Protokół nr 8/2004

Protokół nr 8 / 2004
 
Z posiedzenia Rady Społecznej przy SPZPS we Włocławku , które odbyło się dnia 24.08.2004 r. we Włocławku przy ul. Cyganka 28 / Gabinet Starosty Włocławskiego / .
 
Proponowany porządek obrad :
 
1. Otwarcie posiedzenia Rady.
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Przyjęcie protokołu nr 7 /2004 z posiedzenia  Rady Społecznej z dnia 12.08.2004 r.
5. Rozpatrzenie informacji dyrektora SPZPS we Włocławku o stanie zobowiązań jednostki wobec pracowników / ref. Dyr. St. Becińskiego /.
6.Rozpatrzenie uchwały w sprawie wyrażenia opinii o likwidacji SPZPS we Włocławku.
7.Sprawy różne.
8.Wolne wnioski i zapytania.
9.Zakończenie obrad.
 
 
Ad.1.
Pan Przewodniczący powitał wszystkich zebranych na kolejnym posiedzeniu Rady Społecznej oraz zaproszoną Panią mecenas Teresę Bieniek i Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku – Pana Józefa Stanisława Becińskiego.
 
 
Ad. 2.
Stwierdzenie quorum. Na dziewięciu członków Rady Społecznej na obrady stawiło się pięciu , co umożliwiło stwierdzenie quorum.
 
 
Ad.3.
Pan Przewodniczący zapytał , czy są uwagi lub propozycje do proponowanego porządku obrad , a następnie zarządził głosowanie , kto jest za jego przyjęciem.
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania jednogłośnie przyjęli porządek obrad .
 
 
Ad . 4 .
Pan Przewodniczący zapytał , czy członkowie Rady Społecznej zapoznali się z Protokołem nr 7/2004, a następnie zarządził głosowanie za jego przyjęciem.
 
W wyniku głosowania Członkowie Rady Społecznej przyjęli Protokół nr 7/2004 – przy 4 osobach za i 1 wstrzymującej.
 
Pan Przewodniczący udzielił wyjaśnienia dlaczego obecne obrady Rady Społecznej odbywają się w siedzibie Starostwa Powiatowego . Podyktowane jest to tym względem organizacyjnym, ponieważ o godzinie 14.00 odbędzie się właśnie w siedzibie Starostwa Powiatowego spotkanie  członków Rady Społecznej z pracownikami Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych oraz przedstawicielami Związków Zawodowych działających na terenie w/w jednostki.
 
 
Ad.5.
Pan Przewodniczący dokonał wprowadzenia do pkt. 5 porządku obrad . Jednocześnie nadmienił , że każdy z członków Rady Społecznej otrzymał dokument mówiący o stanie zobowiązań wobec pracowników z tytułu ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu wynagrodzeń tzw. „ 203” za lata 2001,2002,2003,2004, a następnie poprosił Pana Dyrektora o wprowadzenie do zagadnienia i ewentualną dyskusję oraz pytania na powyższy temat.
 
Pan Dyrektor S. Beciński:
Przedstawiony dokument uwzględnia aktualny stan prawny zobowiązań wobec pracowników z tytułu ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu wynagrodzeń tzw. „203” za lata 2001,2002,2003,2004.
Zostałem poinformowany ,że 20 maja ukazał się wyrok  Sądu Najwyższego , który doprecyzował sposób naliczania w/w ustawy. Przyjęto następujący moduł naliczania zobowiązań :
Za rok 2001- 203 zł razy 12 miesięcy minus dni choroby płatne z ZUS po  uwzględnieniu podwyżek wynagrodzeń nie związanych z awansem i ze zmianą stanowiska pracy . Z racji tego , że pewne podwyżki wynagrodzeń podyktowane były awansem i zmianą stanowiska pracy nie mogliśmy zaliczyć ich do realizacji ustawy „ 203”, ponieważ jednostka jest w fazie restrukturyzacji i dostosowania się do otoczenia . Jeżeli podwyżka była mniejsza aniżeli kwota 203 zł naliczono różnicą zobowiązanie w każdym miesiącu ,jeżeli w ciągu roku podwyżka była większa aniżeli 203 zł razy 12 miesięcy bez względu na to kiedy była przyznana obliczono różnicę zobowiązania. Według powyższego sposobu obliczono zobowiązanie za rok 2002,2003,2004.
Wykazano orientacyjne odsetki w kwocie łącznej 451.333,00 zł. Faktyczna kwota odsetek będzie obliczona na dzień wskazany do realizacji zobowiązania podstawowego.
Zobowiązania wobec pracowników z tytułu „13-stych” pensji na dzień 31.07.2004 r. zgodnie z zawartymi z pracownikami porozumieniami z 2001 roku łącznie ze składką ZUS to kwota 869.601,42 zł. Jest to kwota do wypłaty pracownikom zatrudnionym . Problem 13-stych pensji to problem znany, realizowany przez jednostkę z wielkim trudem. Skala zrealizowanych wypłat to kwota ok. 1 mln. zł. i jest ona skalą naszych wyrzeczeń.
Problem wypłaty zobowiązań z tytułu ustawy „203” to problem ogólnopolski. Z ostatnich informacji umieszczonych w prasie wynika ,że niektóre Starostwa pozwały Sejm jako odpowiedzialny organ  za w/w ustawę .
 
Pan Stanisław Sadowski:
Czy to jest możliwe ?
 
Pani Teresa Bieniek :
Jest to możliwe . Starostwa powołują się na art.77 Konstytucji , zgodnie z którym każdy ma prawo do wynagrodzenia szkody wyrządzonej mu przez niezgodne z prawem działanie organu władzy publicznej oraz art. 417 Kodeksu Cywilnego mówiący o odpowiedzialności skarbu państwa za szkodę wyrządzoną przez funkcjonariusza państwowego przy wykonywaniu powierzonej mu czynności . Ustawa gwarantowała pracownikom publicznych ZOZ-ów podwyżki płac nie wskazując jednak kto odpowiada za sfinansowanie kosztów wynagrodzeń. Nie zawierała żadnych mechanizmów przekazania ZOZ –om środków finansowych na ich pokrycie. Ta wada ustawy leży u podstaw roszczeń szpitali i przychodni wobec organu władzy ustawodawczej.
Sejm nie wskazał w jaki sposób zwiększone środki finansowe , które według zapowiedzi rządu miały wypłynąć do kas chorych w latach 2001 i 2002 ( m. in. ze wzrostu składek zdrowotnych), miałby zostać wykorzystane na jej pokrycie , ani nie udzieliły delegacji do wydania rozporządzeń wykonawczych. Nie stworzył więc odpowiednich procedur.
 
W trakcie omawiania pkt.5 porządku obrad na posiedzenie przybył  Pan Krzysztof Kruszczyński.
 
Pan Dyrektor S. Beciński:
Jeśli chodzi o przedstawiony materiał to kwoty zobowiązań są olbrzymie , kwoty z którymi jednostka nasza sama sobie nie poradzi .Są to naliczenia zgodne z obecnym stanem prawnym .
Kłopot jest bardzo poważny .Aby wstrzymać bieg sprawy należy jak najszybciej przystąpić do przekształcenia jednostki, w przeciwnym razie zobowiązania będą rosnąć, a zadłużenie nie jest elementem korzystnym w funkcjonowaniu placówki. Problemu nie można dalej pomijać, jest to ewidentne zobowiązanie Skarbu Państwa.
 
Pan Przewodniczący:
Należy rozumieć, że to wyliczenie jest najbliższe temu odpowiedniemu.
 
Pan Dyrektor S. Beciński:
Wyliczenia były wykonywane osoba po osobie , po uwzględnieniu stosownych zasad, mogą być drobne korekty np. dotyczące odsetek, które zmieniają się z dnia na dzień . Nie będą to jednak znaczące kwoty  .
 
Pan Przewodniczący:
Dziękuję Panu Dyrektorowi i otwieram dyskusję na omawiany temat , który jest kontynuacją tematyki poprzedniego posiedzenia Rady Społecznej , czyli zasad przekształcenia oraz celu jej przeprowadzenia. Bardzo proszę o zadawanie pytań.
 
Pan Bogdan Czajka :
Te wszystkie zawirowania zarówno w Sejmie jak Sadzie Najwyższym nic nie dają. Uważam, że ten „ogon” należy jak najszybciej odciąć, aby zobowiązania nie narastały.
 
Pan Stanisław Sadowski:
Jest to kwota za cztery lata. Czy dysponuje Pan kwotą do roku 2003 ?
 
Pan Dyrektor S. Beciński:
Jest to kwota ok. 1.411 tys. zł. plus odsetki.
Ten rok nie jest najgorszy, porównując go z latami ubiegłymi, chcielibyśmy by pozostało to na takim poziomie i miało pewien element stabilizujący . Gdyby nie cios zadany w 2003 roku , w postaci aneksów umów i zmniejszenie stawek o 20 % to nie byłoby kłopotów dnia codziennego . Ten rok pozwala nam bilansować przychody i wydatki.
 
Pan Bogdan Czajka :
W chwili obecnej jest to jednostka typu budżetowego, którą obowiązują odpowiednie przepisy,  nakazy , zalecenia. Natomiast trzeba wyjść z tego układu i utworzyć jednostkę , która nie będzie miała tego typu obciążeń . W obecnej sytuacji nikt nie jest w stanie przewidzieć jakie będą kontrakty na rok 2005 i lata następne , nie można prowadzić firmy , która będzie obciążona nakazami.
 
Pan Dyrektor S. Beciński:
Jest to łatwiejsze jeśli chodzi o organizację i zarządzanie jednostką. Praktycznie głos decydujący o kierunkach rozwoju ma Rada Nadzorcza.
 
Pan Przewodniczący :
Wyliczenie nam Pan przedstawił, jest ono ostateczne. Natomiast do niedawna lansował Pan propozycję , aby zobowiązania pracownicze wypłacić w formie udziałów w nowo powstałej jednostce. Na podstawie informacji przekazanych przez Pana o stanie zobowiązań nastąpił dość radykalny zwrot , chciałbym zapytać jaką wizję , jakie propozycje chciałby Pan zarekomendować Radzie Społecznej ?
 
 Pan Dyrektor S. Beciński:
Propozycja ta była poddana referendum , w wyniku którego większość pracowników wypowiedziała się pozytywnie za przekształceniem jednostki. Pracownicy mieli pewne obawy,  to jednak z tym rozwiązaniem się identyfikowali. Natomiast po wypłacie w likwidowanym Zespole Lecznictwa Podstawowego astronomicznych kwot sytuacja uległa radykalnym zmianom. Z chwilą kiedy te wypłaty nastąpiły , kiedy Sądy wydają wyroki dotyczące realizacji tych zobowiązań nastąpiły podziały – na ludzi pracujących, dla których nie mniej ważnym jest zachowanie miejsca pracy jak otrzymanie należności oraz tych , którzy chcą te pieniądze wyegzekwować . Dlatego też ta koncepcja , która miała pewne wady , ale chyba więcej zalet wypadła źle. Kwota wynikająca z wyliczeń pomoże jeszcze jakiś czas przetrwać , co jest elementem destabilizującym ten pomysł. Być może zbyt optymistycznie zakładaliśmy ,że będzie powszechna akceptacja dotycząca udziałów , niestety sytuacja zewnętrzna znacznie to zmieniła.
 
Pan Bogdan Czajka :
Gdyby nie było przykładu Pana Prezydenta Skrzypka to problemu by nie było. Teraz nie ma co się dziwić pracownikom ,że chcą otrzymać te należności. Dla jednostki rozliczenie należności w formie udziałów byłoby przejściem łagodnym.
 
Pan Dyrektor S. Beciński:
Prace z przekształceniem w spółkę prawa handlowego dotychczas wykonane nie pójdą na marne , jeżeli zapadnie decyzja o likwidacji zakładu .Musieliśmy przeprowadzić aktualizację wycen . Kwestia majątku ruchomego i przedmiotów nietrwałych to problem przeprowadzenia inwentaryzacji i wyceny po wartości księgowej. Sprzętu nowego niestety posiadamy niewiele, chociaż potrzeby są ogromne.
 
Pan Przewodniczący :
Lansował Pan koncepcję wypłaty zobowiązań w formie udziałów , czy ma Pan inne propozycje ?
 
Pan Dyrektor S. Beciński:
Można zastosować różne systemy półśrodków, ale należy się liczyć ,że będą powodowały konflikty ,kłopoty.
 
Pan Przewodniczący :
Czy widzi Pan nadal potrzebę przekształcenia jednostki w spółkę ?
 
Pan Dyrektor S. Beciński:
Nadal widzę taką potrzebę i to jak najszybciej, ponieważ zobowiązania będą narastały.
Pan Przewodniczący :
Przekonuje Pan Radę Społeczną do podejmowania działań zmierzających do przekształcenia SPZPS w spółkę.
 
Pan Dyrektor S. Beciński:
Tak, żeby już nie generować dalszych strat. Po raz kolejny wracam do faktu możliwości przeprowadzenia przekształcenia w 2001 r. to dzisiaj mielibyśmy sytuację komfortową.
 
Pan Przewodniczący :
Pomimo wszystkiego przekonuje nas Pan do przeprowadzenia przekształcenia. Jest Pan nadal zwolennikiem tej koncepcji.
 
Pani Ewa Kończyńska :
Tylko kto wypłaci te zaległości . Jest to problem. Prezydent Skrzypek wypłacił.
 
Pan Dyrektor S. Beciński:
Jest to niewątpliwie problem. Myślę ,że powinien wypłacić ten , kto tę ustawę sporządził.
 
Pani Ewa Kończyńska:
Skąd prezydent wziął fundusze na tę wypłatę ?
 
Pan Dyrektor S. Beciński:
Urząd Miasta ma budżet nie porównywalny do Powiatu.
 
Pan Stanisław Sadowski :
Budżet Starosty jest dziesięciokrotnie mniejszy aniżeli budżet Prezydenta. Należałoby tu wziąć pod uwagę, że SPZPS obsługuje również ludność miejską i to pewną w większej części.
 
Pan Dyrektor S. Beciński:
Swego czasu zaproponowałem , aby te zakłady połączyć , powołać jeden , z jedną administracją . Tak właśnie stało się w Bielsko-Białej, gdzie istnieje powiatowo – miejska służba zdrowia , która funkcjonuje dość dobrze. Z racji tego ,że koszty administracji są mniejsze, wygenerowano dodatkowe dochody i subwencje są w zależności od możliwości. Nasza jednostka jest zakładem świadczącym usługi medyczne dla ludzi bardzo biednych.
 
Pan Przewodniczący :
Wiemy ,że jest Pan zwolennikiem powołania spółki, proszę określić , czy z udziałem pracowników , czy tylko 100 % udziałem Powiatu.
 
Pan Dyrektor S. Beciński:
Kolejną koncepcją , która nasunęła mi się to , aby nie kierować oferty do osób fizycznych, ale do podmiotów , które może są zainteresowane wejściem na rynek usług medycznych. Mam tu na myśli hurtownie farmaceutyczne, dostawców klisz rentgenowskich, odczynników. Czy będzie z ich strony zainteresowanie tego nie potrafię określić.
 
Pan Przewodniczący ogłosił przerwę w obradach Rady Społecznej z uwagi na zbliżającą się godzinę rozpoczęcia spotkania członków  Rady Społecznej z pracownikami Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku i przedstawicielami Związków Zawodowych działających na jego terenie.
 
W trakcie spotkania członków  Rady Społecznej z pracownikami Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku i przedstawicielami Związków Zawodowych działających na jego terenie przybył Pan Krzysztof Wrzesiński.
 
 
W załączeniu protokół ze spotkania członków  Rady Społecznej z pracownikami Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku i przedstawicielami Związków Zawodowych działających na jego terenie.
 
 
Obrady Rady Społecznej wznowiono po przerwie. W drugiej części spotkania udział wzięli  :
 
 
1.Pan Piotr Stanny – Przewodniczący Rady Społecznej
2.Pan Piotr Grudziński - członek
3.Pan Stanisław Sadowski - członek
4.Pan Krzysztof Wrzesiński - członek
oraz
z ramienia SPZPS – Pan Józef  Stanisław Beciński – Dyrektor
 
Pan Przewodniczący :
Witam Państwa po przerwie na obradach Rady Społecznej . Stwierdzam obecność 4 członków Rady Społecznej co uniemożliwia  podejmowanie uchwał.
 
 
Pan Przewodniczący podziękował za wyjaśnienia dotyczące informacji Dyrektora SPZPS we Włocławku o stanie zobowiązań jednostki wobec pracowników , jednocześnie zapytał czy są jeszcze pytania odnośnie przedstawionego materiału . Następnie po stwierdzeniu braku dalszych pytań zarządził głosowanie.
 
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania jednogłośnie przyjęli informację Dyrektora SPZPS we Włocławku o stanie zobowiązań jednostki wobec pracowników.
 
 
Ad.6.
Wobec niemożności podejmowania uchwał kwestię podjęcia uchwały nr 98/2004 w sprawie wyrażenia pozytywnej/ negatywnej opinii o likwidacji Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku proponuję przenieść na posiedzenie następne.
 
 
Ad.7.
Sprawy różne zawarte w protokole.
 
 
 
Ad.8 .
Wolne wnioski i zapytania zawarte w protokole.
 
 
Ad.9.
Na tym posiedzenie Rady Społecznej zakończono.
 
 
 
 
 

Wytworzył: Elżbieta Szczepańska (24 sierpnia 2004)
Opublikował: Zbigniew Dankowski (2 lutego 2006, 22:05:24)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 847

wersja do zapisu wersja do druku

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij