Zasady weryfikacji formalnej i merytorycznej wniosków 2013

Załącznik                      
do Zarządzenia  Nr 3/2013
Dyrektora
Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
we Włocławku
z dnia 15 maja 2013r.
 
ZASADY
 rozpatrywania wniosków w ramach realizacji pilotażowego programu „Aktywny samorząd” w powiecie włocławskim w 2013r.
 
§ 1. Zasady obejmują:
1)   weryfikację formalną i merytoryczną,
2)   podejmowanie i realizację decyzji,
3)   wyliczanie wysokości dofinansowania,
4)   rozliczanie przyznanych środków.
1.  Moduł I -  likwidacja barier utrudniających aktywizację społeczną i zawodową, w tym:
a) Obszar A  - likwidacja bariery transportowej:
- zadanie 1 : pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu,
adresaci programu:
- znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawność
- wiek do  lat 18 lub wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie,
- dysfunkcja narządu ruchu,
-  zadanie 2 : pomoc w uzyskaniu prawa jazdy kategorii B,
- adresaci programu:
- znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności,
- wiek aktywności zawodowej,
-dysfunkcja narządu ruchu.
b)     Obszar B - likwidacja barier w dostępie do uczestnictwa w społeczeństwie informacyjnym:
- zadanie 1: pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania,
adresaci programu:
- znaczny stopień niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawności,
- wiek do lat 18 lub wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie,
- dysfunkcja obu kończyn górnych lub narządu wzroku,
 
 zadanie 2: dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania,
c)      Obszar C – likwidacja barier w poruszaniu się:
- zadanie 1:  pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym,
adresaci programu:
- znaczny stopień niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawności,
- wiek do lat 18 lat wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie,
- dysfunkcje uniemożliwiające samodzielne poruszanie się za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym.
 - zadanie 2: pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego wózka   inwalidzkiego o napędzie elektrycznym (zakup dodatkowego wyposażenia, części zamiennych i akumulatorów i/lub niezbędne naprawy, remonty, przeglądy techniczne, konserwacja i renowacja – z uwzględnieniem możliwości refundacji kosztów poniesionych w okresie do 6-ciu miesięcy przed dniem złożenia wniosku),
- adresaci programu:
-znaczny stopień niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawności,
 - zadanie 3: pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, tj. protezy co najmniej na III poziomie jakości,
- adresaci programu zadanie 3 i 4:
- stopień niepełnosprawności,
- wiek aktywności zawodowej lub zatrudnienie,
-potwierdzona opinią eksperta PFRON stabilność procesu chorobowego,
- potwierdzone opinią eksperta PFRON rokowania zdolności do pracy w wyniku wsparcia udzielonego w programie,.
-  zadanie 4 : pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny (co najmniej na III poziomie jakości),
d) Obszar D: pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej;
adresaci programu:
- znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności,
- aktywność  zawodowa,
- pełnienie roli opiekuna prawnego dziecka.
 
 3.Maksymalna kwota dofinansowania w ramach Modułu I  ramach poszczególnych obszarów programu wynosi, w przypadku:
1)     Obszaru A,
a)       zadanie 1 – 5.000 zł,
b)      zadanie 2 – 2.100 zł w tym:
- dla kosztów kursu i egzaminów – 1.500 zł,
- dla kosztów uzyskania prawa jazdy w przypadku kursu poza miejscowością zamieszkania wnioskodawcy (koszty związane z zakwaterowaniem, wyżywieniem i dojazdem w okresie trwania kursu) – 600 zł,
2)     Obszar B:
a) w  zadanie  nr 1:
·        dla osoby niewidomej – 30.000 zł, z czego na urządzenia brajlowskie 20.000 zł,
·        dla pozostałych osób z dysfunkcją narządu wzroku, stanowiącą powód wydania orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie
o niepełnosprawności – 10.000 zł,
·        dla osoby z dysfunkcją obu kończyn górnych i pozostałych adresatów obszaru
– 5.000 zł,
c)      w  zadaniu nr  2:
·        dla osoby głuchoniewidomej – 4.000 zł,
·        dla pozostałych adresatów obszaru – 2.000 zł
z możliwością zwiększenia kwoty dofinansowania w indywidualnych przypadkach, maksymalnie o 100%, wyłącznie w przypadku, gdy poziom dysfunkcji narządu wzroku wymaga zwiększenia liczby godzin szkolenia,
3)     Obszaru C
a) w  zadaniu nr 1 – 7.000 zł, z możliwością zwiększenia kwoty dofinansowania maksymalnie do 20.000 zł w indywidualnych przypadkach, wyłącznie w przypadku, gdy:
·        zwiększenie tej kwoty umożliwi zakup wózka dopasowanego do indywidualnych potrzeb zdrowotnych osoby niepełnosprawnej, będącej adresatem programu, oraz
·        celowość zwiększenia kwoty dofinansowania zostanie potwierdzona przez eksperta powołanego przez realizatora programu,
b) w  zadaniu nr  2 – 2.000 zł,
c) zadaniu nr  3 dla protezy na III poziomie jakości, po amputacji:
·        w zakresie ręki – 9.000 zł,
·        przedramienia – 20.000 zł,
·        ramienia i wyłuszczeniu w stawie barkowym – 26.000 zł,
·        na poziomie podudzia – 14.000 zł,
·        na wysokość uda (także przez staw kolanowy) – 20.000 zł,
·        uda i wyłuszczeniu w stawie biodrowym – 25.000 zł,
z możliwością zwiększenia kwoty dofinansowania w wyjątkowych przypadkach                       i wyłącznie wtedy, gdy celowość zwiększenia jakości protezy do poziomu IV (dla zdolności do pracy wnioskodawcy), zostanie zarekomendowana przez eksperta PFRON,
d)     w  zadaniu nr  4 – do 30% kwot, o których mowa w lit.c,
e)       w zadaniu nr 3 i  nr 4 dla refundacji kosztów dojazdu adresata  programu na spotkanie z ekspertem PFRON lub kosztów dojazdu eksperta PFRON na spotkanie z adresatem programu – w zależności od poniesionych kosztów, nie więcej niż 200 zł,
4)     Obszaru D – 200 zł miesięcznie, jednak nie więcej niż 2.200 zł w ciągu roku – tytułem kosztów opieki na jedną osobą zależną.
3. W ramach Modułu II maksymalna kwota dofinansowania kosztów dotyczących każdego półrocza 2013 roku wynosi:
1)      dla opłaty za naukę (czesne) – 3.000 zł,
2)      dla dodatku na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego – 3.000 zł,
3)      dla dodatku na pokrycie kosztów kształcenia:
- w przypadku osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności – 800 zł,
- w przypadku osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności – 500 zł.
4.Dodatek na pokrycie kosztów kształcenia może być zwiększony:
1)     w przypadku osiągania dobrych wyników w nauce:
a)  do 25% - dla średniej ocen w przedziale: 3,50 – 3,75,
b) do 30% - dla średniej ocen w przedziale: 3,76 – 4,00,
c) do 35% - dla średniej ocen w przedziale: 4,01 – 4,50,
d) do 40% - dla średniej ocen powyżej 4,50,
2)     a także w przypadku osoby:
a) niewidomej – do 20%,
b) głuchej – do 25%,
c) głuchoniewidomej – do 30%,
d) której miejscem zamieszkania jest obszar wiejski – do 10%,
kwoty określonej w pkt. 3lit.a lub b.
Ocena( S o 5 )        =
5 * Ocen a( S o i n n a )
So inna
Ocena( S o 5 )  =   średnia ocen wyliczona  wg skali ocen, w kt órej najwyższą oceną jest
5,00;
Ocena   ( S o    i n n a )     =   średnia   ocen   p rzed sta wiona   prz ez   Wnioskodawcę   we   wniosku, wyliczona wg skali ocen, w kt órej najwyż sz ą oceną nie jest 5,00;
So inna = skala ocen, w kt órej n ajwyż szą ocen ą nie j est 5 ,00.
 
5. Dofinansowanie opłaty za naukę (czesne) lub opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego, może być zwiększone w przypadku:
1)     gdy z orzeczenia o stopniu niepełnosprawności wnioskodawcy wynika, że zostało ono wydane z więcej niż jednej przyczyny niepełnosprawności, w przypadku:
a) dwóch symboli w zakresie przyczyny niepełnosprawności – do 30%,
b) trzech symboli w zakresie przyczyny niepełnosprawności – do 40%,
2)     studiów na kierunkach zamawianych w ramach rządowego programu kierunków zamawianych, z listy Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego – do 50% kwoty określonej w ust. 10 pkt 1lub ust.10 pkt 2.
6. Udział własny wnioskodawcy jest wymagany w poniższych obszarach i zadaniach  modułu I, wynosząc co najmniej:
1) 10% ceny brutto zakupu/usługi w ramach Obszaru B: Zadanie nr 1 oraz Obszaru C: Zadania: nr 1, nr 3 i nr 4,
2) 15% ceny brutto zakupu/usługi w ramach Obszaru A: Zadanie nr 1 oraz Obszaru D,
3) 25% ceny brutto zakupu/usługi w ramach Obszaru A: Zadanie nr 2.
4) Środki stanowiące udział własny wnioskodawcy nie mogą pochodzić ze środków PFRON.
Aby wsparciem objąć wszystkich wnioskodawców, których wnioski zostały pozytywnie zweryfikowane pod względem formalnym, realizator ma prawo obniżyć zakres i wysokość dofinansowania do poziomu, jaki wynika z wysokości kwot wnioskowanych we wszystkich wnioskach(zapotrzebowania) i kwoty przeznaczonej na realizację programu.
7. W sytuacji, gdy łączna wartość uzyskanego dofinansowania ze środków PFRON w ramach programu w danym roku przekracza kwotę 10.000 zł, zabezpieczeniem udzielonego dofinansowania jest weksel in blanco wystawiony przez wnioskodawcę i opatrzony klauzulą „bez protestu” wraz z deklaracja wekslową oraz awalem współmałżonką ( o ile dotyczy). W przypadku, gdy wnioskodawca pozostaje w związku małżeńskim, współmałżonek wnioskodawcy oprócz złożonego podpisu na wekslu, podpisuje również deklarację do weksla in blanco. Górną wartością sumy wekslowej jest wartość udzielonego dofinansowania, powiększona o odsetki, określone w umowie dofinansowania oraz koszty dochodzenia roszczeń.
8. Preferencje PFRON przysługujące wnioskodawcą w trakcie rozpatrywania wniosków w ramach modułu I:
1) w 2013 roku preferowane są wnioski dotyczące osób niepełnosprawnych, które:
a) studiują,
b) uczą się w szkołach ponadgimnazjalnych,
c) realizują obowiązek szkolny, wykazując osiągnięcia w nauce i wychowaniu (średnia ocen powyżej 4,00 lub udział w konkursach albo olimpiadach szkolnych, wyróżnienia, wolontariat),
 6. Maksymalny koszt wynagrodzenia za jedną opinię eksperta PFRON wynosi 300 zł brutto.
7. Warunki dofinansowania w ramach wniosku o dofinansowanie osoby niepełnosprawnej wyznacza każdego roku PFRON w dokumencie pn. „Kierunki działań programu oraz warunki brzegowe obowiązujące Realizatorów programu”.
8. Wnioskodawcy ubiegający się o dofinansowanie muszą spełniać łącznie wszystkie, obowiązujące warunki uczestnictwa w programie, w tym wskazane w rozdziale VI programu oraz dokumencie, o którym mowa w ust. 7.
 
§ 2.  Wniosek o dofinansowanie
 
1. Podstawą decyzji o przyznaniu osobie niepełnosprawnej dofinansowania jest wniosek
o dofinansowanie wraz z załącznikami, które potwierdzają możliwość uczestnictwa w programie. Za kompletny wniosek uważa się wniosek zawierający wszystkie wymagane dane wraz z kompletem wymaganych załączników.
2. Podstawą podjęcia decyzji w sprawie przyznania osobie niepełnosprawnej dofinansowania są informacje aktualne na dzień złożenia wniosku, z wyjątkiem wniosków wnioskodawców zobowiązanych do uzupełnienia lub korekty danych w tym przypadku podstawą podjęcia decyzji w sprawie przyznania dofinansowania są informacje aktualne na dzień uzupełnienia wniosku
3. Wniosek o dofinansowanie musi zawierać co najmniej następujące dane, w tym stanowiące podstawę utworzenia i aktualizacji bazy danych, zgodnie z wymaganiami PFRON:
1) obszar i zadanie programu, w ramach którego wnioskodawca ubiega się
o dofinansowanie,
2) dane personalne wnioskodawcy i osoby niepełnosprawnej, której wniosek dotyczy oraz ich nr PESEL,
3) cechy dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość wnioskodawcy,
4) dane teleadresowe wnioskodawcy i osoby niepełnosprawnej, której wniosek dotyczy,
5) stan prawny i rodzaj niepełnosprawności osoby niepełnosprawnej, wynikający
z orzeczenia potwierdzającego status osoby niepełnosprawnej, której wniosek dotyczy,
6) informacje dotyczące aktywności zawodowej lub aktualnie realizowanego etapu kształcenia osoby niepełnosprawnej, której wniosek dotyczy,
7) rodzaj gospodarstwa domowego samodzielne/wspólne) oraz wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu, w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, podzielonego przez liczbę osób we wspólnym gospodarstwie domowym, obliczonego
za kwartał poprzedzający miesiąc złożenia wniosku,
8) informacje dotyczące korzystania przez wnioskodawcę lub jego podopiecznego
ze środków PFRON w ciągu ostatnich 3 lat przed rokiem, w którym złożony został wniosek o dofinansowanie (zadanie w ramach którego udzielono wsparcia, wysokość
i przedmiot dofinansowania, numer i data zawarcia umowy , termin jej rozliczenia),
9) specyfikację przedmiotu dofinansowania wraz z orientacyjnym kosztem planowanym dofinansowania ze środków PFRON,
10) wysokość kwoty wnioskowanej,
11) uzasadnienie wniosku wskazujące na związek udzielenia dofinansowania
z możliwością realizacji celów programu,
12) oświadczenie wnioskodawcy o posiadaniu środków przeznaczonych na udział własny.
4. Do wniosku o dofinansowanie muszą być dołączone co najmniej następujące załączniki:
1) kserokopia aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia równoważnego albo orzeczenia o niepełnosprawności (osoby do 16 roku życia),
2) kserokopia aktu urodzenia dziecka - w przypadku wniosku dotyczącego niepełnoletniej osoby niepełnosprawnej,
3) kserokopia dokumentu stanowiącego opiekę prawną nad podopiecznym w przypadku wniosku dotyczącego osoby niepełnosprawnej, w imieniu której występuje opiekun prawny,
4) oświadczenie wnioskodawcy dot. wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych przez administratora danych tj. PCPR we Włocławku, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 ze zm.) oraz dot. wyrażenia zgody przez wnioskodawcę na udostępnienie danych osobowych przez Realizatora do PFRON,
5) oświadczenie o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu, w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, podzielonego przez liczbę osób we wspólnym gospodarstwie domowym, obliczonego za kwartał poprzedzający miesiąc złożenia wniosku,
oraz w przypadkach tego wymagających:
6) zaświadczenie wydane przez lekarza specjalistę, zawierające opis rodzaju schorzenia osoby niepełnosprawnej, której wniosek dotyczy, wypełnione czytelnie w języku polskim
i wystawione nie wcześniej niż 60 dni przed dniem złożenia wniosku;
pozostałe, ewentualnie wymagane załączniki, określa Realizator.
5. Wnioskodawca może występować przez pełnomocnika, ustanowionego na podstawie pełnomocnictwa poświadczonego notarialnie, które określa zakres pełnomocnictwa do dokonania poszczególnych czynności - pełnomocnictwo wnioskodawca dołącza do wniosku wraz z pisemnym oświadczeniem pełnomocnika, iż nie jest on i w ciągu ostatnich 3 lat nie był właścicielem, współwłaścicielem, przedstawicielem prawnym (pełnomocnikiem) lub handlowym, członkiem organów nadzorczych bądź zarządzających lub pracownikiem firm(y), oferujących sprzedaż towarów/usług będących przedmiotem wniosku wnioskodawcy o dofinansowanie ze środków PFRON ani nie jest i nie był
w żaden inny sposób powiązany z zarządem tych firm poprzez np.: związki gospodarcze, rodzinne, osobowe itp.
6. Wnioskodawca zobowiązany jest zgłosić bezzwłocznie do Realizatora informacje
o wszelkich zmianach, dotyczących danych zawartych we wniosku.
7. W przypadku, gdy wnioskodawca przedstawia do wniosku dokumenty wystawione
w języku innym niż język polski, zobowiązany jest do przedłożenia tłumaczenia tych dokumentów na język polski przez tłumacza przysięgłego. Koszty związane z tłumaczeniem tych dokumentów nie są refundowane ze środków PFRON.
8. Wnioskodawca, który ubiega się o ponowne udzielenie pomocy ze środków PFRON na ten sam cel jest zobowiązany wykazać we wniosku istotne przesłanki wskazujące na potrzebę powtórnego/kolejnego dofinansowania ze środków PFRON. Do istotnych przesłanek należą okoliczności związane przede wszystkim z aktywnością zawodową i nauką wnioskodawcy/podopiecznego wnioskodawcy.
9. Wnioski przyjmowane będą  w następujących terminach:
1) Moduł II (dawniej Student II) – za semestr zimowy roku akademickiego/szkolnego 2012/2013 do dnia 31 maja 2013 r.,
a) za semestr letni roku akademickiego/szkolnego 2012/2013 do dnia 30 września 2013 r.
2) Moduł I (obszary A-D) do dnia 30 września 2013 r.
 
 § 3. Weryfikacja formalna i merytoryczna  wniosków
 
1. Realizator programu weryfikuje wnioski pod względem formalnym i merytorycznym. Weryfikacji formalnej i merytorycznej wniosku dokonuje się na podstawie: dokumentów dołączonych przez wnioskodawcę do wniosku, danych i informacji wynikających z wniosku, posiadanych przez Realizatora i PFRON zasobów oraz ustaleń dokonanych w trakcie weryfikacji wniosku.
2. Weryfikacja formalna wniosku polega na sprawdzeniu przez pracownika Realizatora,
czy wnioskodawca i/lub jego podopieczny spełnia obowiązujące warunki uczestnictwa
w programie i ubiegania się o wsparcie finansowe. Ocenie formalnej podlega:
1) spełnianie przez wnioskodawcę/podopiecznego wnioskodawcy wszystkich kryteriów uprawniających do złożenia wniosku i uzyskania dofinansowania,
2) dotrzymanie przez wnioskodawcę terminu na złożenie wniosku,
3) zgodność zgłoszonego we wniosku przedmiotu dofinansowania z zasadami wskazanymi w programie,
4) kompletność i poprawność danych zawartych we wniosku, zgodność wniosku oraz wymaganych załączników,
5) wypełnienie wymagalnych rubryk we wniosku i załącznikach do wniosku,
6) zgodność reprezentacji wnioskodawcy lub jego podopiecznego - w trakcie weryfikacji sprawdzane jest czy wniosek został podpisany przez osoby do tego uprawnione.
3. Ocena merytoryczna wniosku przeprowadzana jest w celu wyłonienia wniosków, które mają największe szanse na realizację celów programu, które zmieszczą się w limicie środków finansowych przekazanym przez PFRON na realizację poszczególnych obszarów programu.
4. Ocena merytoryczna wniosku będzie przeprowadzana na podstawie  punktowego systemu oceny wniosków według załącznika nr 1.
5. Czynności związane z weryfikacją wniosku powinny być rejestrowane w odpowiednich rubrykach formularza wniosku. Zakończenie i efekt tych czynności powinny potwierdzać pieczątki, daty i podpisy właściwych pracowników.
6. Wnioskodawcy, któremu odmówiono przyznania środków finansowych w wyniku uchybień ze strony Realizatora przy weryfikacji formalnej wniosku, przysługuje prawo zwrócenia się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.
 
§ 4. Decyzja o przyznaniu dofinansowania
 
1.      Decyzję o przyznaniu lub odmowie przyznania wnioskowanej pomocy podejmuje Realizator. Decyzja powinna być rejestrowana w odpowiedniej rubryce formularza wniosku wraz z datą jej podjęcia, pieczęciami i podpisami osób podejmujących decyzję.
2.      Decyzja odmowna w sprawie dofinansowania wymaga pisemnego uzasadnienia.
3.      Kwota dofinansowania nie może być wyższa niż kwota wnioskowana.
4.      Decyzja o przyznaniu dofinansowania jest podstawą zawarcia umowy dofinansowania.
5. W przypadku przyznania dofinansowania realizacja dofinansowania następuje
po podpisaniu umowy dofinansowania pomiędzy Realizatorem i wnioskodawcą.
6.      Warunkiem zawarcia umowy dofinansowania jest spełnianie przez wnioskodawcę lub jego podopiecznego warunków uczestnictwa określonych w programie także w dniu podpisania umowy.
 
§ 5. Umowa dofinansowania i jej rozliczenie
 
1. Po zawarciu umowy w sprawie realizacji programu pomiędzy PFRON, a Realizatorem
po przekazaniu Realizatorowi środków PFRON na realizację programu, Realizator zawiera
z beneficjentami pomocy umowy dofinansowania, określające w szczególności:
1) strony umowy (w przypadku wnioskodawcy – także seria i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość wraz z datą jego wydania, nazwą organu wydającego ten dokument oraz datą ważności tego dokumentu),
2) cel udzielenia dofinansowania – zgodnie z celami programu,
3) źródło pochodzenia środków finansowych przekazanych w ramach dofinansowania (PFRON),
4) kwotę dofinansowania ze środków PFRON i jej przeznaczenie,
5) kwotę udziału własnego Wnioskodawcy,
6) sposób przekazania dofinansowania przez Realizatora,
7) sposób zabezpieczenia prawidłowości realizacji umowy[1],
8) terminy: wykorzystania dofinansowania i dostarczenia do Realizatora dokumentów rozliczeniowych, w tym potwierdzenia odbioru dofinansowanego sprzętu/usługi,
9) warunki i termin zwrotu dofinansowania w przypadku niedotrzymania przez beneficjenta pomocy zobowiązań wynikających z umowy,
10) termin i sposób rozliczenia środków przekazanych przez Realizatora na rachunek bankowy beneficjenta pomocy (o ile dotyczy),
11) zasady przeprowadzania kontroli wykorzystania środków PFRON przez PFRON i/lub Realizatora,
12) zobowiązania beneficjenta pomocy wynikające z otrzymania dofinansowania
ze środków PFRON.
2. Przekazanie przyznanych środków finansowych następuje:
1) na rachunek sprzedawcy przedmiotu/ usługodawcy, na podstawie przedstawionej i podpisanej przez beneficjenta pomocy faktury VAT,
lub
2) co dotyczyć może wyłącznie obszarów  A zadanie 2, C zadanie 2 i 4, D - na wskazany rachunek bankowy beneficjenta pomocy - do rozliczenia w warunkach określonych w umowie dofinansowania (wskazanie terminu i sposobu rozliczenia przekazanych środków).
3. Wybór sprzedawcy przedmiotu dofinansowania lub usługodawcy, należy wyłącznie
do beneficjenta pomocy.
4. Faktury VAT (lub inne dowody księgowe, gdy wystawienie faktury VAT nie jest możliwe) przedłożone w celu rozliczenia dofinansowania, muszą być sprawdzone przez Realizatora pod względem merytorycznym i formalno - rachunkowym oraz opatrzone klauzulą „opłacono ze środków PFRON w ramach pilotażowego programu „Aktywny samorząd” w kwocie: .... - umowa nr:  ...”.
5. W przypadku, gdy beneficjent pomocy przedłoży dokumenty, o których mowa
w ust. 4 wystawione w języku innym niż język polski, w których walutą rozliczeniową
jest waluta inna niż polski złoty (PLN), zobowiązany jest do przedłożenia tłumaczenia tych dokumentów na język polski przez tłumacza przysięgłego (PFRON nie refunduje kosztów związanych z tłumaczeniem tych dokumentów). Płatność przez Realizatora kwoty dofinansowania może nastąpić wówczas według kursu sprzedaży danej waluty w Banku Gospodarstwa Krajowego z dnia dokonania płatności.
6. Zwrotowi, na wskazany przez Realizatora rachunek bankowy, podlega:
1) kwota dofinansowania przekazana na rachunek bankowy beneficjenta pomocy części, która nie została uznana przez Realizatora podczas rozliczenia przyznanego dofinansowania, wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych liczonymi od dnia przekazania dofinansowania przez Realizatora
na rachunek bankowy beneficjenta pomocy – w terminie wskazanym w skierowanej
do beneficjenta pomocy pisemnej informacji o konieczności zwrotu zakwestionowanej części dofinansowania (wezwanie do zapłaty),
2) część dofinansowania niewykorzystana przez beneficjenta pomocy – w terminie wskazanym przez Realizatora w umowie dofinansowania.
7. Zwrot środków finansowych w terminie późniejszym niż określony zgodnie
z ust. 6 pkt 2, powoduje naliczenie odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych.
8. W przypadku wykorzystania całości lub części dofinansowania niezgodnie
z przeznaczeniem, beneficjent pomocy jest zobowiązany, w terminie wskazanym w wezwaniu do zapłaty, do zwrotu całości lub części nieprawidłowo wykorzystanego dofinansowania wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych naliczonymi od dnia przekazania dofinansowania przez Realizatora na rachunek bankowy beneficjenta pomocy - do dnia ich zwrotu, na wskazany rachunek bankowy.
9. Odsetek, o których mowa w ust. 6 pkt 1 nie nalicza się w przypadku gdy wystąpienie okoliczności powodujących obowiązek zwrotu środków było niezależne od beneficjenta pomocy.
10. Dofinansowanie nie może obejmować kosztów zakupu lub wykonania usług zakupionych lub wykonanych przed przyznaniem środków finansowych i zawarciem przez beneficjenta pomocy umowy a Realizatorem, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w rozdziale VI ust. 1 pkt 7 i pkt 9 programu, uwzględniających możliwość refundacji kosztów: utrzymania sprawności technicznej posiadanego wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym oraz opłaty za pobyt dziecka osoby niepełnosprawnej w żłobku
lub przedszkolu.
11. Umowa dofinansowania może zostać rozwiązana z zachowaniem 14 dniowego okresu wypowiedzenia w przypadku:
1)   niewykonania przez beneficjenta pomocy zobowiązań określonych w umowie,
a w szczególności: nieterminowego wykonywania umowy, wykorzystania przekazanego dofinansowania na inne cele niż określone w umowie - gdy beneficjent pomocy
nie doprowadzi do usunięcia uchybień w terminie określonym przez Realizatora, jednak nie dłuższym niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania do usunięcia uchybień,
2) złożenia we wniosku lub w umowie dofinansowania oświadczeń niezgodnych z rzeczywistym stanem,
3) odmowy poddania się przez beneficjenta pomocy kontroli przeprowadzanej przez PFRON i/lub Realizatora.
12. W przypadku rozwiązania umowy z przyczyn określonych w ust. 11, beneficjent pomocy zobowiązany jest do zwrotu kwoty przekazanej przez Realizatora, z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych naliczonymi od dnia wykonania przez Realizatora płatności tych środków do dnia uregulowania całości włącznie – w terminie określonym
w informacji o rozwiązaniu umowy.
13. Jeżeli Realizator podejmie kroki w kierunku odzyskania udzielonego dofinansowania, zobowiązany będzie do:
1)   wypowiedzenia umowy dofinansowania ze wskazaniem powodu wypowiedzenia,
2)   określenia wysokości roszczenia, przy czym w sytuacjach, o których mowa w art. 49e ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej
oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, z późn. zm.), poprzez wydanie decyzji nakazującej zwrot wypłaconych środków,
3)  wyznaczenia terminu zwrotu dofinansowania wraz z odsetkami,
4)  wysłania wypowiedzenia listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru,
na adres beneficjenta pomocy ustalony w umowie dofinansowania.
14. Zmiany treści umowy wymagają formy pisemnej w postaci aneksu do umowy pod rygorem nieważności.
15. Spory wynikłe na tle realizacji umowy, rozstrzygane będą przez Sąd właściwy miejscowo
dla siedziby Realizatora.
16. Umowa wygasa wskutek wypełnienia przez Realizatora i beneficjenta pomocy zobowiązań wynikających z umowy.
17. Umowa może być rozwiązana za zgodą stron, w przypadku wystąpienia okoliczności, niezależnych od woli stron, uniemożliwiających wykonanie umowy. W takim przypadku Realizator powiadamia beneficjenta pomocy odrębnym pismem o rozliczeniu
lub/i konieczności zwrotu przekazanej kwoty dofinansowania.
18. W ramach programu nie mogą być dofinansowane:
1)   pożyczki i spłaty rat oraz odsetek,
2)   koszty poniesione na przygotowanie wniosku,
3)   opłaty związane z realizacją umowy zawartej z beneficjentem pomocy,
4)   koszty nieudokumentowane.
19. Postanowienia dotyczące realizacji umowy i jej rozliczenia winny być uwzględnione
w umowach zawieranych pomiędzy beneficjentem a Realizatorem.
20. W przypadku podpisywania umowy przez:
1) osoby reprezentujące beneficjenta pomocy,
2) pełnomocników
- informacja o tym powinna być zawarta w treści umowy ze wskazaniem w szczególności: imienia i nazwiska, serii i numeru dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz pełnionej funkcji.
21. Przy zawieraniu umów z beneficjentami pomocy, którzy nie mają możliwości złożenia podpisu i dokonują odcisku palca należy:
1)      sprawdzić istnienie w dowodzie osobistym klauzuli „podpis niemożliwy”,
2)      sprawdzić, czy złożone dotychczas dokumenty (wniosek, załączniki, inne) były podpisane
za pomocą odcisku palca,
3)      przy odcisku palca wpisać imię i nazwisko strony umowy.
22. Po dokonaniu czynności, o których mowa w ust. 21, na egzemplarzu umowy pozostającym
u Realizatora składają swoje podpisy pracownicy Realizatora, w obecności których beneficjent pomocy podpisał umowę - wraz z datą i pieczątką imienną przy adnotacji „umowę zawarto w obecności:”, przy czym przy zawieraniu umowy wymagana
jest obecność dwóch pracowników Realizatora.
 § 6. Kontrola  
Realizator i PFRON mają prawo kontroli wykorzystania przedmiotu dofinansowania
oraz prawidłowości, rzetelności i zgodności ze stanem faktycznym danych zawartych w dokumentach, stanowiących podstawę rozliczenia dofinansowania. Kontrola może być prowadzona w całym okresie przechowywania dokumentów, na podstawie których środki PFRON zostały przyznane, przekazane beneficjentom pomocy i rozliczone.
 § 7. Zobowiązania beneficjentów pomocy   1. Beneficjent pomocy jest zobowiązany do:
1)      wykorzystania środków dofinansowania zgodnie z przeznaczeniem,
2)      umożliwienia PFRON i Realizatorowi kontroli prawidłowości wykorzystania dofinansowania,
3)      przekazywania na każde wezwanie Realizatora lub PFRON informacji dotyczących efektów udzielonego wsparcia, odzwierciedlającej stan faktyczny oraz innych informacji związanych z uczestnictwem w programie,
4)      niezwłocznego zawiadomienia Realizatora o wszelkich zmianach mających wpływ na realizację umowy np. o zmianie nazwiska, adresu zamieszkania, utracie przedmiotu dofinansowania,
5)      zwrotu środków finansowych w przypadkach określonych w umowie dofinansowania,
6)      dostarczenia do Realizatora:
a)      w przypadku wszystkich obszarów – pisemnej informacji, przygotowanej zgodnie
z wytycznymi PFRON w zakresie ewaluacji programu, odzwierciedlającej stan faktyczny w zakresie efektów udzielonego dofinansowania, w tym w odniesieniu
do celów programu,
b)      w przypadku obszarów: A zadanie 1, B zadanie 1, C zadanie 1 i 3, - pisemnego potwierdzenia odbioru przedmiotu dofinansowania odpowiadającego przedstawionej fakturze VAT, w terminie do 30 dni od dnia wydania przedmiotu dofinansowania przez sprzedawcę/ usługodawcę,
c)      w przypadku obszaru B zadanie 2 – pisemnego potwierdzenia ukończenia szkolenia,
d)      w przypadku obszaru A zadanie 2 - pisemnej informacji o wyniku szkolenia
i egzaminu/ów dotyczących prawa jazdy,
e)      w przypadku obszaru D - pisemnego potwierdzenia pobytu dziecka w żłobku lub przedszkolu w okresie objętym dofinansowaniem,
7) w przypadku obszarów: B zadanie 1, C zadanie 1 i 3 – umieszczenia na zakupionym przedmiocie dofinansowania, przekazanej przez PFRON naklejki zawierającej informację
o dofinansowaniu zakupu ze środków PFRON (jeżeli rozmiar przedmiotu dofinansowania
to umożliwia),
8) w przypadku obszarów: A zadanie 1, B zadanie 1, C zadanie 2 i 4 - dokonywania na własny koszt niezbędnych napraw i konserwacji przedmiotu dofinansowania,
9) w przypadku obszarów: A zadanie 1, B zadanie 1, C zadanie 1,2,3 i 4:
a)      nieodstępowania, a także nieprzekazywania przedmiotu dofinansowania w innej formie osobom trzecim, okresie obowiązywania umowy dofinansowania,
b)      udostępniania przedmiotu dofinansowania w celu umożliwienia Realizatorowi
lub PFRON jego oględzin,
c)      wykorzystywania przedmiotu dofinansowania zgodnie z jego przeznaczeniem.
2. Sprzedaż bądź konieczna zamiana przedmiotu dofinansowania w okresie obowiązywania umowy dofinansowania wymaga każdorazowo zgody Realizatora. Ewentualna zamiana przedmiotu dofinansowania odbywa się bez zaangażowania dodatkowych środków PFRON. Postanowienia umowy dofinansowania mają zastosowanie również przedmiotu dofinansowania uzyskanego w wyniku zamiany.
3. Realizator zobowiązany jest do uzyskania od beneficjentów pomocy oświadczenia,
iż nie otrzymali na podstawie odrębnych wniosków dofinansowania lub dotacji ze środków PFRON na cele objęte umową dofinansowania i nie ubiegają się odrębnymi wnioskami
o dofinansowanie lub dotację ze środków PFRON na te cele.
4. Zapisy uwzględniające zobowiązania, o których mowa w ust. 1 - 3, winny być uwzględnione w umowach zawieranych pomiędzy beneficjentem pomocy a Realizatorem.
 
 
 
 
 
 
 
 

[1] Weksel własny in blanco wystawiony przez beneficjenta pomocy i opatrzony klauzulą „bez protestu” wraz
z deklaracją wekslową  oraz awalem małżonka (o ile dotyczy) przy kwocie dofinansowania powyżej 10.000 zł.

Wytworzył: Agnieszka Łoboda (29 maja 2013)
Opublikował: Ewa Waryszewska (3 czerwca 2013, 10:03:57)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 629

wersja do zapisu wersja do druku

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij