Procedury postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia uczniów oraz pozostałych osób
Procedura obserwacji lekcji
Procedury postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia uczniów oraz pozostałych osób przebywających na terenie Zespołu Szkół im. M. Grodzickiej w Lubrańcu - Marysinie
I. PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI W SYTUACJACH ZAGROŻENIA DZIECI
I MŁODZIEŻY DEMORALIZACJĄ.
1. W przypadku uzyskania informacji, że uczeń, który nie ukończył 18 lat, używa alkoholu lub innych środków w celu wprowadzenia się w stan odurzenia, uprawia nierząd bądź przejawia inne zachowania świadczące o jego demoralizacji (naruszanie zasad współżycia społecznego, popełnienie czynu zabronionego, systematyczne uchylanie się od spełniania obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki, włóczęgostwo, udział w działalności grup przestępczych) nauczyciel powinien podjąć następujące kroki:
1. Przekazuje uzyskaną informację wychowawcy klasy.
2. Wychowawca przeprowadza rozmowę z uczniem.
3. Wychowawca w porozumieniu z dyrektorem szkoły wzywa do szkoły rodziców/prawnych opiekunów ucznia i przekazuje im uzyskaną informację. W przypadku potwierdzenia uzyskanej informacji, zobowiązuje ucznia do zaniechania negatywnego postępowania, rodziców zaś bezwzględnie do szczególnego nadzoru nad dzieckiem.
4. W przypadku, gdy działania wychowawcy nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, wychowawca informuje o problemie dyrektora szkoły. Uczeń jest kierowany do poradni psychologiczno- pedagogicznej.
5. Pedagog/psycholog przeprowadzają rozmowę z uczniem i rodzicami. Rodzice otrzymują informację o specjalistycznych placówkach, w których mogą uzyskać pomoc. Uczeń jest zobowiązany przedstawić wychowawcy zaświadczenie, że zgłosił się do pedagoga/psychologa.
6. Jeżeli rodzice odmawiają współpracy z kadrą pedagogiczną lub nie reagują na wezwanie do stawiennictwa w szkole, a nadal z wiarygodnych źródeł napływają informacje o wymienionych wyżej przejawach demoralizacji nieletniego, dyrektor pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji Sąd Rodzinny lub Policję (specjalistę ds. nieletnich).
7. Gdy szkoła wykorzysta wszystkie dostępne jej metody oddziaływań wychowawczych, (rozmowa z rodzicami, ostrzeżenie ucznia, spotkania z pedagogiem/psychologiem, itp.) i ich zastosowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów, dyrektor pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji Sąd Rodzinny lub Policję (specjalistę
ds. nieletnich).
Pisemną informację przesyła organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny i organowi prowadzącemu szkołę.
8. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji tych instytucji, zgodnie z warunkami określonymi w ustawie z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich. (Dz.U. nr 11 z 2002 r. póz. 109 ).
9. W przypadku uzyskania informacji o popełnieniu przez ucznia, który ukończył 17 lat, przestępstwa ściganego z urzędu lub udziału w działalności grup przestępczych, zgodnie z art. 304 § 2 kodeksu postępowania karnego, szkoła jako instytucja jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub Policję.
10. Powyższa procedura dotyczy również ucznia, który ukończył lat 18 w pkt. 1-3,5,7).
II. PROCEDURA POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELA W SYTUACJI, GDY UCZEŃ PALI PAPIEROSY.
1. Nauczyciel, który jest świadkiem palenia papierosa przez ucznia, przeprowadza z nim rozmowę i powiadamia wychowawcę.
2. Wychowawca rozmawia z uczniem.
3. W przypadku, gdy działania wychowawcze nie przynoszą rezultatów wychowawca klasy kieruje ucznia do poradni.
4. Wychowawca informuje o zdarzeniu rodziców ucznia oraz dyrektora szkoły.
5. W przypadku, gdy rozmowa z uczniem nie przynosi rezultatu wychowawca wzywa do szkoły rodziców/prawnych opiekunów ucznia. Przeprowadza rozmowę z rodzicami oraz - w ich obecności - z uczniem. Zobowiązuje ucznia do zaniechania negatywnego postępowania, rodziców zaś do szczególnego nadzoru nad dzieckiem.
III. PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI W PRZYPADKU, GDY NAUCZYCIEL PODEJRZEWA, ŻE NA TERENIE SZKOŁY UCZEŃ ZNAJDUJE SIĘ POD WPŁYWEM ALKOHOLU LUB NARKOTYKÓW.
1. Nauczyciel powiadamia o swoich przypuszczeniach wychowawcę klasy lub/i dyrektora szkoły.
2. Wychowawca lub dyrektor odizolowuje ucznia od reszty klasy, ale ze względów bezpieczeństwa nie pozostawia go samego; stwarza warunki, w których nie będzie zagrożone jego życie ani zdrowie.
3. Wychowawca lub dyrektor wzywa pielęgniarkę lub lekarza w celu stwierdzenia stanu zdrowia, ewentualnie udzielenia pomocy medycznej.
4. Zawiadamia o fakcie dyrektora szkoły oraz rodziców/opiekunów, których zobowiązuje do niezwłocznego stawiennictwa i odebrania ucznia ze szkoły.
• W przypadku odmowy ze strony rodziców/opiekunów, o pozostaniu ucznia w szkole, czy też przewiezieniu ucznia do placówki służby zdrowia, bądź też przekazania go do dyspozycji funkcjonariuszom policji decyduje lekarz po ustaleniu aktualnego stanu zdrowia ucznia, w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
• W przypadku ucznia będącego pod wpływem alkoholu - jeżeli rodzice odmawiają przyjazdu,
a uczeń jest agresywny wobec kolegów, nauczycieli bądź swoim zachowaniem daje powód do zgorszenia albo zagraża życiu lub zdrowiu innych - szkoła zawiadamia najbliższą jednostkę Policji.
• W przypadku stwierdzenia stanu nietrzeźwości (stężenie we krwi powyżej 0,5 %o alkoholu lub w wydychanym powietrzu powyżej 0,25 mg alkoholu w l dm3) Policja ma możliwość przewiezienia ucznia do izby wytrzeźwień lub w przypadku jej braku, do policyjnych pomieszczeń dla osób zatrzymanych - na czas niezbędny do wytrzeźwienia (maksymalnie do 24 godzin). O fakcie umieszczenia zawiadamia się rodziców/opiekunów oraz Sąd Rodzinny, jeśli uczeń nie ukończył 18 lat.
5. Jeżeli zdarzenia, w których uczeń (przed ukończeniem 18 lat) znajduje się pod wpływem alkoholu lub narkotyków na terenie szkoły, powtarzają się, świadczy to o jego demoralizacji. Nakłada to na szkołę obowiązek powiadomienia Policji (specjalisty ds. nieletnich) i sądu rodzinnego o tej szczególnej sytuacji.
6. Spożywanie przez ucznia, który ukończył 17 lat, alkoholu na terenie szkoły stanowi wykroczenie z art. 43l Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (D.U. nr 35 póz. 230 z póz. zm.). Należy o tym fakcie powiadomić Policję. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji tej instytucji.
IV. PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELA W PRZYPADKU ZNALEZIENIA NA TERENIE SZKOŁY SUBSTANCJI PRZYPOMINAJĄCEJ WYGLĄDEM NARKOTYK.
1. Nauczyciel zachowując środki ostrożności, zabezpiecza substancję przed dostępem do niej osób niepowołanych oraz ewentualnym jej zniszczeniem do czasu przyjazdu Policji, próbuje ( o ile to jest możliwe w zakresie działań pedagogicznych) ustalić, do kogo znaleziona substancja należy.
2. Powiadamia o zaistniałym zdarzeniu dyrektora szkoły, dyrektor wzywa Policję.
3. Po przyjeździe Policji nauczyciel niezwłocznie przekazuje zabezpieczoną substancję i przekazuje informacje dotyczące szczegółów zdarzenia.
V. PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELA W PRZYPADKU, GDY NAUCZYCIEL PODEJRZEWA, ŻE UCZEŃ POSIADA PRZY SOBIE SUBSTANCJĘ PRZYPOMINAJĄCĄ NARKOTYK.
1. Nauczyciel o swoich spostrzeżeniach powiadamia dyrektora szkoły, wychowawcę.
2. Nauczyciel w obecności innej osoby - wychowawcy, dyrektora itp. ma prawo żądać, aby uczeń przekazał mu tę substancję, pokazał zawartość torby szkolnej oraz kieszeni (we własnej odzieży), ew. innych przedmiotów budzących podejrzenie, co do ich związku z poszukiwaną substancją. Nauczycielowi nie wolno (nie ma prawa) samodzielnie wykonać czynności przeszukania odzieży, ani teczki ucznia - jest to czynność zastrzeżona wyłącznie dla Policji!
3. Wychowawca powiadamia o zaistniałym zdarzeniu rodziców/opiekunów ucznia
i wzywa ich do natychmiastowego stawiennictwa.
4. W przypadku, gdy uczeń na prośbę nauczyciela nie chce przekazać substancji ani pokazać zawartości taczki, szkoła wzywa Policję, która po przyjeździe przeszukuje odzież i przedmioty należące do ucznia oraz zabezpiecza znalezioną substancję i zabiera ją do ekspertyzy.
• Jeżeli uczeń wyda substancję dobrowolnie, wychowawca po odpowiednim jej zabezpieczeniu, zobowiązany jest bezzwłocznie zawiadomić jednostkę Policji. Wcześniej próbuje ustalić, w jaki sposób i od kogo uczeń nabył substancję. Całe zdarzenie dokumentuje, sporządzając możliwie dokładną notatkę z ustaleń wraz ze swoimi spostrzeżeniami i przekazuje ją Policji.
ZGODNIE Z PRZEPISAMI USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU NARKOMANII - W POLSCE KARALNE JEST:
a) posiadanie każdej ilości środków odurzających lub substancji psychotropowych;
b) wprowadzanie do obrotu środków odurzających;
c) udzielanie innej osobie, ułatwianie lub umożliwianie ich użycia oraz nakłanianie do użycia;
d) wytwarzanie i przetwarzanie środków odurzających.
Każde z opisanych zachowań jest czynem karalnym w rozumieniu przepisów ustawy
o postępowaniu w sprawach nieletnich, jeśli sprawcą jest uczeń, który ukończył 13 lat, a nie ukończył 17 lat.
Uczeń, który dopuszcza się powyższych czynów po ukończeniu 17 lat, popełnia przestępstwo
i podlega przepisom ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego.
W przypadku zaistnienia jednego z powyższych przestępstw na terenie szkoły, należy wezwać Policję.
VI. PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELA WOBEC SPRAWCY CZYNU KARALNEGO /PRZESTĘPSTWA DOKONANEGO NA TERENIE SZKOŁY ( kradzież, pobicie itp.)
• Przekazanie informacji wychowawcy.
• Niezwłoczne powiadomienie dyrektora szkoły.
• Przekazanie sprawcy (o ile jest znany i przebywa na terenie szkoły) pod opiekę dyrektorowi szkoły .
• Wychowawca powiadamia rodziców prawnych/opiekunów ucznia i wzywa do niezwłocznego stawienia się w szkole.
• Dyrektor lub wychowawca niezwłocznie powiadamia Policję.
•Wychowawca, nauczyciele zabezpieczają ewentualne dowody przestępstwa lub przedmioty pochodzące z niego i przekazują je Policji (np. sprawca rozboju na terenie szkoły używa noża i uciekając porzuca go lub jakiś przedmiot pochodzący z kradzieży).
POSTĘPOWANIE NAUCZYCIELA WYCHOWAWCY WOBEC UCZNIA, KTÓRY STAŁ SIĘ OFIARĄ CZYNU KARALNEGO
Nauczyciel/wychowawca będący na miejscu zdarzenia zobowiązany jest do:
• Udzielenia pierwszej pomocy (pomocy przedmedycznej, bądź zapewnienia jej udzielenia poprzez wezwanie lekarza, ew. karetki pogotowia w przypadku, kiedy ofiara doznała obrażeń).
• Niezwłocznego powiadomienia dyrektora szkoły.
• Dyrektor powiadamia rodziców ucznia.
• Dyrektor niezwłocznie wzywa Policję w przypadku, kiedy sprawa jest poważna i niezbędne jest profesjonalne zabezpieczenie śladów przestępstwa, ustalenie okoliczności i ewentualnych świadków zdarzenia.
W KAŻDYM PRZYPADKU POPEŁNIENIA CZYNU KARALNEGO
przez ucznia, który nie ukończył 17 lat, należy zawiadomić Policję lub Sąd Rodzinny,
a w przypadku popełnienia przestępstwa przez ucznia, który ukończył 17 rok życia - prokuratora lub Policję.
W przypadku znalezienia na terenie szkoły broni, materiałów wybuchowych, innych niebezpiecznych substancji lub przedmiotów, należy zapewnić bezpieczeństwo przebywającym na terenie szkoły osobom, uniemożliwić dostęp osób postronnych do tych przedmiotów i wezwać Policję - tel. 997 lub 112.
W przypadku, kiedy sprawa jest poważna, dyrektor pisemną informację przesyła organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny i organowi prowadzącemu szkołę.
VII. PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI W PRZYPADKU WAGARÓW LUB BRAKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
1. Wychowawca przeprowadza rozmowę z uczniem.
2. Wychowawca informuje rodziców o nieobecnościach ich dziecka ( telefonicznie lub/i listownie)
3. Wychowawca przeprowadza rozmowę z rodzicami na terenie szkoły, zobowiązuje rodziców do zwiększonego nadzoru nad dzieckiem.
4. W przypadku, gdy ww. działania nie przyniosą oczekiwanych rezultatów, wychowawca kieruje ucznia do pedagoga/psychologa .Uczeń jest zobowiązany w ciągu 7 dni przedstawić wychowawcy zaświadczenie potwierdzające, że zgłosił się do poradni.
5. Pedagog rozmawia z uczniem i/lub rodzicami. W razie potrzeby udzielana jest pomoc psychologiczna i informacje o specjalistycznych placówkach.
6. Pedagog informuje o prawnych skutkach wagarów.
7. W przypadku braku efektów ww. działań, pedagog informuje dyrektora, a ten przekazuje sprawę do sądu rodzinnego. W przypadku technikum- uczeń, który opuścił bez usprawiedliwienia nie mniej niż 200 godz. lekcyjnych, może być skreślony z listy uczniów decyzją dyrektora szkoły wydaną na podstawie uchwały RP, podjętej po wyczerpaniu wszystkich form pomocy pedagogiczno-psychologicznej i zastosowaniu kar określonych w statucie szkoły oraz po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.
VIII. PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI W PRZYPADKU ZABURZEŃ ZACHOWANIA
- uczeń rozmawia na lekcji, rozprasza innych rozmową, zaśmieca pomieszczenie, spożywa posiłki, chodzi po klasie, gra w karty, kładzie nogi na stolik itp.).
1. Wychowawca rozmawia z uczniem.
2. Wychowawca rozmawia z rodzicami ucznia.
3.Uczeń zostaje skierowany do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Jest zobowiązany do przedstawienia wychowawcy pisemnego potwierdzenia, że zgłosił się do pedagoga/ psychologa.
-uczeń pije alkohol, zażywa narkotyki, niszczy sprzęt szkoły lub używa go niezgodnie z przeznaczeniem, wulgarnie odzywa się do innych osób, używa telefonu lub innych urządzeń elektronicznych
1. Wychowawca rozmawia z uczniem. Jeśli uczeń zniszczył sprzęt szkolny jest zobowiązany do naprawienia szkody.
2. Wychowawca rozmawia z rodzicami ucznia.
3.Uczeń zostaje skierowany do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Jest zobowiązany do przedstawienia wychowawcy pisemnego potwierdzenia, że zgłosił się do pedagoga/ psychologa.
4. Uczeń i jego rodzice objęci zostaną pomocą psychologa i pedagoga. Rodzice otrzymują informacje o placówkach specjalistycznych, w których mogą uzyskać pomoc.
5. W przypadku zaburzeń zachowania stanowiących zagrożenie dla otoczenia dyrektor informuje Sąd Rodzinny i Policję.
IX. PROCEDURA POSTĘPOWANIA OBOWIĄZUJĄCA NAUCZYCIELI W SYTUACJI AGRESYWNEGO ZACHOWANIA UCZNIA (agresja fizyczna oraz psychiczna - lekceważenie, ubliżanie, wyśmiewanie itp.)
1.Jeśli dowiaduje się o tym fakcie nauczyciel, rodzic lub inni uczniowie powiadamiają niezwłocznie wychowawcę klasy lub dyrektora.
Wychowawca klasy przeprowadza rozmowę z uczniem, który uczestniczył w sytuacji:
• bada sytuację,
• omawia zdarzenie,
• przypomina zasady i normy zachowania obowiązujące w szkole.
3. Wychowawca klasy porusza temat zachowania uczniów w szkole na spotkaniu klasowym – lekcji z wychowawcą.
4. Wychowawca, jeżeli sytuacja powtarza się, do szkoły wzywa rodziców ucznia.
5 Wychowawca kieruje ucznia do poradni psychologiczno - pedagogicznej. Uczeń jest zobowiązany - w ciągu 7 dni- dostarczyć zaświadczenie potwierdzające spotkanie z pedagogiem/ psychologiem.
6. Jeśli dostępne metody oddziaływań wychowawczych i ich zastosowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów, dyrektor pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji Sąd Rodzinny lub Policję ( specjalistę ds. nieletnich ). Pisemną informację przekazuje do organu sprawującego nadzór pedagogiczny i organu prowadzącego szkołę.
Jeżeli nauczyciel zachowuje się agresywnie wobec uczniów, to uczeń zawiadamia wychowawcę i/lub dyrektora szkoły.:
1.Dyrektor
• bada sytuację,
• omawia zdarzenie,
• przypomina zasady i normy zachowania obowiązujące w szkole.
2. Dyrektor podejmuje dalsze decyzje względem nauczyciela i ucznia/ów.
X. PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI Z UCZNIEM LUB INNĄ OSOBĄ, KTÓRA CHCE OKALECZYĆ SIEBIE LUB INNYCH (wniósł, posiada, używa niebezpiecznych narzędzi).
1. Osoba, która zauważyła zdarzenie informuje wychowawcę.
2. Wychowawca lub dyrektor przeprowadza z uczniem rozmowę. O zajściu poinformowani zostają rodzice/ prawni opiekunowie ucznia.
3. Jeżeli sytuacja się powtórzy wychowawca kieruje ucznia do poradni psychologiczno - pedagogicznej. Uczeń jest zobowiązany przedstawić zaświadczenie potwierdzające, że zgłosił się do pedagoga / psychologa.
XI. PROCEDURY POSTEPOWANIA NAUCZYCIELI W SYTUACJI, GDY UCZNIOWIE MANIFESTUJĄ UCZUCIA NIESTOSOWNIE DO MIEJSCA.
1. Wychowawca przeprowadza z uczniami rozmowę.
2. O zdarzeniu zostają poinformowani rodzice / prawni opiekunowie uczniów.
3.Uczniowie zostają skierowani do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Są zobowiązani dostarczyć wychowawcy zaświadczenie, że zgłosili się do pedagoga/psychologa.
XII. PROCEDURA POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI W PRZYPADKU, GDY UCZEŃ SAMOWOLNIE OPUŚCI BUDYNEK SZKOŁY W CZASIE POBYTU W SZKOLE ( odejdzie lub odjedzie w czasie, gdy trwają jego planowe zajęcia).
1.Nauczyciel zaznacza nieobecność ucznia.
2. Wychowawca telefonicznie informuje o zdarzeniu rodziców lub prawnych opiekunów ucznia. Jeżeli nie ma możliwości kontaktu sporządza notatkę służbową.
3. W sytuacji, gdy uczeń nie ma ukończonych 18 lat, nauczyciel w porozumieniu z dyrektorem szkoły telefonicznie zawiadamia Policję.
XIII. WYPADKI OSÓB POZOSTAJĄCYCH POD OPIEKĄ SZKOŁY
1. Nauczyciel lub inny pracownik szkoły, który posiadł wiadomość o wypadku, niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę, w szczególności sprowadzając fachową pomoc medyczną,
a w miarę możliwości udzielając poszkodowanemu pierwszej pomocy.
2. Nauczyciel o każdym wypadku zawiadamia niezwłocznie:
• rodziców ( prawnych opiekunów ) poszkodowanego;
• pracownika bhp;
• społecznego inspektora pracy;
• organ prowadzący szkołę
• radę rodziców.
3. Nauczyciel o wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym zawiadamia niezwłocznie prokuratora
i kuratora oświaty.
4. Nauczyciel o wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia, zawiadamia niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego.
Powyższych zawiadomień dokonuje dyrektor lub upoważniony przez niego pracownik szkoły, w nagłym przypadku każdy, kto zauważył zdarzenie.
XIV. PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI W SYTUACJACH ZAGROŻENIA ZAMACHEM SAMOBÓJCZYM UCZNIA
1. Nauczyciel, który jest świadkiem wydarzenia ustala i potwierdza rodzaj zdarzenia.
2. Nauczyciel nie pozostawia ucznia samego.
3. Nauczyciel usuwa wszystko, co może ułatwić realizację zamiaru.
4. Nauczyciel bez rozgłosu przeprowadza ucznia w bezpieczne, ustronne miejsce.
5. Nauczyciel lub wyznaczona osoba -jeśli jest taka potrzeba- wzywa pomoc (pogotowie, policję, straż).
6. Nauczyciel towarzyszy uczniowi – jest dla niego ważny.
7. Nauczyciel zawiadamia dyrektora szkoły .
Dalsze działania podejmuje dyrektor lub wyznaczona przez niego osoba, w tej sytuacji do jego obowiązków należy:
- powiadomienie rodziców, opiekunów prawnych dziecka
- zbieranie informacje o okolicznościach zdarzenia
- dokonanie oceny i wyboru priorytetów
- ustalenie strategii odpowiednią do ustalonych priorytetów
- podejmowanie próby zmobilizowania rodziny, aby udzieliła wsparcia dziecku, zapewniła mu bezpieczeństwo, wzmocniła wzajemne więzi
- udzielenie wsparcia nauczycielowi/ wychowawcy.
XV. PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI W CZASIE ATAKU BOMBOWEGO, ATAKU CHEMICZNEGO, POŻARU
1. Do czasu przybycia Policji akcją kieruje Dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona.
2. Dyrektor zarządza ewakuację.
3. Ewakuacja odbywa się zgodnie z planem ewakuacji.
4. Jednocześnie zawiadamiana jest policja, pogotowie ratunkowe, straż pożarna, pogotowie gazowe, wodno- kanalizacyjne, energetyczne.
5. Po przybyciu Policji na miejsce incydentu bombowego przejmuje ona dalsze kierowanie akcją.
XVI. PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI Z UCZNIEM LUB INNĄ OSOBĄ, KTÓRA CHCE OKALECZYĆ SIEBIE LUB INNYCH ALBO JEST DZIWNIE POBUDZONA ( głośno krzyczy, nie panuje nad sobą, posiada, grozi ostrym narzędziem lub pistoletem...)
1. Nauczyciel w sposób stanowczy ale spokojny, łagodny zdecydowanie wydaje polecenia. Jednak nie może ucznia bądź innej osoby pozostawiać samej. Informuje, co agresor ma zrobić. np.: jeżeli chce kogoś uderzyć, powiedz „opuść ręce”. Jeżeli chce rzucić krzesłem, należy powiedzieć „postaw krzesło”. Jeżeli chce kopać np.:„trzymaj stopy na podłodze”.
2. Nauczyciel powinien unikać pouczania ( nie mów: „nie bij”, zamiast tego należy udzielić wskazówek, co agresor ma robić).
3. Nauczyciel powinien unikać niejasnych sformułowań typu: „uspokój się”, a używać precyzyjnych wyrażeń, takich jak: „trzymaj ręce w bezruchu”.
4. Jeżeli wskazówki werbalne są ignorowane i uczeń lub inna osoba w dalszym ciągu zachowuje się agresywnie, próbuje ugodzić innych czy niszczy mienie, należy wezwać pomoc.
5. Nauczyciel o zdarzeniu informuje wychowawcę, dyrektora szkoły oraz rodziców uczniów.
6. Nauczyciel lub wyznaczona osoba zawiadamia pogotowie ratunkowe ( tel.999, 112)
PODSTAWY PRAWNE STOSOWANYCH PROCEDUR:
• Ustawa z dnia 26 października 1982r. o postępowaniu w sprawach nieletnich /Dz.U. z 1982r.
Nr 35 póz. 228 z późn. zm.- tekst jednolity Dz. U.z 2002r. Nr 11 póz. 109 z /oraz przepisy wykonawcze z ustawą/.
• Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz.U. Nr 35, póz. 230 z późn. zm./
• Ustawa z dnia 24 kwietnia 1997 r. o przeciwdziałaniu narkomanii /Dz.U. z 2003 r. Nr 24, póz. 1987.
• Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji /Dz.U. Nr 30 póz. 179 z późn.zm./
• Ustawa z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty /Dz.U z 1996 r. Nr 67 poz.329 z późn. zm./
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem /Dz.U. Nr 26 póz. 2267.
• Ustawa z dnia 9 listopada 1995 roku o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.U. Nr 10 z 1996 r., póz. 55).
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach ( Dz. U. Nr 6, poz. 69 z 2003r. )
Procedury zostały zatwierdzone przez RP 22.01.04r., znowelizowane 8/9.11.06r.
Procedury uzupełniające z dnia 27.03.2007 r.
Wytworzył: Marek Kaźmierski (16 grudnia 2011)
Opublikował: Marek Kaźmierski (17 grudnia 2011, 23:21:37)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 4217