Sprawozdanie roczne

 

Sprawozdanie

Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Włocławku

z działalności  jednostki za  2004 rok

 

       Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie jest jednostką organizacyjną podporządkowaną bezpośrednio Zarządowi Powiatu, realizującą zadania dotyczące: pomocy społecznej, polityki prorodzinnej, wspierania osób niepełnosprawnych i współpracy z organizacjami pozarządowymi, a wynikające w szczególności z :

 

- ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz.593, z późn.zm.)

- ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. z  2001 r. Nr 142, poz. 1592, z późn. zm.);

- ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148,  z późn. zm.);

- ustawy z dnia 24 stycznia 1991 roku o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (Dz. U. z 2002 r. Nr 42, poz. 371, z późn. zm.),

- ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776, z późn. zm.),

- ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 roku o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111, poz. 535, z późn. zm.),

- ustawy z dnia 9 listopada 2000 roku o repatriacji  (Dz.U. z  2004 r. Nr 53, poz. 532),

- ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz.U. Nr 128, poz.1175),

- ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej  (Dz.U. Nr 128, poz.1176),

- innych ustaw, a także odpowiednich uchwał i decyzji właściwych organów Powiatu.

  

I. BUDŻET

  

W  2004  roku  zrealizowano  wydatki  w  wysokości   1.690.354 zł.  w tym: 

 

 

Lp.

 

Rozdział

 

Plan

 

Wykonanie

 

%

 

1.

85218 - PCPR

380.086

380.086

100,0

2.

85204 § 3110 - rodziny zastępcze

1.213.085

1.213.084

100,0

3.

85201 § 3110 - placówki opiekuńczo-wychowawcze

 

27.496

 

26.037

 

94,7

4.

85334 § 3110 - pomoc dla repatriantów

57.152

57.150

100,0

5.

85295 - poradnictwo specjalistyczne dla osób i rodzin będących ofiarami przemocy bądź znajdujących się w innej sytuacji kryzysowej

 

14.000

 

13.997

 

100,0

 II. KADRA

  

W Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie zatrudnionych jest 10 osób. 

Informacje o wykształceniu pracowników przedstawia  poniższa tabela:

 

 

Stanowisko

Liczba

pracowników

Z wykształceniem

Ze specjalizacją dla organizatorów

 

 

wyższym

średnim

pomocy społecznej

Dyrektor

1

1

-

1

Księgowa

1

-

1

-

Specjal. pracy socjalnej

3

3

-

2

Radca prawny

1

1

-

-

Pozostali pracownicy

4

-

2

-

Ogółem zatrudnionych pracowników

 

10

 III. POMOC STACJONARNA

  

1. DOMY POMOCY SPOŁECZNEJ

  

Na dzień 31.12.2004 r. liczba Mieszkańców w domach pomocy społecznej powiatu włocławskiego wynosiła 302 osoby, w tym: DPS Kowal - 64, DPS Kurowo - 50, DPS Izbica Kujawska - 60, DPS Rzeżewo - 30 oraz DPS  Wilkowiczki - 98.

Najliczniejszą grupę Mieszkańców stanowią Mieszkańcy w wieku od 41-60 lat - 126 osób         (41,72% ogółu), drugą grupę stanowią osoby w wieku od 19 do 40 lat - 69 osób  (22,85% ogółu),  trzecią natomiast osoby w wieku powyżej 74 lat - 57 osób  (18,87% ogółu). Najmniej liczną grupą Mieszkańców są osoby w wieku od 61 do 74 lat -  50 osób (16,56 % ogółu).

 

Strukturę mieszkańców domów pomocy społecznej według wieku obrazuje poniższa tabela.

  

 
Mieszkańcy domów pomocy społecznej
 
Kategoria wiekowa
 
Liczba mieszkańców
 
%
 
19 - 40 lat
 
69
 
22,85
 
41 - 60 lat
 
126
 
41,72
 
61 - 74 lat
 
50
 
16,56
 
powyżej 74 lat
 
57
 
18,87

 Z 302 mieszkańców na dzień 31.12.2004 r. 30 osób to osoby leżące, co stanowi 9,93 % ogółu.

W ciągu 2004 r. odeszło z domów pomocy społecznej 21 osób, w tym: 5 do innych placówek,  2 do rodziny, 14 zmarło.  

 

Od 14 września 2004 r. funkcjonuje w Kowalu Środowiskowy Dom Samopomocy, który świadczy usługi terapeutyczno-opiekuńcze dla 30 osób z zaburzeniami psychicznymi zamieszkującymi  w mieście Kowal i ościennych gminach. 

Zgodnie z uchwałą Nr 284/04 Zarządu Powiatu we Włocławku z dnia 20 października 2004 r. w sprawie zwiększenia miejsc rzeczywistych oraz zatwierdzenia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Kurowie została zwiększona ilość miejsc rzeczywistych w Domu Pomocy Społecznej w Kurowie dla osób przewlekle psychicznie chorych z 44 do 50.

 

Od 1 stycznia 2004 r. zmieniły się przepisy w zakresie kierowania osób ubiegających się o umieszczenie w domu pomocy społecznej. Decyzję o skierowaniu i decyzję ustalającą opłatę za pobyt mieszkańca gminy w domu pomocy społecznej w świetle art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej /Dz.U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593/ wydaje właściwy organ gminy.  Natomiast o umieszczeniu w domu pomocy społecznej orzeka starosta - art. 59 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.

 

W okresie od stycznia do grudnia 2004 r. umieszczono w domach pomocy społecznej 22 osoby,  w tym 9 osób, które ponoszą zgodnie z obowiązującymi przepisami wraz z gminą, kierującą ją do placówki pełną odpłatność za swój pobyt.

 

Zgodnie z listą osób oczekujących prowadzoną przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie we Włocławku na dzień 31.12 2004 r. na umieszczenie w domach pomocy społecznej oczekiwało  12 osób (DPS Kowal - 8 osoby, DPS Kurowo - 2 osoby, DPS Izbica Kujawska - 1 osoba oraz   DPS Rzeżewo - 1 osoba).

 

W okresie od stycznia 2004 r. do grudnia 2004 r. wydano 644 aktów administracyjnych, w tym :

a/ 9 decyzji o umieszczeniu w domu pomocy społecznej,

b/ 18 decyzji na podstawie art. 155 ustawy  z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego - Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.,

c/ 11 decyzji na niekorzyść strony bez jej zgody w związku ze zmianą przepisów prawa,

 d/ 2 decyzje o wygaśnięciu, w tym: 1 decyzja w sprawie skierowania do dps oraz 1 decyzja  w sprawie ustalenia opłaty za pobyt w dps,

e/ 1 decyzja o umorzeniu postępowania,

f/ 509 decyzji w sprawie ustalenia opłaty za pobyt mieszkańca w domu pomocy społecznej,

g/ 47 decyzji w sprawie skierowania do Środowiskowego Domu Samopomocy w Kowalu,

h/ 42 decyzje w sprawie ustalenia opłaty za pobyt w Środowiskowym Domu Samopomocy   w Kowalu,

i/ 5 postanowień w zakresie przekazania spraw w/g właściwości do organu właściwego celem rozpatrzenia.

  

2. PLACÓWKI OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZE

       

Zapewnienie opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodziców oraz dzieciom niedostosowanym społecznie należy w świetle art. 19 pkt. 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593) należy do zadań własnych z zakresu pomocy społecznej realizowanych przez powiat.

Na terenie powiatu włocławskiego ziemskiego funkcjonują 2 placówki opiekuńczo -wychowawcze: placówka interwencyjna - Pogotowie Opiekuńcze w Brzeziu oraz placówka socjalizacyjna - Dom Dziecka w Lubieniu Kujawskim.  Ogółem liczba miejsc w placówkach opiekuńczych wynosi 90, natomiast na dzień 31.12.2004 r. przebywało w nich 72 dzieci, w tym: w Domu Dziecka w Lubieniu Kujawskim – 32 osoby oraz w Pogotowiu Opiekuńczym w Brzeziu - 40 osób.

O wydanie skierowań do placówek opiekuńczo-wychowawczych funkcjonujących na powiatu włocławskiego zwracały się powiaty i miasta na prawach powiatu z terenu całej Polski.       

W okresie sprawozdawczym skierowano do placówek opiekuńczo-wychowawczych ogółem  142 osoby, w tym do :

1/ Domu Dziecka w Lubieniu Kujawskim - 9 dzieci z powiatu włocławskiego,

2/ Pogotowia Opiekuńczego w Brzeziu - 133 dzieci.

W ramach współpracy w 9 przypadkach wystąpiono do organów prowadzących placówki  o charakterze socjalizacyjnym /między innymi :  MOPR we Włocławku, PCPR w Radziejowie czy PCPR w Grudziądzu/ o umieszczenie dzieci z powiatu włocławskiego ziemskiego w tego typu placówkach.

 

Od stycznia 2005 r. powiat właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed skierowaniem do placówki opiekuńczo-wychowawczej ponosi wydatki na jego utrzymanie w wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania dziecka w tej placówce.

W związku z powyższym przygotowano zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr  203, poz. 1966) umowy w sprawie określenia warunków i sposobu przekazywania powiatowi prowadzącemu środków finansowych przez powiat, na terenie którego miały miejsce zamieszkania dzieci przebywające w placówce  opiekuńczo-wychowawczej.

 

Na bieżąco udzielana jest :

- pełna informacja jednostkom współpracującym z PCPR w sprawach dotyczących problematyki z zakresu kierowania do domów pomocy społecznej oraz placówek opiekuńczo-wychowawczych,

- pełna informacja w zakresie kompletowania niezbędnej dokumentacji w sprawie przyznawania świadczeń z pomocy społecznej, o przysługujących świadczeniach i dostępnych formach pomocy,

- pomoc w rozwiązywaniu sytuacji trudnych, konfliktowych,

- pomoc w samodzielnym rozwiązywaniu własnych problemów,

- doradztwo metodyczne dla pracowników ośrodków pomocy społecznej, domów pomocy społecznej.

  

IV. RODZINY ZASTĘPCZE

  

Zgodnie z art. 19 obowiązującej od 1 maja 2004 r. ustawy z dnia 12 marca 2004 r.  o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593, z późn.zm.) do zadań własnych powiatu należy:

 

- organizowanie opieki w rodzinach zastępczych oraz udzielanie pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci,

- pokrywanie kosztów utrzymania dzieci z terenu powiatu, umieszczonych w rodzinach zastępczych na terenie innego powiatu,

- przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz kontynuowanie nauki osobom opuszczającym rodziny zastępcze.

 

Rodziny zastępcze dzielą się na:

- spokrewnione z dzieckiem,

- niespokrewnione z dzieckiem.

 

W okresie od 1.01.2004 r. do  31.12.2004 r. w powiecie włocławskim ziemskim tą formą pomocy objęto:

 

 

Lp.

 

Rodziny zastępcze

 

Liczba rodzin

 

%

Liczba umieszczonych dzieci

 

%

 

1.

 

spokrewnione

 

72

 

82,76

 

88

 

80,0

 

2.

 

niespokrewnione

 

15

 

17,24

 

22

 

20,0

 

Ogółem

 

87

 

110

  Rodzinom zastępczym przysługuje pomoc pieniężna na częściowe pokrycie kosztów utrzymania każdego umieszczonego w tej rodzinie dziecka w wysokości uzależnionej od  dochodów dziecka, wieku, stopnia rozwoju, stanu zdrowia, stopnia niedostosowania społecznego.

 

Wysokość pomocy, o której  mowa  wyżej  wynosi:

 

 

Wysokość pomocy

 

Kwota

 

Liczba rodzin

Liczba umieszczonych dzieci

 

40 %

 

648,40

 

68

 

86

 

dziecko do 7 lat -                             60 %

 

972,60

 

12

 

14

dziecko do 7 lat otrzymujące zasiłek pielęgnacyjny    -                              80 %

 

1.296,80

 

-

 

2

dziecko od 7 do 18 lat otrzymujące zasiłek pielęgnacyjny     -                 60 %

 

972,60

 

7

 

8

 

Ogółem

 

 

87

 

110

 Pomoc dla dziecka, które posiada własny dochód pomniejszona zostaje o 50 % tego dochodu.

Rodziny zastępcze niespokrewnione z dzieckiem otrzymują dodatkowo na każde umieszczone w niej dziecko kwotę odpowiadającą 10 % podstawy, z tytułu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem i jego wychowania.

 

Pomoc pieniężną dla rodzin zastępczych przyznaje się w drodze decyzji administracyjnej, którą wydaje się po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego.

Podstawą ustalenia wysokości pomocy pieniężnej w 2004 r. zgodnie z art.  78 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej jest kwota 1.621,- zł.

 

W związku ze zmianą wysokości świadczeń emerytalno-rentowych (rent rodzinnych otrzymywanych przez dzieci przebywające w rodzinach zastępczych) wynikającą z ich waloryzacji zaistniała konieczność wydania w okresie od III do IV br. decyzji zmieniających wysokość otrzymywanej przez rodziny zastępcze pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej.

 

Wchodząca w życie z dniem 1 maja 2004 r. nowa ustawa o pomocy społecznej zapisem art. 149 ust. 1 wygasiła wszystkie decyzje wydane na podstawie poprzedniej ustawy z dnia 29 listopada 1990 r., w tym również decyzje w sprawie przyznania pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej. W związku z powyższym brak było podstaw do wypłaty  pomocy  pieniężnej w miesiącu maju 2004 r.

 

Celem wznowienia realizacji przedmiotowej pomocy zaistniała konieczność wizytacji 83 środowisk, sprawdzenia ich sytuacji materialno-bytowej w drodze wywiadu środowiskowego i wydania 106 nowych decyzji administracyjnych.

 

Na realizację pomocy pieniężnej dla rodzin zastępczych w okresie od 1 stycznia 2004 r. do 31 grudnia 2004 r. wydatkowana została kwota 839.512,83 zł  tj. 69,20 % ogólnego budżetu, rozdziału  85304  § 3110, w tym na:

 

1) częściowe pokrycie kosztów utrzymania dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej kwota 833.790,84 zł, w tym:

- rodziny spokrewnione     – 573.643,01  tj. 68,80 %,

- rodziny niespokrewnione – 260.147,83  tj. 31,20 %.

2) jednorazowe świadczenie pieniężne na pokrycie niezbędnych wydatków związanych z potrzebami przyjmowanego do rodziny dziecka  kwota 5.721,99 zł , w tym:

- rodziny spokrewnione     – 2.572,22  tj. 44,95 %,

- rodziny niespokrewnione – 3.149,77  tj. 55,05 %.

 

Osoba, która osiągnęła pełnoletność w rodzinie zastępczej zostaje objęta pomocą mającą na celu jej życiowe usamodzielnienie i integrację ze środowiskiem poprzez pracę socjalną, a także pomocą:

 

- pieniężną na usamodzielnienie,

- pieniężną na kontynuowanie nauki.

 

Pomocy tej udziela organ pomocy społecznej właściwy ze względu na miejsce pobytu dziecka przed umieszczeniem w rodzinie zastępczej w drodze decyzji administracyjnej.

Pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki przysługuje osobie pełnoletniej, jeżeli kontynuuje ona naukę w gimnazjum, szkole ponadpodstawowej, szkole ponadgimnazjalnej lub w szkole wyższej. Pomoc w miesięcznej wysokości 30 % podstawy przyznaje się do czasu ukończenia nauki, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 lat.

 

W naszym Powiecie taką formą pomocy objęto 64 pełnoletnich wychowanków kontynuujących naukę w różnego typu szkołach. Aktualnie pomoc ta wynosi 486,30 zł. miesięcznie.

Wysokość pomocy pieniężnej na usamodzielnienie dla osoby usamodzielnianej z rodziny zastępczej ustala się w kwocie odpowiadającej:

 

- 300 % podstawy - w przypadku przebywania w rodzinie zastępczej przez okres trzech lat i dłużej - tj. 4.863,-

- 200 % podstawy - w przypadku przebywania w rodzinie zastępczej przez okres od dwóch do trzech lat - tj. 3.242,-

- 100 % podstawy - w przypadku przebywania w rodzinie zastępczej przez okres od roku do dwóch lat - tj. 1.621,-

 

Wskazana pomoc uwarunkowana jest umieszczeniem w rodzinie zastępczej na podstawie orzeczenia sądu oraz sytuacją dochodową osoby usamodzielnianej.

Na realizację pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki i usamodzielnienie w okresie od 1 stycznia 2004 r. do 31 grudnia 2004 r. wydatkowana została kwota 373.571,34 zł  tj. 30,80 % ogólnego budżetu na rodziny zastępcze, w tym:

 

- pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki – 324.136,04 zł. tj. 86,77%

- pomoc pieniężną na usamodzielnienie       -    49.435,30 zł. tj. 13,23%.

 

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie było w stałym kontakcie osobistym, telefonicznym i korespondencyjnym  ze  wszystkimi rodzinami zastępczymi i umieszczonymi w nich dziećmi oraz z pełnoletnimi wychowankami kontynuującymi naukę. Zainteresowani byli informowani na bieżąco o swoich prawach i obowiązkach.

 

W sprawach dotyczących opieki i wychowania dzieci pozbawionych całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej PCPR współpracuje z Sądem Opiekuńczym, ośrodkami pomocy społecznej i innymi urzędami.

 

Ponadto zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej pomocy pieniężnej na usamodzielnienie i pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki udziela starosta powiatu właściwego ze względu na miejsce pobytu dziecka przed skierowaniem do placówki opiekuńczo-wychowawczej. W związku z powyższym w 2004 roku 7 wychowankom placówek opiekuńczo-wychowawczych wypłacono pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki w wysokości 486,30 zł. miesięcznie oraz 1 wychowance pomoc pieniężna na usamodzielnienie.

 

Na realizację powyższej pomocy wydatkowana została kwota 26.036,62 zł. tj. 94,69% ogólnego budżetu na placówki opiekuńczo – wychowawcze, w tym:

 

- pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki –  24.415,62 zł. tj. 93,77%

- pomoc pieniężną na usamodzielnienie       -     1.621,00 zł. tj.   6,23%.

  

V. REHABILITACJA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

  

1. Rehabilitacja społeczna

  

Na realizację zadań z zakresu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych w roku 2004 r. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie we Włocławku otrzymało łącznie kwotę  659.149 zł.

 

Zakres pomocy oraz wydatkowanie tej kwoty w I półroczu 2004 r. przedstawia poniższa tabela:

 

 

Zadanie

faktyczna liczba osób objętych dofinansowaniem

kwota planowana

w złotych

 

wydatkowanie

 

 

%

1. dofinansowanie uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych

 

280

 

240.000

 

177.759

 

74,06

2. dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu   się i technicznych

na wnioski indywidualnych osób niepełnosprawnych

 

 

31

 

 

263.445

 

 

228.108

 

86,59

3. dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów

 

 

 

186

 

 

 

149.204

 

 

 

103.098

 

 

 

69,10

4. dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych

 

 

129

 

 

6.500

 

 

5.977

 

 

91,95

 

Ogółem

 

 

626

 

659.149

 

514..942

 

78,12

 W roku 2004 Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie we Włocławku przystąpiło do konkursu ogłoszonego przez Wydział Polityki Społecznej Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy w zakresie opieki nad dzieckiem i rodziną. Przygotowany przez pracowników PCPR program pn. „Poradnictwa specjalistycznego dla osób i rodzin będących ofiarami przemocy bądź znajdujących się w innej sytuacji kryzysowej”, został przyjęty do realizacji i  wsparty kwotą 14.000 zł. Program przeznaczony został dla  mieszkańców Powiatu  Włocławskiego. Wiek, płeć i status materialny nie miały znaczenia.

Projekt wspiera strategię rozwoju Powiatu Włocławskiego na lata 2001-2015 w zakresie poprawy warunków życia mieszkańców.

Motywacją dla jego stworzenia była świadomość potrzeb w tym zakresie oraz negatywne konsekwencje szerzącego się zjawiska wśród osób i rodzin dotkniętych przemocą bądź innymi sytuacjami kryzysowymi, które mają niekorzystny wpływ na ich funkcjonowanie w środowisku lokalnym.

Głównym celem zadania jest zapobieganie powstawaniu lub pogłębianiu się dysfunkcji osób i rodzin.

 

Specjalistyczne poradnictwo poprzez fachowe wsparcie ze strony psychologa, pedagoga i prawnika daje możliwość kompleksowego systemu pomocy mogącej złagodzić objawy kryzysu, przywrócić równowagę psychiczną. Ofiarom przemocy natomiast daje szansę na odbudowę umiejętności samodzielnego radzenia sobie  i pomoc w wyjściu z zaistniałej sytuacji. Projekt poradnictwa respektuje zasadę poszanowania godności ludzkiej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

Informacja o możliwości uzyskania porady specjalistycznej zamieszczona została w codziennej, lokalnej prasie. Ponadto powiadomione zostały ośrodki pomocy społecznej w  gminach, sołtysi oraz księża w parafiach. Także Radio W miało swój udział w bezpłatnym poinformowaniu społeczności lokalnej.

  

Program  funkcjonował od 1 lipca 2004 r. do 31 grudnia 2004 r. Poradnictwo czynne było raz w tygodniu w poniedziałek w godz. od  15,30 do 17,30. Z uwagi na duże zainteresowanie mieszkańców powiatu tą formą wsparcia punkt poradnictwa czynny jest również w roku bieżącym.

 

W 2004 r. wydano 20 kart parkingowych uprawniających osoby niepełnosprawne do niestosowania się do niektórych znaków drogowych. Wydano również 5 kart parkingowych dla placówek zajmujących się opieką, rehabilitacją lub edukacją osób niepełnosprawnych. Uzyskaną z powyższych kart kwotę odprowadzono na dochody Powiatu.

 

W 2004 r. Rada Powiatu Uchwałą Nr XIV/163/04 z dnia 3 marca 2004 r. przyjęła, opracowany przez PCPR, Powiatowy Program Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych. Program przewiduje działania na rzecz osób niepełnosprawnych realizowane przez PCPR we współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy na rzecz osób niepełnosprawnych w latach 2004-2010.

  

2. Rehabilitacja zawodowa

  

Na realizację zadań w zakresie rehabilitacji zawodowej w  2004 r. ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wykorzystano kwotę   154.557 zł.

 

Do wykorzystania  w  roku  2004 r. zaplanowano ogółem kwotę  233.434 zł.  wykonano plan   w 66,21 %    

 

Lp.

Zadanie

Liczba osób

Kwota

Wykonanie

%

1.

Zobowiązanie  dotyczące  refundacji wynagrodzeń  i  składek  na ubezpieczenie  społeczne  art.26

 

76

 

      135.434

 

120.400

 

88,90

2.

Finansowanie  kosztów  szkolenia  i przekwalifikowania  zawodowego  osób niepełnosprawnych

 

7

 

  8.000

 

4.157,-

 

51,96

3.

Pożyczki  na  rozpoczęcie  działalności gospodarczej  lub  rolniczej art.12

 

1

 

80.000

 

30.000

 

37,50

4.

Zwrot  kosztów  poniesionych  przez pracodawcę w związku  z przystosowaniem  tworzonych  lub istniejących  stanowisk pracy, stosownie  do  potrzeb  wynikających  z niepełnosprawności  osób  na  nich zatrudnionych  oraz  z rozpoznaniem przez  służby  medycyny  tych  potrzeb art. 26

 

0

 

10.000

 

0

 

0

 

Ogółem

 

 

84

 

   233.434

 

154.557

 

66,21

 1.       Na bieżąco czuwano nad realizacją wszystkich zawartych umów, prawidłowym   zatrudnianiem osób niepełnosprawnych i rozliczaniem zwrotu kosztów wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne.

 

2.       Powiat włocławski w roku 2004  przystąpił do realizacji programu pn. "Program wyrównywania różnic między regionami"  dla  obszaru  C  i  D. Pracodawcy zostali powiadomieni o możliwości otrzymania dofinansowania do złożonych projektów . W związku z tym złożonych zostało 7 wniosków o dofinansowanie ze środków PFRON projektów w ramach  programu na  utworzenie i wyposażenie  35  nowych miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych.  Natomiast na likwidację barier transportowych zostały złożone  3 wnioski o dofinansowanie zakupu samochodów.  Wszystkie  wnioski na bieżąco były omawiane, sprawdzane pod względem formalnym i rachunkowym  jak i uzupełniane zgodnie z zasadami i procedurami programu.  Na podstawie złożonych opisanych projektów oraz  zebranych materiałów z Urzędów Miast i Gmin, Ośrodków Pomocy Społecznej, Powiatowego Urzędu Pracy, Urzędu Statystycznego, o danych w powiecie, przygotowano wystąpienie i wniosek o dofinansowanie ze środków  Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.  W dniu 30 lipca  br. na podstawie prawidłowo przygotowanego Wystąpienia  Powiatu Włocławskiego, została podpisana przez Władze Powiatu z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z siedzibą w Warszawie reprezentowanym przez Pełnomocników z Oddziału w Toruniu umowa na realizację przez Powiat  Programu wyrównywania różnic między regionami i  uzyskanie dofinansowania na  realizację projektów w zakresie obszaru D tj. zakup samochodu na łączną kwotę 234.663,00 zł. w tym:

-          na zakup przez Urząd Gminy Włocławek autobusu 15 osobowego, niskopodłogowego, przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych dla Zespołu Szkół Integracyjnych w Smólniku -  kwotę 98.842,50 zł.  ( zakupiony   samochód:  CITROEN JUMPER - 15 osobowy),

-           dla  Zgromadzenia  Zakonnego  Małe  Dzieło  Boskiej  Opatrzności  Księża  Orioniści   DPS  w Izbicy  Kujawskiej  -  kwotę 77.154,75 zł. ( zakupiony  samochód:  Opel Vivwaro Combi  - 9 osobowy),

-          dla  Domu  Pomocy  Społecznej w Kowalu Powiat zawarł umowę z PFRON z terminem realizacji zakupu samochodu do dnia  31.05.2005 r., na  zadanie to   została przyznana  ze    środków  PFRON  zaliczka  w wysokości  79.395,- zł.

 

Natomiast na realizację  35 projektów  w zakresie obszaru C tj utworzenie i wyposażenie miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych  bezrobotnych i poszukujących  pracy, zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy, Powiat otrzymał środki PFRON w kwocie 586.750,60 zł.

W związku z tym iż jeden z pracodawców zrezygnował z utworzenia 1 stanowiska pracy utworzonych  zostało  34  stanowisk pracy w    :

1)      Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej Gminy i Miasta Lubraniec w Lubrańcu, ul. Plac Doktora Mariana Szulca 1 - 1 stanowisko,

2)      ZPUH  " Giełdziński A.Met". w Kowalu, ul. Słowackiegi 6a - rezygnacja z 1 stanowiska na które przyznano ze środków  PFRON kwotę 19.500 zł.,

3)      Kujawska Fabryka Maszyn Rolniczych  Sp z o.o. w Brześciu Kujawskim, ul. Kolejowa 54 - 24 stanowiska,

4)      PPHU " Chaberski" Janusz Chaberski w Lubrańcu, ul. Słowackiego 25 - 2 stanowiska,

5)      Niepubliczny  Zakład  Opieki  Zdrowotnej  w Kowalu, ul. Matejki 6 - 2 stanowiska,

6)      Firma  "MITARJO" Mirosław Wojtczak w Choceniu, ul. Świerczewskiego 38 - 2 stanowiska,

7)      Przedsiębiorstwo Wielobranżowe " LUMAC"  Sp.  z  o.o. w Kowalu, ul. Dobiegniewska 6

3 stanowiska.

 

Zgodnie z procedurami programu na powyższe stanowiska pracy, wydatkowana została  kwota  542.294,02 zł. Zakupione przez pracodawców wyposażenie   potwierdzone zostało protokołami odbioru,   zatrudnienie 34  osób niepełnosprawnych  nastąpiło w trybie art.4 ust.5  ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( Dz. U. Nr 123, poz.776, ze zmianami oraz z 2004 Nr 99 poz.1001),  przy ścisłej współpracy z Państwową Inspekcją Pracy we Włocławku.

 

3. Na bieżąco prowadzona jest korespondencja jak i wszelkiego rodzaju uzgodnienia telefoniczne  z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w Warszawie jak i z Oddziałem  w Toruniu.

 

4. Na bieżąco  przypomina się  pracodawcom o  zobowiązaniach do przedkładania w czasie trwania umowy w okresach miesięcznych dokumentów określonych w umowie.

 

5. W dniu 16.06.2004 r. wypowiedziana została  umowa jednemu z pracodawców   w sprawie zwrotu kosztów organizacji nowego stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej i wynagrodzenia wypłacanego osobie niepełnosprawnej oraz składek na ubezpieczenia społeczne od tego wynagrodzenia odpowiadającej należnym od pracownika składkom na ubezpieczenie społeczne i części kosztów osobowych pracodawcy odpowiadającym należnym od pracodawcy składkom na ubezpieczenie  społeczne finansowanych przez PFRON lub budżet państwa, na podstawie art. 25 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ze środków PFRON z powodu niezatrudnienia w terminie 3 miesięcy od dnia rozwiązania stosunku pracy z osobą niepełnosprawną innej osoby niepełnosprawnej skierowanej przez powiatowy urząd pracy.  Pracodawca został wezwany  do zapłaty kwoty 20.422,88 zł. w tym: kwota za stanowisko  - 20.000 zł., kwota  odsetek ustawowych za okres od 01.06.2004 r. do 02.08.2004 r.  422,88 zł.  W związku  z tym, iż pracodawca  nie uregulował   należności  został złożony pozew w postępowaniu upominawczym o zapłatę kwoty 20.422,88 zł, do Sądu Rejonowego we Włocławku.

 

Powyższa sprawa została całkowicie  uregulowana w dniu 14 stycznia 2005 roku.

  

VI. REPATRIANCI

  

Przeprowadzono rozeznanie sytuacji materialno-bytowej w 2 rodzinach repatriantów, którzy osiedlili się na terenie powiatu włocławskiego i ubiegali się o środki na remont mieszkania. W obu przypadkach wydano w tym zakresie decyzje pozytywne przyznając dofinansowanie z tytułu poniesionych kosztów remontu mieszkania na łączną kwotę 32.570,83 zł. Środki finansowe na realizację tej formy pomocy pochodzą z budżetu Wojewody.

 

Od stycznia br. w związku ze zmianą ustawy o repatriacji PCPR przejęło do realizacji jedną umowę na refundację kosztów związanych z aktywizacją zawodową repatrianta. Co miesiąc w oparciu o notę obciążeniową pracodawcy kierowane są do Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy wnioski o udzielenie Powiatowi dotacji na realizację tej formy pomocy.

  

VII. WSPÓŁPRACA Z ORGANIZACJAMI SPOŁECZNYMI

  

PCPR na bieżąco współpracował z organizacjami pozarządowymi działającymi na terenie Powiatu Włocławskiego tj.:

   - Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych i Dzieci z Rodzin Patologicznych w Brześciu Kuj.

- Stowarzyszenie Rodzin Niepełnosprawnych i Patologicznych w Fabiankach oraz

- Stowarzyszenie Osób i Rodzin Niepełnosprawnych oraz Rodzin Patologicznych w Boniewie

informując o wszelkich programach dających możliwość uzyskania dotacji na realizację zadań statutowych.

Współpraca nawiązana była również z przewodniczącymi Związków: Kombatantów RP i Byłych Więźniów Politycznych, Emerytów i Rencistów, Polskiego Związku Niewidomych.

Pracownicy uczestniczyli w spotkaniach organizowanych przez w/w organizacje, na których przekazywane były informacje dotyczące praw i obowiązków osób niepełnosprawnych i potrzebujących pomocy.

  

Przekazywane były również informacje o zadaniach statutowych PCPR jak również wszelkie możliwe materiały w tym zakresie.

PCPR ściśle współpracuje również z Powiatową Społeczną Radą ds Osób Niepełnosprawnych. Rada opiniowała wszystkie projekty uchwał rady powiatu pod kątem ich skutków dla osób niepełnosprawnych oraz projekty zgłoszone do „Programu wyrównywanie różnic między regionami” do realizacji rehabilitacji zawodowej i społecznej w powiecie włocławskim ziemskim w obszarze C i D.

  

VIII. RADCA PRAWNY

  

Decyzje administracyjne, akty prawne rzędu umów, porozumień, projekty uchwał oraz regulaminy opiniowane były  przez radcę prawnego PCPR.

Radca prawny prowadził również doradztwo prawne i metodyczne w zakresie zadań własnych i zleconych dotyczących  pomocy  społecznej  dla  ośrodków  pomocy społecznej i pracowników socjalnych z terenu Powiatu Włocławskiego. Udzielał także pełnej  informacji o prawach i uprawnieniach osób zgłaszających się o pomoc  bezpośrednio do PCPR.

Na rzecz osób znajdujących się w sytuacji kryzysowej radca prawny prowadził poradnictwo specjalistyczne, szczególnie w zakresie prawa cywilnego, rodzinnego i administracyjnego oraz udzielał pomocy w sporządzaniu pism tak w postępowaniu sądowym (pozwy o alimenty, rozwód i separację) jak i administracyjnym (odwołania od decyzji, skargi).

 


Wytworzył: PCPR (12 kwietnia 2005)
Opublikował: Elżbieta Otto (12 kwietnia 2005, 20:17:46)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1483

wersja do zapisu wersja do druku

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij