Strona główna > POWIATOWE JEDNOSTKI PRAWNE - BIP > Samodzielny Publiczny Zespół Przychodni Specjalistycznych we... > RADA SPOŁECZNA SPZPS > POSIEDZENIA RADY SPOŁECZNEJ > 2005 > 29.03.2005 R. > Protokół nr 14/2005
20.01.2005 R. | 09.02.2005 R. | 29.03.2005 R. | 18.05.2005 R.
20.06.2005 R. | 09.08.2005 R. | 15.09.2005 R. | 08.12.2005 R.
20.06.2005 R. | 09.08.2005 R. | 15.09.2005 R. | 08.12.2005 R.
Protokół nr 14/2005
Protokół nr 14 / 2005Z posiedzenia Rady Społecznej przy SPZPS we Włocławku , które odbyło się dnia 29.03.2005 r. we Włocławku przy ul. Cyganka 28 / Starostwo Powiatowe -sala nr 43 / .
Proponowany porządek obrad :
1.Otwarcie posiedzenia Rady.
2.Stwierdzenie quorum.
3.Przyjęcie porządku obrad.
4.Przyjęcie protokołu nr 13 /2005 z posiedzenia Rady Społecznej z dnia 09.02.2005 r.
5.Rozpatrzenie sprawozdania Dyrektora SPZPS we Włocławku z działalności pomiędzy posiedzeniami Rady Społecznej.
6.Zapoznanie Rady Społecznej z treścią pisma podpisanego przez Przewodniczącą Zarządu Terenowego O.Z.Z.P. i P. Panią Wiolettę Rydzewską oraz NSZZ „Solidarność” podpisanego przez Pana Marka Ciechurskiego.
7.Rozpatrzenie projektu nowego Regulaminu Rady Społecznej przy SPZPS we Włocławku , podjęcie uchwały Rady Społecznej w sprawie uchwalenia Regulaminu oraz przyjęcie projektu uchwały Rady Powiatu we Włocławku w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Rady Społecznej przy SPZPS.
8.Rozpatrzenie sprawozdania finansowego i analizy finansowej jednostki za 2004 r. wraz z podjęciem uchwały i zaopiniowaniem projektu uchwały Rady Powiatu w tej sprawie.
9.Rozpatrzenie informacji p.o. Dyrektora SPZPS o sytuacji jednostki w odniesieniu do zawartych kontraktów z Kujawsko- Pomorskim Oddziałem Narodowego Funduszu Zdrowia na 2005 r.
10.Rozpatrzenie informacji p.o. Dyrektora SPZPS w sprawie analizy sytuacji jednostki w I kwartale 2005 roku.
11.Rozpatrzenie informacji p.o. Dyrektora na temat realizacji koncepcji dalszego funkcjonowania SPZPS we Włocławku.
12.Sprawy różne.
13.Wolne wnioski.
14.Zakończenie obrad.
Ad.1.
Pan Przewodniczący :
Chciałbym powitać wszystkich , którzy skorzystali z zaproszenia na dzisiejsze obrady Rady Społecznej . W pierwszej kolejności witam Panią Dorotę Dzięgielewską – zastępcę Prezydenta Miasta Włocławka , witam serdecznie Pana Radnego – Krzysztofa Jaworskiego , Pana Prezesa – Andrzeja Wasilewskiego. Bardzo serdecznie chciałbym przywitać wszystkich przybyych pracowników Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych oraz przedstawicieli Związków Zawodowych również przybyłych na dzisiejsze spotkanie. Niemniej gorąco witam członków Rady Społecznej w osobach Pani Ewy Kończyńskiej , Pana Stanisława Sadowskiego, Pana Piotra Grudzińskiego. Szczególnie ciepło i gorąco pragnę przywitać Pana Ireneusza Cichockiego – Przewodniczącego Rady Powiatu we Włocławku. Ponadto pragnę przywitać przedstawicieli kierownictwa w osobach p.o. Dyrektor Panią Agnieszkę Sadowską , Panią p.o. Główną Księgową –Barbarę Wiankowską oraz Pana mecenasa – Juliusza Bieńka , który swoją wiedzą z zakresu prawa służy i służyć będzie na dzisiejszym posiedzeniu Rady Społecznej.
Ad.2.
Stwierdzenie quorum. Na dziewięciu członków Rady Społecznej na obrady stawiło się pięćoro, co umożliwiło stwierdzenie quorum. Członkowie Rady Społecznej w osobach Pani Joanny Idczak , Pana Bogdana Czajki , Pana Lecha Kuropatwińskiego i Pana Krzysztofa Wrzesińskiego nie uczestniczą w dzisiejszym posiedzeniu.
Ad.3.
Pan Przewodniczący zapytał , czy są propozycje lub uwagi do proponowanego porządku obrad. Następnie zaproponował wprowadzenie zmiany w punkcie 7 porządku obrad , która wnosi co następuje „ Rozpatrzenie projektu nowego Regulaminu Rady Społecznej przy SPZPS – podjęcie uchwały Rady Społecznej w sprawie uchwalenia Regulaminu Rady Społecznej przy SPZPS oraz zmian w Statucie SPZPS , a także przyjęcie projektu uchwały Rady Powiatu we Włocławku w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Rady Społecznej przy SPZPS oraz zmian w Statucie Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku”.
Zmiana ta jest podyktowana jest wprowadzeniem drobnej zmiany w Statucie Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych oraz zatwierdzenia nowego Regulaminu , którego ostateczną propozycję wszyscy Państwo uczestniczący w dzisiejszych obradach otrzymaliście. Jest to materiał poszerzony , uwzględniający to co nie zostało zawarte w wersji pierwotnej.
Kto z Państwa , członków Rady Społecznej jest za przyjęciem proponowanego porządku obrad – proszę o przegłosowanie.
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli proponowany porządek obrad z uwzględnieniem zmian przy 4 głosach za i 1 wstrzymującym.
Ad.4.
Pan Przewodniczący zapytał, czy członkowie Rady Społecznej zapoznali się z Protokołem nr 13 , a następnie zarządził głosowanie – kto z Państwa członków Rady Społecznej jest za jego przyjęciem.
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli Protokół nr 13 przy 4 głosach za i 1 głosie wstrzymującym.
Ad.5.
Pan Przewodniczący dokonał wprowadzenia do pkt. 5 porządku obrad i poprosił Panią p.o. Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku o przedstawienie krótkiego sprawozdania z działalności pomiędzy posiedzeniami Rady Społecznej .
Pani p.o. Dyrektor Agnieszka Sadowska :
Witam Państwa na dzisiejszym posiedzeniu Rady Społecznej . Przez ostatni miesiąc poczynione zostały następujące kroki. Zawarte zostały umowy na wydzierżawienie pomieszczeń aptecznych oraz zostały przejęte zobowiązania pracownicze osób tam zatrudnionych. Zawieszony został fundusz socjalny . Dwa Związki Zawodowe działające na terenie naszej placówki wyraziły zgodę na zawieszenie przez rok 2005 Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, jeden nie wyraził opinii. W związku z tym została podjęta decyzja o zawieszeniu tegoż funduszu. W ostatnim czasie w Narodowym Funduszu Zdrowia podpisaliśmy umowę na świadczenie zadań z zakresu profilaktyki – na badania cytologiczne. Niestety w drugim zakresie , o który się staraliśmy nie udało się nam podpisać kontraktu.
Rozstrzygnięty również został w związku z likwidacją naszych aptek przetarg na dostawę leków do naszych przychodni/poradni. Kwota na jaką opiewa ten przetarg to 93 tys. zł.
W ostatnim czasie tj. od 10-15 marca br. odbyła się w naszej placówce kontrola Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu we Włocławku. W związku z tym przygotowaliśmy materiały dotyczące lat ubiegłych – lat 2002,2003,2003.
Również w ostatnim czasie został ogłoszony konkurs na Ordynatora Oddziału Dziennego , tzn. rozpoczęta została procedura tego konkursu.
Została zmieniona lokalizacja Przychodni Terapii Uzależnienia od Alkoholu i Wpółuzależnienia .Przychodnia została przeniesiona z budynku przy ulicy Stodólnej do budynku na ulicy Wyszyńskiego przy Oddziale Dziennym Psychiatrycznym. Są tam przystosowane sale do tego typu działalności. Wiąże się to z zmniejszeniem powierzchni oraz z możliwością wydzierżawienia pomieszczeń przy ulicy Stodólnej.
Dobiegły końca negocjacje związane ze sprzedażą budynku przy ul. Okrzei . Jest już konkretny klient , który czeka jedynie na udzielenie mu kredytu.
Najtrudniejszą sprawą są wyroki sądowe, które spływają do zakładu lawinowo , a zasądzające pracownikom należności z tytułu „Ustawy 203”. Wpłynęło już bardzo dużo tych wyroków , jednak jeszcze nie wszystkie. Są już również cztery wyroki skierowane do komornika.
Jeszcze wiadomość z ostatniej chwili , która nadeszła dzisiaj. Uznano nasze odwołanie wniesione do Urzędu Skarbowego . Dokładniejszych informacji udzieli Radca Prawny zakładu.
Pan Juliusz Bieniek - Radca Prawny SPZPS:
Chciałem poinformować ,że decyzją Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy uchylono w całości poprzednią decyzję Urzędu Kontroli Skarbowej nakładającą na SPZPS zobowiązanie podatkowe w łącznej kwocie ponad 450 tys. zł. , uwzględniając odwołanie zmienia ją w ten sposób, że kwota podatku wraz z zobowiązaniem dodatkowym do zapłaty przez Samodzielny Publiczny Zespół Przychodni Specjalistycznych we Włocławku stanowi 4 tys. zł.
Pan Przewodniczący :
Dziękuję bardzo Pani p.o. Dyrektor oraz Panu Mecenasowi za ostatnią bardzo dobrą informację . Chciałbym zapytać członków Rady Społecznej czy są do Pani p.o. Dyrektor w tym punkcie porządku obrad macie Państwo pytania – bardzo proszę .
Pan Piotr Grudziński :
Chciałbym zadać pytanie dotyczące wyroków „Ustawy 203” . Czy osoby , które złożyły swoje wyroki u komornika są pracownikami obecnie zatrudnionymi w SPZPS-się ?
Kolejne pytanie dotyczy punktu 6 sprawozdania z działalności , a mianowicie czy stanowisko Ordynatora Oddziału Dziennego Psychiatrycznego można połączyć z funkcją kierownika całego Centrum Opieki Psychiatrycznej, ażeby zaoszczędzić , ograniczyć na dodatkach kierowniczych ?
Miałbym również pytanie do pkt 2 tegoż sprawozdania , czyli zawieszenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Na jakich zasadach ten Fundusz został zawieszony ? Wiemy już ,że nie udało się wypracować wspólnego stanowiska ze Związkami Zawodowymi, pomimo wcześniejszych deklaracji . Moje pytanie skieruję do Pana Mecenasa – Czy nie ma podejrzenia w związku z tym , że nie wszystkie Związki Zawodowe się opowiedziały ? Czy istnieje możliwość ,że pracownicy w zaistniałej sytuacji będą oddawać sprawę do sądu , bądź do Państwowej Inspekcji Pracy ?
Pani p.o. Dyrektor Agnieszka Sadowska :
Jeszcze nie wszystkie wyroki wpłynęły do naszej jednostki. Jeśli chodzi o wyroki skierowane do komornika to dotyczą osób j ż nie pracujących w naszym zespole. Natomiast pytanie dotyczące połączenia funkcji kierownika Centrum Psychiatrycznego z funkcją Ordynatora Oddziału Dziennego Psychiatrycznego to teoretycznie taka możliwość istnieje.
Pan Juliusz Bieniek - Radca Prawny SPZPS:
Jeśli chodzi o Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych to tryb konsultacji ze Związkami Zawodowymi przewiduje w ustawie o Związkach Zawodowych w art. 30, mają przedstawić wspólnie uzgodnione stanowisko w okresie 30 dni od daty zwrócenia się pracodawcy do Związków Zawodowych . W sytuacji kiedy Związki Zawodowe nie przedstawią wspólnego stanowiska , a to nastąpiło , pracodawca podejmuje decyzję w trybie art.30 ust.5 Ustawy o Związkach Zawodowych uwzględniając poglądy wyrażone przez członków Związków Zawodowych. Decyzja pracodawcy w tym zakresie jest więc zgodna z Ustawa o Związkach Zawodowych.
Pan Przewodniczący :
Dziękuję za udzielone odpowiedzi. Chciałbym zapytać czy są jeszcze pytania do omawianego materiału ? W związku z tym, że nie ma więcej pytań do Pani p.o. Dyrektor, dotyczących sprawozdania z działalności pomiędzy posiedzeniami Rady Społecznej, chciałbym zapytać członków Rady Społecznej – Kto z Państwa jest za rozpatrzeniem sprawozdania Pani p.o. Dyrektor z działalności pomiędzy posiedzeniami Rady Społecznej – proszę o przegłosowanie ?
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli jednogłośnie sprawozdanie p.o. Dyrektora SPZPS we Włocławku z działalności pomiędzy Radami Społecznymi .
Ad.6.
Pan Przewodniczący :
Proponuję przejść do punktu 6 porządku obrad o brzmieniu – Zapoznanie Rady Społecznej z treścią pisma podpisanego przez Przewodniczącą Zarządu Terenowego O.Z.Z.P i P. Panią Wiolettę Rydzewską oraz NSZZ „Solidarność” podpisanego przez Pana Marka Ciechurskiego. W materiałach , które otrzymaliście Państwo przekazałem treść pisma podpisanego przez Panią Przewodniczącą oraz Pana Marka Ciechurskiego wraz z innymi podpisami pracowników Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych w liczbie 65. Pomimo to ,że pismo kierowane jest do Starosty Powiatu Włocławskiego , do Przewodniczącego Rady Powiatu zdecydowałem o zapoznaniu Państwa z jego treścią z tego powodu , iż wielokrotnie w tym właśnie piśmie jest przywoływana Rada Społeczna . Chciałbym zapytać , czy członkowie Rady Społecznej w związku z tym pismem zechcą zająć stanowisko , zabrać głos lub podzielić się swoją refleksją – bardzo proszę ?
Pan Stanisław Sadowski :
Odniosę się tylko do Rady Społecznej , której członkiem jestem od dwóch lat. Chciałbym podkreślić ,że to co Rada Społeczna robiła to należałoby się zapoznać z protokółami Rady Społecznej. Natomiast faktem jest ,że Rada Społeczna nie ma takiej kontroli i nie rozlicza jak Państwo napisali w piśmie z wszystkich decyzji podejmowanych przez kierownictwo. Dlaczego tak bardzo interesują się Państwo pracą obecnej Rady społecznej a nie sięgacie głębiej , czyli na sześć lat wstecz ? Nie rozliczacie pracy poprzedniej Rady Społecznej i kierującego wówczas Dyrektora , gdzie nie zostały wypowiedziane w odpowiednim czasie „13-ste” pensje. Gdyby byłoby to uczynione , dzisiaj nie byłoby już tego problemu. Być może inne jednostki „stoją” w lepszej kondycji finansowej właśnie dlatego, że były wykorzystane w odpowiednim czasie stosowne przepisy prawne , które były niestety zaniedbane w tym zakładzie.
Myślę ,że obecna Rada Społeczna i Rada Powiatu jest na tyle odpowiedzialna, że do końca kadencji zrobi co do niej należy i przekształci, bądź rozwiąże problem SPZPS.
Problem „Ustawy 203” nie jest tak do końca problemem jaki „zafundował” jednostce jak to nazwano w tym piśmie nadzór właścicielski. Organ założycielski jakim jest Powiat Włocławski nie jest winien ,że wprowadzono tę „chorą ustawę”. W tym piśmie wprowadziliście niemalże szantaż. Myślę ,że na posiedzeniach Rady Społecznej chcieliśmy rozwiązać ten problem polubownie , bez uszczerbku praw pracowników i dla Rady Powiatu. Chciałbym jeszcze raz podkreślić ,że jeśli chcecie się doczekać likwidacji SPZPS to być może się doczekacie , ale nie możecie mieć wówczas do nikogo pretensji ,że być może część z Was może nie będzie miało pracy , a część jednak nie. Być może Rada Społeczna podejmie ten ciężar i zlikwiduje ten zakład , wypłaci zobowiązania , ale co dalej ?
Pani Renata Jaworska - Pracownik Ośrodka Rehabilitacji Dzieci Niepełnosprawnych:
Pismo wyraża nasze uczucia i obawy. Spotykamy się już od listopada i nic z tych spotkań nie wynika , stoimy w martwym punkcie. Nie można tego tak pozostawić i o tym problemie nie rozmawiać , to jest przecież nasza przyszłość .
Pan Przewodniczący :
Wypowiem jedno zdanie , ponieważ przewodniczę Radzie Społecznej , w jakiś sposób za nią odpowiadam i korzystając z obecności przedstawicieli załogi to o kilku rzeczach pragnę powiedzieć . Skupię się na tych fragmentach pisma , które dotyczą Rady Społecznej. W piśmie pytacie Państwo gdzie była i co robiła Rada Społeczna na czele ze Starostą przez ostatnie dwa lata, gdy Dyrektor podpisywał zawyżone kontrakty z lekarzami. Po pierwsze trzeba zobaczyć do czego uprawniona jest Rada Społeczna. Kompetencje Rady Społecznej są ściśle określone , o czym Państwo doskonale wiecie , w Statucie i Regulaminie i do podpisywanych kontraktów Rada Społeczna nie ma nic. Nie mylcie Państwo Rady Nadzorczej w spółkach , bo być może taka analogia jest stosowana z Radą Społeczną . Jeżeli trzeba to mogę udostępnić Statut SPZPS , w którym jasno określono jakim organem jest Rada Społeczna. Postaram się również odpowiedzieć , gdzie była na bazie faktów, a nie niedomówień. Rada Społeczna jest powołana od 29 grudnia 1999 roku , a więc od momentu kiedy jednostka praktycznie stała się samodzielna . Od tego dnia do 5 listopada 2002 r. , a więc przez okres 35 miesięcy Rada Społeczna zaplanowała 15 spotkań , z czego odbyło się 13. W dwóch przypadkach nie zgromadzono quorum. Mam przyjemność przewodniczyć Radzie Społecznej od 21 lutego 2003 r. .Do dnia dzisiejszego upłynęły 24 miesiące. W tym czasie zaplanowano 15 posiedzeń Rady Społecznej , odbytych zostało 15 posiedzeń. Dzisiejsze spotkanie Rady Społecznej jest już 16 spotkaniem, a więc przez porównanie liczby odbytych posiedzeń możecie Państwo opowiedzieć sobie , gdzie była i co robiła Rada Społeczna .Wszystkie dokumenty z Rady Społecznej są dokumentami jawnymi. Przypomnę tylko , że Rada pracuje w oparciu o zatwierdzony , przyjęty plan pracy i Przewodniczący jest zobowiązany , aby ten plan był realizowany. Przez ten czas właśnie ten plan był realizowany. Pytanie Państwa , gdzie był Starosta z Radą Społeczną tylko za ostatnie dwa lata pozostawiam bez odpowiedzi. Wiecie Państwo doskonale dlaczego pytacie właśnie o ten okres. Musicie wiedzieć ,że na ten okres ma bardzo duży wpływ okres poprzedni, a więc „Ustawa 203, 110”, 13-sta pensja i cały szereg innych zdarzeń. Więc bądźmy konsekwentni. Pytacie Państwo o kontrakty z lekarzami , nikt z nas nie ma prawa ingerować w kontrakty , które podpisuje Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni specjalistycznych z lekarzami . To bardziej Państwo mogliście posiadać wiedzę o zawieraniu kontraktów. Dzisiaj Państwo możecie wszystko, bo nie tak dawno mówiliście ,że nie mogliście nic. Powiem krótko mogliście – przychodziliście do mnie wielokrotnie. Odniosę się do kolejnego fragmentu , dlaczego Rada Społeczna nie sprawdzała czy jest to korzystne dla naszej jednostki. Pytanie na co , na kontrakty , na które Rada nie miała wpływu, bo nie jest Radą Nadzorczą, a Starosta nie jest Prezesem spółki. Bardzo proszę oddzielić te dwa elementy, działamy w ramach Ustawy o Zakładach opieki Zdrowotnej, a nie w ramach Ustawy o spółkach , więc nie miała na to wpływ i nie mogła , jeszcze raz podkreślam , że nie jest to jej kompetencja. Kolejny zarzut to dlaczego przedstawiano Związkom Zawodowym sprawozdania finansowe, które zapewniały o dobrej kondycji finansowej zakładu. Po raz kolejny powtórzę , że otrzymywaliśmy te same sprawozdania, które i Państwo otrzymywaliście i nie było żadnych innych dokumentów. To my również dzisiaj sobie takie pytanie stawiamy i te dokumenty zapewniające o takiej , a nie innej sytuacji zakładu przechodziły zarówno przez Radę Społeczną , Zarząd Powiatu i były również przedmiotem obrad Komisji Zdrowia i Spraw Społecznych od 1999 r. i trafiały pod obrady Rady Powiatu.
Przytoczę kolejne zdanie zawarte w piśmie „ Rada Społeczna i Rada Powiatu są winne zaniechania działań i braku prawidłowego nadzoru”. W istocie rzeczy na czym polega nadzór Rady Społecznej nad działalnością zakładu. Jest to jasno zdefiniowane w Statucie SPZPS-u i Ustawie o ZOZ. Rada Społeczna jest tylko organem opiniodawczym i wnioskującym do Rady Powiatu, do Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych . Więc o takim nadzorze o jakim Państwo myślicie tutaj mowy być nie może , ponieważ ustawa na to nie zezwala. Kolejny cytat „ Dosyć już mamy lekceważenia przez Powiat i straszenia nas utratą pracy jeżeli nie zgodzimy się na koncepcję, która nie daje nam żadnych gwarancji na najbliższą przyszłość”. Można wiele rzeczy mówić , ułożyć , można pod wieloma rzeczami się podpisać , ale czy ktokolwiek mówiąc prawdę próbował Państwa straszyć ? Czy intencją kogokolwiek z członków Rady Społecznej było straszenie Państwa ? Dlatego w odpowiedzi na Państwa pismo będzie zawarta prawda mająca uzasadnienie w prawie miejscowym, bo właśnie tego prawa wszyscy jesteśmy zobowiązani przestrzegać. Dopóki zadania Rady Społecznej nie będą zmienione i kompetencje Starosty również nie ulegną zmianie w wielu fragmentach , które Państwo poruszaliście niestety prawda jest zupełnie odmienna. Dotyczy to trybu i sposobu pracy Rady Społecznej, tematyki jaką Rada Społeczna się zajmuje , dotyczy to również relacji z Państwem i Związkami Zawodowymi, które od kilku miesięcy są bardzo częste , cykliczne i otrzymujecie Państwo wszelkie materiały dotyczące tego czym Rada Społeczna się zajmuje. Zapewniam ,że są to te same materiały , które my członkowie Rady Społecznej otrzymujemy od Dyrekcji jednostki i w tym zakresie proszę , abyście Państwo starali się poprzez swoich reprezentantów w osobach Przewodniczących Związków Zawodowych utrzymać relacje z Rady Społecznej, ale również z poszczególnymi jej członkami. Zatem chciałbym , abyście ujmowali kwestie funkcjonowania SPZPS nie tylko w ciągu ostatnich dwóch lat , ale w perspektywie czasu takiej , która ma wpływ na to jakiej sytuacji jednostka się znajduje.
Pani Wioletta Rydzewska- Przewodnicząca Zarządu Terenowego O.Z.Z.P i P.
Chciałbym w tym momencie powiedzieć ,że my dokumenty dotyczące obrad Rady Społecznej otrzymujemy od niedawna . Dotychczas tak jak to wspomniane zostało w naszym piśmie otrzymywaliśmy informacje szczątkowe lub nie do końca prawdziwe. Od niedawna jak Państwo wiecie uczestniczymy w obradach Rady Społecznej, wcześniej nie byliśmy zapraszani i nie otrzymywaliśmy żadnych materiałów tego dotyczących – moje pytanie brzmi dlaczego ? Więc proszę się nam nie dziwić , że czujemy się nieco oszukani widząc co dzieje się z naszymi miejscami pracy. Pewne kwestie poruszane na tych spotkaniach dziwią nas i wprowadzają w stan zakłopotania. Wszyscy po prostu boimy się po raz kolejny zostać oszukani, przecież są to nasze miejsca pracy, które wiszą zawieszone w próżni.
Pan Przewodniczący :
Nie ma takiego obowiązku , abyście Państwo otrzymywali takie materiały. Otrzymujecie je , bo taka jest wola Przewodniczącego Rady Społecznej . Proszę spojrzeć w Statut SPZPS i zapoznać się z zapisem dotyczącym uczestnictwa Związków Zawodowych w pracach Rady Społecznej . Natomiast zaproszenia i materiały Przewodniczący wysyła tylko członkom Rady Społecznej . Do tej pory była sytuacja następująca: Pan Dyrektor Stanisław Beciński , kiedy wielokrotnie na ten temat mówiliśmy twierdził ,że nie ma takiej woli i potrzeby uczestniczenia Związków Zawodowych w posiedzeniach Rady Społecznej.
Pani Wioletta Rydzewska- Przewodnicząca Zarządu Terenowego O.Z.Z.P i P.
Nigdy się Pan nad tym nie zastanawiał – dlaczego ?
Pan Przewodniczący :
Właśnie zastanowiłem się i jak możecie Państwo zauważyć od m-ca sierpnia jesteście Państwo zapraszani.
Pan Ireneusz Cichocki- Przewodniczący Rady Powiatu :
Moja rola na dzisiejszym spotkaniu polega na tym, że słucham bardzo wnikliwie co Państwo macie dopowiedzenia, o czym mówi Pan Przewodniczący Rady Społecznej członkowie Rady Społecznej , po to aby wyrobić sobie w miarę możliwości jak najszerszy i jak najbardziej niezależny pogląd. Pragnę Państwa zwrócić uwagę na jeden bardzo ważny istotny element. Na ostatniej sesji Rady Powiatu była poruszana zmiana Statutu SPZPS-u , która polegała na tym , że umocowała Komisję Rewizyjną Powiatu Włocławskiego w taki sposób , aby ona mogła przeprowadzić kontrolę .Jak wiecie Państwo , kontrola została przeprowadzona niezwłocznie. Wyniki tej kontroli znane będą w momencie kiedy zbierze się ponownie Komisja Rewizyjna , która jest organem Powiatu ,całkowicie suwerenna , kierowana przez Przewodniczącego tejże Komisji . Nie mniej jednak uważam , że działania były podjęte niezwłocznie wtedy , kiedy pozwalało na to prawo. Zwróćcie Państwo uwagę na jeszcze jeden element , zawarty w Waszej nazwie – Samodzielny i tu trzeba mieć również świadomość co do zakresu ingerencji jaki może stosować wobec Was organ założycielski, czy też organ nadzoru. Ze swojej strony mogę przed Państwem odpowiadać i zdawać relację za okres , w którym posiadłem wiedzę o sytuacji SPZPS-u. Działania Rady Powiatu , którą kieruję były na tyle działaniami szybkimi , na ile mogły być i na tyle efektywnymi na ile są. Co do uczestnictwa w sesjach – to macie Państwo prawo uczestniczenia i będziecie zapraszani . Macie również prawo przedstawienia swojego konstruktywnego poglądu na obradach Rady Powiatu przed Radnymi. Natomiast jest to w zakresie moich kompetencji , abym mógł deklarować i wypowiadać się , czy podejmować decyzje za Radę Powiatu.
Pani Renata Jaworska – Pracownik Ośrodka Rehabilitacji Dzieci Niepełnosprawnych:
Cały czas odnoszę wrażenie ,że następuje tutaj koło zamknięte. Pan Przewodniczący Rady Społecznej nie ma kompetencji do podejmowania decyzji co do dalszego funkcjonowania placówki i odwołuje się do Przewodniczącego Rady Powiatu. Pan Przewodniczący Powiatu również nie ma takich mocy decyzyjnej , więc koło powraca do początku. Wiemy wszyscy , że Dyrektor Stanisław Beciński przedstawił pewne koncepcje ratowania zakładu i dostał na to nawet „ zielone światło”, ale sytuacja stała się jak wszystkim wiadomo , powołano na okres 3 m-cy Panią p.o. Dyrektor Agnieszkę Sadowską, która również przedstawiła kolejne koncepcje. One również zostały zatwierdzone , ale nie zostały wdrożone w życie.
Pan Przewodniczący :
Należy Państwu przypomnieć , dlaczego Pan Dyrektor Stanisław Beciński powrócił do swojej koncepcji ratowania jednostki. Powrócił do niej dlatego ,że nie było woli załogi utworzenia spólki prawa handlowego. O tym stanowią dokumenty , członkowie Rady Społecznej mieli taką informację przedłożoną. W związku z tym , jeżeli się nie godzimy na jedno, nie godzimy na drugie to pytanie – mamy „dryfować” w martwym punkcie , czy szukać rozwiązania. Nie ma decyzji , która by się zrodziła bez głębokiej analizy i rozeznania dla problemu.
Pani Elżbieta Wódkowska – Pracownik Przychodni Rehabilitacji Leczniczej :
Odnoszę się do pierwszego zdania z przytaczanego pisma, które mówi : „ Związki Zawodowe działające w SPZPS wraz z pracownikami domagają się , aby władze Powiatu Włocławskiego niezwłocznie zajęły się udzielaniem pomocy naszej jednostce”. To właśnie zdanie ma uświadomić wszystkim rangę problemu, zacznijmy rozmawiać o konkretach , o naszej przyszłości , co dalej będzie z losami naszej placówki. Mamy przed sobą te wszystkie dokumenty, które nie niosą dla nas żadnych konkretnych rozwiązań. Tym pismem chcieliśmy oddać nasze obawy , chcieliśmy ,ażeby zaczęto myśleć o pracownikach i nie wymagać tylko poświęceń z ich strony. W zamian za pewnego rodzaju straty i rezygnację mamy niepewność jutra i obawy o utrzymanie dla nas i naszych rodzin. Wszystkim wiadomo ,że te pieniądze nam się należą i tylko trzeba coś z tym zrobić . Może należałoby wznowić rozmowy ze spółką miejską , albo utworzyć nowy twór prawny na bazie likwidowanego SPZPS-u , jeszcze raz powtarzam zacznijmy mówić o konkretach.
Pan Marek Ciechurski – Pracownik Działu Administracji :
W minionym czasie pracownicy wiele rozmawiali na tematy dotyczące naszej jednostki. Wielu spotykało się w małych grupach z Radnymi i przedstawiali swoje wizje. Spotkania te miały na celu przybliżenie naszej sytuacji. W czasie rozmów można było przedyskutować pewne propozycje , które miałyby jakieś szanse na poprawę sytuacji . Wymaga się cały czas od nas pewnych wyrzeczeń , ale nie daje się nam żadnych konkretnych propozycji co w zamian. W ostatnich latach zakład nasz przynosił stratę . Pismo to nie miało zabrzmieć jako z naszej strony pogróżki. We wszystkich koncepcjach mówi się o restrukturyzacji , a z tym wiążą się zwolnienia pracowników , 10-15 % to proszę się nie dziwić ,że nasze poczynania miały na celu próby ratowania naszych stanowisk pracy, choćby poprzez połączenie z Miejskim Zespołem Opieki Zdrowotnej. Nasze spotkania z Prezydentem Skrzypkiem , czy też Prezesem Wasilewskim miały na celu rozmowy , które mogłyby przynieść korzyści zarówno dla nas jako pracowników jak i dla zakładu. Może należałoby powrócić do rozmów , utworzyć komisję składającą się z przedstawicieli władz miasta jak i powiatu. Umożliwiłoby to doprowadzenie do pewnych , jasnych wniosków dotyczących naszej placówki. Myślę również ,że odpowiednim byłoby to ,żeby powstał nowy twór prawny , który na rynku świadczeń medycznych byłby na tyle silny , aby móc przetrwać. Może właśnie z połączenia jednostek można by utworzyć placówkę stabilną i funkcjonującą prawidłowo, która da nam pracownikom pewność pracy . Związki Zawodowe muszą walczyć o interesy pracownicze.
Pan Przewodniczący :
Jeżeli mam podjąć jakiekolwiek działania związane z organizacją takiego spotkania, to muszę Państwa poinformować ,że tylko Rada Powiatu może mnie zobligować do rozpoczęcia prac , aby takie spotkanie się odbyło i do uczestniczenia w tych pracach.
Pani Jolanta Rucińska – Kierownik Laboratorium Analitycznego :
Czy Pan Przewodniczący Rady Powiatu może doprowadzić do takich spotkań ?
Pan Ireneusz Cichocki- Przewodniczący Rady Powiatu :
Myślę ,że najodpowiedniejszym quorum do przekonania o konieczności doprowadzenia do omawianych spotkań będzie sesja Rady Powiatu, która odbędzie się jutro i , na którą mają zaproszenie Przewodniczący Związków Zawodowych. Sesja Rady Powiatu jest posiedzeniem jawnym , na które każdy z Państwa ma prawo przybyć i w nim uczestniczyć oraz wyrażać swoje głosy . Bardzo serdecznie Państwa zapraszam na jutrzejszą sesję Rady Powiatu, na której będziecie mogli Państwo osobiście przekazać Radnych do swoich propozycji. Myślę ,że jutro będzie odpowiedni moment ,żebyście Państwo w sposób rzetelny i konstruktywny określili Wasze oczekiwania względem jednostki. Musimy tę jednostkę w takiej , czy innej formie , bo widać ,że dyskusje i wszelkie działania zmierzają do różnych wariantów utrzymać.
Pan Przewodniczący :
Proponuję w tym punkcie zamknąć dyskusję oraz zamknąć rozpatrywanie punktu 6 porządku obrad dzisiejszego posiedzenia Rady Społecznej.
Ad.7.
Pan Przewodniczący :
Proponuję przejść do punktu 7 porządku obrad – Rozpatrzenie projektu nowego Regulaminu Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku oraz propozycji zmian statutowych SPZPS – podjęcie uchwały Rady Społecznej w sprawie uchwalenia Regulaminu Rady Społecznej przy SPZPS oraz zmian w Statucie SPZPS , a także przyjęcie projektu uchwały Rady Powiatu we Włocławku w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych oraz zmian w Statucie Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych . Z materiałami otrzymaliście również Państwo te , które zostały przekazane w miniony piątek. Są to materiały , które zawierają projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku , projekt uchwały Rady Społecznej w sprawie uchwalenia regulaminu Rady Społecznej przy SPZPS we Włocławku oraz nowe brzmienie Regulaminu Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku. Ta propozycja jest konsekwencją uchwały Rady Powiatu podjętą na ostatniej sesji , a zobowiązywała do przygotowania w ciągu 2 miesięcy nowego Regulaminu Rady Społecznej przy SPZPS. Chciałbym zapytać , czy macie Państwo uwagi , bądź propozycje do tego materiału.
Pani Ewa Kończyńska:
Mam prośbę do Pana Mecenasa , aby wskazał nam zasadnicze różnice pomiędzy tymi Regulaminami .
Pan Juliusz Bieniek - Radca Prawny SPZPS:
Chciałbym podkreślić ,że obydwa rozwiązania są zbieżne co do rozwiązań systemowych , natomiast projekt drugi jest projektem szerszym , bardziej szczegółowo regulującym sprawy techniczne oraz możliwości Rady Powiatu , a w pewnych kwestiach technicznych rozdziela funkcję Przewodniczącego Rady i Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych co do organizowania prac Rady społecznej. Istotną zmianą w nowym projekcie jest to ,że odmiennie od poprzedniego ustanawia inną osobę , która może być Przewodniczącym Rady Społecznej – jest to nie tylko Starosta Włocławski , ale to może być osoba przez niego wskazana i jest to zgodne z prawem. Ogranicza od momentu nowej kadencji Rady Społecznej liczbę członków z 9 do 7 , co jak widać ma niebagatelny wpływ na jakość i szybkość pracy Rady Społecznej. Także ten drugi projekt złożony w dniu dzisiejszym jest bardziej komplementarny z zakresu pracy , który ma służyć do usprawnienia pracy Rady Społecznej. Projekt ten ściśle określa kompetencje Rady Społecznej , ale przekazuje pewne obowiązki na Dyrektora SPZPS, chociażby w zakresie zaproszenia gości do uczestnictwa w obradach oraz dostarczanie materiałów na poszczególne posiedzenia. Zawiera również rozwiązania systemowe dotyczące treści uchwał i ich sposobu sporządzania.
Pan Przewodniczący :
Dziękuję bardzo Panu Mecenasowi , pragnę przypomnieć ,że na ostatniej sesji Rady powiatu – Rada przyjęła Statut SPZPS we Włocławku , gdzie widnieje zapis o 7 osobowym składzie Rady Społecznej . W istocie rzeczy zawężenie składu Rady Społecznej do siedmiu osób, spowoduje poprawę pracy Rady Społecznej trudno jest dziś określić . Może jeszcze dopowiem ,że w tym nowym Regulaminie jest pewien zapis , którego nie było dotychczas, a mianowicie zapis dotyczący publikowania Protokołów z posiedzeń Rady Społecznej, uchwał podjętych przez Rady Społecznej w biuletynie informacji publicznej. Więc oznacza to tyle ,że wszystkie dokumenty , które przez Radę Społeczną będą podjęte informacją publiczną. Jeżeli nie ma więcej pytań, proponuje przejść do procedury głosowania – kto z Państwa jest za rozpatrzeniem projektu nowego Regulaminu Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku oraz propozycji zmiana statutu SPZPS we Włocławku, a także przyjęcie projektu uchwały Rady Powiatu we Włocławku w sprawie zatwierdzenia nowego Regulaminu Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych oraz zmian w statucie SPZPS – proszę o przegłosowanie ?
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli nowy Regulamin Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku oraz propozycje zmian Statutu SPZPS we Włocławku, a także przyjęli projekt uchwały Rady Powiatu we Włocławku w sprawie zatwierdzenia nowego Regulaminu Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych oraz zmian w statucie SPZPS przy 4 głosach za i 1 wstrzymującym.
Ad.8.
Pan Przewodniczący :
Proponuję przejść do punktu 8 porządku obrad w brzmieniu – Rozpatrzenie sprawozdania finansowego i analizy finansowe jednostki za 2004 r. wraz z podjęciem uchwały i zaopiniowaniem projektu uchwały Rady Powiatu w tej sprawie. Podobnie jak do poprzednich punktów otrzymaliście Państwo projekt uchwały Rady Społecznej wraz ze stosownymi materiałami. Korzystając z obecności zarówno Pani p.o. Dyrektor jak i Pani p.o. Głównej księgowej poproszę o krótką informację dotyczącą tego materiału.
Pani p.o. Dyrektor Agnieszka Sadowska :
Informacji udzieli Pani p.o. Główna Księgowa jednostki.
Pani Barbara Wiankowska –p.o. Główna Księgowa :
Sprawozdanie finansowe składa się przede wszystkim z bilansu i rachunku zysków i strat. Bilans wstępny sporządzony został na dzień 31.12.2004 r. Majątek – aktywa trwałe , wartość netto wynoszą 2.512.393,55 zł. Aktywa obrotowe 612.951,56 zł. Na aktywa obrotowe składają się zapasy , należności od innych jednostek oraz stan środków pieniężnych w jednostce. Kapitał własny jest w naszym zakładzie ujemny i wynosi 3.440.944,81 zł. Na kapitał własny składają się kapitały inne m.in. kapitał podstawowy , który jest wkładem organu założycielskiego w jednostkę. Istnieje również pozycja jak kapitał zakładowy i wynosi to u nas 351.574,61 zł. Są to wszelkiego rodzaju dobra wypracowane przez samą placówkę i nie wniesione prze organ. Straty z lat ubiegłych minus 5.404.331,32 zł. Zysk , a właściwie strata netto za rok bieżący 764.596,26 zł. W skład pasywów wchodzą również zobowiązania i rezerwy na zobowiązania . Nasza jednostka nie stworzyła rezerw, a więc zobowiązania stanowią 6.566.289,86 zł. Składają się na to zobowiązania krótkoterminowe w postaci kredytów w granicach 600 tys. zł. , zobowiązania wobec innych jednostek z tyt. Dostarczonych mediów i materiałów. Zobowiązania z tyt. takich jak wynagrodzenia, zobowiązania wobec Budżetu Państwa, w postaci składek ZUS i stan funduszów socjalnych w postaci funduszu socjalnego. Wszystko to musi się równoważyć. Chciałabym więcej czasu poświęcić samemu rachunkowi zysków i strat, bowiem więcej nam powie o naszych przychodach i kosztach, prowadzonej działalności gospodarczej. Przychody netto ze sprzedaży 13.037.587,82 zł. W skład tego wchodzą przychody netto ze sprzedaży produktów, a więc ze świadczonych usług, przychody netto ze sprzedanych towarów w aptekach. Przychody ze sprzedaży usług medycznych 8.628.882,54 zł. Przychody ze sprzedaży towarów w aptekach 4.408.705,38 zł. To tworzy nam kwotę przychodów netto ze sprzedaży w granicach13 mln.zł. Koszty działalności operacyjnej są to tzw. koszty rodzajowe, które ponosi jednostka prowadząc działalność : amortyzacja 331.468,07 zł. , zużycie materiałów i energii 1.158.977,65 zł. , usługi obce 1.460.692 zł. Wynagrodzenia 5.678.712,70 zł. , ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia 1.198.416,88 zł. , pozostałe koszty rodzajowe 25.152,05 zł. Wartość sprzedanych towarów i usług 3.906.673,83 zł. Pozostałe przychody operacyjne 482.188,62 zł. Pozostałe koszty operacyjne 36.353,80 zł. Przychody finansowe – 2.662,25 zł. są to przychody z tytułu odsetek, natomiast koszty finansowe 151.928,32 zł. Koszty finansowe stanowią odsetki od kredytu bankowego.
Strata z działalności prowadzonej przez SPZPS w 2004 r. – 764.596,26 zł. Wstępna analiza finansowa za 2004 r. przedstawia się następująco – Działalność Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku na koniec 2004 roku została zakończona stratą w wysokości 764.596,26 zł. Jest to analiza wstępna finansowa , zarówno bilans jak i Rachunek zysków i strat z uwagi na fakt nieotrzymania wyników kontroli Urzędu Kontroli Skarbowej, która nadeszła dopiero dzisiaj. Do tej analizy muszą być te zmiany naniesione i dopiero wówczas przybierze ona kształt ostateczny. Wynik na poszczególnych działalnościach kształtował się następująco : Strata w działalności podstawowej , czyli głównie chodzi o usługi świadczone przez naszą jednostkę 1.563.196,46 zł., zysk z działalności aptek 502.031,45 zł. Jest to jedynie zysk , który został uzyskany na sprzedaży samych leków. Strata z działalności finansowej 149.266,07 zł. , zysk z działalności pozostałej 445.834,82 zł. W sumie z tych poszczególnych form działalności wynosi 765.596,26 zł. straty, czyli jest ujemny. Na ten ujemny wynik finansowy głównie miała wpływ „Ustawa 203”wraz z pochodnymi, czyli odsetki i spłata ZUS- u , płacona przez płatnika. Jest to prawie 540 tys. zł. Wynik finansowy ujemny ok. 765 tys. zł. , a sama „Ustawa 203” ok. 540tys. zł. Na ten wynik finansowy jeszcze ponadto wpłynęła amortyzacja środków trwałych , jest ona elementem nie finansowym , nie ma wpływów z tego tytułu – 331.468,07 , czyli amortyzacja roczna zasobów posiadanych przez jednostkę Z tytułu świadczonych usług medycznych przez nasz zakład, jednostka poniosła również stratę za niezapłacone nadwykonania, jest to kwota ok. 74tys. zł. Narodowy Fundusz Zdrowia płaci za usługi zdrowotne wykonane do wysokości narzuconego limitu. Przyjęcie większej ilości pacjentów , ponad limit jest bezpłatne. Ceny poszczególnych usług nie zawierają żadnych kalkulacji związanych z remontami , inwestycjami czy wysokimi kosztami utrzymania. Koszty wynagrodzenia pracowników z Zespole wraz z usługami medycznymi obcymi dotyczącymi lekarzy zatrudnionych na kontraktach , kształtują się na poziomie 55 % kosztów ogółem , są i będą dominującą pozycją w wydatkach. Jest to naturalne , ponieważ jesteśmy jednostką świadczącą usługi. Należności od odbiorców na dzień 31.12.2004 rok wynoszą 437.221,02 zł. w głównej mierze bieżące z NFZ. W księgach figuruje należność warunkowa stanowiąca skierowanie pozwu do sądu przeciwko NFZ z tytułu zabezpieczenia środków związanych z „Ustawą 203” w wysokości 2.796.313,06 zł. Pozew skierowaliśmy we wrześniu 2003 r. i do tej pory brak jest rozstrzygnięcia. Zobowiązania na dzień 31.12.2004 r. wynoszą 1.284.232,62 zł. W powyższej kwocie jest zobowiązanie wobec pracowników z tytułu „Ustawy 203”wraz ze składką ZUS i odsetkami naliczonymi na dzień 31.12.2004 r. i wynosi 3.002.170,48 zł. Brak jest rozwiązań systemowych w powyższym zakresie i wpływające do Zespołu lawinowo wyroki sądowe od pracowników , doprowadzą wkrótce jednostkę do ruiny finansowej. Istnieją ponadto jeszcze zobowiązania wobec pracowników z tytułu niewypowiedzianych w odpowiednim czasie „13”pensji w wysokości 833.206,40. Obecnie wpływają do jednostki podania od pracowników o ich realizację z groźbą skierowania na drogę sądową w przypadku braku wypłaty w podanych terminach. Natomiast zobowiązania publiczno-prawne zostały zapłacone w 2004 r. w całości , na bieżąco . Z kolei zobowiązania wobec dostawców nie są regulowane terminowo , często w przypadku zagrożenia brakiem dostaw odczynników , leków ratujących życie i mediów dostarczanych jednostce, żeby mogła prowadzić bieżącą działalność. Ponadto ,żeby utrzymać płynność finansową jednostki wzorem lat poprzednich , zaciągnięty został kredyt w rachunku bieżącym w wysokości 700 tys. zł. Jak przedstawiają w/w cyfry jednostka znalazła się w bardzo trudnej sytuacji finansowej, która ulega pogorszeniu z miesiąca na miesiąc Niepokojącą pozycją bilansową jest Kapitał własny wykazujący wartość ujemną 3.440.944,81 zł. Majątek trwały w wysokości netto wynosi 2.512.393,55 zł. W 2004 roku jednostka dokonała wyceny majątku . Wartość majątku w cenach rynkowych, głównie chodzi o budynki i grunty , wynosi 8.325.673,19 zł. Jak przedstawiono w bilansie majątek trwały netto ujęty w księgach ok. 2.512 tys. zł.
Pan Przewodniczący:
Dziękuję bardzo za przedstawienie materiału i otwieram dyskusję.
Pani Barbara Kubiak – Skarbnik Powiatu Włocławskiego :
Myślę ,że Państwo macie przyjąć, bądź pozytywnie zaopiniować jako członkowie Rady Społecznej wynik finansowy za rok 2004 . Jednak w materiałach widnieje zapis o bilansie wstępnym. Mam pytanie , co Państwo zatwierdzić chcecie , czy bilans wstępny , czy sprawozdanie za 2004 rok. Jeżeli sprawozdanie za 2004 r. to powinno ono być opatrzone datą 31.12.2004 r. i powinno być podpisane przez Dyrektora jednostki. Wyjaśnienia Pani p.o. Głównej Księgowej o wniesieniu jakichkolwiek poprawek , czy zmian nie powinno mieć miejsca. Pozwoliłam sobie porównać ten bilans z bilansem na dzień 31.08.2004 r. i w pozycji strat z lat ubiegłych , gdzie było 4.415 tys. plus rok 2003 – 1.560.709 tys. zł. to razem 5.976.352,76 zł. , a w bilansie wstępnym , który został sporządzony podano 5.504.719 tys. zł.
Proszę mi powiedzieć , gdzie znajduje się te ok. 400 tys. zł. , co się z tym stało ?
Pani Barbara Wiankowska –p.o. Główna Księgowa :
W tej pozycji – strata z lat ubiegłych zostaną dokonane również zmianą , głównie dotyczy „Ustawy 203”, czyli korekty naliczania, które dotyczą roku 2001 i 2002. Po prostu inne podejście spowodowało nowe naliczanie .
Pani Barbara Kubiak – Skarbnik Powiatu Włocławskiego :
Członkowie Rady Społecznej powinni mieć świadomość, dlaczego te wyniki się różnią , aby Rada Społeczna nie była posądzona przez załogę , że czegoś nie dopilnowała przyjmując , czy pozytywnie opiniując to sprawozdanie. Musi być wyraźnie powiedziane . Rada Społeczna musi mieć pełną świadomość , jak również sami pracownicy jak wygląda sytuacja finansowa jednostki. Myślę ,że Państwo nie powinniście opiniować na okres wstępny , warunkowy takiej wersji .
Pan Juliusz Bieniek - Radca Prawny SPZPS:
Abstrahując od słów Pani Skarbnik z legislacyjnego punktu widzenia nie pozostawia wątpliwości art.46pkt 2 Ustawy o ZOZ , który mówi ,że opiniuje i przyjmuje sprawozdanie finansowe oraz bilans jednostki. Nie ma w tym art. mowy o wstępnym , ostatecznym . W związku z tym nie możemy bazować na takiej wersji bilansu. Przyjęcie tej uchwały przez Radę Społeczną rodzi obowiązek przedstawienia na Radzie Powiatu do zatwierdzenia zgodnie z art. 52 . Mamy również obowiązek poddania sprawozdania finansowego badaniu przez Biegłego Rewidenta. Odpowiednie kroki w tej materii już zostały poczynione, zapytania o cenę zostały wystawione i jesteśmy bliscy wyboru . Myślę ,że brzmienie art. 46 i obowiązek przekazania tejże uchwały do zatwierdzenia tego sprawozdania finansowego Radzie Powiatu powoduje ,że nie możemy zatwierdzić wstępnego bilansu. Ustawa o ZOZ i Ustawa o rachunkowości czegoś takiego nie przewiduje. Wydaje mi się Panie Przewodniczący , że wyjście z sytuacji jest takie ,by poczekać do badania sprawozdania finansowego przez Biegłego Rewidenta i wówczas przyjąć ostateczną wersję tego bilansu, którą wraz z opinią przedstawimy Radzie Społecznej i Radzie Powiatu.
Pan Przewodniczący :
Wobec powyższego rodzi się pytanie : Jak więc czytać art. 52 ustawy o rachunkowości , który brzmi następująco: „Kierownik jednostki zapewnia sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego nie później niż w ciągu trzech miesięcy od dnia bilansowego , czytaj od 01 stycznia i przedstawia je właściwym organom”. Tutaj nie żadnej fakultatywności. Rozumiem ,że przedstawia je właściwym organom –Radzie Społecznej i Radzie Powiatu , a także Zarządowi Powiatu zgodnie z obowiązującymi jednostkę przepisami prawa , postanowieniami Statutu. Zatem gdybyśmy mieli nie przyjąć , pozostają 2 dni , aby jednostka mogła z ustawowego obowiązku się wywiązać . Rozumiem dalszy tok postępowania dotyczący Biegłego Rewidenta i do końca pierwszego półrocza zatwierdzenie wyniku przez Radę Powiatu , ale ten zapis w Ustawie o rachunkowości rodzi wątpliwości.
Pan Juliusz Bieniek - Radca Prawny SPZPS:
Gramatyczną wykładnią art.52 mówi o przedstawieniu , odnosiłem się w swojej wypowiedzi do zatwierdzenia. Natomiast potwierdzam ,że ten termin z art. 52 jest bezwzględnie obowiązujący i takie sprawozdanie finansowe w ostatecznym kształcie musi zostać przedstawione organowi założycielskiemu. To jest wymóg ustawowy . Natomiast nie jest możliwe, żeby na podstawie tego wstępnego bilansu w dniu dzisiejszym podejmować wiążącej uchwały Rady Społecznej , a następnie przedstawiać je Radzie Powiatu do zatwierdzenia. Tryb jest taki ,że jednostka ma jeszcze dwa dni na przedstawienie organowi sprawozdania finansowego , ale jest za wcześnie ,żeby przyjmować stosowne uchwały.
Pan Piotr Grudziński :
Co stało na przeszkodzie , ażby ten bilans został sporządzony ?
Pani Barbara Wiankowska –p.o. Główna Księgowa :
Czekaliśmy na wynik odwołania od decyzji Urzędu Kontroli Skarbowej.
Pan Przewodniczący :
Rozumiem konieczność niezwłocznego sporządzenia przez służby finansowe jednostki ostatecznego wyliczenia wyniku finansowego, przedłożenia w ostatnim dniu miesiąca właściwym Organom Powiatu, a w związku z tym dzisiejsze podjęcie jakiejkolwiek decyzji przez Radę Społeczną jest przedwczesne. Ono będzie możliwe w momencie kiedy otrzymamy wynik finansowy. Zatem proponuję poczekać do końca miesiąca marca na materiały , dokumenty jakie przygotuje jednostka i uwzględnić dyskusję jaka tu dzisiaj miała miejsce i niezwłocznie jak to będzie możliwe zwołamy posiedzenie Rady Społecznej , na której zaopiniujemy wynik finansowy przedłożony przez Główną Księgową jednostki .
Wnioskował bym do Państwa , aby na tym etapie dyskusję zakończyć – przyjąć informację , uwzględniając wnioski , które zostały zgłoszone w trakcie tej dyskusji , ale jednocześnie zawnioskować do Pani p.o. Dyrektor i p.o. Głównej Księgowej , aby do końca miesiąca ostateczny wynik finansowy został zgodnie z ustawą o rachunkowości zgłoszony odpowiednim organom Rady Powiatu . Kto z Państwa jest za przyjęciem takiego rozwiązania – proszę o przegłosowanie .
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania jednogłośnie przyjęli proponowane rozwiązanie dotyczące dotrzymania terminu zgodnego z ustawą o rachunkowości.
Ad.9.
Pan Przewodniczący :
Proponuję przejść do kolejnego punktu porządku obrad, a mianowicie – Rozpatrzenie informacji p.o. Dyrektora SPZPS o sytuacji jednostki w odniesieniu do zawartych kontraktów z
Kujawsko-Pomorskim Oddziałem Narodowego Funduszu Zdrowia na 2005 r. Chcę powiedzieć ,że ta problematyka została uwzględniona w dzisiejszym posiedzeniu z tego tytułu ,że jest ona przewidziana w pierwszym kwartale do zrealizowania w planie pracy Rady Społecznej, który to plan pracy Rada Społeczna przyjęła na poprzednim posiedzeniu. Bardzo proszę Panią p.o. Dyrektor o krótki komentarz.
Pani p.o. Dyrektor Agnieszka Sadowska :
Wprowadzony w 2005 roku system kontraktowania świadczeń zdrowotnych jest bardzo zbieżny z systemem poprzedniego roku. Konkurs został ogłoszony 14 października . Mamy zawarte umowy na :
-ambulatoryjnej specjalistycznej opieki zdrowotnej
-rehabilitacji
-psychiatrii
-stomatologii
-świadczeń współfinansowanych
Negocjacje zakończyły się w grudniu 2004 r. W 2005 r. w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej przewidziano system finansowania świadczeń ustalony w oparciu o cenę jednostkową. Jednostką rozliczeniową zakontraktowaną przez NFZ ambulatoryjnych specjalistycznych świadczeń zdrowotnych jest punkt rozliczeniowy. W tamtym roku było to 8 zł. za punkt, w tym są pewne rozbieżności w zależności od poradni jest wprowadzony współczynnik korygujący. Każda poradnia ma inny współczynnik korygujący, czyli wyliczając cenę porady wychodzi się od niego. Zmieniona również została waga punktowa porady I typu. W ubiegłym roku była wyceniona na 1 punkt, w tym na 2 punkty. Jest to porada recepturowa. Wartości punktowe pozostałych typów porad pozostają bez zmian, jedynie w IV typie wyceniona została punktowo zgodnie z katalogiem świadczeń zabiegowych wykonywanych w warunkach ambulatoryjnych. Każdy rodzaj porady ma ściśle określone zasady i kwalifikacje. Różnią się one zakresem udzielanych świadczeń, w tym wykonywanych badań diagnostycznych. W roku 2004 wprowadzono po raz pierwszy tzw. świadczenia współfinansowane, również i w tym roku nastąpiła kontynuacja ich kontraktowania. Nasza jednostka wykonuje tutaj badania doplerowskie oraz endoskopie. Na rok 2005 zostały zawarte kontrakty w zakresie :
1. ambulatoryjnej specjalistycznej opieki zdrowotnej 5.303.527,37
2.rehabilitacji 1.331.546,52
3.psychiatrii 820.560,00
4.stomatologii 390.240,00
5.świadczeń współfinansowanych 197.184,00
Ogółem wartość kontraktu na rok 2005 wynosi : 8.043.057,84
Nieco później został podpisany kontrakt na udzielanie świadczeń z zakresu profilaktyki, na wartość 11.200 tys.zł.
Pan Przewodniczący :
Dziękuję Pani p.o. Dyrektor i otwieram dyskusję.
Pani Ewa Kończyńska :
Czy kontrakty są realizowane na bieżąco ?
Pani p.o. Dyrektor Agnieszka Sadowska :
Świadczenia są udzielane na bieżąco. Tylko w niektórych poradniach , jeśli pacjent wybiera konkretnego lekarza są zapisy terminowe.
Pan Przewodniczący :
Czy są jeszcze pytania do omawianego materiału ? W związku z tym, że nie ma już żadnych głosów w dyskusji, proponuję przejść do procedury głosowania . Kto z Państwa jest za przyjęciem informacji Pani p.o. Dyrektora SPZPS o sytuacji jednostki w odniesieniu do zawartych kontraktów z Kujawsko-Pomorskim Oddziałem Narodowego Funduszu Zdrowia na 2005 r. – proszę o przegłosowanie ?
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania jednogłośnie przyjęli uchwałę nr 113/2005 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie rozpatrzenia informacji Dyrektora SPZPS o sytuacji jednostki w odniesieniu do zawartych kontraktów z Kujawsko-Pomorskim Oddziałem Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2005 .
Ad.10.
Pan Przewodniczący :
Proponuję przejść do punktu 10 porządku obrad w brzmieniu : Rozpatrzenie informacji p.o. Dyrektora w sprawie analizy sytuacji jednostki w I kwartale 2005 r. W materiałach wraz z projektem uchwały otrzymaliśmy informację stanowiącą załącznik , ale poproszę Panią p.o. Dyrektor Agnieszkę Sadowską , ażeby pokrótce odniosła się do tego materiału.
Pani p.o. Dyrektor Agnieszka Sadowska :
W miesiącu styczniu br. wykonano ogółem świadczeń na kwotę 693.028,31 zł. , z tego NFZ sfinansował świadczenia na kwotę 648 283,06. Analogicznie do stycznia miesiąc luty przedstawia się następująco : wykonanie świadczeń : 663 112,22, sfinansowano przez NFZ 650 837,75. Nieopłacone świadczenia związane są z wprowadzoną w bieżącym roku przez NFZ zmianą zasad rozliczania Złożone w tej sprawie pisma w Delegaturze NFZ są w trakcie rozpatrywania. Liczymy na pozytywne ich rozpatrzenie. Zawarte na 2005 rok kontrakty z NFZ realizowane są przez pracowników pełnozatrudnionych jak i niepełnozatrudnionych w naszej jednostce. Wynik finansowy za miesiąc styczeń jest ujemny. Przychód ogółem wynosi 721 643 zł. , w tym sprzedaż usług medycznych NFZ – 648 283 zł., natomiast pozostałym podmiotom 37 618 zł. Sprzedaż usług nie medycznych tj. uzyskane przychody między innymi z wynajmu pomieszczeń wynoszą 14 871 zł. Do dnia 11 stycznia 2005 r. funkcjonowały w strukturach SPZPS apteki . Przychód z ich działalności wynosi 13 566,00 zł. , zaś pozostałe przychody osiągnięte w zakresie ksero dokumentacji , wyżywienia w ORDN, transportu , sterylizacji 7 305,00 zł. Koszty związane z prowadzoną działalnością w miesiącu styczniu br. wynosiły : 740 590,00 zł. Na ujemny wynik finansowy za miesiąc styczeń 2005 r. wpływ miała amortyzacja środków trwałych w wysokości 25 301,00 zł. , która nie stanowi zaangażowania środków finansowych, niewypłacone nadwykonania w wysokości 44 745,25 zł.
Pan Przewodniczący :
Dziękuję za omówienie materiału i otwieram dyskusję .
Pani Ewa Kończyńska :
Czy widzi Pani szanse przetrwania jednostki ?
Pani p.o. Dyrektor Agnieszka Sadowska :
Myślę ,że szansa na przetrwanie naszej placówki istnieje. Trzeba tylko znaleźć realną drogę wyjścia z zadłużeń, które ciągną się za nami.
Pan piotr Grudziński :
Myślę ,że bardziej efektywnym byłoby zatrudnianie więcej personelu lekarskiego na umowę o pracę , a niżeli na kontakty.
Pan Juliusz Bieniek - Radca Prawny SPZPS:
Kontrakty lekarzy są również korzystne dla jednostki, ponieważ od tych wypłat zakład nie odprowadza żadnych składek.
Pan Przewodniczący :
Dziękuję za wyjaśnienia. Jeśli nie ma więcej głosów w dyskusji proponuję przejść do procedury głosowania . Kto z Państwa jest za przyjęciem uchwały nr 114/2005 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych w sprawie rozpatrzenia informacji p.o. Dyrektora SPZPS na temat analizy sytuacji jednostki w I kwartale 2005 r. – proszę o przegłosowanie ?
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania jednogłośnie przyjęli uchwałę nr 114/2005 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych w sprawie rozpatrzenia informacji p.o. Dyrektora SPZPS na temat analizy sytuacji jednostki w I kwartale 2005 r.
Ad.11.
Pan Przewodniczący :
Proponuję przejęć do pkt 11 porządku obrad , czyli Rozpatrzenie informacji p.o. Dyrektora na temat realizacji koncepcji dalszego funkcjonowania SPZPS we Włocławku. Bardzo proszę Panią p.o. Dyrektor o taką informację.
Pani p.o. Dyrektor Agnieszka Sadowska :
Punkty są ściśle ujęte w kolejności takiej jakiej były przedstawione. Na dzień 15.03.2005 r. łączne zobowiązania z tytułu zakupu leków wynoszą 507.257,84 zł. , czyli te zobowiązania się pomniejszyły . Spłaciliśmy po dwie raty wobec dostawców z Polskiej Grupy Farmaceutycznej , tam były największe zobowiązania tj. 74 tys. spłacono oraz drobniejsze kwoty. Jeśli spłacamy zaległości to niestety nie płacimy w terminie należności bieżących. Zawarto umowy na mocy , który dotychczasowi pracownicy aptek stali się najemcami lokali użytkowych , z przeznaczeniem na prowadzenie w nich dalszym ciągu aptek. Przejęli pracowników i zobowiązania wobec nich , czyli zobowiązania z tyt. „Ustawy 203” i „13-stych” pensji. Z czterema osobami zostały już umowy rozwiązane , a z trzema rozwiązane zostaną 31.03.2005 r. Oszczędności z tytułu wydzierżawienia pomieszczeń to są 90 tys. zł. netto przychodu z tytułu czynszu, 15.400 zł. opłat za media , 12 350 zł. z tytułu innych opłat , czyli ubezpieczeń , ochrony. Następny punkt to obniżenie premii regulaminowej . W związku z tym ,że zakład znalazł się w takiej właśnie sytuacji nie można było osiągnąć porozumienia z pracownikami obniżono premię . Średnia premia wynosi ok. 7 % dlatego ,że sytuacja jednostki jest zła. Jednym z punktów według , którego była ta premia wyznaczana jest sytuacja ekonomiczna zakładu . W miesiącach styczeń , luty była ona niższa średnio o 15 tys. zł. miesięcznie w porównaniu z rokiem ubiegłym. Zawieszony został Zakładowy Fundusz Socjalny . Ograniczenie zatrudnienia wiąże się w chwili obecnej z wręczeniem wypowiedzeń i wypłatą odpraw . Niestety sytuacja finansowa na to nie pozwala. W tym czasie zostało rozwiązanych siedem umów o pracę i zostały tym osobom wypłacone odprawy. Najważniejszym punktem koncepcji było wypowiedzenie wzrostu wynagrodzeń . Wiadomo ,że bez realizacji tego punktu działanie w takiej formie prawnej firmy będzie się wiązało z narastaniem zadłużenia i myślę ,że tu trzeba podjąć jakąkolwiek decyzję. Próbowałam wystąpić do Związków Zawodowych z propozycją wypowiedzenia wzrostu wynagrodzeń za rok bieżący. Jednak na tą propozycję jeszcze nie otrzymałam odpowiedzi. W moim posiadaniu jest ok. 30 pism od pracowników z żądaniem wypłaty należnej kwoty , zasądzonej przez Sąd Pracy.
Pan Przewodniczący :
Chciałbym przedstawić projekt uchwały . Jest koncepcja i jest koncepcja, nie było projektu uchwały , niejako celowo , abyśmy mogli ten projekt stworzyć . Tak na szybko ten projekt skonstruowałem i tylko poprosiłbym Pana Mecenasa o wnikliwe jego przeanalizowanie , a Państwa o to ,żebyście wypowiedzieli się czy taką uchwałę możemy przyjąć. Nie przywołam podstawy prawnej , bo to będzie w gestii Pana Mecenasa.
Uchwała Rady Społecznej w sprawie rozpatrzenia informacji p.o. Dyrektora dotyczącej realizacji koncepcji dalszego funkcjonowania SPZPS we Włocławku.
Paragraf 1 – Przyjmuje się informację Dyrektora SPZPS dotyczące realizacji koncepcji dalszego funkcjonowania SPZPS we Włocławku.
Paragraf 2 – Rada Społeczna po analizie dokumentu pod nazwą „ Realizacja koncepcji dalszego funkcjonowania SPZPS we Włocławku” wyraża zaniepokojenie brakiem realizacji wielu założeń koncepcji , jak również niedotrzymaniem realizacji przyjętego harmonogramu działań .
Paragraf 3 – Zobowiązuje się Dyrektora SPZPS do zintensyfikowania prac nad realizacją koncepcji Dyrektora SPZPS we Włocławku w przedmiocie dalszego funkcjonowania jednostki , w szczególności dotyczy części trzeciej punkt trzeci – przypomnę z załącznika do Rady Powiatu – tj. pozyskania kredytu , punkt 4 tj. kwestia aptek , punktu 8 tj. kwestia „Ustawy 203”, koncepcji stanowiącej załącznik do uchwały XXVIII/302/2005 Rady Powiatu.
Paragraf 4 – Jednocześnie w świetle wstępnego wyniku finansowego za 2004 r i za I kwartał 2005 r. Rada Społeczna wnioskuje do Rady Powiatu we Włocławku o rozważenie zasadności dalszej realizacji koncepcji funkcjonowania SPZPS we Włocławku wraz z określeniem innych możliwych rozwiązań , w tym np. związanych z funkcjonowaniem Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku innej formie prawnej.
To jest wynik dzisiejszej dyskusji , dzisiejszego spotkania i liczby głosów , które wpłynęły.
Paragraf 5 – Wykonanie uchwały w części dotyczącej § 3 , czyli to zintensyfikowania działań powierza się Dyrektorowi Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych .
Paragraf 6 – Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Trudno ,żebyśmy jako Rada Społeczna żadnego stanowiska w tak ważnej sprawie nie zajęli. Jeżeli Państwo uwagi to proszę o ich zgłoszenie, to jest uchwała intencyjną, nie skutkująca w jakikolwiek sposób na finanse zakładu, ale ona oddaje charakter dzisiejszej dyskusji i jest odpowiedzią na podejmowanie szybkich decyzji. Czy są głosy w+dyskusji ? Czy ten projekt uchwały z punktu widzenia prawa jest do zaakceptowania ?
Pan Juliusz Bieniek - Radca Prawny SPZPS:
Tak, Panie Przewodniczący.
Pan Przewodniczący :
Kto z Państwa jest za podjęciem uchwały Rady Społecznej w kształcie przedstawionym – proszę o przegłosowanie ?
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli uchwałę Rady Społecznej w kształcie przedstawionym przez Pana Przewodniczącego Rady Społecznej przy 4 głosach za i 1 wstrzymującym.
Ad. 12.
Sprawy różne zawarte w protokole.
Ad.13.
Wolne wnioski i zapytania zawarte w protokole.
Ad. 14.
Na tym posiedzenie Rady Społecznej zakończono.
Wytworzył: Elżbieta Szczepańska (29 marca 2005)
Opublikował: Zbigniew Dankowski (31 stycznia 2006, 19:16:54)
Ostatnia zmiana: Zbigniew Dankowski (31 stycznia 2006, 19:20:35)
Zmieniono: Zmiana tytułu
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 1041