11:54:20)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1162