2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018

Sprawozdanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów We Włocławku za 2010 r.

Sprawozdanie
Powiatowego Rzecznika Konsumentów
We Włocławku za 2010 r.


I. Powiatowy Rzecznik Konsumentów we Włocławku – stanowisko jednoosobowe, zatrudniony w 2010 r. w wymiarze 2/5 etatu. Rzecznik posiada wykształcenie wyższe prawnicze.
Konsumenci przyjmowani są od poniedziałku do czwartku w godz. 7.30 – 15.30 w siedzibie Starostwa Powiatowego we Włocławku ul. Cyganka 28.
Zadania samorządu terytorialnego w zakresie ochrony konsumentów określa ustawa z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów. Zgodnie z art. 40 ust. 3 cytowanej ustawy rzecznik konsumentów jest bezpośrednio podporządkowany staroście. Przedłożenie do zatwierdzenia Staroście Włocławskiemu niniejszego sprawozdania jest wypełnieniem obowiązku wynikającego z art. 43 ust. 1 w/w ustawy.

II. 1. Do zadań rzecznika, zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów należy w szczególności:
1/ zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony konsumentów,
2/ składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,
3/ występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumenckich,
4/ współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi,
5/ wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub przepisach odrębnych. Rzecznik może wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować za ich zgodą do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.
2. Zgodnie z art. 42 ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów do zadań rzecznika należy m.in. występowanie do przedsiębiorców w sprawach dotyczących ochrony praw i interesów konsumentów. Przedsiębiorca, do którego zwrócił się rzecznik konsumentów ma obowiązek udzielić wyjaśnień i informacji dotyczących przedmiotu wystąpienia rzecznika. Na ogół przedsiębiorcy udzielają odpowiedzi w terminie do 14 dni. Podkreślić należy coraz lepszą współpracę z dużymi sklepami sieciowymi i firmami świadczącymi usługi telekomunikacyjne.
W 2010 r. Powiatowy Rzecznik Konsumentów rozpatrzył 153 sprawy zgłoszone przez Konsumentów z terenu powiatu włocławskiego. W 95 przypadkach porady zostały udzielone telefonicznie. W 58 sprawach rzecznik występował do przedsiębiorców o wyjaśnienia i informację. W kilkunastu przypadkach, wobec braku reakcji na wystąpienie rzecznika ze strony przedsiębiorcy, wysyłano pisma monitujące.
W wyniku wystąpień rzecznika w 36 przypadkach ( na 58) sprawy zostały załatwione zgodnie z oczekiwaniami konsumentów.
Wystąpienia rzecznika dotyczyły przede wszystkim spraw związanych z usługami telekomunikacyjnym, zaś w odniesieniu do umów sprzedaży wystąpienia dotyczyły sprzętu AGD, sprzętu komputerowego, obuwia.
Pomoc udzielana Konsumentom polegała m.in. na udzielaniu wyjaśnień i informacji o obowiązujących przepisach prawa i wynikających z nich prawach konsumenckich. Problemy związane z dochodzeniem uprawnień konsumenckich wynikają także z faktu, że w dalszym ciągu znaczna część Konsumentów przed podpisaniem nie czyta umów i nie zapoznaje się z treścią udzielanej gwarancji.

Konsumenci nie mieli wiedzy o możliwości odstąpienia od umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość.
3. Powiatowy Rzecznik Konsumentów w 2010 r. odbył z młodzieżą szkół rolniczych 2 spotkania o charakterze edukacyjno-informacyjnym.

III. Powiatowy Rzecznik Konsumentów we Włocławku od 1 marca 2011 r. zatrudniony jest w wymiarze 4/5 etatu. Pozwoli to m.in. na poprawę efektywności realizacji zadań samorządu w dziedzinie ochrony interesów konsumentów w szczególności w zakresie prowadzonej edukacji konsumenckiej.

Aby zapoznać się z załącznikiem należy kliknąć tutaj (96kB) word

Wytworzył: Marek Golasiński (21 marca 2011)
Opublikował: Marek Golasiński (23 marca 2011, 11:45:09)

Ostatnia zmiana: Marek Golasiński (23 marca 2011, 11:55:14)
Zmieniono: aktualizacja danych

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 3321

wersja do zapisu wersja do druku

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij