Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego

Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej /Dz.U. Nr 81, poz. 351/, dyrektor szkoły zapewniając ochronę przeciwpożarową obowiązany jest w szczególności:
-         przestrzegać przeciwpożarowych wymagań budowlanych, instalacyjnych i technologicznych,
-         wyposażać budynek, obiekt lub teren w sprzęt pożarniczy i ratowniczy oraz środki gaśnicze zgodnie z obowiązującymi zasadami,
-         zapewnić osobom przebywającym w budynku, obiekcie lub na terenie bezpieczeństwo i możliwość ewakuacji,
-         przygotować budynek, obiekt lub teren do prowadzenia akcji ratowniczej,
-         ustalić sposoby postępowania na wypadek pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia.
 
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 3 listopada 1992 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów /Dz.U. Nr 92, poz.460, zmiany Dz.U. Nr 102 z 1995 r., poz.507 nakłada na dyrektora obowiązek wykonania instrukcji bezpieczeństwa pożarowego.
 
1.Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego, zwana dalej instrukcją określa:
-         potencjalne źródła powstania pożaru i drogi jego rozprzestrzeniania,
-         zasady zapobiegania możliwości powstania pożaru,
-         zasady zabezpieczenia prac niebezpiecznych pożarowo,
-         zasady postępowania na wypadek pożaru,
-         zasady postępowania na wypadek pożaru,
-         zasady prowadzenia ewakuacji,
-         zasady prowadzenia szkolenia pracowników w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
 
Do zapoznania z instrukcją i przestrzegania jej ustaleń zobowiązani są wszyscy pracownicy bez względu na rodzaj wykonywanej pracy i zajmowane stanowisko. Przyjęcie do wiadomości postanowień instrukcji pracownicy potwierdzają w oświadczeniu własnoręcznym podpisem, które powinno być włącznie do akt osobowych pracownika.
Postanowienia instrukcji obowiązują również pracowników firm i przedsiębiorstw prowadzących działalność gospodarczą i wykonujących jakiekolwiek prace na terenie obiektu. Umowa o powierzenie prac lub najem obiektów /ich części/ musi zobowiązywać wykonawców /najemców/ do przestrzegania ustaleń wynikających z treści instrukcji.
Wykonawcy ponadto zobowiązani są zapoznać z treścią instrukcji swoich pracowników, którzy potwierdzają przyjęcie do wiadomości jej postanowień podpisem.
 
 
Dyrektor szkoły lub osoba przez niego wyznaczona ma prawo i obowiązek kontrolować wykonawców /najemców w zakresie realizacji w/ w ustaleń i przestrzegania przez ich pracowników postanowień instrukcji.
 
2. Charakterystyka pożarowo-techniczna obiektu
 
Nazwa obiektu i lokalizacja Zespół Szkół w Lubrańcu Marysinie, 87-890 Lubraniec  
Wymiary budynku Powierzchnia kondygnacji podziemnej –690 m2
Powierzchnia kondygnacji nadziemnej –1380 m2
Wysokość                                              -      7 m2
Ilość kondygnacji nadziemnych            -      2  
Konstrukcja budynku Ściany nośne – murowane z cegły ceramicznej palonej El. 100 na zaprawie wapiennej /stara część/ . Z cegły ceramicznej El. 75 na zaprawie cementowo-wapiennej /nowa część/.
 
Stropy – nad piwnicą ceramiczne na belkach stalowych, natomiast nad parterem i piętrem drewniane /stara część/.
Piwnice, parter i piętra prefabrykowane typu ,,Żerań” z wieńcami żelbetowymi z wieńcami żelbetowymi z betonu B-150 ,,140’’ zbrojone stalą 4 Ø 10.
 
Stropach /dach/ - konstrukcja drewniana kryta papą /stara część/. Z płyt prefabrykowanych korytkowych na ścianach z cegły pokryty 3 razy papą na szlichcie cementowej grubości 2 cm.
 
Zagospodarowanie budynku
 
Przeznaczenie pomieszczeń, kondygnacji
-         piwnica: szatnie, pomieszczenie magazynowe, biblioteka, sala lekcyjna, sala do zajęć z wf, kuchnia /nieużytkowana/, stołówka /wykorzystana do innych celów/
-         parter: sale lekcyjne, pokój nauczycielski, sekretariat, gabinet dyrektora, pomieszczenie woźnej, wc.
-         piętro: sale lekcyjne.
 
Maksymalna ilość osób przebywających w budynku – 290
Maksymalna ilość osób przebywających na kondygnacji – 150
 
Klatki schodowe
Ilość 2 konstrukcje schodów – klatki schodowe żelbetowe ze stopniami wspornikowymi i podestami ceramicznymi grubości ½ cegły / stara część/.
Schody i belki żelbetowe z betonu B-150 ,,140’’ /nowa część/ Szerokość biegu 1,5m i spocznika 1,5.
Sposób wydzielenia – klatki schodowe zabezpieczone ścianami i elementami metalowymi między ścianami.
 
Instalacje
-         elektryczna – 220 V w pomieszczeniu do prowadzenia zajęć z wiejskiego gospodarstwa domowego. Przewody prowadzone pod tynkiem.
 
Główny wyłącznik prądu znajduje się na parterze po lewej stronie drzwi frontowych.
 
-         ogrzewcza – centralne ogrzewanie budynku z własnej kotłowni opalanej olejem opałowym
-         odgromowa – piorunochron
 
Instalacje gaśnicze i zabezpieczające
Instalacja hydrantowa zewnętrzna
Gaśnice na każdej kondygnacji
 
Zaopatrzenie w wodę
Sieć hydrantowa zewnętrzna – w odległości 10 m od budynku szkoły cieki – zbiorniki wodne zlokalizowane w  odległości 300 m od obiektu /rzeka Zgłowiączka/
 
3. Potencjalne źródła powstania pożaru i drogi jego rozprzestrzenienia
 
Szkoła jest obiektem zaliczonym do kategorii ZL III zagrożenia ludzi.
Możliwości powstania pożaru mogą  najczęściej wynikać z:
 
1.     Wad oraz awaryjnego stanu pracy instalacji i urządzeń elektrycznych:
-         niewłaściwego wykonania,
-         przeciążenia poprzez włączenie dużej ilości odbiorników energii do jednego  obwodu elektrycznego,
-         braku bieżącej i okresowej konserwacji,
-         stosowania niewłaściwych urządzeń zabezpieczających,
-         niezachowania wymaganych odległości urządzeń ogrzewczych i żarowych punktów świetlnych od materiałów palnych,
-         stosowania prowizorycznych instalacji i urządzeń, stosowania urządzeń ogrzewczych niezgodnie z zaleceniami producenta.
 
2.     Używania otwartego ognia :
 
-         zaprószenia ognia spowodowanego pozostawieniem żarzących się papierosów w sąsiedztwie  materiałów palnych,
-         prowadzenia prac laboratoryjnych poza wyznaczonymi do tego celu stanowiskami,
-         prowadzenia prac remontowo-budowlanych polegających na spawaniu, cięciu, rozgrzewaniu substancji, malowaniu i klejeniu z użyciem materiałów niebezpiecznych pożarowo.
 
3.     Niewłaściwego magazynowania i stosowania cieczy palnych/ laboratoria, podręczne magazyny/ oraz rozlewnia ich w miejscach do tego celu nie przystosowanych/ niewłaściwe zlokalizowane, pozbawione odpowiedniej wentylacji/.
4.     Przechowywanie ciał stałych w sąsiedztwie materiałów posiadających skłonności do samo nagrzewania.
5.     Magazynowania substancji reagujących ze sobą egzotermiczne / z wytwarzaniem ciepła/.
6.     Celowego podpalania
 
Możliwości rozprzestrzeniania się pożaru.
Rozwój pożaru w obiekcie szkoły uzależniony jest od zastosowanych rozwiązań techniczno – budowlanych ograniczających możliwości rozprzestrzenienia się ognia i gazów pożarowych pomiędzy poszczególnymi budynkami oraz kondygnacjami.
 
 
Rozprzestrzenianie ognia może następować poprzez:
 
    -     palne elementy konstrukcyjne budynku / stropy, ściany,  sufity
      podwieszone, okładziny ścian itp./, oraz wyposażenia wnętrz,
-         systemy instalacji użytkowych: wentylacyjnej, elektroenergetycznej,
-         nieszczelne przewody kominowe.
 
Oprócz rozprzestrzeniania ognia, istotne jest również przenikanie na poszczególne kondygnacje oraz do pomieszczeń, dymów i gazów pożarowych poprzez otwarte drogi komunikacyjne /korytarze, klatki schodowe/, kanały instalacyjne.
 
4.Zapobiegania możliwości powstania pożaru.
Do podstawowych obowiązków wszystkich pracowników szkoły oraz osób prowadzących jakąkolwiek działalność na jej terenie należy zapobieganie możliwości powstania pożaru. W tym celu konieczne jest przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych , a w szczególności Rozporządzenie ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 3 listopada 1992 r. w sprawie ochrony p-poż budynków, innych obiektów budowlanych i terenów /Dz. U. Nr 92 poz. 460, zmiany Dz.U. Nr 102 z 1995 r. , poz.507/.
Zgodnie z w/w przepisem w celu zapewniania bezpiecznej eksploatacji obiektu, należy:
 
1.     Zapewnić prawidłowe warunki ewakuacji ludzi, tj.:
-         oznakować zgodnie z PN-92/N-01256/02 drogi, wyjścia i kierunki ewakuacji
-         utrzymywać drożność poziomych i pionowych dróg ewakuacyjnych /korytarzy, klatek schodowych/.
 
Zabrania się :
1)    składowania materiałów palnych na drogach komunikacji ogólnej służących celom ewakuacji,
2)     ustawiania na schodach, korytarzach i w przejściach jakichkolwiek przedmiotów utrudniających ewakuację,
3)     zamykania drzwi ewakuacyjnych w sposób uniemożliwiający ich natychmiastowe użycie,
4)    ograniczenia dostępu do wyjść ewakuacyjnych.
 
2.     Wywiesić na widocznym miejscu instrukcję postępowania na wypadek powstania pożaru oraz telefonów alarmowych. Proponuje się wywieszenie instrukcji na wszystkich kondygnacjach i w miejscach najczęściej uczęszczanych przez pracowników szkoły.
 
 
3.     Oznakować  zgodnie z Polską Normą PN-92/N-01256/01:
-         miejsca ustawienia sprzętu gaśniczego,
-         lokalizację przeciwpożarowych włączników prądu elektrycznego,
-          lokalizację miejsc składowania materiałów niebezpiecznych pożarowo.
 
UWAGA: Zabrania się ograniczania dostępu do urządzeń przeciwpożarowych, to jest gaśnic, hydrantów itp. oraz wyłączników i tablic rozdzielczych prądu elektrycznego.
 
4.     Instalacje i urządzenia techniczne użytkować i utrzymywać w stanie zgodnym z warunkami technicznymi i wymaganiami ustalonymi przez producenta, w szczególności należy poddawać je okresowym przeglądom i konserwacji. Eksploatacja instalacji i urządzeń mogących być przyczyną pożaru jest zabroniona.
 
Raz  w roku należy dokonać:
-         pomiarów instalacji elektrycznej w zakresie oporności izolacji przewodów roboczych
-         kontroli stanu technicznego przewodów kominowych / spalinowych i wentylacyjnych/.
 
Powyższe czynności powinny wykonywać osoby posiadające wymagane kwalifikacje. Stwierdzone nieprawidłowości należy bezzwłocznie usuwać.
 
5.     W obiektach, w których odbywa się proces spalania paliwa stałego, ciekłego lub gazowego, usuwać zanieczyszczenia z przewodów dymowych i spalinowych z częstotliwością :
 
-         od palenisk opalanych paliwem stałym – co najmniej 4 razy w roku,
-         od palenisk opalanych płynnym i gazowym – co najmniej 2 razy w roku,
-         od palenisk kuchni żywienia zbiorowego – co najmniej raz w miesiącu.
 
6.     Urządzenia elektryczne ustawiać na podłożu niepalnym.
7.     Na osłony punktów świetlnych oraz  sprzęt instalacji elektrycznej instalować na podłożu niepalnym jeżeli ich konstrukcja nie zabezpiecza podłoża przed zapaleniem.
 
W pomieszczeniach zaliczonych do kategorii ZL I zagrożenia ludzi
/pomieszczenia, w których mogą przebywać ludzie w grupach ponad 50 osób, np.: świetlice, sale gimnastyczne, stołówki /
Powinny być zachowane następujące wymagania:
-         korytarz, zasłony i inne stałe elementy wyposażenia oraz wystroje wnętrz wykonane z materiałów co najmniej trudno zapalnych,
-         wykładziny podłogowe wykonane z materiałów co najmniej trudno zapalnych,
-         sufity podwieszane wykonane z materiałów niepalnych lub niezapalnych nie kapiących i nie odpadających pod wpływem ognia/ wymagania dotyczą wszystkich części obiektu, w którym występują sufity podwieszone/, pomieszczenie powinno posiadać co najmniej dwa czynne wyjścia przeznaczone do celów ewakuacji, przy czym drzwi muszą otwierać się na zewnątrz.
 
Powyższe wymagania powinny być przestrzegane w trakcie eksploatacji obiektów.
 
Podręczny sprzęt gaśniczy
Podręczny sprzęt gaśniczy przeznaczony jest do gaszenia pożarów w początkowej fazie ich rozwoju przez użytkowników budynku. W obiekcie szkoły co najmniej jedna jednostka sprzętu o masie środka gaśniczego 2kg /lub2 dm3 / powinna przypadać na każde 300 m 2 powierzchni.
Występowanie w obiekcie instalacji hydrantowej wewnętrznej nie powoduje zwolnienia od obowiązku wyposażenia go w podręczny sprzęt gaśniczy.
Przy rozmieszczeniu oraz ustaleniu rodzaju podręcznego sprzętu gaśniczego należy stosować następujące zasady:
1)     sprzęt powinien być umieszczony w miejscach łatwo dostępnych i widocznych, przy wejściach i klatkach schodowych, przy przejściach i korytarzach, przy wejściach na zewnątrz pomieszczeń,
2)     oznakowanie miejsc usytuowania sprzętu powinno być zgodne z PN-92/N01256/01,
3)     do sprzętu powinien być zapewniony dostęp o szerokości co najmniej 1m,
4)     sprzęt należy umieszczać w miejscach nie narażonych na uszkodzenia mechaniczne oraz działanie źródeł ciepła,
5)     odległość dojścia do sprzętu nie powinna być większa niż 30m,
6)     w obiektach wielokondygnacyjnych o powtarzalnym układzie kondygnacji, sprzęt należy umieszczać w tych samych miejscach na poszczególnych piętrach, o ile na to pozwalają warunki.
 
Przy doborze rodzaju środka gaśniczego należy brać pod uwagę następujące zasady:
1)     do gaszenia pożarów grupy A  /w których występuje zjawisko spalania żarowego, np. . drewna, papieru, tkanin/ stosuje się gaśnice płynowe, pianowe lub proszkowe ABC,
2)     do gaszenia pożarów grupy B /cieczy palnych i substancji stałych, topiących się np. benzyn, alkoholi, olejów, tłuszczów, lakierów/ stosuje się zamiennie gaśnice płynowe, pianowe, śniegowe lub proszkowe.
3)     Do gaszenia pożarów grupy C /gazów palnych, np. propanu, acetylenu, gazu ziemnego/  stosuje się zamienione gaśnice proszkowe lub śniegowe.
4)     Do gaszenia pożarów grupy D / metali lekkich, np. magnezu, sodu, potasu, litu stosuje się gaśnice proszkowe do tego celu przeznaczone,
5)     Do gaszenia pożarów poszczególnych grup z indeksem E / urządzeń elektrycznych pod napięciem i innych materiałów znajdujących się w pobliżu tych urządzeń / stosuję się zamiennie gaśnice śniegowe, halonowe lub proszkowe.
 
Obiekt szkoły proponuje się wyposażyć w gaśnice płynowe, proszkowe lub śniegowe, posiadające aktualne świadectwa dopuszczania do stosowania w ochronie p-poż, wydane przez Centrum Naukowo – Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej w Józefowie.
Do zabezpieczenia urządzeń technicznych, np. silników należy zastosować gaśnice śniegowe 6kg.
 
Sprzęt gaśniczy powinien być nie rzadziej niż raz w roku lub zgodnie z zaleceniami producenta konserwowany przez uprawnionego.
 
 
Zasady użycia sprzętu gaśniczego.
 
Gaśnice proszkowe.
Gaśnice i agregaty proszkowe cechuje wysoka skuteczność gaśnicza proszków, opierająca się przede wszystkim na ich działaniu inhibitującym / przerywającym / proces palenia, będącym reakcją chemiczną. Proszki grupy ABC przeznaczone są do gaszenia pożarów materiałów stałych, cieczy i gazów palnych oraz urządzeń elektrycznych pod napięciem. Gaśnice i agregaty proszkowe stosuje się przede wszystkim tam, gdzie zachodzi obawa uszkodzenia materiałów i urządzeń szczególnie cennych, które przy stosowaniu innych środków gaśniczych, a zwłaszcza wody i piany mogą ulec zniszczeniu.
Sposób użycia gaśnicy proszkowej: wyciągnąć zawleczkę, nacisnąć dźwignię zaworu, skierować strumień środka gaśniczego do ogniska pożaru.
 
Gaśnice śniegowe.
Gaśnica i agregaty śniegowe przeznaczone są do gaszenia w zarodku pożarów cieczy palnych, gazów /np. metan, propan, acetylen/ oraz pożarów instalacji i urządzeń elektrycznych znajdujących się pod napięciem. Działanie gaśnicze dwutlenku węgla polega na silnym oziębieniu palących się materiałów oraz zmniejszeniu stopnia nasycenia mieszaniny palnej tlenem.
Zabrania się gaszenia tymi gaśnicami palącej się na człowieku odzieży.
Sposób użycia gaśnicy śniegowej następuje przez odkręcenie zaworu butli: strumień środka gaśniczego skierować do ogniska pożaru.
 
Gaśnice płynowe.
Przeznaczone są do gaszenia pożarów ciał stałych, np. tworzyw sztucznych, tkanin, papieru, drewna oraz cieczy palnych. Działanie gaśnicze polega na schłodzeniu palącego się materiału oraz odcięciu dopływu powietrza do strefy spalania. Sposób użycia: wyciągnąć zawleczkę, wcisnąć ręką zbijak, nacisnąć dźwignię końcówki węża i skierować środka gaśniczego na źródło ognia.
Zabrania się gaszenia tymi gaśnicami urządzeń elektrycznych znajdujących się pod napięciem.
 
Warunki ewakuacji.
Bezpieczna ewakuacja ludzi z obiektu szkoły możliwa jest przy zachowaniu odpowiednich warunków techniczno-budowlanych dla dróg ewakuacyjnych i elementów wystroju wnętrz, określonych w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 14 grudnia 1994 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie /Dz. U Nr 10 z 1995 r. , poz. 46, zmiany Dz.U. Nr 45 z 1996 r. , poz. 200/ oraz ustaleniu przedsięwzięć organizacyjnych. Podstawowe warunki techniczno-budowlane dla dróg ewakuacyjnych oraz elementów wystroju wnętrz przedstawione zostały w zał. Nr 3. W przypadku występowania rozbieżności pomiędzy wymaganiami techniczni-budowlanymi dla dróg ewakuacyjnych a stanem rzeczywistym, konieczne jest zasięgnięcie opinii rzeczoznawcy do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych i podjęcie natychmiastowych działań zmierzających do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
W zakresie przedsięwzięć organizacyjnych, dyrektor szkoły powinien:
1)     ustalić różne warianty opuszczenia obiektu, zależnie od możliwości powstania pożaru w poszczególnych jego częściach, uwzględniając kolejność opuszczenia pomieszczeń czy kondygnacji oraz wyznaczyć osoby odpowiedzialne za przestrzeganie ustalonych scenariuszy postępowania,
2)     ustalić miejsce koncentracji osób ewakuowanych poza budynkiem szkoły z uwzględnieniem niekorzystnych warunków atmosferycznych oraz wyznaczyć pracowników odpowiedzialnych za zapewnienie opieki nad tymi osobami /odsyłanie ich do miejsca zamieszkania po sprawdzeniu obecności, zapewnienie opieki medycznej/,
3)     wyznaczyć pracowników odpowiedzialnych za :
 
-         otwarcie wszystkich wyjść ewakuacyjnych,
-         sprawdzenie czy wszystkie osoby opuściły ewakuowany rejon ,
-         informowanie jednostek interwencyjnych /np.: straży pożarnej, pogotowia energetycznego czy gazowego/ o lokalizacji głównych wyłączników energii, zaworów gazowych, pomieszczeń w których występują materiały niebezpieczne pożarowo, żrące, toksyczne itp..,
 
4)     /określić rodzaj mienia podlegający ewakuacji / urządzenia, dokumentacja, przedmioty/ i miejsce jego składowania.
 
Organizacja ewakuacji.
W przypadku wystąpienia zagrożenia powodującego konieczność przeprowadzenia ewakuacji osób i mienia ze wszystkich obiektów,  decyzję o  podjęciu ewakuacji podjęciu ewakuacji podejmuje Dyrektor szkoły lub jego Zastępca.
 
Decyzja o zarządzaniu ewakuacji musi uwzględniać informacje o zakresie ewakuacji, liczbie osób przewidzianych do ewakuacji, sposobach i kolejności opuszczenia obiektu /kondygnacji, budynki itp./ , a także musi określać drogi i kierunki oraz przewidywać możliwość zakwaterowania osób ewakuowanych.
 
1.     Niezwłocznie powiadomić wszystkich pracowników przebywających na terenie ewakuowanego odcinka o powstaniu i charakterze zagrożenia oraz konieczności przeprowadzenia ewakuacji. Do powiadomienia można wykorzystać środki łączności wewnętrznej, o ile występują w obiekcie.
2.     Kierujący akcją ewakuacyjną wyznacza osoby odpowiedzialne za przebieg ewakuacji grup młodzieży, ponadto ustala ewentualną potrzebę ewakuacji sprzętu i mienia, określając w tym celu sposoby, kolejność i rodzaj ewakuowanego sprzętu, mienia. Odpowiedzialność za grupy młodzieży należy powierzyć osobom, prowadzącym w danym czasie zajęcia z poszczególnymi grupami.
3.     W pierwszej kolejności należy ewakuować osoby z tych pomieszczeń, w których powstał pożar lub które znajdują się na drodze rozprzestrzenienia ognia oraz pomieszczeń, z których wyjście lub dotarcie do bezpiecznych dróg ewakuacji może zostać odcięcie przez pożar lub zadymienie. Następnie należy ewakuować osoby poczynając od najwyższej kondygnacji. Należy dążyć do tego, aby wśród ewakuowanych w pierwszej kolejności były osoby o organicznej z różnych względów zdolności poruszania się, natomiast zamykać strumień ruchu powinny osoby, które mogą poruszać się o własnych siłach.
4.      Podczas ewakuacji z pomieszczeń, strumienie ludzi należy kierować na poziomie drogi ewakuacji /korytarze/, a następnie zgodnie z kierunkami określonymi przez znaki ewakuacyjne, na klatki schodowe i wyjścia poza obszar zagrożony pożarem lub na zewnątrz obiekt…ów. O koncentracji osób ewakuowanych poza strefami zagrożonymi pożarem decyduje kierujący akcją ewakuacyjną.
 
Uwaga: do ewakuacji ludzi nie wolno używać dźwigów osobowych /wind/.
 
5.     Osoby z ograniczoną zdolnością poruszania się należy ewakuować przy wykorzystaniu wózków bądź przenosić na rękach.
6.     W przypadku blokady dróg ewakuacyjnych, należy niezwłocznie, dostępnymi środkami, np. telefonicznie lub przy pomocy osób znajdujących się na zewnątrz odciętej strefy, powiadomić kierownika akcji ewakuacyjnej. Ludzi odciętych od wyjścia, a znajdujących się w strefie zagrożenia , należy zabrać do pomieszczenia najbardziej oddalonego od źródła pożaru i w miarę posiadanych środków oraz istniejących warunków ewakuować z zewnątrz, przy pomocy sprzętu ratowniczego przybyłych jednostek Straży Pożarnej lub innych jednostek ratowniczych.
7.     Przy silnym zadymieniu dróg ewakuacyjnych należy poruszać się w pozycji pochylonej, starając się trzymać głowę jak najniżej, ze względu na mniejsze zadymienie panujące w dolnych partiach pomieszczeń i korytarzy. Usta i drogi oddechowe należy  w miarę możliwości zasłaniać chustą zmoczoną z w wodzie – sposób ten ułatwia oddychanie. Podczas ruchu przez mocno zadymione odcinki dróg ewakuacyjnych należy poruszać się wzdłuż ścian, by nie stracić orientacji co do kierunku ruchu.
8.     Ewakuacja mienia nie może odbywa się kosztem sił i środków niezbędnych do ewakuacji i ratowania ludzi. Ewakuację mienia należy rozpocząć od najcenniejszych urządzeń, dokumentacji i przedmiotów. Należy wykorzystywać wszystkie sprawne fizycznie osoby, nadające się do demontażu i ewakuacji mienia.
9.     Po zakończeniu ewakuacji. Opuszczeniu budynku szkoły czy zagrożonej strefy, opiekun danej grupy osób, zobowiązany jest do sprawdzenia, czy wszyscy ludzie opuścili poszczególnie pomieszczenia. W razie podejrzenia, że ktoś został w zagrożonej strefie, należy natychmiast zgłosić ten fakt jednostkom ratowniczym przybyłym na miejsce akcji i przeprowadzić ponowne sprawdzenie pomieszczeń budynku.
10.W przypadku przybycia jednostek Straży Pożarnej w trakcie akcji ewakuacyjnej, kierujący przebiegiem akcji zobowiązany jest do złożenia krótkiej informacji o przebiegu akcji, a następnie  podporządkowanie się poleceniom dowódcy przybyłej jednostki taktycznej straży pożarnej.
 
W celu zapewnienia szybkiej i skutecznej ewakuacji osób oraz mienia, a w szczególności w przypadku konieczności ewakuacji osób niepełnosprawnych, należy dokonać oceny warunków ewakuacji w najbardziej ekstremalnych warunkach /pora wieczorna wymagająca sztucznego oświetlenia budynku, maksymalna ilość uczniów, przebywania dzieci z najmłodszych grup wiekowych/.  Dokonując oceny należy przewidzieć rozwiązania eliminujące wystąpienie paniki wśród ewakuowanych grup. Za sprawne przeprowadzenie ewakuacji odpowiedzialność ponosi Dyrektor Szkoły. Zaleca się przeprowadzenie praktycznego sprawdzenia możliwości ewakuacji młodzieży, z częstotliwością ustaloną przez dyrektora szkoły. Umożliwi to określenie czasu niezbędnego do opuszczenia  budynku, w razie konieczności przeprowadzenia ewakuacji, wynikającej z powstania pożaru czy innego zagrożenia, np. podłożenia ładunku wybuchowego. Przeprowadzając po raz pierwszy sprawdzenie warunków ewakuacji, zaleca się powiadomienie właściwej terenowo Komendy Rejonowej Straży Pożarnej i przeprowadzenie ćwiczeń pod jej nadzorem.
 
POSTĘPOWANIE NA WYPADEK POŻARU LUB INNEGO ZAGROŻENIA  
Zasady alarmowania  
1.     Każdy kto zauważył pożar, lub uzyskał informację o pożarze czy zagrożeniu obowiązany jest zachować spokój i nie  dopuszczając do paniki natychmiast zaalarmować:
a)     wszystkie osoby znajdujące się w sąsiedztwie pożaru narażone na jego skutki,
b)    Państwową Straż Pożarną telefon 998
c)     Dyrektora
 
2.     Po uzyskaniu połączenia ze strażą pożarną należy wyraźnie podać:
a)     gdzie się pali – nazwę obiektu, dokładny adres, numer kondygnacji,
b)    co się pali – np.: odzież w szatni,
c)     czy istnieje zagrożenie życia ludzi, czy w rejonie pożaru lub bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się materiały łatwopalne, itp.,
d)    numer telefonu z którego podaje się informacje oraz swoje imię i nazwisko.
 
Uwaga: Po potwierdzeniu przyjęcia meldunku przez dyżurnego telefonistę, odłożyć słuchawkę i odczekać przy telefonie sprawdzenie.
 
3.     W razie potrzebie / wypadek lub awaria/ zaalarmować:
a)     Pogotowie Ratunkowe – tel. 999
b)    Policję – tel.997
c)     Pogotowie energetyczne – tel. 2028
 
Zasady postępowania pracowników szkoły w przypadku powstania pożaru lub innego zagrożenia.
 
1.     Równolegle z zaalarmowaniem straży pożarnej należy przystąpić do akcji ratowniczo – gaśniczej przy pomocy podręcznego sprzętu gaśniczego.
2.     Do czasu przybycia straży pożarnej kierownictwo akcją sprawuje Dyrektor lub Zastępca, a w razie ich nieobecności jeden z nauczycieli. Każdy pracownik szkoły zobowiązany jest podporządkować się poleceniom kierującego akcją.
3.     Każda osoba przystępująca do akcji ratowniczo – gaśniczej powinna:
a) w pierwszej kolejności przystąpić do ratowania ludzi, przeprowadzając ewakuację z zagrożonego rejonu,
 


Wytworzył: Marek Kaźmierski (16 grudnia 2011)
Opublikował: Marek Kaźmierski (17 grudnia 2011, 23:06:31)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2970

wersja do zapisu wersja do druku

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij