Procedury postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia uczniów oraz pozostałych osób
Procedura obserwacji lekcji
Procedura obserwacji lekcji
I. Ogólne cele obserwacji:
1. Obserwacja wiedzy, umiejętności i postaw uczniów.
2. Gromadzenie informacji o pracy nauczyciela w celu dokonywania oceny jego pracy;
3. Inspirowanie i wspieranie nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie:
1). realizacji podstawy programowej;
2). pracy z uczniem zdolnym;
3). jakości pracy szkoły.
4. Diagnoza istniejącego stanu mająca na celu poprawę jakości kształcenia i wychowania.
II. Szczegółowe cele obserwacji:
1. Dostarczanie nauczycielom informacji zwrotnej o organizacji i przebiegu zajęć, ich sposobach nauczania (wskazanie mocnych i słabych stron).
2. Zebranie informacji o skuteczności stosowanych metod pracy w zakresie kształcenia umiejętności.
3. Obserwacja osiągniętego poziomu sprawności uczniowskich umiejętności.
4. Zebranie informacji o poziomie umiejętności uczniów.
5. Diagnozowanie poziomu wykształconych umiejętności uczniów w odniesieniu do standardów osiągnięć.
6. Diagnozowanie efektów pracy nauczyciela i rozwoju ucznia.
7. Ocena wyników oddziaływań dydaktycznych i wychowawczych nauczyciela na klasę.
8. Planowanie dalszej pracy z uczniami.
9. Inspirowanie i wspieranie nauczycieli w podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego.
10. Analiza stosowanych sposobów i kryteriów oceniania wiadomości i umiejętności uczniów.
11. Ocena adekwatności konstrukcji zajęć do założonych celów, doboru form i metod pracy.
12. Zebranie informacji o zakresie i sposobach realizacji celów i zadań określonych w szkolnym programie wychowawczym.
13. Obserwacja postaw, zachowań uczniów i nauczyciela podczas zajęć dydaktycznych i wychowawczych, ocena wzajemnych relacji.
14. Ocena skuteczności rozwiązywania problemów.
15. Monitorowanie pracy szkoły.
III. Tematyka obserwacji zależy od celu hospitacji:
1. Konstrukcja i przebieg zajęć – mocne i słabe strony.
2. Cele lekcji i metody ich realizacji.
3. Sposoby kształcenia umiejętności w procesie dydaktycznym.
4. Sposoby i kryteria oceniania wiadomości i umiejętności uczniów (dotyczy różnych obszarów aktywności uczniów).
5. Uwzględnia realizowane przez szkołę zamierzenia pedagogiczne, prowadzące do opanowania przez uczniów określonych wiadomości, umiejętności, postaw i nawyków.
6. Sposoby realizacji celów i zadań wychowawczych.
7. Relacje, postawy, zachowania uczniów i nauczyciela w procesie dydaktycznym.
8. Efektywne rozwiązywanie problemów we współpracy z rodzicami.
IV. Osoby upoważnione do obserwacji (ze szkoły):
1. Dyrektor.
2. Opiekun stażu (wg ustalonego ze stażystą planu współpracy).
V. Obserwacji podlegają:
1. Zajęcia dydaktyczne.
2. Zajęcia pozalekcyjne.
3. Lekcje wychowawcze.
4. Spotkania z rodzicami
5. Lekcje otwarte.
6. Lekcje prowadzone przez opiekuna stażu i nauczyciela stażystę;
VI. Kalendarz obserwacji:
1. Ustalony harmonogram obserwacji wszystkich nauczycieli na cały rok szkolny przedstawiony radzie pedagogicznej w ostatnim tygodniu sierpnia każdego roku.
2. Ustalany odrębnie z opiekunami stażu i nauczycielami stażystami – w celu zebrania informacji o pracy nauczyciela do oceny jego dorobku zawodowego za okres stażu (obserwuje dyrektor szkoły).
VII. Zasady obserwacji:
1. Nauczyciele znają terminarz (miesięczny) obserwacji.
2. Każda obserwacja jest przypominana.
3. Dokładną datę obserwacji proponuje nauczyciel.
4. Termin obserwacji zależy od momentu, w którym nauczyciel i uczniowie będą mogli zaprezentować efekty swojej pracy.
5. W przypadku prezentacji osiągnięć uczniów na obserwację mogą być zapraszani nauczyciele, inni uczniowie, rodzice (lekcje otwarte).
6. Rozmowa po obserwacji lekcji odbywa się najlepiej w dniu obserwacji, niepóźniej jednak niż trzeciego dnia po obserwacji wg zasady:
Nauczyciel prowadzący lekcję
Obserwujący
nauczyciel prowadzący lekcję na podstawie arkusza obserwacji omawia lekcję, analizuje realizację celów operacyjnych i wyciąga wnioski, samoocena nauczyciela.
Omawia lekcję, analizuje jej tok, odnosi się do realizacji celów operacyjnych, porównuje zaplanowane i osiągnięte wyniki lekcji, diagnozuje umiejętności i wiadomości uczniów, określa związki między działaniami nauczyciela a wynikami pracy uczniów, udziela pochwał, przekazuje zalecenia, odnosi się do sposobu omówienia lekcji przez nauczyciela, przedstawia wnioski do dalszej pracy.
VIII. Dokumentowanie procesu obserwacji:
1. Plan obserwacji sporządzony przez dyrektora.
2. Zeszyt obserwacji z odnotowanymi spostrzeżeniami.
3. Samoocena nauczyciela (wg potrzeb).
4. Protokół obserwacji: zawiera pochwały i zalecenia; podpisany przez obserwowanego nauczyciela.
Wytworzył: Marek Kaźmierski (17 września 2007)
Opublikował: Marek Kaźmierski (18 grudnia 2011, 00:39:51)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2900