Strona główna > POWIATOWE JEDNOSTKI PRAWNE - BIP > Samodzielny Publiczny Zespół Przychodni Specjalistycznych we... > RADA SPOŁECZNA SPZPS > POSIEDZENIA RADY SPOŁECZNEJ > 2006 > 25.09.2006 R. > Protokół nr 24/2006
Protokół nr 24/2006
Protokół nr 24 / 2006z nadzwyczajnego posiedzenia Rady Społecznej przy SPZPS we Włocławku, które odbyło się dnia 25.09.2006 r. we Włocławku przy ul. Wyszyńskiego 21 / świetlica Oddziału Dziennego Psychiatrycznego budynek „D” /.
Proponowany porządek obrad :
1.Otwarcie posiedzenia Rady Społecznej.
2.Stwierdzenie quorum.
3.Przyjęcie porządku obrad.
4.Zapoznanie Rady Społecznej przy SPZPS we Włocławku z treścią „ Zawiadomienia o zajęciu prawa majątkowego stanowiącego wierzytelność z rachunku bankowego u dłużnika zajętej wierzytelności będącego bankiem’’ .
5.Podjęcie uchwały w sprawie zaopiniowania udzielenia krótkoterminowej pożyczki dla SPZPS we Włocławku przez Powiat Włocławski, na spłatę zobowiązań wobec ZUS.
6.Sprawy różne.
7.Wolne wnioski i zapytania.
8.Zakończenie obrad.
Ad.1.
Przewodniczący Rady Społecznej SPZPS Pan Piotr Stanny powitał wszystkich członków Rady Społecznej zebranych na nadzwyczajnym posiedzeniu, gości – Panią Skarbnik Powiatu-Barbarę Kubiak, przedstawicieli Związków Zawodowych działających na terenie SPZPS.
SPZPS na Radzie Społecznej reprezentują Dyrektor Krzysztof Szczepański, Zastępca Dyrektora – Pani Anna Dębicka i Główna Księgowa – Pani Urszula Krysiak oraz Radca Prawny – Pan Henryk Królikowski.
Ad.2.
Stwierdzenie quorum. Na dziewięciu członków Rady Społecznej na obrady przybyło sześć osób, co stanowi quorum.
Ad.3.
Pan Przewodniczący zapytał , czy są uwagi lub propozycje do proponowanego porządku obrad, a następnie zaproponował jego poszerzenie o punkt 4 – Rozpatrzenie sprawozdania Dyrektora SPZPS we Włocławku z działalności pomiędzy posiedzeniami Rady Społecznej oraz w związku z tym zmiany numeracji kolejnych punktów tegoż porządku obrad i zarządził głosowanie za przyjęciem tych zmian .
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli jednogłośnie zmiany w porządku obrad oraz porządek obrad poszerzony o punkt 4 – Rozpatrzenie sprawozdania Dyrektora SPZPS we Włocławku z działalności pomiędzy posiedzeniami Rady Społecznej.
Ad.4.
Pan Piotr Stanny - Przewodniczący Rady Społecznej dokonał wprowadzenia do pkt.4 porządku obrad i poprosił Pana Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku o przedstawienie krótkiego sprawozdania z działalności pomiędzy posiedzeniami Rady Społecznej.
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Na ostatnim posiedzeniu w formie dyskusji rozważaliśmy istotny problem , który jest problemem narastającym od kilku miesięcy , a wynikający z wymaganych zobowiązań wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Sami nie byliśmy tego problemu finansowo udźwignąć , ponieważ powodem zaistniałej sytuacji były trzy elementy . Pierwszy to konieczność spłaty zobowiązań za leki do aptek, które zostały zlikwidowane oraz zapłatę faktur za odczynniki i materiały medyczne, które przez firmy zaopatrujące zostały sprzedane Firmie Windykacyjnej. Z tą firmą udało się podpisać ugodę notarialną regulującą formę spłaty. Miesięcznie nas to kosztuje 15.190 złotych, ale za miesiąc zobowiązania wobec tego podmiotu przestaną funkcjonować.
Drugi element to działania niektórych pracowników, mające na celu odzyskanie środków z tytułu „Ustawy 203” wraz z odsetkami poprzez komornika, co daje w efekcie kwotę 40 tys. zł. miesięcznie. Ta sytuacja obciążać będzie zakład do końca roku.
Natomiast trzeci powód to niedoskonałość przepisów ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji , gdzie z 1.700 tys. złotych środków, które otrzymaliśmy na realizację „Ustawy 203” za lata 2001-2004, nie można było odprowadzić składki do ZUS-u , pomimo że w naszych wyliczeniach kwota składek była zawarta. Niestety 200 tys. nie mogliśmy wykorzystać i musieliśmy do Banku Gospodarstwa Krajowego oddać jako zwrot. Z tego tytułu automatycznie pojawiła się kwota 400 tys. zadłużenia wobec ZUS i doliczając do tego odsetki to na dzień 31 sierpnia wynosiła 1.558 tys. zł.
Korespondencje , którą Dyrekcja zakładu prowadziła z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w zasadzie wyczerpała znamiona ugodowego załatwienia tej sprawy . Wszędzie obowiązują pewne terminy dostosowania, ale nie spodziewaliśmy się ,że decyzja Urzędu Skarbowego dotycząca zajęcia naszego konta będzie taka szybka. Należy tutaj podkreślić ,że jako zakład służby zdrowia mamy najmniejsze zobowiązania wobec ZUS w stosunku do równorzędnych podmiotów. Ta decyzja , która pojawiła się z datą 10 września br. spowodowała duże zagrożenie dotyczące płynności finansowej jednostki.
Zwróciliśmy się o pomoc do Powiatu Włocławskiego o udzielenie krótkoterminowej pożyczki na spłatę tego zobowiązania oraz wystąpiliśmy do ZUS-u , Urzędu Skarbowego i Wojewody Kujawsko-Pomorskiego o zawieszenie tej egzekucji na ustawowy okres. Decyzję o wstrzymaniu egzekucji na okres 30 dni otrzymaliśmy , jednak szybko ten czas minie i temat powróci. Nasze starania zmierzają ku temu, aby ostatnią rzecz jaka pozwala poczuć pewnego rodzaju wsparcie finansowe jest wspominana pożyczka. Pozwoli ona uregulować zobowiązania wobec ZUS i realizować bez przeszkód program restrukturyzacyjny. Zakład nie jest w stanie bez pomocy spłacić tych zobowiązań. Poprzez to temat będzie rozłożony w czasie i będziemy mieli szanse funkcjonowania dalej. Zakład Ubezpieczeń Społecznych ma możliwość rozłożenia spłaty zobowiązań na raty , jednak musimy zapłacić połowę należności jednorazowo. Wówczas pozostała część rozłożona zostanie w 60 ratach. Z naszych wyliczeń wynika ,że byłoby to zobowiązanie w wysokości 12.140 zł. miesięcznie . Wspominałem już ,że niebawem zakończą się płatności komornicze oraz wobec firmy INDEX i w związku z tym możliwości płatnicze będą wystarczające.
Drugim tematem jaki zakończył się podpisaniem umowy z Powiatem Włocławskim o przekazanie środków adaptację budynku przy ulicy Stodólnej z przeznaczeniem na Oddział Opieki Paliatywnej . Został ogłoszony publiczny przetarg na wykonawstwo prac remontowych . Jednak z żalem należy stwierdzić ,że nie został rozstrzygnięty, ponieważ nie zgłosiła się żadna firma, która chciałaby się podjąć tego remontu. Obowiązek ustawowy nakłada na nas okres 50 dni przerwy przed uruchomieniem kolejnej procedury przetargowej na te prace.
Poza tym jednostka wykonywała statutowe zadania. Wpłynęła decyzja Narodowego Funduszu Zdrowia o zwiększeniu wynagrodzeń dla pracowników, jednak przyznana kwota nie jest taka jak mówiły publikatory.
Pan Przewodniczący :
Dziękuję bardzo za przedstawienie sprawozdania i otwieram dyskusję.
Pan Mirosław Orliński :
Czy kwota 400 tys. zł. pożyczki nie jest zbyt mała ? Zaskoczony jestem również brakiem zainteresowania podjęciem prac remontowych. Chciałbym jeszcze prosić o przybliżenie tematu podwyżek dla pracowników oraz tematu popsutej lampy do badania gęstości kości i aparatu USG.
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Sprzęt się starzeje i ulega dekapitalizacji. Aparatura się psuje a koszty naprawy są wielkie . Musimy myśleć o podstawowym problemie zakładu , czyli spłata zobowiązań wobec ZUS a dopiero pomyślimy o zakupie nowego sprzętu. Zakup lampy do aparatu badającego gęstość kości jest wydatkiem ,na który w obecnej sytuacji zakład nie stać. Densytometr, czyli wspominany aparat do badania gęstości kości nie podlega naprawą gwarancyjnym wobec powyższego temat jego naprawy pozostawiamy na później, zwłaszcza, że analiza dochodowości tej pracowni jest praktycznie zerowa. Wobec powyższego podjąłem decyzję , że o wiele ważniejsza jest naprawa USG-Holter, ponieważ pracuje ona na potrzeby wielu przychodni / poradni, które nie będą mogły funkcjonować prawidłowo i wykonywać usług.
Musimy liczyć się z nowymi zakupami sprzętu w przyszłości , aby uzyskać certyfikaty jakości zgodne z funkcjonującymi standardami , i które są niezbędne do uzyskania tych certyfikatów, aby nie mieć problemów ze sprzedażą naszych usług .
Pani Urszula Krysiak – Główna Księgowa SPZPS :
Tematem podwyżek nie zajmowaliśmy się jeszcze szczegółowo. Naszą uwagę przykuwał problem zaległości wobec ZUS, zapłat komorniczych. Na dzień dzisiejszy zapłaciliśmy kosztów komorniczych 130 tys. zł. Kwota ta mówi za siebie , ile można by było kupić lamp ? Pracownicy, którzy poszli do komornika nie przyjmowali żadnych form porozumienia z dyrekcją zakładu, nie chcieli wycofać swoich pozwów od komornika, chociaż mogą to zrobić do dnia dzisiejszego. Postępowanie komornicze zostało rozpoczęte i komornik nie chce z niego zrezygnować.
Pani Anna Dębicka – Zastępca Dyrektora SPZPS :
Obecnie jesteśmy w przededniu rozmów ze związkami zawodowymi na temat podwyżek , gdzie ustalimy pewną taktykę. Nie jest to kwota , o której mówiło się tak szumnie w mediach. Wiadomym jest, że nie może ona stanowić stałego składnika wynagrodzenia z powodu przydzielenia środków na ten cel na okres trzech miesięcy. To będzie naliczona osobna kwota i przekazana na konta pracowników w innym terminie aniżeli wypłata poborów.
Pani Urszula Krysiak – Główna Księgowa SPZPS :
Z tych środków będziemy musieli rozliczyć się osobno, przedstawiając do NFZ listę wypłat.
Pan Piotr Grudziński :
Czy wspominana kwota 40 tys. są to koszty komornicze ?
Pani Urszula Krysiak – Główna Księgowa SPZPS :
Co miesiąc jest płacone 40 tys. Są to odsetki i koszty komornicze .
Pan Piotr Grudziński :
Czyli do końca roku zostanie to spłacone ?
Pani Urszula Krysiak – Główna Księgowa SPZPS :
W moim odczuciu powinno to się zakończyć do końca roku. Pozostało zaledwie osiem osób do spłacenia.
Pan Piotr Grudziński :
Wśród tych 100 osób , które dostały zwrot środków są osoby pracujące w SPZPS ?
Pani Urszula Krysiak – Główna Księgowa SPZPS :
Około połowa, czyli 50 osób to pracownicy, pozostali to osoby niepracujące.
Pan Piotr Grudziński :
Czy są to członkowie związków zawodowych działających na terenie jednostki ?
Pani Urszula Krysiak – Główna Księgowa SPZPS :
W szczególności członkowie związków zawodowych.
Pan Przewodniczący :
Pan Dyrektor mówił o niepowodzeniu procedury przetargowej na remont i adaptację budynku przy ulicy Stodólnej, mam prośbę do Pana Dyrektora o przekazanie w formie pisemnej informacji do Zarządu Powiatu o jej przeprowadzeniu i z jakim wynikiem została zakończona. Informacja ta jest niezbędna , ponieważ Zarząd Powiatu podpisał porozumienie z jednostką na uruchomienie Oddziału Opieki Paliatywnej w / w budynku i w związku z tym będziemy musieli zwrócić się do Urzędu Marszałkowskiego w trybie pilnym z zapytaniem o możliwość prolongowania tej dotacji na rok 2007. Jeżeli otrzymamy odpowiedź pozytywną to można by po raz kolejny uruchomić procedurę przetargową. Jeśli zaś byłaby to odpowiedź negatywna to wówczas zawarte porozumienie byłoby bezprzedmiotowe .
Czy jest już decyzja Wojewody Kujawsko-Pomorskiego o wstrzymaniu egzekucji zobowiązań SPZPS wobec ZUS ?
Pani Anna Dębicka – Zastępca Dyrektora SPZPS :
Jeszcze takiej decyzji nie otrzymaliśmy.
Pan Przewodniczący :
Dziękuję za udzielone odpowiedzi. Chciałbym zapytać czy są jeszcze pytania do omawianego materiału ? W związku z tym, że nie ma więcej pytań do Pana Dyrektora, dotyczących sprawozdania z działalności pomiędzy posiedzeniami Rady Społecznej, chciałbym zapytać członków Rady Społecznej – Kto z Państwa jest za rozpatrzeniem sprawozdania Pana Dyrektora z działalności pomiędzy posiedzeniami Rady Społecznej – proszę o przegłosowanie ?
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli jednogłośnie sprawozdanie Dyrektora SPZPS we Włocławku z działalności pomiędzy Radami Społecznymi .
Ad.5.
Pan Przewodniczący:
Proponuję przejść do punktu 5 porządku obrad w brzmieniu – Zapoznanie Rady Społecznej przy SPZPS we Włocławku z treścią „ Zawiadomienia o zajęciu prawa majątkowego stanowiącego wierzytelność z rachunku bankowego u dłużnika zajętej wierzytelności będącego bankiem’’ . W materiałach otrzymaliście Państwo dokument mówiący o egzekucji zobowiązań SPZPS wobec ZUS ? Mieliśmy możliwość zapoznania się z tym , ale chciałbym oddać głos Panu Dyrektorowi- bardzo proszę.
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Decyzja została wydana 08.09.06 roku. Wpłynęła do nas 12.09.br i opiewała na kwotę 1.558.125,85 . Dokument mówi o zajęciu rachunku bankowego.
Pan Przewodniczący:
Z zawiadomieniem się zapoznaliśmy . Sytuacja jest bardzo złożona , próbujemy szukać właściwej drogi i pomóc.
Pan Stanisław Sadowski :
Proponuję połączyć punkt 5 i 6 porządku obrad dzisiejszego posiedzenia , ponieważ oba punkty zazębiają się ze sobą.
Pan Przewodniczący:
Kto z członków Rady Społecznej jest za wnioskiem Pana Stanisława Sadowskiego ?
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli jednogłośnie wniosek Pana Stanisława Sadowskiego.
Pan Przewodniczący:
Bardzo proszę o zadawanie pytań do przedstawionego materiału. Otwieram dyskusję.
Pani Urszula Krysiak – Główna Księgowa SPZPS :
Poprzez zajęcie konta będą problemy z wypłatą wynagrodzeń pracownikom.
Pani Barbara Kubiak – Skarbnik Powiatu Włocławskiego :
W dokumencie widnieje zapis mówiący: „ Wynikający z zajęcia wierzytelności z rachunku bankowego zakaz wypłat z tego rachunku bez zgody organu egzekucyjnego nie dotyczy wypłaty na bieżące wynagrodzenie za pracę oraz na zasądzone alimenty i renty o charakterze alimentacyjnym zasądzone tytułem odszkodowania. Wypłata na wynagrodzenia za pracę może nastąpić po złożeniu bankowi odpisu listy płac lub innego wiarygodnego dowodu ......” Z tego zapisu wynika ,że nie wszystko podlega zajęciu.
Pan Stanisław Sadowski :
To nie rozwiąże sytuacji , to tylko pomoc na bieżąco, ale co dalej ?
Pani Barbara Kubiak – Skarbnik Powiatu Włocławskiego :
Jednostce jest potrzebna pomoc na dłuższy czas. Kadencja obecnej Rady Powiatu kończy się jak wszystkim wiadomo w listopadzie i co dalej ? Udzielenie przez Powiat Włocławski pożyczki nakładałby na zakład konieczność spłaty jej najwyżej w dwóch ratach do końca roku.
Pan Stanisław Sadowski :
Jak wszyscy widzimy inaczej ta jednostka nie będzie mogła funkcjonować . Problem jest bardzo poważny i złożony, ale Zespół Przychodni jest potrzebny zarówno dla mieszkańców miasta jak i powiatu. Nie mówiąc już o utracie miejsc pracy.
Pani Urszula Krysiak – Główna Księgowa SPZPS :
Po spłacie zobowiązań wobec ZUS możemy starać się o zaciągnięcie kredytu . Może wówczas Banki spojrzą na nas łaskawszym okiem.
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Każdy Bank ma swoje przepisy, ale gdy zostaną spłacone zaległości wobec ZUS i podpisana zostanie ugoda ratalna na pozostałą część oraz przestaną nas nękać koszty komornicze to myślę, że otrzymanie kredytu nie będzie już tak kłopotliwe.
Pan Bogdan Czajka:
Ta decyzja jest konieczna.
Pani Barbara Kubiak – Skarbnik Powiatu Włocławskiego :
Powiat nie dysponuje środkami, sam będzie musiał zaciągnąć kredyt.
Pan Ryszard Machnowski:
Potrzeba nie budzi wątpliwości, ale pomiędzy potrzebą a możliwością istnieje różnica.
Pan Przewodniczący :
Proponuję wprowadzić drobną korektę w uchwale, a mianowicie: dodać w tytule po słowach
„ ....... w części finansowanej przez pracownika”, słowa powstałe po 31 grudnia 2004 r oraz w § 1 dodać po słowach „......w części finansowanej przez pracownika” słowa powstałych po 31 grudnia 2004 roku.
Dziękuję za udzielone odpowiedzi. Chciałbym zapytać czy są jeszcze pytania do omawianego materiału ? W związku z tym, że nie ma więcej pytań do Pana Dyrektora, chciałbym zapytać członków Rady Społecznej – Kto z Państwa jest za podjęciem uchwały w sprawie pozytywnego zaopiniowania pożyczki w wysokości 400 00 zł. przez Powiat Włocławski z przeznaczeniem na spłatę zaległych składek ZUS Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni specjalistycznych we Włocławku w części finansowanej przez pracownika , powstałych po 31 grudnia 2004 r. wraz ze zgłoszonymi poprawkami w treści tytułu - proszę o przegłosowanie ?
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli jednogłośnie uchwałę nr 159/06 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie pozytywnego zaopiniowania pożyczki w wysokości 400 00 zł. przez Powiat Włocławski z przeznaczeniem na spłatę zaległych składek ZUS Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni specjalistycznych we Włocławku w części finansowanej przez pracownika , powstałych po 31 grudnia 2004 r.
Ad. 7.
Sprawy różne zawarte w protokole.
Ad 8.
Wolne wnioski i zapytania zawarte w protokole.
Ad. 9.
Na tym posiedzenie Rady Społecznej zakończono.
Przewodniczący Rady Społecznej
.....................................................
/ Piotr Stanny/
Protokołowała :
Elżbieta Szczepańska
Wytworzył: Elżbieta Szczepańska (11 stycznia 2007)
Opublikował: Zbigniew Dankowski (11 stycznia 2007, 12:47:38)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 851