Strona główna > POWIATOWE JEDNOSTKI PRAWNE - BIP > Samodzielny Publiczny Zespół Przychodni Specjalistycznych we... > RADA SPOŁECZNA SPZPS > POSIEDZENIA RADY SPOŁECZNEJ > 2004 > 26.03.2004 R. > Protokół nr 5/2004
26.03.2004 R. | 22.06.2004 R. | 12.08.2004 R. | 24.08.2004 R.
21.09.2004 R. | 20.11.2004 R. | 09.12.2004 R.
21.09.2004 R. | 20.11.2004 R. | 09.12.2004 R.
Protokół nr 5/2004
Protokół nr 5 / 2004Z posiedzenia Rady Społecznej przy SPZPS we Włocławku , które odbyło się dnia 26.03.2004 r. we Włocławku przy ul. Wyszyńskiego 21 / świetlica Oddziału Dziennego Psychiatrycznego budynek „ D” / .
Proponowany porządek obrad :
1. Otwarcie posiedzenia Rady.
2. Stwierdzenie quorum .
3. Przyjęcie porządku obrad .
4. Przyjęcie protokołu nr 4 / 2003 z posiedzenia Rady Społecznej w dniu 18.12.2003 r.
5. Podjęcie uchwały w sprawie pozytywnego / negatywnego zaopiniowania planu finansowego Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku na rok 2004 .
6.Podjęcie uchwały w sprawie pozytywnego / negatywnego zaopiniowania sprawozdania finansowego i analizy finansowej Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku za 2003 rok.
7. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia informacji Dyrektora SPZPS o sytuacji jednostki w odniesieniu do zawartych kontraktów z Kujawsko-Pomorskim Oddziałem Wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2004.
8.Podjęcie uchwały w sprawie zaopiniowania utworzenia spółki prawa handlowego na bazie majątku Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku.
9. Sprawy różne.
10. Wolne wnioski .
11. Zakończenie obrad.
Ad. 1.
Pan Przewodniczący powitał wszystkich zebranych na kolejnym posiedzeniu Rady Społecznej .
Ad. 2 .
Stwierdzenie quorum. Na dziewięciu członków Rady Społecznej na obrady stawiło się pięciu , co umożliwiało stwierdzenie quorum.
Ad. 3.
Pan Przewodniczący zapytał, czy są uwagi lub propozycje do proponowanego porządku obrad , a następnie zarządził głosowanie, kto jest za jego za przyjęciem .
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania jednogłośnie przyjęli porządek obrad.
W trakcie omawiania pkt 3 porządku obrad na posiedzenie przybył Pan Piotr Grudziński .
Ad.4 .
Pan Przewodniczący zapytał , czy członkowie Rady Społecznej zapoznali się z Protokołem nr 4 , a następnie zarządził głosowanie za jego przyjęciem .
W wyniku głosowania Członkowie Rady Społecznej przyjęli Protokół nr 4 – przy 4 osobach za i 2 wstrzymujących.
Ad 5 .
Pan Przewodniczący poprosił Dyrektora S. Becińskiego o zapoznanie członków Rady Społecznej z proponowanym planem finansowym Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku na rok 2004.
Pan Dyrektor S. Beciński :
Rok 2004 charakteryzuje się tym, że powrócono do procedury kontraktów świadczeń , ponieważ rok poprzedni był aneksowany . Pierwotnie tylko na kwartał , a później na pozostałe kwartały roku. Aneks skutkował tym, że w stosunku do roku 2002 obniżone zostały stawki za porady specjalistyczne o 20 % . Poszczególne pozycje planu finansowego na rok 2004 to po stronie przychodów pkt. 1 to przychody z Narodowego Funduszu Zdrowia . Jest to kwota ok. 8 mln zł. Niektóre jednostki służby zdrowia protestują , mam tu na myśli Porozumienie Wieluńskie , czyli powiaty zgromadzone w tym porozumieniu , które usiłują zawrzeć takie kontrakty jakie miały w roku 2002 . Nam udało się zawrzeć na rok 2004 kontrakt lepszy w stosunku do roku 2002 , ale wynika to z tego ,że wzbogaciliśmy się o specjalistyczny sprzęt , czyli videoendoskop i USG , gdzie jest możliwość wykonywania badań dopplerowskich. W tym roku po raz pierwszy te badania zakontraktowane zostały przez Narodowy Fundusz Zdrowia . Punkt drugi to badania pozostałe , są to badania zlecone przez innych świadczeniobiorców i jest to kwota 730 tys. zł. Przychody z tytułu działalności aptek kwota 4.765 tys. zł. Wynajem pomieszczeń i parkingu – 150 tys. zł. rocznie . Usługi transportowe 15.300 tys. zł. , sterylizacja 23 tys. zł. , usługi Ośrodka Rehabilitacji Dzieci Niepełnosprawnych 80 tys. zł , są to płatne rehabilitacje - dodatkowe na prośbę pacjentów . Wykonywanie kserokopii dokumentów i wystawianie zaświadczeń to kwota 60 tys. zł. W tym miejscu należy podkreślić ,że ok. 20 % pacjentów , dla których wykonywane są kserokopie jest zwalnianych z opłaty 10 zł. , bez względu na to z ilu poradni potrzebna jest historia choroby , a nie jak ostatnio zarzucono nam w prasie ,że za każdą płaci się tę kwotę . Wszystko to ku woli wyjaśnienia napastliwych informacji . Przy tym chciałbym powiedzieć ,że nie tylko osoby fizyczne są obciążane opłatą. Również instytucje takie jak sąd , ZUS i inne jednostki potrzebujące takich dokumentów płacą , nawet stawkę większą , bo 30 zł. Nie jest to procedura , która powodowałaby jakikolwiek konflikt z prawem . Pozostałe przychody to taksa za leki robione 16 tys. zł. rocznie , za płatnika ZUS , US – 3.200 tys. zł. , odwyk – 3tys. zł. jest to dodatkowy wykup świadczeń przez gminy i dofinansowanie – ze Starostwa 18.200 tys. zł . Kwota została pomniejszona o podatek VAT .
Ogółem przychody zaplanowane na rok 2004 zamykają się kwotą blisko 14 mln. zł. Jest to w porównaniu z rokiem ubiegłym wiele więcej , rok 2003 był trudnym okresem dla naszej jednostki . Obniżenie o 20 % stawek w specjalistyce skutkowało tym , że ubiegły rok zamknęliśmy dość wysoką stratą , mimo ,że staraliśmy się oszczędzać każdą złotówkę.
Po stronie kosztów : Zużycie materiałów 745 tys. zł, zużycie energii 359 tys. zł. usługi obce – pod tym tytułem są usługi świadczone przez podmioty , które w ramach kontraktu z NFZ zawartego przez nas są tzw. podwykonawcami , tzn. umowy kontraktowe z lekarzami w ramach konkursu ofert są zawierane i tym specjalistom płacimy za faktyczne wykonanie porad , bez konieczności opłacania ZUS-u , świadczeń socjalnych , chorobowych i innych składowych . Takich pracowników z racji tego ,że zatrudnienie pełnoetatowe jest niepotrzebne mamy dość dużo , dostosowaną do potrzeb jednostki . Podatki i opłaty – 283 tys. zł. rocznie , są tu wszystkie podatki od nieruchomości i VAT. Wynagrodzenia 5.445 tys. zł. rocznie Wynagrodzenia z roku na rok charakteryzują tym, że ich udział w kosztach ogółem jest coraz mniejszy . Jest to powodowane racjonalizacją zatrudnienia oraz faktem ,że nie mamy środków na ich poniesienie.
Narzuty na płace i pozostałe świadczenia na rzecz pracowników kwota 1.202 tys. zł. , to wypłata tzw. 13-stych pensji. Z każdym z pracowników została zawarta umowa , a pracownicy odchodzący na emerytury zwracają się z prośbą o jej realizację. W najgorszej sytuacji są pracownicy , którzy pozostają w zakładzie , bowiem muszą te środki wypracować . Pozycja amortyzacja jest to element kosztowy , z uwagi na to ,że powiększa się nam z roku na rok baza sprzętowa , pomimo ,że potrzeby są o wiele większe aniżeli możliwości jest coraz wyższa . Pozostałe koszty rodzajowe , w tym ubezpieczenia , delegacje , ryczałty samochodowe to kwota 35 tys. zł. rocznie Koszt własny sprzedaży w aptekach jest to koszt zakupu leków plus koszt obsługi aptek , czyli koszty osobowe i inne koszty związane z ich funkcjonowaniem , jest to kwota 4.250 tys. zł. rocznie . Ostatnią pozycją po stronie kosztów są koszty finansowe – odsetki bankowe , czyli zaciągnięty kredyt , dwie rok linie w wysokości 700 tys. zł. , które umożliwiły spłatę zaległości ZUS i ułatwiają nam płynność finansową , ponieważ z roku na rok Narodowy Fundusz zmienia warunki finansowania świadczeń. Na obecną chwilę otrzymaliśmy informację ,że za wykonany miesiąc środki zostaną przekazane po 25 dniach od daty wystawienia faktury i w ten sposób NFZ zaoszczędzi sobie w skali roku jeden miesiąc na kosztach. Różnica między kosztami a przychodami jest wykazana skromnie , z racji tego ,że plan finansowy w skali roku ulega modyfikacji. Możemy zakładać ,że wykonanie kontraktu będzie zrealizowane , natomiast pozostałe przychody uzależnione są od wielu czynników niezależnych od nas np. czy będą chętni na wynajem pomieszczeń itd. Jest to dość płynna sprawa , jak również płynne są koszty , ponieważ inne są koszty w miesiącach letnich , a inne w miesiącach zimowych.
Pan Przewodniczący podziękował Panu Dyrektorowi za omówienie planu finansowego na rok 2004 i otworzył dyskusję na ten temat , prosząc zebranych o zadawanie ewentualnych pytań.
Pan Bogdan Czajka :
Chciałbym zapytać czy jest konieczność pobierania opłat za ksero i parking ?
Pan Dyrektor S. Beciński :
Nie odstąpimy od tego , Szpital również pobiera opłatę za parking w wysokości 5 zł. i nikt go nie opisuje na łamach gazet.
Pan Bogdan Czajka :
Zastanawia mnie fakt potrzeby przedstawiania przez pacjentów dokumentacji medycznej do różnego rodzaju instytucji. Kiedyś orzecznictwo opierało się tylko na zaświadczeniach z krótką epikryzą , a teraz żądają kserokopii dokumentacji medycznej. Te historie choroby trafiają do różnych urzędników , którzy nie mają prawa ich przeglądania . Gdzie jest zachowana tajemnica lekarska . Może byśmy wystąpili z wnioskiem o zaprzestanie przedstawiania tych dokumentacji , to może podziała.
Pan Dyrektor S. Beciński :
Jednostka nasza działa na podstawie zarządzenia ministra zdrowia z roku 2001 i nie ma takiej możliwości . Kiedyś wydawano pacjentowi dokumentację medyczną , a ona wracała do jednostki , bądź nie . Okazało się to bardzo niebezpieczne , ponieważ w przypadku skarżenia do sądu lekarza o niewłaściwy proces leczenia nie ma on możliwości obrony , bo w wielu przypadkach właśnie jest brak dokumentów potwierdzających prawidłowość.
Ten wynik finansowy jest bardzo prawdopodobny , bowiem obecnie kontraktowanie jest korzystniejsze , z racji możliwości przesunięć między poradniami , rozliczanie jest cało roczne . Są to modyfikacje w naszej sytuacji dużo lepsze , bo jeśli my wykonamy porady w okresie zimowym , a nie zostaną one rozliczone , to będziemy je rozliczać w miesiącach wiosenno- letnich , gdzie jest zawsze zauważalna mniejsza zgłaszalność pacjentów i następuje okres urlopowy . Jest to założenie , które będzie weryfikowane praktycznie co kwartał znając wpływy. Plan jest skonstruowany bardzo ostrożnie . Myślę ,że będziemy w stanie odrobić więcej w stosunku do roku 2003 aniżeli zakłada przedstawiony plan .
Jeśli chodzi o parking , to dzięki dzierżawie zrealizowany został remont i teraz wygląda bardzo porządnie .Nasza jednostka nie posiada funduszy , które umożliwiłyby jego przeprowadzenie , a z kolei z wynajmu pomieszczeń stać nas na bieżące remonty. Sanepid zarzuca nas coraz to nowymi zaleceniami , a my musimy je spełnić chcąc funkcjonować.
Pani Joanna Idczak :
Kto korzysta z parkingu ?
Pan Dyrektor S. Beciński :
W głównej mierze pacjenci korzystający ze świadczeń , za jednorazowy wjazd płacą 1,50 zł. , bez względu ile godzin będzie trwał postój.
Pan Przewodniczący podziękował za wyjaśnienia , zapytał czy są jeszcze pytania odnośnie przedstawionego materiału, a następnie zarządził głosowanie nad uchwałą nr 87/2004 w sprawie pozytywnego/ negatywnego zaopiniowania planu finansowego Samodzielnego publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku na rok 2004.
Pan Przewodniczący zaproponował wykreślić z projektu uchwały słowo negatywnego zaopiniowania planu finansowego, a pozostawić pozytywnego zaopiniowania planu finansowego Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku na rok 2004 i poddał głosowaniu stosowną uchwałę.
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania jednogłośnie przyjęli uchwałę nr 87/2001 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie pozytywnego zaopiniowania planu finansowego Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni specjalistycznych we Włocławku na rok 2004 .
Ad.6.
Pan Przewodniczący dokonał wprowadzenia do pkt. 6 porządku obrad . Jednocześnie nadmienił ,że każdy z członków Rady społecznej otrzymał w materiałach projekt uchwały w sprawie pozytywnego/negatywnego zaopiniowania sprawozdania finansowego i analizy finansowej Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku za 2003 r. wraz z analizą finansową. Następnie poprosił Pana Dyrektora o krótkie wprowadzenie , a potem ewentualną dyskusję i pytania .
Pan Dyrektor S. Beciński :
Sprawozdanie finansowe jest niezbędne do przygotowania całościowego bilansu za rok 2003. W obecnej chwili ten bilans jest przygotowany , jednak mamy kilka elementów , co do których nie wiemy jak się ustosunkować , są to m.in. zobowiązania w stosunku do pracowników z tytułu ustawy „203 i 110 zł.” Zobowiązania według naszego stanowiska zostały uregulowane, według stanowiska sądu nie zapadł jeszcze ostateczny wyrok. Nie wiemy jeszcze w jaki sposób w efekcie końcowym nas to dotknie, jak na razie są to wirtualne pieniądze, których nie ma. Ma to również związek z kolejnym punktem, mówiącym o ewentualnym przekształceniu jednostki . Placówki takie jak SPZOZ i NZOZ muszą przekształcić się w spółki użyteczności publicznej lub w spółki prawa handlowego do końca 2005 roku. Jeżeli chodzi o zobowiązana „ 13-stkowe” są regulowane na zasadzie możliwości finansowych jakie posiada zakład tzn. gdy są środki to część tych zobowiązań jest wypłacana. Pozostałe są potwierdzone umowami z każdym pracownikiem i nie ulegają przedawnieniu, natomiast pracownicy zrezygnowali z odsetek. Jest to bardzo korzystne dla zakładu , jak również dla pracowników. W analizie finansowej wyszczególniona została kwota przychodów . Kwota ta jest mniejsza od planu finansowego , przy którego konstruowaniu opierano się właśnie na tej analizie , prawie o 1 mln. zł. Jest to kwota , którą straciliśmy z racji redukcji o 20 % kontraktu na świadczenia zdrowotne w specjalistyce. Nasz zakład dotknęło najbardziej , ponieważ w jednostkach POZ-tu takiej redukcji nie dokonano , ona tylko dotyczyła specjalistyki , gdzie wartość punktu zmniejszono z 10 zł. na 8 zł. i powodowało to ubytek 1.600 tys. zł. kontraktu na rok 2003 .Część środków udało się nam poprzez zmianę organizacji pracy , poprzez oszczędności zminimalizować , natomiast pozostała strata w wysokości ok. 1 mln. zł. to kwota , której nie byliśmy w stanie zrekompensować, czy też lepszą organizacją pracy lub wykorzystaniem rezerw prostych, których już praktycznie nie posiadamy. W obecnej chwili nie ma kogo zwolnić czy z administracji czy poradni /przychodni , gdzie są naturalne ubytki w postaci odchodzenia na renty i emerytury . W takich sytuacji staramy się ewentualnie połączyć stanowiska. Zwolnień w jednostce nie było , poza serią grupową w roku 2000 i do dnia dzisiejszego zatrudnienie jest dostosowane do potrzeb, bez konieczności rozwiązywania umów o pracę. Analiza finansowa za rok 2003 ukazuje poszczególne składowe , całość zobaczymy jak się ułoży.
Pozwaliśmy Narodowy Fundusz Zdrowia na kwotę 2.796.300 zł. „ 13-stki” wypłaciliśmy na przeszło 1mln. zł. , pozostało tylko 883 tys. zł. i dotyczy to tylko pracowników obecnie zatrudnionych w zakładzie . Jest to wstęp , Rada Społeczna będzie zapoznana z bilansem i ewentualnie będzie go przyjmować . Rok 2003 był rokiem najgorszym od 1999 .
Pan Przewodniczący :
Dziękuję Panu Dyrektorowi za zapoznanie z materiałem do analizy finansowej za 2003 r. W kontekście przedstawionych informacji należy stwierdzić , że rok poprzedni był najgorszy jeśli chodzi o finanse jednostki , ale należy zaznaczyć , że słabość tego wyniku finansowego nie jest spowodowana złą pracą kadry , złym zarządzaniem ,czy też złą organizacją zakładu , lecz ubytkiem 20 % -wym kontraktu.
Pan Bogdan Czajka :
Jeśli udałoby się odzyskać finanse z NFZ to nie byłoby tak najgorzej , prawdopodobnie pokryłoby to stratę.
Pan Dyrektor S. Beciński :
Tak, liczymy ,że część strat z roku ubiegłego pokryjemy przychodami roku bieżącego , pomimo ,że plan finansowy tak skromnie został założony.
Pan Przewodniczący stwierdził płynne przejście do dyskusji nad przedstawionym materiałem i zapytał czy są jeszcze pytania . Wobec stwierdzenia braku pytań zarządził głosowanie nad uchwałą 88/2004 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie pozytywnego / negatywnego zaopiniowania sprawozdania finansowego i analizy finansowej za rok 2003 .
Pan Przewodniczący zaproponował wykreślić z projektu uchwały słowo negatywnego zaopiniowania sprawozdania finansowego i analizy finansowej a pozostawić pozytywnego zaopiniowania sprawozdania finansowego i analizy finansowej Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku za 2003 r. i poddał głosowaniu stosowną uchwałę.
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania jednogłośnie przyjęli uchwałę nr 88/2004 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie pozytywnego zaopiniowania sprawozdania finansowego i analizy finansowej Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku za rok 2003 .
Ad.7.
Pan Przewodniczący dokonał wprowadzenia do pkt. 7 porządku obrad . Następnie poprosił Pana Dyrektora o krótkie wprowadzenie , a potem ewentualną dyskusję i pytania .
Pan Dyrektor S. Beciński :
Wejście w życie ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym w Narodowym Funduszu Zdrowia nie wpłynęło znacząco na funkcjonowanie jednostki. Na przestrzeni wieloletnich doświadczeń w zakresie kontraktowania świadczeń zdrowotnych przez uprzednio Kasy Chorych a obecnie Narodowy Fundusz Zdrowia wielokrotnie zmieniały się zasady kwalifikowania i finansowania porad. Wprowadzony w bieżącym roku nowy ogólnokrajowy system kontraktowania świadczeń zdrowotnych wydaje się być korzystny zarówno dla pacjenta jak i dla jednostek służby zdrowia. Z powodu zbyt długotrwałych prac nad ostateczną wersją kontraktów, konkurs ofert na 2004 r. został ogłoszony w miesiącu październiku 2003 r. Negocjacje, w wyniku których zostały podpisane umowy na świadczenia zdrowotne z zakresu specjalistycznej opieki zakończyły się z końcem miesiąca grudnia 2003 r. Podobnie jak w roku 2003 formą rozliczeń za udzielane świadczenia z NFZ jest punkt rozliczeniowy. W bieżącym roku w specjalistycznej opiece ambulatoryjnej wyodrębniono 4 typy porad, którym nadano odpowiednią wagę punktową.
porada I typu - waga punktowa - 1 pkt tzn. wartość tej porady wynosi 8,00 zł. porada II typu - waga punktowa - 4 pkt. tzn. wartość tej porady wynosi 32,00 zł. porada III typu - waga punktowa - 7 pkt. tzn. wartość tej porady wynosi 56,00 zł.
z wyjątkiem porad w okulistyce i dermatologii – waga 1 punktu ma wartość - 6,00 zł.
Każdy rodzaj porady ma ściśle określone zasady i kwalifikacje. Różnią się zakresem udzielonych porad oraz rodzajem i kosztochłonnością wykonanych badań diagnostycznych. Porady IV typu są to tzw. procedury zabiegowe posiadające również odpowiednią wagę punktową, gdzie wartość 1 punktu wynosi 8,00 zł. lub 6,00 zł. Z naszej 2-miesięcznej obserwacji wynika, że nowa klasyfikacja typów porad nie ogranicza wydawania przez lekarzy skierowań na badania diagnostyczne, które są konieczne do postawienia prawidłowej diagnozy, a następnie leczenia.
Ponadto przedstawione w wykazie opracowanym przez NFZ procedury zabiegowe mogą być wykonywane w różnych poradniach w zależności od potrzeb i możliwości, a tym samym być dodatkowym - oprócz porad - źródłem pozyskania środków finansowych z NFZ.
W roku 2004 wprowadzono tzw. współfinansowanie świadczeń. Do chwili obecnej wysokospecjalistyczne procedury diagnostyczne, jak np. TC / tomografia komputerowa, rezonans magnetyczny i inne / były finansowane w całości przez NFZ.
Obecnie za skierowanie pacjenta na te badania, część kosztów pokrywa lekarz /jednostka / i część NFZ. Natomiast takie badania jak mammografia i badania cytologiczne, które również w ubiegłym roku finansowane były przez NFZ w bieżącym roku wchodzą w zakres porady drugiego lub trzeciego typu. Z uwagi na fakt, iż są to bardzo kosztochłonne badania i w części obciążają nas finansowo, lekarze nie ograniczają wydawania skierowań w sytuacji kiedy są one niezbędne. W bieżącym roku kolejną pozytywnie ocenioną przez nas zmianą jaką wprowadził NFZ jest rozliczanie w formie 1/12 wartości kontraktu za udzielone świadczenia. Jest to o tyle dobry sposób rozliczania za wykonane ponad limit świadczenia, że w miesiącach o tzw. dużej zachorowalności tj. wiosna lub jesień można będzie rozliczyć je w okresie o mniejszej zgłaszalności. Okresem rozliczeniowym jest rok.
Ponadto NFZ dopuszcza możliwości przesunięcia środków finansowych do 20 % wartości kontraktu danej porady pomiędzy poradniami w przypadku nadwykonania w jednej, a nie wykonania porad w drugiej. W kontraktach dotyczących psychiatrii oprócz zmian dotyczących kwalifikowania typów porad wprowadzono możliwość rozliczania w zakresie terapii odwykowej zabiegów detoksykacyjnych metodą ambulatoryjną wykonywanych w Przychodni Terapii Uzależnienia od Alkoholu i Współuzależnienia. Do chwili obecnej koszty związane z przeprowadzonymi zabiegami w /w przychodni pokrywane były ze środków własnych Zespołu. Sposób kontraktowania świadczeń z zakresu rehabilitacji i stomatologii nie uległ radykalnym zmianom. W ogólnej ocenie nowe zasady kontraktowania świadczeń z zakresu specjalistyki są korzystne. Wymagają jednak dużo większej dyscypliny i kontroli nad prowadzonym obiegiem dokumentacji zarówno medycznej jak i finansowej.
Na rok 2004 zostały zawarte kontrakty w zakresie : wartości:
1. ambulatoryjnej specjalistycznej opieki zdrowotnej 4 928 164,00
2. ambulatoryjnej opieki specjalistycznej diagnostycznej 264 064,00
3. rehabilitacji 1 333 935,80
4. psychiatrii 950 999,50
5. stomatologii 482 400,00
Ogółem wartość kontraktu na rok 2004 wynosi : 7 959 563,30
Natomiast wartość kontraktu w roku 2003 wynosiła : 7 202 740,00
Do chwili obecnej nie zostały ogłoszone żadne programy profilaktyczne.
Pomimo ,że kontrakt zawarty na 2004 można uznać za lepszy w stosunku do roku 2003 to warunki funkcjonowania się pogorszyły . Wynika , to z tego ,że zostały zlikwidowane tzw. przedpłaty. Jednostki publiczne Szpitale i takie jak nasza na koniec miesiąca dostawały część należności kontraktowej w formie przedpłaty . W naszej sytuacji była to kwota 250 tys. zł. , co umożliwiało bezkonfliktową wypłatę wynagrodzeń pracownikom. Obecnie odstąpiono od tej formy , stąd mamy kłopoty w terminowym regulowaniu płatności ZUS. Wystąpiliśmy z pismem do dyrektora ZUS o rozłożenie zaległości na 6 rat . Może przez 6 kolejnych miesięcy uda się te zaległości zlikwidować . Podobne kłopoty miała jednostka w roku 2000 , wówczas również mieliśmy takie zaległości i zostały one rozłożone nam na raty. Zarabialiśmy wtedy o 100 tys. mniej a zatrudnienie oscylowało w granicach 470 osób, natomiast w tej chwili mamy zatrudnionych 242 pracowników, którzy wykonują tę samą pracę co kiedyś 470. Dzięki oszczędnością z tytułu płac możliwe były podwyżki . Różnice płac między personelem lekarskim a średnim w roku 2000 niejednokrotnie wynosiły 120-150 zł.. Różnice kształtować się jak 1 do 3 , w naszym zakładzie ta różnica jest 1 do 2 i ulega ciągłym zmianą na ile pozwalają nam środki finansowe.
Kontrakty na rok 2004 są znacznie korzystniejsze również ze względu na opłacalność kierowania pacjentów na badania , bowiem po ich skierowaniu możliwa jest kwalifikacja do korzystniejszego typu porady . Odrębnym problemem jest fakt ,że mając specjalistę jedynego w byłym województwie włocławskim gastroenterologa i najlepszy nowoczesny aparat nie możemy wykonywać kolonoskopii.
Pani Ewa Kończyńska:
Dlaczego ?
Pan Dyrektor S. Beciński :
Dlatego ,że w katalogu świadczeń specjalistycznych nie przewidziano wykonywania badań kolonoskopowych, które zostały uwzględnione tylko i wyłącznie w świadczeniach szpitalnych. Szpital wykonuje to badanie bez specjalisty , pobierając opłatę 500 zł. , a nasza placówka wyceniła to badanie na 50 zł.
Pani Ewa Kończyńska:
W takim razie co z tym aparatem ?
Pan Dyrektor S. Beciński :
Służy do wykonywania innych badań np. gastroskopii , a kolonoskopii się nie wykonuje. Obiecano nam , że Dyrektor Ryszard Ziętek z Narodowego Funduszu Zdrowia Oddział w Bydgoszczy pomoże jednostce posiłkując się wsparciem Konsultanta Wojewódzkiego wyjaśnić tę absurdalną sytuację.
Pani Ewa Kończyńska:
Badanie kolonoskopowe musi być wykonywane w warunkach szpitalnych.
Pan Dyrektor S. Beciński :
Nie , Doktor Andrzej Sporny wykonał już 10 tys. tych badań w warunkach ambulatoryjnych i nigdy nie było żadnych problemów . Z naszą argumentacją zgodziło się Ministerstwo Zdrowia i sprawę skierowało do Wojewódzkiego Oddziału NFZ , gdzie trwają prace umożliwiające wprowadzenie tego badania do wspominanego katalogu świadczeń specjalistyki, a co za tym idzie umożliwienie nam ich wykonywania.
Ten kontrakt uwzględnia dużo naszych postulatów , wniosków z lat ubiegłych.
Pan Przewodniczący :
Jesteśmy na mapie powiatowych zakładów opieki zdrowotnej pewnym wyjątkiem , jesteśmy specyficzni.
Pan Bogdan Czajka :
Czy są czynione jakieś wystąpienia do NFZ w zakresie profilaktyki ?
Pan Dyrektor S. Beciński :
Są czynione i ze strony NFZ- tu są obietnice, że lada dzień ukarzą się w internecie informacje o konkursie z tego zakresu.
Pan Przewodniczący :
Czy w roku ubiegłym w miesiącu marcu były już realizowane programy profilaktyczne ?
Pan Dyrektor S. Beciński :
Oczywiście ,że tak. Nasza jednostka przy zabezpieczeniu kadrowym i sprzętowym mogłaby spokojnie wziąć udział w kilku takich programach, co dawałoby dodatkowe źródło dochodów.
Pan Przewodniczący zapytał członków Rady Społecznej czy są jeszcze jakieś pytania do przedstawionego materiału i zarządził głosowanie nad uchwałą 89 / 2004 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie rozpatrzenia informacji Dyrektora SPZPZ o sytuacji jednostki w odniesieniu do zawartych kontraktów Z Kujawsko- Pomorskim Oddziałem Wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2004 .
Członkowie Rady Społecznej W wyniku głosowania jednogłośnie przyjęli uchwałę 89 / 2004 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie rozpatrzenia informacji Dyrektora SPZPS o Sytuacji jednostki w odniesieniu do zawartych kontraktów z Kujawsko-Pomorskim Oddziałem Wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2004 .
Ad.8.
Pan Przewodniczący zaproponował przejście do kolejnego punktu porządku obrad i poprosił Pana Dyrektora S. Becińskiego o zapoznanie członków Rady Społecznej z materiałami dotyczącymi utworzenia spółki prawa handlowego na bazie majątku Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku. Nadmienił również ,że jest to kontynuacja tematu już wielokrotnie podnoszonego na obradach Rady Społecznej i zawartego w planie pracy Rady Społecznej na ten rok . Tematyka ta została uwzględniona na pierwszy kwartał 2004 r.
Pan Dyrektor S. Beciński :
Problematyka przekształcenia naszej jednostki w spółkę prawa handlowego nie jest sprawą nową. Podejmowana była po raz pierwszy przez Radę Społeczną w 2001 roku. Gdybyśmy wówczas przekształcili zakład w spółkę prawa handlowego z udziałem pracowniczym , wtedy chodziło o udziały w postaci niewypłaconych „13-stych” pensji , bo wówczas o wypłacie należności z tytułu ustawy „203 i 110” nie było jeszcze mowy , to mielibyśmy o wiele mniej kłopotów na dzień dzisiejszy. W ówczesnej Radzie Społecznej jako członkowie zasiadali wójtowie i burmistrzowie gmin, którzy bardzo chętnie sprywatyzowali własne jednostki , a jeśli chodziło o naszą to decyzja była bardziej skomplikowana. Mobilizuje nas do procesu prywatyzacji fakt, że w Sejmie opracowywana jest ustawa o utworzeniu spółki użyteczności publicznej. Ma to na celu wyeliminowanie tych podmiotów, które sobie na pewno nie poradzą w warunkach generorynkowych.
Jesteśmy już przygotowani , wykonaliśmy wycenę majątku trwałego, przeprowadziliśmy referendum wśród załogi , która prawie jednoznacznie opowiedziała się za takim przekształceniem i możliwością uzyskania udziałów na zasadzie spłaty zobowiązań z tytułu ustawy „203 i 110” oraz „13-stek”. Projekt ustawy jest w tej chwili jeszcze dopracowywany, ponieważ budzi wiele kontrowersji. Ustawa ma określać warunki jakie należy spełniać , aby móc przeprowadzić proces prywatyzacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w spółkę użyteczności publicznej. W miesiącu styczniu w Starostwie było przeprowadzone szkolenie dotyczące tej tematyki z udziałem przedstawicieli Urzędu Wojewódzkiego i Urzędu Marszałkowskiego, na którym szczegółowo omawiano pomoc publiczną przy tego rodzaju przekształceniach. Wykorzystując ten moment , wystąpiliśmy do Ministerstwa w porozumieniu z organem założycielskim z propozycją objęcia nas programem pilotażowym, w chwili wejścia w życie ustawy. Jednostka jest przygotowana do przekształcenia , grozi nam jedynie aktualizacja wyceny , która jest procesem mniej kosztochłonnym i czasochłonnym , ponieważ ceny nieruchomości na dzień dzisiejszy ustabilizowały się.
Pan Przewodniczący:
Czy mógłby Pan Dyrektorze przypomnieć wszystkim jaki poziom ma omawiana wycena ?
Pan Dyrektor S. Beciński :
Na dzień dzisiejszy wartość naszych nieruchomości ok. 8 mln. zł. , jest to kwota , która w pełni zabezpiecza wszystkie roszczenia pracownicze , zobowiązania wobec naszych dostawców. Jeśli chodzi o majątek nieruchomy jest to kwota ok. 2-2,5 mln. zł. Łącznie wartość majątku ruchomego i nieruchomego zamyka kwota ok. 10 mln. zł. Do spółki mogłyby przystąpić podmioty z nami współpracujące takie jak firmy farmaceutyczne , dostawcy błon RTG. Firma „Sorimex” , która jest głównym dostarczycielem tych błon , a z chwilą gdy będzie współudziałowcem mógłby zaproponować nam korzystniejsze warunki współpracy.
Pani Joanna Idczak :
Czy te zobowiązania są długoterminowe ?
Pan Dyrektor S. Beciński :
Są to zobowiązania krótkoterminowe wynikające z nie realizowania płatności w granicach dwóch ,trzech miesięcy.
Pani Joanna Idczak :
Wobec powyższego nie istnieje zagrożenie koniecznością przejęcia tych zadłużeń.
Pan Dyrektor S. Beciński :
Zobowiązania starej jednostki można pokryć z wykupu akcji nowej . Planowane byłoby równoległe funkcjonowanie dwóch podmiotów. Najprostszą formą spółki prawa handlowego jest spółka z.o.o , zarządzana przez Radę Nadzorczą , którą powołuje Walne Zgromadzenie Wspólników.
Pan Bogdan Czajka :
Wartości , o których mówił Pan Dyrektor jeśli chodzi o nieruchomości po wejściu naszego kraju do Unii Europejskiej mogą się zwiększyć .
Pan Dyrektor S. Beciński :
Nie sądzę , żeby to się zmieniło z dnia na dzień .Proces taki musi potrwać , w innych krajach trwało to nawet kilkanaście lat , więc u nas nie może być inaczej. Ceny nieruchomości z dniem 1 maja 2004 r. nie ulegną radykalnym zmianą. Proces prywatyzacji musimy rozpocząć, ponieważ sytuacja nas zmusza.
Pan Przewodniczący :
Rozumiem , że podjęcie dzisiejszej uchwały pozwoli na rozpoczęcie kilu miesięcznej , trudnej procedury związanej z ewentualnym przekształceniem jednostki i myślę ,że na każdym jej etapie Rada Społeczna będzie informowana o poczynaniach z tym związanych. Mówimy tutaj o czasie – do końca roku kalendarzowego 2004 , tak aby spokojnie ten proces przeprowadzić, biorąc również pod uwagę zawieranie kontraktów na rok 2005 .
Pan Dyrektor S. Beciński :
Oczywiście , należy tutaj wspomnieć o solidnym przygotowaniu się do tego . Nie możemy pozwolić sobie na żaden nawet najmniejszy błąd, jak miało to miejsce u naszych sąsiadów , którzy zapomnieli o koncesjach na apteki i mieli poważne kłopoty z tym związane.
Pan Krzysztof Wrzesiński:
Istniejąca polityka zmusza zakłady do prywatyzacji.
Pan Przewodniczący zapytał czy są jeszcze pytania do przedstawionego materiału. Wobec stwierdzenia ich braku zarządził głosowanie nad uchwałą nr 90/2004 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie pozytywnego/negatywnego zaopiniowania utworzenia spółki prawa handlowego na bazie majątku SPZPS we Włocławku. Pan Przewodniczący zaproponował wykreślić z projektu uchwały słowo negatywnego zaopiniowania utworzenia spółki , a pozostawić pozytywnego zaopiniowania utworzenia spółki prawa handlowego na bazie majątku Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku i poddał głosowaniu stosowną uchwałę .
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania jednogłośnie przyjęli uchwałę nr 90/2004 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie pozytywnego zaopiniowania utworzenia spółki prawa handlowego na bazie majątku SPZPS we Włocławku.
W trakcie omawiania pkt 8 porządku obrad na obrady Rady Społecznej przybył Pan Krzysztof Wrzesiński.
Ad.9.
Pan Przewodniczący zaproponował przejście do punktu 9 porządku obrad – Sprawy różne.
Nadmienił , że na obrady Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w dniu 26.03.2004 r. nie stawiło się dwóch członków - Pan Poseł Lech Kuropatwiński oraz Wójt Stanisław Sadowski , ale ich nieobecność została usprawiedliwiona.
Ad. 10.
Wolne wnioski i zapytania zawarte zostały w protokole.
Ad. 11.
Na tym posiedzenie Rady Społecznej zakończono.
Wytworzył: Elzbieta Szczepańska (26 marca 2004)
Opublikował: Zbigniew Dankowski (1 lutego 2006, 09:40:13)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 927