strategia 2010

 
 
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI  POWIATOWEJ STRATEGII ROZWIĄZYWANIA
PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH 2005 – 2015 W ROKU 2010.
 
 
 
1.                  Realizacja celu strategicznego dotyczącego wspierania bezrobotnych w aktywnym poszukiwaniu pracy.
 
Szkolenia.
 
Powiatowy Urząd Pracy we Włocławku, w okresie od stycznia  do końca grudnia 2010 roku, zorganizował łącznie 149 szkoleń dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy zarejestrowanych w urzędzie pracy. Powyższe szkolenia finansowane były z środków Funduszu Pracy, Europejskiego Funduszu Społecznego (w zakresie projektu „Po pierwsze – praca!”: w ramach Poddziałania 6.1.3 PO KL) oraz PFRON.
            W okresie od 01.01.2010 r. do 31.12.2010 r. Powiatowy Urząd Pracy we Włocławku skierował łącznie 1.447 osób (w tym 735 kobiet).  Z powiatu grodzkiego skierowano 931 osób (w tym 499 kobiet), natomiast z powiatu ziemskiego 516 osób (w tym 236 kobiet).
W omawianym okresie szkolenia organizowane przez urząd pracy ukończyło 1.406 osób bezrobotnych i poszukujących pracy (w tym z powiatu grodzkiego 903 osoby, natomiast z powiatu ziemskiego 503 osoby). Po ukończonych szkoleniach pracę podjęło 307 osób 
(z powiatu grodzkiego 201 osób, z powiatu ziemskiego 106 osób).
 
Środki na podjęcie działalności gospodarczej przez osoby bezrobotne.
 
W okresie od stycznia do grudnia 2010r., Powiatowy Urząd Pracy we Włocławku 311 osobom bezrobotnym (w tym 176 osobom z Włocławka) wypłacił jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej na łączną kwotę 5 874 718,00 zł (3 312 408,00 zł dla bezrobotnych z Włocławka), w tym:
§             175 osobom bezrobotnym (w tym 94 osobom z Włocławka) na kwotę 3 314 340,00 zł           w ramach Poddziałania 6.1.3 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach projektu „Po pierwsze - praca!”; Bezrobotnym podejmującym działalność gospodarczą z powiatu grodzkiego wypłacono  1 763 270,00 zł;
§             116 osobom bezrobotnym (w tym 69 osobom z Włocławka), na kwotę 2 178 378,00 zł          z Funduszu Pracy. Bezrobotnym podejmującym działalność gospodarczą z powiatu grodzkiego wypłacono 1 302 738,00 zł;
§             20 osobom bezrobotnym (w tym 13 osobom z Włocławka), na kwotę 382 000,00 zł          z rezerwy Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Bezrobotnym podejmującym działalność gospodarczą z powiatu grodzkiego wypłacono 246 400,00 zł.
Ponadto, jedna umowa została anulowana, a środki nie zostały wypłacone ze względu na fakt, iż wnioskodawca rozpoczął działalność przed dniem podpisania umowy.
Osoby bezrobotne, którym wypłacono w okresie styczeń-grudzień 2010 r. środki na podjęcie działalności gospodarczej uruchomiły:
§             57 placówek handlowych m.in.: sklepy z artykułami wielobranżowymi, przemysłowymi, pamiątkarskimi, spożywczymi, sklepy z odzieżą, bielizną, galanterią, biżuterią, zabawkami, komputerami, artykułami pasmanteryjnymi, tkaninami, firanami, pościelą. Uruchomiono handel artykułami wykończeniowymi i narzędziami branży budowlanej, ciągnikami i maszynami rolniczymi, częściami do samochodów, do maszyn budowlanych jak i sprzedaż przez Internet konfekcji oraz artykułów dziecięcych i niemowlęcych, handel hurtowy i detaliczny opakowaniami, sprzedaż ryb i przetworów rybnych, kwiatów, roślin, nasion i nawozów. Działalność w formie kiosku Ruch-u, auto-handlu oraz kwiaciarni;
§             146 punktów usługowych świadczących m.in. usługi: sprzątania u klienta, fryzjerskie, kosmetyczne i stylizacji paznokci, ogrodowe, kurierskie, stolarskie, spawalnicze, ślusarsko-spawalnicze, fotograficzne, przewodnickie i pilockie, transportowe, kateringowe, gastronomiczne, reklamowe i poligraficzne, szkoleniowo-edukacyjne, edukacyjno-artystyczne, marketingowe, rachunkowo-księgowe, prawnicze oraz doradztwo i pośrednictwo handlowe, doradztwo finansowe, agencja obrotu nieruchomościami, a także obsługa systemów komputerowych i nagłaśnianie imprez plenerowych. Uruchomiono ośrodki szkolenia kierowców, zakłady wulkanizacyjne, pracownię krawiecką, kawiarnio-restaurację, sale zabaw dla dzieci. Ponadto zostały uruchomione usługi w zakresie: czyszczenia elementów architektury, tworzenia stron internetowych, portali turystycznych i systemów rezerwacyjnych dla turystyki, naprawy i obsługi kompresorów oraz urządzeń telekomunikacyjnych, serwisu i naprawy telefonów komórkowych, rzeczoznawstwa samochodowego, likwidacji szkód, wyceny i opiniowania, ochrony środowiska  i efektywności energetycznej, fizjoterapii, masażu, diagnozy i terapii logopedycznej, instruktażu tańca, gimnastyki korekcyjnej i rytmiki, prowadzenia solarium, wideofilmowania, myjni samochodowych, czyszczenia i prania tapicerek samochodowych, diagnostyki i termowizji budynków, liternictwa nagrobnego w kamieniu naturalnym, wystawiania przedstawień teatralnych i cyrkowych, korepetycji z języków obcych, public relations oraz kształtowania wizerunku medialnego, organizowania zaopatrzenia i sprzedaży dla małych i średnich firm, sprzedaży ubezpieczeń, zabudowy wnętrz, renowacji, naprawy i konserwacji mebli antycznych, dzieł sztuki, spotkań edukacyjnych           z młodzieżą, specjalistycznych prac alpinistycznych, projektowania grafiki, biżuterii, mebli, stron internetowych, a także usługi geodezyjno- kartograficzne. Mechanika oraz elektromechanika pojazdowa, naprawa i konserwacja motocykli, naprawa i diagnostyka komputerowa, montaż mebli, ogrodzeń, balustrad i bram metalowych, instalacji LPG, wod.-kan. i c.o., montaż, konserwacja i naprawa bram, ogrodzeń, rolet oraz udrażnianie i naprawa rynien spadowych, obsługa i montaż systemów bezpieczeństwa, sprzedaż  i montaż gontów bitumicznych, naprawa sprzętu AGD i RTV, wydobycie wody (wiercenie studni), a także usługi koparko – ładowarką;
§             54 działalności budowlane, świadczące usługi: ogólnobudowlane, budowlane, remontowo – budowlane, budowlano-ślusarskie, wykończeniowe, stolarsko-montażowe, montażowo-elektryczne, hydrauliczne, dekoratorskie wnętrz, układanie bruku, glazury, terakoty, malowanie, tapetowanie, podwieszanie sufitów, montaż ścianek działowych, wykonywanie konstrukcji i pokryć dachowych, wykonywanie instalacji wod.-kan., cieplnych, gazowych, klimatyzacyjnych, montaż konstrukcji aluminiowych i stalowych;
§             2 działalności budowlano-usługowe w zakresie wykonywania instalacji elektrycznych            i pomiarów elektrycznych oraz usług budowlanych i wypożyczalni sprzętu budowlanego;
§             8 działalności wytwórczych, m.in. wytwarzanie pomocy dydaktycznych z gipsu dla dzieci; szycie sukienek dla lalek i produkcja łóżeczek; produkcja mebli kuchennych i wyrobów budowlanych betonowych, wkładów do zniczy oraz protetyka stomatologiczna;
§             6 działalności wytwórczo-usługowych, takich jak: produkcja, montaż, sprzedaż i naprawa osłon okiennych; projektowanie, produkcja i montaż mebli, produkcja ram profili drewnianych i aluminiowych oraz oprawa obrazów; produkcja mebli i zabawek drewnianych oraz usługi stolarskie, produkcja gotowej żywności oraz usługi gastronomiczno-kateringowe, produkcja odzieży i usługi krawieckie;
§             12 działalności usługowo-handlowych, m.in. strzyżenie, stylizacja, kąpiele, fotografika oraz sprzedaż kosmetyków i odzieży dla czworonogów; naprawa, serwis, konserwacja              i sprzedaż sprzętu komputerowego; usługi krawieckie oraz sprzedaż firan i wyrobów pasmanteryjnych; usługi hafciarskie i sklep odzieżowy, usługi fotograficzne i handel artykułami fotograficznymi; wystrój dekoracyjny imprez okolicznościowych połączony ze sprzedażą kwiatów, bukietów i dekoracji, instalacja i serwis elektronicznych systemów zabezpieczeń, systemów komputerowych i telekomunikacyjnych oraz sprzedaż sprzętu elektronicznego i komputerowego, naprawa i sprzedaż opon, felg i kół do samochodów         i motocykli; usługi naprawcze pojazdów samochodowych i auto-handel; wulkanizacja, sprzedaż, wymiana opon, płynów, olejów, naprawy mechaniczne i autoholowanie;
§             4 działalności usługowo-wytwórcze, takie jak: projektowanie inżynierskie oraz produkcja maszyn, urządzeń i konstrukcji specjalnego przeznaczenia, udostępnianie platformy internetowej i produkcja biżuterii ślubnej, świadczenie usług jako projektant-programista, tworzenie aplikacji internetowych na urządzenia mobilne i komputery, a także usługi krawiecki i projektowe oraz produkcja odzieży i wyrobów nieodzieżowych;
§             14 działalności handlowo-usługowych, m.in. sprzedaż artykułów dla zwierząt i usługi                 z zakresu pielęgnacji psów, sprzedaż części i akcesoriów do pojazdów samochodowych oraz konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych i wynajem samochodów osobowych, sprzedaż i montaż stolarki okiennej i drzwiowej, sprzedaż artykułów ślubnych i organizacja ślubów, handel artykułami chemicznymi, przemysłowymi i biurowymi oraz usługi kserograficzne, sprzedaż oprogramowania, tworzenie stron WWW, pozycjonowanie, doradztwo informatyczne, projektowanie graficzne oraz hosting, sprzedaż i montaż reklam LED, wystawianie świadectw energetycznych oraz obsługa biur i sprzedaż projektów gotowych, sprzedaż wyrobów pasmanteryjnych oraz przeróbki krawieckie i prasowanie odzieży, a także sprzedaż kwiatów, wiązanek, roślin i usługi florystyczno-dekoratorskie, diagnostyka, formatowanie ortez, zabiegi kosmetologiczno-podologiczne oraz sprzedaż kosmetyków, wkładek i ortez, a także sklep spożywczo-papierniczy i usługi gastronomiczne;
§             1 działalność usługowo-budowlana, taka jak: projektowanie i usługi budowlane;
§             2 działalności budowlano-usługowe, tj.: wykonywanie instalacji elektrycznych                      i pomiarów elektrycznych oraz usługi budowlane i wypożyczalnia sprzętu budowlanego;
§             1 działalność wytwórczo-handlowa, taka jak: własnoręczny wyrób produktów oraz sprzedaż detaliczna wyrobów własnych i innych artystów poprzez Internet  i wyspecjalizowane punkty sprzedaży;
§             1 działalność wytwórczo-usługowo-handlowa, tj.: produkcja odzieży, usługi krawieckie, oraz sprzedaż wyprodukowanej odzieży, wyrobów pasmanteryjnych i materiałów;
§             1 działalność budowlano-usługowo-handlowa, taka jak: wykończenia wnętrz, sprzedaż kamienia naturalnego i montaż wyrobów kamieniarskich;
§             1 działalność wytwórczo-budowlano-usługowa, tj.: produkcja mebli, galanterii meblowej, stolarka budowlana i montaż mebli;
§             1 działalność zawodowa w postaci kancelarii notarialnej.
 
Przygotowanie zawodowe.
 
PUP we Włocławku w okresie od marca 2010 r. do grudnia 2010 r. zawarł z ośmioma pracodawcami, dziesięć umów o zorganizowanie przygotowania zawodowego dorosłych (PZD) w formie praktycznej nauki zawodu. Program PZD rozpoczęło 35 osób bezrobotnych w zawodach: dekarz, blacharz, murarz, elektromonter, malarz budowlany, piekarz, cukiernik, fryzjer.
W powiecie grodzkim zawarto osiem umów na realizacje PZD w sześciu firmach:
·                    Zakład Blacharski Lesław Wiliński, PZD dla 3 dekarzy (umowa finansowana z FP)
·                    Zakład Blacharski Lesław Wiliński, PZD dla 3 blacharzy (umowa finansowana z FP)
·                    ZPHU „WIZO” Roman Zółtowłos & Urszula Wilińska, PZD dla 3 blacharzy (umowa finansowana z FP)
·                    Zakład Ogólnobudowlany Mariusz Wiliński, PZD dla 1 murarza (umowa finansowana z FP)
·                    Zakład Robót Budowlanych i Instalacyjnych Zdzisław Maciejewski, PZD dla              5 elektromonterów (umowa finansowana z FP)
·                    Zakład Remontowo-Budowlany „GASTRO-BUD” Jerzy Cierlicki, PZD dla  6 murarzy (umowa finansowana z FP)
·                    Zakład Remontowo-Budowlany „GASTRO-BUD” Jerzy Cierlicki, PZD dla 4 malarzy budowlanych (umowa finansowana z EFS)
·                    Zakład Fryzjerski Monika Kowalska, PZD dla 1 fryzjera (umowa finansowana z EFS)
Obecnie w powiecie grodzkim realizowanych jest siedem umów przez sześciu pracodawców. Jedna umowa  finansowana z EFS na wniosek pracodawcy tj. Zakład Remontowo-Budowlany „GASTRO-BUD” Jerzy Cierlicki została rozwiązana.
W powiecie ziemskim PZD zorganizowało dwóch pracodawców, zawarto dwie umowy:
·                    SHU „Samopomoc Chłopska” w Lubaniu, PZD dla 3 osób (umowa finansowana z FP), aneksowano dodatkowo o 1 osobę. Ogółem PZD dla 4 osób.
·                    Zakład Cukierniczy Arkadiusz Olczak, PZD dla 2 osób (umowa finansowana z EFS)
W celu realizacji części teoretycznej PZD podpisano umowy z dwiema firmami szkoleniowymi:
·                    Ośrodek Kształcenia Zawodowego, ul. POW 20/22, 87-800 Włocławek
·                    Centrum Kształcenia Ustawicznego Rzemiosła i Przedsiębiorczości, ul. Piotrowskiego 11, 85-089 Bydgoszcz
Ogółem przygotowanie zawodowe dorosłych rozpoczęło 35 osób bezrobotnych, w tym z powiatu grodzkiego 20 osób. Realizację programu PZD przerwało łącznie 9 osób w tym 4 z własnej winy, 1 osoba z powodu długotrwałego zwolnienia lekarskiego przekraczającego ustawowe 90 dni, 4 osoby podjęły zatrudnienie w sektorach: technicznym, budownictwie, przemyśle spożywczym.
Z powiatu ziemskiego PZD rozpoczęło 15 osób. Program przerwało 5 osób w tym 2 osoby         z własnej winy, 1 osoba z powodu długotrwałego zwolnienia lekarskiego przekraczającego dopuszczalne 90 dni, 1 osoba z powodu rozwiązania przez pracodawcę umowy, 1 osoba wyrokiem sądowym została pozbawiona wolności.
 
Staże zawodowe.
 
Powiatowy Urząd Pracy we Włocławku w w/w okresie  organizował staże w miejscu pracy w ramach umów zawieranych z pracodawcami.  Umowy te były zawierane ze środków Funduszu Pracy oraz w ramach programu współfinansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny – projekt „Po pierwsze – praca”.
Kontynuowane były również umowy zawarte z pracodawcami w 2009 r.
            W opisywanym okresie zawarto 916  umów o zorganizowanie  stażu zawodowego dla osób bezrobotnych.
Staż zawodowy w okresie od 01.01.2010 do 31.12.2010 roku rozpoczęło ogółem:
1766 osób (w tym 981 kobiet), z tego:
- 546 osób staż finansowany w ramach środków przyznanych z Funduszu Pracy,
-1220 osób  staż współfinansowany przez Europejski Fundusz Społeczny.
Staż kontynuowały również osoby przechodzące z 2009 roku:
- 1197 osób (w tym 709 kobiet).
           
Osoby bezrobotne odbywały staż między innymi na następujących stanowiskach: sprzedawca, pracownik biurowy, księgowa, sekretarka, mechanik, kucharz, informatyk, cukiernik, referent, operator maszyn, administrator, blacharz, czyściciel pojazdów,  fakturzysta, fryzjer, kasjer, handlowiec, zaopatrzeniowiec, telemarketer, opiekun, archiwista, bibliotekarz, kelner, wulkanizator.
Staż zawodowy w okresie od 01.01.2010 do 31.12.2010 roku ukończyło w terminie ogółem (wraz z osobami przechodzącymi z 2009 roku) 1530 osób (w tym 893 kobiety).
W tym:
-1080 osób ukończyło staż finansowany w ramach środków przyznanych z Funduszu Pracy          (w tym 635 kobiet),
-450 osób ukończyło staż współfinansowany przez Europejski Fundusz Społeczny (w tym 258 kobiet).
 
Natomiast staż został przerwany przez 485 osób (255 kobiet) z różnych przyczyn np. długotrwała choroba, rezygnacja pracodawcy, rezygnacja stażysty.
Spośród 2015 osób, które przerwały lub ukończyły staż zawodowy w terminie 987 osób podjęło zatrudnienie, co stanowi 48,98%.
 
Prace interwencyjne.
 
Powiatowy Urząd Pracy we Włocławku w okresie od 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2010 r. podpisał  z  pracodawcami 62 umowy na zatrudnienie 77 osób w ramach prac interwencyjnych.
Z pracodawcami z powiatu grodzkiego zawarto 38 umów, a z pracodawcami z powiatu ziemskiego 24 umowy.
Osoby bezrobotne zostały skierowane na następujące stanowiska pracy: krojczy, kierowca, sprzątaczka, sprzedawca, kierowca samochodu ciężarowego, pracownik warsztatowy, ślusarz, pracownik biurowy, wulkanizator, młodszy referent, piekarz, robotnik budowlany, specjalista d/s obsługi klienta, asystent księgowy, pracownik obsługi maszyn stolarskich, meliorant, cieśla, kosmetyczka, dekarz, obsługa pralni, księgowy, młodszy specjalista do spraw ubezpieczeń, pracownik gospodarczy, malarz, magazynier, serwisant automatów, mechanik samochodowy, pielęgniarka, spawacz, sekretarka, asystent biura kadr i księgowości, serwisant rowerowy, opiekun zwierząt domowych, fryzjer.
W analizowanym okresie realizowane i monitorowane były umowy zawarte w latach 2005 – 2009 r. z uwagi na zobowiązania pracodawców do dalszego zatrudniania pracowników interwencyjnych bezpośrednio po okresie refundacji i utrzymania stworzonego zatrudnienia.
W okresie od stycznia do grudnia 2010 r. w celu realizacji umów o organizowanie prac interwencyjnych skierowano do pracy 83 osoby (w tym 46 kobiet) będących w szczególnej lub w szczególnie niekorzystnej sytuacji na rynku pracy.
Z powiatu grodzkiego 45 osób bezrobotnych (w tym 27 kobiet) spełniało następujące warunki:
-                   osoby do 25 roku życia - 7 osób;
-                   długotrwale bezrobotni - 21 osób;
-                   bezrobotni powyżej 50 roku życia - 5 osób;
-                   bezrobotni bez kwalifikacji zawodowych - 14 osób ;
-                   bezrobotni bez doświadczenia zawodowego - 5 osób;
-                   bezrobotni bez wykształcenia średniego - 21 osób;
-                   bezrobotni samotnie wychowujący dziecko do 18 roku życia - 3 osoby;                                                                               
-                   bezrobotne kobiety, które nie podjęły zatrudnienia po urodzeniu dziecka - 4 osoby;
-                   bezrobotni którzy po odbyciu kary pozbawienia wolności nie podjęli zatrudnienia -           1 osoba;
-                   niepełnosprawni - 1 osoba.
 
Z powiatu ziemskiego 38 bezrobotnych ( w tym 19 kobiet) spełniało następujące warunki:
-                   bezrobotni do 25 roku życia - 9 osób;
-                   długotrwale bezrobotni - 18 osób;
-                   bezrobotni powyżej 50 roku życia - 7 osób;
-          bezrobotni bez kwalifikacji zawodowych - 12  osób;
-          bezrobotni bez doświadczenia zawodowego - 7 osób;
-          bezrobotni bez wykształcenia średniego - 23 osoby;
-          bezrobotni samotnie wychowujący dziecko do 18 roku życia - 2 osoby;
-          niepełnosprawni  - 1 osoba;
-                   zamieszkali na wsi - 30 osób;
-                   kobiety które nie podjęły zatrudnienia po urodzeniu dziecka - 1 osoba.
 
Łączna kwota wydatkowanych środków z tytułu organizacji prac interwencyjnych  na dzień 31 grudnia  2010 r. wyniosła  740.916,35 zł. 
 
Refundacja kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla bezrobotnych.
 
Powiatowy Urząd Pracy we Włocławku refundował Podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą koszty wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego.
W okresie styczeń – grudzień 2010 r. w ramach tej formy wsparcia 184 przedsiębiorców podpisało umowy na łącznie 293 stanowiska pracy, w tym 72 umowy z pracodawcami działającymi w powiecie ziemskim oraz 112 umów z pracodawcami z powiatu grodzkiego. Spośród zawartych umów dwie zostały rozwiązane na wniosek pracodawców a jedna została anulowana. Ostatecznie utworzono 291 nowych miejsc pracy.
 
Podział stanowisk ze względu na źródło pochodzenia środków:
-               ze środków przyznanych  w ramach algorytmu podpisano z pracodawcami 122 umowy na wyposażenie 189 stanowisk pracy,
-               ze środków przyznanych z rezerwy  Ministra Pracy i Polityki Społecznej w ramach projektu "Przedsiębiorca 2010" realizowanych jest 12 umów na wyposażenie  16 stanowisk pracy oraz w ramach projektu "Przedsiębiorca 2010+" realizowanych jest 11 umów na wyposażenie  15 stanowisk pracy,
-               ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach projektu "Po pierwsze Praca" realizowanych jest  36 umów na wyposażenie 71 stanowisk pracy.
 
Łącznie w badanym okresie na wyposażone lub doposażone stanowiska pracy skierowano 159 osób z powiatu grodzkiego (w tym 64 kobiety) oraz 132 osoby z powiatu ziemskiego (w tym 48 kobiet).
W przeważającej części osoby kierowano na stanowiska: sprzedawca, kierowca, pracownik budowlany, przedstawiciel handlowy, blacharz – dekarz, operator wózka widłowego, obsługa solarium, serwisant, operator suszarki, operator wirówki, operator maszyn produkcyjnych, szwaczka,  pracownik biurowy, operator maszyn pakujących.
Największą ilość stanowisk pracy utworzyli:
-                     Zakłady Wytwórcze “CHEKO” - 13 osób,
-                     Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo - Kredytowa „KUJAWIAK”, Włocławek – 10 osób,
-                     “TRANSCHEM” Spółka z o.o., Włocławek – 9 osób,
-                     “BIS MEDIA Łosowska” Spółka Jawna, Włocławek – 8 osób,
-                      “R.D.J. KLIMA” Spółka Jawna, Włocławek – 7 osób,
-                      Sklep Spożywczo-Przemysłowy Jerzy Kapeliński, Brześć Kuj. – 5 osób,
-                     “ARTEKS” Spółka  z o.o., Włocławek – 5 osób,
-                     “EXTRA PUNKT” s.c. Mariusz Gralak Marcin Wadas, Włocławek – 4 osoby,
-                     Firma Handlowo-Usługowa „FENIX” Grzegorz Jankowski, Włocławek – 4 osoby,
-                     “NUMEN” Krzysztof Sławianowski, Włocławek – 4 osoby,
-                     P.P.H.U. „ELA” Elżbieta Wysocka, Lubraniec - 4 osoby,
-                     Zakład Przetwórstwa Tworzyw Sztucznych Sykuła i Wspólnicy Spółka Jawna, Kowal –          4 osoby
 
W czasie od stycznia do grudnia 2010 r. na wyposażenie lub doposażenie stanowisk pracy wydatkowano łącznie kwotę 5 525 347,16 zł.,  w tym:
–                      środki z Funduszu Pracy – 3 595 103,10 zł;
–                      środki pochodzące z rezerwy Ministra Pracy i Polityki Społecznej;
a)                  "Przedsiębiorca 2010" –   285 600,00 zł.;
b)                  "Przedsiębiorca 2010 +" – 286 500,00 zł;
–                     środki z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach projektu:
"Po pierwsze Praca"- 1 358 144,06 zł;
 
        Ponadto w analizowanym okresie monitorowane były umowy zawarte w latach 2008 – 2009 r., z uwagi na zobowiązanie Pracodawców do utrzymania powstałych stanowisk pracy przez okres 2 lub 3 lat w przypadku mikro, małych i średnich  przedsiębiorców.
       W związku z powyższym na uwolnione stanowiska pracy uzupełniająco skierowano ogółem 113 osób (w tym 38 kobiet):
I.          powiat grodzki 77 osób (31 kobiet),
II.       powiat ziemski 36 osób (7 kobiet).
 
Poradnictwo zawodowe.
 
W okresie od stycznia do końca grudnia 2010 r. pracownicy Centrum Aktywizacji Zawodowej prowadzili: konsultacje indywidualne, poradnictwo grupowe, zajęcia z zakresu informacji zawodowej grupowej oraz zajęcia aktywizacyjne dla osób zarejestrowanych w PUP. Ponadto na wniosek doradcy zawodowego osoby bezrobotne były kierowane na zajęcia grupowe do Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej.
W analizowanym okresie z różnych form usług doradczych oraz pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy skorzystało łącznie 10.237 osób bezrobotnych oraz poszukujących pracy.
Rozmowy doradcze dotyczyły przede wszystkim wyboru kierunku szkolenia zawodowego, problemów związanych z zatrudnieniem oraz z poszukiwaniem pracy, zarówno w kraju, jak i za granicą, jak również tworzenia indywidualnych planów działania. Z indywidualnej formy poradnictwa zawodowego skorzystało ogółem 7.527 osób. W większości były to rozmowy w ramach tworzenia indywidualnych planów działania z osobami zarejestrowanymi w PUP powyżej 6-ciu miesięcy. Z tej formy poradnictwa indywidualnego skorzystało 5.659 osób. Działaniem tym objęto także osoby kierowane na szkolenie lub uzyskujące dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej w ramach projektu współfinansowanego z EFS. Szczególną uwagę poświęcono rozmowom indywidualnym i tworzeniu indywidualnych planów działania z pracownikami przewidzianymi do zwolnienia w firmie AkzoNobel. Rozmowy indywidualne były poprzedzone konsultacjami z pracodawcą i spotkaniami grupowymi z pracownikami AkzoNobel. Łącznie doradcy zawodowi założyli 195 indywidualnych planów działania pracownikom zatrudnionym w przewidzianym do likwidacji zakładzie.
W zajęciach z zakresu poradnictwa zawodowego grupowego prowadzonych przez doradców PUP udział wzięły 1.553 osoby. W ramach informacji zawodowej grupowej zorganizowano spotkania informacyjne dla 1.024 osób. Natomiast 499 osób zostało skierowanych na zajęcia grupowe do Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej we Włocławku. Z zajęć aktywizacyjnych, prowadzonych głównie w Filiach PUP w Kowalu i Lubrańcu, skorzystały w omawianym okresie 133 osoby.
W wyniku porozumienia PUP z Sądem Rejonowym we Włocławku oraz Zakładem Karnym, doradcy zawodowi prowadzili również rozmowy indywidualne z osobami znajdującymi się pod dozorem kuratora sądowego, w celu określenia ich predyspozycji zawodowych oraz możliwości zdobycia zawodu lub przekwalifikowania.
Na terenie Zakładu Karnego doradcy zawodowi prowadzili także zajęcia w ramach Klubu Pracy z grupami osób kończących odbywanie wyroku. Łącznie w zajęciach uczestniczyło 70 osób.
Programy współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej  
Powiatowy Urząd Pracy we Włocławku w 2010 roku pozyskał dodatkowe środki z Europejskiego Funduszu Społecznego na aktywizację osób bezrobotnych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
PUP realizował łącznie 2 projekty: „Standard +” i „Po pierwsze – praca”. Projekty te realizowane były w ramach Priorytetu VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działania 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekty realizowane w ramach tego Priorytetu kładą szczególny nacisk na podnoszenie jakości usług świadczonych na rzecz osób bezrobotnych oraz na wsparcie grup docelowych, które doświadczają największych trudności związanych z wejściem lub utrzymaniem się na rynku pracy.
Projekt Standard + realizowany był od dnia 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2010 r. w ramach Poddziałania 6.1.2 Wsparcie powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy  w realizacji zadań na rzecz aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych w regionie na mocy umowy z dnia 17 marca 2010 r. zawartej pomiędzy Wojewódzkim Urzędem Pracy w Toruniu, a Powiatowym Urzędem Pracy we Włocławku. Głównym celem realizacji projektu było zwiększenie dostępności usług pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego dla osób bezrobotnych oraz podniesienie jakości i efektywności tych usług świadczonych przez PUP we Włocławku. Osiągnięcie tego celu było możliwe dzięki utrzymaniu poziomu zatrudnienia pośredników pracy i doradców zawodowych na poziomie z 2009 r. oraz objęciu większej ilości osób bezrobotnych świadczonymi przez pośredników i doradców usługami. Ponadto
w ramach projektu przeprowadzone zostało badanie sondażowe pracodawców powiatu włocławskiego grodzkiego i ziemskiego, dzięki któremu możliwe jest pełniejsze zdiagnozowanie popytu na poszczególne zawody. Badanie pozwoliło również na zacieśnienie współpracy z lokalnymi pracodawcami. W ramach projektu 7 pośrednikom pracy                         i 4 doradcom zawodowym wypłacono wynagrodzenia za miesiące I-XII 2010 r. oraz                  13 wynagrodzenie za 2009 r. Całkowity budżet zrealizowanego projektu wyniósł 384 977,35 zł., kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Społecznego to 327 230,75 zł.
            Projekt systemowy Po pierwsze – praca! jest realizowany w ramach Poddziałania 6.1.3 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz podnoszenie poziomu aktywności zawodowej osób bezrobotnych na mocy umowy ramowej z dnia 28 marca 2008 r. zawartej pomiędzy Wojewódzkim Urzędem Pracy w Toruniu, a Powiatowym Urzędem Pracy we Włocławku.
Jego celem jest podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia osób bezrobotnych zarejestrowanych w PUP we Włocławku, a także stworzenie warunków do rozwoju aktywności zawodowej na terenie działania urzędu. Osiągnięcie celu możliwe będzie poprzez określenie i wybór indywidualnego wsparcia na podstawie Indywidualnego Planu Działania, współpracę z doradcą zawodowym oraz zwiększenie dostępności usług pośrednictwa pracy.
Uczestnikami projektu będą osoby bezrobotne a zwłaszcza osoby będące
w szczególnej sytuacji na rynku pracy tj: bezrobotni do 25 roku życia; bezrobotni długotrwale w tym kobiety, które nie podjęły zatrudnienia po urodzeniu dziecka; bezrobotni powyżej 50 roku życia; bezrobotni bez kwalifikacji zawodowych, bez doświadczenia zawodowego lub bez wykształcenia średniego; bezrobotni samotni wychowujący, co najmniej jedno dziecko do 18 roku życia; bezrobotni, którzy po odbyciu kary pozbawienia wolności nie podjęli zatrudnienia; bezrobotni niepełnosprawni.
W ramach projektu realizowane są staże, przygotowania zawodowe w miejscu pracy i przygotowanie zawodowe dorosłych, jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej, szkolenia oraz refundacje kosztów doposażenia lub wyposażenia stanowisk pracy. Osoby bezrobotne będą mogły także skorzystać z pomocy doradcy zawodowego i pośrednika pracy.
Projekt realizowany będzie do 31 grudnia 2013 roku. Rok 2010 jest trzecim rokiem realizacji projektu, w którym wszystkimi formami wsparcia planowano objąć grupę 2450 osób, z czego: 1200 osób odbywać miało staż; 5 osób planowano skierować do odbywania przygotowania zawodowego dorosłych a 998 osób na szkolenia; 178 osób otrzymać miało jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej a 69 osób skierowanie do pracy
na stanowiskach refundowanych w ramach ich doposażenia lub wyposażenia. Dodatkowo planowano przeprowadzenie badania ewaluacyjnego projektu. Budżet projektu na 2010 rok wynosił 14 225 390, 00 zł. Do końca 2010 roku wsparciem w ramach projektu objęto 2549 osób, z czego: 1208 osób odbywało staż; 1105 osób odbywało szkolenia; 173 osoby otrzymały jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej, 73 osoby zostały skierowane
do pracy na stanowiskach refundowanych a 5 osób rozpoczęło przygotowanie zawodowe dorosłych. 1341 uczestników projektu objętych było poradnictwem zawodowym a 1289 osób objętych było pośrednictwem pracy. Przeprowadzono badanie ewaluacyjne projektu. Do końca 2010 roku na realizację projektu wydano 14 255 389,99 zł.
W dniu 7 października 2010 roku Powiatowy Urząd Pracy we Włocławku rozpoczął realizację programu specjalnego pn. "Chcieć to Moc".
Uczestniczkami programu zostały bezrobotne kobiety zamieszkałe na terenie powiatu włocławskiego, ziemskiego i grodzkiego, posiadające wykształcenie gimnazjalne i niższe,          w wieku od 25 do 45 lat. Dodatkowym kryterium wyboru było długotrwałe bezrobocie lub niepodjęcie zatrudnienia po urodzeniu dziecka.
Głównym założeniem programu było podniesienie kwalifikacji zawodowych uczestniczek projektu, zmotywowanie ich do aktywnego poszukiwania zatrudnienia oraz pokazanie, że dokształcanie, zdobyte kwalifikacje oraz wiara we własne umiejętności są najlepszą drogą ku podjęciu zatrudnienia.
Program powstał w odpowiedzi na potrzeby kobiet, którym niskie lub zdezaktualizowane kwalifikacje utrudniają powrót na rynek pracy. Kobiety, bowiem stanowią szczególną grupę uczestników rynku pracy. Ich udział, w stosunku do udziału mężczyzn na rynku pracy, jest niższy, a stopa bezrobocia kobiet jest wyższa niż w przypadku mężczyzn. Oznacza to, że na rynku wciąż rządzą stereotypy w odniesieniu do płci co sprawia, że kobiety są grupą defaworyzowaną. Podstawową różnicą w sytuacji kobiet na rynku pracy, w porównaniu z mężczyznami, jest ich mniejsze uczestnictwo w pracy zawodowej. Choć w poszukiwaniu zatrudnienia wykazują większą od mężczyzn aktywność, mają jednak znacznie mniejsze możliwości jego znalezienia. Z punktu widzenia popytu na pracę, praca kobiet cieszy się mniejszym „wzięciem” niż praca męska. Kobiety cechują się niższym kapitałem ludzkim, czyli umiejętnościami zawodowymi. Wynika to często z mniejszego doświadczenia zawodowego, co jest skutkiem przerywania pracy zawodowej lub jej ograniczania w okresie natężonych obowiązków rodzicielskich. Dlatego też kwalifikacje kobiet, szczególnie tych powracających po długiej nieobecności na rynek pracy, wymagają aktualizacji. Dodatkową barierą dla kobiet są ich predyspozycje psychofizyczne. Badania wskazują, iż kobiety częściej niż mężczyźni mają problemy związane z samooceną, wykazują brak wiary we własne umiejętności i możliwości.
Udział w programie rozpoczął się od 2-dniowego wyjazdu integracyjno-edukacyjnego do Ciechocinka. Celem wyjazdu była integracja grupy, oderwanie od aktualnego środowiska           i codziennych obowiązków, przedstawienie alternatywnego sposobu spędzania wolnego czasu. Podczas wyjazdu bezrobotne uczestniczyły w zajęciach z doradcą zawodowym, wprowadzających je do udziału w programie.
Następnym etapem programu były zajęcia z psychologiem pn. „Trening umiejętności psychospołecznych”. 20 godzinne zajęcia miały na celu: pomoc w rozwiązywaniu aktualnych problemów; udzielanie wsparcia emocjonalnego; wzmacnianie poczucia własnej wartości uczestników; zmotywowanie do podjęcia aktywności zawodowej; pogłębienie autorefleksji uczestników; doskonalenie umiejętności psychospołecznych: wglądu we własne emocje, nazywania ich i wyrażania, skutecznego komunikowania się z innymi, rozwiązywania konfliktów, asertywnych zachowań, radzenia sobie ze stresem, autoprezentacji. Uczestniczki chętnie uczestniczyły w zajęciach i wysoko oceniały ich zakres i jakość.
Po zakończeniu zajęć z psychologiem panie uczestniczyły w warsztatach z doradcą zawodowym „Aktywne poszukiwanie pracy”. Celem warsztatów z doradcą zawodowym było zdobycie wiedzy i umiejętności dotyczących intensywnego i efektywnego poszukiwania pracy.
W ramach programu bezrobotnym zaproponowano do wyboru dwa rodzaje szkoleń: szkolenie dla sprzedawcy – handlowca z obsługą kas fiskalnych i komputera, które wybrało  8 pań oraz szkolenie gastronomiczne – organizowanie przyjęć okolicznościowych z elementami florystyki, które zostało wybrane przez 12 uczestniczek. Dla bezrobotnych o niskich lub zdezaktualizowanych kwalifikacjach ukończenie szkolenia zawodowego daje okazję do zdobycia „twardych” umiejętności w zawodach poszukiwanych na rynku pracy. Ukończenie szkoleń zostanie potwierdzone zaświadczeniem o ukończeniu wydanym zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania           i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz.U. Nr 31 poz. 216) . Szkolenia trwały do 20 grudnia 2010 roku.
Program był realizowany od października do grudnia 2010 roku, a jego budżet wyniósł 60.200 zł.
Powiatowy Urząd Pracy we Włocławku na podstawie decyzji Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 16 czerwca 2010 r. otrzymał dodatkowe środki  z Funduszu Pracy - „rezerwy ministra” w wysokości 380 000 zł na realizację programów na rzecz promocji zatrudnienia, aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych i łagodzenia skutków bezrobocia.
            Pozyskane środki zostały przeznaczone na aktywizację zawodową osób bezrobotnych będących w tzw. szczególnej sytuacji na rynku pracy tzn. osób długotrwale bezrobotnych, pochodzących z terenów wiejskich, bez kwalifikacji lub po 45 roku życia zamieszkałych na terenach powiatu włocławskiego ziemskiego i grodzkiego, na których miała miejsce tegoroczna powódź, na skutek której uszkodzone zostały drogi, mosty, kładki i przepusty, zalane i zamulone zostały rowy melioracyjne, pola uprawne, wystąpiły lokalne podtopienia pól uprawnych, obiektów komunalnych i gospodarstw rolnych.
Dzięki dodatkowym środkom z Funduszu Pracy –rezerwy Ministra, możliwa była pomoc osobom spełniającym opisane wyżej kryteria poprzez zatrudnienie 85 osób bezrobotnych w ramach robót publicznych. Osoby te zostały zaangażowane do usuwania skutków powodzi. W ramach pozyskanych środków zaplanowano: wzmocnienie wałów przeciwpowodziowych, wypompowanie wody z zalanych terenów, likwidację skutków podtopień w gospodarstwach rolnych, naprawę uszkodzonych mostów i kładek, oczyszczenie, udrożnienie oraz przeprowadzenie prac konserwacyjnych i remontowych rowów melioracyjnych i przepustów, uporządkowanie wód i terenów do nich przyległych polegające na zebraniu śmieci i powstałych na skutek powodzi zanieczyszczeń.
W październiku 2010 Powiatowy Urząd Pracy we Włocławku pozyskał kolejne dodatkowe środki z. „rezerwy ministra” na realizację programu „Przedsiębiorca 2010”. Wsparcie realizowane w ramach programu skierowane było do osób bezrobotnych, które miały zamiar rozpocząć własną działalność gospodarczą i obejmowało pomoc finansową w postaci udzielenia jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej, oraz do lokalnych pracodawców, którzy otrzymali środki na wyposażenie lub doposażenie stanowisk a tym samym stworzyli miejsca pracy dla osób bezrobotnych z powiatu włocławskiego ziemskiego i grodzkiego. Dzięki temu wsparciu 5 osób bezrobotnych rozpoczęło własną działalność gospodarczą natomiast pracodawcy stworzyli stanowiska pracy dla 16 osób bezrobotnych. Łączny koszt realizacji programu to 381 100,00 zł.
W związku z bardzo dużym zainteresowaniem „dotacjami” i „doposażeniami”  w listopadzie 2010 Powiatowy Urząd Pracy we Włocławku pozyskał następne dodatkowe środki z. „rezerwy ministra” na realizację programu „Przedsiębiorca 2010+”. Wsparcie realizowane w ramach programu skierowane było do osób bezrobotnych, które miały zamiar rozpocząć własną działalność gospodarczą i obejmowało pomoc finansową w postaci udzielenia jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej, oraz do lokalnych pracodawców, którzy otrzymali środki na wyposażenie lub doposażenie stanowisk a tym samym stworzyli miejsca pracy dla osób bezrobotnych z powiatu włocławskiego ziemskiego   i grodzkiego. Dzięki temu wsparciu 16 osób bezrobotnych rozpoczęło własną działalność gospodarczą natomiast pracodawcy stworzyli stanowiska pracy dla 15 osób bezrobotnych. Łączny koszt realizacji programu to 573 000,00 zł.
 
Zwrot kosztów dojazdu
 
             Osoby bezrobotne, kierowane przez powiatowy Urząd Pracy we Włocławku do pracy,  na staż zawodowy czy przygotowanie zawodowe dorosłych po spełnieniu ustawowych wymogów miały możliwość skorzystania z refundacji kosztów przejazdu z miejsca zamieszkania i powrotu do miejsca zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, odbywania u pracodawcy stażu, przygotowania zawodowego dorosłych  lub z refundacji kosztów zakwaterowania.
W 2010 roku z refundacji kosztów przejazdu skorzystało 1.741 osób, natomiast  z refundacji kosztów zakwaterowania skorzystało 9 osób. Z powiatu grodzkiego 204 osoby skorzystały z refundacji kosztów przejazdu, natomiast  z refundacji kosztów zakwaterowania  skorzystało 6 osób. Z powiatu ziemskiego 1.537 osób skorzystało z refundacji kosztów przejazdu, natomiast z refundacji kosztów zakwaterowania  skorzystały 3 osoby.
 
Prace społecznie użyteczne
 
W 2010r. Powiatowy Urząd Pracy we Włocławku podpisał 22 porozumienia i wniosek prezydenta miasta na prawach powiatu w sprawie zorganizowania prac społecznie użytecznych dla 634 osób. Organizatorami tych prac były urzędy miast i gmin objęte działaniem tutejszego urzędu.
Łącznie do prac społecznie użytecznych skierowano 823 osoby w tym z powiatu grodzkiego 83 osoby (25 kobiet) i z powiatu ziemskiego 740 osób (378 kobiet).
Najważniejsze zadania wykonywane w ramach prac społecznie użytecznych to:
-                   prace porządkowe,
-                   prace brukarskie,
-                   prace remontowo – budowlane,
-                   pielęgnacja zieleni,
-                   konserwacja urządzeń melioracyjnych.
Największą ilość osób zatrudniał:
-                     Urząd Miejski Brześć Kujawski,
-                     Urząd Miasta Włocławek,
-                     Urząd Gminy i Miasta w Izbicy Kujawskiej,
-                     Urząd Gminy w Choceniu,
-                     Urząd Miejski Lubień Kujawski,
-                     Urząd Miasta Kowal.
 
W okresie od stycznia do grudnia 2010 r. na prace społecznie użyteczne wydatkowano łącznie kwotę 401.517,41 zł. 
 
Klub Pracy.
 
            Zajęcia Klubu Pracy są szczególną formą grupowej pomocy osobom bezrobotnym. Obejmują cykl spotkań adresowanych głównie do osób zagubionych na rynku pracy, nie radzących sobie z poszukiwaniem pracy, czy potrzebującymi motywacji do samodzielnego poszukiwania pracy. Zajęcia w Klubie Pracy mogą odbywać się w formie trzytygodniowego szkolenia polegającego na nabywaniu wiedzy i umiejętności z zakresu poruszania
się po rynku pracy lub w krótszej formie jako zajęcia aktywizacyjne, których celem jest pomoc przy nabywaniu umiejętności związanych z technikami poszukiwania pracy. W 2010 r. Klub Pracy we Włocławku realizował głównie zajęcia w ramach  zawartych porozumień o współpracy z Zakładem Karnym we Włocławku. Zajęcia Klubu Pracy prowadzone były na terenie Zakładu Karnego. Są to cykliczne spotkania grupowe, prowadzone przez lidera klubu
i doradcę zawodowego z urzędu  pracy. Tego rodzaju zajęcia organizowane są najczęściej raz na kwartał. Uczestnicy zajęć to osoby, które wkrótce wyjdą na wolność i będą poszukiwać zatrudnienia. W 2010 r. zorganizowano 7 sesji warsztatowych, w których udział wzięło około 70 osób z powiatu grodzkiego.
Na terenie powiatu ziemskiego działają dwie filie Klubu Pracy PUP
we Włocławku, które znajdują się w Kowalu i Lubrańcu. Głównym zadaniem realizowanym przez kluby pracy jest przygotowanie osób bezrobotnych i poszukujących pracy do radzenia sobie na obecnym rynku pracy, zarówno podczas poszukiwania pracy, jak i w momencie podejmowania zatrudnienia. Realizowane jest to na dwa sposoby, a wszystko zależy od aktualnych potrzeb uczestników. Zajęcia w Klubie Pracy mogą odbywać się w formie trzytygodniowego szkolenia polegającego na nabywaniu wiedzy i umiejętności
z zakresu poruszania się po rynku pracy lub w krótszej formie, jako zajęcia aktywizacyjne.            W celu kompleksowej pomocy osobom bezrobotnym, mobilizacji do intensywnego i efektywnego poszukiwania pracy, a także wzmocnienia pewności i wiary we własne siły, zajęcia prowadzone są przez lidera klubu pracy i doradców zawodowych. Charakteryzują się atmosferą zaufania i zrozumienia oraz aktywnością uczestników uzyskaną dzięki odpowiednim metodom pracy i stosowanym ćwiczeniom. Pomocą służą również prezentacje multimedialne, filmy szkoleniowe, czy poradniki.
W 2010 r. w Klubie Pracy w Kowalu zostały zorganizowane 3-dniowe zajęcia aktywizacyjne z zakresu aktywnego poszukiwania pracy, maksymalnie dla 16 osób w grupie. Łącznie przeprowadzono 11 grup warsztatowych. W zajęciach tych wzięły udział 133 osoby.
Filie Klubu Pracy współpracują z urzędami gmin i miast. Mają również kontakt ze szkołami, w których, w razie zapotrzebowania, organizowane są spotkania informacyjne dotyczące aktualnej sytuacji na rynku pracy.
Działające filie Klubu Pracy w Kowalu i Lubrańcu to nie tylko spotkania grupowe. Osoby bezrobotne, poszukujące pracy czy zainteresowane aktualnym rynkiem pracy mogą skorzystać z indywidualnych konsultacji i uzyskać odpowiedzi na pytania dotyczące działania i usług, jakimi dysponuje urząd pracy. Na potrzeby opracowania dokumentów aplikacyjnych udostępniany jest sprzęt biurowy i pomocnicze materiały dydaktyczne. W klubie zawsze można otrzymać informację o aktualnej sytuacji na rynku pracy, aktualnych ofertach pracy, szkoleniach realizowanych przez PUP we Włocławku oraz poradę, dotyczącą wyboru optymalnego kierunku szkolenia lub przekwalifikowania.
 
W 2010 r. PUP propagował także swoje działania oraz wiedzę na temat rynku pracy poprzez rozpowszechnianie periodyku PUP pod nazwą „Biuletyn”. który jest kwartalnikiem. Spełniał on zadania przekazywania bieżących informacji o planach i projektach PUP. W każdym numerze „Biuletynu” zamieszczano artykuły o aktualnej sytuacji urzędu, w tym o planowanych szkoleniach, zmianach w przepisach, zasadach korzystania z usług                         i instrumentów rynku pracy. Powyższa publikacja była udostępniana zarówno osobom bezrobotnym, jak i różnorodnym instytucjom z terenu miasta i powiatu włocławskiego.
Powiatowy Urząd Pracy od 1 lipca 2003 roku prowadzi stronę Biuletynu Informacji Publicznej (BIP). Jest to urzędowy publikator teleinformatyczny, składający się z ujednoliconego systemu stron w sieci informatycznej. BIP został stworzony w celu powszechnego udostępniania informacji publicznej.
Strona dostępna była pod adresem http://www.bip.powiat.wloclawski.pl/?cid=241 jako strona podmiotowa Starostwa Powiatowego we Włocławku. Od 1 lipca 2007 roku Powiatowy Urząd Pracy we Włocławku uruchomił własną stronę Biuletynu Informacji Publicznej. Dostęp do w/w jest możliwy pod adresem http://bip.pupwloclawek.samorzady.pl/
Strona ta jest aktualizowana codziennie i zawiera informacje na temat:
- dyrekcji urzędu,
- podstaw prawnych działania urzędu,
- trybu działania władz publicznych,
- sposobów przyjmowania i załatwiania spraw,
- rekrutacji do PUP
- zamówień publicznych,
- majątku, którym instytucja dysponuje,
- pośrednictwa pracy, a w tym aktualne oferty pracy oraz linki do stron związanych z pracą,
- instrumentów rynku pracy,
- poradnictwa zawodowego i klubu pracy,
- programów unijnych,
- statystyk i analiz oraz wysokości zasiłków.
 
Oferty pracy były wywieszane na tablicach ogłoszeń tut. Urzędu Pracy dostępnych dla wszystkich odwiedzających, eksponowane były za pośrednictwem bazy CBOP poprzez internet, zamieszczane na stronie internetowej PUP i pośrednicy pracy udostępniali je wszystkim osobom potwierdzającym gotowość do podjęcia pracy.
W realizacji ofert pracy uczestniczyły również media współpracujące z tut. Urzędem Pracy tj.: „Puls Regionu”, „Anonse”, Gazeta Kujawska, Express Bydgoski, „Nowości”, TV Kujawy, Fundacja Aktywnej Rehabilitacji, Punkt Aktywizacji Zawodowej, „Radio GRA”, „Radio Hit”, Radio Plus, Radio „PIK”, Portal Internetowy Włocławek, Wyższa Szkoła Techniki i Przedsiębiorczości, Agencja Pracy „WESTMOR”, DBM POLSKA (inkubator przedsiębiorczości). Ponadto oferty pracy przekazywano do Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie we Włocławku i Wojskowej Komendy Uzupełnień we Włocławku.
Pracownicy PUP Włocławek dokonujący obsługi osób bezrobotnych bez prawa  do zasiłku w gminach wyposażani byli w wykazy aktualnych ofert pracy oraz szkoleń  o których informują zainteresowanych bezrobotnych.
W 2010 roku współdziałano z instytucjami zajmującymi się zagadnieniami
z zakresu przeciwdziałania bezrobociu oraz poradnictwa zawodowego, przede wszystkim           z Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej we Włocławku, Centrum Edukacji           i Pracy Młodzieży Ochotniczych Hufców Pracy, a także Klubem Pracy działającym na terenie Zakładu Karnego we Włocławku.
Współpraca z CIiPKZ we Włocławku polegała na pomocy w rekrutacji
i doborze uczestników zajęć warsztatowych z zakresu aktywizacji zawodowej
dla osób bezrobotnych oraz na wymianie doświadczeń w dziedzinie poradnictwa zawodowego.
Porozumienie z Zakładem Karnym we Włocławku obejmowało udzielanie wsparcia przez pracowników PUP w prowadzeniu zajęć w ramach Klubu Pracy, szczególnie części tematycznej związanej z zagadnieniami lokalnego rynku pracy i usług oferowanych przez PUP. Spotkania skierowane były do osób kończących odbywanie kary pozbawienia wolności i zamierzających poszukiwać zatrudnienia.
Powiatowy Urząd Pracy we Włocławku w 2010 roku organizował spotkania z przedstawicielami organizacji pozarządowych oraz Zespołem Inicjatywno – Doradczym, wyłonionym spośród w/w organizacji zajmujących się problematyką promocji zatrudnienia              i aktywizacją zawodową bezrobotnych.
Pierwsze wspólne spotkanie członków  Zespołu Inicjatywno –Doradczego oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych  odbyło się w dniu 30 marca 2010 r. w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy we Włocławku.
Tematem spotkania było przedstawienie planów realizacji na 2010 r. projektu systemowego realizowanego przez PUP we Włocławku w ramach Poddziałania 6.1.3 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
W dniu 29 września 2010 r. odbyło się kolejne spotkanie członków  Zespołu Inicjatywno – Doradczego.
Tematem spotkania było zapoznanie członków Zespołu z:
·                    informacją o aktualnej sytuacji na lokalnym rynku pracy,
·                      projektem uchwały Rady Powiatu we Włocławku w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi  i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji,
·                      programem specjalnym przygotowanym dla bezrobotnych kobiet pn. „Chcieć to Moc” finansowanym ze środków Funduszu Pracy.
 
W 2010r. objęto formami aktywizacji zawodowej 106 osób niepełnosprawnych. Aktywizacja zawodowa polegała na objęciu osób bezrobotnych szkoleniami, skierowaniu na staż lub przygotowanie zawodowe, zatrudnieniu w ramach robót publicznych i prac interwencyjnych oraz przyznawaniu jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej.
2.      Realizacja celu strategicznego w zakresie doskonalenia systemu opieki nad rodziną i dzieckiem, poprzez rozwój różnorodnych form wsparcia i opieki.
 
1)                 Rozbudowa sieci placówek wspierających rodzinę naturalną w wychowaniu i opiece.
 
Wspieraniem rodzin naturalnych w wychowaniu i opiece nad dziećmi w Powiecie Włocławskim zajmują się:
 
a)                  Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne w Lubrańcu i Lubieniu Kuj.,
b)                 szkoły:
-                     Zespól Szkół w Lubrańcu,
-                     Zespół Szkół w Izbicy Kuj.,
-                     Zespół Szkół w Lubrańcu – Marysinie,
-                     Liceum Ogólnokształcące w Kowalu,
-                     Zespół Szkół w Chodczu,
-                     Zespół Szkól Specjalnych w Brzeziu,
-                     Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych w Kowalu,
c)  placówki opiekuńczo-wychowawcze:
-                     Dom Dziecka w Lubieniu Kuj.,
-                     Wielofunkcyjna Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza w Brzeziu,
d) Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie,
e) punkt poradnictwa specjalistycznego dla osób i rodzin będących ofiarami przemocy lub znajdujących się w innej sytuacji kryzysowej,
f) organizacje pozarządowe:
   - Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych i Dzieci z Rodzin Patologicznych w Brześciu Kuj.,
   - Stowarzyszenie Rodzin Niepełnosprawnych i Patologicznych w Fabiankach ,
   - Stowarzyszenie Osób i Rodzin Niepełnosprawnych oraz Rodzin Patologicznych w Boniewie,
   - Stowarzyszenie Osób i Rodzin Osób Niepełnosprawnych oraz Rodzin Patologicznych „Życzliwe Serce” w Izbicy Kuj.,
g) 9 świetlic środowiskowych funkcjonujących w gminach Powiatu w Włocławskiego.
 
1.1.             Reorganizacja i przekształcanie placówek opiekuńczo-wychowawczych w placówki wielofunkcyjne.
Powiat włocławski po osiągnięciu obowiązującego standardu przez placówki opiekuńczo-wychowawcze otrzymał zezwolenie na prowadzenie Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Brzeziu – zezwolenie Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 16.12.2010 r. Nr WPS.III.DS.90131-20/10 oraz Domu Dziecka w Lubieniu Kujawskim – zezwolenie – zezwolenie Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 20.12.2010 r.  Nr WPS.III.DS.90131-22/10.
 
1.2.            Rozwój nowych form opieki zastępczej – rodziny zastępcze zawodowe niespokrewnione z dzieckiem: wielodzietne, specjalistyczne, o charakterze pogotowia rodzinnego.
 
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie we Włocławku zgodnie z art. 19 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362, z późn.zm.)  organizuje opiekę w rodzinach zastępczych oraz udziela pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci, pokrywa koszty utrzymania dzieci z terenu powiatu, umieszczonych w rodzinach zastępczych na terenie innego powiatu oraz przyznaje pomoc pieniężną na usamodzielnienie oraz kontynuowanie nauki osobom opuszczającym rodziny zastępcze.
Potrzeby w zakresie zorganizowania opieki dzieciom pozbawionym częściowo lub całkowicie opieki rodzicielskiej w pełni zabezpieczają utworzone przez sąd rodziny zastępcze zarówno spokrewnione i niespokrewnione oraz funkcjonujące na terenie naszego Powiatu placówki opiekuńczo-wychowawcze.
 
W okresie od 1.01.2010 r. do  31.12.2010 r. w Powiecie Włocławskim funkcjonowały 84 rodziny zastępcze.
 
Rodziny zastępcze  spokrewnione
Liczba rodzin   70
%   83,33
Liczba umieszczonych dzieci   88
%  75,86 
 
W porównaniu do roku 2009 nastąpił spadek ilości rodzin zastępczych  z 87 do 84.
 
Mając na celu poszerzenie wiedzy rodziców zastępczych jak również lepsze zabezpieczenie funkcjonowania dzieci w tych rodzinach Ośrodek Adopcyjno-Opiekuńczy we Włocławku przeszkolił na zlecenie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie 3 osoby realizujące opiekę zastępczą.
 
Program szkolenia obejmował zagadnienia z zakresu:
-                     elementów prawa rodzinnego dotyczące praw dziecka,
-                     wybranych elementów pedagogiki, psychologii rozwojowej i wychowawczej, z uwzględnieniem problemów dotyczących rozwoju dziecka wychowywanego poza rodziną naturalną i wpływu sytuacji kryzysowych, w tym występowania przemocy w rodzinie, na zachowanie i rozwój dziecka,
-                     wiedzy i umiejętności rozpoznania oraz oceny sytuacji dziecka,
-                     doskonalenia umiejętności opiekuńczych, umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stwarzających trudności wychowawcze oraz pokonywania trudności związanych z kompensacją opóźnień rozwojowych dziecka,
-                     podstawowej wiedzy o uzależnieniach i ich wpływie na dziecko i rodziny,
-                     organizacji opieki nad dzieckiem i możliwości uzyskania wsparcia w wychowywaniu dzieci,
-                     zasady finansowania rodzin zastępczych,
-                     informacji o zadaniach i kompetencjach centrum pomocy w sprawach dotyczących rodzin zastępczych oraz o możliwości udzielania wsparcia w wychowaniu dziecka przez centrum pomocy lub wyspecjalizowane placówki,
-                     podstawowej wiedzy o rozwoju fizjologicznym i zdrowiu dziecka, profilaktyce prozdrowotnej, objawach sygnalizujących choroby i postępowaniu w takich przypadkach, a także rozpoznawaniu objawów występowania u dziecka szkodliwych dla dziecka uzależnień.
 
1.4. Budowanie koalicji wspierającej proces usamodzielnienia.
 
Procesy usamodzielnienia zarówno wychowanków rodzin zastępczych jak i placówek opiekuńczo-wychowawczych prowadzone są przy ścisłej współpracy z wieloma partnerami tj. wychowankami ich opiekunami, pracownikami socjalnymi ośrodków pomocy społecznej z gminy, z której pochodzi wychowanek, wychowawcami i pracownikami placówek opiekuńczo-wychowawczych, Powiatowym  Urzędem Pracy i urzędami gmin jak również w niektórych przypadkach z rodziną dzieci. Tylko pełna współpraca wielu podmiotów doprowadzić może do samodzielnego i w integracji ze środowiskiem, udziału wychowanków w życiu społecznym.
2.  Realizacja celu strategicznego w zakresie zwiększenia udziału osób niepełnosprawnych w życiu społecznym i gospodarczym Powiatu Włocławskiego poprzez wyrównywanie szans w korzystaniu z praw i obowiązków, jakie przysługują pozostałym obywatelom.
 
2.1. Kształtowanie i rozwijanie świadomości społecznej w zakresie dostrzegania i rozumienia problemów osób niepełnosprawnych.
Codziennie pracownicy PCPR udzielają pełnych informacji zgłaszającym się osobom. Pomagają w wypełnianiu wniosków, kierują do właściwych jednostek i instytucji np.: Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności, Narodowego Funduszu Zdrowia, Zakładu Sprzętu Ortopedycznego i Rehabilitacyjnego czy też Ośrodka Obsługi Osób z Wadą Słuchu. Pomagają również w wyszukać odpowiedni do rodzaju schorzenia turnus rehabilitacyjny. Ponadto na stronie internetowej PCPR w Biuletynie Informacji Publicznej zawarte są wszelkie niezbędne druki wniosków o dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w sprawie pomocy, jaka jest oferowana tej grupie osób.
W celu zapewnienia udziału osób niepełnosprawnych z terenu Powiatu Włocławskiego w imprezach dla nich przeznaczonych, a organizowanych przez Miasto Włocławek, informacje w tym zakresie kierowane są do organizacji pozarządowych działających w Powiecie. Ponadto informowane są ośrodki pomocy społecznej, które w miejscach widocznych i do tego przeznaczonych wywieszają stosowną informację.
 
2.2.                  Zwiększenie dostępu do zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze  i sprzęt rehabilitacyjny. 
 
Mając na uwadze zwiększenie dostępu osobom niepełnosprawnym do zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne, środki pomocnicze i sprzęt rehabilitacyjny kontynuowana jest współpraca z jednostkami zajmującymi się zaopatrywaniem osób indywidualnych w te przedmioty w ramach limitu Narodowego Funduszu Zdrowia m.in. z:
 
- Ośrodkiem Obsługi Osób z Wadą Słuchu we Włocławku, ul. Szpitalna 6a,
- „Audiofon” Sprzedaż Aparatów Słuchowych we Wrocławiu Oddział Włocławek, ul. Reja 7/9,
- Zakładem Sprzętu Ortopedycznego i Rehabilitacyjnego w Bydgoszczy Oddział Terenowy we Włocławku, ul. Okrzei 74,
Osoby niepełnosprawne przybywające do punktów sprzedaży są na bieżąco informowane o możliwości dofinansowania ze środków PFRON nabywanych przez  nie przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych i sprzętu rehabilitacyjnego.
Ponadto pracownicy PCPR uczestniczą w spotkaniach organizowanych przez organizacje i stowarzyszenia oraz kluby zrzeszające osoby niepełnosprawne w celu udzielenia im pełnej informacji o przysługujących im prawach i uprawnieniach np. spotkanie w Związku Emerytów i Rencistów w Lubaniu, osób po tracheotomii we Włocławku itp.
Realizację tego zadania w roku  2010  przedstawia  poniższa  tabela:
 
Zadanie
Dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów
Liczba Osób  303
Kwota wydatkowana   222 142
 
2.3.             Likwidacja barier architektonicznych, technicznych i w komunikowaniu się.
 
Systematycznie, od momentu pozyskania środków z PFRON, w mieszkaniach osób niepełnosprawnych likwidowane są bariery architektoniczne, uniemożliwiające im normalne funkcjonowanie w środowisku. Najczęstszą przyczyną występowania przez osoby niepełnosprawne o wsparcie finansowe jest potrzeba likwidacji barier polegająca na budowie podjazdu do wózka inwalidzkiego oraz  dostosowaniu łazienki do swoich potrzeb. Wysoka wanna, brak odpowiednich uchwytów czy śliska podłoga w łazience powodują, że osoby niepełnosprawne mają trudności w korzystaniu z nich, a tym samym w utrzymania higieny osobistej. W ramach likwidacji barier w komunikowaniu się w 2010 r. przyznano dofinansowania do zakupu sprzętu umożliwiającego osobom niepełnosprawnym kontaktowanie się z otoczeniem przyznając dofinansowanie do zakupu 2 komputerów dla dzieci autystycznych. Ponadto w ramach likwidacji barier technicznych przyznano dofinansowanie do zakupu  2 schodołazów  umożliwiających transport osób na wózkach inwalidzkich.
 
Realizację tego zadania w roku 2010  przedstawia poniższa tabela:
 
Zadanie
Dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych w komunikowaniu   się i technicznych Liczba Osób  9
Kwota wydatkowana   153 298
 
2.4.             Zapewnienie osobom niepełnosprawnym dostępu do dóbr i usług umożliwiających pełne uczestnictwo w życiu społecznym.
 
Przy Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie we Włocławku, funkcjonuje uruchomiony od lipca 2004 r. punkt poradnictwa specjalistycznego dla osób i rodzin będących ofiarami przemocy bądź znajdujących się w innej sytuacji kryzysowej obejmujący swym działaniem również osoby niepełnosprawne.
Radca prawny, psycholog i pedagog prowadzą poradnictwo na rzecz osób znajdujących się w sytuacjach kryzysowych poprzez  udzielanie  pełnej informacji osobom niepełnosprawnym o prawach i uprawnieniach wynikających z obowiązujących aktów prawnych, przygotowanie różnego rodzaju pism np. pozwów do Sądu, odwołań itp., ułatwianie kontaktów z różnymi instytucjami, np. Sądem, Prokuraturą kontakty np. z Sądem, z właściwym ośrodkiem pomocy społecznej, noclegownią itp.
Prowadzone jest również doradztwo prawne i metodyczne w zakresie zadań własnych i zleconych dotyczących pomocy społecznej dla ośrodków pomocy społecznej i pracowników socjalnych z terenu powiatu włocławskiego ze szczególnym uwzględnieniem praw osób niepełnosprawnych i możliwości udzielenia pomocy tej grupie osób.
 
W 2010 r. wydano 81 kart parkingowych uprawniających osoby niepełnosprawne do niestosowania się do niektórych znaków drogowych.
 
Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności, który od dnia 01.05.2007 r. działa jako samodzielna jednostka, dla której Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie we Włocławku prowadzi obsługę administracyjną-finansową, jest organem orzeczniczym I instancji w systemie orzecznictwa pozarentowego. Obejmuje swoim zasięgiem Powiat Włocławski. Do jego zadań należy: orzekanie o stopniu niepełnosprawności osób po 16 roku życia oraz orzekanie o niepełnosprawności osób przed 16 rokiem życia.
Zespół wydaje orzeczenia do celów: szkolenia, odpowiedniego zatrudnienia, korzystania z rehabilitacji, korzystania z systemu pomocy społecznej, zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, korzystania z ulg i uprawnień, uczestnictwa w terapii zajęciowej, korzystania z systemu środowiskowego wsparcia czy też uzyskania zasiłku pielęgnacyjnego.
W okresie sprawozdawczym  Zespół wydał  1906  orzeczeń.
2.5. Zapewnienie osobom niepełnosprawnym pełnego dostępu do kultury, sportu, rekreacji i turystyki.
 
W celu zwiększenia dostępu osobom niepełnosprawnym do kultury, sportu, rekreacji i turystyki podjęto działania zmierzające do szerszego rozpropagowania tej formy wsparcia. Przesłano odpowiednie informacje o możliwości skorzystania z dofinansowania do uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych ze środków PFRON wraz z niezbędnymi drukami do ośrodków pomocy społecznej, domów pomocy społecznej i organizacji działających na terenie powiatu. Pracownicy PCPR uczestniczyli w spotkaniach skupiających osoby niepełnosprawne.
 
Realizację dofinansowania ze środków PFRON do uczestnictwa w turnusie rehabilitacyjnym w roku 2010 przedstawia poniższa tabela:
 
Zadanie
Dofinansowanie uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych
Liczba Osób  57
Kwota wydatkowana   43 391
 
W 2010 r. informowano również organizacje pozarządowe o możliwości dofinansowania do organizacji imprez o charakterze integracyjnym, w tym wycieczek, dających możliwość osobom niepełnosprawnym uczestnictwa w turystyce, a także wyjazdu do kin i teatrów, zapewniając im  udział w kulturze.
 
Realizację dofinansowania ze środków PFRON do sportu, kultury, rekreacji osób niepełnosprawnych w roku 2010 przedstawia poniższa tabela:
 
Zadanie
Dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych
Liczba Osób  4
Kwota wydatkowana   8 128
 
2.6.  Zwiększenie aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych.
 
Ze środków PFRON w 2010 r. zostały pokryte koszty szkolenia i przekwalifikowania zawodowego osób niepełnosprawnych organizowanych przez Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy   zgodnie z  art. 38 i 40 oraz  innych zadań    wynikających z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, a także zwrócono koszty wyposażenia stanowisk pracy  utworzonych  dla osób niepełnosprawnych na podstawie art.26e  ustawy  z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( Dz. U z 2010 Nr 214, poz. 1407, z późn. zm.) jak również przyznano środki na rozpoczęcie działalności gospodarczej .
 
Realizacje zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej   przedstawia poniższa tabela:
 
Zadanie
Finansowanie  kosztów  szkolenia  i przekwalifikowania  zawodowego  osób niepełnosprawnych
Plan  15 000,00
Liczba stanowisk pracy  0
Liczba Osób   5
Wykonanie   14 813,15
 
Zwrot wydatków na instrumenty  i usługi rynku pracy dla osób niepełnosprawnych poszukujących pracy    i niepozostających      w zatrudnieniu
Plan  6 000,00
Liczba stanowisk pracy  0
Liczba Osób   8
Wykonanie   5 476,27
 
Zwrot kosztów wyposażenia stanowisk  pracy utworzonych dla osób niepełnosprawnych
Plan  60 000,00
Liczba stanowisk pracy  1
Liczba Osób  2
Wykonanie   60 000,00
 
Przyznanie środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej, lub wniesienie wkładu do spółdzielni socjalnej – art.12a
Plan  18 848,50
Liczba stanowisk pracy  0
Liczba Osób  1
Wykonanie   18 848,50
 
Jak wynika z  powyższej tabeli środki PFRON przeznaczone w 2010 r. na realizację  zadań           z  zakresu rehabilitacji zawodowej wykorzystane zostały w 100%.
 
Na podstawie art.26e ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na wniosek pracodawcy została zawarta umowa z Przedsiębiorstwem Wielobranżowym Sp. z o.o. „LUMAC” w Kowalu, ul. Dobiegniewska 6 w sprawie zwrotu kosztów wyposażenia  stanowiska pracy dla 2 osób niepełnosprawnych na okres nie krótszy niż  36 miesięcy.
 
 Na podstawie art. 12a ustawy  na wniosek osoby niepełnosprawnej została zawarta umowa o przyznanie  środków na podjęcie działalności gospodarczej w zakresie „Ośrodek Szkolenia Kierowców” w kwocie 18.848,50 zł co pozwoliło  zaktywizować zawodowo osobę  niepełnosprawną zarejestrowaną w powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna albo poszukująca pracy na okres nie krótszy niż 24 miesiące.
 
Osoby niepełnosprawne i pracodawcy są na bieżąco informowani o przysługujących im prawach oraz możliwościach, z których mogą skorzystać w celu uzyskania dofinansowania ze środków PFRON.
 
2.7. Zapewnienie konsultacji społecznej wszystkich działań dotyczących osób niepełnosprawnych w fazie ich planowania, wdrażania oraz ewaluacji z samorządną reprezentacją środowiska.
 
W celu zapewnienia konsultacji społecznej, wszelkie uchwały i projekty dotyczące osób niepełnosprawnych przedkładane są do zaopiniowania Powiatowej Społecznej Radzie do Spraw Osób Niepełnosprawnych.
Rada opiniowała projekty uchwał rady powiatu pod kątem ich skutków dla osób niepełnosprawnych. 
Współpraca z Radą układa się bardzo dobrze albowiem w jej składzie znajdują się osoby doskonale znające problemy tej grupy osób.
 
 
{1}


 
Zmniejszenie szkód zdrowotnych i skutków społecznych spowodowanych piciem alkoholu i używaniem narkotyków, to cel strategiczny, którego realizację przypisano m.in. Samodzielnemu Publicznemu Zespołowi Przychodni Specjalistycznych we Włocławku                 w „Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych 2005-2015”.
            Samodzielny Publiczny Zespół Przychodni Specjalistycznych we Włocławku ma              w swoich strukturach wiele poradni i przychodni specjalistycznych. Realizacją wymienionego zadania zajmuje się przede wszystkim Centrum Ambulatoryjnej Opieki Psychiatrycznej,  w skład którego wchodzą: Przychodnia Zdrowia Psychicznego, Oddział Dzienny Psychiatryczny, Poradnia Psychologiczna oraz Przychodnia Terapii Uzależnienia od Alkoholu i Współuzależnienia .
            Przychodnia Terapii Uzależnienia i Współuzależnienia od Alkoholu prowadzi program terapeutyczny. Cały program trwa ok. 1,5 roku. Na etapie podstawowym pacjent uczęszcza na grupy terapeutyczne, spotyka się z terapeutą indywidualnym, uczestniczy w mitingach AA. Przychodnia zajmuje się również kontynuacją terapii w trakcie procesu zdrowienia w postaci psychoterapii pogłębionej. Jej celem jest zapobieganie nawrotom choroby i uczenie „trzeźwego życia”. Oferta Przychodni wzbogacona jest o program ponadpodstawowy terapii uzależnienia, który obejmuje: trening asertywności, radzenie sobie ze złością, stresem, poczuciem winy i krzywdy.
            Działalność Przychodni obejmuje także pomoc dla dorosłych członków rodzin osób uzależnionych – leczenie współuzależnienia. Wprowadzono do realizacji w Przychodni programy o charakterze terapeutyczno – rozwojowym dla dorosłego dziecka alkoholika, zwane DDA .
            Prowadzona jest ciągła profilaktyczna działalność informacyjna i edukacyjna,                  w szczególności dla dzieci i młodzieży, w formie wykładów na terenie szkół .
            W Przychodni Terapii Uzależnienia od Alkoholu i Współuzależnienia zatrudniony jest lekarz, psycholog oraz dwóch terapeutów. W roku 2010 udzielili oni 2 072 porady. W ciągu roku odbyło się, także 212 sesji psychoterapii grupowej oraz 191 sesji psychoterapii rodzinnej.
Ważnym elementem w procesie leczenia uzależnienia są odbywające się w Przychodni sesje psychoedukacyjne, których zadaniem jest uczenie radzenia sobie z chorobą  i zapobieganie jej nawrotom. Istotne znaczenie grup psychoedukacyjnych polega na tym, że zdobyta w wyniku edukacji wiedza na temat choroby, zmniejsza lęk, poczucie winy  i dezorganizację. W 2010 roku w przychodni odbyło się 2 159 sesji psychoedukacyjnych.
            Osobami uzależnionymi zajmuje się też Przychodnia Zdrowia Psychicznego – w roku 2010 leczono w niej 127 osób z zaburzeniami psychicznymi związanymi z alkoholem, jeżeli istnieje potrzeba pacjenci kierowani są przez lekarza psychiatrę do Poradni Psychologicznej lub na terapię prowadzoną przez Oddział Dzienny Psychiatryczny.
Prowadzona jest stała psychoedukacja pacjentów, propagowanie i rozpowszechnianie materiałów edukacyjnych ( broszury, ulotki ) dotyczących profilaktyki i terapii uzależnień. Osoby zatrudnione w Przychodni Zdrowia Psychicznego prowadzą pogadanki popularno – naukowe w klubach pacjenta i klubie AA .
            Poza wymienionymi wyżej placówkami pracownicy innych Przychodni i Poradni Samodzielnego Publicznego Zespołu Przychodni Specjalistycznych we Włocławku prowadzą ciągłą działalność profilaktyczną poprzez edukację zdrowotną społeczeństwa oraz promocję zdrowia.
            Staramy się osiągnąć wymieniony cel poprzez podnoszenie poziomu świadomości społeczeństwa w zakresie promowania zdrowia. Propagowanie zdrowego stylu życia. Upowszechnianie zasad zdrowego trybu odżywiania, uświadamianie na temat szkodliwości używania narkotyków oraz spożywania napojów alkoholowych.
Stosujemy takie środki przekazu jak: ulotki, rozmowa indywidualna, pogadanki.

 

Wytworzył: Agnieszka Łoboda (9 czerwca 2011)
Opublikował: Elżbieta Otto (9 czerwca 2011, 07:43:14)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 869

wersja do zapisu wersja do druku

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij