2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018

Sprawozdanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów We Włocławku za 2011 r.


Sprawozdanie
Powiatowego Rzecznika Konsumentów
we Włocławku za 2011 rok
 
 
 
 
I. Uwagi ogólne.
 
            Zadania Powiatowego Rzecznika Konsumentów realizuje Pan Marek Golasiński. Zadania powyższe są realizowane w wymierza 4/5 etatu. Swojej zadania Rzecznik wykonuje cztery dni w tygodniu tj. od poniedziałku do czwartku w godzinach 7.30 - 15.30 w siedzibie Starostwa Powiatowego we Włocławku. W związku z długotrwałą nieobecnością spowodowaną chorobą Pana Marka Golasińskiego zadania z zakresu działania Powiatowego Rzecznika Konsumentów powierzono Piotrowi Krygierowi Naczelnikowi Wydziału Zarządzania, Administracji i Bezpieczeństwa, obok pozostałych obowiązków zawodowych. Zadania w zakresie zastępstwa realizowane są w godzinach pracy Urzędu Starostwa Powiatowego we Włocławku.
 
 
           
II. Zakres zadań rzecznik.
 
Do zadań rzecznika należą indywidualne sprawy dot.:
  • zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów,
  • składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,
występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,
współdziałanie z UOKiK, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi i  innymi instytucjami w zakresie ochrony konsumentów,
wytaczanie powództw na rzecz konsumentów i wstępowanie do toczących się postępowań,
działania o charakterze edukacyjno-informacyjnym,
podejmowanie działań wynikających z:
  • art. 479 (38) Kpc (niedozwolone postanowienia umowne),
  • ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym,
  • ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym,
  • art. 42 ust. 1 pkt 3 uokik (występowanie w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów),
  • art. 42 ust. 5 uokik w zw. z art. 63 Kpc (przedstawianie sądowi istotnego poglądu dla sprawy).
 
            W zakresie realizacji powyższych zadań najistotniejsze jest udzielanie bezpłatnego poradnictwa na rzecz konsumentów oraz występowanie do przedsiębiorców w indywidualnych sprawach.
            Do najczęściej zgłaszanych spraw należą odmowy uwzględnienia przez sprzedawców reklamacji obuwia.  Dużo problemów związanych jest ponadto z reklamacjami sprzętu RTV i AGD oraz zakupami rzeczy dot. wyposażenia mieszkania i gospodarstwa domowego. Obserwowany jest także wzrost spraw w zakresie interwencji dotyczących usług telekomunikacyjnych, w tym telewizji cyfrowych. Skuteczność podejmowanych interwencji w indywidualnych sprawach wynosi ok 50 %. Szczegółowy wykazu rodzajów spraw i skuteczności podejmowanych zadań zawierają załączniki. W załączniku nie wykazano prostych porad udzielanych w toku rozmów telefonicznych. Należy wskazać, że jest to znaczna ilość, sięgająca ok. 3 – 4 porad tygodniowo.
 
            W zakresie pozostałych zadań rzecznika brak było odpowiednich wniosków indywidualnych osób.
 
 
 
III. Uwagi końcowe, propozycje zmian zmierzających do poprawy realizacji praw konsumentów
 
 
            Wydaje się aktualna struktura wykonywania zadań rzecznika (z wyłączeniem elementu zastępstwa) jest optymalna i odpowiada faktycznym potrzebom. Zgłaszane przez mieszkańców powiatu sprawy w bardzo nielicznej części dotyczą przedsiębiorców z terenu Powiatu Włocławskiego. Podstawowym problem jest jakość obuwia. Sprawy z tego zakresu należą do najczęstszych. Znaczna część spraw związana jest z faktem składania oświadczenia woli przez konsumenta przy braku zapoznania się umowami, regulaminami, etc.
            W ostatnim czasie szczególnie często pojawiają się sprawy związane z zawieraniem umów w domach konsumentów lub przez telefon. Wydaje się, że w powyższym zakresie niezbędne jest podjęcie inicjatyw edukacyjnych lub legislacyjnych zapobiegającym potencjalnym nadużyciom i wprowadzaniu w błąd konsumentów.
            Wątpliwość wzbudza także nierówność stron różnego rodzaju umów, które zawierane są przez lokalne przedsiębiorstwa działające w oparciu o udzielone pełnomocnictwa w ich siedzibach, a umowy te mogą być zmieniane przez oświadczenia składane np. telefonicznie, podczas gdy dla rozwiązania stosunku umownego zastrzega się formę pisemną. Wydaje się, że przedstawiciele firm (np. punkty w marketach) powinni z mocy prawa odbierać wszelkie oświadczenia woli konsumentów, jeśli można w nim zawrzeć w pełni skuteczną umowę.
            Wydaje się, że istotnym zagrożeniem konsumentów jest zawieranie umów na czas określony, z przyznaniem ulgi. Rozwiązanie tej umowy powoduje konieczność zwrotu udzielonej ulgi, co w istocie jest elementem zabezpieczenia trwałości umowy po stronie sprzedawcy. Wielkość ulgi natomiast wydaje się w konkretnych przypadkach wątpliwa i trudna do zweryfikowania.
           
 
Aby zapoznać się z załącznikiem należy kliknąć tutaj (59kB) word

Wytworzył: Piotr Krygier (29 marca 2012)
Opublikował: Kamil Ściślewski (9 maja 2012, 10:58:34)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2379

wersja do zapisu wersja do druku

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij