Strona główna  >  Uchwały  >  Rady Powiatu  >  2018

Uchwała nr XXXVII/359/18
Rady Powiatu
z dnia 16 października 2018


zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Włocławskiego

Na podstawie art. 12 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 995, poz. 1000, poz.1349 i poz. 1432) uchwala się, co następuje:


§ 1. W Statucie Powiatu Włocławskiego stanowiącym załącznik do Uchwały Nr XX/199/16 Rady Powiatu we Włocławku z dnia 15 listopada 2016 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Włocławskiego (Dz. Urz. Woj. Kuj.- Pom. z 2016 r., poz. 4102) wprowadza się następujące zmiany:
 
1) w § 2 po pkt. 5 dodaje się pkt. 5a w brzmieniu:
„5a) komisja skarg, wniosków i petycji - należy przez to rozumieć komisję skarg, wniosków i petycji rady;”;
2) w § 7 ust. 2 po pkt. 1 dodaje się pkt. 1a w brzmieniu:
„1a) komisję skarg, wniosków i petycji, która wykonuje zadania określone w ustawie;”;
3) w § 9:
a) ust. 1 pkt 7 otrzymuje brzmienie:
„7) przyjmowanie interpelacji i zapytań radnych oraz przekazywanie ich do starosty;”,
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Rada, na wniosek przewodniczącego rady, może doraźnie w trakcie obrad, powołać sekretarza obrad, który wspomaga przewodniczącego rady w sprawach technicznych związanych z prowadzeniem obrad. Powołanie takie nie stanowi zmiany porządku obrad w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i odbywa się w trybie § 10 ust. 4 statutu.
4) w § 12:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. O sesji rady zawiadamia się radnych na piśmie, co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym terminem sesji, wskazując w zawiadomieniu miejsce i termin rozpoczęcia posiedzenia, porządek obrad wraz z projektami uchwał ujętych w porządku obrad. Projekty uchwał w sprawach dotyczących uchwalenia budżetu powiatu, rozpatrzenia sprawozdania z wykonywania budżetu, rozpatrzenia raportu o stanie powiatu, a także uchwalenia lub zmiany statutu, wysyła się radnym na co najmniej 14 dni przed planowanym terminem sesji, w trakcie której projekty te mają być rozpatrywane.”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Nie załącza się do zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, projektów uchwał deklaratoryjnych, w tym dotyczących stwierdzenia wyboru, powołania, odwołania oraz zmian w składach osobowych komisji itp.”;
5) w § 17:
a) w ust. 3 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
„Wniosek powinien zawierać uzasadnienie faktyczne.”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. W przypadku uzupełnienia lub zmiany porządku obrad rada może przystąpić do rozpatrzenia wprowadzonych, nowych punktów tego porządku bez konieczności uzyskiwania opinii właściwej komisji do przedłożonych projektów uchwał dotyczących tych punktów z wyjątkiem punktu dotyczącego uchwalenia lub zmiany statutu.”;
7) w § 18
a) uchyla się pkt. 4 i 5,
b) pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) „oświadczenia radnych;”;
8) uchyla się § 20;
9) uchyla się § 21;
10) w § 22:
a) ust. 2 – 4 otrzymują brzmienie:
„2. W dyskusji w ramach realizowanego porządku obrad uczestniczą radni, mieszkańcy wyłącznie w sprawach i na zasadach określonych w ustawie, członkowie zarządu oraz inne osoby zaproszone w trybie określonym w § 13.
3. Przewodniczący rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń, w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
4. Przewodniczący rady może odebrać głos, gdy dotyczy on spraw niezwiązanych z realizowanym punktem porządku obrad lub w innych przypadkach przewidzianych w statucie.”,
b)     po ust. 4 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„5. Osoby zaproszone w trybie § 13 mogą uczestniczyć w dyskusji tylko w ramach realizacji punktu porządku obrad wskazanego w zaproszeniu.";
11) w § 27:
a) w ust. 1w pkt 2 zastępuje się kropkę średnikiem i dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„3) nagranie obrad z rejestracją obrazu i dźwięku udostępnianie w sposób określony w ustawie”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Protokół z sesji obejmuje krótki zapis o przebiegu obrad, a także - w załącznikach - pełne teksty uchwalonych uchwał, przedłożonych sprawozdań i wniosków oraz innych materiałów rozpatrywanych przez radę. Zapis przebiegu obrad powinien zawierać w szczególności:
1)     określenie numeru, daty i miejsca odbywania sesji, godziny jej rozpoczęcia i zakończenia, imiona i nazwiska przewodniczącego rady i wiceprzewodniczących rady prowadzących obrady, imiona i nazwiska powołanych sekretarzy obrad oraz pracowników sporządzających protokół;
2)     stwierdzenie prawomocności obrad;
3)     informację o przyjęciu protokołu poprzedniej sesji;
4)     porządek obrad uwzględniający ewentualne zmiany dokonane w trybie przewidzianym w ustawie;
5)     streszczenie realizacji porządku obrad, a w szczególności:
a)     streszczenie wystąpień,
b)     treść zgłoszonych i uchwalonych wniosków,
c)     odnotowanie zgłoszenia pisemnych wystąpień;
6)     przebieg głosowań i ich wyniki w układzie „za”, „przeciw”, „wstrzymało się”;
7)     autorów i treści zgłoszonych wniosków, i wygłoszonych oświadczeń radnych;
8)     podpisy pracowników sporządzających protokół oraz podpis przewodniczącego rady złożony po zakończeniu procedury jego przyjmowania przez radę.";
12) w § 32 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. W przypadku zmiany porządku obrad rady dokonanej z przyczyny, o której mowa w ust. 1, rada może zdecydować o przystąpieniu do rozpatrzenia projektu uchwały wraz z autopoprawką lub autopoprawkami stosując odpowiednio przepisy § 30 ust. 2 i 3 oraz § 31 ust. 4.”;
13) § 37 otrzymuje brzmienie:
„§ 37. 1. Głosowanie jawne odbywa się w sposób określony w ustawie.
2. Głosowanie jawne zarządza przewodniczący rady.
3. Po zarządzeniu głosowania jawnego przewodniczący rady nie może ogłaszać przerwy, ani też wznawiać dyskusji.
4. Z przyczyn określonych w ustawie przewodniczący rady przeprowadza głosowanie imienne poprzez wywoływanie z listy obecności kolejnych radnych, którzy wypowiadają jedno ze słów „za”, „przeciw” lub „wstrzymuje się”.
5. W trakcie przeprowadzanego głosowania imiennego przewodniczący rady lub powołany przez radę sekretarz obrad w karcie „Imiennego wykazu głosowania”, przy każdym nazwisku radnego biorącego udział w głosowaniu, zaznacza pole odpowiadające oddanemu głosowi.
6. Po zakończeniu głosowania imiennego przewodniczący rady niezwłocznie przekazuje „Imienny wykaz głosowania” do podania do publicznej wiadomości. Sposób publikacji określa ustawa.
7. Karta „Imiennego wykazu głosowania”, o której mowa w § 6, powinna zawierać tytuł: „Imienny wykaz głosowania” oraz następujące dane;
1)     numer Sesji;
2)     numer punktu porządku obrad;
3)     tytuł projektu głosowanej uchwały (innego aktu);
4)     w części tabelarycznej nazwiska i imiona radnych oraz sposób oddania przez nich głosu: „za”, „przeciw”, „wstrzymuję się”;
5)     datę głosowania;
6)     podpis przewodniczącego rady i sekretarza obrad, o ile został powołany.
8. Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący rady.”;
14) tytuł Oddziału 7 otrzymuje brzmienie:
„Zasady tworzenia i działania klubów radnych”;
15) § 51 otrzymuje brzmienie:
„§ 51. 1. Przynależność radnych do klubu radnych jest dobrowolna.
2. Działalność klubu radnych nie może być finansowana z budżetu powiatu, z wyłączeniem korzystania z lokali w budynku starostwa, które zarząd w miarę możliwości, zapewnia klubom.
3. Klub radnych korzysta z praw określonych w ustawie i statucie oraz może przedstawiać swoje stanowiska i opinie we wszystkich sprawach związanych z realizowanym porządkiem obrad rady.”;
16) § 52 otrzymuje brzmienie:
"§. 52. 1. Utworzenie klubu radnych wymaga jego pisemnego zgłoszenia do przewodniczącego rady.
2. Zgłoszenie o utworzenia klubu radnych powinno zawierać:
1) nazwę klubu odróżniającą ją od nazwy innych klubów;
2) imię i nazwisko przewodniczącego klubu;
3) listę członków klubu z określeniem funkcji wykonywanych w klubie;
4) regulamin klubu określający sposób jego działania i reprezentowania.
3. Regulamin klubu nie może być sprzeczny ze statutem.
4. Przewodniczący rady ocenia kompletność zgłoszenia, o którym mowa w ust. 2, oraz zgodność regulaminu klubu ze statutem w terminie 14 dni od dnia otrzymania zgłoszenia.
5. Klub radnych rozpoczyna swoja działalność od następnego dnia po upływie terminu określonego w ust. 4, z zastrzeżeniem ust. 6 .
6. Jeżeli zgłoszenie o utworzeniu klubu radnych nie spełnia wymagań określonych w ust. 2 i 3 przewodniczący rady, z zachowaniem terminu określonego w ust. 4, zwraca zgłoszenie radnemu wskazanemu w zgłoszeniu do reprezentowania klubu wraz z uzasadnieniem przyczyny zwrotu.
7. O utworzeniu klubu radnych rozpoczynającego swoją działalność przewodniczący rady informuje radę na jej najbliższym posiedzeniu odbywającym się po dokonaniu skutecznego zgłoszenia klubu oraz zamieszcza tę informację w Biuletynie Informacji Publicznej.”;
17) w § 55 uchyla się ust. 3;
18) w rozdziale 2, po oddziale 8 dodaje się oddział 9 w brzmieniu:
 „Oddział 9
Organizacja, zasady i tryb działania Komisji skarg, wniosków i petycji
 
§ 63a. 1. Komisja skarg, wniosków i petycji składa się z przewodniczącego komisji skarg, wniosków i petycji, wiceprzewodniczącego komisji skarg, wniosków i petycji oraz pozostałych członków w liczbie ustalonej przez radę wybranej według zasady określonej w ustawie.
2. Przewodniczącego komisji skarg, wniosków i petycji wybiera rada.
3. Wiceprzewodniczącego komisji skarg, wniosków i petycji wybiera komisja skarg, wniosków i petycji spośród swoich członków.
§ 63b. 1. Do zadań przewodniczącego komisji skarg, wniosków i petycji należy organizowanie pracy komisji skarg, wniosków i petycji i prowadzenie jej obrad.
2. W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji skarg, wniosków i petycji lub niemożności wykonywania jego zadań zadania te wykonuje wiceprzewodniczący komisji skarg, wniosków i petycji.
§ 63c. 1. Zakres zadań komisji skarg, wniosków i petycji określa ustawa.
2. Komisja skarg, wniosków i petycji przedstawia radzie corocznie sprawozdanie ze swej działalności oraz na każde żądanie rady. Przepis § 44 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
§ 63d. 1. Komisja skarg, wniosków i petycji podejmuje działania w zależności od bieżących potrzeb wynikających ze spraw kierowanych na jej posiedzenia.
2. Posiedzenia komisji skarg, wniosków i petycji zwoływane są niezwłocznie po doręczeniu radzie skargi, wniosku lub petycji.
3. Komisja skarg, wniosków i petycji dokonuje ustaleń stanu faktycznego danej sprawy oraz przyjmuje projekt rozstrzygnięcia rady.
4. Komisja skarg, wniosków i petycji w toku rozpatrywania poszczególnych spraw może się zwracać do zarządu, starosty i kierowników jednostek organizacyjnych o:
1) udzielenie pisemnych wyjaśnień określając ich zakres oraz termin przedłożenia,
2) udostępnienia dokumentów, a gdy to nie jest możliwe uwierzytelnionych odpisów dokumentów oraz innych materiałów niezbędnych do jej prac,
3) osobisty udział w posiedzeniach komisji starosty, kierowników jednostek organizacyjnych w celu udzielenia komisji odpowiednich wyjaśnień,
4) zapewnienie udziału w pracach komisji osób w charakterze biegłych lub ekspertów oraz oddelegowania do prac komisji innych osób, których obecność jest niezbędna ze względu na przedmiot rozpatrywanych spraw.
§ 63e. 1. Komisja skarg, wniosków i petycji obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej przewodniczącego. W sprawach dotyczących zawiadamiania członków komisji skarg, wniosków i petycji o posiedzeniach przepisy § 46 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
2. Przy sporządzaniu i przyjmowaniu protokołów z posiedzeń komisji skarg, wniosków i petycji przepisy § 49 stosuje się odpowiednio.
3. Przewodniczący komisji skarg, wniosków i petycji przygotowując pierwsze posiedzenie komisji w danej sprawie może wykonywać kompetencje zastrzeżone dla komisji skarg, wniosków i petycji przepisem § 63d ust. 4.
4. Komisja skarg, wniosków i petycji podejmuje swoje decyzje zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji w głosowaniu jawnym.”;
19) § 76 otrzymuje brzmienie:
„§ 76. Dokumenty dotyczące działalności organów powiatu oraz komisji, komisji rewizyjnej i komisji skarg, wniosków i petycji udostępnia się we właściwych komórkach organizacyjnych starostwa i godzinach pracy starostwa.”.
§ 2. Z dniem wejścia w życie uchwały tracą moc:
1)     uchwała nr IV/63/11 Rady Powiatu we Włocławku z dnia 8 kwietnia 2011 r. w sprawie trybu rozpatrywania i załatwiania skarg przez radę powiatu;
2)     uchwała nr XXVII/272/17 Rady Powiatu we Włocławku z dnia 22 września 2017 r. w sprawie załatwiania petycji przez radę powiatu.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu we Włocławku.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem rozpoczęcia nowej kadencji Rady Powiatu we Włocławku, nie wcześniej jednak niż 14 dni od daty ogłoszenia uchwały w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Przewodniczący Rady
Zygmunt Stanisław Wierzowiecki


Uchwała opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego
poz. 5391 z dnia 2018-10-25

Opublikował: Katarzyna Dąbrowska - Czerwińska (18 października 2018, 09:33:46)

Ostatnia zmiana: Katarzyna Dąbrowska - Czerwińska (6 listopada 2018, 14:00:36)
Zmieniono: dodano publikator

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 110

wersja do zapisu wersja do druku

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij