Protokól nr 17/2005

 

Protokół nr 17 / 2005
 
Z posiedzenia Rady Społecznej przy SPZPS we Włocławku , które odbyło się dnia 09.08.2005 r. we Włocławku przy ul. Wyszyńskiego 21 / świetlica Oddziału Dziennego Psychiatrycznego budynek „ D” /.
 
Proponowany porządek obrad :
 
1. Otwarcie posiedzenia Rady Społecznej.
2. Stwierdzenie quorum.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4.  Przyjęcie protokołu nr 16 / 2005 z posiedzenia Rady Społecznej z dnia 20.06.2005 r.
5. Rozpatrzenie sprawozdania Dyrektora SPZPS we Włocławku z działalności pomiędzy posiedzeniami  Rady Społecznej.
6. Rozpatrzenie informacji Dyrektora SPZPS we Włocławku dot. Badania bilansu jednostki za 2004 r.
7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia opinii o rozszerzeniu działalności     SPZPS we Włocławku – podjęcie uchwały.
8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia programu restrukturyzacji finansowej       SPZPS we Włocławek – podjęcie uchwały.
9. Sprawy różne.
10. Wolne wnioski i zapytania.
11. Zakończenie obrad.
 
Ad.1.
Przewodniczący Rady Społecznej SPZPS Pan Piotr Stanny powitał wszystkich członków Rady Społecznej zebranych na obecnym posiedzeniu, zaproszonych gości –  Panią Skarbnik Powiatu – Barbarę Kubiak . SPZPS na Radzie Społecznej reprezentują Dyrektor Krzysztof Szczepański i Pani Barbara Wiankowska – p.o. Główna Księgowa .
 
Ad.2.
Stwierdzenie quorum. Na dziewięciu członków Rady Społecznej na obrady przybyło pięć osób , co stanowi quorum.
 
Ad.3.
Pan Przewodniczący zapytał , czy są uwagi lub propozycje do proponowanego porządku obrad. Nie było głosów za zmianami porządku obrad.
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli jednogłośnie porządek obrad.
 
Ad.4.
Pan Przewodniczący zapytał , czy członkowie Rady Społecznej zapoznali się z Protokołem nr 16 , a następnie zarządził głosowanie kto jest za jego przyjęciem.
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli jednogłośnie  Protokół nr 16.
 
 
 
 
Ad.5.
Pan Piotr Stanny Przewodniczący Rady Społecznej dokonał wprowadzenia do pkt.5 porządku obrad i poprosił Pana Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku o przedstawienie krótkiego sprawozdania z działalności pomiędzy posiedzeniami Rady Społecznej.
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Czas pomiędzy naszymi spotkaniami przez administrację był wykorzystany w zasadzie na dwie dość istotne sprawy, które dotyczą bieżącej jak i przyszłej działalności zakładu . Najważniejszym tematem ,nad którym pracował zespół  złożony z pracowników księgowości, informatyk, statystyka  i działu organizacji to były prace związane z projektem programu restrukturyzacyjnego , który dzisiaj przez Państwa ma zostać zaopiniowany , a w następstwie przedłożony do organu restrukturyzacyjnego jakim jest Wojewoda Kujawsko – Pomorski . Projekt tego programu naprawczego został przesłany do organizacji związkowych , w celu konsultacji i wyrażenia opinii. Obecnie czekamy na odpowiedź.
Kolejną sprawą ,na którą Państwo oczekują jest sprawozdanie finansowe za rok 2004 . Trwały intensywne prace związane z porządkowaniem bilansu. Wyniki tej pracy będą pozytywne , ponieważ biegły rewident otrzymał już komplet materiałów , przyjął je i przystąpił do pisania protokołu. Następna sprawa , która rozpoczęła się wcześniej a znalazła zakończenie obecnie to kwestia wprowadzenia wypowiedzeń zmieniających tj. narastanie zobowiązań z tyt. „Ustawy 203”. Najbardziej istotną sprawą, która zakończyła się  pozytywnym wynikiem dla jednostki to fakt złożenia do Narodowego Funduszu Zdrowia wniosku o przesunięcia stałe punktów w zakresie specjalistyki. W odpowiedzi otrzymaliśmy aneks z przesunięciami dostosowanymi do wykonania punktów w poradniach. Na koniec lipca została spłacona ostatnia rata kredytu zaciągniętego w Kujawsko -  Dobrzyńskim Banku Spółdzielczym. Obecnie zakład funkcjonuje bez obciążeń kredytowych , co jednak nie pomogło w znalezieniu oferenta do zaciągnięcia kolejnego kredytu. Wdrażamy w jednostce system , który umożliwi rozliczenie kosztów poszczególnych poradni. Myślę ,że w pełni za funkcjonuje on od  1 września 2005 r. 
W ostatnim czasie po rozeznaniu potrzeb społeczeństwa w zakresie potrzeb funkcjonowania w godzinach popołudniowych Przychodni Rehabilitacji przy ulicy Łady 10 uruchomiliśmy świadczenie zabiegowe właśnie w tych godzinach , co znalazło się z pełną akceptacją mieszkańców miasta.
Niestety do mniej optymistycznych efektów naszej działalności należy fakt wzrostu zadłużenia zakładu wobec ZUS-u. Koniec lipca był bardzo ciężki, brakowało środków na wypłatę wynagrodzeń dla pracowników . Komornik miał zająć konto , ale zostały przeprowadzone rozmowy i przyniosły pozytywne rezultaty . Pozwów skierowanych do komornika jest ok. pięćdziesięciu , na sumę ok. siedemset tys. zł.
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję i otwieram dyskusję.
 
Pan Bogdan Czajka :
Czy istnieje szansa na otrzymanie kredytu przez  jednostkę ?
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Ta szansa może zaistnieć w momencie przyjęcia bilansu za rok poprzedni.
 
Pan Mirosław Orliński :
Który z Banków jest przychylny do udzielenia kredytu ?
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Przychylny jest jedynie Kujawsko – Pomorski Bank Spółdzielczy , w którym posiadamy konto oraz zakończyliśmy pomyślnie spłatę poprzedniego kredytu. Rozmowy prowadzone były z różnymi bankami , przygotowywaliśmy mnóstwo dokumentów , ale niestety rezultaty stały się marne.
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję za udzielone odpowiedzi. Chciałbym zapytać czy są jeszcze pytania do omawianego materiału ? W związku z tym, że nie ma więcej pytań do Pana Dyrektora, dotyczących sprawozdania z działalności pomiędzy posiedzeniami Rady Społecznej, chciałbym zapytać członków Rady Społecznej – Kto z Państwa jest za rozpatrzeniem sprawozdania Pana Dyrektora z działalności pomiędzy posiedzeniami Rady Społecznej – proszę o przegłosowanie ?
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli jednogłośnie sprawozdanie Dyrektora SPZPS we Włocławku z działalności pomiędzy Radami Społecznymi .
 
Ad.6.
Pan Przewodniczący :
Proponuję przejść do punktu 6 porządku obrad o brzmieniu – rozpatrzenie informacji Dyrektora SPZPS we Włocławku dot. badania bilansu jednostki za rok 2004 .Proponuję Panie Dyrektorze ,aby odniósł się pokrótce do tej informacji .
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Zbadanie bilansu zostało zlecone w pierwszej połowie maja tego roku. Firma , która przyjęła zlecenie podjęła prace z dwutygodniowym opóźnieniem , a więc rozpoczęła prace na początku czerwca. Z racji tego ,że natrafiono na pewnego rodzaju komplikacje sprawa zakończenia badania przeciągała się . Termin zawarty w umowie na koniec lipca br. nie został dotrzymany . Ponadto firma zajmująca się tym w pewnym momencie wycofała się , tłumacząc się kontrolą Ministerstwa Finansów . Należy tutaj nadmienić ,że z tego tytułu zakład nie poniósł żadnych kosztów , sprawa została załatwiona polubownie . W takiej sytuacji zmuszeni byliśmy poszukać innej firmy ,która to podjęłaby się wykonania badania bilansu i zrobiłaby to w niedługim czasie. Obecnie firma przystąpiła już do pisania protokołu i myślę ,że ta sprawa przyniesie pozytywne efekty w najbliższym czasie . Uważam ,że bilans za 2004 rok zostanie zaopiniowany pozytywnie . Czas pomiędzy działaniami biur obrachunkowych badających bilans został wykorzystany na porządkowanie nieprawidłowości tam funkcjonujących , zwłaszcza dotyczyło do spraw płacowych oraz części majątkowych . Zostały wyprostowane sprawy , które były zaniedbane w roku ubiegłym.
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję i otwieram dyskusję.
 
Pani Barbara Kubiak – Skarbnik Powiatu Włocławskiego :
Jakie elementy zawrze w swoim sprawozdaniu biegły , które będą miały istotny wpływ na wynik finansowy , czy zobowiązania wzrosną , zmniejszą się ?
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Zakładamy, że bilans jaki został sporządzony przez nasze służby księgowe jest poprawny i ,że nie będzie większych różnic między bilansem pokazanym przez biegłych a naszą wersją. Biegli pracując nad oceną bilansu nie mieli większych zastrzeżeń .  
Pani Barbara Kubiak – Skarbnik Powiatu Włocławskiego :
Czyli te zmiany w płacach , o których Pan mówił też nie będą miały żadnego wpływu na wynik bilansowy ? Są to tylko księgowania wewnętrzne.
 
Pani Barbara Wiankowska –p.o. Główna Księgowa :
Zmiana wyniku będzie zawierała przekwalifikowania straty z lat ubiegłych , nie zostało to wciągnięte na konto przychodów roku bieżącego.
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Ten rok , jeśli rozmawiamy o bilansie będzie wymagał zmian oraz dużego zachodu ze strony naszej obsługi prawnej , dlatego ,że pozwy sadowe , które posiadają nasi pracownicy są zawyżone . Nie ma podstawy prawnej ,żeby to skorygować do bilansu . Znaleźliśmy już rozwiązanie prawne – wznowimy proces przed Sądem Pracy i dla części załogi , która swoje wyroki złożyła do komornika zwrócimy się o zatrzymanie się procesu egzekucyjnego , ponieważ on został oparty na złej podstawie prawnej . Trudna była interpretacja tej ustawy i niepotrzebnie  rok 2003 i 2004 podwyższany był  o kwotę 75 zł. Problem ten został rozwiązany przez Sąd Najwyższy w orzeczeniu z grudnia 2004 . W związku z tym ,ze polecenie wydane przez poprzednią Dyrekcję o naliczaniu było wydane ustne to nie ma żadnego dokumentu , który sankcjonowałby taki sposób naliczania . Kwota jaką chcemy zakwestionować wynosi ok. 800 tys. zł. Niezmiernie dużo czasu zajmuje nam prostowanie naleciałości z lat ubiegłych.
 
Pan Przewodniczący :
Do którego obliguje umowa na badanie wyniku finansowego ?
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Umowa obliguje do 17 sierpnia br.
 
Pan Przewodniczący :
Czyli do 17 sierpnia to badanie powinno być zakończone ?
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Na pewno będzie zakończone , ponieważ grupa która bada bilans jest bardzo sumienna .
 
Pan Przewodniczący :
Czy jest to firma włocławska ?
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Jest to firma poznańska.
 
Pan Przewodniczący :
Czyli z poza naszego terenu. Dziękuję za wyjaśnienia , niezwykle ważne do podejmowania dalszych decyzji. Chciałbym zapytać czy są jeszcze pytania do omawianego materiału ? W związku z tym, że nie ma więcej pytań do Pana Dyrektora, dotyczących informacji o badaniu bilansu ,  chciałbym zapytać członków Rady Społecznej – Kto z Państwa jest za rozpatrzeniem informacji Dyrektora SPZPS we Włocławku dot. badania bilansu jednostki za 2004 r – proszę o przegłosowanie ?
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli jednogłośnie informację Dyrektora SPZPS we Włocławku dot. badania bilansu jednostki za 2004 rok  .
Ad 7.
Pan Przewodniczący :
Proponuję przejść do punktu 7 porządku obrad o brzmieniu –rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia opinii o rozszerzeniu działalności SPZPS we Włocławku wraz z podjęciem stosownej uchwały . W materiałach otrzymaliście Państwo projekt uchwały wraz z uzasadnieniem . Ten projekt sprowadza się do poszerzenia oferty świadczonych usług przez jednostkę . Proponuję Panie Dyrektorze ,aby odniósł się Pan do tego materiału – jakie to usługi i czy one są w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia .
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Na podstawie Statutu Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych mamy zapis mówiący ,że podstawowym zadaniem jednostki jest realizacja kontraktu zawartego z Narodowym Funduszem Zdrowia , a dodatkową rzeczą jaką możemy również prowadzić jest realizacja świadczeń medycznych nie objętych kontraktem . Świadczenia jakie planujemy wprowadzić do cennika usług naszego zakładu  były wcześniej poddane rozpoznaniu na rynku usług medycznych , w celu zasadności jego wprowadzenia i nie ukrywam pozyskania dodatkowych środków finansowych . Rozszerzenie działalności miałoby obejmować zakres chirurgii plastycznej – usuwania znamion , tatuaży i blizn po oparzeniach i będą finansowane bezpośrednio finansowane przez osobę zainteresowaną takim świadczeniem . Poza tym wszczepianie esperalu, skleroterapia żylaków kończyn dolnych oraz miniflebektomia. Te usługi będą świadczone przez naszych chirurgów poza godzinami pracy poradni opłacanych przez fundusz . Dotyczyć to będzie dwóch poradni , a mianowicie Poradni Chirurgii Ogólnej i Poradni Chirurgii Onkologicznej. W tych poradniach w ostatnim czasie zostali zatrudnieni młodzi chirurdzy , którzy działają bardzo prężnie i chcą poszerzać działalność swojej placówki . Proponowany podział zysku będzie kształtował się następująco: 60% dochodu przekazywać będzie zespół na konto poradni , 40% będą otrzymywać lekarze. Istotnym elementem jest w tej chwili jak najlepsze nagłośnienie tej oferty, tak aby zgłaszalność pacjentów była opłacalna. Uważam ,że jeżeli jest taka potrzeba i możliwości prawne na to zezwalają , to dlaczego nie skorzystać z dodatkowego źródła dochodowości.
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję  i otwieram dyskusję.
 
Pan Bogdan Czajka :
Uważam ,że oferta spotka się z dużym zainteresowaniem . Proponuję jak najszybciej przygotować cennik tych usług i wysłać w teren . Na pewno chętni się znajdą , aby jak najlepiej wykorzystać możliwości tak prężnie działającego zespołu chirurgicznego , a nawet w późniejszym czasie pomyśleć o wzbogaceniu oferty o świadczenia korygujące uszy , nosy itp.
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Od czegoś trzeba zacząć , zaczynamy od takiej małej oferty , a później na pewno postaramy się ją jeszcze wzbogacać.
 
Pan Ryszard Machnowski :
Miesięcznie jaką kwotę przewidujecie Państwo osiągnąć ?
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Myślę ,że w granicach pięciu, sześciu tys. złotych.
 
Pan Przewodniczący :
Rozumiejąc intencję Pana Bogdana Czajki , o konieczności rozesłania przez jednostkę cennika oferowanych usług , co pozwoli nagłośnić wśród mieszkańców powiatu takową możliwość.
 
Pani Barbara Kubiak – Skarbnik Powiatu Włocławskiego :
Jakie wydatki jednostka będzie ponosiła w ramach tych 60 % zysku na tą działalność , a jakie wydatki będzie ponosił zespół lekarzy ?
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Zakład będzie ponosił koszt udostępnienia pomieszczenia i koszt sterylizacji narzędzi , natomiast materiały , które są wymagane do tego typu zabiegów będzie kupował bezpośrednio zespół lekarzy .
 
Pan Mirosław Orliński :
Wszystko co służy ekonomicznemu zyskowi zakładu i społeczeństwu jest wysoce wskazane i korzystne .
 
Pan Przewodniczący :
Chciałbym zapytać czy są jeszcze pytania do omawianego materiału ? W związku z tym, że nie ma więcej głosów w dyskusji, proponuję przejść do procedury głosowania. Chciałbym zapytać członków Rady Społecznej – Kto z Państwa jest za przyjęciem uchwały nr 126/2005 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie wyrażenia opinii o rozszerzeniu działalności Samodzielnego Publicznego Zespołu Specjalistycznych we Włocławku – proszę o przegłosowanie .
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli jednogłośnie uchwałę nr 126/2005 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie wyrażenia opinii o rozszerzeniu działalności Samodzielnego Publicznego Zespołu Specjalistycznych we Włocławku .
 
Ad.8.
Pan Przewodniczący zaproponował przejście do punktu 8 porządku obrad w brzmieniu – Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia programu restrukturyzacji finansowej Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku wraz z podjęciem stosownej uchwały. W materiałach otrzymaliśmy projekt uchwały wraz z uzasadnieniem i załącznikiem w postaci projektu programu restrukturyzacyjnego SPZPS we Włocławku . Stosownie do art. 21 ust.2 pkt 10 oraz art.22 ust 2 Ustawy z 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji  publicznych zakładów opieki zdrowotnej projekt programu restrukturyzacyjnego musi zostać przedłożony do zaopiniowania podmiotowi, o którym mowa w art. 3 pkt 1 ustawy to jest Radzie Powiatu we Włocławku. Dopełniając wymogów określonych w Statucie Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku projekt tegoż programu przed przedłożeniem go celem zaopiniowania  Radzie Powiatu jest przedłożony do zaopiniowania Radzie Społecznej. Niezależnie od dzisiejszych działań Rady Społecznej ten sam program , bądź program , w którym uwzględnicie Państwo zmiany zostanie w dniu jutrzejszym zaopiniowany przez Zarząd Powiatu , celem przekazania stosownego projektu uchwały Panu Przewodniczącemu Rady Powiatu , by na najbliższym posiedzeniu mógł ten program być analizowany. Z uwagi na fakt ,że autorem programu jest jednostka poproszę Pana Dyrektora o krótkie wprowadzenie do tematyki. 
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
Przedstawiony projekt restrukturyzacyjny składa się z trzech części . Pierwsza część jest w zasadzie częścią opisową , mówiącą o historii zakładu i podstawach prawnych , na których funkcjonujemy. Sam program został dostosowany do narzuconego wzoru przez Ministerstwo Zdrowia . Na początku jest przedstawiona analiza finansowa zakładu metodą porównawczą za lata 1999 –2004 . Ta analiza porównawcza jest przedstawiona zarówno w formie graficznej jak i cyfrowej . Tabele i wykresy wskazują poszczególne wskaźniki ekonomiczne , pod nimi widnieją opisy czego dane dotyczą . Natomiast druga część tego programu to jest analiza wystąpienia trudnej sytuacji ekonomiczno – finansowej Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych i właśnie ona wskazuje na dość istotne elementy składające się na ten fakt zadłużania się . Należy tu wymienić nie doszacowanie kontraktów z Narodowym Funduszem Zdrowia , znana wszystkim „Ustawa 203” , która w naszym zakładzie nie była w ogóle zrealizowana i to właśnie ona jeżeli rozliczać ciężar zadłużenia, to w 80 % powodowała skutki zadłużenia , sięgające prawie trzech milionów złotych . Zaraz obok niej stanęła zaległość niewypłaconych 13-stych pensji. Z bieżących spraw , które mają wpływ na pogarszanie  się sytuacji finansowej jednostki to narastające odsetki od tych zobowiązań.
Kolejny punkt programu to przedstawienie prognozy , czyli co można jeszcze zrobić , aby z tej zapaści wyjść. Widać ,że największą sprawą ,na której opieramy swoje myślenie o wyjściu z kryzysu to jest pozyskanie kredytu z Banku Gospodarstwa Krajowego , w wysokości 3 , 8 mln zł. Jeżeli ten zastrzyk finansowy  wpiszemy do naszych funduszy na rok 2005 to widać ujemny bilans staje się bilansem dodatnim. Dodatkowym elementem jest zmniejszenie wynagrodzeń o 15 % , wynikające przede wszystkim z redukcji zatrudnienia w dziale administracyjnym , a także w dziale obsługi. W ten sposób odzyskujemy płynność finansową i pozbywamy się ciążących zaległości i jak widać prognoza na następne lata , jeśli się nie wydarzą nadzwyczajne sprawy to wygląda to dość optymistycznie. Ta prognoza zakłada ,że będziemy funkcjonować mniej więcej na tym samym poziomie , tj. przy tej samej liczbie poradni oraz ,że kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia nie będzie gorszy niż obecny. Z informacji , które posiadam wydaje się ,że ze strony NFZ nie należy się spodziewać obniżania wartości kontraktu , lecz może się zdarzyć ,że w roku 2006 nastąpi podwyżka . Dyrektor naszego oddziału NFZ wspominał o podwyżce na poziomie między 6 - 10 % . W programie przyjęliśmy bezpieczną granicę 8 % tejże podwyżki kontraktów.
 
W trakcie omawiania punktu 8 porządku obrad   na obrady przybył Pan Krzysztof Wrzesiński.
 
Pan Przewodniczący :
Dziękuję  i otwieram dyskusję.
 
Pan Ryszard Machnowski :
Mając na względzie wzór Ministerstwa Zdrowia to proponowałbym ewentualne korekty dotyczące samego wyszczególnienia poszczególnych punktów w tymże projekcie , tak ,żeby on był bardziej czytelny . Ponadto proponuję na stronie pierwszej wprowadzić zmianę – w informacjach ogólnych. Ta informacja zawiera w sobie odniesienie do statutu zatwierdzonego uchwałą Rady Powiatu Nr VI / 76/ 03 z dnia 16 kwietnia 2003 roku . Zdanie to było aktualne przed lutym br. Proponowałbym wprowadzić zmianę poprzez wykreślenie uchwały Nr VI / 76/ 03 , a zastąpienie jej zdaniem  „ oraz aktualnie obowiązującego Statutu zatwierdzonego uchwałą Rady Powiatu NR XXVIII/304/05 z dnia 16 lutego 2005 roku ( z późniejszymi zmianami)”. To by dawało odniesienie do aktualnych podstaw prawnych , na których funkcjonuje SPZPS . W dwóch poniższych akapitach również proponowałbym nanieść poprawki , z racji tego ,że one również odnoszą się do aktów poprzednio obowiązujących i tak wykreślić „tereny  ościenne oraz pozostały obszar kraju” a zastąpić go zdaniem , które znajduje się w aktualnym Statucie „ SPZPS realizuje również zadania na innym obszarze , stosownie do postanowień kontraktów zawartych z podmiotem finansującym te zadania”. W zdaniu o podstawowym celu SPZPS dołożyć „ a także promocji zdrowia” . Na stronie 13 proponuję ze zdania „ Zobowiązania ogółem zaznaczyły się znacznym wzrostem szczególnie w latach 2003 i 2004 gdzie zostały zaksięgowane wraz z narastającymi odsetkami zobowiązania pracownicze, do poziomu 139 % i w roku następnym 153 %” wykreślić „ do poziomu 139 % i w roku następnym 153 %”. Również na stronie 18 zaproponowałbym drobne korekty w  celu lepszej przejrzystości dla czytającego. Zmiany , które należałoby ująć to w zdaniu kończącym się „.... kosztach finansowych spadł z 80 % do 50,3 %” pominąć akapit i kolejne zdanie przesunąć jako kontynuację myśli poprzedzającej oraz następnie dopisać zdanie „ Podejmowane działania, mogące poprawić sytuację ekonomiczną zakładu, dotyczyć będą zarządzania i struktury organizacyjnej, wielkości i struktury zatrudnienia w stosunku do potrzeb, efektywności stosownych zasad wynagradzania personelu, oferty medycznej i planów jej kształtowania , w szczególności poprzez :” i w tym miejscu wykorzystać zdania zapisane w projekcie poprzedzając je myślnikami : - sukcesywne ograniczenie kosztów związanych ze świadczonymi usługami medycznymi , polegające na ograniczeniu zakupów środków na bieżącą działalność o 10%,- zmniejszenie kosztów związanych z zatrudnieniem o 15 %,- zmniejszenie zatrudnienia w administracji oraz przejście na emeryturę niektórych  pracowników w ciągu następnych 3 lat,- renegocjacje wartości kontraktów o 7-8%,- stały monitoring świadczonych usług w zakresie rachunku zysków i strat w poszczególnych poradniach  oraz blokach świadczeń,- poszerzenie działalności medycznej, nie finansowanej przez NFZ, nakierowane na zysk, przynoszące znaczne dochody.” Ostatnią poprawką jaką chciałbym zaproponować jest na stronie 21 – wykreślić zdanie „ Rozszerzenie działalności medycznej nie sfinansowanej przez NFZ na podstawie uchwały Rady Społecznej” oraz po zdaniu „ Pozostałe działania związane są z redukcją kosztów działalności podstawowej jednostki” postawić dwukropek i wykorzystać zdania już zapisane poprzedzając je myślnikami, a mianowicie „  -  redukcją zatrudnienia w ciągu trzech lat o 15 %, - ograniczeniem kosztów własnych, - zmniejszeniem zakupów na działalność bieżącą o około 10 %.”
 
Pan Elżbieta Ziarek -  NSZZ „Solidarność” :
W projekcie programu restrukturyzacyjnego mówi się o zmniejszaniu kosztów i zwolnieniach pracowników , chciałabym zapytać jakiej grupy pracowniczej będą dotyczyć te zwolnienia i o jakim zmniejszaniu kosztów się mówi ?
 
Pan Dyrektor Krzysztof Szczepański :
W programie restrukturyzacyjnym wyraźnie zostało zapisane ,że redukcja zatrudnienia będzie o 15 %, i będzie rozłożona w okresie 3 lat . Jeśli chodzi o strukturę osób ,które się mogą spodziewać redukcji zatrudnienia to jak tu już zostało powiedziane należy zatrudnienie dostosowywać do potrzeb zakładu i niewątpliwie stwierdzony nadmiar zatrudnienia dotyczy pionu administracji . Kilku pracowników nabierze praw emerytalnych i odejdą. Do rozważenia jest sprawa  Ośrodku Rehabilitacji Dzieci Niepełnosprawnych , ponieważ tam cały czas zastanawiamy się nad utrzymaniem pionu żywienia . Zatrudnione są tam kucharki przygotowujące śniadania dla pacjentów Oddziału Dziennego Psychiatrycznego i jest kwestia czy nam się to opłaca czy też nie zlecić tego firmie kateringowej . Trzecią grupą poddaną analizie zatrudnienia jest transport. Moja analiza dotycząca zespołu sprzątającego naszą jednostkę wypadła pozytywnie dla tegoż zespołu, ponieważ powierzenie tych obowiązków firmie zewnętrznej nie jest w wielu aspektach korzystne , było to już praktykowane w zakładzie i nie przyniosło oczekiwanych efektów. Jeśli chodzi o ograniczanie kosztów to zostały ograniczone pewne usługi telekomunikacyjne. Natomiast w pionie medycznym właściwie struktura jest dostosowana do realizowanych kontraktów. Temat , który będzie przez nas analizowany po zakończeniu prac związanych z projektem restrukturyzacji to sprawa związana z działem diagnostyki , a konkretniej mówiąc chodzi o laboratorium prątka gruźlicy mieszczące się  przy ul. Stodólnej. To laboratorium prawdopodobnie będzie wzmocnione współpracą ze Szpitalem Wojewódzkim, ponieważ nasza poradnia przeciw gruźlica bardzo niewiele wykonuje badań , co z kolei pomniejsza potrzebę istnienia takiegoż laboratorium. Jeśli nie podpiszemy porozumienia ze szpitale to zaistnieje konieczność likwidacji tej placówki.
 
Pan Przewodniczący :
Chciałbym zapytać czy są jeszcze pytania do omawianego materiału ? W związku z tym, że nie ma więcej głosów w dyskusji, proponuję przejść do procedury głosowania. Chciałbym zapytać członków Rady Społecznej – Kto z Państwa jest za przyjęciem uchwały nr 127/2005 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie opinii do projektu programu restrukturyzacyjnego z uwzględnieniem zmian zgłoszonych przez Pana Ryszarda Machnowskiego – proszę o przegłosowanie .
 
Członkowie Rady Społecznej w wyniku głosowania przyjęli jednogłośnie uchwałę nr 127/2005 Rady Społecznej przy Samodzielnym Publicznym Zespole Przychodni Specjalistycznych we Włocławku w sprawie wyrażenia pozytywnej opinii o projekcie programu restrukturyzacyjnym SPZPS z uwzględnieniem zmian zgłoszonych przez Pana Ryszarda Machnowskiego  .
 
Ad. 9.
Pan Przewodniczący poinformował o usprawiedliwieniu nieobecności na posiedzeniu Rady Społecznej Pana Piotra Grudzińskiego i Stanisława Sadowskiego z powodu urlopu.
 
Ad.10.
Wolne wnioski i zapytania zawarte w protokole.
 
Ad. 11.
Na tym posiedzenie Rady Społecznej zakończono.   
 
 


Wytworzył: Elżbieta Szczepańska (9 sierpnia 2005)
Opublikował: Zbigniew Dankowski (30 stycznia 2006, 10:53:55)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 877

wersja do zapisu wersja do druku

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij