Protokół nr 7/2004

Protokół nr 7 / 2004
 
Z posiedzenia Rady Społecznej przy SPZPS we Włocławku , które odbyło się dnia 12.08.2004 r. we Włocławku przy ul. Wyszyńskiego 21 / świetlica Oddziału Dziennego Psychiatrycznego budynek „ D” / .
 
Proponowany porządek obrad :
 
1. Otwarcie posiedzenia Rady.
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu nr 6 /2004 z posiedzenia  Rady Społecznej z dnia 22.06.2004 r.
5. Rozpatrzenie uchwały w sprawie wyrażenia opinii o likwidacji Samodzielnego Publicznego  Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku.
6.Sprawy różne.
7.Wolne wnioski i zapytania.
8.Zakończenie obrad.
 
Ad.1.
Pan Przewodniczący powitał wszystkich zebranych na kolejnym posiedzeniu Rady Społecznej .
 
Ad. 2.
Stwierdzenie quorum. Na dziewięciu członków Rady Społecznej na obrady stawiło się pięciu , co umożliwiło stwierdzenie quorum.
 
Ad.3.
Pan Przewodniczący zapytał , czy są uwagi lub propozycje do proponowanego porządku obrad , a następnie zarządził głosowanie , kto jest za jego przyjęciem.
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania jednogłośnie przyjęli porządek obrad .
 
Ad . 4 .
Pan Przewodniczący zapytał , czy członkowie Rady Społecznej zapoznali się z Protokołem nr 6, a następnie zarządził głosowanie za jego przyjęciem.
 
W wyniku głosowania Członkowie Rady Społecznej przyjęli Protokół nr 6 – przy 4 osobach za i 1 wstrzymującej.
 
Ad. 5 .
Pan Przewodniczący dokonał wprowadzenia do pkt. 5 porządku obrad . Jednocześnie nadmienił , że każdy z członków Rady Społecznej otrzymał w materiałach projekt uchwały nr 98/2004 w sprawie wyrażenia pozytywnej/negatywnej opinii o likwidacji Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku wraz z załącznikami, a  następnie  poprosił Pana Dyrektora o wprowadzenie do zagadnienia i  ewentualną dyskusję oraz pytania na powyższy temat.
 
 
 
Pan Dyrektor S. Beciński :
Po raz  kolejny staje na posiedzeniu Rady Społecznej propozycja przekształcenia SPZPS- su w spółkę prawa handlowego , a co za tym idzie żeby propozycja ta została wcielona w życie musi być poprzedzona uchwałą Rady Społecznej o likwidacji jednostki. Należy w tym miejscu zastanowić się dlaczego powinniśmy zmienić formę funkcjonowania jednostki. Początkowo sądziliśmy , że zostanie wcielona w życie ustawa o utworzeniu spółek o użyteczności publicznej, jednak sprawa tej ustawy ciągnie się drugi rok i nie znalazła jeszcze rozwiązania. W ramach tej ustawy miały znaleźć się środki , które pozwoliłyby pomóc w przekształceniach wszystkich SPZOZ w spółki prawa handlowego. Praktycznie ustawa utknęła w martwym punkcie , do dnia dzisiejszego nie są znane jej założenia.
Jako kierujący jednostką muszę wybiegać w przyszłość i poinformować członków Rady Społecznej o kłopotach jakie w najbliższym czasie czekają SPZPS. Kłopotem jest realizacja ustawy „ 203” . W związku z tym, że kolejne obietnice składane nie znalazły odzwierciedlenia w prawie , czyli ustaleń w jaki sposób ma to być uregulowane Związek Powiatów Polskich zwrócił się do Marszałka Sejmu o ostateczne i zgodne z obowiązującym prawodawstwem uregulowanie kwestii wypłaty wynagrodzeń  z tytułu ustawy „203” pracownikom zatrudnionym w Samodzielnych Publicznych Zakładach Opieki Zdrowotnej. Ustawa wprowadziła obowiązek podwyższenia wynagrodzenia nie mniejszej niż 203 zł., co doprowadziło do ogólnego zadłużenia jednostek służby zdrowia, ponieważ SPZOZ-y zmuszone zostały do dokonania świadczeń finansowych bez zapewnienia na nie środków. Związek Powiatów Polskich powołuje się na orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego , z którego wynika ,że jeśli ustawodawca tworzy prawo stanowiące podstawę roszczeń finansowych , a nie określa w sposób jednoznaczny podmiotu zobowiązanego ,to czyni zobowiązanym system finansów publicznych. Z tego powodu SPZOZ -y skierowały do Sądów Powszechnych pozwy o zapłatę przeciwko Narodowemu Funduszowi Zdrowia, ale żaden z procesów nie zakończył się prawomocnym wyrokiem , z racji tego ,że  NFZ odwołuje się od tych wyroków i przedział czasowy w jakim te sprawy mają być uregulowane w najbardziej optymistycznym wariancie to okres 3 lat .
Jednostka nasza również złożyła taki pozew , udało się nam być zwolnionym z kosztów procesowych. Termin pierwszej sprawy wyznaczono na początek września, lecz kiedy się to zakończy tego nie możemy przewidzieć. Dlatego też nie możemy czekać z procesem prywatyzacji. Argumenty , które przemawiają za tym procesem to po pierwsze pozwy złożone do Sądu przez pracowników SPZPS , z którymi należałoby się porozumieć przed ogłoszeniem pierwszego wyroku, po drugie jednostki nie stać na zaciąganie kolejnych zobowiązań , należy tutaj przypomnieć , że posiadamy linię kredytową, która pozwoliła zachować nam w pewnym sensie płynność finansową. Rok ubiegły był rokiem bardzo trudnym z racji obniżenia stawek o 20 % i  spadku dochodu. Po trzecie im proces przekształcenia szybciej zostanie zakończony,  tym jednostka będzie generować mniejsze straty, ponieważ nie będzie jej już dotyczyła ustawa „203”. Takie przekształcenia przeprowadziły już  jednostki w Golubiu Dobrzyniu, Aleksandrowie Kujawskim, Ełku , Więcborku , Tucholi i Chełmży.
W tych jednostkach odbywało się to w sposób taki, że zobowiązania wobec pracowników i różnych innych podmiotów przejęły organy założycielskie. Myśmy zaproponowali , aby to przekształcenie odbyło się w oparciu o posiadany majątek , a pracownicze zobowiązania były wypłacone w formie akcji , czyli pracownicy staliby się współudziałowcami jednostki. Obecnie jesteśmy po kilku spotkaniach z przedstawicielami Związków Zawodowych  i muszę tutaj zasygnalizować fakt radykalizacji nastrojów wśród załogi . Niestety po wypłaceniu tych samych należności przez naszych sąsiadów , czyli byłe ZLP załga niechętnie podchodzi do sprawy otrzymania ich w formie akcji. Pracownicy oczywiście są w pełni świadomi powagi zagadnienia i możliwości utraty pracy , jednakże jest ogólna niechęć do pozyskania udziałów. Pomimo ,że przeprowadzone referendum przyzwalało na podjęcie kroków zmierzających do prywatyzacji. Chciałbym zapytać na jaką pomoc w przekształceniu może liczyć jednostka ze strony organu założycielskiego , czy jest ona możliwa , ponieważ po raz pierwszy muszę przyznać ,że bez tej pomocy jednostka nie wytrzyma. Ustawa „203” jest „bublem” prawnym i niestety konsekwencje ponoszą wszyscy. Nie możemy dopuścić do tego aby pracownicy nie otrzymywali za wykonywaną pracę poborów, jak ma to miejsce w wielu jednostkach służby zdrowia. Czy byłaby ewentualnie pomoc ze strony organu założycielskiego w postaci środków, może przejęcia zobowiązań w stosunku do pracowników , a jednostka nowo powstała z czystym kontem na bazie majątku wycenionego ruszyłaby do dalszej pracy. Proces wyceny praktycznie został zamknięty , poza przeprowadzeniem inwentaryzacji środków trwałych i mienia ruchomego .Na tej podstawie nowo powstała jednostka na restrukturyzację mogłaby zaciągnąć długoterminowy kredyt i próbować z tego impasu wyjść. Dopuszczenie do procesów sądowych spowoduje ,że te obciążenia będą wyższe, z racji naliczonych odsetek.
Ustawę zrealizowaliśmy , zwłaszcza do pracowników z wyższego personelu medycznego , natomiast jeśli chodzi o niższy personel tylko w części. Pracownicy poprzez swoich przedstawicieli , czyli Związki Zawodowe deklarują rozmowę w wielu wariantach. Są świadomi tego , że jest to ich miejsce pracy i identyfikują się z sytuacją zakładu. Są propozycje, żeby wypłatę zobowiązania rozłożyć w  czasie , istnieje możliwość negocjacji odsetek . Zapewne znajdą się jakieś uregulowania prawne, lecz nam zależy niezmiernie na utrzymaniu płynności finansowej. Jednostka jest potrzebna , nie ulega wątpliwości , świadczy o tym chociażby ilość wykonanych świadczeń . Nasza jednostka jest największym zakładem w Powiecie , zatrudniającym ok. 250 pracowników na umowę o pracę. W tym miejscu jest to moja prośba o pomoc w tej sprawie , ponieważ kłopoty nas jako zakład przerastają. Nie jest możliwe bez pomocy i przekształcenia abyśmy mogli z tych kłopotów wybrnąć. Nie są to kłopoty wielkie , biorąc pod uwagę wielkość jednostki. Nie ma już możliwości obniżenia kosztów , wszystko co zarabiamy jest przeznaczane na dofinansowanie usług medycznych , z racji tego ,że w niektórych poradniach koszty badań przewyższają cenę otrzymywaną z   NFZ-u. Usługi medyczne są opłacane tak jak wszystkim wiadomo , pomimo ,że w tym roku jest o wiele lepiej biorąc pod uwagę lata ubiegłe. Dlatego też po pierwszym półroczu roku 2004 wykazywaliśmy dodatni wynik finansowy i jest to dobry prognostyk na przyszłość.
Przy likwidacji SPZPS-u całość majątku , czyli ok. 10 mln przechodzi na własność Powiatu i praktycznie jest to majątek, który mógłby stać się początkiem nowo powstałej spółki , w której 100 % udziałowcem stałby się Powiat.
 
W trakcie omawiania pkt. 5 porządku obrad na posiedzenie przybył Pan Krzysztof Kruszczyński.
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję Panu Dyrektorowi i otwieram dyskusję na powyższy temat . Proszę bardzo o zadawanie pytań .
 
Pan Piotr Grudziński :
Z materiałów wynika , że po to chcemy przeprowadzić prywatyzację , aby jednostka wydobyła się z impasu zadłużeń bez pomocy z zewnątrz. Rozumiem , że pracownicy w ramach swoich zobowiązań mieliby otrzymać akcje , jednakże Pan Dyrektor przedstawił sytuację , w której pracownicy nie są chętni do ich otrzymania. Moje pytanie brzmi co będzie jeśli żaden pracownik nie wyrazi zgody na spłatę zobowiązań w ramach udziałów ?
 
Pan Dyrektor S. Beciński :
Jest to bardzo możliwe, ponieważ nie możemy nikogo zmusić do objęcia zobowiązań akcjami. Dlatego też problem ten poruszam na dzisiejszym posiedzeniu Rady Społecznej.
Pan Piotr Grudziński :
Może dojść do sytuacji , że my prywatyzując SPZPS nic nie uzyskamy, nie spłacimy żądanych zobowiązań.
 
Pan Dyrektor S. Beciński :
Z chwilą kiedy jednostka upadnie i będzie generować coraz większe straty to organ założycielski będzie musiał pokryć wszystkie długi. Dlatego chcemy wyprzedzić to , bo z chwilą kiedy ustawa „203”miałaby funkcjonować na lata kolejne to im wcześnie dojdzie do przekształcenia tym długi będą mniejsze. Ustawa dotyczy tylko jednostek samodzielnych, a nie dotyczy spółek.
 
Pan Bogdan Czajka:
Jakie są to szacunkowo pieniądze ?
 
Pan Dyrektor S. Beciński :
Te pieniądze będzie określał sąd , według naszych szacunkowych wyliczeń jest to kwota ok. 1.473 tys. zł Przy 8 mln kontrakcie z Narodowym Funduszem Zdrowia i przy dochodach rzędu ok. 14 mln jest to ok. 10 % całorocznego kontraktu. Jest to kwota nie możliwa do pokrycia przy bieżącym finansowaniu przez NFZ.
 
Pan Przewodniczący:
Czy ta kwota obejmuje też „ 13-stą” pensję pracowników ?
 
Pan Dyrektor S. Beciński :
Nie, „ 13-sta” pensja jest  uregulowana umową z pracownikami i praktycznie jest realizowana na tyle ile nas stać , wypłacamy „13-stki” pracownikom odchodzącym na emeryturę, z opóźnieniem , na raty , tak aby nie zachwiać bieżącej płynności finansowej.
 
Pan Bogdan Czajka:
Jaka jest kwota zobowiązań „13-stkowych” pozostałych do wypłacenia ?
 
Pan Dyrektor S. Beciński :
Jest to kwota ok. 700 tys. zł.
 
Pan Piotr Grudziński :
Pan Dyrektor przedstawił nam najbardziej pesymistyczny wariant . Chciałbym zapytać , czy to są sygnały od załogi ? Czy pracownicy zdają sobie sprawę z powagi sytuacji i nie chcą przystąpić do spółki ?
 
Pan Dyrektor S. Beciński :
Tak, takie mam sygnały , pracownicy zdają sobie sprawę z powagi sytuacji. Załoga jest gotowa do negocjacji co do terminu wypłaty , co do odsetek , ale całkowicie przeciwna jest wypłacie w akcjach. Ludzie po prostu się porównują , a działania poczynione przez byłe ZLP spowodowało radykalizację nastrojów, dlatego też nasza koncepcja się chwieje.
 
Pan Piotr Grudziński :
Czy pracownicy zdają sobie sprawę , że przy ewentualnych zwolnieniach ci , którzy posiadają udziały mają większe szanse na pozostanie ?
 
 
Pan Dyrektor S. Beciński :
Oczywiście zdają sobie sprawę.
 
Pan Przewodniczący:
Sytuacja się zmieniła na niekorzyść. Rozumiem , że dotyczy to osób zrzeszonych w Związkach Zawodowych. Interesuje mnie pogląd pracowników , którzy nie są zrzeszeni. Czy oni również reprezentują taki pogląd ? Czy posiada Pan wiedzę na ten temat ? Kolejne moje pytanie brzmi jak się Pan zachowa w sytuacji kiedy pracownicy zażądają wypłaty ustawy „203” oraz w sytuacji kiedy część załogi zgodzi się na wypłatę w formie akcji , a druga część w gotówce ?
 
Pan Dyrektor S. Beciński :
Nie może być pełnej wiedzy na ten temat , z racji tego , że trzeba by było dotrzeć indywidualnie do każdego pracownika. Z wiedzy jaką posiadam to problem dotyczy również pozostałej grupy pracowniczej, jest to tzw. siła inersji. Niech część załogi się nie zgodzi to pozostali zaczną się zastanawiać. Kwestia odsetek – czy pracownicy pracujący są skłonni do rezygnacji z odsetek ? Tak , są skłonni zrzec się , ale w sytuacji kiedy zagwarantuję jako kierujący jednostką termin wypłaty pozostałych zobowiązań. Takiej gwarancji nie mogę złożyć.
 
Pan Przewodniczący :
Czy kwota , którą nam Pan przedstawił jest to kwota z odsetkami ?
 
Pan Dyrektor S. Beciński :
Nie, jest to należność główna , bez odsetek.
 
Pan Przewodniczący :
Mam prawo przypuszczać ,że radykalizacja poglądów w tej sprawie spowoduje również to ,że pracownicy nie będą chcieli zrzec się odsetek.
 
Pan Dyrektor S. Beciński :
Nie, pracownicy w pełni zdają sobie sprawę i są skłonni do rozłożenia należności na raty .
 
Pan Przewodniczący:
Co w przypadkach pojedynczych ?
 
Pan Dyrektor S. Beciński :
W przypadkach pojedynczych to będą wyroki sądowe , co do których nie ma wyboru.
 
Pan Przewodniczący:
Właśnie, proszę zauważyć jakie będą relacje pracownicze. Czy ma Pan już wyrok sądu w sprawie indywidualnych pozwów przeciwko Panu ?
 
Pan Dyrektor S. Beciński :
Nie mam żadnego. Jest sprawa pilotażowa , która powróciła do ponownego rozpatrzenia z Sądu okręgowego w Toruniu do Sądu Okręgowego we Włocławku, a czekanie na wyrok jest niebezpieczne ,ponieważ jeśli zapadnie jeden to już nie ma mowy o jakichkolwiek porozumieniach z pracownikami.
 
 
 
Pan Przewodniczący :
Czy są informacje z Sądu odnośnie pozwu jaki Pan złożył w imieniu jednostki przeciwko Narodowemu Funduszowi Zdrowia ?
 
Pan Dyrektor S. Beciński :
Tak, jest informacja ,że proces będzie trwał od 3 do 4 lat i prawdopodobnie zakończy się wyrokiem zwracającym jednostce poniesione koszty . Jest to sytuacja , która nie miałaby miejsca w momencie kiedy jednostka zostałaby przekształcona w 2001 r. Ustawa „ 203” dotyczy tylko SPZOZ-ów, pozostałych jednostek już nie.
 
Pan Przewodniczący:
Abstrachując od możliwości zrealizowania prośby o pomoc może dojść do sytuacji, iż organ zobowiązany do pokrycia zobowiązań pokrywa je. Jakie będą dalsze losy złożonego pozwu i jego zasadność ?
 
Pan Dyrektor S. Beciński :
W sytuacji kiedy wygramy  środki przekażemy je w całości na rzecz organu założycielskiego.
 
Pan Przewodniczący:
Są tacy pracownicy , którzy pozwali Dyrektora , są również tacy którzy nie pozwali .
 
Pan Dyrektor S. Beciński :
Mniejszość nie pozwała , dlatego podejmuję teraz takie zobowiązanie ,że zakład nie będzie korzystał z instytucji przedawnienia w stosunku do nich. Ludzie nabędą takich samych praw jak ci , którzy złożyli pozwy , w tej samej wysokości.
 
Pan Bogdan Czajka:
Cały czas te pieniądze z Narodowego Funduszu Zdrowia są bardzo mgliste.
 
Pan Dyrektor S. Beciński :
Są już wyroki pierwszej instancji, które przyznają rację jednostką służby zdrowia.
 
Pan Przewodniczący:
Myślę, że byłoby bardzo wskazane spotkanie Rady Społecznej z przedstawicielami Związków Zawodowych oraz z tą częścią pracowników , która nie jest zrzeszona w żadnej organizacji związkowej, a również powinna mieć swoich przedstawicieli .
 
Pan Bogdan Czajka:
Czy dużo jest  pracowników nie zrzeszonych ?
 
Pan Dyrektor S. Beciński :
Dość znaczna część załogi , ilość związkowa jest płynna. Największa koncentracja jest w Związku Pielęgniarek i Położnych, do którego należą prawie wszystkie panie pielęgniarki zatrudnione, natomiast nie ma Związku Lekarzy.
 
Pan Przewodniczący
Pytanie istotne - jaki jest sens przekształcania jednostki z formy obecnej jeśli mamy 
-hipotetycznie- wypłacić należności w gotówce ?
 
 
Pan Dyrektor S. Beciński :
Jest taki sens, ponieważ nie będą narastały kolejne zobowiązania . Ponadto mamy możliwość negocjacji z bankiem kredytu. Nowo powstała jednostka będzie posiadała zdolność kredytowania niestety stara nie.
 
Pan Przewodniczący:
Czy oprócz przedstawionych kwot sam proces przekształcenia z formy dotychczasowej na formę proponowaną będzie kosztował jednostkę lub organ założycielski ?
 
Pan Dyrektor S. Beciński :
Proces jednostkę będzie kosztował. Poza obciążeniami pracowniczymi , z tymi kosztami sobie radzimy. Jeżeli zniknie nam jeszcze wypłata „ 13-stek” to sytuacja ulegnie radykalnej poprawie, zwłaszcza ,że zostały nam złożone obietnice  przez Dyrektora Ziętka o podjęciu decyzji prawdopodobnie po 20 października 2004 r. w sprawie wypłat dodatkowych środków.
 
Pan Piotr Grudziński:
Czy tę uchwałę musimy podjąć dzisiaj ?, może nasza wiedza byłaby pełniejsza po spotkaniu z pracownikami. Wnioskuję o odroczenie konieczności podjęcia uchwały o likwidacji jednostki do chwili zapoznania się członków Rady Społecznej z opinią pracowników oraz ewentualne spotkanie zaraz po nim i podjęcie stosownej decyzji.
 
Pan Przewodniczący :
Myślę, że wniosek Pana Piotra Grudzińskiego jest w pełni zasadny . Proponuję kolejne spotkanie Rady Społecznej zorganizować jeszcze w sierpniu. Rozumiem ,że nie zostanie wstrzymana procedura prywatyzacji.
 
Pan Bogdan Czajka:
Czy będziemy głosować dzisiaj , czy za dwa tygodnie to nie ma innej drogi jak ta , że tę jednostkę przekształcić trzeba, a kolejnym etapem jest likwidacja Zespołu, żeby tworzyć następny. Myślę, że nie ma innej drogi ,żebyśmy się nie wpędzili w kolejne zobowiązania finansowe.
 
Pan Dyrektor S. Beciński :
Troszkę nas wstrzymała ustawa o spółkach użyteczności publicznej, które miały liczyć na wsparcie budżetu przy przekształceniu. Myśmy zgłosili swój akces do programu pilotażowego, ale sprawa ustawy jest nadal nie ukończona.
 
Pan Przewodniczący:
Chciałbym przeprowadzić głosowanie nad wnioskiem formalnym Pana Piotra Grudzińskiego dotyczącego ewentualnego przesunięcia terminu głosowania projektu tej uchwały Rady Społecznej na termin późniejszy, na termin po spotkaniu i rozmowach z przedstawicielami załogi.
Chciałbym zapytać kto jest za przyjęciem wniosku formalnego Pana Piotra Grudzińskiego ?
 
Wniosek w sprawie przesunięcia terminu głosowania nad projektem uchwały Rady Społecznej nr 98/2004 w sprawie wyrażenia pozytywnej/ negatywnej opinii o likwidacji Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku  został przyjęty , przy 3 głosach za , 2 głosach przeciw i 1 głosowi wstrzymującemu się.
 
 
Pan Przewodniczący:
Drugi wniosek formalny dotyczący odbycia w niezwłocznym terminie spotkania Rady Społecznej z przedstawicielami załogi w sprawie sposobu uregulowania zobowiązań wobec pracowników – proszę o przegłosowanie.
 
Wniosek formalny dotyczący odbycia w niezwłocznym terminie spotkania Rady Społecznej z przedstawicielami załogi w sprawie sposobu uregulowania zobowiązań wobec pracowników został jednogłośnie przyjęty.  
Ad 6.
Sprawy różne zawarte w protokole.
 
 
Ad.7.
Wolne wnioski i zapytania zawarte w protokole.
 
Ad.8.
Na tym posiedzenie Rady Społecznej zakończono.
 
 
 
 
 

 

Wytworzył: Elżbieta Szczepańska (12 sierpnia 2004)
Opublikował: Zbigniew Dankowski (2 lutego 2006, 22:00:24)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 768

wersja do zapisu wersja do druku

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij