Sposoby przyjmowania i załatwiania spraw

Zamieszkanie w Domu Pomocy Społecznej w Kurowie

I. Do domu pomocy społecznej kieruje się na podstawie:

1/   pisemnego  wniosku osoby ubiegającej się o skierowanie do domu, złożonego do ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu na jej miejsce zamieszkania lub pobytu w dniu jej kierowania; za zgodą osoby ubiegającej się lub jej przedstawiciela ustawowego wniosek może zgłosić inna osoba fizyczna lub prawna, a także powiatowe centrum pomocy rodzinie lub ośrodek pomocy społecznej;
2/   rodzinnego wywiadu środowiskowego przeprowadzonego przez pracownika socjalnego ośrodka pomocy społecznej właściwego ze względu na jej miejsce zamieszkania lub pobytu w dniu jej kierowania, zawierającego w szczególności pisemne stwierdzenie braku możliwości zapewnienia usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania przez rodzinę lub gminę.
3/   dokumentami niezbędnymi są: decyzja o przyznaniu osobie zasiłku stałego oraz jej pisemna zgoda na ponoszenie opłat za pobyt w domu;
4/   decyzja organu emerytalno- rentowego ustalająca wysokość emerytury lub renty oraz pisemna zgoda na ponoszenie opłaty za pobyt;
5/   oświadczenie o wysokości dochodu osoby ubiegającej się , małżonka , zstępnych przed wstępnymi zobowiązanych do ponoszenia opłat;
6/   pisemną zgodę osoby ubiegającej się lub jej przedstawiciela ustawowego na potrącanie z zasiłku stałego opłaty za pobyt w domu;
7/   pisemną zgodę ośrodka pomocy społecznej na potrącanie z zasiłku stałego opłaty za pobyt w domu;
8/   decyzję kierującą do domu pomocy społecznej wydaną przez właściwy ośrodek pomocy społecznej;
9/   decyzję o odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej;
10/ decyzję o umieszczeniu w domu pomocy społecznej wydaną, w imieniu Starosty, przez Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie we Włocławku.

II. W oparciu o Art. 61.1 i Art.61.2  Ustawy o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r. (Dz.U. 2016, poz.930, z późn. zm,) obowiązani do wnoszenia opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej są w kolejności:

1/   mieszkaniec domu, a w przypadku osób małoletnich przedstawiciel ustawowy z dochodów dziecka,
2/   małżonek, zstępni przed wstępnymi,
3/   gmina, z której osoba została skierowana do dps - przy czym osoby i gmina określone w pkt 2 i 3 nie mają obowiązku wnoszenia opłat, jeżeli mieszkaniec domu ponosi pełną odpłatność.
Opłatę za pobyt w dps wnoszą:
1/   mieszkaniec domu, nie więcej jednak niż 70% swojego dochodu, a w przypadku osób   małoletnich przedstawiciel ustawowy z dochodów dziecka, nie więcej niż 70% tego dochodu,
2/   małżonek, zstępni przed wstępnymi - zgodnie z umową zawartą w trybie art. 103 ust.2   (kierownik ośrodka pomocy społecznej ustala w drodze umowy z małżonkiem, zstępnymi przed wstępnymi mieszkańca domu wysokość wnoszonej przez nich opłaty za pobyt tego  mieszkańca w dps):
    a) w przypadkach osoby samotnie gospodarującej, jeżeli dochód jest niższy niż 250%  kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej, jednak kwota dochodu pozostająca po wniesieniu opłaty nie może być niższa niż 250% tego kryterium,
     b) w przypadku osoby w rodzinie, jeżeli posiadany dochód na osobę jest wyższy niż 250% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, z tym, że kwota dochodu pozostająca  po wniesieniu opłaty nie może być niższa niż 250% kryterium dochodowego na osobę  w rodzinie.
3/   gmina, z której osoba została skierowana do dps - w wysokości różnicy między średnim  kosztem utrzymania w dps a opłatami wnoszonymi przez osoby, o których mowa w pkt. 1 i 2.

III.  Warunki lokalowe Domu.

Dom i jego otoczenie jest bez barier architektonicznych. Wokół Domu znajduje się teren rekreacyjny, oczka wodne, ogród. Budynek jest wyposażony w windę. Dom jest wyposażony w system przyzywowo-alarmowy i alarmowo-przeciwpożarowy, drugi stopień monitoringu jest połączony bezpośrednio ze stanowiskiem Komendy Straży Pożarnej we Włocławku.
Dom dysponuje:
  • pokojami mieszkalnymi jednoosobowymi, dwuosobowymi, wieloosobowymi;
  • pokojami dziennego pobytu - aneks wypoczynkowy z fontanną na parterze, sala dziennego pobytu , hall przy wyjściu na taras na pierwszym piętrze;
  • jadalnią;
  • gabinetem medycznej pomocy doraźnej; 
  • pomieszczeniami do terapii i rehabilitacji (sala terapeutyczna, sala terapii zajęciowej, sala hydroterapii);
  • kuchenką pomocniczą,
  • pomieszczeniem pomocniczym do prania i suszenia;
  • palarnią (dla osób palących);
  • pokojem gościnnym;
  • miejscem kultu religijnego;
  • pomieszczeniami technicznymi służącymi zaspokajaniu potrzeb sanitarnych mieszkańców – pralnia, suszarnia, reperacja bielizny,  łazienka ogólnodostępna.

Przy każdym pokoju znajduje się łazienka wyposażona w umywalkę, sedes, prysznic oraz w zależności od niepełnosprawności fizycznej osoby zainstalowane są pochwyty zapewniające bezpieczną możliwość korzystania z sanitariatów.  Pomieszczenia sanitarne są funkcjonalnie wyposażone, doposażone w oprzyrządowanie ułatwiające korzystanie przez osoby niepełnosprawne. W zakresie warunków sanitarnych liczba łazienek zapewnia możliwość korzystania z każdej przez nie więcej niż 5 osób.
 
Wszystkim mieszkańcom  naszego Domu zapewniamy śniadanie, obiad, podwieczorek, kolację, a cukrzykom również drugie śniadanie. Jadłospis dekadowy przygotowany przez kierownika działu żywieniowego jest planem posiłków na 10 dni, konsultowany z mieszkańcami, którego bieżącym zadaniem jest przekazywanie i ustalanie zaleceń dietetycznych lekarza rodzinnego. Opracowany jadłospis ( podpisany przez kierownika działu żywieniowego, mieszkańców, z którymi był konsultowany) jest zatwierdzony przez dyrektora Domu. Mieszkańcy mają wpływ na dobór potraw;  uwzględniane są ich indywidualne życzenia, upodobania smakowe , które następnie zawierane są w jadłospisach. Mieszkaniec Domu ma zawsze możliwość otrzymania posiłku dodatkowego. Podstawowe produkty żywnościowe oraz napoje są dostępne przez całą dobę. Personel traktuje mieszkańców w sposób indywidualny. Wypracowujemy takie zasady komunikacji i relacji , by mieszkaniec czuł się w sposób komfortowy, by zawsze mógł zgłosić swoje potrzeby w tym zakresie.
Dom funkcjonuje na zasadzie społeczności terapeutycznej – wypracowanym stylu polegającym na wprowadzeniu zasad otwartej komunikacji i demokracji. Społeczność terapeutyczna zapewnia mieszkańcom bezpieczną bazę, stwarza warunki do tworzenia sojuszu terapeutycznego wzmacniając poczucie bezpieczeństwa, które jest niezbędne, gdy klient przeżywa trudne emocje, doznaje napawających lękiem doświadczeń. Relacje tworzone w ramach społeczności mają charakter terapeutyczny. W Domu funkcjonuje Rada Mieszkańców, która jest organem doradczym dla Zespołu Terapeutyczno – Opiekuńczego.

W Domu działa   Zespół Terapeutyczno - Opiekuńczy, którego zadaniem jest określenie Indywidualnego Planu Wsparcia Mieszkańca.
Zespół terapeutyczny dba również o to, by wszyscy członkowie personelu potrafili dystansować się od rożnych prowokacji i manipulacji, by nie reagowali na mieszkańca tak, jak każda „przeciętna" osoba z jego środowiska rodzinnego i społecznego. Wskaźnik zatrudnienia pracowników ZTO wynosi 0,5 na jednego mieszkańca. Zespół Terapeutyczno - Opiekuńczy tworzą:
  • kierownik działu terapeutyczno – opiekuńczego,
  • kierownik działu techniczno-gospodarczego, 
  • pracownik socjalny,
  • terapeuta - pracownik socjalny,
  • terapeuta ruchowy,
  • terapeuta,
  • terapeuta zajęciowy,
  • pielęgniarka – zgodnie z grafikiem,
  • pracownik pierwszego kontaktu,
  • opiekun – zgodnie z grafikiem.

Zespołowi przewodniczy kierownik działu terapeutyczno- opiekuńczego. Stałym uczestnikiem i doradcą ZTO jest psycholog kliniczny – psychoterapeuta. Przewodniczący ZTO ma zapewniony stały dostęp do lekarza psychiatry, w sprawie dotyczącej każdego mieszkańca dps-u. Dwa razy w miesiącu, w naszej siedzibie –  lekarz psychiatra  konsultuje mieszkańców, zapewniając im tym samym przynależność do lekarza specjalisty,  właściwą relację terapeutyczną,  a w konsekwencji  ZTO ma możliwość bezpośredniej komunikacji ze specjalistą.

Dom świadczy podstawowe usługi zgodnie z obowiązującym standardem usług zapewniając:
1/   w zakresie potrzeb bytowych  :
  • miejsce zamieszkania,
  • wyżywienie,
  • odzież i obuwie,
  • utrzymanie czystości.
2/   w zakresie usług opiekuńczych:
  • udzielanie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
  • pielęgnacja,
  • udzielanie niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych.
3/   w zakresie usług wspomagających:
  • umożliwienie udziału w terapii zajęciowej,
  • podnoszenie sprawności i aktywizowanie mieszkańców,
  • umożliwienie zaspokajania potrzeb religijnych i kulturalnych,
  • zapewnienie warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,
  • stymulowanie nawiązywania , utrzymywania i rozwijania kontaktu z rodziną i środowiskiem,
  • działania zmierzające do usamodzielnienia mieszkańca, w miarę jego możliwości,
  • pomoc usamodzielniającemu się mieszkańcowi w umożliwieniu podjęcia pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny,
  • zapewnienie bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych,
  • pokrycie, w miarę możliwości, mieszkańcowi nie posiadającemu własnego dochodu, wydatków na niezbędne przedmioty osobistego użytku, w kwocie nie przekraczającej 30 % zasiłku stałego,
  • zapewnienie przestrzegania praw mieszkańców oraz dostępności do informacji o tych prawach,
  • sprawne załatwianie skarg i wniosków mieszkańców.
4/   w zakresie potrzeb zdrowotnych:
  • wydatki związane z zapewnieniem całodobowej opieki mieszkańcom oraz zaspokajaniem ich niezbędnych potrzeb bytowych i społecznych w całości pokrywa dom pomocy społecznej,
  • dom pomocy społecznej umożliwia i organizuje mieszkańcom pomoc w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych przysługujących im na podstawie odrębnych przepisów,
  • dom pomocy społecznej pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny, przewidziane w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.
  • Dom zapewnia dostęp do psychologa i psychiatry.

W domu pomocy prowadzone są zajęcia z zakresu rehabilitacji społecznej:

1/   zajęcia terapeutyczne – treningi funkcjonowania w codziennym życiu, treningi umiejętności interpersonalnych i umiejętności rozwiązywania problemów, treningi umiejętności spędzania czasu wolnego,
2/   zajęcia z psychologiem – badanie psychologiczne, terapię psychologiczną, poradnictwa psychologicznego ,
3/   zajęcia ruchowe – zajęcia sportowe , turystyka , rekreacja,
4/   zajęcia przygotowujące do zatrudnienia - terapia manualna, zajęcia informatyczne.

Zajęcia mają charakter indywidualny bądź grupowy w wymiarze nie mniejszym niż 10 h tygodniowo. W indywidualnym planie wsparcia mieszkańca Domu określony jest rodzaj, zakres programowy i wymiar czasu zajęć; dostosowany do wieku, stanu zdrowia oraz niezbędnych jego potrzeb i możliwości.
Kierownik zespołu terapeutyczno – opiekuńczego jest odpowiedzialny za ustalenie indywidualnego planu wsparcia mieszkańca. Zajęcia indywidualne i grupowe dokumentowane są przez terapeutów w dziennikach zajęć. Czas pracy personelu terapeutycznego dostosowany jest do potrzeb mieszkańców. W poszczególne dni tygodnia w godzinach popołudniowych pracuje przynajmniej jeden terapeuta.

Mieszkańcy korzystają z punktu bibliotecznego na terenie Domu, z Gminnej Biblioteki  w Baruchowie oraz Książnicy Kopernikańskiej w Toruniu. Prasa codzienna,  czasopisma są udostępniane w sali terapii  oraz indywidualnie w pokojach mieszkalnych.

Dom pomocy społecznej utrzymuje i rozwija kontakty z rodziną i środowiskiem poprzez wyjazdy na urlopy, święta, nieograniczone godziny wizyt rodzin w dps, pomoc w nawiązywaniu kontaktów telefonicznych, pomoc w organizowaniu dojazdów do domu, ścisłą współpracę ze szkołami:  Baruchowo, Grabkowo, Kowal; występy Zespołów folklorystycznych; współpraca z artystką Anną Sokołowską –Alabrudzińską; udział społeczności lokalnej podczas mszy św. w kaplicy Domu i imprezach okazjonalnych organizowanych przez Dom; udział w piknikach rodzinnych.

Dom pomocy zapewnia bezpieczne przechowywanie środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych.  Zarządzeniem nr 12/2016 z dnia 30 grudnia 2016 r. Dyrektora DPS w Kurowie w sprawie organizacji depozytów mieszkańców DPS w Kurowie zostały wprowadzone:
1/   Instrukcja w sprawie trybu postępowania z depozytami pieniężnymi i wartościowymi będącymi własnością mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Kurowie,
2/   Instrukcja w sprawie postępowania z depozytami mieszkańców po ich śmierci w Domu Pomocy Społecznej w Kurowie,
3/   Instrukcja w sprawie postępowania z ruchomościami pozostawionymi przez zmarłych mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Kurowie.

Współdziałanie pracowników Domu z rodziną lub opiekunem prawnym czy kuratorem dotyczy przede wszystkim realizacji najważniejszych potrzeb mieszkańca – odwiedzin w domu rodzinnym, wspólnego spędzania czasu z racji świąt czy urlopu, możliwości realizacji niezbędnych zakupów, spraw dotyczących leczenia specjalistycznego, a w szczególności nieujętego w ramach  kontraktu z NFZ, wizyt prywatnych u specjalistów ze względu na odległe terminy. Dom dysponuje pokojem gościnnym - dla rodzin mieszkających w znacznej odległości jest możliwość spędzenia ze swym bliskim weekendu.

Przyjmowanie skarg i wniosków odbywa się na podstawie Załącznika nr 13 do Zarządzenia nr 21/2012 Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Kurowie.
Aby pobrać treść załącznika, należy kliknąć tutaj (36kB) word


Wytworzył: Teresa Majewska (15 grudnia 2003)
Opublikował: Anna Kwiatkowska (15 grudnia 2003, 11:15:23)

Ostatnia zmiana: Anna Rogalska (6 kwietnia 2017, 12:00:10)
Zmieniono: Uaktualniono informacje dodano procedurę przyjmowania skarg i wniosków

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 4334

wersja do zapisu wersja do druku

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij