Organizacja

ORGANIZACJA DOMU DZIECKA

1. Dyrektor kieruje działalnością Domu Dziecka i reprezentuje go na zewnątrz.
2. W czasie nieobecności dyrektora jego obowiązki pełni osoba wyznaczona przez dyrektora.
3. Do podstawowych zadań dyrektora należy:
- ustalanie organizacji i zasad pracy;
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego i kontroli prawidłowej realizacji zadań przez podległych pracowników;
- zapewnienie dzieciom odpowiednich standardów opiekuńczych i wychowawczych;
- czuwanie nad przestrzeganiem przepisów prawa;
- kształtowanie odpowiedniej atmosfery w placówce;
- zapewnienie właściwych warunków BHP i Ppoż;
- ułatwianie pracownikom podnoszenia kwalifikacji i awansu zawodowego.
4. Organizacja placówki zapewnia realizację opieki całkowitej przez cały rok przez wszystkie dni tygodnia o ile przebywają w nim wychowankowie.
5. Placówka dysponuje aktualnie  warunkami do objęcia opieką całkowitą 42 dzieci.
6. Praca wychowawcza i opiekuńcza w Domu Dziecka odbywa się w grupach wychowawczych.
7. W domu dziecka działają trzy grupy wychowawcze liczące po 14 dzieci każda.
8. Każdą grupą wychowawczą opiekuje się trzech wychowawców (w miarę możliwości kobiety i mężczyzna).
9. Każdy wychowawca ma pod bezpośrednią opieką od czterech do sześciu wychowanków w stosunku do których jest odpowiedzialny za kierowanie prawidłową realizacją procesu wychowawczego.
10. Organizatorem pracy w grupie wychowawczej oraz pracy indywidualnej z dzieckiem jest wychowawca.
11. Wychowawca prowadzi i na bieżąco wypełnia kartę pobytu dziecka oraz opracowuje przy udziale dziecka w porozumieniu z psychologiem, pedagogiem, pracownikiem socjalnym i innymi specjalistami indywidualny plan pracy z dzieckiem.
12. Plan, o którym mowa  opracowywany jest na podstawie informacji dotyczących życia dziecka zawartych w dokumentach, analizy zmian rozwoju psychicznego i fizycznego w trakcie pobytu w placówce, efektów pracy socjalnej prowadzonej z rodziną, oraz przebiegu procesu przygotowania do usamodzielnienia.
13. Indywidualny plan pracy z dzieckiem jest modyfikowany w zależności od zmieniającej się sytuacji dziecka, nie rzadziej jednak niż co pół roku.
14. W placówce działa stały zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka.
15. Do zadań zespołu należy w szczególności:
- analiza karty pobytu dziecka;
- okresowa ocena sytuacji dziecka;
- ocena aktualnej sytuacji rodziny dziecka;
- analiza stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną;
- modyfikowanie indywidualnego planu pracy;
- ocena zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce.
16. W skład zespołu wchodzą:
- dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona;
- pedagog;
- psycholog;
- wychowawca  bezpośrednio kierujący procesem wychowawczym dziecka;
- pracownik socjalny.
17. W celu uzyskania wiedzy o sytuacji socjalnej i prawnej dziecka oraz jego rodziny, do udziału w posiedzeniu stałego zespołu mogą być zapraszane również osoby bliskie dziecku, a także przedstawiciele: sądu rodzinnego właściwego na położenie placówki, właściwego powiatowego centrum pomocy rodzinie, ośrodka pomocy społecznej, policji, służby zdrowia, instytucji oświatowych, ośrodka adopcyjno - opiekuńczego, oraz organizacji społecznych statutowo zajmujących się problematyką rodziny               i dziecka.
18. Po przeprowadzeniu oceny sytuacji dziecka zespół formułuje na piśmie wniosek dotyczący zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce.
19. Na podstawie wniosku dyrektor informuje sąd rodzinny o zaistnieniu podstaw do powrotu dziecka do rodziny, albo podejmuje starania zmierzające do umieszczenia go w rodzinie przysposabiającej, rodzinie zastępczej lub w placówce rodzinnej.
20. Na wniosek wychowawcy i dyrektora po zasięgnięciu opinii zespołu, oraz po zasięgnięciu opinii dziecka powiat może przenieść dziecko do innej placówki.
21. Przeniesienie dziecka umieszczonego w placówce na podstawie orzeczenia sądowego wymaga zgody właściwego sądu.
22. Dzieci przebywające w placówce tworzą samorząd.
23. Opiekuna samorządu wybierają dzieci spośród pracowników pedagogicznych zatrudnionych w placówce, po wyrażeniu zgody przez wybieranego pracownika.
24. Samorząd pracuje w oparciu o regulamin uchwalony przez ogół wychowanków.
25. Placówka utrzymuje kontakt z rodzicami dziecka i innymi członkami rodziny w celu tworzenia warunków powrotu do naturalnego środowiska.
26. Dzieciom nie mającym kontaktu z własną rodziną placówka pozyskuje, możliwe na stałe, kandydatów do kontaktów z dziećmi spośród innych rodzin. Pozyskanie musi być poprzedzone dokładnym rozpoznaniem ich sytuacji materialnej, zdrowotnej, moralnej i prawnej.
27. W okresach wolnych od nauki szkolnej dzieci mogą być zwalniani na pobyt u rodziców, krewnych i opiekunów.
28. Przy zwalnianiu dzieci na pobyt u osób, w stosunku do których jest wydane postanowienie sądu rodzinnego, konieczna jest jego zgoda. W pozostałych przypadkach zgodę na zwolnienie dzieci wydaje dyrektor placówki.
29. Pod nieobecność dyrektora, z jego upoważnienia, zgodę na zwolnienie dziecka może wydać wychowawca sprawujący bezpośrednią opiekę nad dzieckiem.
30. Każdorazowe zwolnienie dziecka musi być odnotowane w ewidencji wyjazdów wychowanków oraz potwierdzone podpisem zobowiązanie do zapewnienia opieki wychowawczej, materialnej i terminowego powrotu do placówki.
31. Dyrektor placówki może nie wyrazić zgody na zwolnienie dziecka pomimo zgody sądu rodzinnego jeżeli istnieją uzasadnione przyczyny np. choroba dziecka, niechęć wjazdu ze strony dziecka itp.
32. Wyjazd dziecka poza granice kraju wymaga zgody sądu rodzinnego, rodzica (opiekuna prawnego) i dyrektora placówki.
33. Placówka współpracuje z ośrodkami adopcyjno - opiekuńczymi w celu pozyskiwania dla dzieci rodzinnej opieki zastępczej lub rodzin adopcyjnych.
34. Całodobową opiekę nad dziećmi w placówce sprawują pracownicy pedagogiczni.
35. Opiekę nocną organizuje się pomiędzy godziną 22 a 6.
36. W sytuacjach koniecznych okresowo mogą opiekę nocną sprawować inni pracownicy placówki wyznaczeni przez dyrektora.
37. Rozkład zajęć z dziećmi oraz opiekę nocną określa harmonogram pracy ustalony przez dyrektora placówki.
38. Osoba sprawująca opiekę nocną jest odpowiedzialna za bezpieczeństwo, zdrowie i życie dzieci oraz za mienie placówki.


Wytworzył: Stanisław Andrzej Studziński (27 marca 2003)
Opublikował: Monika Sawoszczuk (8 lipca 2003, 15:17:45)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 4911

wersja do zapisu wersja do druku

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij