2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015
2016 | 2017 | 2018 | 2019

Zarządzenie nr 30/2011 Starosty Włocławskiego z dnia 15.03.2011r. w sprawie przygotowania i przeprowadzenia powiatowego ćwiczenia obronnego we współdziałaniu z powiatowymi służbami, inspekcjami, strażami i jednostkami samorządu terytorialnego..

Zarządzenie nr 30/2011 Starosty Włocławskiego z dnia 15 marca 2011 r. w sprawie przygotowania i przeprowadzenia powiatowego ćwiczenia obronnego we współdziałaniu z powiatowymi służbami, inspekcjami, strażami i jednostkami samorządu terytorialnego z terenu Powiatu Włocławskiego

Na podstawie art. 2 ustawy z dnia 21 listopada 1967 roku o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416 z późn. zm.[1]), § 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2004 r. w sprawie ogólnych zasad wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony (Dz.U. Nr 16, poz.152), § 3 ust. 1 pkt 1 lit.b, pkt 2 i 3, ust. 2 pkt 2 lit.a, § 4 i § 5 pkt 4 Rozporządzenia Rady Ministrów  z dnia 13 stycznia 2004 roku w sprawie szkolenia obronnego (Dz.U. z 2004 r. Nr 16, poz.150), „Programu Szkoleń Obronnych Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2011-2016”, „Planu Szkolenia Obronnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na rok 2011,  oraz zgodnie z „Planem szkolenia obronnego Starostwa Powiatowego we Włocławku na 2011 rok” zarządza, co następuje:

§ 1. W dniu 30 września 2011 roku na terenie Powiatu Włocławskiego przeprowadzone będzie w ramach szkolenia obronnego – ćwiczenie powiatowe pod kryptonimem KOBRA 2011 - POWIAT WŁOCŁAWSKI na temat „Funkcjonowanie jednostek administracji samorządowej w sytuacji zagrożenia konfliktem polityczno-militarnym”.  

§  2. Użyte w zarządzeniu  określenia oznaczają:
1) stały dyżur- obsadę osobową, dokumentację dyżuru oraz pomieszczenie wraz z dostępem do środków łączności, uruchamiany całodobowo w związku z wprowadzeniem wyższych stanów gotowości obronnej państwa;
2)  plan operacyjny funkcjonowania powiatu obronnego- ustalenie czynności dotyczących przygotowania i działania organów administracji rządowej i organów samorządu terytorialnego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny ujętych w formie zestawów zadań operacyjnych, a także ustalenie sił i środków niezbędnych do ich wykonania;
3) stany gotowości obronnej państwa: stan gotowości obronnej państwa w czasie pokoju - utrzymuje się gdy nie stwierdza się istotnych zagrożeń zewnętrznego bezpieczeństwa państwa, realizowane są zadania planistyczne, organizacyjne, szkolenie i kontrole mające na celu utrzymywanie w sprawności systemu obronnego państwa: stan gotowości obronnej państwa czasu kryzysu - wprowadza się w razie zaistnienia zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa wymagającego uruchomienia wybranych elementów systemu obronnego lub realizacji zadań ustalonych dla tego stanu, realizowane są zadania zapewniające przygotowanie do przeciwdziałania zewnętrznym zagrożeniom bezpieczeństwa państwa oraz usuwania skutków ich wystąpienia: stan gotowości obronnej państwa  czasu wojny - wprowadza się w celu odparcia bezpośredniej zbrojnej napaści na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub gdy z umów międzynarodowych wynika zobowiązanie do wspólnej obrony przeciwko agresji, realizowane są zadania umożliwiające prowadzenie powszechnej mobilizacji, wprowadzenie stanu wojennego oraz pełne rozwinięcie systemu obronnego państwa do odparcia agresji militarnej
4) zajęcia teoretyczne - należy przez to rozumieć takie formy szkolenia jak wykłady, seminaria, konferencje itp., w ramach których zapoznaje się szkolonych z podstawami prawnymi, organizacją i zasadami funkcjonowania systemu obronnego RP, sposobem realizacji zadań obronnych ustalonych dla uczestników szkolenia, bądź zadaniami obronnymi określonymi dla danego stanowiska pracy. Formę tą stosuje się w stosunku do wszystkich grup szkolonych;
5) zajęcia praktyczne - należy przez to rozumieć formy szkolenia, w ramach których zakłada się praktyczne wykonywanie czynności, które obligują szkolonych do praktycznego wykonywania czynności wynikających z ustalonych dla nich zadań obronnych, bądź zadań obronnych określonych dla danego stanowiska pracy. Do zajęć praktycznych zalicza się ćwiczenia, treningi, gry obronne:
6) ćwiczenia - należy przez to rozumieć najwyższą formę realizacji szkolenia, prowadzoną na różnych szczeblach administracji publicznej, w ramach której szkoleni nabywają praktycznych umiejętności działania w zespole w zakresie wymaganym przy wykonywaniu powierzonych zadań obronnych oraz utrzymywaniu tych umiejętności;
7) treningi - należy przez to rozumieć formę szkolenia indywidualnego i zespołowego, podczas których szkoleni doskonalą i podtrzymują nabyte umiejętności w zakresie praktycznej realizacji zadań obronnych, szczególnie mające na celu doskonalenie działania i wykorzystywania określonych systemów technicznych i zgrywania zespołów ludzkich. Treningi są najczęściej ćwiczeniami jednostronnymi i jednoszczeblowymi. Mogą mieć charakter krajowy, wojewódzki, powiatowy, gminny (miejski) lub lokalny. Podczas treningów doskonali się między innymi umiejętność realizacji zadań ujętych we własnych planach operacyjnych dotyczące: zbierania, studiowania, analizowania i obiegu informacji, dokonywania kalkulacji, wariantowania sposobów działania, posługiwania się technicznymi środkami łączności,
8) gry - należy przez to rozumieć takie formy szkolenia, podczas którego doskonali się między innymi umiejętności rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji, oceniania sytuacji bądź zarządzania projektami (planami) w oparciu o przyjęte (funkcjonujące) procedury;
9) siły zbrojne - należy przez to rozumieć Siły Zbrojne RP oraz siły zbrojne państw -    członków Traktatu Północnoatlantyckiego, przebywające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bądź przez to terytorium przemieszczające się;
10)główny ćwiczący – należy przez to rozumieć, wskazaną w dokumentach ćwiczenia jednostkę administracji publicznej, na czele której stoi organ pełniący role organizatora szkolenia komórki lub jednostki organizacyjnej w pełnym składzie osobowym (np. jednostki zmilitaryzowane, stanowiska kierowania, stały dyżur, sztab itp.) z wyposażeniem umożliwiającym pełną realizację zadań;
11)grupa operacyjna - należy przez to rozumieć wynikającą z przyjętej struktury organizacyjnej ćwiczenia, treningu wydzieloną przez organ uczestniczący w ćwiczeniu grupę osób wraz z niezbędnym wyposażeniem, celem realizacji wybranych zadań zapewniających sprawny przebieg szkolenia;
12)organizator szkolenia - należy przez to rozumieć organ, o którym mowa w § 5 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szkolenia obronnego (Prezes Rady Ministrów, właściwy minister, wojewoda, marszałek województwa, starosta, prezydent miasta, wójt, burmistrz.
13)przygotowanie ćwiczenia - należy przez to rozumieć przedsięwzięcia planistyczne, organizacyjne i szkoleniowe mające na celu stworzenie wszystkich niezbędnych warunków dla przeprowadzenia ćwiczenia oraz osiągnięcie zakładanych celów;
14)kierownik ćwiczenia - jest to osoba odpowiedzialna za przygotowanie przeprowadzenie i omówienie ćwiczenia. W przypadku ćwiczeń obronnych organizowanych na szczeblu powiatu (powiatowych lub powiatowo-gminnych) kierownikiem ćwiczenia powinien być starosta, a w przypadku ćwiczeń organizowanych na szczeblu gminy - wójt (burmistrz,) to znaczy organizator szkolenia organu, na szczeblu którego są organizowane ćwiczenia.
15)kierownictwo ćwiczenia – należy przez to rozumieć powołany przez kierownika ćwiczenia zespół osób odpowiedzialnych za przygotowanie ćwiczenia oraz kierowanie jego przebiegiem. Skład kierownictwa ćwiczenia zależy od charakteru ćwiczenia i zakładanych jego celów. Ilość osób wchodzących w skład kierownictwa powinna zapewnić właściwe przygotowanie ćwiczenia i jego przeprowadzenie;
16)Zespół Autorski - należy przez to rozumieć powołany przez organizatora szkolenia zespół osób, do zadań którego należy opracowanie dokumentacji niezbędnej do przygotowania i przeprowadzenia ćwiczenia;
17)ćwiczenia powiatowe (powiatowo – gminne, gminne) - są rodzajem praktycznego szkolenia obronnego, którego istotą jest doskonalenie kierowania wykonywaniem zadań obronnych na szczeblu powiatu (powiat, gmina) oraz ich wykonywania, w trakcie którego stwarza się warunki pozwalające ich uczestnikom ugruntować zdobyte wiadomości i najpełniej opanować sposoby działania (współdziałania) oraz doskonalić praktyczne wykonywanie przedsięwzięć składających się na realizację zadań przewidzianych do realizacji w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny;
18)ćwiczenie jednoszczeblowe – jest rodzajem praktycznego szkolenia obronnego, obejmującym wyłącznie jeden poziom określonej struktury organizacyjnej np. gmina. Ćwiczenie jednoszczeblowe prowadzi przełożony ćwiczących struktur, organizator szkolenia obronnego (wójt, burmistrz) lub osoba upoważniona;
19)ćwiczenie wieloszczeblowe – jest rodzajem praktycznego szkolenia obronnego, obejmującym przynajmniej dwa poziomy organizacyjne powiązane ze sobą związkami zwierzchnictwa bądź wynikającymi z organizacji państwa np. powiat lub województwo. Ćwiczenie wieloszczeblowe prowadzi przełożony najwyższej struktury organizacyjnej, organizator szkolenia obronnego (starosta) lub osoba upoważniona;
20)starosta- Starostę Włocławskiego;
21)starostwo- Starostwo Powiatowe we Włocławku;
22)powiat- Powiat Włocławski;
23)sekretarz- sekretarz powiatu
24)naczelnik wydziału-pracownika zatrudnionego na stanowisku naczelnika wydziału oraz pracownika któremu starosta powierzył pełnienie obowiązków naczelnika wydziału

§ 3. Jako cele szkoleniowe w ćwiczeniu przyjmuje się:
1) sprawdzenie przyjętych rozwiązań wynikających z planów operacyjnych funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego Powiatu Włocławskiego oraz w systemie Stałych Dyżurów; 
2) sprawdzenie stanu przygotowania kadry kierowniczej i pracowników bezpośrednio wykonujących zadania obronne w jednostkach samorządu terytorialnego do wykonywania zadań operacyjnych oraz zadań w związanych  z funkcjonowaniem systemu Stałych Dyżurów;
3) sprawdzenie przygotowania organów i sił systemu ratowniczego Powiatu Włocławskiego do realizacji zadań w procesach osiągania wyższych stanów gotowości obronnej oraz prowadzenia działań ratowniczych i ochrony ludności;
4) sprawdzenie stanu gotowości systemu mobilizacyjnego rozwinięcia Sił Zbrojnych w  ramach Akcji Kurierskiej;
5) sprawdzenie umiejętności obsad osobowych stałych dyżurów  na terenie Powiatu Włocławskiego oraz  służb, inspekcji i straży do przekazywania zadań związanych z osiąganiem wyższych stanów gotowości obronnej państwa;
6) sprawdzenie w praktyce poziomu przygotowania członków  Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego do realizacji zadań w zakresie koordynacji działań jednostek organizacyjnych systemu ratowniczego Powiatu  Włocławskiego;
7) sprawdzenie systemów łączności oraz alarmowego obiegu informacji w relacji Stały Dyżur Starosty Włocławskiego ↔ Stały Dyżur Wójtów, Burmistrzów oraz  służb, inspekcji i straży.

§ 4. W czasie trwania ćwiczeń planuje się zrealizować następujące zagadnienia:
1) organizacja systemu kierowania administracją samorządową podczas podwyższenia gotowości obronnej powiatu;
2) współdziałanie i współpraca organów administracji samorządowej z administracją zespoloną i niezespoloną podczas wykonywania zadań obronnych;
3) praktyczne uruchomienie wybranych procedur w zakresie ochrony przed bioterroryzmem.
4) sprawdzenie funkcjonowania akcji kurierskiej na szczeblu powiatu;
5) sprawdzenie systemu wydzielenia świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
6) praktyczne reagowanie w sytuacji wystąpienia ataku grup dywersyjnych i ataku bioterrorystycznego.

§ 5.Miejscami przeprowadzenia ćwiczenia są:
1) Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego - MSK KM PSP-PCZK we Włocławku;
2) miejsce wyznaczone do ćwiczenia praktycznego na podstawie uzgodnień pomiędzy Zespołem Autorskim Ćwiczenia a właściwym samorządem terytorialnym z terenu Powiatu Włocławskiego.

§ 6. 1 W ćwiczeniu wezmą udział organy szczebla powiatowego, gminnego wraz z podległymi i nadzorowanymi jednostkami organizacyjnymi:
1) Starosta Włocławski;
2) Burmistrzowie: M. Kowal, Brześć Kujawski, Lubienia Kujawskiego Lubrańca, Izbicy Kujawskiej, Chodcza;
3) Wójtowie Gmin: Włocławek, Choceń, Fabianki, Boniewo, Baruchowo,  Lubanie, Kowal;
2. Kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży:
1) Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej we Włocławku;
2) Komendant Miejski Policji we Włocławku j;
3) Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny we Włocławku;
4) Powiatowy Lekarz Weterynarii we Włocławku;
5) Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego we Włocławku.
3. Wojskowy Komendant Uzupełnień we Włocławku.
4. Kierownicy jednostek organizacyjnych :
1) Dyrektor Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku.;
2) Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Włocławku;
3) Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Powiatowych we Włocławku z/s w Jarantowicach;
4) pozostałe jednostki organizacyjne według ustaleń Zespołu Autorskiego Ćwiczenia
5. Naczelnicy wydziałów starostwa, samodzielne stanowiska oraz inne współpracujące podmioty realizujące zadania obronne na terenie Powiatu Włocławskiego:
1) Dyrektor Stacji Pogotowia Ratunkowego we Włocławku;
2) pozostałe podmioty według ustaleń Zespołu Autorskiego  Ćwiczenia
6. Komendanci oraz wybrane elementy struktur organizacyjnych:
1) Rejonowego Ośrodka Analizy Danych i Alarmowania (ROADA);
2) wybranych Formacji Obrony Cywilnej;
3) pozostałe elementy struktur według ustaleń Zespołu Autorskiego Ćwiczenia.
7. Stały Dyżuru Starosty Włocławskiego oraz Stały Dyżur Wójtów, Burmistrzów   z terenu Powiatu Włocławskiego.
8. Kurierzy łącznicy, kurierzy wykonawcy oraz kurierzy przewidziani do  rozwinięcia Akcji  Kurierskiej w starostwie powiatowym, a także  w wyznaczonych do ćwiczenia w jednostkach samorządowych szczebla gminnego.
9. Członkowie Powiatowego oraz Gminnych Zespołów Zarządzania Kryzysowego, wyznaczeni pracownicy starostwa, gmin oraz wyznaczonych powiatowych służb, inspekcji i straży realizujących zadania  obronne.

§ 7.1.Do kierowania przebiegiem ćwiczenia powołuję Kierownictwo Ćwiczenia w składzie:
1) Starosta Włocławski- Kierownik Zespołu;
2) Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej we Włocławku- Zastępca Kierownika Ćwiczenia;
3) Komendant Miejski Policji we Włocławku;
4) Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny we Włocławku;
5) Naczelnik Wydziału Zarządzania, Administracji i Bezpieczeństwa Starostwa Powiatowego we Włocławku.
2. Powołuje się Zespół Autorski Ćwiczenia w składzie
1) Pan Janusz Piasecki Zastępca Przewodniczącego Powiatowego Zespołu  Zarządzania Kryzysowego we Włocławku- kierownik Zespołu;
2) Pan Adam Ciesielski podinspektor zatrudniony w Wydziale Zarządzania, Administracji i Bezpieczeństwa Starostwa Powiatowego we Włocławku;
3) przedstawiciel Wojskowego Komendanta Uzupełnień we Włocławku;
4) przedstawiciel Komendanta Miejskiego Policji we Włocławku;
5) przedstawiciel Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego   we Włocławku;
6) przedstawiciel Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej we Włocławku.
3. Kierownik Zespołu Autorskiego uzgodni z Wydziałem Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy i przedstawi mi do zatwierdzenia „Koncepcję przygotowania i przeprowadzenia ćwiczenia” do dnia 30 czerwca 2011 roku oraz „Plan przeprowadzenia ćwiczenia” do dnia 31 lipca  2011 roku
4. W celu przygotowania i przeprowadzenia ćwiczenia Zespół Autorski opracuje  niżej wymienioną dokumentację
1) Koncepcję przygotowania i przeprowadzenia ćwiczenia
2) Plan przeprowadzenia ćwiczenia;
3) Założenia do ćwiczenia
4) Plan podgrywki;
5) inne dokumenty robocze.
5. Ćwiczenie należy prowadzić metodą aplikacyjną i epizodów praktycznych z częściowym udziałem stanu osobowego ćwiczących struktur organizacyjnych oraz na mapach i planach w oparciu o ustalenia planu operacyjnego funkcjonowania powiatu w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny , planów zarządzania   kryzysowego oraz przyjętych  założeniach.

§ 8.1.Przewidywany koszt przeprowadzenia ćwiczenia: 4000,00 złotych..
2. Głównego Księgowego Starostwa Powiatowego zobowiązuję do rozliczenia środków finansowych uzyskanych z Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy uzyskanych w ramach  dotacji celowych. 

§ 9. Naczelnika Wydziału Zarządzania, Administracji i Bezpieczeństwa Starostwa Powiatowego we Włocławku zobowiązuję do zabezpieczenia potrzeb materiałowych  lokalowych, transportowych i wyżywienia niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia ćwiczenia w oparciu o uzgodnienia z Kierownikiem Ćwiczenia.

§ 10. Na czas ćwiczenia przydzielam Sekretarzowi Powiatu funkcję Rzecznika Prasowego i zobowiązuję do współpracy z mediami.

§ 11. Wytwarzanie, przetwarzanie, przekazywanie i przechowywanie dokumentów realizowane będzie zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi. Dokumenty ćwiczenia opatrywane są kryptonimem i opracowane jako jawne.

§ 12. Meldunków dotyczących sposobu wykonywania zadań oraz użytych sił i  środków wysłucham w ramach Konferencji Głównej, w ramach podsumowania przedstawię całościową ocenę przebiegu wszystkich etapów ćwiczenia i stopnia zrealizowania zakładanych celów szkoleniowych.

§ 13. Całość opracowanej dokumentacji z przebiegu ćwiczenia uczestnicy przekażą do Wydziału Zarządzania, Administracji i Bezpieczeństwa Starostwa Powiatowego we Włocławku do dnia 7 października września 2011 roku.

§ 14. Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierzam Naczelnikowi Wydziału Zarządzania Administracji i Bezpieczeństwa Starostwa Powiatowego we Włocławku.

§ 15. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i obowiązuje do dnia zakończenia i podsumowania ćwiczenia.
 


[1] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. z 2004r Nr 277, poz.2742, z 2005r Nr 180, poz.1496, z 2006r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 220, poz.1600, z 2007r Nr 107, poz. 732, Nr 176, poz. 1242, Nr 107, poz.732, z 2008r. Nr 171, poz. 1056, Nr 180, poz. 1109, Nr 206, poz. 1288, Nr 208, poz. 1308, Nr 223, poz. 1458, z 2009r, Nr 22, poz. 120, Nr 97, poz. 801, Nr 190, poz. 1474, Nr 219, poz. 1706, z 2010r. Nr 107, poz. 679, Nr 113, poz. 745, Nr 127, poz.857, Nr 182, poz. 1228, Nr 240, poz. 1601 oraz z 2011 Nr 22, poz. 114;
 



Wytworzył: Starosta Włocławski (15 marca 2011)
Opublikował: Bogdan Nowicki (16 marca 2011, 12:56:54)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1380

wersja do zapisu wersja do druku

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij