Majątek | Rejestry, ewidencje, archiwa | Sposoby przyjmowania i załatwiania spraw
Kontrole zewnętrzne | Wystąpienia pokontrolne | Zamówienia publiczne
Średni miesięczny koszt utrzymania
Ogłoszenie o naborze na wolne stanowisko urzędnicze
Informacja o wynikach naboru na stanowisko urzędnicze
Sprawozdania finansowe
Kontrole zewnętrzne
Protokół z kontroli legalności przyjmowania i przebywania osób z zaburzeniami psychicznymi w Domu Pomocy Społecznej w Kurowie przeprowadzonej przez Sędziego Sądu Rejonowego we Włocławku.
Podstawa prawna: pkt 6 ust.2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 lutego
1995 r. w sprawie kontroli przestrzegania praw osób z zaburzeniami psychicznymi
(Dz.U. Nr 23, poz. 128).
Czas przeprowadzenia kontroli - październik 2003 r.
Zakres kontroli:
- warunki bytowe w kontrolowanym dps -ie,
- przestrzegania praw osób przebywających w dps, określonych w ustawie o ochronie zdrowia psychicznego oraz w przepisach o Zakładach Opieki Zdrowotnej, a także w przepisach o pomocy społecznej,
- współdziałanie dps -u z rodzinami i opiekunami osób z zaburzeniami psychicznymi,
- działalność Domu w zakresie współpracy z sądem i kuratorami sprawującymi nadzór nad
osobami z zaburzeniami psychicznymi przebywającymi w Domu,
- prawidłowość i terminowość załatwiania skarg i wniosków osób z zaburzeniami
psychicznymi.
W wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono, że prawa osób przebywających w Domu są
przestrzegane, nie stwierdzono naruszenia prawa legalności przyjmowania lub przebywania
osób z zaburzeniami psychicznymi.
Nie wniesiono zaleceń pokontrolnych.
Protokół z kontroli problemowej w Domu Pomocy Społecznej w Kurowie przeprowadzonej przez Wydział Polityki Społecznej Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy.
Data rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych - 31 października 2003 r.
(protokół z dnia 8 grudnia 2003 r.)
Przedmiotowy zakres kontroli: Realizacja przez Dom usług zgodnie "ze standardem
obowiązujących podstawowych usług świadczonych przez dps" określonych w załączniku
Nr 1 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 września 2002 r.
w sprawie dps (Dz.U. z 2002 r. Nr 82, poz. 929) poprzez kontrolę:
1. Wykonania zaleceń pokontrolnych.
2. Usług zaspakajających potrzeby bytowe.
3. Usług opiekuńczych i wspomagających.
Okres objęty kontrolą: od dnia 22 maja 2002 r. do dnia 31 października 2003 r.
Część pierwsza
Opis stanu faktycznego i prawnego działalności dps stwierdzony w toku kontroli, w tym
ustalonych nieprawidłowości.
Budżet
· średnia miesięczna kwota dotacji na jednego mieszkańca w 2002 r. - 1.227,69 zł,
· średnia miesięczna odpłatność za pobyt jednego mieszkańca w 2002 r. - 342,92 zł,
budżet ogółem w 2002 r. - 885.658 zł,
· dochód z odpłatności - 181.063 zł,
· wydatki związane z zatrudnieniem - 652.033 zł,
· pozostałe wydatki ogółem - 233.625 zł,
· średnioroczna stawka żywieniowa w 2002 r. - 4,30 zł.
Kontrola potwierdziła wykonanie zaleceń pokontrolnych z dnia 22 maja 2002 r. W zakresie
usług zabezpieczających potrzeby bytowe, opiekuńcze i wspomagających Dom spełnia
wymogi standardu.
· Wskaźnik zatrudnienia pracowników Zespołu Terapeutyczno - Opiekuńczego,
zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy na jednego mieszkańca Domu wynosi 0,7
(zgodny ze standardem).
· Dyrektor Domu spełnia wymogi art. 51a.1 Ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy
społecznej - posiada co najmniej 3 letni staż pracy oraz specjalizację z zakresu
organizacji pomocy społecznej.
· Liczba pracowników Domu zatrudnionych w poszczególnych porach doby w kontekście
dostosowania do potrzeb mieszkańców:
I zmiana - średnio 19 osób,
II zmiana - średnio 8 osób,
III zmiana - średnio 3 osoby.
· W tematyce szkoleń "wewnętrznych" ujęte zostały:
1) Program rewalidacyjny dla osób niepełnosprawnych intelektualnie konstruowany w oparciu o PPAC, PAC - 1, PAC - 2 Gunzburga. Omówienie konkretnych przypadków.
2) Skala osobowej oceny PAS Gunzburga dla osób upośledzonych. Omówienie metody i jej praktycznych odniesień w konstruowaniu programów rewalidacyjnych.
3) Powstrzymać kryzys psychiczny - "Tuż nad przepaścią".
4) Dialog z pacjentem:
- ograniczenia postrzegania, wybiórczość, stereotypy, iluzje,
- mapa problemów pacjenta, kontakt, praca nad wybranymi problemami pacjenta.
Kontrola szkoleń wewnętrznych wykazała brak szkolenia przeznaczonego dla pracowników
Zespołu Terapeutyczno -Opiekuńczego na temat praw mieszkańców.
Kontroli poddano dokumentację mieszkańców przyjętych do dps w okresie podlegającym kontroli, a w tym:
- decyzje kierujące,
- zdolność do czynności prawnych,
- zgoda strony na skierowanie do dps, bądź Postanowienie Sądu,
- decyzje o odpłatności,
-oświadczenia strony bądź opiekuna prawnego o zapoznaniu się z Instrukcją przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
- znajomość zasad funkcjonowania Domu,
- skargi i wnioski,
- ustalenie sytuacji socjalno - bytowej mieszkańca przed przyjęciem do dps,
- działania zmierzające do adaptacji mieszkańców do warunków Domu,
- indywidualne plany wspierania.
W kontrolowanych aktach nie stwierdzono nieprawidłowości.
Zarządzeniem wewnętrznym Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Kurowie z dnia 11 lutego 2002 r. ustalone zostały zasady przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Analiza Zarządzenia wykazała brak informacji, iż skargi i wnioski nie zawierające imienia
i nazwiska ..... pozostawia się bez rozpatrzenia oraz skargi i wnioski mogą być wnoszone
pisemnie, a także ustnie do protokółu.
W "Regulaminie dla mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Kurowie" w pkt. 7. ograniczono okres przebywania mieszkańca poza Domem do 2-óch miesięcy.
Część druga
Zalecenia pokontrolne:
1. Dostosować zasady przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
2. Do szkoleń dla pracowników włączyć temat praw mieszkańców.
3. Punkt 7 "Regulaminu dla mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Kurowie" dostosować
do przepisów prawa w tym zakresie.
Protokół kontroli Domu Pomocy Społecznej w Kurowie przeprowadzonej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział we Włocławku Wydział Kontroli Płatników Składek.
Czas trwania kontroli: 08.04. - 09.04.2004 r.
14.04. - 16.04.2004 r.
19.04. - 23.04.2004 r.
Podstawa prawna: art.89 ust.1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 137, poz. 887 z późn. zm.) oraz § 5 ust. 1 pkt 1-4 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli płatników składek (Dz.U. Nr 164, poz. 1165).
Zakres kontroli:
1. Zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego.
2. Prawidłowość i rzetelność obliczania, potrącania i opłacania składek na ubezpieczenie społeczne oraz innych składek i wpłat, do których pobierania zobowiązany jest Zakład.
3. Ustalenie uprawnień do świadczeń z ubezpieczeń społecznych i budżetu państwa, wypłacanie tych świadczeń oraz dokonywanie rozliczeń z tego tytułu.
4. Prawidłowość i terminowość opracowywania wniosków o świadczenia emerytalne i rentowe.
5. Wystawienie zaświadczeń lub zgłaszanie danych dla celów ubezpieczeń społecznych.
Ustalenia kontroli
1. Zgłaszanie do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego za okres od 1 stycznia 1999 r. do 8 kwietnia 2004 r.
1.1. Płatnika
Zbadano: zezwolenie na prowadzenie Domu Pomocy Społecznej wydanego przez Wojewodę Kujawsko - Pomorskiego, decyzję Urzędu Skarbowego o nadaniu nr NIP, zaświadczenie GUS o nadaniu nr Regon, zgłoszenie ZUS ZPA, zgłoszenie zmiany ZUS ZIPA.
Ustalono:
- zgłoszenie dokonano w terminie
- dane identyfikacyjne i ewidencyjne zgodne z dokumentami źródłowymi
1.2. Ubezpieczonego
Zbadano: akta osobowe ubezpieczonych, zgłoszenia do ubezpieczenia ZUS ZUA, ZUS ZIUA, wyrejestrowania ZUS ZWUA.
Ustalono:
W dwudziestu skontrolowanych przypadkach zgłoszeń ZUS ZUA dokonano w terminie, działając zgodnie z art. 36 ust. 4 ustawy z dnia 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 1998 r. Nr 137, poz. 887, ze zmianami) w związku z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 06.02.1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.U. z 1997 r. Nr 28, poz. 153, ze zmianami).
2. Prawidłowość i rzetelność obliczania, potrącania i opłacania składek oraz innych składek i wypłat, do których pobierania zobowiązany jest Zakład za okres od 1 stycznia 1999 r. do 31 marca 2004 r.
Zbadano: akta osobowe ubezpieczonych, listy płac, zestawienia list płac, ZUS RNA, RSA, RCA, RCX, ZUS DRA, dowody wpłaty składek, umowy zlecenia, rachunki.
Ustalono:
1. Podstawy wymiaru składek ustalane zgodnie z dokumentacją źródłową.
2. Stopy procentowe składek ustalane zgodnie z obowiązującymi przepisami. Stopa procentowa na ubezpieczenie wypadkowe wg PKD 8531 ustalono w wysokości 1,47%.
3. Rozliczanie składek dokonywane według zasad finansowania określonych w przepisach.
Składki opłacano zgodnie z terminem wynikającym z art. 47 ust. 1 pkt 3 ustawy o SUS z 13 października 1998 r. (Dz.U. nr 137, poz. 887 ze zmianami) oraz art. 26 ust. 1 ustawy z 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.U. Nr 28, poz. 153 ze zmianami).
3. Ustalenie uprawnień do świadczeń z ubezpieczeń społecznych i budżetu państwa, wypłacenie tych świadczeń oraz dokonywanie rozliczeń z tego tytułu w okresie od 1 stycznia 1999 r. do 31 marca 2004 r.
Zbadano: listy płac, zestawienia list płac, raporty miesięczne ZUS RNA, ZUS RSA,ZUS RCA, ZUS RCX, ZUS DRA.
W tym zakresie nie stwierdzono żadnych uchybień.
4. Prawidłowość i terminowość opracowywania wniosków o świadczenia emerytalne i rentowe:
- zgodnie z art. 125 ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. Nr 162, poz. 1118 z 1998 r. ze zmianami) płatnik uprawniony jest do sporządzania wniosków emerytalno - rentowych.
- wnioski o świadczenia emerytalne i rentowe nie były opracowywane.
5. Wystawianie zaświadczeń lub zgłaszanie danych dla celów ubezpieczeń społecznych.
5.1. W zakresie prawidłowości danych w wystawianiu zaświadczeń ZUS Rp-7 dla celów
emerytalno - rentowych, w tym dla celów ustalania kapitału początkowego.
5.2. W zakresie zatrudnienia emerytów i rencistów w aspekcie zawieszania lub zmniejszania świadczeń.
W okresie kontrolowanym zakład zatrudniał dwie osoby pobierające świadczenie rentowe i przekazywał do O/ZUS informacje o wysokości uzyskiwanych przez w/w dochodach z tytułu zatrudnienia.
Nie wniesiono żadnych zaleceń pokontrolnych.
Wytworzył: Teresa Majewska (20 lipca 2004)
Opublikował: Anna Kwiatkowska (20 lipca 2004, 13:37:23)
Ostatnia zmiana: Anna Kwiatkowska (22 lipca 2004, 09:07:37)
Zmieniono: Dodano protokół kontroli ZUS O/Włocławek z kwietnia 2004 r.
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 4186