Strona główna > JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE - BIP > Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie - BIP > SPRAWOZDANIA > Działalność 2005 rok
DYREKTOR | ZADANIA | INFORMACJE | STATUS PRAWNY | ORGANIZACJA PCPR
STRUKTURA WŁASNOŚCIOWA | REJESTRY | ARCHIWUM | STRUKTURA ORGANIZACYJNA
DRUKI | Kontrole Zewnetrzne | SPRAWOZDANIA | PROGRAMY | Regulaminy
OGŁOSZENIA | Konkurs | zamówienia publiczne | NIEPELNOSPRAWNI
Dane Statystyczne | PUNKT PORADNICTWA | RODZINY ZASTĘPCZE
PIECZA ZASTĘPCZA | RODZINA W CENTRUM II
STRUKTURA WŁASNOŚCIOWA | REJESTRY | ARCHIWUM | STRUKTURA ORGANIZACYJNA
DRUKI | Kontrole Zewnetrzne | SPRAWOZDANIA | PROGRAMY | Regulaminy
OGŁOSZENIA | Konkurs | zamówienia publiczne | NIEPELNOSPRAWNI
Dane Statystyczne | PUNKT PORADNICTWA | RODZINY ZASTĘPCZE
PIECZA ZASTĘPCZA | RODZINA W CENTRUM II
Działalność 2005 rok
Sprawozdanie z działalnościPowiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Włocławku
za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2005 r.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie jest jednostką organizacyjną podporządkowaną bezpośrednio Zarządowi Powiatu, realizującą zadania dotyczące: pomocy społecznej, polityki prorodzinnej, wspierania osób niepełnosprawnych i współpracy z organizacjami pozarządowymi.
I. BUDŻET
W roku 2005 zrealizowano wydatki w wysokości 1.789.954 zł., w tym:
Rozdział 85218 - PCPR
Plan 381.130
Wykonanie 381.130
% 100
Rozdział 85204 § 3110 - rodziny zastępcze
Plan 1.225.328
Wykonanie 1.225.281
% 100
Rozdział 85201 § 3110 - placówki opiekuńczo-wychowawcze
Plan 68.579
Wykonanie 68.255
% 99,5
Rozdział 85334 § 3110 - pomoc dla repatriantów
Plan 12.898
Wykonanie 12.897
% 100
Rozdział 85220 - poradnictwo specjalistyczne dla osób i rodzin będących ofiarami przemocy bądź znajdujących się w innej sytuacji kryzysowej
Plan 22.700
Wykonanie 22.699
% 100
Rozdział 85321 – powiatowy zespół ds. orzekania o niepełnosprawności
Plan 79.692
Wykonanie 79.692
% 100
II. KADRA
W Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie zatrudnionych jest 10 osób.
Informacje o wykształceniu pracowników przedstawia poniższa tabela:
Stanowisko Dyrektor
Liczba pracowników 1
Z wykształceniem
Wyższym 1
Ze specjalizacją dla organizatorów pomocy społecznej 1
Stanowisko Księgowa
Liczba pracowników 1
Z wykształceniem
Średnim 1
Stanowisko Specjal. pracy socjalnej
Liczba pracowników 3
Z wykształceniem
Wyższym 3
Ze specjalizacją dla organizatorów pomocy społecznej 2
Stanowisko Radca prawny
Liczba pracowników 1
Z wykształceniem
Wyższym 1
Stanowisko Pozostali pracownicy
Liczba pracowników 4
Z wykształceniem
Średnim 2
III. POMOC STACJONARNA
1. DOMY POMOCY SPOŁECZNEJ
W domach pomocy społecznej według stanu na dzień 31.12.2005 r. jest 300 miejsc, które zajmowało 295 mieszkańców. Szczegółowe dane w tabeli.
Dom Pomocy Społecznej Kowal
Liczba miejsc 66
Liczba mieszkańców 64
Dom Pomocy Społecznej Kurowo
Liczba miejsc 50
Liczba mieszkańców 50
Dom Pomocy Społecznej Rzeżewo
Liczba miejsc 30
Liczba mieszkańców 29
Dom Pomocy Społecznej Wilkowiczki
Liczba miejsc 94
Liczba mieszkańców 94
Dom Pomocy Społecznej Izbica Kujawska
Liczba miejsc 60
Liczba mieszkańców 58
Najliczniejszą grupę stanowią mieszkańcy w wieku od 41-60 lat - 125 osób (42,37% ogółu), drugą grupę stanowią osoby w wieku od 19 do 40 lat – 67 osób (22,71% ogółu), trzecią natomiast osoby w wieku powyżej 74 lat - 61 osób (20,68% ogółu). Najmniej liczną grupą mieszkańców są osoby w wieku od 61 do 74 lat - 42 osoby (14,24 % ogółu).
Strukturę mieszkańców domów pomocy społecznej według wieku obrazuje poniższa tabela.
Mieszkańcy domów pomocy społecznej
Kategoria wiekowa 19 - 40 lat
Liczba mieszkańców 67
% 22,71
Kategoria wiekowa 41 - 60 lat
Liczba mieszkańców 125
% 42,37
Kategoria wiekowa 61 - 74 lat
Liczba mieszkańców 42
% 14,24
Kategoria wiekowa powyżej 74 lat
Liczba mieszkańców 61
% 20,68
Z 295 Mieszkańców na dzień 31.12.2005 r. 34 osoby nie opuszczały łóżka, co stanowi 11,53 % ogółu.
W ciągu 2005 r. z domów pomocy społecznej odeszły 22 osoby, w tym: 4 do rodziny oraz 18 zmarło. Graficzna ilustracja danych na wykresie.
Od października 2005 r. w Środowiskowym Dom Samopomocy w Kowalu, który świadczy usługi terapeutyczno-opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi zamieszkującymi w mieście Kowal i ościennych gminach została zwiększona liczba miejsc z 30 do 35.
Uchwałą Nr 481/05 Zarządu Powiatu we Włocławku z dnia 22 grudnia 2005 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Wilkowiczkach została zmniejszona ilość miejsc rzeczywistych w tym Domu z 102 do 94.
Zgodnie z listą osób oczekujących prowadzoną przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie we Włocławku na dzień 31.12.2005 r. na umieszczenie w domach pomocy społecznej oczekiwało 6 osób (DPS Kowal - 3 osoby oraz DPS Kurowo - 3 osoby).
Od 1 stycznia 2004 r. zmieniły się przepisy w zakresie kierowania osób ubiegających się o umieszczenie w domu pomocy społecznej. Decyzję o skierowaniu i decyzję ustalającą opłatę za pobyt mieszkańca gminy w domu pomocy społecznej w świetle art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.) wydaje właściwy organ gminy. Natomiast o umieszczeniu w domu pomocy społecznej orzeka starosta - art. 59 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
W okresie od stycznia do grudnia 2005 r. umieszczono w domach pomocy społecznej 15 osób w tym 14 osób, które ponoszą zgodnie z obowiązującymi przepisami wraz z gminą, kierującą ją do placówki pełną odpłatność za swój pobyt.
W okresie sprawozdawczym wydano 449 aktów administracyjnych, w tym :
- 14 decyzji o umieszczeniu w domu pomocy społecznej,
- 8 decyzji na podstawie art. 155 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego - Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.,
- 2 decyzje o umorzeniu postępowania,
- 300 decyzji w sprawie ustalenia opłaty za pobyt mieszkańca w domu pomocy społecznej,
- 37 decyzji w sprawie skierowania do Środowiskowego Domu Samopomocy w Kowalu,
- 60 decyzji w sprawie ustalenia opłaty za pobyt w Środowiskowym Domu Samopomocy w Kowalu,
- 28 postanowień w zakresie przekazania spraw w/g właściwości do organu właściwego celem rozpatrzenia.
2. PLACÓWKI OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZE
Zapewnienie opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodziców oraz dzieciom niedostosowanym społecznie w świetle art. 19 pkt. 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593 z póź. zm.) należy do zadań własnych z zakresu pomocy społecznej realizowanych przez powiat.
Na terenie powiatu włocławskiego ziemskiego funkcjonują 2 placówki opiekuńczo -wychowawcze: placówka interwencyjna - Pogotowie Opiekuńcze w Brzeziu oraz placówka socjalizacyjna - Dom Dziecka w Lubieniu Kujawskim.
Ogółem liczba miejsc w placówkach opiekuńczych wynosi 90, natomiast na dzień 31.12.2005 r. przebywało w nich 68 dzieci, w tym: w Domu Dziecka w Lubieniu Kujawskim – 35 osób oraz w Pogotowiu Opiekuńczym w Brzeziu - 33 osoby.
W okresie sprawozdawczym skierowano do placówek opiekuńczo-wychowawczych ogółem 114 osób, w tym do:
1/ Domu Dziecka w Lubieniu Kujawskim - 9 dzieci z powiatu włocławskiego,
2/ Pogotowia Opiekuńczego w Brzeziu - 105 dzieci.
W ramach współpracy w 7 przypadkach wystąpiono do Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie we Włocławku o umieszczenie dzieci z powiatu włocławskiego w Domu Dziecka Nr 2 we Włocławku, ul. Sielska 3.
W 2005 r. przeprowadzono postępowanie w sprawie ustalenia opłaty za pobyt dzieci pochodzących z powiatu włocławskiego w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i w 39 przypadkach osoby zobowiązane zwolnione zostały z ponoszenia opłaty, w oparciu o uchwałę Nr XXIV/267/04 Rady Powiatu we Włocławku z dnia 30 listopada 2004 r. w sprawie określenia warunków częściowego lub całkowitego zwalniania z opłaty za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w placówce opiekuńczo-wychowawczej.
Zgodnie z art. 86 ust. 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej przygotowano projekty porozumień w sprawie określenia warunków i sposobu przekazywania środków finansowych na wydatki związane z utrzymaniem wychowanków pochodzących z terenu innego powiatu umieszczanych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych na terenie Powiatu Włocławskiego jak również projekty aneksów do porozumień oraz umów w sprawie określenia warunków i sposobu przekazywania powiatowi prowadzącemu środków finansowych przez powiat, na terenie którego miały miejsce zamieszkania dzieci przebywające w placówce opiekuńczo-wychowawczej w związku z ustaleniem średniego miesięcznego kosztu utrzymania dziecka w placówkach opiekuńczo-wychowawczych w roku 2005 oraz zmianą od miesiąca lipca 2005 r. rachunku bankowego Starostwa Powiatowego we Włocławku.
Ponadto na bieżąco udzielana jest pełna informacja jednostkom współpracującym z PCPR w sprawach dotyczących problematyki z zakresu kierowania do domów pomocy społecznej oraz placówek opiekuńczo-wychowawczych.
IV. RODZINY ZASTĘPCZE
Zgodnie z art. 19 obowiązującej od 1 maja 2004 r. ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593 z późn.zm.) do zadań własnych powiatu należy:
- organizowanie opieki w rodzinach zastępczych oraz udzielanie pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci,
- pokrywanie kosztów utrzymania dzieci z terenu powiatu, umieszczonych w rodzinach zastępczych na terenie innego powiatu,
- przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz kontynuowanie nauki osobom opuszczającym rodziny zastępcze.
1) Rodziny zastępcze dzielą się na:
a) spokrewnione z dzieckiem,
b) niespokrewnione z dzieckiem.
W okresie od 1.01.2005 r. do 31.12.2005 r. w Powiecie Włocławskim tą formą pomocy objęto:
Rodziny zastępcze spokrewnione
Liczba rodzin 72
% 81,82
Liczba umieszczonych dzieci 89
% 78,07
Rodziny zastępcze niespokrewnione
Liczba rodzin 16
% 18,18
Liczba umieszczonych dzieci 25
% 21,93
Rodzinom zastępczym przysługuje pomoc pieniężna na częściowe pokrycie kosztów utrzymania każdego umieszczonego w tej rodzinie dziecka w wysokości uzależnionej od dochodów dziecka, wieku, stopnia rozwoju, stanu zdrowia, stopnia niedostosowania społecznego.
Wysokość pomocy, o której mowa wyżej wynosi:
Wysokość pomocy
40 %
Kwota 648,40
Liczba rodzin 69
Liczba umieszczonych dzieci 88
dziecko do 7 lat - 60 %
Kwota 972,60
Liczba rodzin 10
Liczba umieszczonych dzieci 13
dziecko do 7 lat otrzymujące zasiłek pielęgnacyjny - 80 %
Kwota 1.296,80
Liczba rodzin 1
Liczba umieszczonych dzieci 3
dziecko od 7 do 18 lat otrzymujące zasiłek pielęgnacyjny - 60 %
Kwota 972,60
Liczba rodzin 8
Liczba umieszczonych dzieci 10
Pomoc dla dziecka, które posiada własny dochód pomniejszona zostaje o 50 % tego dochodu.
Ilość dzieci posiadających dochód w rozbiciu na jego wysokość przedstawia poniższa tabela.
Rodziny zastępcze spokrewnione
do 200,- zł. 9
od 201,- zł. do 500,- zł. 14
Powyżej 501,- zł. 10
Rodziny zastępcze niespokrewnione
do 200,- zł. 2
od 201,- zł. do 500,- zł. 2
Powyżej 501,- zł. 1
Rodziny zastępcze niespokrewnione z dzieckiem otrzymują dodatkowo na każde umieszczone w niej dziecko kwotę odpowiadającą 10 % podstawy, z tytułu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem i jego wychowania.
Pomoc pieniężną dla rodzin zastępczych przyznaje się w drodze decyzji administracyjnej, którą wydaje się po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego.
Podstawą ustalenia wysokości pomocy pieniężnej w 2005 r. zgodnie z art. 78 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej jest kwota 1.621,- zł.
Na realizację pomocy pieniężnej dla rodzin zastępczych w okresie sprawozdawczym wydatkowana została kwota 881.932 zł. tj. 71,98 % ogólnego budżetu, rozdziału 85204 § 3110 i 4300, w tym:
a) na częściowe pokrycie kosztów utrzymania dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej kwota 874.582 zł., z tego dla:
- rodzin spokrewnionych – 605.787 zł. tj. 69,27 %,
- rodzin niespokrewnionych – 268.795 zł. tj. 30,73 %.
b) szkolenia rodzin zastępczych zgodnie z art. 77 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej –
7.350 zł.
2) Osoba, która osiągnęła pełnoletność w rodzinie zastępczej zostaje objęta pomocą mającą na celu jej życiowe usamodzielnienie i integrację ze środowiskiem poprzez pracę socjalną, a także pomocą:
a) pieniężną na usamodzielnienie,
b) pieniężną na kontynuowanie nauki,
c) na zagospodarowanie – w formie rzeczowej.
Pomocy tej udziela organ pomocy społecznej właściwy ze względu na miejsce pobytu dziecka przed umieszczeniem w rodzinie zastępczej w drodze decyzji administracyjnej.
Pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki przysługuje osobie pełnoletniej, jeżeli kontynuuje ona naukę w gimnazjum, szkole ponadpodstawowej, szkole ponadgimnazjalnej lub w szkole wyższej. Pomoc w miesięcznej wysokości 30 % podstawy przyznaje się do czasu ukończenia nauki, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 lat.
W naszym Powiecie taką formą pomocy objęto 64 pełnoletnich wychowanków kontynuujących naukę w różnego typu szkołach. Aktualnie pomoc ta wynosi 486,30 zł. miesięcznie.
Wysokość pomocy pieniężnej na usamodzielnienie dla osoby usamodzielnianej z rodziny zastępczej ustala się w kwocie odpowiadającej:
a) 300 % podstawy - w przypadku przebywania w rodzinie zastępczej przez okres trzech lat i dłużej - tj. 4.863,-
b) 200 % podstawy - w przypadku przebywania w rodzinie zastępczej przez okres od dwóch do trzech lat - tj. 3.242,-
c) 100 % podstawy - w przypadku przebywania w rodzinie zastępczej przez okres od roku do dwóch lat - tj. 1.621,-
Wartość pomocy na zagospodarowanie ustala się jako równowartość kwoty nie wyższej niż 300% podstawy - tj. 4.863,-
Wskazana pomoc uwarunkowana jest umieszczeniem w rodzinie zastępczej na podstawie orzeczenia sądu oraz sytuacją dochodową osoby usamodzielnianej.
Na realizację pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki, usamodzielnienie i zagospodarowanie w formie rzeczowej w okresie od 1 stycznia 2005 r. do 31 grudnia 2005 r. wydatkowana została kwota 343.349 zł tj. 28,02 % ogólnego budżetu na rodziny zastępcze, w tym:
a) pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki - 315.792 zł. tj. 91,97 %
b) pomoc pieniężną na usamodzielnienie - 12.968 zł. tj. 3,78 %
c) na zagospodarowanie w formie rzeczowej - 14.589 zł. tj. 4,25 %
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie było w stałym kontakcie osobistym, telefonicznym i korespondencyjnym ze wszystkimi rodzinami zastępczymi i umieszczonymi w nich dziećmi oraz z pełnoletnimi wychowankami kontynuującymi naukę. Zainteresowani byli informowani na bieżąco o swoich prawach i obowiązkach.
W sprawach dotyczących opieki i wychowania dzieci pozbawionych całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej PCPR współpracuje z Sądem Opiekuńczym, ośrodkami pomocy społecznej i innymi urzędami.
Ponadto zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej pomocy pieniężnej na usamodzielnienie i pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki udziela starosta powiatu właściwego ze względu na miejsce pobytu dziecka przed skierowaniem do placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego i socjalizacyjnego, specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego i młodzieżowego ośrodka wychowawczego. Pomocy na zagospodarowanie w formie rzeczowej zgodnie z art. 90 ust 2 przywołanej wyżej ustawy udziela starosta właściwy ze względu na miejsce osiedlenia się osoby usamodzielnianej.
W związku z powyższym w okresie od 1 stycznia 2005 r. do 31 grudnia 2005 r. - 8 wychowankom tych placówek wypłacono pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki, 4 wychowankom pomoc pieniężną na usamodzielnienie oraz 2 wychowankom zrealizowano pomoc na zagospodarowanie w formie rzeczowej.
Na realizację powyższej pomocy wydatkowana została kwota 68.255 zł., w tym:
a) pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki - 39.077 zł. tj. 57,25 %
b) pomoc pieniężną na usamodzielnienie - 19.452 zł. tj. 28.50 %
c) na zagospodarowanie w formie rzeczowej - 9.726 zł. tj. 14,25 %
3) Zgodnie z art. 86 ust.3 ustawy o pomocy społecznej w przypadku umieszczenia dziecka w rodzinie zastępczej na terenie innego powiatu, powiat właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem w rodzinie zastępczej ponosi wydatki na jego utrzymanie w łącznej kwocie świadczeń przysługujących danej rodzinie zastępczej. W związku z powyższym w 2005 r. zawarto 4 porozumienia na pokrywanie wydatków związanych z utrzymaniem 4 dzieci umieszczonych w 2 rodzinach zastępczych na terenie naszego Powiatu.
V. REHABILITACJA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
1. REHABILITACJA SPOŁECZNA
Na realizację zadań z zakresu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych w roku 2005 r. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie we Włocławku otrzymało łącznie kwotę 732.769 zł.
Zakres pomocy oraz wydatkowanie tej kwoty w 2005 r. przedstawia poniższa tabela:
Zadanie
dofinansowanie uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych dla dzieci niepełnosprawnych oraz dla dorosłych osób niepełnosprawnych
faktyczna liczba osób objętych dofinansowaniem 391
kwota planowana w złotych 253.000
wydatkowanie 249.692
dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych dla dzieci niepełno-sprawnych oraz dla dorosłych osób niepełnosprawnych
faktyczna liczba osób objętych dofinansowaniem 38
kwota planowana w złotych 340.666
wydatkowanie 338.441
dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze dla dzieci niepełnosprawnych oraz dla dorosłych osób niepełnosprawnych
faktyczna liczba osób objętych dofinansowaniem 149
kwota planowana w złotych 122.150
wydatkowanie 122.150
dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych dla dzieci niepełnosprawnych oraz dla dorosłych osób niepełnosprawnych
faktyczna liczba osób objętych dofinansowaniem 245
kwota planowana w złotych 16.953
wydatkowanie 12.040
Jak wynika z powyższej tabeli środki PFRON przeznaczone w 2005r na realizację zadań z zakresu rehabilitacji społecznej wykorzystane zostały w 98,5 %.
Codziennie pracownicy PCPR udzielają pełnych informacji zgłaszającym się osobom. Pomagają w prawidłowym wypełnianiu wniosków, kierują do właściwych jednostek i instytucji np.: Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności, Narodowego Funduszu Zdrowia, Zakładu Sprzętu Ortopedycznego i Rehabilitacyjnego czy też Ośrodka Obsługi Osób z Wadą Słuchu. Pomagają w wyszukaniu odpowiedniego do rodzaju schorzenia turnusu rehabilitacyjnego.
W celu zapewnienia osobom niepełnosprawnym szerszego dostępu do zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze i sprzęt rehabilitacyjny nawiązano współpracę z jednostkami zajmującymi się zaopatrywaniem osób indywidualnych w te przedmioty w ramach limitu Narodowego Funduszu Zdrowia. Osoby niepełnosprawne przybywające do punktów sprzedaży są na bieżąco informowane o możliwości dofinansowania ze środków PFRON nabywanych przez nie przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych i sprzętu rehabilitacyjnego. Ponadto pracownicy PCPR uczestniczą w spotkaniach organizowanych przez organizacje i stowarzyszenia oraz kluby zrzeszające osoby niepełnosprawne w celu udzielenia im pełnej informacji o przysługujących im prawach i uprawnieniach np. spotkanie w Związku Emerytów i Rencistów w Lubaniu, osób po tracheotomii we Włocławku itp.
Przy Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie we Włocławku funkcjonuje punkt poradnictwa specjalistycznego dla osób i rodzin będących ofiarami przemocy bądź znajdujących się w innej sytuacji kryzysowej obejmujący swym działaniem również osoby niepełnosprawne. Radca prawny, psycholog i pedagog prowadzą poradnictwo na rzecz osób znajdujących się w sytuacjach kryzysowych poprzez udzielanie pełnej informacji osobom o prawach i uprawnieniach wynikających z obowiązujących aktów prawnych, przygotowanie różnego rodzaju pism np. pozwów do Sądu, odwołań itp., ułatwianie kontaktów z różnymi instytucjami, np. Sądem, Prokuraturą kontakty np. z Sądem, z właściwym ośrodkiem pomocy społecznej, noclegownią itp.
W 2005 r. wydano 28 kart parkingowych uprawniających osoby niepełnosprawne do niestosowania się do niektórych znaków drogowych. Wydano również 3 karty parkingowe dla placówek zajmujących się opieką, rehabilitacją lub edukacją osób niepełnosprawnych. Uzyskaną z powyższych kart kwotę odprowadzono na dochody Powiatu.
W okresie od 2 do 10 lutego 2005 r. inspektor Najwyższej Izby Kontroli przeprowadził w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie kontrolę w zakresie wykorzystania uwag i wniosków oraz wykonania zaleceń pokontrolnych wydanych w ramach kontroli dotyczącej likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie osób niepełnosprawnych. Kontrola obejmowała 100 % zrealizowanych w 2003 i 2004 r wniosków oraz wykazała, że we wszystkich przypadkach przed zawarciem umowy dokonywano wizji lokalnej, weryfikowano przedstawione przez wnioskodawców kosztorysy oraz po zakończeniu inwestycji dokonywano komisyjnego odbioru wykonanych prac. Pismem z dnia 25.04.2005r Dyrektor Delegatury Najwyższej Izby Kontroli w Bydgoszczy ocenił pozytywnie wykorzystanie przez PCPR we Włocławku uwag i wniosków oraz wykonanie zaleceń pokontrolnych wydanych w ramach kontroli dotyczącej likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie osobom niepełnosprawnym. Mając na uwadze powyższe odstąpił od sformułowania wniosków.
Zgodnie z art. 19 ust.1. ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz.593, z późn.zm.) opracowano Powiatową strategię rozwiązywania problemów społecznych 2005-2015”., która zorientowana jest przede wszystkim na rozszerzenie i pogłębienie form pracy socjalnej, współpracę z różnymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi zajmującymi się pomocą społeczną na terenie Powiatu Włocławskiego oraz instytucjami działającymi w szerszym obszarze polityki społecznej takimi jak: oświata, służba zdrowia, sądownictwo.
Strategia charakteryzuje się ogólnymi zarysami działań, bez szczegółowych rozstrzygnięć, terminarzy, budżetów. Uszczegółowieniem jej będą programy konstruowane i realizowane przez poszczególne jednostki organizacyjne powiatu.
Działania realizowane w ramach strategii będą finansowane z różnych źródeł – Funduszu Pracy, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, środków własnych Powiatu i środków pozabudżetowych pozyskanych na realizację programów specjalnych.
2. REHABILITACJA ZAWODOWA
Na realizację zadań w zakresie rehabilitacji zawodowej w 2005 r. ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zaplanowano kwotę 111.962 zł.
Wykorzystano z zaplanowanej kwoty - 94.279 zł. tj. 84,21 %. Zakres pomocy oraz wydatkowanie tej kwoty w 2005 r. przedstawia poniższa tabela:
Zadanie
Zobowiązanie dotyczące refundacji wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne art.26
Liczba Osób 66
Kwota 89.112
Wykonanie 71.466
Finansowanie kosztów szkolenia i przekwalifikowania zawodowego osób niepełnosprawnych
Liczba Osób 5
Kwota 2.850
Wykonanie 2.813
Pożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej lub rolniczej art.12
Liczba Osób 1
Kwota 20.000
Wykonanie 20.000
1. Na bieżąco czuwano nad realizacją wszystkich zawartych umów, prawidłowym zatrudnianiem osób niepełnosprawnych i rozliczaniem zwrotu kosztów wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne. Zobowiązania z tytułu art.26 nie zostały w całości wykorzystane, z powodu występujących przerw w zatrudnieniu osób niepełnosprawnych, udzielonych urlopów bezpłatnych oraz z tytułu zwolnień lekarskich.
2. Powiat włocławski w roku 2005 po raz kolejny przystąpił do realizacji programu pn. " Programu wyrównywania różnic między regionami" dla obszaru C i D. Pracodawcy zostali powiadomieni o możliwości otrzymania dofinansowania do złożonych projektów. Złożono wniosek o dofinansowanie ze środków PFRON projektu na utworzenie i wyposażenie nowego miejsca pracy dla osoby niepełnosprawnej. Natomiast na likwidację barier transportowych złożono 2 wnioski o dofinansowanie zakupu samochodów do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich Wszystkie wnioski na bieżąco były omawiane, sprawdzane pod względem formalnym i rachunkowym jak i uzupełniane zgodnie z zasadami i procedurami programu. Na podstawie złożonych opisanych projektów oraz zebranych materiałów z Urzędów Miast i Gmin, Ośrodków Pomocy Społecznej, Powiatowego Urzędu Pracy, Urzędu Statystycznego, o danych w powiecie, przygotowano Wystąpienie o dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. W dniu 14 lipca 2005 r. została podpisana przez Władze Powiatu z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z siedzibą w Warszawie reprezentowanym przez Pełnomocników z Oddziału w Toruniu umowa na realizację przez Powiat w 2005 r. Programu wyrównywania różnic między regionami. Zgodnie z umową Powiat uzyskał dofinansowanie w łącznej kwocie 242.075,50 zł., w tym:
- na realizację projektów w zakresie obszaru D tj.: zakup 2 samochodów kwotę 225.000,00 zł. dla Urzędu Gminy Baruchowo z przeznaczeniem dla Środowiskowego Domu Samopomocy w Kurowie Kolonii - autobusu 15 osobowego, przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych kwotę 112.500 zł. ( zakupiony został samochód CITROEN - autobus 15 osobowy), dofinansowano ze środków PFRON kwotę 109.500,00 zł. i dla Urzędu Miasta w Kowalu - autobusu 15 osobowego przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich - kwotę 112.500 zł. (zakupiony został samochód VOLKSWAGEN LT 35 RURGON autobus 15-osobowy dofinansowano ze środków PFRON kwotę 109.342,50 zł.,
- na realizację projektu w zakresie obszaru C tj.: utworzenie i wyposażenie miejsca pracy dla osoby niepełnosprawnej bezrobotnej i poszukującej pracy, zarejestrowanej w powiatowym urzędzie pracy, Powiat otrzymał środki PFRON w kwocie 17.075,50 zł.
Miejsce pracy zostało wyposażone i utworzone w Urzędzie Gminy i Miasta w Izbicy Kujawskiej a osoba niepełnosprawna otrzymała zatrudnienie na co najmniej 36 miesięcy.
Zgodnie z procedurami programu na powyższe stanowisko pracy, wydatkowana została kwota 14.138,41 zł. Zakupione przez pracodawcę wyposażenie potwierdzone zostało protokołem odbioru, zatrudnienie osoby niepełnosprawnej nastąpiło w trybie art.4 ust.5 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( Dz. U. Nr 123, poz.776 ze zmianami oraz z 2004 Nr 99 poz.1001), przy ścisłej współpracy z Państwową Inspekcją Pracy we Włocławku .
3. W dniach od 2 czerwca 2005 r. do 6 czerwca 2005 r. pracownicy Oddziału Kujawsko - Pomorskiego Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w Toruniu, (kierownik działu Kontroli i Windykacji i starszy specjalista w dziale Kontroli i Windykacji ) przeprowadzili kontrolę realizacji przez Powiat warunków zawartych umów: nr 04/Wt/D/04 z dnia 30 lipca 2004 r. , 05/WT/C/04 z dnia 16 września 2004 r. 07/WN/D/04 z dnia 22 listopada 2004 r. na realizację " Programu wyrównywania różnic między regionami" w ramach obszaru D i obszaru C. Kontroli podlegały:
- utworzone i wyposażone w 2004 r. 34 stanowiska pracy dla osób niepełnosprawnych bezrobotnych i poszukujących pracy zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy oraz zatrudnienie tych osób zgodnie z obowiązującymi przepisami .
- zakupione samochody przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich,
zgodnie z warunkami zapisanymi w w/w umowach.
W związku z przeprowadzoną w/w kontrolą, Powiat nie otrzymał żadnych zaleceń pokontrolnych.
4. Ponadto Oddział Kujawsko - Pomorski PFRON w Toruniu, poinformował w grudniu 2005 r., że rozliczenia umów zawartych przez Powiat Włocławski w 2004 r. w ramach "Programu Wyrównywania różnic między regionami" zostały przyjęte. Realizacja projektów została rozliczona.
Na podstawie powyższych informacji należy zwrócić uwagę na fakt, iż Powiat przystępując po raz pierwszy w 2004 roku do realizacji programu pn. "Program wyrównywania różnic między regionami", utworzył 34 stanowiska pracy - najwięcej w województwie, zakupił 3 nowe samochody do przewozu osób niepełnosprawnych, pozyskał i wydatkował dla Powiatu, ze środków PFRON - kwotę 794.061,52 zł.
5. Na bieżąco przypomina się pracodawcom o zobowiązaniach do przedkładania w czasie trwania umowy w okresach miesięcznych dokumentów określonych w umowie.
6. Ponadto w dniu 25.11.2005 r. przeprowadzona została przez pracownika PCPR kontrola utworzonych i wyposażonych na podstawie zawartych umów stanowisk pracy oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych:
- w Przedsiębiorstwie Wielobranżowym " LUMAC" w Kowalu - 12 stanowisk pracy
- w Niepublicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej, Apteka "Królewska" Wanda Murzyńska w Kowalu - 4 stanowiska pracy.
Z przeprowadzonych kontroli sporządzone zostały protokoły i stwierdzono, że wyposażenie zgodne jest z wcześniejszymi odbiorami, a osoby niepełnosprawne zatrudnione są na utworzonych stanowiskach pracy, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
7. Na bieżąco prowadzona jest korespondencja jak i wszelkiego rodzaju uzgodnienia telefoniczne z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w Warszawie jak i z Oddziałem w Toruniu.
VI. REPATRIANCI
W roku 2005 na bieżąco realizowana była jedna umowa na refundację kosztów związanych z aktywizacją zawodową repatrianta. Co miesiąc w oparciu o notę obciążeniową pracodawcy kierowane były do Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy wnioski o udzielenie Powiatowi dotacji na realizację tej formy pomocy. Po jej uzyskaniu środki przekazywane były na konto pracodawcy – Zakładu Usług Komunalnych w Brześciu Kuj. Umowa wygasła w sierpniu 2005 r.
VII. WSPÓŁPRACA Z ORGANIZACJAMI SPOŁECZNYMI
PCPR na bieżąco współpracował z organizacjami pozarządowymi działającymi na terenie Powiatu Włocławskiego tj.:
- Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych i Dzieci z Rodzin Patologicznych w Brześciu Kuj.
- Stowarzyszenie Rodzin Niepełnosprawnych i Patologicznych w Fabiankach oraz
- Stowarzyszenie Osób i Rodzin Niepełnosprawnych oraz Rodzin Patologicznych w Boniewie
informując o wszelkich programach dających możliwość uzyskania dotacji na realizację zadań statutowych.
Współpraca nawiązana była również z przewodniczącymi Związków: Kombatantów RP i Byłych Więźniów Politycznych, Emerytów i Rencistów, Polskiego Związku Niewidomych.
Pracownicy uczestniczyli w spotkaniach organizowanych przez w/w organizacje, na których przekazywane były informacje dotyczące praw i obowiązków osób niepełnosprawnych i potrzebujących pomocy.
Przekazywane były również informacje o zadaniach statutowych PCPR jak również wszelkie możliwe materiały w tym zakresie.
PCPR ściśle współpracuje również z Powiatową Społeczną Radą ds Osób Niepełnosprawnych. Rada opiniowała wszystkie projekty uchwał rady powiatu pod kątem ich skutków dla osób niepełnosprawnych oraz projekty zgłoszone do programu pn. „Program wyrównywania różnic między regionami” w obszarze C i D.
VIII. RADCA PRAWNY
Decyzje administracyjne, akty prawne rzędu umów, porozumień, projekty uchwał oraz regulaminy opiniowane były przez radcę prawnego PCPR.
Radca prawny prowadził również doradztwo prawne i metodyczne w zakresie zadań własnych i zleconych dotyczących pomocy społecznej dla ośrodków pomocy społecznej i pracowników socjalnych z terenu Powiatu Włocławskiego. Udzielał także pełnej informacji o prawach i uprawnieniach osób zgłaszających się o pomoc bezpośrednio do PCPR. Na rzecz osób znajdujących się w sytuacji kryzysowej radca prawny prowadził poradnictwo specjalistyczne, szczególnie w zakresie prawa cywilnego, rodzinnego i administracyjnego oraz udzielał pomocy w sporządzaniu pism tak w postępowaniu sądowym (pozwy o alimenty, rozwód i separację) jak i administracyjnym (odwołania od decyzji, skargi).
IX. POWIATOWY ZESPÓŁ DO SPRAW ORZEKANIA O NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI
Przy Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie funkcjonuje gospodarstwo pomocnicze – Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności. Zespół jest organem orzeczniczym I instancji w systemie orzecznictwa pozarentowego. Obejmuje swoim zasięgiem powiat włocławski. Do jego zadań należy: orzekanie o stopniu niepełnosprawności osób po 16 roku życia oraz orzekanie o niepełnosprawności osób przed 16 rokiem życia.
Zespół wydaje orzeczenia do celów: szkolenia, odpowiedniego zatrudnienia, korzystania z rehabilitacji, korzystania z systemu pomocy społecznej, zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, korzystania z ulg i uprawnień, uczestnictwa w terapii zajęciowej, korzystania z systemu środowiskowego wsparcia czy też uzyskania zasiłku pielęgnacyjnego. W 2005 r. w Zespole orzekało: 7 lekarzy, 2 psychologów, 2 doradców zawodowych, 1 pedagog i 2 pracowników socjalnych.
W okresie sprawozdawczym Zespół wydał 1.107 orzeczeń, w tym 1.094 orzeczenia o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności.
W 2005 r. Zespół wydał 229 legitymacji uprawniających osoby niepełnosprawne do różnego rodzaju ulg.
Wytworzył: Agnieszka Łoboda (20 maja 2011)
Opublikował: Elżbieta Otto (20 maja 2011, 14:23:30)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 892